هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

چگونه سایت بسازیم؟ مراحل طراحی سایت در سال 2022

دسته بندی : وردپرس
1400/09/17

چگونه سایت بسازیم؟ در حال حاضر دیگر راه اندازی یک وب سایت برای خودمان کار سختی نیست. در گذشته برای اینکه یک سایت می ساختیم، می بایست به شرکت های طراحی سایت مراجعه می کردیم و آن ها درخواست مبلغ های بالا می کردند. مبلغی که برای راه اندازی یک بیزنس اینترنتی زیاد است. در کسب و کار اینترنتی شعار ما این است که بدون سرمایه یا با سرمایه خیلی کم شروع کنیم پس اینکه سفارش طراحی سایت به شرکت های طراحی سایت بدهیم ایده خیلی خوبی نیست.

البته همه شرکت های طراحی سایت بد نیستند و منظور این است که اگر در ابتدای راه و بدون سرمایه هستید ایده خوبی نیست. اما اگر به فرض یک شرکت، کارگاه تولیدی یا چیزی مانند این دارید و نه وقتش را دارید و نه حوصله اش را می توانید از طریق افراد یا شرکت های طراح سایت اقدام نمایید.

به تازگی روش ها و راه حل های جدیدی به وجود آمده اند که با استفاده از آن ها می توان به راحتی یک سایت بسازیم و نکته خوب این است که عملکرد و ویژگی های آن ها به صورت دائمی در حال بهتر شدن است و  به شما کمک می کنند  تا وب سایت خود را با حداقل دانش طراحی سایت و حتی بدون دانش طراحی سایت بسازید.

بیشتر سیستم های طراحی سایت بدون کدنویسی هستند و شما به عنوان صاحب یک کسب و کار فقط باید در مورد ایده های طراحی سایت و چگونگی شیوه عملکرد آن ها تصمیم بگیرند. دیگر نگران چیزی نباشید بقیه کارها را به راحتی می توانید با ابزارهای سایت ساز سفارشی سازی و مدیریت کنید. در این مقاله در سایت برترآموز به شما می گوییم که برای راه اندازی سایت باید چه کارهایی انجام دهید.

چگونه سایت بسازیم؟ سیستم مدیریت محتوا

معمولا سایت را برای این طراحی می کنیم که با حضور در فضای آنلاین، سهم بیشتری از بازار را برای خود داشته باشیم. همچنین داشتن وب سایت باعث افزایش اعتبار می شود. اما طراحی سایت در ابتدا فقط یک ایده است و برای تحقق آن نیاز به یک سایت ساز داریم که علاوه بر ساخت سایت، آن را مدیریت نیز کند. به این ابزارها سیستم مدیریت محتوای سایت یا CMS می گویند.

اطلاعاتی در مورد 5 CMS محبوب در دنیا

در لیست زیر، در مورد 5 سیستم مدیریت محتوای برتر جهان که بیشترین سایت ها با آن ها ساخته شده و مدیریت می شوند صحبت می کنیم. همچنین مختصر توضیحاتی هم درباره آن ها ارائه می شود.

  • وردپرس – 52.71% از سایت ها با 1,160,628 دامنه.
  • جوملا – 5.120% از سایت ها با 112754 دامنه
  • دروپال – 3.875٪ از سایت ها با 85,334 دامنه
  • شاپیفای – 3.354٪ از سایت ها با 73,861 دامنه
  • مجنتو – 2.735٪ از سایت ها با 60,236

چگونه سایت بسازیم

با توجه به آماری که وجود دارد، افراد بیشتری ترجیح می دهند که وب سایت خود را با وردپرس ایجاد کنند. اما چرا؟

وردپرس اولین چیزی است که وقتی ما از خودمان می پرسیم چگونه یک وب سایت بسازیم؟ به ذهنمان می رسد. وردپرس در ابتدا یک وبلاگ ساز بود اما با استفاده از امکانات نوآورانه ای که ارائه کرد شهرت بیشتری به دست آورد و آنقدر مشهور شد که الان CMS شماره یک دنیا به شمار می رود. هر چند که قبلا یک وبلاگ ساز بود اما آپدیت و پیشرفت مداوم آن را برای ساخت سایت های دیگر مناسب کرده است. در حال حاضر وردپرس برای انواع سایت ها مناسب است و از یک وبلاگ شخصی کوچک گرفته تا سایت های تجارت الکترونیک بزرگ استفاده می شود. وردپرس بهترین گزینه برای راه اندازی سایت هایی است که عملکرد گسترده ای دارند و مدیریت آن نیز آسان است و شما می توانید آموزش وردپرس رایگان را از طریق سایت برترآموز فرا بگیرید و از این ریق بتوانید به راحتی سایت خود را بسازید و از آن کسب درآمد کنید.

جوملا در زمانی اولین CMS جهان بود اما به سرعت جای خود را به وردپرس داد. جوملا یک UI یا رابط کاربری دوست داشتنی دارد و برای کسانی که به گزینه های مدیریتی و ویژگی های گسترده نیاز دارند عالی است. جوملا به شما اجازه می دهد تا یک سایت کاملا انعطاف پذیر ایجاد کنید و برای راه اندازی سایت شرکت ها و تجارت الکترونیک مناسب است.

دروپال گزینه مورد علاقه در بین توسعه دهندگان یا Developers است؛ یعنی افرادی که خودشان دستی بر آتش دارند و برنامه نویسی کار می کنند. دروپال به آن ها امکان ساخت سایت هایی پیچیده تر می دهد، اما همچنین به دانش بیشتری در زمینه برنامه نویسی و توسعه نیاز دارد اما استفاده از وردپرس یا راحت تر است. دروپال برای ساخت پلتفرم‌های بسیار کاربردی که طراحی پیچیده ای دارند مانند انجمن‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و غیره استفاده می‌شود اما نگهداری از سایت های دروپال سخت‌تر از وردپرس است.

Shopify یک سیستم مدیریت محتوا برای ساخت و راه اندازی فروشگاه های اینترنتی است. استفاده از آن خیلی آسان است و فرآیند ایجاد یک فروشگاه اینترنتی مناسب را بدون دانش برنامه نویسی امکان پذیر می کند. شاپیفای برای صاحبان بیزنس که می خواهند بدون نگرانی خاص یا هزینه اضافی یک سایت فروشگاهی راه اندازی کنند بسیار مناسب است.

Magento یکی دیگر از فروشگاه سازهایی است که دارای فهرست طولانی از امکاناتی مانند انواع ارزها، زبان‌ ها، بخش تخفیف‌، گزارش‌ های حرفه ای و موارد دیگر است. همچنین ماژول‌ها و قالب‌های متنوعی ارائه می‌ دهد که یک فروشگاه منعطف راه اندازی نمایید. مجنتو برای ساخت فروشگاه اینترنتی و سایت های فروش به صورت آنلاین خیلی عالی است البته باید بدانید که پیچیدگی های خودش را دارد و برای یک کاربر تازه کار ساده نیست.

وقتی سایتی را می سازیم، هدف ما این است که از آن سود کسب نماییم و هر چقدر هم سایت عالی داشته باشید بدون سئو مشتری زیادی جذب نمی شود و ما در مقاله آموزش سئو  و در دسته بندی سئو برترآموز به شما آخرین محتواهای سئویی را ارائه می دهیم.

چگونه سایت بسازیم؟ دامنه مناسب برای ساخت سایت

حالا که یک دانش نسبی برای راه اندازی سایت بدست آورده اید خود آماده اید تا آن را راه اندازی کنید؟ دامنه یا دامین نام وب سایت شما در اینترنت است و پسوندهایی مانند .ir , .com , .org و غیره دارد. دامنه در واقع آدرسی است که از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است و در بالای مرورگر به عنوان آدرس اصلی سایت شما نمایش داده می شوداندازه یک دامین نباید بیش از 15 رقم باشد چون در غیر این صورت ممکن است کاربران خیلی آدرس سایت شما را به یاد نداشته باشند و در نهایت برندینگ به درستی انجام نشود.

نام دامنه باید کوتاه و بهتر است از نام برند شما گرفته شده باشد و به درک اینکه سایت شما به چه موضوعی مرتبط است کمک کند البته لزومی ندارد که در دامین حتما حوزه کاری را به کار ببرید اما بهتر است.

چگونه یک دامنه عالی برای سایت خود بخریم؟ برای اینکه بهترین دامنه را خریداری نمایید، بهتر است چندین پارامتر را بررسی کنید تا ایده های نام دامنه را به چند گزینه که بهترین ها هستند محدود کنید. دامین عالی باید شرایط زیر را داشته باشد و در واقع برخی از قوانین مرسوم وجود دارد که باید هنگام ایجاد نام دامنه در نظر داشته باشید:

  • کوتاه باشد یعنی ترجیحاً 5-6 داشته باشد.
  • آسان باشد و به راحتی حفظ شود.
  • برای تایپ و تلفظ ساده باشد. خصوصا بهتر است از واژه های ایرانی در دامنه استفاده کنید تا خوانش، تلفظ و حفظ آن ساده تر باشد.
  • حداقل به یک بخش از موضوع و حوزه کاری شما مرتبط باشد
  • اگر می خواهید سایتی بزنید که فقط در حوزه مربوط به بازار ایران کار می کند بهتر است از دامنه .ir استفاده کنید.
  • بهتر است بدون اعداد و خط تیره باشد.
  • این نام نباید توسط برند یا شرکت دیگری استفاده شود.
  • از کلمات تجاری استفاده کنید. بخشی را اضافه کنید که نشان دهد سایت شما یک فروشگاه اینترنتی یا هر حوزه دیگری است. مانند kala, shop, amuoz و این به سایت شما کمک می کند که به راحتی رتبه بگیرند.

البته خیلی دامنه تاثیری بر روی سایت ندارد اما نوع دامنه بر سئو احتمال دارد که تاثیرگذار باشد. علاوه بر دامین های مربوط به یک کشور خاص، دامین های پرکاربردی وجود دارد که با موقعیت مکانی مرتبط نیستند اما در سئو سایت موثرند و به آن ها اشاره می کنیم.

  • .net — برای سایت هایی که محتوای مرتبط با اینترنت دارند.
  • .biz – برای پروژه های مربوط به کسب و کار مناسب است.
  • .info – برای سایت های اطلاعاتی مناسب هستند.
  • .com – برای پروژه های تجاری و عموم سایت ها مناسب است اما بسیاری از نام ها اشباع شده است و می توانید از دامنه های تازه و جایگزین استفاده کنید.

در سال 2012 پس از اینکه موجی از دامنه های هرزنامه به راه افتاد و سئوکاران برای دریافت و تبادل لینک دست به هر کاری زدند، به گفته مت کاتز، الگوریتم در سال 2012 تغییر کرد. در مقاله مزرعه لینک این مورد را توضیح داده ام. پس از تغییرات مربوط به الگوریتم ها، در تجزینه تحلیل کلمات کلیدی، دقت بیشتری شده است. قبل از اینکه یک دامنه را ثبت کنید بهتر است از ابزارهای آنالیز سئو و سایت Archive کمک بگیرید و گذشته آن دامنه را بررسی نمایید.

در حال حاضر گوگل تنها به وجود کلمه کلیدی در دامنه توجه نمی کند و سعی موتورهای جست و جو  بر این است که هر چه بیشتر به سن دامنه، تعداد بک لینک ها، اعتماد آنها، محتوای وب سایت و سایر عوامل رتبه بندی توجه شود.

چگونه سایت بسازیم؟ هاست نیمی از موفقیت سایت است

هاست به معنای فضایی در اینترنت است که فایل های سایت شما در آن قرار دارند. اگر بخواهیم آن را با دنیای سنتی مثال بزنیم، میزبانی وب را می توان با اجاره یک مکان برای باز کردن یک فروشگاه مقایسه کرد. فقط به جای هر متر مربع، مگابایت دریافت می کنید و به جای زیرساخت های مکان فیزیکی قدرت سرور و ویژگی های دیگری دریافت می کنید.

وقتی در مورد هاست صحبت می کنیم، منظور ما یک کامپیوتر در جایی دور است که تمام فایل های پروژه سایت شما در آن قرار دارند. هاست یک نوع کامپیوتر است و تفاوت آن با یک کامپیوتر معمولی در پیکربندی های انجام شده، شیوه کار، قدرت و مواردی مانند این است. یعنی یک کامپیوتر هاست در نهایت ماهی یک بار آن هم برای زمان خیلی کمی خاموش می شود و باید دوام بیاورد.

هنگام انتخاب هاست چه کارهایی بهتر است انجام دهیم؟

خرید هاست فوت و فن های زیادی دارد و من در مقاله هاست چی بخرم به آن پرداخته ام اما چون نیاز است با مواردی پایه ای برای خرید هاست آشنا باشید در مورد آن ها کمی صحبت می کنم. البته باید بدانید این که کدام هاست برای چه سایتی بهترین است کمی تجربی است و به مرور زمان یاد می گیرید باید چه کاری انجام دهید.

  1. تجهیزات هاست در یک مرکز داده قابل اعتماد باشند. سخت افزارهای هاست باید در مکانی قابل اعتماد نگهداری شوند. همین چند وقت گذشته بود که یکی از بخش های سخت افزاری یکی از هاستینگ های بزرگ جهانی در آتش سوخت و اطلاعات بسیاری از سایت ها به کلی نابود شد. پس باید نسبت به این مطمئن باشید که اطلاعات سایت شما بر روی کامپیوترهایی ذخیره می شوند که جایشان امن است و خودشان هم مقاوم هستند.
  2. پشتیبان گیری روزانه هیچ چیز به اندازه یک نسخه بکاپ معمولی باعث نمی شود نسبت به آینده اطمینان داشته باشید. اگر ارائه دهنده هاست پشتیبان گیری روزانه را تضمین می کند، این یک مزیت بزرگ است که بکاپ گیری از داده ها را تضمین می کند. فرض کنید سرور هاست خراب شود یا همان ماجرای آتش سوزی به وجود بیاید، اگر از سایت خود بکاپ داشته باشید، می توانید خیلی سریع آن را بازگردانی کنید.
  3. پشتیبانی مناسب داشته باشد. این یک ویژگی ضروری است. اگر سایت شما ساعت 4 صبح خراب شود باید چه کرد؟ اگر یک هاستینگ پشتیبانی حرفه ای متخصص دارد که به صورت 24 ساعته در اختیار شما است نباید نگران مشکلی باشد.
  4. محافظت در برابر حملات DDoS این حملات باعث آسیب های امنیتی به سایت و کاهش شدید سرعت سایت می شوند و یکی از موارد مهم و کلیدی است که باید در نظر گرفت. شما باید مطمئن باشید که وب سایت شما در برابر حملات محافظت می شود.
  5. آپتایم بالا. Uptime یعنی میزانی که یک هاست در دسترس است. ممکن است یک سرور نیاز به استراحت یا تعمیر داشته باشد و در ماه برای 3 ساعت قطع شود. با تبدیل 30 روز ماه به درصد و کسر درصد آن 3 ساعت خاموشی می توان آپتایم را به دست آورد. اینکه سایت شما در دسترس نباشد اصلا چیز خوبی نیست و بازدیدکنندگان و مشتریانی را احتمالا از دست می دهید پس هاستی را انتخاب کنید که آپتایم درست و حسابی داشته باشد. تا آپتایم 99% هم برای یک تجارت کوچک مناسب است.
  6. خراب نشود. در صورت خرابی هاست، وب سایتی در دسترس نخواهد بود. این بدین معناست که هر شخصی که سایت شما را باز می کند، قادر به خرید یا انجام هر کار دیگری در سایت شما نخواهد بود. اگر سایت شما برای چند روز از کار بیفتد، حتی روی رتبه در بین نتایج جستجو تأثیر می گذارد. صفحات ایندکس نمی شوند و رتبه شما می تواند کاهش یابد. در نتیجه، ترافیک کمتر، کاربران کمتر و فروش کمتری خواهید داشت و این یعنی یک عزاداری به تمام معنا 🙁 پس حتما هاستی بخرید که احتمال خرابی و تعمیرات در آن 0 یا خیلی کم باشد.

چگونه سایت بسازیم؟ شروع راه اندازی وب سایت

پس از اینکه دامنه و هاست را با انجام قوانین گفته شده خریدید، زمان آن رسیده است که به مهم ترین قسمت که ساخت سایت است ادامه دهید. برای اینکه بیشتر در مورد ساخت سایت اطلاعات داشته باشید، پیشنهاد می کنم مقاله اجزای سایت را مطالعه نمایید. اما چگونه می توان یک سایت ساخت؟ ما می خواهیم وردپرس را به عنوان مثال در نظر بگیریم، زیرا پرکاربردترین و راحت ترین پلتفرم راه اندازی وب سایت است. در 90 درصد موارد نصب وردپرس زمان کمی می برد. علاوه بر این، بسیاری از ارائه دهندگان هاست ابزارهایی را برای نصب خودکار وردپرس ارائه می دهند.

قدم 1. هاست را خریداری نمایید.

قدم 2. با استفاده از DNSهای هاست، هاست و دامنه را به هم متصل نمایید. اگر DNSهای هاست خود را نمی دانید آن را از پشتیبانی هاست بگیرید. DNSها را کپی کرده و در بخش Name Serverهای دامنه الصاق کنید.

چگونه یک سایت بسازیم؟

قدم 3: سپس باید بین 1 تا 24 ساعت منتظر بمانید تا با هم ست شوند.

قدم 4: حالا لازم است که یک دیتابیس در هاست ساخته و فایل های وردپرس را نیز در پوشه Public_html قرار دهید.

قدم 5. بعد از آنکه کارهای لازم را انجام دادید باید آدرس دامنه را به همراه /wp-admin بر روی مرورگر بنویسید به این شکل:

 

example.com/wp-admin

وقتی که این کار را کردید و همه چیز درست بود با صفحه زیر مواجه می شوید.

بر روی بزن بریم! کلیک کنید. مرحله بعد به این شکل است:

حالا باید نام پایگاه داده یا همان دیتابیس به علاوه نام کاربری دیتابیس را در بخش های نام پایگاه داده و نام کاربری قرار دهید و رمز پایگاه داده خود را نیز در کادر مورد نیاز بنویسید و بر روی دکمه بفرست کلیک کنید. اگر همه چیز خوب پیش برود، به گام نهایی منتقل می شوید و در اینجا لازم است تا اطلاعات خواسته شده را ارائه دهید و سپس سایت شما ساخته می شود.

پس از آن شما می توانید با استفاده از آدرس سایت به علاوه /wp-admin به پنل ورود سایت دسترسی داشته باشید. وقتی که آدرس صفحه ادمین را بزنید با نمای زیر رو به رو خواهید شد و فقط لازم است که نام کاربری یا ایمیل به همراه رمز عبور را در کادرها نوشته و سپس وارد پنل وردپرس می شوید.

دو نکته مهم: حتما از یک ایمیل واقعی استفاده کنید چون همه رمز عبورها، بازگردانی رمز عبور، اطلاعیه ها و گزارش ها به ایمیلی که به وردپرس ارائه داده اید ارسال می شود و به فرض اگر رمز عبور سایت را فراموش کنید با ایمیل می توانید آن را بازیابی کنید. نکته بعدی این است که حتما از رمز عبورهای قدرتمند استفاده کنید تا از نفوذ هکرها در امان بمانید.

چگونه سایت بسازیم؟ استفاده از قالب

پس از اینکه سایت را ساختید، ابتدا باید یک تم را فعال کنید که با قالب های مختلف وردپرس ارائه می شود و من در یک مقاله بهترین قالب های وردپرسی را معرفی کرده ام. بهتر است از قالب هایی استفاده کنید که دقیقا با موضوع سایت شما مرتبط هستند. یعنی اگر شما می خواهید سایت فروشگاهی بزنید، استفاده از یک قالب مجله ای ایده خوبی نیست. همچنین بهتر است که از قالب های اورجینال و نه کرک شده استفاده کنید تا سایت شما به مشکلات امنیتی برخورد نکند.

چگونه سایت بسازیم؟ استفاده از پلاگین ها

پلاگین ها افزودنی هایی هستند که با نصب آن ها بر روی سایت امکانات اضافه بیشتری به سایت شما افزوده می شود. در مقاله بهترین پلاگین های وردپرسی در مورد آن صحبت کرده ام.

چگونه سایت بسازیم؟ سئو سایت

سئو سایت مبحث خیلی مهمی است چون سئو به صورت رایگان و ارگانیک برای ما کاربران و مشتریان هدفمند به ارمغان می آورد و من در مقاله بهترین پلاگین های سئو وردپرس بهترین پلاگین های سئو که به سئو سایت کمک زیادی می کنند را پیشنهاد داده و بررسی کرده ام.

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله سعی داشتم تا در قالب محتوایی خوانا و ساده به شما یاد دهم که چگونه می توان یک سایت ایجاد کرد. اگر نظر یا تجربه ای در زمینه ساخت سایت دارید آن را در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ورا وب

    مثل همیشه عالی بود من سایت خودم رو با این روش با وردپرس اوردم بالا