هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونه بهتر شویم؟

چگونه شروع کنیم؟ نکات بسیار مهمی برای شروع جدید :)

دسته بندی : موفقیت
1401/03/01

چون اینجا هستید، احتمالاً به دنبال انگیزه ای برای آن هستید که شروع کنید. در این مقاله می خواهیم در مورد این صحبت کنیم که چگونه باید شروع کرد؟ چه باید روی یک فایل پاورپورینت درست کنید و چه یک مقاله بنویسید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.  مسئله این است که فارغ از شغل شما، همه ما گاهی اوقات برای حفظ انگیزه تلاش می کنیم. اما، خوشبختانه، ما در این شرایط ناتوان نیستیم. درک انواع مختلف انگیزه می تواند به شما کمک کند از تعلل دوری کنید و تمرکز خود را حفظ کنید.

وقتی می‌ دانید چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد، می‌ توانید از آن استفاده کنید تا زمانی که راه خود را گم کردید، به مسیر اصلی خود بازگردید. گاهی اوقات به همین سادگی است که به خودتان یادآوری کنید که چرا کارتان را دوست دارید و سپس می توانید دوباره ادامه دهید. یا اگر یک رهبر هستید، ممکن است به راه اندازی یک سیستم پاداش نیاز داشته باشید تا تیم خود را در بهترین حالت خود نگه دارد.

بیایید انواع انگیزه ها و اینکه چگونه می توانند به شما در انجام کارهای بیشتر کمک کنند را بشناسیم و در مورد این صحبت کنیم که چگونه می توان شروع کرد؟

انگیزه چیست؟

در معنی، انگیزه نیرویی است که شما را به انجام یک کار یا رفتار سوق می دهد. به همین دلیل است که صبح از خواب بیدار می شوید، دندان های خود را مسواک می زنید و به سر کار می روید. احتمالاً تا زمانی که احساس نکنید انگیزه‌ تان دیگر وجود ندارد، متوجه نمی‌ شوید که انگیزه دارید یا نه. اما در واقعیت، چیزهای زیادی هر روز شما را به حرکت در می‌ آورند تا یک کار یا کارهایی را انجام دهید. حتی اگر از آنها بی‌ خبر باشید. ما به صورت روزانه و حتی لحظه ای توسط محرک های گوناگونی

در واقع، این انگیزه هایی است که ما از آنها غافلیم که می توانند بیشترین تأثیر را داشته باشند. شناختن آن ها و بررسی کردن  آنها و یادگیری نحوه کار با انواع انگیزه هایمان به ما کمک می کند تا قایق خود را به جای حرکت با بادهای کوچک، با جریان های بزرگ حرکت دهیم. این یک تمرین قدرتمند است.

بنابراین حتی اگر در حال حاضر احساس بی‌تفاوتی می‌کنید، این را در نظر بگیرید: چیزی شما را برانگیخت تا در مورد این مقاله (چگونه شروع کنیم؟) شروع به تحقیق کنید؟

انواع مختلف انگیزه

قبل از آن که بخواهیم در مورد چگونه شروع کنیم صحبت کنیم، لازم است که انواع مختلف انگیزه را تعریف کرده و آن ها را شرح دهیم. در واقع ما می توانیم چیزها را به دو نوع انگیزشی خلاصه کنیم: درونی و بیرونی. هر دو دارای زیرگروه های همراه هستند.

آموزش بلاگری

انگیزه درونی: از درون انسان می آید. این به زمانی اشاره دارد که شما کاری را به خاطر خود انجام می دهید زیرا با علایق، علایق یا ارزش های شخصی شما همسو است. این انگیزه‌ها با پاداش‌های درونی همراه هستند، مانند احساس اینکه می‌دانید هدف زندگی خود را دنبال می‌کنید. این بدان معناست که آنها معنای عمیق تری نسبت به سایر محرک ها دارند، که معمولاً می تواند شما را برای مدت طولانی روی یک هدف متمرکز کند. شما این کارها را انجام می دهید تا به نوعی دل خودتان را آرام کنید.

انگیزه بیرونی: به عوامل خارجی اشاره دارد که شما را به انجام کاری سوق می دهد. به عنوان مثال، شما می توانید با پاداش های بیرونی یا پیامدهای منفی انگیزه داشته باشید. آنچه به دست می آورید بر اساس انجام (یا عدم انجام) یک کار است. به عنوان مثال اگر شما از کار قبلی خود نتیجه مثبتی بگیرید، این یک نتیجه بیرونی است که شما را سوق می دهد تا این کار را ادامه دهید. در مقابل فرض کنید که یک ایده دارید. با مطرح کردن آن در جمع دوستان، استقبالی حاصل نمی شود. در نتیجه شما انگیزه بیرونی منفی دریافت می کنید و در نتیجه از ادامه دادن این کار سرد می شوید.

انگیزه های بیرونی ماهیت موقتی دارند، بنابراین بهتر است از آنها برای پروژه های کوتاه مدت تا میان مدت استفاده شود. در واقع، مطالعات نشان داده است که افراد زمانی که به آنها وعده پاداش فوری داده می شود، انگیزه خود را افزایش می دهند. فرض کنید که به شما گفته می شود اگر بر روی یک پروژه، خوب کار کنید پورسانت بیشتری دریافت می کنید. این انگیزه باعث می شود که بتوانید بهتر ادامه دهید.

انگیزه بیرونی می تواند شبیه به دانش آموزانی باشد که قصد موفقیت در مدرسه را دارند زیرا نمرات آنها منعکس کننده عملکرد آنهاست. از سوی دیگر، دانش‌آموزانی که سعی می‌ کنند در مدرسه موفق شوند، زیرا واقعاً به محتوای درس و تحصیل علاقه دارند، انگیزه درونی دارند.

5 نوع انگیزه درونی

خیلی چیزها می توانند از درون انسان را تحریک کنند. در بخش زیر این مقاله برخی از نمونه های رایج آورده شده است. سعی کنید ببینید با کدام یک ارتباط دارید. این می تواند یادآوری خوبی در مورد این باشد که چرا کاری را انجام می دهید و دلیل و انگیزه شما از انجام آن چیست؟

1. انگیزه یادگیری (یا انگیزه شایستگی)

در این نوع انگیزه، شما توسط عمل یادگیری هدایت می شوید. چیزی که برای رسیدن به آن تلاش می کنید هیجان انگیز است زیرا قبلاً هرگز آن را انجام نداده اید. شما عاشق یادگیری یک مهارت جدید یا بهبود مهارت موجود هستید. در این مورد، پاداش پس از اتمام کار از اهمیت کمتری نسبت به خود کار برخوردار است. مثال: یک استاد دانشگاه به دنبال دانش هدایت می شود. برای آنها، مطالعه و یادگیری مداوم، آنها را تشویق می کند تا هر روز بهتر کار کنند.

2. انگیزه نگرش

اگر انگیزه نگرش دارید، عاشق مثبت بودن و گسترش مثبت هستید. این در مورد ایجاد احساس خوب در افراد است، بنابراین شما به دنبال فعالیت هایی هستید که به شما امکان انجام این کار را می دهد.

مثال: یک مربی بدنسازی به افراد کمک می کند در طول تمرین با نگرش عالی سرگرم شوند. این به آنها انگیزه می دهد که هر روز سر کار بیایند.

3. انگیزه پیشرفت

برای این نوع انگیزه، لزوماً به پاداش در پایان فکر نمی کنید – فقط به عبور از خط پایان اهمیت می دهید. هیچ رضایتی بالاتر از احساس موفقیت وجود ندارد. مثال: یک ورزشکار حرفه ای بدون در نظر گرفتن جایزه یا عنوان می خواهد برنده شود. این هدف نهایی است و باعث می شود مبارزات فصل ارزش آن را داشته باشد.

4. انگیزه خلاق

ممکن است انگیزه خلاقیت خود را پیدا کنید. اگر این نوع انگیزه آشنا به نظر می رسد، برای آزادی بیان ارزش قائل هستید و زمانی که مردم به شما اجازه می دهند بال های خود را باز کنید بسیار خوشحال می شوید. مثال: یک طراح گرافیک هنگام مدیریت خرد احساس خفگی می کند. به عنوان یک فرد خلاق، آن‌ها زمانی خوشحال می‌شوند که این آزادی را داشته باشند که پروژه‌ای را که انتخاب می‌کنند تکمیل کنند.

آموزش هوش بورسی

5. انگیزه فیزیولوژیکی

در اینجا شما با نیازهای بیولوژیکی مانند غذا و آب انگیزه دارید. این انگیزه ها به این دلیل وجود دارند که سال ها تکامل ما را به این سمت تبدیل کرده است. مثال: سلسله مراتب نیازهای دکتر آبراهام مزلو را در نظر بگیرید. او محرک های اساسی انسان ها را به ترتیب اهمیت دسته بندی کرد و از نیازهای فیزیکی شروع کرد. همانطور که این نیازها را برآورده می کنید، به تدریج به سمت خودشکوفایی پیشرفت می کنید. بنابراین انگیزه های درونی شما چیست؟ در برترآموز، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم خود را بشناسید و بهره‌ ور بمانید حتی زمانی که در رکود هستید.

4 نوع انگیزه بیرونی چیست؟

احتمالاً چند عامل خارجی نیز باعث رفتار شما می شود. اگر بتوانید از آنها استفاده کنید، این اشکال انگیزه به همان اندازه مهم هستند.

1. انگیزه انگیزشی

انگیزه انگیزشی همه چیز مربوط به پاداش های بیرونی است. درست مانند یک موش که با پنیر انگیزه می گیرد، شما از نتیجه یک کار انگیزه می گیرید – نه خود آن کار. مثال: بعد از تمرین، به خودتان میان وعده مورد علاقه خود را اجازه می دهید. میان وعده برای شما مهمتر از ورزش است و به شما انگیزه می دهد تا تمرین را انجام دهید.

2. انگیزه ترس

در اینجا شما با ترس از یک نتیجه نامطلوب انگیزه دارید. شما نمی خواهید کار را انجام دهید، اما اگر می خواهید از یک چیز بد جلوگیری کنید، باید این کار را انجام دهید. مثال: وقتی ترجیح می دهید تلویزیون بخرید، بخشی از دستمزد خود را از ترس اضطراری پس انداز می کنید. انگیزه ترس لزوماً بد نیست زیرا می تواند به شما کمک کند مانند این مثال به سلامت مالی برسید.

3. انگیزه قدرت

طبیعی است که بخواهید بر زندگی خود کنترل داشته باشید. اما برخی از مردم یک قدم فراتر می روند: آنها می خواهند دیگران را کنترل کنند. انواع مختلفی از قدرت وجود دارد و می توان از آنها به دلایل شرورانه یا نوع دوستانه استفاده کرد. مثال: یک سیاستمدار کاندیدای ریاست جمهوری می شود زیرا معتقد است ایده هایش برای جهان خوب است – آنها فقط به قدرت لازم برای اجرای آنها نیاز دارند.

4. انگیزه اجتماعی

انگیزه اجتماعی تمایل به پذیرفته شدن توسط گروه اجتماعی شما را توصیف می کند. در اینجا شما با آنچه دیگران در مورد شما فکر می کنند انگیزه می گیرید. مثال: شما زمانی را صرف یادگیری مهارت های اجتماعی می کنید، مانند گوش دادن فعال، تا بتوانید دوستی های قوی تری ایجاد کنید. شما می خواهید دوستان جدید شما را دوست داشته باشند.

چگونه از انواع انگیزه ها به نفع خود استفاده کنید

اگر نتوانید آن محرک را به عمل تبدیل کنید، انگیزه ها معنایی ندارند . در اینجا چند نمونه از نحوه پیاده سازی این نوع انگیزه ها در زندگی روزمره آورده شده است.

  1. تعیین هدف. تمرکز بر اهداف مشخص روشی عالی برای افرادی است که با انگیزه دستیابی به موفقیت هستند.
  2. اهداف خود را به مردم بگویید. برای افراد دارای انگیزه اجتماعی در میان شما، گفتن اهداف خود به دیگران شما را مسئول نگه می دارد.
  3. یک سیستم پاداش ایجاد کنید. اگر به یک انگیزه خارجی نیاز دارید، این یک تکنیک عالی است. در واقع، شما همیشه باید برای بردهایتان به خودتان پاداش دهید.
  4. در مورد اینکه به چه کسانی کمک کردید بنویسید. اگر دارای انگیزه نگرش هستید، زمانی را به فکر کردن در مورد افرادی که در پایان روز لبخند زدید اختصاص دهید. یک دفتر خاطرات به عنوان ثبت لحظات شاد نگه دارید.
  5. پیشرفت خود را در یک کار پیگیری کنید. انجام این کار به شما یادآوری می کند که چقدر خوب کار می کنید.
  6. فعال بمانید. ورزش و مراقبت از سلامت جسمانی برای نیازهای فیزیولوژیکی شما ضروری است. دستیابی به این هدف به شما کمک می کند تا در راس دیگران قرار بگیرید.
  7. غذای سالم بخورید. همانند ورزش، بدن شما برای عملکرد بهتر به سوخت مناسبی نیاز دارد. این نیاز را برآورده کنید و عملکرد خود را بهبود ببخشید.
  8. از یک برنامه ردیابی استفاده کنید. بسیاری از برنامه ها وظایف و اهداف را «گیمیفی» می کنند. آنها یک جایزه مجازی برای ایجاد انگیزه بیرونی در شما ارائه می دهند.

چگونه بهتر شویم؟

بهترین انواع انگیزه برای سناریوهای مختلف

انواع انگیزه زمانی در بهترین حالت خود قرار می گیرند که از آنها در زمینه مناسب استفاده کنید. شما باید بر اساس نیازهای خود تطبیق دهید، ترکیب و مطابقت دهید و تنظیم کنید. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

  1. اگر معلم هستید، می توانید از محرک ها به عنوان انواع انگیزه های یادگیری استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر دانش آموزی دوست ندارد به خاطر آن یاد بگیرد، از روش بیرونی برای تشویق به مطالعه استفاده کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که برخی از دانش آموزان انگیزه ذاتی خواهند داشت و بدون تلقین سخت کار می کنند. این می تواند انگیزه اجتماعی دیگر دانش آموزان را ایجاد کند.
  2. شما همچنین می توانید از هر نوع انگیزه در کار استفاده کنید. اگر رهبر یا مدیر تیم هستید، اهداف روشنی را تعیین کنید و آنها را دنبال کنید تا همه بتوانند پیشرفت آنها را ببینند. این می تواند حس موفقیت تیم را جرقه بزند و روحیه را تقویت کند. تیم شما احتمالاً تمایل خود را برای موفقیت و رسیدن به این اهداف درونی خواهد کرد.
  3. اگر کارمندی ضعیف عمل می کند، دریابید که انگیزه های درونی او چیست. می توانید سعی کنید پروژه هایی را بر اساس آنچه آنها را به حرکت در می آورد به آنها اختصاص دهید.

آیا انگیزه می تواند منفی باشد؟

همانطور که یک استراتژی انگیزشی برای خود یا دیگران ایجاد می کنید، به یاد داشته باشید که انگیزه ها می توانند مثبت یا منفی باشند.

انگیزه های منفی در دراز مدت فقط به انگیزه آسیب می زند. بهره برداری از ترس کارمند از شکست منفی است زیرا با یک احساس استرس زا (ترس) و اجتناب از یک نتیجه منفی (شکست) مرتبط است. در درازمدت، باری را بر دوش آن‌ها می‌گذارید و به مهارت‌های حل مسئله‌شان آسیب می‌رسانید . به علاوه، ممکن است خطر سوزاندن آنها را به خطر بیندازید.

آموزش سرمایه گذاری در طلا

در عوض، به محرک های درونی تیم خود گوش دهید. اگر عضوی دوست دارد یاد بگیرد، متمایل شدن به آن خواسته یک انگیزه مثبت است. شما آن‌ها را به چالش می‌کشید تا کارهایی را انجام دهند که از آن لذت می‌برند، که باعث علاقه و انگیزه آنها می‌شود. ترفیع و تمجید نیز نمونه های خوبی از عوامل انگیزشی مثبت هستند.

بهترین نسخه از خود باشید

برای داشتن بهترین زندگی، باید بهترین نسخه از خود باشید . سعی نکنید چیزی یا شخص دیگری باشید. سعی نکنید آن چیزی باشید که دیگران می خواهند. روی کسی که می خواهید باشید تمرکز کنید. بر نقاط قوت خود وقت گذاشته و به آنچه شما را متفاوت می کند افتخار کنید. این به او اجازه داد تا از احساس درونی خود پیروی کند و قوانین خود را تنظیم کند. بیشتر خودت باش و هر روز بدون عذرخواهی این را به خود یادآوری کنید که شما همینی هستید که وجود دارید. بر روی چیزهایی سرمایه گذاری کنید که باید تغییر کنند و نه چیزهایی که قادر به تغییرشان نیستید.

خودتان را ببنید

برای اینکه بفهمید بهترین ظاهرتان چگونه است، باید خودتان را بهتر بشناسید . بالاخره این بهترین زندگی شماست نه فرد دیگری. شروع به توجه کنید که چگونه به موقعیت های مختلف واکنش نشان می دهید. عادات شما چیست؟ چی تو رو خوشحال میکنه؟ چه چیزی شما را ناامید می کند؟ تحت فشار چگونه رفتار می کنید؟ چه چیزی به شما انرژی می دهد؟ چه چیزی شما را تخلیه می کند؟ سپس می توانید در جهت بهتر شدن گام بردارید.

عادات بد خود را شناسایی کنید

به عنوان بخشی از مشاهدات خود، شروع به توجه به عادت های بد خود کنید. چیزهایی را در نظر بگیرید که در نهایت احساس خوبی به شما نمی دهند. آیا گردش بدون فکر در اینستاگرام شما را خوشحال می کند؟ شاید برای 5 دقیقه و نه بیشتر. خوردن بیش از حد نوشابه چه؟ یا عصبانی شدن از دست همکاران. همه این ها عاداتی بد هستند که با تغییرشان می توانید یک نسخه بهتر از خود بسازید. به طور عمدی کارهای بیشتری را انجام دهید که شما را خوشحال می کند و به شما انرژی می دهد.

چگونه شروع کنیم؟

شروع کردن ترکیبی از انگیزه و سایر مواردی است که در این مقاله توضیح داده شد. برای شروع کردن لازم است که انگیزه ها، انواع مثبت و منفی، درونی و بیرونی آن ها را بشناسید. سپس می توانید شروعی خوب داشته باشید. به نکات مهم و غالبا علمی که در این مقاله گفته شد، توجه داشته باشید.

آموزش طراحی سایت

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *