هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
طراحی سایت

چگونه طراحی سایت را یاد بگیریم؟ آموزش طراحی سایت 1401

طراحی وب تا حدی هنری و بخشی از علم، به جنبه های خلاقانه و تحلیلی ذهن افراد کمک می کند.

طراحان وب آنچه را که مفهومی است می گیرند و آن را به تصاویری ترجمه می کنند. تصاویر، تایپوگرافی، رنگ‌ها، متن، فضای نگاتیو و ساختار در کنار هم قرار می‌گیرند و نه تنها تجربه کاربری را ارائه می‌دهند، بلکه مجرای برای انتقال ایده‌ها هستند.

یک طراح وب خوب اهمیت هر قطعه از یک طراحی را درک می کند. آنها به هر عنصر یک ظاهر طراحی می کنند، در حالی که هرگز از نحوه ترکیب عناصر و عملکرد آنها در ارائه اهداف بزرگتر طراحی غافل نمی شوند.

مهم نیست که چقدر جلوه های بصری طراحی وب سایت است، بدون سازماندهی بی معنی است. منطق باید ترتیب ایده ها و تصاویر را در هر صفحه هدایت کند و همچنین نحوه سفر کاربران را در آن راهنمایی کند. یک طراح وب ماهر طرح هایی را ایجاد می کند که با کمترین تعداد کلیک ارائه می شود.

طراحی وب سایت را می توان به چندین زیر شاخه تقسیم کرد. برخی از طراحان حرفه خود را در زمینه هایی مانند UI، UX، SEO و سایر زمینه های تخصصی ایجاد می کنند. همانطور که سفر خود را به عنوان یک طراح شروع می کنید، باید کمی در مورد تمام این جنبه های مختلف طراحی وب بدانید.

طراحی های وب توسط قسمت بک اند طراحی شده اند

همانطور که در حال یادگیری هستید با اصطلاحات back end و front end مواجه خواهید شد. اکثر مبتدیان اینها را با هم ترکیب می کنند، بنابراین مهم است که بدانیم چگونه متفاوت هستند.

بک اند هر چیزی است که در پشت صحنه نمایش یک وب سایت اجرا می شود. وب سایت ها بر روی سرورها قرار دارند. هنگامی که یک کاربر درخواستی مانند پیمایش به بخش خاصی از یک وب سایت ارائه می دهد، سرور این اطلاعات دریافتی را دریافت می کند و به نوبه خود تمام کدهای HTML و سایر کدها را بیرون می کشد تا به درستی در مرورگر کاربر نمایش داده شود. سرورها میزبان داده هایی هستند که یک وب سایت برای عملکرد نیاز دارد.

توسعه دهندگان وب که در توسعه Back-end تخصص دارند، اغلب برنامه نویسانی هستند که در زبان هایی مانند PHP کار می کنند، ممکن است از چارچوب پایتون مانند جنگو استفاده کنند، کد جاوا بنویسند، پایگاه های داده SQL را مدیریت کنند، یا از زبان ها یا فریم ورک های دیگر برای اطمینان از اینکه سرورها، برنامه ها، و پایگاه داده ها همه با هم کار می کنند.

برای تبدیل شدن به یک طراح وب، نیازی نیست که در یادگیری آنچه در قسمت پشتی اتفاق می افتد عمیق باشید، اما حداقل باید هدف آن را درک کنید.

بدانید فرانت اند چیست

قسمت بک اند سمت سرور در نظر گرفته می شود در حالی که قسمت فرانت اند سمت مشتری و کاربر است. قسمت فرانت اند جایی است که HTML، CSS، جاوا اسکریپت و سایر کدها برای نمایش یک وب سایت با هم کار می کنند. این بخشی از طراحی وب است که افراد با آن درگیر هستند.

همانطور که در حرفه خود پیشرفت می کنید، ممکن است در زمینه های تخصصی تر توسعه وب سرمایه گذاری کنید. ممکن است در نهایت با چارچوب هایی مانند React یا Bootstrap کار کنید یا با جاوا اسکریپت یا jQuery عمیق تر شوید. اینها زمینه های پیشرفته تری هستند که در ابتدا نباید زیاد نگران آنها باشید.

طراحی بصری خوب را تشخیص دهید

اگرچه بهترین طراحی های وب در اجرا بدون دردسر به نظر می رسند، اما همه آنها بر اساس اصول راهنمای طراحی بصری هستند. اگرچه آن دسته از طراحان وب کمیاب هستند که چشم ذاتی به طراحی بصری دارند، برای اکثر ما، این موضوعی است که باید خودمان یاد بگیریم.

درک نحوه عملکرد طراحی بصری. قوانین ترکیب بندی را بدانید و درک کنید که چگونه عناصری مانند اشکال، فضا، رنگ و هندسه با هم ترکیب می شوند.

یک نقطه شروع عالی، مطالعه در مورد اصول طراحی بصری برای طراحان وب است. مطالعه مفاهیمی مانند تبدیل شدن، ظهور و تغییر ناپذیری به شما این امکان را می دهد که این اصول را در کار خود بگنجانید. یادگیری نحوه طراحی وب سایت نیز به معنای درک تاریخچه طراحی است.

دوره طراحی سایت برترآموز را مشاهده کنید.

نحوه یادگیری طراحی سایت (در 9 مرحله)

1. مفاهیم کلیدی طراحی بصری را درک کنید

خط

هر حرف، حاشیه و تقسیم در یک طرح از خطوطی تشکیل شده است که ساختار بزرگتر آنها را تشکیل می دهد. یادگیری طراحی وب به معنای درک کاربرد خطوط در ایجاد نظم و تعادل در یک چیدمان است.

شکل ها

سه شکل اصلی در طراحی بصری مربع، دایره و مثلث هستند. مربع‌ها و مستطیل‌ها برای بلوک‌های محتوا کار می‌کنند، دایره‌ها برای دکمه‌ها کار می‌کنند، و مثلث‌ها اغلب برای نمادهایی استفاده می‌شوند که همراه با یک پیام مهم یا دعوت به اقدام هستند. شکل ها همچنین دارای حس عاطفی هستند، مربع هایی که با قدرت، دایره ها با هماهنگی و راحتی و مثلث ها با اهمیت و عمل مرتبط هستند.

بافت

بافت چیزی را در دنیای واقعی تکرار می کند. از طریق بافت، متوجه می شویم که آیا چیزی خشن است یا صاف. بافت ها را می توان در سراسر طراحی وب مشاهده کرد. از پس‌زمینه‌های کاغذی گرفته تا تارهای رنگارنگ گاوسی، از انواع مختلف بافت‌هایی که می‌توانند طرح‌های شما را جالب‌تر کنند و حس فیزیکی به آن‌ها القا کنند، آگاه باشید.

رنگ

برای ایجاد طرح هایی که به چشم فشار نمی آورند، باید خود را در زمینه تئوری رنگ ها آموزش دهید. درک چرخه رنگ، رنگ های مکمل، رنگ های متضاد و احساساتی که رنگ های مختلف به آن گره خورده اند، شما را به یک طراح وب بهتر تبدیل می کند.

شبکه ها

گریدها ریشه در اولین روزهای طراحی گرافیک دارند. آنها در نظم بخشیدن به تصاویر، متون و سایر عناصر در طراحی وب بسیار خوب عمل می کنند. بیاموزید که چگونه طرح‌بندی‌های وب خود را با استفاده از شبکه‌ها ساختار دهید.

2. اصول اولیه HTML را بدانید

زبان نشانه گذاری فرامتن (HTML) دستورالعمل هایی را برای نحوه نمایش محتوا، تصاویر، پیمایش و سایر عناصر یک وب سایت در مرورگر وب افراد ارائه می دهد. اگرچه لازم نیست در HTML متخصص باشید، اما هنوز هم کمک می کند تا با نحوه کارکرد آن آشنا باشید، حتی اگر از یک پلت فرم طراحی مبتنی بر بصری مانند وردپرس استفاده می کنید.

تگ های HTML دستورالعمل هایی هستند که مرورگر برای ایجاد یک وب سایت از آن استفاده می کند. سرفصل ها، پاراگراف ها، لینک ها و تصاویر همگی توسط این تگ ها کنترل می شوند. شما به خصوص می خواهید بدانید که چگونه تگ های هدر مانند تگ های H1، H2 و H3 برای سلسله مراتب محتوا استفاده می شوند. علاوه بر تأثیر بر ساختار طرح، تگ‌های هدر در نحوه طبقه‌بندی خزنده‌های وب یک طرح و تأثیر بر نحوه نمایش آن‌ها در رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک مهم هستند.

3. CSS را درک کنید

CSS استایل و دستورالعمل های اضافی در مورد نحوه ظاهر شدن یک عنصر HTML ارائه می دهد. انجام کارهایی مانند اعمال فونت، افزودن padding، تنظیم تراز، انتخاب رنگ ها و حتی ایجاد شبکه ها از طریق CSS امکان پذیر است.

دانستن اینکه CSS چگونه کار می‌کند، به شما مهارت می‌دهد تا وب‌سایت‌هایی با ظاهر منحصربه‌فرد ایجاد کنید و قالب‌های موجود را سفارشی کنید. بیایید به چند مفهوم کلیدی CSS بپردازیم.

کلاس های CSS

کلاس CSS لیستی از ویژگی هایی است که در استایل دادن به یک عنصر جداگانه با هم ترکیب می شوند. چیزی مانند متن بدنه می تواند فونت، اندازه و رنگ را داشته باشد که همه بخشی از یک کلاس CSS هستند.

کلاس های ترکیبی CSS

یک کلاس ترکیبی بر روی یک کلاس پایه موجود ساخته شده است. تمام ویژگی‌هایی مانند اندازه، رنگ و هم‌ترازی را که ممکن است قبلاً وجود داشته باشد، به ارث می‌برد. سپس ویژگی ها را می توان تغییر داد. کلاس های ترکیبی در زمان شما صرفه جویی می کنند و به شما امکان می دهند انواع کلاس را تنظیم کنید که می توانید در هر کجا که نیاز دارید در طراحی وب اعمال کنید.

چگونه طراحی سایت را یاد بگیریم؟

4. مبانی UX را بیاموزید

UX جادویی است که یک وب سایت را زنده می کند و آن را از یک چیدمان ثابت عناصر به چیزی تبدیل می کند که با احساسات شخصی که در آن می چرخد ​​درگیر می شود.

طرح رنگ، محتوا، تایپوگرافی، چیدمان و جلوه های بصری همه در کنار هم قرار می گیرند تا به مخاطبان شما خدمت کنند. طراحی تجربه کاربری در مورد دقت و برانگیختن احساسات است. این نه تنها یک سفر آرام را به افراد ارائه می دهد، بلکه تجربه ای را ارائه می دهد که آنها را با نهاد یا برند پشت طراحی وب مرتبط می کند.

در اینجا چند اصل UX وجود دارد که باید بدانید.

شخصیت های کاربر

طراحی وب به معنای درک کاربران نهایی است. شما باید یاد بگیرید که چگونه درباره کاربر تحقیق کنید و چگونه پرسونای کاربر ایجاد کنید. علاوه بر این، باید بدانید که چگونه از این اطلاعات در ایجاد طرحی که برای نیازهای آنها بهینه شده است استفاده کنید.

ساختار اطلاعات

بدون سازماندهی واضح، مردم گیج می شوند و جهش می کنند. معماری اطلاعات و نقشه‌برداری محتوا، نقشه‌ای را برای نحوه همکاری وب‌سایت و هر بخش در ارائه یک سفر واضح به مشتری ارائه می‌دهد.

جریان های کاربر

ایجاد جریان‌های کاربری ممکن است زمانی که به پروژه‌های طراحی گسترده‌تر دست می‌یابید به کار بیاید، اما اگر شروع به فکر کردن به این موارد و ایجاد آنها برای طرح‌های اولیه خود کنید، در آینده وضعیت بهتری خواهید داشت. جریان های کاربر نحوه حرکت افراد را در یک طرح ارتباط می دهد. آنها به شما کمک می کنند تا مهمترین بخش ها را اولویت بندی کنید و مطمئن شوید که افراد می توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

وایرفریم ها

Wireframes نشان می دهد که سرفصل ها، متن ها، تصاویر، فرم ها و سایر عناصر در کجای صفحه وب قرار می گیرند. حتی اگر در حال ساخت یک طراحی وب ساده تک صفحه ای هستید، نقشه برداری از یک Wireframe راهنمای کاملی برای کار به شما می دهد. همانطور که به سمت وب‌سایت‌های پیچیده‌تر می‌روید، وایرفریم‌ها برای ایجاد یک تجربه ثابت، ساختاربندی طرح‌بندی‌ها و از دست ندادن هر چیزی که باید گنجانده شود، ضروری هستند.

نمونه سازی

نمونه های اولیه می توانند سطوح مختلفی از وفاداری داشته باشند اما به عنوان نمایشی از یک طرح کاربردی عمل می کنند. تصاویر، تعاملات، محتوا و سایر عناصر مهم همه در جای خود قرار دارند و طراحی دنیای واقعی را تکرار می کنند. نمونه های اولیه برای دریافت بازخورد و تنظیم دقیق طرح در طول فرآیند استفاده می شوند.

5. با UI آشنا شوید

رابط کاربری مکانیزمی است که تکه ای از فناوری را وارد عمل می کند. دستگیره در یک رابط کاربری است. کنترل صدا در رادیو ماشین شما که شخص مهم شما دست از سرگردانی با آن بر نمی دارد یک رابط کاربری است. و صفحه کلیدی که پین ​​خود را در دستگاه خودپرداز وارد می کنید یک رابط کاربری است. همانطور که دکمه‌ها و سایر مکانیسم‌ها در دنیای واقعی به افراد اجازه می‌دهند با ماشین‌ها تعامل داشته باشند، عناصر رابط کاربری در یک وب‌سایت به کسی اجازه می‌دهند تا اقدامات را به حرکت درآورد.

بیایید دو اصل کلیدی رابط کاربری را بررسی کنیم: طراحی بصری و سادگی.

نحوه ایجاد رابط های بصری

تعامل و تعامل با یک وب سایت باید سازگار باشد و از الگوهای تکرارپذیر پیروی کند. افرادی که در یک وب سایت فرود می آیند باید فوراً سیستم هایی را که برای پیمایش در آن وجود دارند درک کنند.

UI را ساده کنید

UI برای بهینه سازی قابلیت استفاده وجود دارد. این به این معنی است که کنترل ها را برای استفاده آسان و همچنین در عملکرد آنها آشکار می کند. خواه تعداد گزینه‌های ناوبری را به حداقل می‌رسانید، فرآیند پرداخت را سریع می‌کنید، یا سایر عناصر تعاملی را که دسترسی را افزایش می‌دهند، ادغام می‌کنید، درک UI به شما کمک می‌کند تجربه افراد را در تعامل با یک وب‌سایت ساده کنید.

6. اصول ایجاد طرح بندی را درک کنید

چشمان ما به طور خودکار به الگوهای طراحی خاصی می‌چسبد و مسیری آسان را از طریق طراحی وب ایجاد می‌کند. ما به طور شهودی می دانیم کجا را نگاه کنیم، زیرا در طول زندگی خود بارها و بارها این الگوهای مشابه را دیده ایم. دانستن الگوهای طراحی به شما کمک می کند تا وب سایت هایی ایجاد کنید که جریانی روان در محتوا و تصاویر داشته باشند. دو الگوی رایج چیدمان وب که باید در مورد آنها بدانید، الگوهای Z و الگوهای F هستند.

7. در مورد تایپوگرافی بیاموزید

فونت ها می توانند صداها یا احساسات مختلفی را منتقل کنند و همچنین بر خوانایی تأثیر بگذارند. اگر در حال یادگیری طراحی وب هستید، دانستن نحوه استفاده از تایپوگرافی ضروری است.

تایپوگرافی اهداف مختلفی را در طراحی وب انجام می دهد. اولاً، هدف سودمند از خوانا کردن محتوا است. اما می تواند به عنوان دکوراسیون نیز عمل کند و استفاده سلیقه ای از تایپوگرافی سبک می تواند به زیبایی شناسی کلی بیافزاید.

در اینجا سه ​​مفهوم اصلی تایپوگرافی وجود دارد که باید بدانید.

سریف

حروف سرف دارای خطوط کوچکی هستند که به عنوان سریف شناخته می شوند که هر حرف را زیبا می کنند. این سبک تایپوگرافی را می توان برای چاپ استفاده کرد.

بدون سریف

همانطور که از نام آن پیداست، تایپ‌فیس‌های sans serif فاقد خطوط شناسایی حروف سرف هستند. این نوع حروف از طریق قلمرو دیجیتالی وب سایت ها و برنامه ها یافت می شوند.

نمایش دادن

حروف نمایشی اغلب برای سرفصل ها استفاده می شوند و می توانند بزرگ و تاثیرگذار باشند یا از خطوط تیز و نازک ساخته شده باشند. آنها معمولاً حروف پیچیده ای دارند و برای جلب توجه دیگران طراحی شده اند.

به عنوان مثال باید در نظر داشته باشید که در یک طراحی وب حداکثر از دو فونت استفاده کنید.

8. دانش خود را عملی کنید و چیزی بسازید

شما می‌توانید آموزش‌ها را تماشا کنید، پست‌های وبلاگ را بخوانید، در دوره‌های آنلاین ثبت‌نام کنید و تمام تئوری‌ها و اطلاعاتی را که می‌توانید درباره طراحی وب جذب کنید، اما تنها راه برای تبدیل شدن به یک طراح وب، شروع طراحی وب است.

با یک پروژه ساده شروع کنید. شاید کسی که می‌شناسید برای ایجاد یک نمونه کار نیاز به کمک داشته باشد یا در حال حاضر هیچ گونه حضوری در وب نداشته باشد. به آنها پیشنهاد طراحی رایگان چیزی بدهید.

وبلاگ نیز یکی دیگر از پروژه های مبتدی عالی است. این به شما تجربه طراحی عملی در یادگیری نحوه استفاده از چیزهایی مانند CMS و همچنین ارائه ویترینی برای مهارت های نوشتاری شما می دهد.

ساختن یک وب سایت برای یک شرکت یا کسب و کار جعلی یکی دیگر از تمرین های خلاقانه سرگرم کننده در توسعه طرح های شماست. به علاوه، می توانید آن را به مجموعه خود اضافه کنید.

9. یک مربی بگیرید

مربیان ارزشمند هستند زیرا آنها در همان ابتدا در جایی که شما هستید بوده اند و تمایل دارند تا در درس هایی که به سختی به دست آورده اند به شما کمک کنند. آنها چاه عمیقی از تخصص و دانش دارند. آنها منبع خوبی برای دریافت بازخورد در مورد کار شما و یافتن کارهایی هستند که درست انجام می دهید و نیاز به بهبود دارند.

در جستجوی مربی مناسب، مطمئن شوید که شخصی را پیدا می‌کنید که طراحی مورد علاقه شما را انجام می‌دهد و در آنچه می‌خواهید یاد بگیرید متخصص است. مربیان می‌توانند مسیر روشنی را از سال‌هایی که در این زمینه سپری کرده‌اید به شما ارائه دهند، بنابراین نیازی نیست در یادگیری طراحی وب دچار مشکل شوید.

چگونه طراحی سایت را یاد بگیریم؟

هیچ کدی ورود آسان به طراحی وب را فراهم نمی کند 🙂

زمانی نه چندان دور، زمانی بود که برای نوشتن دستی کد بک اند طراحی وب، مجبور بودید درک عمیقی از HTML و CSS داشته باشید. امروزه، بدون هیچ ابزار کدی مانند وردپرس، می توان یک وب سایت را گردآوری و در مدت زمان کوتاهی راه اندازی کرد. آنچه روزها یا هفته ها طول می کشد اکنون می تواند در چند ساعت اتفاق بیفتد.

البته، برای ایجاد یک طراحی وب خوب بسیار هزینه می شود. یادگیری اصول طراحی بصری، اصول UI و UX، و دانستن اینکه چگونه عملکرد قسمت فرانت اند و بک اند، شما را به یک طراح حرفه ای تبدیل می‌کند.

چه تازه شروع کرده اید و چه یک متخصص باشید، وردپرس یک پلت فرم بصری مبتنی بر بصری ارائه می دهد تا شما را در تحقق خلاقیت خود توانمند کند. همراه با روشی آسان برای راه‌اندازی وب‌سایت‌ها، وردپرس یک انجمن کامل فارسی دارد که به شما مشاوره می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را ارتقا دهید.

در مقالات زیر در مورد طراحی سایت صحبت کرده ایم.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *