هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونه یک کارشناس سئو شویم

چگونه یک کارشناس سئو شویم؟ 🤔

دسته بندی : سئو
1402/02/09

با مطالعه این مقاله می‌توانید سرعت رشد خود را حوزه سئو به صورت قابل توجه افزایش دهید. 😏

از طرفی می‌توانید به عنوان یک متخصص حوزه سئو نیز به درآمد عالی و امکانات باورنکردنی دست پیدا کنید. 😉

امروزه مشاغل دیجیتال مارکتینگ جزو بهترین و پولسازترین مشاغل قرن می‌باشند. به همین دلیل افراد دوست دارند  که در این حوزه هر چه سریعتر تبدیل به یک اسطوره شوند و به نوعی پول پارو کنند. با توجه به این موضوع بهترین استراتژی و مهمترین استراتژی این است که به دنبال مشاغل به روز با شاخص تاب آوری بالا باشیم. یکی از بهترین انتخاب‌های حال حاضر در این حوزه کارشناس حوزه سئو می‌باشد. در این زمان این سوال مطرح می‌شود که چگونه یک کارشناس سئو شویم؟ چگونه در مدت زمان کوتاهی به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنیم. برای این منظور، بهترین استراتژی‌های حال حاضر را با شما بررسی خواهیم کرد.

قبل از پاسخ به سوالات شما بهتر است که چند موضوع را با هم بررسی کنیم. اگر شما فردی می‌باشید که به مطالعات آزاد علاقه ندارید. از طرفی دوست دارید که یک شغل روتین و ثابت داشته باشید، این حوزه مناسب شما نیست. حوزه سئو یکی از حوزه‌های اصلی و همچنین به روز در دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. آموزش سئو باید به صورت مستمر و گاها از منابع مرجع انگلیسی باشد. به همین دلیل است که آموزش زبان انگلیسی نیز باید در برنامه شما به صورت مستر قرار داشته باشد. با این حال چند نکته بسیار مهم و ضروری دیگر را نیز باید با یک دیگر چک کنیم.

اگر به دنبال آموزش سئو می‌باشید، باید منابع معتبر را پیدا کنید. به عنوان مثال ممکن است که شما با یک استراتژی اشتباه در حوزه سئو نه تنها به رشد سایت طرف مقابل کمک نکنید. بلکه ممکن است منجر به افت رتبه شدید سایت مورد نظر خود شوید. به همین دلیل مهم است که شما اطلاعات خود را از چه کسی دریافت می‌کنید.  توجه داشته باشید که حوزه سئو یک حوزه ناشناخته می‌باشد. به این دلیل که گوگل اسرار کار خود را به سادگی در اختیار کسی قرار نمی‌دهد.

سئو چیست؟ « Search Engine Optimization »

برای اینکه تبدیل به یک متخصص خبره حوزه سئو شوید. لازم است که درک درستی نسبت به این حوزه داشته باشید. SEO به معنی Search Engine Optimization « بهینه سازی موتورهای جستجو » می‌باشد. پاسخ سوال « چگونه به یک کارشناس سئو شویم » زمانی قابل درک است که شما اصل و اساس کار خود را بدانید. اولین نکته این است که ما هیچ منبع آموزشی رسمی در این حوزه نداریم. این موضوع به این معنی است که گوگل و یا دیگر موتورهای جستجو هیچگاه استراتژی نهایی خود را به ما نمی‌گویند. ممکن است که ابزارها و الگوریتم‌های جستجو را به ما معرفی کنند. اما ریز نکات آن را هیچگاه به صورت رایگان و حاضر آماده به شما منتقل نخواهند کرد.

با توجه به این موضوع شما باید یک روحیه خلاق و جستجوگر داشته باشید. به این موضوع توجه داشته باشید که سئو زمانی برای شما قابل درک است که اساس کار موتورهای جستجو را درک کنید. زمانی آپدیت هسته گوگل رخ می‌دهد، شما باید جزو اولین کسانی باشید که روی آن تحقیق می‌کنید. در این صورت می‌توانید به عنوان یک کارشناس سئو شناخت شده معرفی شوید. از طرفی روی این موضوع توجه ویژه داشته باشید که سئو باید  به صورت کاربردی و همچنین دقیق انجام شود. شما نمی‌توانید صرفا روی یک نظریه برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال زمانی که الگوریتم MUM  معرفی شد. افراد فکر نمی‌کردند در یک مدت زمان کوتاه آمار سایت‌ آن ها به این شدت تغییر کند.

برخی از افراد بی محابا شروع به تغییرات بنیادی روی سرس سایت خود کردند. در صورتی که این الگوریتم به صورت کاربردی برای درک زبان انسان و فیلتر بهتر محتوای متنی و تصویری طراحی شده بود. اگر شما بدون شناخت کافی شروع به تغییرات استراتژی سئو خود می‌کردید، قطعا بازنده این بازی بودید. برای درک سئو نیاز به یک درک کلی از مفهوم یک سایت نیز خواهید داشت. به همین دلیل است که به عنوان یک کارشناس سئو باید روی آموزش طراحی سایت و یا آموزش وردپرس نیز اندک زمانی صرف کنید. دقت کنید که شما قرار است که صرفا سازوکار را درک کنید.

سئو چیست؟ « Search Engine Optimization »

برای درک بهتر سئو باید روی تبلیغات آنلاین تحقیقات به روز داشته باشید

زمانی که قرار است شما به عنوان یک کارشناس سئو به طراحی استراتژی در این حوزه بپردازید. در اکثر مواقع لازم است که مخاطبین حوزه کاری خود را به سمت سایت خود جذب کنید. از طرفی ممکن است که موتورهای جستجو این کار را برای شما انجام دهند. اما زمانی که شما نتوانید نظر آن ها را به سایت خود جلب کنید. این موضوع منجر به یک پوینت منفی در کارنامه شما می‌شود. از طرفی حوزه کاری فشرده در فضای آنلاین و همچنین رقابت سنگین به شما فرصت اجازه‌های متوالی نخواهد داد. به همین دلیل چند استراتژی نهایی اصلی در این بخش به شما آموزش خواهیم داد.

1.    روی شبکه سازی فضای آنلاین تحقیق کنید

به این نکته توجه داشته باشید که در حوزه سئو، یکی از مباحث بسیار مهم و حیاتی داشتن استراتژی مناسب برای شبکه سازی می‌باشد. در برخی مواقع ممکن است که این شبکه سازی روی بکنت سایت انجام شود. از طرفی ممکن است که این شبکه سازی با استفاده از فضای مجازی و دیگر شبکه‌های اجتماعی انجام شود. به همین دلیل است که در سایت برترآموز یک سایت معتبر در حوزه آموزش سئو می‌باشد. به صورت تخصصی روی آموزش اینستاگرام نیز سرمایه گذاری صورت گرفته است. چرا که یک سئو کار بدون داشتن یک پرسونال برندینگ و از طرفی بدون داشتن یک شبکه ارتباطی قوی نمی‌تواند برای سایت خود طراحی پلن داشته باشد.

به عنوان مثال یکی از استراتژی‌های اصلی در حوزه سئو، استفاده از سوشال سیگنال می‌باشد. زمانی که قرار است که به یک کارشناس سئو تبدیل شوید. باید بدانید که برای سوشال سیگنال خود از چه شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و از طرفی باید بدانید که این شبکه‌های اجتماعی برای شما چه بازخوردی دارد. همیشه بهترین گزینه برای تبلیغات شما اینستاگرام نخواهد بود. ممکن است که در برخی مواقع با توجه به پرسونای مخاطبین شما نیاز باشد که روی توییتر اقدام به طراحی پلن تبلیغاتی داشته باشید. دقت کنید که برای پاسخ به سوال « چگونه یک کارشناس سئو شویم » نمی‌توان یک پاسخ اجمالی کوتاه تعریف کرد.

بلکه شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک دیدگاه همه جانبه یک پاسخ کلان و اصلی برای آن تعریف کنید. به این نکته توجه داشته باشید که یک کارشناس سئو تقریبا از همه چیز اندک درکی دارد و قدرت تحلیلی او کمک به رشد او خواهد کرد. به عنوان مثال در یک کارخانه یک مهندس صنایع اطلاعات بسیار زیادی دارد. همه بخش‌ها را نیز به خوبی می‌شناسد. اما هیچ گاه در یک بخش محدود فعالیت نمی‌کند. بلکه تمام تلاش او بر این است با تعریف استراتژی مناسب یک شبکه ارتباطی مناسب بین بخش‌های مختلف کارخانه تعریف کنید. حال شما نیز به عنوان یک کارشناس سئو وظیفه دارید که بین بخش‌های مختلف یک سایت ارتباط موثر طراحی کنید.

2.    به دنبال درک و طراحی استراتژی بازاریابی چند کاناله باشید

ما در این مقاله قصد نداریم که برای پاسخ به سوال « چگونه یک کارشناس سئو شویم » روی اطلاعات تخصصی و همچنین فنی مانور زیادی بدهیم. بلکه قرار است اطلاعات بنیادی و پیش نیازهای اصلی یک کارشناس سئو را تعریف کنیم. به عنوان مثال فرض کنید که شما بهترین تکنیکالیست سئو می‌باشد. حال اگر نتوانید که یک استراتژی مناسب برای بازاریابی چند کاناله خود تعریف کنید. در این صورت هزینه زیادی برای سئو سایت پرداخت خواهید کرد و از طرفی مدت زمان کسب بازدهی شما نیز افزایش پیدا می‌کند. شاید با خود بگویید که سئو کار تکنیکالیست چرا باید روی بازاریابی چند کاناله تسلط داشته باشد؟

فرض کنید مدیر دیجیتال مارکتینگ سایت قرار است که یک کمپین تبلیغاتی مبتنی بر استراتژی بازاریابی چند کاناله را استارت بزند. حال اگر سایت شما به لحاظ فنی نتواند حجم مراجعات را پاسخگو باشد. در این صورت شما به عنوان یک سئو کار مسئول این موضوع می‌باشید. چرا که شما یک فرصت بسیار عالی برای رشد داده‌های آماری و بهبود رتبه خود داشتید و از آن به درستی استفاده نکردید. شما به عنوان یک کارشناس سئو باید بتوانید با مدیر دیجیتال مارکتینگ تبادل اطلاعات داشته باشید. دقت کنید که منظور ما این نیست که شما برای او طراحی استراتژی کنید. بلکه منظور ما این است که اطلاعات مورد نیاز او را به درستی و در زمان مناسب در اختیار او قرار دهید.

با این حال یکی دیگر از نکاتی شما باید روی آن توجه ویژه داشته باشید، موضوع تعیین کانال‌های بازاریابی می‌باشد. شما باید بررسی کنید که ورودی سایت شما بیشتر از کدام شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. و کدام یک از این موارد می‌تواند برای سرمایه گذاری مجدد یک انتخاب بسیار عالی باشد. در این مسیر نیز برای شما ابزارهای بسیار متفاوت و گوناگونی وجود دارد. شما به عنوان یک کارشناس سئو باید بتوانید که از این ابزار به درستی استفاده کنید. در غیر این صورت شما نمی‌توانید به عنوان یک کارشناس سئو خبره شناخته شوید.

به دنبال درک و طراحی استراتژی بازاریابی چند کاناله باشید

دانش و توانایی خود را به درستی پرزنت کنید

برای پاسخ به سوال « چگونه یک کارشناس سئو شویم » باید بگوییم که دانش تخصصی شما در حوزه سئو نمی‌تواند شما را تبدیل به یک کارشناس سئو کند. به عنوان مثال فرض کنید که شما یک فرد خبر در کار کردن با سرچ کنسول سایت می‌باشید. از طرفی شما می‌توانید بهترین استراتژی‌های بک لینک گرفتن و یا رپورتاژ را طراحی کنید. حتی شما می‌توانید در تحلیل رقبای سایت مورد نظر خود، نقاط ضعف قوت سایت طرف مقابل در مدت زمان بسیار کوتاهی به دست آورید. و از همه مهمتر از همان طریق رشد کنید. اما با این حال پیشنهاد کاری مناسب و جذاب نداشته باشید. شما صرفا به عنوان یک سئو کار در یک سایت فروشگاه کوچک با یک هزینه بسیار کم مشغول کار باشید. در صورتی که این موضوع با ذات سئو در تضاد می‌باشد.

شما برای اینکه بتوانید به یک کارشناس سئو تبدیل شوید، باید دیگران شما را بشناسند. از طرفی باید دیگران برای سئو سایت خود به شما مراجعه داشته باشند. حال شما بدون داشتن یک استراتژی مناسب برای معرفی خود چگونه می‌توانید یک کارشناس سئو شوید. بهتر است که با ذکر یک مثال به درک بهتر شما کمک کنیم. ماهانه بین 150 تا 270 نفر از آموزش سئو سایت برترآموز استفاده می‌کنند. از بین این افراد معمولا 50 درصد آن‌ها یک درک کلی نسبت به سئو دارند. 50 درصد دیگر معمولا هیچ شناختی از سئو ندارند و حتی با ساده‌ترین مفاهیم سئو مانند الگوریتم‌های جستجو یا هوش مصنوعی گوگل نیز آشنایی ندارند. اما از بین این افراد معمولا کمتر از 5 درصد به بازار کار درست پیدا می‌کنند.

به نظر شما چرا با این کاه این افراد از منابع عملی یکسان برخوردار بودند به عنوان یک کارشناس سئو شناخته نشدند. به نظر شما چرا این افراد به عنوان یک فرد قوی نتوانستند به درآمد مناسب دست پیدا کنند. پاسخ سوال شما یک چیز است. آن‌ها نتوانسته‌اند خود و مهارت سئو خود را به درستی معرفی کنند. به همین دلیل است که ما روی پرزنت دست مهارت سئو تاکید ویژه داریم.

روی آموزش سئو داخلی به صورت ویژه تمرکز کنید

زمانی که به دنبال پاسخ سوال « چگونه یک کارشناس سئو شویم » می‌باشید. باید به شما بگوییم که روی سئو داخلی سایت به صورت ویژه توجه داشته باشید. با گذشت زمان و همچنین بررسی آپدیت‌های گوگل و هوش مصنوعی او به این نتیجه میرسیم که مهمترین بخش برای سئو یک سایت، تمرکز روی سئو داخلی می‌باشد. دقت کنید که این موضوع به معنای کم اهمیت بودن سئو خارجی و یا سئو تکنیکال نیست. بلکه این نکته به این معنی است که سهم این دو بخش به شدت کمتر از سئو داخلی در سئو یک سایت می‌باشد. برای درک بهتر سئو داخلی بهتر است که روی المان‌های زیر تحقیقاتی داشته باشید.

1.    تولید محتوای سئو شده

متاسفانه سئوکاران بی تجربه فکر میکنند که سئو یک سایت فقط مربوط به خارج از سایت می‌باشد و بهتر است که با المان‌های خارجی به رشد سایت کمک کنند. برای محتوای سایت نیز از یک تایپیست استفاده میکنند. این موضوع به صورت ویژه روی کیفیت سایت تاثیر گذار خواهد بود. البته اگر از این موضوع فاکتور بگیریم سئو این سایت به صورت بنیادی با مشکل مواجه خواهد شد. به یاد داشته باشید که اولین و مهمترین قانون گوگل یک چیز است. Content is King « محتوا پادشاه است » به نظر شما گوگل چرا باید مهمترین بخش را به در سئو یک سایت و یا حتی طراحی یک سایت به محتوا نسبت دهد. دلیل آن بسیار واضح است، چرا که حجم محتوای موجود در سطح وب به صورت قابل توجه‌ای در حال افزایش است و بخش قابل توجهی از آن نیز محتوای بی‌کیفیت می‌باشد.

از پارامترهای بسیار مهم سئو درک محتوای سئو شده است. البته این که شما فکر کنید که یک کیبورد استاف قوی و یا لینک سازی در یک مقاله به معنای محتوای سئو شده است، سخت در اشتباه می‌باشید. محتوای سئو شده دقیقا همان چیزی است که به صورت کامل و جامع روی ارزش محتوایی تمرکز دارد. در گذشته الگوریتم‌های گوگل به صورت ماشینی به تحلیل و بررسی یک محتوا می‌پرداختند. این موضوع منجر به این می‌شد که شما با استفاده از چند تکنیک سئو کلاه سیاه بتوانید یک کسب رتبه عالی داشته باشید. اما امروزه اصلا چنین استراتژی پاسخگو نمی‌باشد. بلکه شما باید به صورت کامل و جامع روی ارزش محتوا و مفاهیم یونیک محتوا زمان صرف کنید. ممکن است که محتوای شما تراکم کلمه کلیدی کمی داشته باشد. اما یک رتبه بسیار عالی کسب کند.

به نظر شما علت این موضوع چیست و چگونه می‌توان آن را تعریف کرد. دلیل این اتفاق دو عامل می‌باشد. اولین و مهمترین عامل آن افزایش قدرت درک هوش مصنوعی گوگل می‌باشد. دومین عامل  آن نیز حضور الگوریتم MUM و افزایش درک گوگل از زبان انسان در فرهنگ‌های مختلف می‌باشد. حال شما اگر شرکت AI و همچنین چت جی پی تی را به آن اضافه کنید.

2.    از محتوای بصری مناسب استفاده کنید

در پاسخ به سوال « چگونه یک کارشناس سئو شویم » باید محتوای بصری مناسب را نیز مد نظر داشته باشیم. البته اگر شما به بررسی مباحث مختلف وبمستران گوگل بپردازید، اطلاعات و داده‌های شما بسیار عمیق و متنوع خواهد شد. در گذشته به دلیل سرعت پایین اینترنت و همچنین قدرت پایین تکنولوژی در ابزارهای موجود. جنگ اصلی بر سر تولید محتوای متنی بوده است. اما امروزه با افزایش سرعت اینترنت و همچنین درک هوش مصنوعی از محتوای گرافیکی، استراتژی سئو به صورت کلی دگرگون شده است. این موضوع به این معنی نیست که محتوای متنی دیگر کاربردی ندارد. برعکس بلکه به این معنی است که محتوای متنی شما نیاز به یک ابزار مکمل بسیار قوی و مهم خواهد داشت و آن هم محتوای گرافیکی می‌باشد.

شما به عنوان یک کارشناس سئو باید بتوانید محتوای گرافیکی مناسب و یونیک را از محتوای گرافیکی بی کیفیت تشخیص دهید. در غیر این صورت بازنده اصلی این موضوع شما خواهید بود. دقت کنید که امروزه تولید محتوای گرافیکی در صورت بازدهی بالایی دارد که به صورت خلاقانه انجام شود. در غیر این صورت شما در حال کپی کاری از فردی دیگر در یک مجموعه دیگر می‌باشید. گوگل نیز این موضوع را به خوبی درک می‌کند و حتی سخت‌ گیری‌های قابل توجهی نیز روی آن انجام خواهد داد.

شما به عنوان یک سئو کار حرفه‌ای و با تجربه باید روی محتوای گرافیکی به صورت عکس و همچنین روی محتوای گرافیکی به صورت ویدیو تمرکز داشته باشید. با این حال یک پیشنهاد بسیار عالی و درجه یک نیز برای شما خواهیم داشت. سعی کنید که ایده محتوای مورد نظر خود را از مخاطبین خود به دست آورید. در این صورت احتمال موفقیت و بازدهی بالای شما چند برابر خواهد شد.

از محتوای بصری مناسب استفاده کنید

3.    ریسپانسیو بودن سایت را بررسی کنید

اگر بخواهیم یکی دیگر از موضوعات مهم در سئو داخلی را بررسی کنیم، باید به واکنشگرا بودن سایت اشاره داشته باشیم. امروزه افراد معمولا نیاز خود را به صورت قابل توجه با گوشی خود انجام می‌دهند. در این صورت خرید آنلاین و یا مطالعه مقاله مورد نظر خود را نیز با تلفن همراه خود انجام می‌دهند. حال اگر سایت مورد نظر شما  ریسپانسیو نباشد، در این صورت بازدهی شما به صورت قابل توجه کاهش پیدا خواهد کرد. دقت داشته باشید که یک کارشناس سئو باید روی جزئیات کار خود توجه و تمرکز ویژه داشته باشد. درا ین صورت می‌تواند یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کند.

سرعت در سئو تکنیکال مهمترین پارامتر خواهد بود

در پاسخ به سوال « چگونه یک کارشناس سئو شویم » باید به درک مفهوم سرعت نیز اشاره داشته باشیم. یک سئو کار باید درک مناسبی از سرعت سایت داشته باشد و تمام تلاش خود را به کار گیرید تا سایت مورد نظر خود را سریع کند. به هر میزان که سرعت سایت شما افزایش پیدا کند. این موضوع به این معنی است که گوگل به سایت شما توجه و تمایل بیشتری دارد. از طرفی مخاطبین سایت شما نیز ارتباط بسیار بهتری با سایت شما برقرار می‌کنند. دقت کنید که تمام هدف ما در سئو تکنیکال این است که با ابزار فنی و آمار تحلیلی خود به رشد سایت خود کمک کنیم. حال مهمترین پارامتر نیز در این حوزه طراحی پلن‌هایی برای افزایش سرعت سایت می‌باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت جامع و کامل به بررسی سوال « چگونه یک کارشناس سئو شویم » پرداختیم. اما نکته بسیار مهم آن این است که ما یک پاسخ کوتاه و تک بعدی برای آن نداشتیم. بلکه ما سعی کردیم که در ابتدا شما را با فضای سئو آشنا کنیم. سپس به دنبال پاسخی جامع و همه جانبه برای آن باشیم. البته این مقاله ادامه دار خواهد بود و در آینده نزدیک آپدیت‌هایی به آن اضافه می‌شود. با این حال اگر شما در مسیر درک سئو با چالش مواجه شدید. و یا حتی تمام تلاش خود را به کار گرفتید اما آنگونه که باید به بازار کار حوزه سئو وارد نشدید.

می‌توانید سوالات خود در بخش کامنت‌های این مقاله با ما مطرح کنید. به ما بگویید که بزرگترین چالش شما برای حضور در این بازار چیست؟ در این صورت تیم حرفه‌ای برترآموز به بررسی و پاسخ سوال شما خواهد پرداخت. هدف برترآموز در این است که به جامعه سئو ایران کمک کند و سطح رقابت در این حوزه را افزایش دهد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *