هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چی یاد بگیرم خوبه؟

چی یاد بگیرم خوبه؟ معرفی بهترین رشته های کاری + نکات مفید

دسته بندی : کسب و کار
1400/08/28

چی یاد بگیرم خوبه؟ دوست دارید یک مهارت جدید یاد بگیرید که باعث افزایش درآمد و توسعه فردی شما شود؟ تخصص های زیادی وجود دارند که با یادگیری هر یک از آن ها می توانید به درآمد بسیار بالایی دست پیدا کنید. البته رسیدن به درآمدهای بالا نیازمند کار کردن و کسب تخصص و تجربه + رزومه قوی است.

بهترین کار

بهترین کار این است که یک تخصص را یاد بگیرید و ابتدا سعی کنید که در جایی به عنوان کارمند مشغول به کار شوید. مقابل کارمند شدن گارد نگیرید. وقتی یک تخصص را یاد بگیرید و بخواهید برای خودتان کار کنید لازم است تا سرمایه داشته باشید. همچنین اگر ورودی مالی نداشته باشید زندگی خیلی سخت می شود و یواش یواش از آن کار زده می شوید.

پس بهترین کار این است که پس از یادگیری یک تخصص در یک شرکت استخدام شوید. اینگونه هم با کار و بازار کار و کار تیمی آشنا می شوید و هم تخصص های بیشتری کسب می کنید چون در کنار افراد متخصص و مجرب دیگر کار می کنید. به علاوه دریافتی ماهانه دارید و می توانید خود را اداره کنید. سپس می توانید بر روی کارهای بزرگ تری مانند ساخت کسب و کار برای خود و به موفقیت رساندن آن تلاش کنید.

احتمال دارد که وقتی در یک جای دیگر شاغل باشیم، وقت کمتر باشد. مثلا از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر یا از 8 صبح تا 2 بعد از ظهر درگیر کار باشید. در این حالت باید چه کار کرد و چطور می توان هم کارمند بود و هم به کارهای شخصی خود رسید؟ باید کمی به خودتان سختی بدهید. یعنی جای اینکه شب ها تا ساعت 1 شب بیدار بمانید، بهتر است که شب ها ساعت 11 بخوابید تا صبح زودتر بیدار شوید. یا وقتی که به دیدن تلویزیون و اینستاگرام گردی اختصاص می دهید را به کار دوم اختصاص دهید.

در طول روز با وقت های مرده زیادی رو به رو هستیم که اگر آن ها را جمع کنیم، رقم قابل توجهی می شود و وقت بیشتری داریم تا به کارهای دیگرمان برسیم. وقت های مرده وقت هایی هستند که تلف می شوند و ما در این وقت ها هیچ کاری نمی کنیم، مانند وقتی که در تاکسی می گذرد یا وقتی که بیهوده اینستاگرام گردی می کنیم یا اخبار را پیگیری می کنیم همه این ها به نوعی وقت مرده هستند که یا از آن ها هیچ استفاده ای نمی کنیم یا استفاده غلط داریم.

کافی است به بخش میران حضور در اینستاگرام یک سر بزنید و می بینیم که روزانه چند ساعت از وقت خود را بدون آنکه متوجه شویم در اینستاگرام هدر داده ایم. نه تنها اینستاگرام. همه شبکه های اجتماعی و به صورت کلی اینترنت. پس می توانیم با جمع آوری این وقت های مرده، زمان بیشتری به دست آورده و سپس کارهای خود را انجام دهیم.

از این شاخه به آن شاخه نپرید

نکته دوم این است که نباید از این شاخه به آن شاخه بپرید. بعنی 2 ماه می خواهید ساخت سایت را یاد بگیرید، سپس 3 ماه می خواهید آموزش سئو را یاد بگیرید و بعدش هم آموزش فیلمبرداری. در این حالت هیچکدام از این تخصص ها را به خوبی یاد نمی گیرید و وقتتان هم تلف می شود. پس اصلا از این شاخه به آن شاخه نپرید. دو مشکل عمده که باعث می شوند از این شاخه به آن شاخه بپریم این ها هستند:

علاقه نداشتن: نهایت خود را انجام دهید که کاری را انجام دهید که آن را دوست دارید. اگر کاری را انجام دهید که به آن علاقه ندارید، نمی توانید در آن عمیق شوید و تخصص های کلیدی کسب کنید یا اگر هم بتوانید همیشه کار برایتان کسل کننده خواهد بود. پس حوزه کاری را انتخاب کنید که شما آن را دوست دارید. بعضی از کارها هستند که بر روی یک پلتفرم انجام می شوند. مثلا اینستاگرام مارکتینگ وجود دارد ولی اینکه می خواهید با اینستاگرام مارکتینگ چه محصول یا خدماتی را بفروشید دست شماست. اگر در یک حوزه کاری باشید که به آن علاقه دارید وقتی چالش هایی به وجود می آید احتمال شکست خوردن شما کمتر است. چون ثابت قدم هستید اما اگر به آن تخصص علاقه نداشته باشیم، بین خودمان بماند بدمان هم نمی آید که اتفاقی رخ دهد.

درآمد کسب نکردن: باید در نظر داشته باشید که به درآمد رسیدن از هر رشته کاری سخت است. حالا امکان دارد که بعضی از آن ها بازار کار بهتری داشته باشند یا شما سریع تر و راحت تر به درآمد برسید، اما در حالت کلی به درآمد رسیدن از یک حوزه کاری نیازمند تلاش و رزومه سازی و کسب تجربه است. شما بخواهید در یک اداره دولتی هم مشغول به کار شوید باید سال ها دروس پایه را بخوانید و سپس در دانشگاه هم درس بخوانید و سپس با کلی امر و نهی به یک اداره دولتی بروید اما با یادگیری یک تخصص در عرض چند ماه می توانید درآمد خیلی خوبی کسب کنید.

بهترین تخصص ها برای یادگیری

روش های یادگیری یک تخصص

شاید قدیم تر برای اینکه یک علم و کار را یاد بگیرید نیاز بود که در دوره های حضوری شرکت کنید و بایستی که هزینه هم پرداخت می کردید اما حالا با وجود شبکه های اجتماعی، موتورهای جست و جو و سرویس های اشتراک ویدئو دیگر احتیاجی به شرکت در دوره های حضوری نیست و می توانید با کامپیوتر یا موبایل خود آموزش های زیادی را دریافت کنید. به قولی می توانید با سرویس هایی مانند یوتیوب و اینستاگرام، ره یک یا چند ساله را در یک یا چندماه بروید.

بهترین روش یادگیری یک تخصص چیست؟

1- با مطالعه مقالات و مشاهده محتواهای ویدئویی یک اطلاعات نسبی درباره آن علم بدست آورید.

2- ببینید که آیا این تخصص برای شما مفید است یا می توانید آن را انجام دهید یا خیر. چون مثلا ممکن است دنبال یادگیری واردات و صادرات باشید ولی برای این کار نیاز به سرمایه است. در مقاله ایده چیست و چگونه ایده های مناسب پیدا کنیم، درباره اینکه چگونه یک ایده را راه اندازی کنید صحبت کردم و گفتم که احتمال دارد یک ایده برای شما مناسب نباشد.

3- باید ببینید به آن تخصص واقعا علاقه دارید یا خیر؟ علاقه مهم ترین بخش نیست اما خیلی مهم است. چون افراد خیلی زیادی هستند که کاری را انجام می دهند که خیلی به آن علاقه ای ندارند و مدام در حال اعلام نارضایتی از کار خود هستند پس می توانید کاری را انجام دهید که آن را دوست ندارید اما باعث کاهش کیفیت زندگی و نارضایتی شما می شود.

همچنین اگر تخصصی مانند طراحی سایت را یاد بگیرید و به آن علاقه نداشته باشید نمی توانید موفق شوید چون چند سال باید یاد بگیرید و از درآمد آنچنانی هم خبری نیست. البته یک نکته دیگر هم که وجود دارد این است که اگر تخصصی دوست داشتنی نباشد اما در مدت زمان خیلی کوتاه به درآمد برسد خیلی نیاز نیست که نگران ناراضی بودن یا نبودن از آن تخصص باشید، چون پولسازی زیادی را برای شما خواهد داشت.

چی یاد بگیرم؟

چی یاد بگیرم خوبه؟

اگه به فکر این هستید که چی یاد بگیرم خوبه؟ در ادامه با من همراه باشید تا چند مورد از بهترین حوزه هایی که یادگیری آن ها باعث می شود هم تخصص بالایی کسب کنید و هم درآمد بالایی معرفی کنم.

چی یاد بگیرم خوبه؟ طراحی سایت

اولین رشته کاری که می تواند برای شما مفید باشد آموزش طراحی سایت است. طراحی سایت از آن دست کارهایی است که به شدت در حال رشد است و در حال حاضر هر کسب و کار بزرگ و کوچکی به دنبال طراحی سایت است. پس یادگیری آن می تواند مناسب باشد. البته طراحی سایت خیلی بازار شلوغی است و افراد زیادی وارد کار شده اند. اما همه آن ها حرفه ای کار نمی کنند یا دنبال جذب حرفه ای مشتری نیستند پس این یک برگ برنده است تا شما موفق تر شوید. البته اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم، اگر بتوانید آموزش وردپرس را در اولویت خود قرار دهید، خیلی بهتر می توانید بازار کار داشته باشید و این می تواند یک امتیاز مثبت برای شما تلقی شود. می توانید با یادگیری مهارت هایی مانند سئو و دیجیتال مارکتینگ که در ادامه درباره آن ها صحبت می کنیم، مشتری جذب کرده و سپس پروژه های طراحی سایت دریافت کرده و آن ها را انجام دهید.

چی یاد بگیرم خوبه؟ سئو

در بخش آموزش سئو حسابی در مورد سئو صحبت کرده ایم. با یادگیری سئو می توانید رتبه سایت خود را در موتورهای جست و جو بهبود ببخشید و از این طریق برای آن سایت بازدیدکننده جذب کنید. کسب درآمد از سئو به دو روش است.

  1. پروژه های سئو دیگران را انجام دهید.
  2. پروژه های سئو خود را انجام دهید.

اگر می خواهید یک سئوکار شده که پروژه های سئو می گیرد و بابت مدیریت سئو آن سایت یا سایت ها پول دریافت می کند لازم است تا ابتدا برای خود چند نمونه کار بالا بیاورید و وقتی که یک رزومه قوی داشتید، می توانید پروژه های سئو دریافت کنید.

روش دوم ساده تر از روش اول است و خودتان رییس خودتان هستید. شما سئو را یاد می گیرید و یک سایت برای خود می زنید و سپس با سئو آن، فروش ایجاد می کنید. فروشی که تماما برای شماست. به صورت کلی تخصص هایی مانند سئو، طراحی سایت، تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و موارد مربوط به آن ها به هم وابسته بوده و مکمل یکدیگر هستند. بادگیری این تخصص ها با هم یک مزیت است و شما را از هزینه های بیشتر نجات می دهد. اگر می خواهید یک سایت بزنید و با فروش محصول از آن کسب درآمد کنید، به شما پیشنهاد می کنم از روش افیلیت مارکتینگ استفاده کنید.

چی یاد بگیرم خوبه؟ تولید محتوا

تولید محتوا عالی است. می توانید تولید محتوا را یاد بگیرید و به یک کارشناس تولید محتوا تبدیل شوید. تولید محتوای متنی یک لازمه برای سئو است و اگر می خواهید سئو را یاد بگیرد بهتر است که تولید محتوا را نیز یاد بگیرید. تولید محتوای متنی برای کسانی که فن بیان ضعیف اما قلمی قوی دارند خوب است. همچنین ممکن است دوستی (به خصوص بانوان) در اینستاگرام چهره یا صدای خود را به نمایش بگذارد در این صورت تولید محتوا یک روش عالی و ایده آل است.

برای تولید محتوا فقط به یک کامپبوتر و لپ تاپ احتیاج دارید و نه نیازی به ساخت دکور و لوکیشن برای ساخت ویدئو است و نه نیاز به فن بیان قوی دارید. همچنین به راحتی می توانید در منزل و بدون مراجعه به مکان فیزیکی کار خود را انجام دهید. خوبی تولید محتوا این است که کاری کاملا بی سر و صداست و اگر دوست ندارید یا خجالت می کشید که فردی از آشنا و فامیل شما را ببینید یا سر از کارتان در بیاورد، تولید محتوای متنی خیلی گزینه مناسبی است. البته پیش شرط یادگیری تولید محتوا گذراندن دوره آموزش تولید محتوا است که بتوانید به درستی و طبق اصول محتوا بنویسید.

چی یاد بگیرم خوبه؟ گرافیک

گرافیک نیز از آن دست کارهایی است که اگر آن را یاد بگیرید کارهای زیادی می توانید انجام دهید. با یادگیری گرافیک می توانید لوگو طراحی کنید یا در صنعت تبلیغات حضور داشته باشید. خوبی گرافیک این است که می توانید هم به صورت محلی کار کنید و هم به صورت اینترنتی. برای کسب درآمد از آن نیز می توانید سایت بزنید یا در سایت های فریلنسری فعالیت کنید یا می توانید طرح های گرافیکی خود را به فروش برسانید. همچنین می توانید در شرکت ها و کسب و کارهای مختلف به عنوان گرافیست شروع به کار کنید.

یکی دیگر از روش های خوب این است که در اینستاگرام فعالیت کرده و سپس پروژه های گرافیکی بگیرید. البته صنعت گرافیک بسیار گسترده است و لازم نیست تا در همه بخش ها حضور پیدا کنید. ببینید علاقه تان چیست و در همان بخش کار کنید. مثلا اگر به طراحی لوگو علاقه دارید دیگر لزومی ندارد که در سایر مباحث گرافیکی عمیق شوید و وقتتان گرفته شود. پس بهتر است که علاقه خود در گرافیک را پیدا کرده و در همان بخش کار کنید.

چی یاد بگیرم خوبه؟ تریدینگ

تریدینگ از آن دست کارهاست که تازگی دارد اما بسیار هم ترند شده است. تریدینگ به معنای تجارت است و به کسانی می گویند که در زمینه بازارهای مالی فعالیت دارند. البته این حرفه شغلی، ریسک و چالش های عصبی بیشتری نسبت به خیلی از کارهای معرفی شده دارد اما درآمد بسیار بالای دلاری دارد. البته باید حواستان به تحریم ها هم بدهید تا حسابتان بسته نشود.

همچنین همانطور که احتمال سود بالا وجود دارد احتمال ضرر بالا هم وجود دارد و پیشنهاد می کنم اصلا بدون کسب دانش و تخصص کافی، بی گدار به آب نزنید. تریدینگ کاری است که برای شروع آن نیاز به سرمایه دارید و بهتر است که حداقل 200 دلار سرمایه برای شروع داشته باشید. تریدینگ خیلی پولساز و دوست داشتنی است اما پرخطر است و احتمال کلاهبرداری هم بالاست. پیشنهاد می کنم از صرافی های معتبر، بازارهای مالی معتبر و ارزهای معتبر استفاده کرده و در این بسترها فعالیت خود را انجام دهید تا به مشکل برنخورید.

یکی از بهترین راه ها برای تریدینگ خرید VPS است. بسیاری از بازارهای مالی به دلیل تحریم ایران اگر بفهمند که شما ایرانی هستید حساب شما را بلوکه می کنند و به احتمال زیاد پولتان را هم نمی دهند. VPS یک کامپیوتر است که شما آن را به صورت ماهانه، جندماهه یا سالانه خریداری می کنید و لوکیشن آن به فرض مثال آلمان است. از آن پس هر وقت که با VPS وارد بازارهای مالی شدید IP شما کشور آلمان را نمایش می دهد و دیگر نیازی به نگرانی نیست.

چی یاد بگیرم خوبه؟ فعالیت در زمینه های درسی

اگر درستان خوب است و به خصوص دانش آموز یا دانشجو هستید می توانید یک زمینه درسی مانند آموزش زیست شناسی را انتخاب کرده و سپس در آن حوزه کاری شروع به ارائه آموزش های درسی و کنکوری کنید. می توانید در اینستاگرام، تلگرام یا یوتیوب فعالیت کرده یا اینکه یک سایت بسازید. البته می توانید به صورت حضوری هم آموزش های خود را ارائه دهید اما خوبی بازار آنلاین این است که مشتریان بسیار زیادی در دسترس شما هستند و همچنین شما یک یا چند ساعت وقت گذاشته و آموزشی را تهیه می کنید و سپس آن را بارها و بارها به افراد مختلف می فروشید.

چی یاد بگیرم خوبه؟ مایکروسافت آفیس

با یادگیری مایکروسافت آفیس یعنی مجموعه نرم افزارهای ورد، پاورپوینت، اکسل و چند مورد دیگر می توانید در این بازار هم فعالیت داشته باشید. کارهای زیادی می شود با مجموعه آفیس انجام داد و بدون شک هر شرکت و اداره خصوصی یا دولتی به نرم افزارهای آفیس و به طبع، به متخصص آفیس احتیاج دارد. هر کدام از نرم افزارهای مختلف آفیس کاربردهای گوناگون داشته که باز هر کدام بازار کاری جداگانه و وسیع دارند.

مثلا اگر شما یه تنهایی اکسل را یاد بگیرید، می توانید از آن در کارهای حسابداری نیز استفاده کنید یا با یادگیری پاورپوینت می توانید اسلایدهای بسیار زیبایی طراحی کنید. یادگیری ورد نیز به ما کمک می کند تا داکیومنت های متنی خود را تهیه و ویرایش کنیم و همانطور که گفتم هر کدام از این نرم افزارها بازار کار مناسبی دارند. بهتر است در یکی از آن ها (خصوصا اکسل) شروع به کار کرده و سپس وقتی آن را یاد گرفت در شرکت ها استخدام شده یا با آموزش اکسل کسب درآمد کنید.

چی یاد بگیرم خوبه؟ دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یک تخصص کلی است که زیرمجموعه های فراوانی مانند بازاریابی محتوا دارد. اما اگر کل دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید و به یک مدیر دیجیتال مارکتینگ تبدیل شوید می توانید به یک بازار کار بسیار بزرگ وارد شوید که اگر کارتان خوب باشد مسلما بیکار نمی مانید. به صورت کلی دیجیتال مارکتینگ شامل کارهای زیر می شود:

و بسیاری از زیرمجموعه های دیگری که اگر بخواهیم همه آن ها را نام ببرید مقاله خیلی طولانی می شود. در مورد بسیاری از زیرمجموعه های دیجیتال مارکتینگ در برترآموز صحبت کرده ایم که برخی از آن ها لینک شده اند و بقیه نیز با جست و جو در سایت قابل دستیابی و مطالعه هستند.

چی یاد بگیرم خوبه؟ برنامه نویسی

برنامه نویسی هم بازار کار بسیار گسترده ای دارد و روش های بسیار زیادی برای کسب درآمد از آن وجود دارد. از کار در شرکت های دیگر گرفته تا ساخت اپ و وب سایت برای خود یا مشتریانمان. زبان های برنامه نویسی خیلی زیادی وجود دارند که یادگیری همه آن ها برای ما غیرضروری است. باید خودتان ببینید که دقیقا به چه چیزی علاقه دارید و سپس زبان های برنامه نویسی همان حوزه کاری را بررسی کنید.

برنامه نویسی دارای چند زیرمجموعه اصلی

  1. برنامه نویسی تحت وب
  2. برنامه نویسی اپلیکشن اندروید
  3. برنامه نویسی اپلیکیشن IOS
  4. برنامه نویسی بازی
  5. برنامه نویسی اپ های تحت ویندوز
  6. برنامه نویسی اپ های تحت مک

است که باید شما دریابید به کدام حوزه کاری علاقه دارید یا کدام حوزه کاری بازار کار خوبی داشته و در ایران جای موفقیت وجود دارد. مثلا یادگیری پایتون در ایران خوب است چون جاافتاده است اما امکان دارد که یک زبان برنامه نویسی در ایران جا نیافتاده باشد یا اگر شما آن را یاد بگیرید کم متقاضی خواهد بود. پس شما باید تعیین کنید که کدام روش بهتر است و سپس شروع به یادگیری آن کنید.

بهترین روش یادگیری یوتیوب و سرچ در منابع فارسی و انگلیسی است. در اول کار نیازی به پرداخت پول برای یادگیری نیست، اما اگر کمی پیشرفت کردید و به جایی رسیدید که حس کردید وقتش است تا بیشتر بدانید می توانید در دوره های مختلف پولی و جامع برنامه نویسی شرکت کنید.

چی یاد بگیرم خوبه؟ زبان انگلیسی

زبان انگلیسی از آن دست علم هایی است که اگر آن را یاد بگیرید و حتی به درآمد هم نرسید باز مفید و لازم است. زبان انگلیسی یک زبان شیرین و به نسبت خیلی از زبان ها آسان است که هم در دروس کاربرد دارد و هم در دنیای معمولی. می توانید زبان انگلیسی را یاد بگیرید و سپس با آموزش زبان انگلیسی و دیگر روش ها مانند نوشتن کتاب و … کسب درآمد کنید. البته زبان انگلیسی مانند دیگر تخصص هایی که گفتم، سریع و راحت قابل یادگیری نیست و شاید چند سال هم طول بکشد تا آن را یاد بگیرید و همه چیز بر می گردد به علاقه به زبان انگلیسی، تلاش و استمرار و یک دنده بودن و کم نیاوردن.

اگر زبان انگلیسی را یاد بگیرید و در کنار آن تخصص های دیگر مانند سئو یا طراحی سایت را نیز یاد بگیرید، چون زبان انگلیسی بلدید به بازار جهانی دسترسی دارید و می توانید مشتریان بیشتر و با پرداخت دلاری داشته باشید. یکی از بهترین روش های برای کار در بازار خارج فریلنسری است. اگر نمی دانید فریلنسری چیست مقاله آن در برترآموز را مطالعه کنید. در واقع زبان انگلیسی یک مکمل بسیار قوی است که با یادگیری آن می توانید در بازارهای جهانی کار کنید.

چی یاد بگیرم خوبه؟ تدوین فیلم

تدوین فیلم با نرم افزارهای ادوبی پریمیر و ادوبی افترافکت نیز بازارهای بزرگی دارد و شما می توانید در بخش تیزرهای تبلیغاتی، ساخت ویدئو کلیپ، ساخت فیلم کوتاه و تدوین دیگر پروژه های محتوای ویدئویی مانند پست های اینستاگرام فعالیت کنید. این کار بسیار جذاب و دوست داشتنی است و اگر تخصصش را به خوبی یاد بگیرید کارهای فت و فراوان زیادی در دسترس شماست. البته وقتی که یک کار را یاد می گیرید پیشنهاد می کنم جای اینکه منتظر مشتری بشینید خودتان با فعالیت در سایت های فریلنسری ایرانی و خارجی یا فعالیت در اینستاگرام و یوتیوب کسب درآمد کنید.

چی یاد بگیرم خوبه؟ تدوین صدا

تدوین صدا هرچند که به شناخته شدگی دیگر تخصص های معرفی شده نیست اما بازاری خوب داشته و تخصص شیرینی است. شما با یادگیری تدوین صدا می توانید پروژه های موزیک خوانندگان را تدوین کنید، پروژه های پادکست و کتابخوانی را انجام دهید یا می توانید با ساخت انواع ریمیکس و قرار دادن آن ها در سایت هایی مانند یوتیوب و SoundCloud درآمد داشته باشید. همچنین می توانید تدوین صدا را در اینستاگرام و یوتیوب آموزش داده و دوره آموزشی بفروشید یا با مانیتایز کردن کانال خود از آن کسب درآمد کنید.

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله در مورد اینکه چی یاد بگیرم خوبه صحبت کردم و ایده های بسیار جذابی را ارائه دادم که هر کدام پولساز هستند. نکته مهم در هنگام یادگیری این است که بر روی یک موضوع قفلی بزنید و دیگر به هیچ کار دیگری نپردازید تا در آن متخصص شوید. سپس می توانید با روش های مختلفی که در موردشان صحبت کردم کسب درآمد کنید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *