هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

10 روش برای کاهش نرخ پرش و افزایش تعامل

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/06/01

کاهش نرخ پرش سایت چگونه صورت می گیرد؟ نرخ پرش باعث از دست رفتن کاربران بالقوه‌ای می‌شود که می‌توانستیم آن ها را به مشتریانی بالفعل تبدیل کنیم. این هم برای کسب‌وکار اینترنتی ما بد است و هم برای سئوی داخلی سایت مضر است. قبلاً در یک مقاله دیگر در مورد بهینه‌سازی نرخ تبدیل یا CRO صحبت کرده‌ایم و در این مقاله قصد داریم با ارائه 10 نکته آسان و کارآمد برای کاهش نرخ پرش، به شما کمک کنیم تا نرخ پرش سایت را کاهش داده و با بهینه‌سازی نرخ پرش، کاربران را به تعامل بیشتر در سایت وادار کنید. در ادامه نیز با ما همراه باشید.

نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش به‌عنوان درصد بازدیدکنندگانی که یک صفحه از سایت را بدون انجام اقدامی مانند کلیک کردن بر روی لینک‌های مختلف، پر کردن یک فرم یا خرید، ترک می‌کنند، تعریف می‌شود.

نرخ پرش به سه دلیل مهم است:

  1. شخصی که از سایت شما پرش می‌کند (بدیهی است) تبدیل نشده است. بنابراین هنگامی‌که نرخ پرش را کاهش داده و کاربر را از پرش از سایت خود باز می‌دارید، می‌توانید نرخ تبدیل خود را نیز افزایش دهید.
  2. نرخ پرش ممکن است به‌عنوان یک عامل رتبه‌بندی گوگل استفاده شود. در واقع، یک مطالعه نشان داد که Bounce Rate ارتباط نزدیکی با رتبه‌بندی صفحه اول گوگل دارد.
  3. نرخ پرش بالا به شما این امکان را می‌دهد که بدانید سایت شما (یا صفحات خاصی در سایت شما) مشکلاتی با محتوا، تجربه کاربر، طرح‌بندی صفحه یا کپی رایتینگ دارد.

پرش یک جلسه تک صفحه ای در سایت شما است. در Analytics، پرش به طور خاص به عنوان جلسه‌ای محاسبه می‌شود که تنها یک درخواست را به سرور آنالیتیکس راه‌اندازی می‌کند، مانند زمانی که کاربر یک صفحه را در سایت شما باز می‌کند و سپس بدون ایجاد هیچ درخواست دیگری در آن جلسه به سرور Analytics خارج می‌شود.

نرخ پرش، جلسات تک صفحه ای تقسیم بر تمام جلسات، یا درصدی از تمام جلسات سایت شما است که در آن کاربران تنها یک صفحه را مشاهده کرده و تنها یک درخواست را به سرور تجزیه و تحلیل داده اند. این جلسات تک صفحه ای دارای مدت زمان جلسه 0 ثانیه هستند زیرا هیچ بازدید بعدی پس از جلسه اول وجود ندارد که به Analytics اجازه دهد طول جلسه را محاسبه کند.

آیا نرخ پرش بالا چیز بدی است؟

بستگی دارد.

اگر موفقیت سایت شما به بازدید کاربران بیش از یک صفحه بستگی دارد، بله، نرخ پرش بالا بد است. به عنوان مثال، اگر صفحه اصلی شما دروازه ورود به بقیه سایت شما است (مثلاً مقالات خبری، صفحات محصول، فرآیند پرداخت شما) و درصد بالایی از کاربران فقط صفحه اصلی شما را مشاهده می کنند، پس شما نمی خواهید که صفحه اصلی شما بالا باشد. نرخ پرش

از طرف دیگر، اگر یک سایت تک صفحه ای مانند یک وبلاگ دارید، یا انواع دیگری از محتوا را ارائه می دهید که برای آن جلسات تک صفحه ای انتظار می رود، نرخ پرش بالا کاملا طبیعی است.

نرخ پرش چه تفاوتی با نرخ خروج دارد؟

نرخ خروج مشابه نرخ پرش است، با یک تفاوت عمده:

نرخ پرش درصد افرادی است که در یک صفحه قرار می‌گیرند و آن را ترک می‌کنند. نرخ خروج درصد افرادی است که یک صفحه خاص را ترک می‌کنند (حتی اگر در ابتدا در آن صفحه قرار نگرفته باشند).

به‌عنوان‌مثال، فرض کنید شخصی در صفحه A از سایت شما قرار می‌گیرد. و چند ثانیه بعد دکمه برگشت مرورگرشان را زدند. این یک جهش است. از طرف دیگر، فرض کنید شخصی در صفحه A از سایت شما قرار می‌گیرد. سپس روی صفحه B کلیک می‌کنند. سپس، پس از خواندن صفحه B، مرورگر خود را می‌بندند. ازآنجاکه آن شخص روی چیزی در صفحه A کلیک کرده است، این یک پرش در صفحه A نیست.

گفته شد، چون آن شخص سایت شما را در صفحه B ترک کرده است، نرخ خروج صفحه B را در Google Analytics افزایش می‌دهد. و اگر متوجه صفحه‌ای در سایت خود با نرخ خروج فوق‌العاده بالا شدید، این مشکلی است که ارزش رفع آن را دارد. با این کار، در اینجا یک مقایسه جانبی از Bounce Rate و Exit Rate وجود دارد.

نرخ پرش “متوسط” چقدر است؟

طبق گزارشی که در GoRocketFuel.com منتشر شد، میانگین بازه Bounce Rate بین 41 تا 51 درصد است. با این حال، نرخ پرش “عادی” بستگی زیادی به صنعت شما دارد و اینکه ترافیک شما از کجا می آید.

برای مثال، کارکنان Custom Media Labs دریافتند که انواع مختلف وب‌سایت‌ها نرخ پرش کاملاً متفاوتی دارند. سایت های فروشگاهی با کمترین میانگین نرخ پرش (20-45٪) هستند. در حالی که وبلاگ ها بالاترین نرخ پرش دارند که تا 90٪ بالا می رود.

بنابراین اگر می‌خواهید بفهمید که Bounce Rate خوب چیست، مطمئن شوید که سایت خود را با سایت‌های دیگر در حوزه کاری خود مقایسه می‌کنید. همچنین، منابع ترافیک سایت شما می تواند به طور چشمگیری بر نرخ پرش سایت شما تأثیر بگذارد. ConversionXL کشف کرد که ترافیک ایمیل و سرچ دایرکت کمترین نرخ پرش را دارند.

چه چیزی باعث نرخ پرش بالا می شود؟

گاهی اوقات نرخ پرش بالا می‌تواند نشانه‌ای از تجربه کاربری ضعیف باشد. یک بازدیدکننده سایت به صفحه برخورد کرد و یا صفحه محتوای مورد انتظارش را ارائه نکرد یا تحت تأثیر چیز دیگری مانند یک صفحه وب غیرریسپانسیو قرار گرفت.

از طرف دیگر، نرخ پرش بالا نیز می‌تواند نتیجه یک تجربه کاربری مثبت باشد. به‌عنوان‌مثال، بیایید تصور کنیم کاربری در حال جستجو برای اندازه‌گیری مواد تشکیل‌دهنده یک دستور غذا است. آن‌ها روی نتیجه جستجو کلیک می‌کنند و در سایتی فرود می‌آیند که بلافاصله لیست مواد مورد نیاز را می‌بینند. می‌گیرند و سایت را ترک می‌کنند. این نرخ پرش بالا نمونه‌ای از یک تجربه کاربری عالی است. بازدیدکننده فوراً اطلاعاتی را که به دنبالش بود پیدا کرد، سپس رفت.

در حالت ایده آل، برخی از بازدیدکنندگان سایت با نرخ پرش بالا، صفحه را برای مراجعات بعدی نشانک می‌کنند، و برخی دیگر از بازدیدکنندگان ممکن است روزی دیگر سایت را به خاطر بیاورند و به آن بازگردند و آن را با نام در گوگل جستجو کنند.

چرا نرخ پرش بالا است؟

قبل از اینکه به مراحل خاصی برای کاهش Bounce Rate شما بپردازیم، مهم است که رایج‌ترین دلایلی را که افراد جهش می‌کنند، درک کنیم. صفحه انتظارات را برآورده نکرد: برای مثال، فرض کنید به دنبال یک مخلوط کن جدید هستید. بنابراین شما در گوگل سرچ می‌کنید “خرید مخلوط کن با ارسال رایگان”.

تبلیغی را مشاهده می‌کنید که روی آن نوشته شده است: «خرید مخلوط کن همراه با ارسال رایگان». بنابراین شما روی آن کلیک می‌کنید. اما وقتی روی تبلیغ کلیک می‌کنید، به جای صفحه فرود در مورد مخلوط کن‌های مختلف، در صفحه اصلی سایت قرار می‌گیرید. چی کار می خوای بکنی؟ برای یافتن صفحه‌ای که 100% در مورد مخلوط کنها باشد، به گوگل برگردید.

طراحی زشت: طراحی زشت می تواند نرخ پرش شما را از بین ببرد. مردم تا حد زیادی سایت شما را بر اساس طراحی و سپس محتوا قضاوت می‌کنند.

بنابراین اگر سایت شما به این شکل است:

شما می توانید انتظار یک نرخ پرش واقعا بالا را داشته باشید.

UX بد: بله، سایت شما باید خوب به نظر برسد. اما استفاده از سایت شما نیز باید بسیار آسان باشد. و هرچه خواندن و گشت‌وگذار در وب‌سایت شما برای افراد آسان‌تر باشد، نرخ پرش شما به‌طورکلی پایین‌تر خواهد بود.

صفحه به کاربران آنچه را که به دنبالش هستند می‌دهد: درست است. همه پرش‌ها “بد” نیستند. در واقع، پرش می‌تواند نشانه‌ای باشد که صفحه شما دقیقاً همان چیزی را که به کسی می‌خواست داده است. برای مثال، فرض کنید به دنبال یک دستور پخت بادمجان پخته جدید هستید. و شما در صفحه دستور غذا فرود می‌آیید در این صفحه همه‌چیزهایی که برای تهیه این دستور نیاز دارید وجود دارد: مواد تشکیل‌دهنده، دستورالعمل‌های دقیق و تصاویر.

پس به محض اینکه بادمجان خود را در فر گذاشتید، صفحه را می‌بندید. حتی اگر این جلسه تک‌صفحه‌ای از نظر فنی یک “جهش” است، به این دلیل نیست که سایت از طراحی زشت یا UX بد رنج می‌برد. به این دلیل است که شما آنچه را که نیاز داشتید دریافت کردید.

وقتی گوگل باعث نرخ پرش بالا می شود

الگوریتم گوگل در تشخیص اینکه یک صفحه محتوا در مورد چیست و یک پرس‌وجو در مورد چیست، فراتر است. بااین‌حال، ممکن است موارد نادری وجود داشته باشد که گوگل ممکن است وب‌سایتی را نشان دهد که پاسخ صحیح را ندارد. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که جستجوگر از انتخاب ضعیف کلمات کلیدی (مانند کلمات مبهم) استفاده کند یا عبارت جستجو نادر باشد. در آن شرایط، گوگل بازدیدکننده را به صفحه وب نادرست می‌فرستد.

بازدیدکننده محتوای مورد نیاز خود را پیدا نمی‌کند. نرخ پرش بالا در آن شرایط بازتاب ضعیفی در خود وب‌سایت نیست، زیرا محتوا هیچ مشکلی ندارد. منبع مشکل می‌تواند الگوریتم گوگل یا به‌احتمال‌زیاد عبارت جستجویی که کاربر در آن تایپ کرده است باشد. نرخ پرش بالا همیشه نشانه‌ای از مشکلات خود صفحه وب نیست. بااین‌وجود، همچنان مهم است که مراقب نرخ پرش باشید تا مطمئن شوید چیزی وجود ندارد که بازدیدکنندگان وب‌سایت را از خود دور کند.

در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که با استفاده از آنها می‌توانید نرخ پرش سایت را کاهش دهید.

1. به زمان بارگذاری صفحه توجه کنید

زمانی که کاربر مجبور است مدت‌زمان زیادی (منظور از بیش‌ازحد بیش از سه ثانیه) برای بارگذاری صفحه منتظر بماند، تجربه کاربری فوق‌العاده ضعیفی ایجاد می‌کند. محتوای صفحه مهم نیست اگر بازدیدکننده حتی نتواند بلافاصله آن را ببیند. زمان بارگذاری صفحه در دستگاه‌های تلفن همراه بسیار مهم‌تر است، زیرا احتمال نارضایتی کاربران از زمان‌های بارگذاری کند و پرش‌ها بیشتر است.

این نباید تعجب‌آور باشد. از این گذشته، افراد آنلاین فوق‌العاده بی‌حوصله هستند. با استفاده از آن، در اینجا چند راه وجود دارد که می‌توانید کارها را سرعت بخشید. اولین قدم شما این است که معیارهایی را در مورد نحوه عملکرد خود از نظر سرعت جمع‌آوری کنید.

برای این کار ابزار رایگان و مفید Google PageSpeed ​​Insights را توصیه می‌کنیم. این ابزار بر اساس کد صفحه شما و سرعت بارگیری صفحه برای کاربران کروم به صفحه شما امتیاز سرعت می‌دهد. دانستن نمره خوب است. اما به خودی خود فوق‌العاده مفید نیست.

برای استفاده حداکثری از این ابزار، توصیه‌های خاص (به نام «فرصت ها») را بررسی کنید تا سرعت صفحه خود را افزایش دهید. پس از بررسی سایت خود با استفاده از این ابزار، اکنون‌که امتیاز معیار و نکاتی در مورد چگونگی بهبود دارید، بهترین روش‌ها را برای افزایش سرعت بارگذاری سایت خود دنبال کنید:

  • فشرده‌سازی تصاویر: تصاویر یکی از دلایل اصلی کندی بارگذاری صفحات هستند. این بدان معنا نیست که شما باید شروع به برداشتن تصاویر از چپ و راست کنید. آن‌ها در خدمت یک هدف هستند. در عوض، از یک ابزار فشرده‌سازی تصویر برای کاهش چشمگیر اندازه تصویر خود استفاده کنید.
  • از یک ارائه‌دهنده میزبانی سریع استفاده کنید: هاست شما می‌تواند سرعت بارگذاری سایت شما را تغییر دهد یا کاهش دهد. بنابراین، اگر هنوز در یک پلن ارزان قیمت 10 هزار تومان در ماه هستید، در نظر بگیرید تا به یک هاستینگ قابل قبول هاست خود را ارتقا دهید. در این مقاله در مورد هاست چی بخرم صحبت کرده‌ایم که یک چک لیست برای خرید هاست خوب ارائه شده است.
  • حذف پلاگین ها و اسکریپت‌های استفاده‌نشده: از ابزاری مانند WebPageTest برای دریافت لیستی از منابعی که سرعت صفحه شما را کند می‌کنند استفاده کنید.

2. جستجوی سایت را آسان کنید

برخی از وب‌سایت‌ها از افزودن قابلیت جستجوی سایت غفلت می‌کنند یا استفاده یا حتی دیدن آن را دشوار می‌کنند. اگر کاربر در حال جستجوی چیزی خاص است که فوراً در یک صفحه نمی‌بیند، این ابزار بسیار مفیدی است که می‌تواند به جای اینکه احتمالاً صفحه یا سایت را کاملاً ترک کند، برای جستجو با آن استفاده کند.

3. منوی آسان ارائه دهید

منوی سایت باید برای بازدیدکنندگان آسان و بدون دردسر باشد. زمانی که کاربر به سایتی می‌رسد، به یک جهت روشن نیاز دارد که محتوای مورد نظر در کجا وجود دارد.

4. روی یک طراحی عالی تمرکز کنید

طراحی خوب وب‌سایت شهودی است و باعث ایجاد اعتماد در کاربر می‌شود. یک طراحی خوب وب‌سایت نیز نشانه‌ای از کیفیت است. بازدیدکنندگان زمان زیادی را صرف سایتی نخواهند کرد که ناخوشایند، غیر جذاب باشد یا در اعتماد کردن با آن مشکل داشته باشد.

ارائه یک تجربه کاربری جذاب با شروع با یک طراحی عالی فقط زیبایی شناسی نیست. این در مورد ایجاد یک تجربه کلی وب‌سایت کاربردی، بصری و دلپذیر است. در ادامه چند نکته درباره یک طراحی عالی ارائه می کنیم:

از پاپ آپ های زیادی استفاده نکنید

کاربران عموماً از مطالب پاپ آپ مزاحم که مانع دسترسی آن‌ها به محتوا می‌شود، لذت نمی‌برند. راه‌های بهتری برای نشان دادن مطالب پاپ آپ وجود دارد که تأثیری بر کاربران یا رتبه‌بندی صفحه وب شما نخواهد داشت. قاعده کلی این است که مانعی برای بازدیدکنندگان سایت و محتوایی که انتظار دارند ببیند، قرار نگیرید.

اجازه دادن به آن‌ها برای اسکرول کردن و لذت بردن از محتوا ابتدا تجربه کاربری بهتری است. اگر می‌توانید از استفاده از پنجره‌های بازشوی پاپ آپ اجتناب کنید، آن را امتحان کنید.

تبلیغات منحرف‌کننده را محدود کنید

مانند پرهیز از نمایش‌های پاپ آپ و تب‌های بازشو، از تبلیغات مزاحم نیز باید اجتناب شود. یک واحد تبلیغاتی مستطیل شکل افقی در بالای صفحه عموماً عملکرد خوبی دارد و به دنبال آن تبلیغات درون محتوا و در امتداد طرفین قرار می‌گیرد.

تبلیغات بزرگ که خواندن محتوا را دشوار می‌کند، می‌تواند یک تجربه کاربری ضعیف باشد. از انواع تبلیغات نشان داده شده در سایت خود آگاه باشید تا تبلیغات مزاحم را بگیرید و مسدود کنید. اگر بازدیدکنندگان سایت از تبلیغات خاصی شکایت دارند به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید و با آن‌ها دنبال کنید تا بفهمید چرا با آن تبلیغات مشکل دارند.

یک کال تو اکشن یا فراخوان متقاعدکننده اضافه کنید

یک فراخوان برای اقدام (CTA) باید به‌وضوح در یک وب‌سایت قابل‌مشاهده باشد. کاربر باید بتواند آن را در چند ثانیه اول حضور در یک صفحه پیدا کند. یک CTA همچنین باید قانع‌کننده باشد تا کاربر ترغیب شود روی آن کلیک کند. رنگ‌های مورد استفاده، فونت‌ها، حرف‌ها و غیره همگی عناصری هستند که می‌توانند تأثیر زیادی روی کلیک کردن افراد بگذارند. در مقاله کال تو اکشن در مورد همه این موضوعات صحبت شده است.

لینک‌های شکسته را محدود کنید

تعداد زیادی از لینک‌های شکسته تنها تجربه کاربری ضعیفی ایجاد می‌کند و بازدیدکنندگان از یک وب‌سایت را ناراضی و ناامید می‌کنند اگر نتوانند محتوایی را که می‌خواهند پیدا کنند پیدا کنند. چند راه مختلف برای پیدا کردن همه پیوندهای شکسته در یک وب‌سایت وجود دارد، مانند از طریق گوگل سرچ کنسول یا از طریق ابزار بررسی سایت مانند Screaming Frog.

بر یک استراتژی لینک‌های داخلی تمرکز کنید

بر روی افزایش احتمال ماندن کاربر در سایت خود با استفاده از لینک‌های داخلی تمرکز کنید تا کاربر را در آنجا نگه‌دارید. این به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌راحتی به کدام بخش از وب‌سایتی که به دنبال آن هستند پیمایش کنند و تجربه کاربری کلی آن‌ها لذت‌بخش باشد.

5. تلفن همراه را فراموش نکنید.

کاربران موبایل حتی نسبت به کاربران دسکتاپ صبر کمتری دارند. یک وب‌سایت باید یک  طراحی واکنش گرا داشته باشد تا بتواند تجربه کاربری خوبی را در اختیار کاربران دستگاه‌های تلفن همراه قرار دهد.

6. خواندن صفحات را آسان کنید

محتوای یک صفحه وب باید به‌وضوح و به طور موثر قالب‌بندی شده باشد. این از نقطه نظر تجربه کاربر بسیار مهم است، زیرا هیچ بازدیدکننده‌ای از یک وب‌سایت نمی‌خواهد تکه‌های بزرگی از متن نامرتب را ببیند. وقتی این اتفاق می‌افتد، کاربران معمولاً از محتوای مهم عبور می‌کنند. بااین‌حال، اگر آن محتوا به تکه‌های کوچک‌تر، ازجمله نقاط گلوله یا همچنین محتوای تصویر یا ویدیو، قالب‌بندی شده باشد، کاربر زمان بسیار آسان‌تری برای درک محتوا و اشتراک‌گذاری آن با دیگران خواهد داشت.

7. پاراگراف های کوتاهتر بنویسید

یکی از موارد اولیه که به خوانایی کلی سایت کمک می کند، طول محتوا است. محتوا را در پاراگراف های کوتاه ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان شما بتوانند به سرعت مطالب را در دستگاه های تلفن همراه کوچکی که اکثر مردم این روزها هنگام مصرف محتوا از آن استفاده می کنند، بخوانند.

8. از انواع مختلف محتوا استفاده کنید

یکی دیگر از حوزه‌های تمرکز در مورد خوانایی وب‌سایت، استفاده از اشکال و فرمت‌های مختلف محتوا به منظور جذب مؤثرتر بازدیدکنندگان سایت است. محتوای ویدیویی می‌تواند انواع خاصی از اطلاعات (مانند دستورالعمل‌های نحوه انجام) را به طور مؤثرتری نسبت به متن منتقل کند. تصاویر با کیفیت بالا همچنین می‌توانند به شکستن متن، بهبود ارتباطات ایده‌های بزرگ و کاهش نرخ پرش کمک کنند.

9. از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید

از کلمات کلیدی مرتبط و مناسب با موضوع محتوا استفاده کنید. استفاده دقیق از کلمات، جملات، پاراگراف‌ها، و سرفصل‌ها به Google کمک می‌کند تا درباره محتوای صفحه با گوگل ارتباط برقرار کند. در موضوع بمانید، منحرف نشوید. هر چه صفحه وب به موضوع نزدیک‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بازدیدکنندگانی که Google می‌فرستد با آنچه انتظار دارند در صفحه پیدا کنند، مرتبط باشند و در نتیجه نرخ پرش را کاهش دهد. در مقاله تحقیق کلمات کلیدی در مورد این موضوعات توضیح داده شده است.

10. مخاطبان مرتبط را هدف قرار دهید

مشابه کلمات کلیدی مرتبط، محتوای مرتبط، به‌طورکلی، باید در سراسر سایت استفاده شود و کاربران مناسب باید هدف قرار گیرند. مخاطبین اصلی سایت را شناسایی کنید و در اطراف آن مخاطبان محتوای خاص ایجاد کنید. هدف‌گذاری نباید خیلی گسترده باشد، زیرا شانس بیشتری برای جذب کاربرانی وجود دارد که به دنبال ویژگی‌های سایت شما نیستند. توجه و تمرکز بر روی گروه خاصی از کاربران به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که افرادی را پیدا می‌کنید که می‌خواهند آنچه را که سایت شما ارائه می‌دهد بیابند. این کاربران بیشتر درگیر و مستعد خواهند بود که زمان زیادی را برای کاوش سایت شما صرف کنند.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *