هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
کلمات کلیدی در گوگل ادز

انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز چیست؟

دسته بندی : سئو - کسب و کار آنلاین
1401/06/30

امروزه با رشد کسب و کارهای آنلاین رقابت در این حوزه شدیدتر شده است. زمانی که در یک حوزه کاری رقابت شدیدتر می‌شود، تبلیغات شما از اهمیت زیادی برخوردار است و شما باید به صورت ویژه روی آن سرمایه گذاری کنید. برای این که تبلیغات آنلاین شما در حوزه وب بهترین بازخورد را داشته باشد، شما نیازمند استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای گوگل ادز می‌باشید. شما بواسطه کلمات کلیدی خود می‌توانید ربات‌ها و الگوریتم‌های گوگل را متوجه کنید که چه افرادی را به شما وصل می‌کنند و چه افرادی را لازم نیست که به شما وصل کنند. چرا که همانطور که بازدید می‌تواند برای شما سودمند باشد اگر نرخ پرش شما بالا باشد، این بازدید برای شما مناسب نیست و از اعتبار فروشگاه آنلاین شما می‌کاهد.

شما برای شناسایی دقیق کلمات کلیدی مناسب برای گوگل ادز نیاز به ابزارهایی خواهید داشته که در ادامه بیشتر ر مورد آن صحبت خواهیم کرد. اما قبل از هر چیز لازم است که در مورد خدمات و الگوریتم‌های فعال گوگل ادز اندکی تحقیقات داشته باشید. در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل ادز و همچنین در کمپین‌های تبلیغاتی شما راز اثر گذاری و بازگشت سرمایه شما است. در غیر این صورت زمان، سرمایه و انرژی شما به هدر رفته است. سعی کنید برای بهینه سازی نتیجه تبلیغات خود همیشه کلمات کلیدی که در هر تبلیغ استفاده می‌کنید را یاد داشت کنید و در نهایت با توجه به بازخوردی که دریافت می‌کنید، شروع به ساختن یک نمودار ارزشی برای تبلیغات خود کنید تا درآیند مسیر شما برای انتخاب کلمات کلیدی ساده‌تر باشد.

بهترین ابزار برای پیدا کردن کلمات کلیدی چیست؟

برای پیدا کردن کلمات کلیدی ممکن است که ابزار زیادی را به شما پیشنهاد دهند، اما اولین سوالی که باید از خود بپرسید، این است که عملکرد این ابزار جستجوی کلمات کلیدی به چه صورت است و آیا برای پیدا کردن کلمات کلیدی فارسی نیز می‌توان از این ابزار پیدا کرد و یا خیر؟ از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین ابزاری که برای کلمات کلیدی می‌توان از آن استفاده کرد به Keyword planner – Google Trends – Microsoft Bing Ads Intelligence   اشاره کرد.

البته شما ممکن است که یک متخصص سئو باشید و نیاز به ابزار پیشرفته‌تر برای پیدا کردن کلمات کلیدی ترند داشته باشید که می‌توانید از ابزاری مانند Wordrtacker – Kwfinder –  Moz Keyword Explorer  استفاده کنید. ما در این مقاله کار با برخی از این ابزار را به شما آموزش خواهیم داد و شما بواسطه نیاز خود می‌توانید از آن استفاده کنید. البته این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که همان اندازه که انتخاب کلمات کلیدی مهم است، مدل استفاده و مکان استفاده از کلمات کلیدی شما نیز مهم است که در بخش ابزار بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد. در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که به هر میزان که کلمات کلیدی شما دقیق‌تر انتخاب شود شما با هزینه کمتر برای تبلیغات می‌توانید بازخورد مناسبی مورد انتظار خود را دریافت کنید. نکته بسیار مهمی که شما باید به آن توجه داشته باشید، این است که هسته اصلی نمایش نتایج گوگل کلمات کلیدی است و آنچنان تفاوتی ندارد که سایت شما در دسته بندی سایت‌های ارگانیک ( سایت‌هایی که از خدمات گوگل ادز استفاده نمی‌کنند) است و یا سایت شما در دسته بندی سایت‌های تبلیغات شده پولی است!

انواع کلمات کلیدی چیست؟

ما در این قسمت فرض را حالتی قرار دادیم که شما پیدا کردن کلمات کلیدی را می‌دانید، در صورتی که شما اطلاعاتی در مورد پیدا کردن کلمات کلیدی ندارید، در بخش آخر به آموزش ابزار پیدا کردن کلمه کلیدی اشاره خواهیم کرد و همچنین آموزش استفاده از آن را نیز در دستور کار خود قرار خواهیم داد. در این بخش برای افزایش دانش شما در مورد کلمات کلیدی به شما پیشنهاد می‌دهیم که به مقاله «اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی سایت» مراجعه کنید و دانش خود را به صورت کاربردی افزایش دهید.

Broad Match (کلمات تطبیق گسترده)

استفاده از این نوع کلمات کلیدی برای تبلیغات گوگل ادز نیاز به مهارت خاصی دارد و تنها یک متخصص سئو با توجه به نیاز سایت شما می‌تواند، از این دسته بندی استفاده کند. اگر شما متخصص سئو نمی‌باشید به شما توصیه می‌کنم که از این دسته بندی صرف نظر کنید، چرا که نه تنها بازده مناسبی از آن دریافت نخواهید کرد بلکه ممکن است که جایگاه شما در نتایج گوگل به پایین نزول کند و همچنین فهم گوگل از محتوای شما برای الگوریتم‌های آن و ربات‌های فعال آن سخت شود. اما شاید برای شما این سوال ایجاد شده باشد که این دسته بندی به چه معنا است و چه کاربردی دارد.

زمانی که شما کلمات کلیدی خود را به گوگل می‌دهید او به صورت پیش فرض شما را در دسته بندی کلمات کلیدی Broad Match  قرار می‌دهد. گوگل در این دسته بندی هر کسی که کلمه کلیدی شما و همچنین کلمات مترادف کلمه کلیدی شما را جستجو کند، سایت شما را نشان خواهد داد. در نتیجه گوگل با این کار بازدید سایت شما را به صورت انفجاری رشد خواهد داد اما شما در این استراتژی یک مشکل بزرگ خواهید داشت آن هم این است که شما به صورت هدفمند به مخاطب نشان داده نمی‌شوید. برای درک بهتر این بخش به این مثال توجه کنید.

تحقیق کلمات کلیدی در گوگل ادز

فرض کنید که شما کلمه کلیدی « خرید شلوار زنانه خانگی گلدار » را به عنوان کلمه کلیدی خود انتخاب می‌کنید و در دسته بندی خود نیز این کلمه را به بر اساس استراتژی کلمات تطبیق گسترده به گوگل معرفی می‌کنید. در این صورت هر کسی که « شلوار، شلوار لی، تهیه سوپ خانگی، پیراهن گلدار، لباس راحتی، خرید گلدان و… » را جستجو کند. سایت شما را به آن‌ها نمایش خواهد داد. اگر شما به لیست این کلمات دقت کنید، متوجه خواهید شد که یک کلمه مشترک با کلمات کلیدی شما دارد. به این صورت گوگل این کلمات را با نتایج جستجوی شده که مشابه کلمات شما و حتی نزدیک به کلمات کلیدی شما است تطبیق می‌دهد و سایت شما را به کاربران نمایش خواهد داد. ممکن است مخاطب اتفاقی به سایت شما وارد شود، اما چون نیاز خود را در سایت شما پیدا نمی‌کند باعث می‌شود که به سرعت سایت شما را ترک کند. این رفت و آمد برای شما هزینه دارد و در نهایت باعث می‌شود که تبلیغات شما بازدهی مناسب نداشته باشد. برای گوگل اهمیتی ندارد که کاربران به چه دلیلی به سایت شما مراجعه کرده‌اند، برای او مهم است که سایت شما را به یک کاربر نمایش داده است.

در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که شما با انتخاب دسته بندی تطبیق کلمات گسترده در گوگل ادز باعث خواهید شد که هزینه زیادی را به گوگل پرداخت کنید. این نوع تبلیغات در گوگل ادز در صورتی که برای آن یک استراتژی خاص نداشته باشید می‌تواند برای شما گران تمام شود. چرا که هم هزینه شما به هدر رفته است و هم بازخورد مناسبی از تبلیغات خود دریافت نکرده‌اید. شما برای این که بتوانید از این استراتژی به صورت اصولی استفاده کنید لازم است که شما متخصص سئو باشید و یا راجب آن حداقل اطلاعاتی داشته باشید، از این رو به شما توصیه می‌کنم که با استفاده از آموزش سئو سایت برترآموز دانش خود را در این زمینه افزایش دهید و تبلیغات هدفمند با بازدهی بالا را برای خود کسب کنید.

نکات تکمیلی کلمات کلیدی از نوع Broad Match

شما باید به این نکته توجه داشته باشید زمانی که کلمات کلیدی خود را برای تبلیغات در گوگل ادز انتخاب می‌کنید، به صورت پیش‌فرض نوع کلمات شما بر روی Broad Match  تنظیم شده است. گاها ممکن است که شما نیز از تبلیغات گوگل ادز استفاده کنید و مشاهده کنید که ترافیک سایت شما به شدت افزایش پیدا کرده است، اما خروجی خرید کالا و خدمات شما عدد مناسبی نیست. در این صورت اولین کار شما این است که بررسی کنید که نوع کلمه کلیدی شما چیست و در نهایت باید به بررسی این موضوع بپردازید که آیا محتوای تولیدی شما و یا رابط کاربردی شما مناسب است؟ شما باید با مطرح کردن چنین سوالاتی  به علت بازخورد پایین تبلیغات خود پی ببرید.

همچنین شما می‌توانید برای بازخورد بهتر از این نوع کلمه کلیدی، از کلمات کلیدی منفی یا همان Negative Keywords استفاده کنید. در این صورت می‌توانید لیستی از کلمات کلیدی مشابه و مترادف با کلمات کلیدی خود انتخاب کنید و به گوگل بفهمانید که در صورتی که این کلمات کلیدی جستجو شد، حتی اگر ارتباط معنایی بین کلمه کلیدی شما و کلمه کلیدی جستجو شده وجود داشت، سایت شما را کاربران نشان ندهد. در این صورت تبلیغات گوگل ادز شما به صورت هدفمندتر انجام خواهد شد.

در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که اگر شما بدون هیچ علائمی کلمه کلیدی خود را به گوگل تحویل دهید، به معنای همان دسته بندی کلمات کلیدی با تطبیق گسترده است. شاید این موضوع برای شما اندکی نامفهوم باشد، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. تا به صورت کامل این موضوع را درک کنید.

Broad Match with modifier (کلمات تطبیق گسترده با تعریف شرط )

شما در روش تطبیق کلمات کلیدی با تعریف شرط ‌می‌توانید، ورودی سایت خود را اندکی هدفمندتر و بهینه‌تر کنید در این صورت مخاطب شما زمان بیشتری را در سایت شما می‌ماند و شما می‌توانید با تعریف درست فراخوان عمل مناسب او را به سمت خرید کالا و خدمات خود و یا دریافت اطلاعات از او سوق دهید. در صورتی که شما اطلاعات مناسبی در مورد فراخوان عمل ندارید می‌توانید از مقاله « فراخوان عمل یا  Call To Actionچیست؟ » استفاده کنید.

در بخش قبل به این موضوع اشاره کردیم که در صورتی که شما بدون هیچ گونه علائمی کلمات کلیدی خود را برای تبلیغ در گوگل ادز انتخاب کنید پیش فرض گوگل دسته بندی تطبیق کلمات گسترده است اما شما با استفاده کردن از «+» می‌توانید برای عبارت کلیدی خود شرط تعریف کنید. به این مثال برای درک بهتر توجه کنید.

خرید کلمات کلیدی از گوگل

فرض کنید ما برای تبلیغ فروشگاه اینترنتی مه پوش که یک فروشگاه لباس زنانه است. از کلمه کلید « خرید پیراهن زنانه راحت » استفاده می‌کنیم، برای این که بتوانیم فهم گوگل را از کلمه کلیدی خود بهبود ببخشیم از کلمه کلیدی « خرید پیراهن +زنانه راحت » استفاده می‌کنیم. در این صورت گوگل سایت ما را به کسانی نشان می‌دهد که هریک از کلمات کلید ما به علاوه کلمه زنانه را سرچ کنند، نشان می‌دهد. در حالت تطبیق کلمات گسترده اگر شما خرید پیراهن را جستجو کنید، سایت ما را به شما نشان خواهد داد ولی در حالت تطبیق کلمات گسترده با تعریف شرط، سایت ما را به شما نشان نخواهد داد. چرا که کاربر شرط نمایش سایت ما که داشتن کلمه زنانه است را رعایت نکرده است.

شاید شما در این روش فکر کنید که هم ورودی سایت بالا دارید و هم مخاطب هدفمند را به سایت خود دعوت کرده‌اید. در صورتی که شما در این باره اشتباه فکر می‌کنید. چرا که هنوز گوگل می‌تواند سایت شما را به مخاطبین غیر هدف زیادی نشان دهد به عنوان مثال اگر کاربری خرید ساعت زنانه را نیز جستجو کند. سایت شما را نشان خواهد داد که این مخاطب برای شما منافعی که ندارد هیچ، برای شما به سبب تبلیغات گوگل ادز هزینه نیز خواهد داشت. شما در این روش باید به انتخاب نوع کلمات خود برای کلمه کلیدی به شدت دقت کنید و قبل از تعریف شرط کلمه کلیدی خود نیز سعی کنید با ابزار معرفی شده شرط کلمه کلیدی خود را بررسی کنید که میزان جستجوی آن به چه صورت است و تا چه میزان تبلیغات گوگل ادز شما را می‌تواند بهینه کند.

Phrase Match ( کلمات تطبیق عبارتی )

زمانی که شما برای تبلیغات گوگل ادز خود قصد تبلیغات اولیه و بازار سنجی را دارید به شما توصیه می‌کنم که از تبلیغات بر اساس کلمات تطبیق عبارتی استفاده کنید. ما در این مقاله به هر میزان که به پایان میرسیم، دقت شناسایی مخاطب هدف شما افزایش پیدا می‌کند. شما در این روش ورودی سایت معقولی روی کلمات کلیدی خود می‌گیرید، شاید مخاطبان شما خیلی هدفمند نباشند، اما برای آگاهی از برند می‌تواند برای شما مفید باشد.  اگر شما برای تبلیغات گوگل ادز خود کلمات کلیدی خود را بر اساس کلمات تطبیق عبارتی انتخاب کنید برای این که سایت شما را به کاربران نشان دهد، نیازمند یکی از این سه حالت است.

در حالت اول کاربران باید دقیقا کلمه کلیدی که شما انتخاب کرده‌اید را جستجو کنند تا گوگل سایت شما را به آن‌ها نشان دهد، در  این صورت شما به مخاطب هدفمند دسترسی پیدا خواهید کرد. در حالت دوم مخاطبان شما اگر کلمات کلیدی نزدیک به شما را نیز جستجو کنند گوگل سایت شما را به آن‌ها نشان خواهد داد، در این صورت مخاطب ورودی شما تقریبا 40 درصد هدفمند خواهد بود. و در نهایت حالت سوم مخاطب اگر به قبل و یا بعد از کلمه کلیدی شما چیزی را اضافه کند، سایت شما را مشاهده خواهد کرد در این صورت مخاطب ورودی شما تا 64 درصد هدفمند خواهد بود.

نکات تکمیلی کلمات کلیدی از نوع phrase match

شما در این دسته بندی کلمات کلیدی به نسبت 2 دسته بندی قبلی مخاطبین هدفمند بیشتری دریافت خواهد کرد. به عنوان مثال اگر شما کلمه کلید خود را « خرید لباس زنانه » قرار دهید، اگر کاربران دقیقا همین عبارت را جستجو کنند و یا عبارت « سایت خرید لباس زنانه، خرید لباس زنانه ارزان، خرید لباس زنانه با کیفیت و… » را جستجو کنند. سایت شما را به آن‌ها نمایش خواهد داد. مجددا به این نکته تاکید می‌کنیم در این روش به سبب نشان دادن بر اساس کلمات و جملات مشابه نیز ورودی خواهید گرفت که ممکن است این ورود برای سایت شما مناسب نباشد. از طرفی شما برای بهینه کردن این روش می‌توانید از  روش افعال منفی استفاده کنید. و به برای گوگل یک شرط تعریف کنید، که در صورتی که کاربران این عبارات را جستجو کردند، سایت شما را به آن‌ها نمایش ندهد. در این صورت هزینه تبلیغات شما نیز به نسبت دسته بندی‌های قبلی کاهش خواهد یافت و بازدهی شما افزایش خواهد یافت. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که شما باید انتخاب کلمات منفی را بر اساس هوش مصنوعی گوگل انتخاب کنید و نه بر اساس تعریفی  که خود شما از کلمات مشابه در سر دارید.

شما برای این که بتوانید کلمات کلیدی خود را در این دسته بندی قرار دهید باید از علامت (“) استفاده کنید. به عنوان مثال شما باید در مثال قبل از فرمت “خرید لباس زنانه” استفاده می‌کردید تا گوگل به شما ورودی مناسبی را اختصاص دهد. شما در این روش اگر از چند کلمه به صورت ترکیبی استفاده کنید، ممکن است که بازخورد بهتری دریافت کنید و درک گوگل از کلمه کلیدی خود و همچنین ماهیت کسب و کار خود افزایش داده‌اید. به عنوان مثال اگر شما قصد تبلیغات روی کلمه کلیدی “خرید موبایل” را دارید بهتر است آن را به صورت ” خرید موبایل سامسونگ ” و یا ” خرید موبایل اپل ” اندکی بیشتر شخصی سازی کنید، در این صورت آمار ورودی سایت شما بهینه‌تر خواهد شد. شما برای استراتژی کلمات منفی خود نیز می‌توانید از این استراتژی استفاده کنید و کلمات کلیدی ترکیبی که ممکن است به اشتباه کاربران را به سایت شما جذب کند، را بررسی و استفاده کنید.

Exact Match ( کلمات تطبیق دقیق )

اگر بخواهیم بر اساس استراتژی‌های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ بررسی داشته باشیم، بهترین نوع استفاده از کلمات کلیدی برای تبلیغات گوگل ادز، استفاده از کلمات تطبیق دقیق می‌باشد. چرا که در صورتی هوش مصنوعی گوگل شما را به کاربران نمایش خواهد داد که دقیقا کلمات کلیدی شما را جستجو کرده باشند، البته ممکن است این موضوع از نظر متخصصین سئو بهترین گزینه برای سایت شما نباشد. در این روش نیز مانند هر روش دیگر نکات  مثبت و نکات منفی وجود خواهد داشت. به عنوان مثال یکی از نکات مثبت استفاده از دسته بندی کلمات کلیدی تطبیق دقیق  این است که اگر کلمات کلید شدی به صورت جا به جا شده هم جستجو شوند، بازهم هوش مصنوعی گوگل شما را به کاربران نمایش خواهد داد. به عنوان مثال اگر شما قصد تبلیغات روی کلمه کلیدی « خرید ماشین » بواسطه تبلیغات گوگل ادز را داشته باشید.

گوگل شما را به کاربرانی که « خرید ماشین » و « ماشین خرید » را جستجو کنند، نمایش خواهد داد، چرا که از نظر گوگل این دو کلمه کلیدی با یک دیگر تفاوتی ندارند. در نهایت بزرگترین نکته در این روش این است که شما مخاطب صد در صد هدفمند بدست خواهید آورد که می‌تواند شما را به اهداف فروش و برندینگ شما برساند. البته این روش یک نکته منفی دارد و این است که اگر کاربران کلمات مشابه مورد نیاز شما مانند « خرید ماشین ارزان، خرید ماشین لاکچری، سایت خرید ماشین و… » را نیز سرچ کنند، شما را به آن‌ها نمایش نخواهد داد، اما این مخاطبین نیز ممکن است مخاطب هدف شما باشند، اما گوگل شما را به آن‌ها وصل نخواهد کرد. شما برای این که بتوانید کلمات کلیدی خود را در دسته بندی کلمات تطبیق دقیق قرار دهید باید از [] استفاده کنید با توجه به این نکته شما برای مثال قبل باید از فرمت ]خرید ماشین[ استفاده می‌کردید تا کلمه کلید شما در دسته بندی تطبیق دقیق قرار بگیرد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز آشنا شدید اما نکته بسیار مهمی که شما باید به آن توجه داشته باشید این است ک شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا کلمه کلیدی مناسبی را برای سایت خود به صورت تک سیلابی و چند سیلابی انتخاب کنید و سپس به دنبال بهینه سازی تبلیغات سایت خود و نمایش سایت خود به کاربران باشید. با توجه به این چهار دسته بندی کلمات کلیدی که با شما صحبت کردیم، بهترین نوع استراتژی استفاده از کلمات کلیدی برای تبلیغات گوگل ادز استفاده از روش  phrase match می‌باشد چرا که اگر مخاطب کلمه کلیدی شما و کلمه کلید مشابه شما را نیز سرچ کند به سایت شما دست خواهد یافت، اما نکته بسیار مهمی که در کنار این روش می‌تواند به بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز کمک کند، این است که شما کلمات منفی مناسبی را انتخاب کنید. اگر شما بتوانید یک دسته بندی درست از کلمات مشابه و بی ارتباط به سایت خود داشته باشید و آن را به گوگل معرفی کنید. در این صورت اگر شخصی این کلمات منفی را سرچ کند، نمی‌تواند سایت شما را مشاهده کند و در این صورت ورودی سایت شما به صورت هدفمند و در اندازه‌ای معقول خواهد بود و از طرفی هزینه تبلیغات گوگل ادز شما نیز کاهش خواهد یافت.

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *