هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

کنکور تجربی سخت‌تر است یا ریاضی؟ بررسی کنکور تجربی و ریاضی

دسته بندی : تحصیلی
1401/11/20

کنکور تجربی سخت تر است یا ریاضی؟ همیشه بر سر این سوال تنش زیادی وجود داشته است، قطعا که هر دو کنکور معایب و مزایایی دارند. برای شناخت بیشتر شما با این دو کنکور بهتر است نکات مهمی که عنوان کرده ایم را به خوبی مطالعه کنید.

کنکور تجربی سخت‌تر است یا ریاضی؟ کنکور انسانی چطور؟ این چند سؤال مهم‌ترین و البته پر بحث‌ترین سؤالاتی هستند که دانش آموزان آن‌ها را مطرح می‌کنند و البته که نمی‌توان تمامی آن‌ها را بررسی کرد و یا آن که به‌طور قطع نمی‌توان ذکر کرد که کدام کنکور سخت‌ترین کنکور است. آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌های کشور که سالانه برگزار می‌شود در بین دانش آموزان دوازدهم و البته فارغ‌التحصیلان که می‌خواهند به دانشگاه‌های مطرح ایران ورود کنند؛ نکته حائز اهمیت آن است که افراد دروس سه سال پایه خود را مطالعه کرده و البته که برای کنکور حاضر شوند، از طرفی قابل ذکر است که در کنکور 1402 تأثیر معدل قطعی مثبت است و البته که ممکن است که رتبه شما را بهبود ببخشید و یا بلعکس( این موضوع اهمیت امتحان نهایی را به اطلاع می‌رساند، کنکور 1402 برخلاف کنکورهای سال قبل تأثیر نمرات نهایی را مستقیم اعلام کرده) حال باید بحث کرد که سخت‌ترین کنکور چه مسیری را در پیش دارد. ما در این مقاله از سایت برتر آموز قصد بر آن داریم که تمام اطلاعات را بر پایه تجربه برخی از دانش آموزان و البته دانشجویان بگذاریم.

رشته ریاضی و رشته تجربی و انسانی از جمله رشته‌های پر تقاضایی هستند که امروزه دانش آموزان زیادی به آن‌ها ورود می‌کنند( طبق آمارها رشته انسانی و تجربی دو رشته محبوب کنکوری‌ها می‌باشد، سالانه بالایی 500 هزار نفر داوطلب کنکور سراسری هستند) با این وجود می‌توان از اهمیت کنکور باخبر شد. ابتدا باید عرض شود که تمامی موارد را اراده و تلاش دانش آموز مشخص خواهد کرد؛ سخت بودن کنکور و سؤالات و… به صوت واقع بینانه بهانه خواهد بود؛ البته که شما با تلاش مستمر و روزانه به‌راحتی می‌توانید در کنکور شرکت کرده و البته که رتبه خوبی هم به دست آورید.

 

آموزش مناسب سخت‌ترین کنکور را برای شما آسان می‌کند:

تمامی دانش آموزان والدین از اهمیت کنکور باخبر هستند و البته که هیچ شکی در تأثیر آموزش وجود نداشته است؛ اما معضلی که دانش آموزان در پایه دوازدهم دارند آن است که چه آموزشگاهی بروند یا آن که کدام پکیج را تهیه کنند و… پیدا کردن آموزش در فضایی که تمامی آموزش‌ها مجازی شده و البته تعداد مدرس‌ها هم افزایش یافته، سخت شده است و دانش آموزان باید دقت عمل را در این موضوع به عمل آورند.

سایت ما برای دانش آموزان، آموزش ریاضی  که در رشته ریاضی ضریب 9 و تعداد سؤالات بالایی دارد و آموزش زیست شناسی که در رشته تجربی که ضریب 12 دارد را برای دانش آموزان آماده کرده است؛ این دو آموزش بسیار مهم بوده و اگر شما درصد مطلوبی از این دو دروس به دست آورید قطعاً که می‌توانید رتبه مناسبی هم به دست آورید، با آموزش مناسب به‌اصطلاح دیگر سخت‌ترین کنکور هم برای شما آسان خواهد شد.( برای اطمینان حاصل کردن از آموزش‌ها و تأثیر آن بر روی تحصیل دانش آموزان بهتر است که به مصاحبه‌های اخیر رتبه برترها توجه ویژه ایی داشته باشید)

چگونه بهترین کنکور را انتخاب کنیم؟

سخت‌ترین کنکور کدام است؟ کنکور تجربی سخت‌تر است یا ریاضی؟

تا به الان با موضوعات ابتدایی آشنا شده‌اید و حال نوبت آن فرا رسیده است که به سراغ سخت‌ترین کنکور برویم؛ توجه داشته باشید که در هر بخش نکاتی مهم عنوان شده که اگر شما داوطلب کنکور سراسری هستید، بهتر است به آن‌ها توجه کرده و آن‌ها را یادداشت کنید:

  • دسته بندی کردن دروس: اولین موضوعی که باید در سخت‌ترین کنکور به آن اشاره داشت دسته بندی کردن دروس‌ها است، در رشته ریاضی همان‌طور که شاید شنیده باشید اکثر دروس‌ها مرتبط با ریاضی هستند که ضرایب بالایی هم دارند( مانند دروس حسابان و آمار و هندسه و گسسته) که سالانه کتاب ریاضی جدید اضافه می‌شود؛ مطالعه پیوسته و تمرین کردن فرمول‌ها و… تسلط دانش آموزان را افزایش می‌دهد. در کنکور ریاضی علاوه بر این دروسی که ذکر شد فیزیک و شیمی و زمین شناسی هم در کنکور ریاضی حضور دارد؛ اما سؤال اصلی آن است که کنکور ریاضی با این نوع از کتاب‌ها سخت است؟ در پاسخ به این سؤال باید ذکر کرد که حجم کتاب‌هایی که مرتبط با دروس ریاضی است و البته که انواع تمرین مختلف و سطح سؤالات می‌تواند آن را به سخت‌ترین کنکور تبدیل کند.( البته که اگر تلاش مستمر و مطالعه روزانه داشته باشید؛ قطعاً که سؤالات کنکور برای شما آسان خواهد بود.

کنکور تجربی تشکیل شده از دروس‌های زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک و زمین شناسی که چهار کتاب مشترک با کنکور ریاضی دارند( منتهی فیزیک رشته ریاضی کمی فرق می‌کند). سخت‌ترین کتاب، زیست شناسی می‌باشد و البته پر اهمیت‌ترین کتاب که دارای ضریب 12 می‌باشد، قابل توجه است که برخی از دانش آموزان این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا دانش آموزان درصد زیست شناسی نسبت به دروس‌های دیگر بالاتر است؟ قطعاً که دانش آموزان از اهمیت این دروس خبر دار هستند و البته که ساعت مشخصی در روز به‌صورت پیوسته این درس را مطالعه می‌کنند.

 

  • جامعه آماری داوطلبانی که در کنکور شرکت می‌کنند: از دسته بندی کردن دروس بگذریم قطعاً که جامعه آماری بسیار بالا سبب تشخیص سخت‌ترین کنکور می‌باشد. همان‌طور که در ابتدای این مقاله ذکر شد در رشته تجربی تعداد داوطلبان بالا پذیرش شدن در دانشگاه‌ها را سخت‌تر کرده است و البته که این موضوع آن را به سخت‌ترین کنکور امروزه تبدیل کرده. کنکور ریاضی با جامعه آماری کم پذیرش دانشگاه هم آسان شده است و البته که امروزه دانش آموزان می‌تواند رتبه خوبی به دست آورده و به دانشگاه‌های خوب هم ورود کنند.

نکته ایی وجود دارد در رابطه با آمار شغلی هر دو رشته است، قطعاً که شاید شنیده باشید که رشته‌های متوسط دانشگاه کنکور ریاضی؛ زمانی که دانشجویان به آن‌ها ورود می‌کنند و فارغ‌التحصیل می‌شوند شغلی در جامعه برای آن‌ها وجود ندارند؛ متأسفانه با توجه کردن به این موضوع می‌توان درک کرد که دانش آموزان زیادی به رشته تجربی روی آورده و همین امر سبب افزایش جامعه آماری بالا شده؛ طبق آمار هر35 نفر در رشته تجربی برای یک صندلی دانشگاهی رقابت می‌کنند  در صورتی که در رشته ریاضی و کنکور ریاضی هر 3 نفر برای یک صندلی دانشگاهی رقابت می‌کنند و همین آمار سبب می‌شود که در کنکور تجربی رقابت بسیار تنگاتنگ شده و آن را به سخت‌ترین کنکور معروف کرده.( یکی از عوامل مهم و تعیین کننده کنکور تجربی سخت‌تر است یا ریاضی این مورد میباشد)

چگونه در سخت ترین کنکور ها موفق شویم

  • سطح سؤالات: برخی از دانش آموزان مدعی هستند که سؤالات کنکور تجربی سخت‌تر است و برخی‌ها مدعی هستند که سؤالات کنکور ریاضی سخت‌تر است؛ با این تناقض نظرات کدام کنکور سطح سؤالات سخت‌تری دارد؟ قطعاً که هر دو آن‌ها به یک میزان سختی دارند و البته که باید به دید طراحان کنکور توجه کنید تا سخت سؤالات. اگر شما داوطلب کنکور سراسری هستید در قدم اول باید کنکور سال‌های قبل را مشاهده و سؤال‌های آن‌ها مطالعه کنید با این وجود می‌توانید در یابید که دید طراحان کنکور به هر دروس چگونه است( برخی از دانش آموزان نمی‌دانند که چگونه دید طراح کنکور به مسائل را در یابند؛ در قدم اول شما باید سؤال کنکور را بررسی کرده و پاسخنامه سؤال را بررسی کرده و متوجه نکات سؤال شوید؛)

برای درک بهتر شما از دید طراحان کنکور بهتر است مثالی را شرح دهیم. در سؤالاتی که تعریفی می‌باشد قطعاً که طراح می‌گوید کدام یک از گزینه‌های زیر درست  می‌باشد؛ قطعاً در بین گزینه‌ها ممکن است که طراح به گزینه ایی رنگ و لعاب بیشتری داده باشد در صورتی که آن گزینه اشتباه است و با این وجود دانش آموز فریب خورده و سبب می‌شود که گزینه اشتباه را انتخاب کند؛ شما اگر پیش زمین‌هایی از دید طراحان کنکور داشته باشید قطعاً که سطح سؤالات برای شما آسان به نمایش در خواهد آمد.

نکته: در این بخش یافتیم که سطح سؤالات یکی هستند و نمی‌توان یکی را بالاتر از یکی دیگر قرار داد.

 

  • جنگ روانی دانش آموزان: یکی از مواردی که در کنکورهای سال اخیر بسیار باب شده است؛ ایجاد جنگ روانی بین دانش آموزان حین پاسخ به سؤالات کنکور است که در کنکور تجربی بیشتر از ریاضی وجود دارد( به دلیل جامعه آماری بالای آن‌ها) اما تعریف دقیق جنگ روانی چیست؟ قطعاً که وقتی شما می‌خواهید سؤالات ابتدایی دفترچه کنکور را پاسخ دهید قطعاً که از سؤال 1 شروع می‌کنید؛ طراح سؤال ممکن است که در 5 الی 7 تست ابتدایی؛ سخت‌ترین سؤالات را برای شما گذاشته باشد که تمرکز شما را بر هم زند و از طرفی باعث شود که شما در سؤالات بعدی نیز اشتباه کنید( قابل توجه است که قصد طراحان کنکور آن است شما را آزمایش کنند که چقدر می‌توانید تمرکز خودتان را نگه دارید) یکی دیگر از روش‌هایی که برای این بخش وجود دارد طرح کردن سؤالی با صورت سؤال بلند است، وقتی صورت سؤال زیاد باشد دانش آموز ناخودآگاه فرض می‌کند که سؤال خیلی سخت بود و از خیر آن می‌گذرد ولی شاید پاسخ سؤال سریع و با رابطه بسیار آسان حل شود.(پس بهتر است که به این نوع از سؤالات هم بسیار توجه کنید)

 

جمع بندی: کنکور تجربی در این چند ساله به سخت‌ترین کنکور تبدیل شده و البته که تنها دلیل آن جامعه آماری بالا و پذیرش پایین  بوده و همان‌طور که در بخش‌های قبلی مطالعه کردید سطح سؤالات دو کنکور ریاضی و تجربی هم تقریباً یکسان است.

صفر تا صد مطالعه برای سخت ترین کنکور ها

اشتباهات مرگبار در کنکور:

اشتباهاتی همیشه در سال کنکور رخ می‌دهد و این نوع اشتباهات به مرگبار بودن معروف هستند و ممکن است که سبب افت رتبه شما شود؛ یکی از این اشتباهات مطالعه سینوسی در سال کنکور است. به‌عنوان مثال شما در یک روز 9 ساعت مطالعه دارید و در روز بعد 4 ساعت و در روز بعد 8 و… البته که این روش مطالعه همیشه به ضرر افراد خواهد بود؛ شما در سالی که کنکور دارید باید عادت مطالعه داشته باشید؛ یعنی آن که اگر شما روزانه 6 ساعت مطالعه کنید به‌صورت مستمر بسیار بهتر از هر نوع مطالعه خواهد بود.( بر اساس این مورد میتوانید کنکور تجربی سخت‌تر است یا ریاضی را بررسی هم کنید)

یکی دیگر از اشتباهات مرگبار در سخت‌ترین کنکورها آن است که تعداد تست‌ها پایین است، شما باید روزانه 100 الی 120 تست آموزشی زده باشید و البته که این نوع از تست‌ها بسیار برای شما خوب خواهد بود( به این دلیل که شما می‌تواند بالای 200 نکته از این تعداد تست‌ها به دست آورید و البته که در سؤالات محاسباتی به‌راحتی می‌توانید انواع تیپ بندی سؤالات را مشاهده کنید؛ مشاهده کردن انواع سؤالات می‌تواند پیدا کردن فرمول‌ها را برای شما آسان و سریع‌تر کند)

برای درک بهتر شما بهتر است به مقاله روش مطالعه رتبه برترها رجوع کنید؛ در آن مقاله بهترین روش‌ها برای شما ذکر شده است.

 

برای سخت‌ترین کنکورها باید چند منبعی باشید:

استفاده از کتاب‌های کمک درسی و جزوات و… بسیار در نتیجه کنکور شما مؤثر خواهد بود؛ اما نکته مهم آن است که شما کتاب درسی را فراموش نکنید؛ مطالعه کتاب درسی از نان شب هم برای شما واجب‌تر است به این دلیل که باید به‌تمامی خط‌های کتاب مسلط باشد و نکات آن‌ها را دریابید.

استفاده از چند منبع سبب می‌شود که شما دید طراحان مختلف به یک مبحث را به‌خوبی درک کنید و این موضوع هم بسیار به نفع شما خواهد بود؛ البته که اگر شما یک موضوعی را در یک درس‌نامه کمک درسی متوجه نشدید می‌توانید به کتاب دیگر رجوع کرده و شاید با درس‌نامه دیگر به آن مسلط شوید و این موضوع سخت‌ترین کنکور را برای شما آسان می‌کند.

استفاده کردن از کتاب کمک درسی:

اگر شما دانش آموزه دوره اول متوسطه هستید و یا آن که دانش آموز دبیرستانی هستید و نمی‌دانید که چگونه نمرات وبی به دست آورید و آن که چگونه در کنکور موفق شوید؛ بهترین کار استفاده از کتاب‌های کمک درسی و جزوات می‌باشند.( از جمله مواردی که استادان دروس سایت ما برای دانش آموزان فراهم کرده‌اند)

شاید شما ندانید که اصلاً کتاب کمک درسی چگونه به ما کمک می‌کند؛ زمانی که شما متن کتاب درسی را مطالعه کرده‌اید و به‌اصطلاح مفهوم خوبی از آن به دست نیاوردید در این موقع باید سریعاً به سراغ کتاب کمک درسی بروید؛ این نوع از کتاب‌ها به شما کمک می‌کند که سریعاً مفهوم را به زبان آمیانه متوجه شوید.( به‌خصوص در دروس‌هایی همانند زیست شناسی در رشته تجربی و منطق و فلسفه در رشته انسانی و… که با متن کتاب نمی‌توان به‌خوبی پیش رفت؛ استفاده از درس‌نامه کتاب‌های کمک درسی شما را پیش خواهد انداخت)

موضوع دیگر در رابطه با تست زنی و شیوه تست زنی می‌باشد. در مقاله چگونه درست تست بزنیم برای شما صفر تا صد این موضوع را شرح داده‌ایم؛ ولی قابل توجه است که برخی از دانش آموزان اصلاً نمی‌دانید که چگونه از تست‌های درس‌نامه استفاده کنند.

شما ابتدا درس‌نامه کتاب‌های کمک درسی را به‌خوبی مطالعه کنید و در صورتی که احساس مسلط بودن کردید سریعاً به سراغ تست‌های بخش‌های مربوطه بروید و به آن‌ها دید آموزشی داشته باشید.( یعنی آن که چند تا تست درست زدید و… برای شما ملاک نباشد زیرا فقط و فقط شما باید آموزش ببینید و نکته استخراج کنید)

 

کنکور آغاز مسیر شما خواهد بود:

برخی از دانش آموزان در این فکر هستند که برای کنکور 4 ماهه و… می‌توان به نتیجه رسید و… خیلی خلاصه بهتون بگم اصلاً این خبرا نیست. شما برای اینکه بتونید در کنکور رتبه خوبی به دست بیارید باید 8 الی 10 ماه مطالعه متناسب داشته باشید و در غیر این صورت در رشته‌های تاپ پذیرش نخواهید شد؛ در راستای این مطالعه شما افزایش مهارت تست زنی برای کنکور بسیار مهم بوده و از طرفی شما باید روش برنامه ریزی درسی  را هم فرا بگیرید.

حال فرض کنید که در کنکور موفق شدید و رتبه خوبی هم به دست آوردید آیا بازی تمام شده؟ قطعاً که خیر؛ شما سریعاً باید به فکر مطالعه دروس دانشگاه( که سنگین و تخصصی‌تر هم است) باشید و از طرفی در دوران دانشجویی نیز باید شغلی هم داشته باشید.

خلاصه عشق و علاقه شما به مطالعه و ادامه آن سبب موفقیت می‌شود. اگر هم نمی‌دو نی چطور ساعت مطالعه‌ات رو ببری بالا بیا مقاله روش افزایش ساعت مطالعه  را به‌صورت صفر تا صد بخون و نکته برداری کن دوست عزیز.

 

جمع بندی کنکور تجربی سخت‌تر است یا ریاضی:

امیدوار هستیم از این مقاله نهایت بهره را کسب کرده و در صورت رضایت آن را برای دوستانتان به اشتراک بگذارید. انتهای مطلب باید ذکر شود که سخت‌ترین کنکور را می‌توان بااراده آهنین ذوب کرد؛ اگر شما می‌خواهید رتبه خوبی به دست آورید و در بهترین رشته‌ها و در بهترین دانشگاه‌ها مطالعه کنید بهتر است که مطالعه مستمر و همیشگی داشته باشید. داشتن مهارت تست زنی در کنکور و البته نحوه برخورد به تست‌ها و سؤالات بلند و… همیشه مهم بوده و می‌تواند رتبه خوبی را برای شما ایجاد کند.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *