هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
کیورد استافینگ چیست؟ برتر آموز

کیورد استافینگ چیست؟ چگونه از آن دوری کنیم؟

دسته بندی : سئو
1401/11/08

قطعا برای همه‌ی ما سئوکاران پیش اومده که بعضی از اوقات می‌خواهیم زورتر از همیشه به نتایج دلخواه خود در گوگل برسیم ، برای همین ممکن است یکسری از رفتارها و عملکردهایی خارج از قوانین گوگل داشته باشیم و به عبارتی از سئو کلاه سیاه کمک بگیریم. حالا در برخی از موارد ما اصلا قصد نداریم از سئو کلاه سیاه استفاده کنیم ولی ناخواسته دچار این کار می‌شویم. زمانی که شما کار خطایی انجام بدید گوگل بررسی نمی‌کنه که این کار از قصد و یا ناخواسته بوده در حالت کلی برای شما یک نتیجه یعنی جریمه را در نظر می‌گیره. یکی از این کارها که ممکنه حتی ناخواسته انجام بدید ، کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) است. در ادامه همراه من و برتر آموز باشید تا به خوبی تمامی موارد را توضیح بدهیم.

کیورد استافینگ چیست؟ سوالی مهم که ممکن است برای هر شخصی بوجود بیاید.

همیشه سئوکاران به دنبال این هستند تا آپدیت‌ترین اطلاعات را داشته باشند بنابراین اگر سئوکار قدیمی هستید که خیلی وقت سات از این فضا دورید حتما همراه ما باشید.

برای اینکه بتوانید تمامی مفاهیم در این مقاله را به خوبی متوجه شوید پیشنهاد می‌شود آموزش سئو برتر آموز را به خوبی مطالعه نمایید.

آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت :

  • کیورد استافینگ چیست؟
  • چگونه الگوریتم‌ها متوجه کیورد استافینگ می‌شوند؟
  • چرا انجام کیورد استافنیگ شما را جریمه خواهد کرد؟
  • آیا کاربران هم متوجه کیورد استافینگ می‌شوند؟
  • بررسی راهکارها برای جلوگیری از کیورد استافینگ

کیورد استافینگ چیست؟

Keyword Stuffing یا کیورد استافینگ در زمان‌های گذشته یک تکنیک خوب برای رتبه گیری در گوگل خساب می‌شد. در واقع سئوکاران برای این که در SERP نتیجه بگیرند از Keyword Stuffing استفاده می‌کردند.

معنی لغوی این مفهوم یعنی کلمات کلیدی را در یک محتوا پر کنید. خوب شاید برای شما سوال باشد که ما همیشه محتوا را از کلمات کلیدی پر می‌کنیم کجای این مورد ایراد دارد؟

Keyword Stuffing یعنی این که شما متن را از تکرار کلمه کلیدی بمب باران کنید. خوب در گذشته این یکی از تکنیک‌های خوب برای رتبه گرفتن بود و محتوا نویسان در یک مقاله 2000 کلمه‌ای 500 بار یک کلمه کلیدی را تکرار می‌کردند و هرکسی کلمه کلیدی بیشتری در متن خودش داشت رتبه بهتری کسب می‌کرد.

چگونه الگوریتم‌ها متوجه کیورد استافینگ می‌شوند؟

یک زمانی تعداد وبسایت‌ها در سطح وب بسیار کم بود  بنابراین از جانب گوگل نظارت خاصی روی سایت‌ها وجود نداشت و وبسایت‌ها تنها با یک سری از قوانین رتبه دهی می‌شدند. همین موضوع موجب نارضایتی شدید بین کاربران شد.

هدف اصلی هر موتور جست و جویی این است که کاربران خود را راضی نگه دارد بنابراین با معرفی الگوریتم پاندا خواست تا اوضاع رو بهبود بخشد.

پاندا به سراغ وبسایت‌هایی که قوانین گوگل را نقض می‌کردند رفت که از جمله مهم‌ترین این قوانین‌ها Keyword Stuffing است.

حالا شاید برای شما سوال باشد الگوریتم پاندا چگونه متوجه کیورد استافینگ می‌شد؟

سئوکاران برای این که عمل کیورد استافینگ را انجام بدهند به صورت مداوم کلمه کلیدی را بارها در متن تکرار می‌کردند ، خوب تکرار کلمات اونم بارها باعث ایجاد یک متن بی‌مفهوم و بدون کاربرد برا یکاربران می‌شد.

دقیقا در همین حالت سئوکاران تصمیم گرفتند که کلمات کلیدی را همرنگ متن کنند به طوریکه کاربر آن را نخواند و گوگل متوجه تکرر این کلمات بشود. این عمل توسط الگوریتم‌های گوگل کاملا قابل مشاهده است و دیگر نمی‌توانید از این طریق رتبه بگیرید.

کیورد استافینگ برتر آموز

چرا انجام کیورد استافنیگ شما را جریمه خواهد کرد؟

ما گفتیم که کیورد استافینگ جزو سئو کلاه سیاه حساب می‌شود و گوگل هر سایتی را که فرآیندهای سئو کلاه سیاه را انجام بدهند جریمه خواهد کرد. که در ادامه چرایی این موضوع را بررسی می‌کنیم.

الگوریتم‌های گوگل متوجه این موضوع خواهند شد.

در مورد الگوریتم‌هیا گوگل به طور مفصل در قسمت بالا صحبت کردیم که الگوریتم پاندا مامور رسیدگی به این خطاها است.

بانس ریت سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

شاید زمانی که می‌خواهید کیورد استافینگ انجام بدهید اصلا به این موضوع توجه نداشته باشید ، اما Keyword Stuffing روی عدد بانس ریت هم تاثیر گزار است ، حالا چگونه ؟؟

نرخ پرش در سایت به این معنا است که کاربر با مراجه به سایت شما بدون گردش در صفحات (بدون کلیک کردن روی لینک ها) سایت شما را ترک کند. عددی که شما به عنوان بانس ریت مشاهده می‌کنید در واقع این ترک کردن کاربران پس از ورود به سایت را نشان می‌دهد.

حالا تصور کنید که شما محتوای سایت خود را پر از کلمات کلیدی کرده‌اید و یک متن بی معنی را برای کاربر قرار داده‌اید.

کاربر به محض مشاهده و مطالعه متن زمانی که متوجه بشود اصلا نیازش برطرف نمی‌شود سایت را ترک خواهد کرد و این یعنی شما یک بانس ریت دریافت کرده‌اید.

گوگل به این عدد بانس ریت بسیار حساس است و یکی از معیارهای رتبه دهی به وبسایت‌ها همین عدد بانس ریت است.

رضایت کاربران از سایت شما پایین خواهد بود!

قطعا می‌دانید وبسایت‌هایی که کاربران ناراضی دارد هیچگاه موفق نخواهند بود. درست مانند این است که یک فروشگاه مشتری مداری خوبی نداشته باشد بنابراین دیگر کسی از آن خرید نمی‌کند حتی اگر در بهترین و در دسترس‌ترین نقطه شهر باشد.

دقیقا سایت شما هم مانند این فروشگاه است.

اگر محتوایی چندان جالب در سایت شما نباشد رضایت کاربران از سایت شما پایین خواهد بود.

برای این که تولید محتوای خوبی برای وبسایت خود داشته باشید باید با اصول تولید محتوا آشنا باشید و برای همین موضوع می‌توانید آموزش تولید محتوا را مطالعه نمایید تا این کار را به بهترین نحو ممکن در سایت خود انجام بدهید.

آیا کاربران هم متوجه کیورد استافینگ می‌شوند؟

خوب ما راجب به این موضوع صحبت کردیم که گوگل الگوریتم‌های خفنی طراحی کرده تا به راحتی کیورد استافینگ رو تشخیص بدهند ، سوالی که الان مطرح است این است که آیا ما به عنوان کاربر هم می‌توانیم عمل Keyword Stuffing را تشخیص بدهیم؟

بلهههه!

شما کاربران عزیز هم می‌توانید خیلی سریع کیورد استافینگ رو تشخیص داده و متوجه بشوید که آیا رقیب شما هنوز هم از این عمل استفاده می‌کند یاخیر؟

تکرار کلمات به صورت زیاد!!

برای مثال به نوشته زیر توجه کنید :

اگر شما به آموزش وردپرس ، آموزش ساخت سایت با وردپرس ، یادگیری وردپرس سریع ، آموزش وردپرس رایگان و… علاقه دارید این متن برای شماست!

خیلی راحت متوجه شدید که وردپرس کلمه کلیدی این وبسایت است و نویسنده محترم فقط تلاش کرده به جای یادگیری از گوگل رتبه بگیره. پس وقتی که تکرار کلمات در این یک متن به صورت زیاد و نامفهوم بود  بی شک بدانید که گریبان گیر Keyword Stuffing شدید.

استفاده از کلماتی که اصلا ربطی به متن ندارد!

زمانی که کیورد استافینگ در حال انجام است ، تولید کننده محتوا اصلا به نظر خواننده اهمیتی نمی‌دهد و تنها می‌خواهداز گوگل رتبه بگیرد. خوب در این جا خیلی راحت از کلماتی استفاده می‌کند که مورد نظر خودش است و اصلا به مفهوم متن اهمیتی نمی‌دهد.

بنابراین خواننده با یک متنی روبرو می‌شود که هیچ سر و تهی ندارد و یک سری کلمات بدون ربط به داستان به صورت مداوم تکرار می‌شود.

درج کلمه کلیدی به صورت زیاد!

مثلا فرض کنید کلمه کلیدی یک وبسایت آموزش فتوشاپ است و این کلمه به صورت مکرر در متن و تمامی هدینگ‌ها تکرار می‌شود. این مورد هم جزو کیورد استافینگ به شمار می‌رود.

بررسی راهکارها برای جلوگیری از کیورد استافینگ

قطعا تا به اینجای مقاله برای شما نگرانی پیش آمده است که چه کارهایی را انجام بدهیم تا دجار کیورد استافینگ نشویم چون خیلی از افراد هستند به صورت ناخواسته این فرآیند را انجام داده و جریمه می‌شوند. پس همراه ما باشید.

از چگالی کلمات کلیدی استفاده کنید.

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که اصلا چگونه متوجه بشویم تعداد کلمات کلیدی در یک متن چه مقدار باشد؟

برای این که تشخیص بدهید چه تعداد کلمه کلیدی در یک متن نرمال است و توسط الگوریتم‌ها جریمه نمی‌شوید باید با مفهوم چگالی کلمه کلیدی آشنا باشید.

چگالی کلمه کلیدی نسبت متن به تعداد کلمات کلیدی را نشان می‌دهد.

حالا چه جوری این چگالی را پیدا کنیم؟

کافیه فقط کلمه کلیدی خودت رو مثل آموزش اینستاگرام در گوگل سرچ کنی ، سپس 10 تا سایت برتر SERP رو باز کن و محتوای نوشته شده را کپی کن. سپس داخل ورد پیست کن. در این قسمت تو تعداد واژه‌های این محتوا را داری. حالا باید پیدا کنی کلمه کلیدی آموزش اینستاگرام چند بار در متن تکرار شده.

مثلا در یک متن 3000 کلمه‌ای ما 15 بار کلمه کلیدی داشته‌ایم. چگالی این کلمه کلیدی 0.5 درصد است. حالا باید این چگالی برای تمامی سایت‌های SERP بدست بیاری و نسبت اونارو با هم مقایسه کنی ، حالا متوجه میشی برای اینکه رتبه خوبی داخل SERP گوگل داشته باشید باید از چه تعداد کلمه کلیدی در متن استفاده کنی.

فرمول تحوه محاسبه چگالی کلمه کلیدی به صورت زیر است:

100* ( تعداد کلمات موجود در محتوا  / تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی )

توزیع کلمات کلیدی داشته باشید.

برای جلوگیری از کیورد استافینگ ، سایتی موفق است که توزیع کلمات کلیدی موفقی داشته باشد. یعنی تمامی کلمات کلیدی خود را در یک محتوا خرج نکند.

نحوه توزیع کلمات کلیدی به شرح زیر است :

عنوان صفحه
تگ H1
متن اصلی
URL سایت
تگ Alt تصاویر موجود در صفحه
لینک های داخلی سایت
توضیحات متا یا Meta Description

شما باید کلمه کلیدی خود را مطابق با چگالی که بدست آوردید در هر یک از موارد بالا تکرار نمایید.

محتوای شما باید بیش از 300 کلمه باشد.

یکی از موضوعات مهمی که از کیورد استافینگ جلوگیری می‌کند این است که باید بیش از 300 کلمه برای کلمه کلیدی و موضوع خود متن بنویسید. اگر در زمینه سئو خوب کار کرده باشید می‌دانید که محتوا همیشه پادشاه است و گاهی اوقات یک محتوای خوب 3000 کلمه‌ای ارزش بیشتری از لینک سازی خارجی دارد.

بنابراین تولید محتوای خوب هم مانع کیورد استافینگ می‌شود و حساسیت الگوریتم‌های گوگل را کم می‌کند و همین باعث می‌شود که رتبه خیلی بهتری را بدست بیاورید.

از کلمات کلیدی مترادف استفاده نمایید.

به جای اینکه بارها کلمه کلیدی اصلی سایتتون را انتخاب کنید و در متن قرار بدید ، سعی کنید از کلمات کلیدی مترادف استفاده کنید تا دچار کیورد استافینگ نشوید.

استفاده از کلمه کلیدی مترادف منظور و مفهوم را به کاربر می‌رساند و رضایت کاربران شما را از خواندن متن افزایش می‌دهد.

شاید فکر کنید که با استفاده از کلمات کلیدی مترادف رتبه خوبی کسب نمی‌کنید ولی بدانید که الگوریتم مرغ مگس خوار اینجا در کنار شماست تا به استفاده از کلمات کلیدی مترادف در متن امتیاز لازم را بدهد.

کلمات کلیدی طولانی هم می‌تواند کمک زیادی به شما نماید

سخن آخر :

سعی کرده‌ایم در مقاله کیورد استافینگ چیست؟ به خوبی راجب به این موضوع صحبت کرده و نکات کاربردی زیادی را به شما دوستان عزیز معرفی نماییم. اگر تجربه‌ای در زمینه کیورد استافینگ چیست؟ دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *