هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
گوگل اسکولار

Google Scholar چیست؟ 0 تا 100 گوگل اسکولار

دسته بندی : فناوری
1401/06/14

گوگل اسکولار که در سال 2004 تأسیس شد، یک پایگاه داده عظیم از ادبیات علمی است که به کاربران امکان می دهد به اطلاعات دسترسی داشته باشند، آنها را با منابع دیگر ارجاع دهند و با تحقیقات جدید همراه شوند.

با استفاده از Google Scholar، می‌توانید به این نوع منابع دسترسی داشته باشید:

  • مجلات
  • مقالات کنفرانس
  • کتاب های دانشگاهی
  • پیش چاپ
  • پایان نامه ها و پایان نامه ها
  • چکیده ها
  • گزارش های فنی

در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد ابزار تحقیقاتی قدرتمند بدانید.

Google Scholar یک راه ساده برای جستجوی گسترده ادبیات علمی ارائه می دهد. از یک مکان، می توانید در بسیاری از رشته ها و منابع جستجو کنید: شما می توانید در گوگل اسکولار مقالات، پایان نامه ها، کتاب ها، چکیده ها و نظرات دادگاه، از ناشران دانشگاهی، انجمن های حرفه ای، مخازن آنلاین، دانشگاه ها و سایر وب سایت ها را بیابید. Google Scholar به شما کمک می کند تا کار مرتبط را در سراسر جهان تحقیقات علمی پیدا کنید.

نگاهی سریع به Google Scholar Google Scholar چیست؟

گوگل اسکولار یک موتور جستجوی وب است که به طور خاص ادبیات علمی و منابع دانشگاهی را جستجو می کند. با این حال فناوری پیشرفت می کند و گوگل اسکولار نیز یکی از پروژه های گوگل است که در راستای فناوری است. ولی استادم گفت از گوگل استفاده نکن! “Google Scholar” چه تفاوتی با “Google” دارد؟ گوگل محتوای وب عمومی را جستجو می کند. معلم شما می گوید “از گوگل استفاده نکنید”، به این معنی که شما نباید از محتوای عمومی وب استفاده کنید. گوگل اسکولار متفاوت است. همان نوع کتاب‌ها، مقالات و اسناد علمی را که در فهرست و پایگاه‌های اطلاعاتی کتابخانه جستجو می‌کنید، جستجو می‌کند. تمرکز علمی و معتبر Google Scholar آن را از گوگل معمولی متمایز می کند.

Google Scholar موتور جستجویی است که به کاربران امکان می دهد منابع دانشگاهی و ادبیات علمی مانند چکیده ها، مقالات تمام متن، پایان نامه ها، کتاب ها و موارد دیگر را از بسیاری از رشته ها جستجو کنند. همچنین شامل دسترسی به رویه قضایی می شود. برای شروع می توانید از کادر جستجوی بالا استفاده کنید.

بنابراین، Google Scholar چگونه با پایگاه داده های کتابخانه مرتبط است و با آن تفاوت دارد؟

بین محتوای موجود در Google Scholar و پایگاه داده‌های فردی کتابخانه همپوشانی وجود دارد. همچنین، بسیاری از نقل‌قول‌ها در Google Scholar به متن کامل در پایگاه‌های اطلاعاتی کتابخانه یا در پایگاه‌های اطلاعاتی در دسترس عموم پیوند داده می‌شوند. اما Google Scholar شامل همه چیزهایی که در پایگاه داده کتابخانه وجود دارد نخواهد بود.

گوگل اسکولار می تواند یک مکان شروع مناسب باشد، اما یک “مکان علمی یک مرحله ای” جامع نیست. برای جستجوی دقیق‌تر، ویژگی‌های جستجوی بیشتر و محتوای بیشتر، از پایگاه‌های اطلاعاتی جداگانه کتابخانه های مختلف استفاده کنید.

مستندات و مدارک چگونه رتبه بندی می شوند؟

Google Scholar قصد دارد اسناد را به روشی که محققان انجام می‌دهند، رتبه‌بندی کند، متن کامل هر سند، جایی که منتشر شده است، توسط چه کسی نوشته شده است، و همچنین تعداد دفعات و چند وقت اخیر در سایر متون علمی مورد استناد قرار گرفته است.

ویژگی های Google Scholar

  • می توانید تمام متون علمی را از یک مکان مناسب جستجو کنید
  • می توانید آثار، نقل قول ها، نویسندگان و انتشارات مرتبط را کاوش کنید
  • می توانید داکیومنت کامل را از طریق کتابخانه خود یا در وب پیدا کنید
  • با پیشرفت های اخیر در هر زمینه ای از تحقیقات همراه باشید
  • بررسی کنید چه کسی از انتشارات شما استناد می کند، یک نمایه نویسنده عمومی ایجاد کنید

نکاتی برای بهبود جستجوی شما

توجه داشته باشید که اکثر این نکات در گوگل نیز جواب می دهند!

از گزینه جستجوی پیشرفته (در منو) برای جستجو در “فیلدهای” خاص یا محدود کردن نتایج بر اساس محدوده سال استفاده کنید.

این گزینه ها به طور مطلوب کار نمی کنند (به بالا مراجعه کنید)، اما می تواند به محدود کردن تعداد نتایج کمک کند.

از علامت‌های نقل قول دوتایی برای جستجوی چند کلمه در کنار یکدیگر به ترتیب مشخص (مانند عبارت‌های مرکب یا یک عبارت دقیق) استفاده کنید، به عنوان مثال، «تغییر آب و هوا» یا «تأثیر تغییرات آب و هوا بر امنیت غذایی». در غیر این صورت، Google (Scholar) به طور خودکار چندین کلمه را با اپراتور AND ترکیب می کند.

اصطلاحات جایگزین را با استفاده از عملگر OR درج کنید.

در برخی موارد Google Scholar مترادف های واضحی را در جستجوی شما لحاظ نمی کند. با عملگر OR می توانید این عبارات را ترکیب کرده و موارد بیشتری را بیابید. به جای OR می توانید از | نیز استفاده کنید (یک لوله)، به عنوان مثال، “قلب|سکته قلبی|حمله” سکته قلبی، انفارکتوس میوکارد، حمله قلبی و حمله میوکارد را پیدا می کند.
با استفاده از عملگر – عبارات خاص را حذف کنید. می‌توانید هر تعداد که می‌خواهید عبارت‌ها را حذف کنید، به عنوان مثال، جیوه –فورد –فردی – بیرون‌برد – سیاره.

Allintitle:

جستجوی خود را به عباراتی که فقط در عنوان ظاهر می شوند محدود کنید، به عنوان مثال، allintitle: “agaricus bisporus”.

نوع فایل:

جستجوی خود را با استفاده از نوع فایل: یا متنی: به عنوان مثال، “agaricus bisporus” نوع فایل:pdf محدود کنید.

سایت:

جستجوی خود را به وب سایت ها یا دامنه های خاصی محدود کنید. این می‌تواند برای وب‌سایت‌هایی که گزینه‌های جستجوی خوبی ندارند، به‌عنوان مثال، سایت «بیماری‌های گیاهی»: journals.plos.org مفید باشد. با جستجو در پسوندهای دامنه خاص، می توانید جستجوی خود را بر اساس کشور یا نوع موسسه محدود کنید، به عنوان مثال، سایت “بیماری های گیاهی”:.edu (موسسات دانشگاهی در ایالات متحده).

چگونه موارد را در Google Scholar جستجو و مشاهده کنم؟

جستجو به آسانی جستجو در در موتورهای جستجوی گوگل معمولی است. برای جستجوی Google Scholar SHSU از صفحه اصلی کتابخانه شروع کنید. روی برگه مقالات و بیشتر کلیک کنید و کادر جستجوی Google Scholar را در پایین صفحه قرار دهید. عبارت یا عبارت جستجویی مانند “آنفولانزای مرغی” را وارد کنید.

مانند Google معمولی، Google Scholar ابتدا مرتبط ترین نتایج را بر اساس متن کامل، نویسنده، منبع، و تعداد دفعاتی که در منابع دیگر به آن اشاره شده است، برمی گرداند. برخی از اقدامات کمی با گوگل معمولی متفاوت است: با کلیک بر روی عنوان ممکن است به جای اینکه به خود سند کامل برود، فقط شما را به یک نقل قول یا توضیحات می برد. Google Scholar لزوماً شما را به متن کامل هر نتیجه جستجو نمی رساند.

نحوه استفاده از Google Scholar

هر کسی می تواند به پایگاه داده جستجو دسترسی داشته باشد. و در حالی که با در نظر گرفتن دانشجویان کالج یا فارغ التحصیل و سایر دانشگاهیان ساخته شده است – برای کمک به کسانی که مقالات دانشگاهی می نویسند کتابشناسی را راحت تر ایجاد کنند – هر کسی می تواند از مزایای آن بهره مند شود.

در اینجا فقط چند نمونه از کارهایی که می توانید از طریق گوگل اسکولار انجام دهید آورده شده است:

ایجاد هشدار

می‌توانید یک کتابخانه تحقیقاتی پیرامون موضوع مورد علاقه، مانند گرم شدن کره زمین، ایجاد کنید و هشدارهایی برای آن ایجاد کنید تا همیشه در مورد آخرین تحقیقات به‌روز باشید.

آثار مرتبط را بررسی کنید.

شما می توانید با کاوش در نقل قول ها، نویسندگان و انتشارات مرتبط، دانش عمیق تری در مورد موضوع پیچیده ای که به آن علاقه دارید، مانند مطالعات در زمینه نجوم، به دست آورید.

بخش مراجع را بررسی کنید.

دسترسی به بخش منابع یک مقاله می تواند به شما کمک کند تحقیقات خود را برای دیدن اینکه نویسنده از چه منابعی برای مقاله خود استفاده کرده است، منشعب کنید.

مقالات را در کتابخانه خود ذخیره کنید.

ذخیره جستجوهای خود در کتابخانه Google Scholar به شما کمک می کند تا نتایج مورد علاقه خود را سازماندهی و پیگیری کنید.

اکسپورت گرفتن داکیومنت ها.

می‌توانید با استفاده از بخش «مدیر کتاب‌شناسی»، استناد کامل یک مقاله را در قالب دلخواه خود صادر کنید.

چگونه اسناد تمام متن را در نتایج جستجوی خود پیدا کنم؟

برای یافتن سند کامل، به دنبال پیوند PDF یا HTML در سمت راست عنوان مقاله، یا پیوند منابع آنلاین @ SHSU باشید. این پیوندها به شما کمک می‌کند متن کامل سند را در مکانی در دسترس عموم یا در یکی از پایگاه‌های داده آنلاین ارائه شده توسط SHSU بیابید.

برخی از اسناد به صورت آنلاین در دسترس نیستند، اما ممکن است در ساختمان کتابخانه یا از طریق امانت بین کتابخانه ای در دسترس باشند.

چرا از Google Scholar استفاده کنیم؟

یک سوال مهم وجود دارد. چرا از Google Scholar استفاده کنید؟ استفاده از Google Scholar نه تنها آسان است زیرا تنظیماتی مشابه با جستجوی استاندارد Google دارد، بلکه یک موتور جستجوی رایگان است که مطالب علمی را با دسترسی آزاد نشان می دهد، به این معنی که رایگان است استفاده کنید، و همچنین مواد موجود از طریق منابع کتابخانه جنکس.

آیا همه چیز در گوگل اسکولار قابل اعتماد است؟

یک سوال، آیا همه چیز در این پلتفرم جستجو قابل اعتماد است؟ اگرچه Google Scholar رایگان و استفاده از آن آسان است، به این معنا نیست که هر چیزی که در آن یافت می شود منبع کاملاً قابل اعتمادی است. تعیین اینکه آیا منبع قابل اعتماد است یا خیر به عهده محقق است.

استفاده از گوگل اسکولار برای چه مواردی خوب است؟

Google Scholar مانند بسیاری از پایگاه‌های اطلاعاتی دارای ویژگی‌های مشابهی نیست، بنابراین در محدود کردن یا محدود کردن جستجوی شما مفید نیست. Google Scholar برای بسیاری از موارد عالی است، از جمله:

  • یافتن ادبیات خاکستری – مواد و تحقیقات تولید شده توسط کسانی که خارج از حوزه انتشارات تجاری یا دانشگاهی سنتی هستند. به عنوان مثال می توان به اوراق سفید، اسناد دولتی، گزارش ها و ارزیابی ها اشاره کرد
  • یافتن نقل قول های جزئی یا مبهم
  • یافتن اطلاعات در مورد مجلات یا نشریات خاص برای یک محقق تازه کار در رشته خود

چگونه Google Scholar را در تحقیقات خود بگنجانید؟

Google Scholar به طور خاص برای مطالب علمی مانند مقالات مجلات، گزارش های تحقیقاتی، پایان نامه ها و پایان نامه ها، پیش چاپ ها، گزارش های فنی، پتنت ها، نسخه های خطی در حال آماده سازی، مقالات کاری و بسیاری از انواع اسناد دیگر جستجو می کند.

وقتی در Google Scholar جستجو می کنید، لیستی از استنادها دریافت می کنید. در موارد زیر پیوندهایی به متن کامل دریافت خواهید کرد:

  • اگر کتابخانه وارنر مشترک عنوان مجله باشد
  • اگر از یک مجله دسترسی باز باشد
  • اگر محقق مقاله را در وب سایت خود قرار داده باشد.

ما واقعاً نمی دانیم گوگل اسکولار چگونه موارد را ایندکس می کند، اما Google Scholar سیستم رتبه بندی را را اینگونه تعریف می کند:

Google Scholar قصد دارد اسناد را به روشی که محققان انجام می‌دهند رتبه‌بندی کند، متن کامل هر سند، جایی که منتشر شده است، توسط چه کسی نوشته شده است، و همچنین تعداد دفعات و چند وقت اخیر در سایر متون علمی مورد استناد قرار گرفته است. مرتبط ترین نتایج همیشه در صفحه اول ظاهر می شوند. ( http://scholar.google.com/intl/en/scholar/about.html” ).

به یاد داشته باشید، هدف گوگل این است که دنیای اطلاعات را در دسترس و مفید قرار دهد. ارزیابی انتقادی مواد تحقیق هنوز بر عهده محققین است.

گوگل در وب عمیق (معروف به Deepnet، وب نامرئی یا وب پنهان) جستجو نمی کند. این بدان معنی است که Google Scholar نمی تواند هر چیزی را که ممکن است برای شما مفید باشد پیدا کند.

آیا Google Scholar برای تحقیق من مناسب است؟

هنگام استفاده از Google Scholar، در نظر گرفتن این سؤالات مفید است:

  • چه ویژگی هایی دارد که به من کمک می کند تا نتایج مرتبط را دریافت کنم؟
  • این ابزار چه کاری را به خوبی انجام می دهد؟
  • چه کاری را ضعیف انجام می دهد؟

به عنوان یک ابزار تحقیقاتی، Google Scholar برای بسیاری از کارها خوب است و برای کارهای دیگر به خوبی نیست. هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده از Google Scholar یا یکی از  پایگاه های داده اشتراک کتابخانه ، لطفاً موارد زیر را در نظر داشته باشید:

Google Scholar برای…

  • کمک به محقق مبتدی در شناسایی عناوین مجلات و نویسندگان مرتبط با موضوعات مورد علاقه.
  • یافتن « ادبیات خاکستری » مانند مجموعه مقالات کنفرانس. این شامل بسیاری از مقالات است که در سایر خدمات نمایه سازی گنجانده نمی شوند.
  • یافتن منابع مبهم که یافتن آنها در پایگاه های داده معمولی دشوار است.
  • دسترسی به کتاب ها و مقالات در یک جستجو.
  • مکان یابی اطلاعات بیشتر در مورد نقل قول های جزئی.

Google Scholar نمی تواند …

  • مرتب سازی/جستجو بر اساس رشته انضباطی انجام دهد.
  • بر اساس عنوان مرور کنید
  • محدود کردن نتایج جستجو
  • جستجو در وب عمیق یا دارک وب

این را نیز به یاد داشته باشید:

  • ممکن است فهرست بلندبالایی از نتایج دریافت کنید، اما فقط به متن مقالاتی دسترسی خواهید داشت که کتابخانه وارنر برای آنها اشتراک پولی دارد یا به صورت رایگان در دسترس هستند. می توانید مقالات امانت بین کتابخانه ای را که در Google Scholar می بینید از طریق ابزار امانت بین کتابخانه ای Rapid ILL در دسترس شما باشد.
  • همه چیز در Google Scholar علمی نیست. Google Scholar وب سایت های دانشگاهی (.edu) و همچنین مجلات و وب سایت های ناشران را جستجو می کند. نتایج جستجو می‌تواند شامل پاورپوینت‌ها، اطلاعیه‌های خبری یا مطالب منتشر نشده و همچنین مقالات و کتاب‌ها باشد. 
  • تعیین همه مواردی که Google Scholar جستجو می کند با دقت 100٪ دشوار است. بنابراین، ما از وسعت آنچه Google Scholar نمایه می‌کند اطلاعی نداریم و در نتیجه نمی‌توانیم درباره جامعیت یا کامل بودن نتایج جستجوی ادبیات قضاوت کنیم.
  • ما نمی توانیم بگوییم که موارد در Google Scholar چند بار به روز می شوند.

Google Scholar: مزایا و معایب

گوگل اسکولار یک موتور جستجوی بسیار قدرتمند برای ادبیات علمی است که توسط بسیاری از محققان و دانشجویان استفاده می شود.

Google Scholar زمانی که می خواهید مروری بر ادبیات موضوعی خاص داشته باشید، به عنوان مثال برای پایان نامه یا بررسی ادبیات خود، کمتر مفید است. این به این دلیل است که Google Scholar گزینه های محدودی را برای ترکیب چند عبارت جستجو با عملگرهای Boolean (مانند AND، OR، NOT) ارائه می دهد.

راهنمایی سریع

آنچه را که می خواهید پیدا نمی کنید؟

برخی از این ترفندها را امتحان کنید:

  • سعی کنید هنگام جستجوی نام نویسنده فقط از حروف اول استفاده کنید. بسیاری از مقالات فقط شامل اولین حرف نویسنده هستند.
  • اختصارات نام مجلات اغلب استفاده می شود، به عنوان مثال J Biol Chem به جای Journal of Biological Chemistry.
  • به خاطر داشته باشید که Google Scholar داده‌های کتاب‌شناختی را از متن و نقل‌قول‌ها، از جمله پیش‌چاپ، که ممکن است شامل اطلاعات ناقص باشد، جمع‌آوری می‌کند. اغلب، هنگام جستجو در Google Scholar کمتر بیشتر است.
  • جستجوی پیشرفته را امتحان کنید تا اطلاعات دقیق تری در مورد آنچه که امیدوارید پیدا کنید به Google ارائه دهید.

جستجوی پیشرفته

Google Scholar هنگام جستجو شبکه گسترده ای ایجاد می کند که اغلب به این معنی است که شما باید جستجوی خود را خاص تر کنید. استفاده از ویژگی “جستجوی پیشرفته” ساده ترین راه برای محدود کردن نتایج است. می توانید با کلیک بر روی فلش سمت راست کادر جستجوی Google Scholar به صفحه جستجوی پیشرفته بروید:

گوگل اسکولار چیست؟

اکنون می توانید اطلاعات را در صفحه جستجوی پیشرفته پر کنید:

گوگل اسکولار چگونه کار می کند؟

Google Scholar همان گوگل معمولی است؟

Google Scholar یک موتور جستجو است که در جستجوی ادبیات علمی و منابع دانشگاهی تخصص دارد. در حالی که Google اطلاعات موجود در هر وب سایتی را برمی گرداند، Google Scholar جستجوی خود را فقط به منابع ادبیات دانشگاهی، از جمله سایت های .edu محدود می کند. مانند گوگل به رایگان در دسترس است و می تواند برای محققان بسیار مفید باشد. اگر این راهنما به سؤالات شما پاسخ نمی دهد، می توانید از یک کتابدار بپرسید یا درباره Google Scholar بیشتر بخوانید.

دسترسی به اطلاعات

Google Scholar برای استفاده به عنوان ابزار جستجو رایگان است.

نکته سریع: رایگان بودن مقاله به عوامل مختلفی مانند انتشارات و دستورات آژانس تأمین مالی آن بستگی دارد. به بخش دسترسی عمومی نمایه Google Scholar بروید تا دستورات آن را مشاهده کنید – اگر نسخه رایگان آن در دسترس باشد، پیوند HTML یا PDF را در سمت راست خواهید دید.

با این حال، توضیحات یا چکیده‌ها معمولاً رایگان هستند و یک نمای کلی از آنچه در مقاله وجود دارد ارائه می‌دهند.

به طور کلی، Google Scholar یک راه عالی برای تحقیقات علمی فراهم می کند، و در حالی که دارای اشکالاتی است، ابزاری است که می تواند برای کمک به شفاف سازی، کاوش و اطلاع رسانی به کاربران در مورد موضوعات مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

گزینه های نتایج Google Scholar

هنگامی که در Google Scholar جستجو می کنید، نمادها و پیوندهای زیادی در زیر هر نتیجه وجود دارد. در اینجا توضیحی در مورد موارد رایج است که خواهید دید.

آموزش گوگل اسکولار

این دکمه منبع را در “کتابخانه من” شما ذخیره می کند. برای اینکه این کار برای شما کار کند باید یک حساب جیمیل داشته باشید. شما نیازی به ایجاد نمایه در Google scholar ندارید.

گوگل اسکولار چگونه عمل می کند

این دکمه کادری را باز می کند که دارای اطلاعات نقل قول منبع در سبک های مختلف است. همچنین می توانید نقل قول را در EndNote یا نرم افزار مدیریت استناد دیگری دانلود کنید.

0 تا 100 گوگل اسکولار

این دکمه شما را به صفحه جستجوی Google Scholar جدید می برد که شامل تمام منابعی است که نتیجه جستجو را ذکر کرده اند.

گوگل اسکولار چگونه کار می کند؟

این دکمه شما را به صفحه جستجوی Google Scholar جدید می برد که شامل مقالاتی است که موتور جستجو به عنوان مشابه یا مرتبط با منبع مورد نظر شما شناسایی کرده است.

بیشتر بخوانید: گوگل دیتا استدیو چیست؟

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *