هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
گوگل ترندز

گوگل ترندز چیست و تاثیر آن بر سئو چیست؟

دسته بندی : سئو - کسب و کار آنلاین
1401/06/02

گوگل ترندز ابزاری جذاب است که به بازاریابان کمک می‌کند موضوعات پرطرفدار در صنایع مختلف را شناسایی کنند. درحالی‌که این ابزار در ابتدا برای روزنامه‌نگاران ایجاد شد، اما دنیای روزنامه‌نگاری و بازاریابی اشتراکات زیادی دارند

هم روزنامه‌نگار و هم بازاریاب برای جلب توجه با هم  رقابت می‌کنند. هر کاری که می‌خواهند انجام دهند، می‌خواهند با استفاده از اطلاعاتی که برای مخاطب مرتبط و جالب است، توجه هرچه بیشتر مردم را به خود جلب کنند. گوگل ترندز یکی از بهترین ابزارها برای ایده یابی است. این منبع به شما نشان می‌دهد که در حال حاضر چه موضوعاتی پرطرفدار هستند و چگونه از گوگل ترندز برای جلب توجه مخاطبان هدف خود استفاده کنید.

اگر موضوع خاصی دارید که می‌خواهید بر روی آن کار کنید و آن را پوشش دهید اما مطمئن نیستید که این موضوع پرطرفدار است، می‌توانید آن را در نوار جستجو در بالای گوگل ترندز جستجو کنید.

گوگل ترندز چیست

همان‌طور که می‌بینید، نموداری از 0 تا 100 دریافت می‌کنید که 100 دارای علاقه فوق‌العاده بالا و 0 تقریباً بدون علاقه است. در دو سال گذشته، چند بار، ارز دیجیتال به‌عنوان یک کلمه کلیدی بسیار جستجو شده در گوگل افزایش ‌یافته است. این می‌تواند به دلیل انتشار توکن های جدید و محبوب باشد یا افراد بیشتری که در رمزارزها فعالیت می‌کنند و وارد این حوزه شده‌اند، در نتیجه روندها را پیگیری می‌کنند.

چرا باید از Google Trends برای بازاریابی استفاده کنید؟

حتی اگر در تولید محتوا فعالیتی ندارید، باید بدانید که چگونه از Google Trends استفاده کنید. بازاریاب‌هایی که از این ابزار استفاده می‌کنند، این کار را انجام می‌دهند زیرا اهمیت سرمایه‌گذاری روی روندها را درک می‌کنند. ما اغلب روی تولید محتوای همیشه سبز بسیار متمرکز هستیم، اما باید تلاش کنیم تا با یافتن زمان و مکان مناسب برای انتشار یک قطعه خاص، تلاش خود را به حداکثر برسانیم.

موضوعات جالب پیدا کنید

چه یک وبلاگ نویس، بازاریاب محتوا یا متخصص سئو باشید، باید موضوعات جالبی را پیدا کنید که مردم می‌خواهند درباره آن‌ها بخوانند. در دنیای سئو، ما آن‌قدر روی کلمات کلیدی و لوکال سئو خود متمرکز هستیم که گاهی فراموش می‌کنیم که مردم واقعاً می‌خواهند در مورد موضوعات موردعلاقه خود مطالعه کنند.

یک ‌راه عالی برای یافتن آنچه بیشتر موردعلاقه مردم است گوگل ترندز است. این ابزار به شما می‌گوید که چه میزان علاقه نسبت به یک عبارت جستجوی خاص وجود دارد، بنابراین می‌توانید تعیین کنید که آیا ارزش ایجاد محتوا در مورد آن را دارد یا خیر. به خاطر داشته باشید که همه ترندهای محبوب انتخاب خوبی نیستند. برای کار، به دنبال گرایش‌های محبوبی باشید که به صنعت و حوزه کاری شما نیز مرتبط هستند.

الهام بخش خلاقیت

Google Trends نه‌تنها برای محتوای نوشتاری مفید است، بلکه برای محتوای بصری نیز مفید است. اگر می‌خواهید بفهمید با رسانه‌های اجتماعی خود چه کنید یا چگونه یک تصویر ویژه را در پست وبلاگ خود بهبود بخشید، گوگل ترندز می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید مخاطبان شما می‌خواهند چه چیزی را ببینند. با ایجاد یک تصویر مرتبط و جالب، نه‌تنها به محتوای خود توجه می‌کنید، بلکه به مخاطبان هدف خود نشان می‌دهید که آن‌ها را درک می‌کنید و دقیقاً می‌دانید چه می‌خواهند. این نیز مزایای زیادی در رابطه با سئو دارد.

روندهای فصلی را شناسایی کنید و از آن‌ها استفاده کنید

اگر در صنعت سفر، تجارت الکترونیک یا گردشگری فعالیت می‌کنید، ممکن است کسب‌وکار شما فصلی باشد. تشخیص زمان فروش اقلام خاص ممکن است دشوار باشد. به‌عنوان‌مثال، فرض کنید شما یک قطعه از تجهیزات ماهیگیری را در فروشگاه اینترنتی خود می‌فروشید. می‌توانید از Google Trends استفاده کنید تا ببینید چه زمانی در سال ماهیگیری بیشترین روند را دارد.

استفاده از گوگل ترندز

به‌عنوان مثال در ایران علاقه به ماهیگیری به‌تدریج در اواخر زمستان و تا بهار افزایش می‌یابد. در اوایل تابستان به اوج خود می‌رسد و سپس با حرکت دوباره به پاییز و زمستان – حداقل در نیمکره شمالی – دوباره پایین می‌آید.

این به صاحب فروشگاه اینترنتی می‌گوید که زمان آن فرا رسیده است که کمپین‌های بازاریابی خود را در اواخر زمستان شروع کنید، زیرا این زمانی است که علاقه در حال افزایش است. همچنین ممکن است بخواهید موجودی خود را افزایش دهید تا از سفارش‌های بیشتری دریافت کنید.

داده‌های Trends نمونه‌ای بی‌طرفانه از داده‌های جستجوی Google ما هستند. ناشناس (هیچ‌کس شخصاً شناسایی نشده است)، طبقه‌بندی‌شده (تعیین موضوع برای یک عبارت جستجو) و جمع‌آوری‌شده (با هم گروه‌بندی شده است). این به ما امکان می‌دهد علاقه به یک موضوع خاص را در سرتاسر جستجو، از سراسر جهان، تا جغرافیای سطح شهر اندازه‌گیری کنیم.

شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید – کاوشگر داده رایگان در Google Trends به شما امکان می‌دهد یک موضوع خاص را در Google یا مجموعه خاصی از عبارات جستجو را جستجو کنید. از این ابزار استفاده کنید و می‌توانید در طول زمان علاقه به جستجو در یک موضوع یا عبارت جستجو را ببینید، جایی که بیشترین جستجو را داشته است، یا اینکه افراد چه چیز دیگری را در ارتباط با آن جستجو می‌کنند.

دو راه برای فیلتر کردن داده‌های Trends وجود دارد: زمان واقعی و غیرواقعی. زمان واقعی نمونه‌ای تصادفی از جستجوهای هفت روز گذشته است، درحالی‌که زمان غیرواقعی نمونه‌ای تصادفی دیگر از مجموعه داده‌های کامل Google است که می‌تواند از سال 2004 تا 36 ساعت قبل بازگردد. نمودارها یکی یا دیگری را به شما نشان می‌دهند، اما نه هر دو را با هم، زیرا این دو نمونه تصادفی مجزا هستند. ما نمونه‌ای از تریلیون‌ها جستجوی Google را انتخاب می‌کنیم، زیرا در غیر این صورت برای پردازش سریع خیلی بزرگ است. با نمونه‌برداری از داده‌هایمان، می‌توانیم به مجموعه داده‌ای که نماینده همه جستجوهای Google هستند نگاه کنیم، درحالی‌که اطلاعات بینشی را پیدا کنیم که می‌توانند در عرض چند دقیقه پس از وقوع یک رویداد در دنیای واقعی پردازش شوند.

5 روش برای استفاده از گوگل ترندز برای بازاریابی و سئو

اکنون‌که انگیزه‌های استفاده از Google Trends برای سئو را درک کرده‌اید، بیایید به مراحل عملی که می‌توانید برای ایجاد تفاوت در کمپین‌های بازاریابی مختلف خود بردارید، نگاهی بیندازیم.

برای پست‌های وبلاگ ایده بگیرید

Google Trends یک راه عالی برای یافتن موضوعات جدید و هیجان‌انگیز برای نوشتن است. اگر نویسنده هستید، می‌دانید که تولید محتوایی که خوانندگان شما دوست خواهند داشت چقدر چالش‌برانگیز است و در گوگل رتبه خوبی کسب خواهد کرد. گوگل ترندز یک روش مطمئن برای یافتن موضوعات خوب است زیرا آن‌ها دقیقاً به شما می‌گویند که چه چیزی ترند است.

برای کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی ایده بگیرید

جستجوهای گوگل ترندز فقط برای بازاریابی جستجوی ارگانیک نیستند. می‌توانید از آن‌ها برای رسانه‌های اجتماعی نیز استفاده کنید. دریافت فالوورهای زیاد و ارائه مداوم محتوای جالب برای تبلیغ، کار دشواری است. Google Trends می‌تواند کمک کند.

ما می‌توانیم از بخش پرس‌وجوهای مرتبط برای شناسایی موضوعات پرطرفدار و ایجاد خلاقیت ها و کپی برداری از آن استفاده کنیم. به‌عنوان مثال، ما چند جستجوی مربوط به مسابقات ماهیگیری حرفه‌ای را می بینیم. اگر ما یک فروشگاه تجارت الکترونیک ماهیگیری راه‌اندازی کنیم، شاید بخواهیم یک کمپین رسانه اجتماعی در مورد آن موضوع ایجاد کنیم. می‌توانیم از این مسابقات برای جلب توجه به برند خود استفاده کنیم و شاید به ماهیگیران حرفه‌ای با استفاده از وسایل یا فریب‌هایی که ما ارائه می‌کنیم اشاره کنیم.

از آن برای بهبود سئو استفاده کنید

یکی از زمینه‌های واضح برای استفاده از Google Trends برای سئو جستجوی ارگانیک است. همچنین می‌تواند به تحقیق در مورد کلمات کلیدی کمک کند. همه از Google Trends استفاده نمی‌کنند، بنابراین می‌توانید از آن برای شناسایی کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید و سپس از ابزارهای رایگان سئو مانند Ubersuggest استفاده کنید تا تصمیم بگیرید که آیا این یک کلمه کلیدی ارزشمند است یا خیر. بهتر از همه، می‌توانید به داده‌های سال‌ها نگاه کنید تا بتوانید با دانستن اینکه آیا یک موضوع به اندازه کافی همیشه سبز است و برای صرف زمان و تلاش، برای آینده برنامه‌ریزی کنید.

کلمات کلیدی طولانی را برای کمپین‌های پولی پیدا کنید

یافتن کلمات کلیدی مناسب برای کمپین‌های پولی شما برای موفقیت شما بسیار مهم است. ازنقطه‌نظر مالی نیز مهم است، زیرا هرچه زودتر کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید، زودتر می‌توانید از تبلیغات پولی سرمایه‌گذاری کنید. در مقاله گوگل ادز به تبلیغات گوگل پرداخته‌ایم. اگر جستجوی ماهیگیری خود را به 90 روز کاهش دهیم، بیشتر در مورد آنچه در حال حاضر در حال ترند است به ما می‌گوید.

ایده‌های موضوع پرطرفدار را برای وبینارها پیدا کنید

وقتی در حال ایجاد یک وبینار هستید، می‌خواهید در زمان مناسب به افراد مناسب (کسانی که علاقه‌مند به آنچه شما ارائه می‌دهید) دسترسی پیدا کنید. Google Trends می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند.

به موضوع ماهیگیری پایبند باشید، شاید در حال فروش یک دوره آموزشی در مورد ماهیگیری هستید و از یک وبینار رایگان برای جذب افراد و تشویق آن‌ها به خرید دوره استفاده می‌کنید. باید از موضوعات پرطرفدار در رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات PPC برای جلب توجه این افراد استفاده کنید. شما همچنین باید بدانید که ماهیگیران به‌طور فعال به دنبال چه چیزی در اینترنت هستند. گوگل ترندز می‌تواند به شما کمک کند. این ابزار همه چیز را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید به زبان آن‌ها صحبت کنید. نیازی به حدس زدن یا شانس بین تحقیقات صحیح کلمات کلیدی و Google Trends نیست.

مزایای گوگل ترندز

بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید

کلمات کلیدی و عبارات بدون شک مهمترین عناصر جستجو هستند. هنگامی که این کلمات کلیدی در موتورهای جستجو تایپ می شوند، تبلیغات و لیست هایی را برای نمایش فعال می کنند. طبق مطالعات انجام شده، صفحه اول (یا 5 سایت اول) آنهایی هستند که معمولاً بیشترین کلیک را دریافت می کنند. و بنابراین اینجاست که تخصص بهینه سازی موتورهای جستجو می تواند اطمینان حاصل کند که آیا سایت شما و در نهایت کسب و کار شما رشد می کند یا شکست می خورد.

داغ ترین ترندها را بشناسید

محتوا ستون فقرات بهینه سازی موتورهای جستجو است. با مقالاتی با کیفیت پایین، در صورت کلیک روی وب سایت شما کاملاً نادیده گرفته می شود. به همین دلیل است که باید به محتوای خود ارزش بیافزایید، تا مردم شما را کشف کنند، در مورد شما صحبت کنند و در وب سایت شما مشترک شوند، شاید به دنبال کنندگان وفادار شوند. اکنون سؤال این است که چگونه مردم را در وهله اول علاقه مند کنید؟ چه چیزی آنها را جذب خواهد کرد؟ خوب، دو کلمه: Google Trends.

سایت ها و مقالاتی را برای پیوند دادن به عقب بیابید

همیشه به خاطر داشته باشید که هنگام انجام پیوندهای برگشتی (لینک های ورودی یا لینک های ورودی)، باید سعی کنید و با سایت های قابل اعتمادی که هوای اقتدار دارند ارتباط برقرار کنید. هر چه وب سایت شما از مکان های بیشتری لینک شود، محبوبیت شما در موتورهای جستجوی برتر مانند گوگل و بینگ بیشتر خواهد شد.

برند خود را زیر نظر داشته باشید

بسیاری از شما می دانید که برای جلب توجه و محبوبیت سایت خود چه چیزی لازم است. اما اگر بر عملکرد برند خود به صورت آنلاین نظارت نکنید، هر تلاشی ممکن است بیهوده باشد. Google Trends می تواند گزارش دقیقی از نحوه عملکرد شما ارائه دهد. فقط نام شرکت خود را وارد کنید تا اطلاعات “علاقه در طول زمان” را از طریق نمودار و داده هایی در مورد میزان جستجوی نام تجاری شما در مقیاس سالانه به شما نشان دهد.

پرسش‌های متداول درباره داده‌های گوگل ترندز

گوگل ترندز دسترسی به نمونه‌ای بدون فیلتر از درخواست‌های جستجوی واقعی ارائه‌شده به Google را فراهم می‌کند. ناشناس (هیچ‌کس شخصاً شناسایی نشده است)، طبقه‌بندی‌شده (تعیین موضوع برای یک عبارت جستجو) و جمع‌آوری‌شده (با هم گروه‌بندی شده است). این به ما این امکان را می‌دهد که علاقه خود را به یک موضوع خاص از سراسر جهان یا تا جغرافیای سطح شهر نشان دهیم.

چه نمونه‌هایی ارائه می‌شود؟

دو نمونه از داده‌های Google Trends وجود دارد که می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت:

  • داده‌های بلادرنگ نمونه‌ای است که هفت روز گذشته را پوشش می‌دهد.
  • داده‌های غیرواقعی نمونه‌ای جدا از داده‌های بی‌درنگ هستند و به سال ۲۰۰۴ و تا ۷۲ ساعت قبل از جستجوی شما برمی‌گردند.

نمونه جستجوها چگونه نماینده است؟

درحالی‌که تنها نمونه‌ای از جستجوهای Google در Google Trends استفاده می‌شود، این کافی است زیرا ما روزانه میلیاردها جستجو را انجام می‌دهیم. ارائه دسترسی به کل مجموعه داده برای پردازش سریع بسیار بزرگ است. با نمونه‌برداری از داده‌ها، می‌توانیم به مجموعه داده‌ای که نمایانگر همه جستجوهای Google است نگاه کنیم، درحالی‌که بینش‌هایی را پیدا کنیم که می‌توانند در عرض چند دقیقه پس از وقوع یک رویداد در دنیای واقعی پردازش شوند.

چگونه داده‌های Google Trends عادی می‌شوند؟

Google Trends داده‌های جستجو را عادی می‌کند تا مقایسه بین عبارات را آسان‌تر کند. نتایج جستجو برای زمان و مکان یک پرس‌وجو با فرآیند زیر عادی می‌شوند:

  • هر نقطه داده بر اساس کل جستجوهای جغرافیایی و محدوده زمانی که برای مقایسه محبوبیت نسبی نشان می‌دهد تقسیم می‌شود. در غیر این صورت، مکان‌هایی با بیشترین حجم جستجو همیشه بالاترین رتبه را خواهند داشت.
  • سپس اعداد به دست آمده در محدوده 0 تا 100 بر اساس نسبت یک موضوع به همه جستجوها در همه موضوعات مقیاس می‌شوند.
  • مناطق مختلف که علاقه جستجوی یکسانی را برای یک عبارت نشان می‌دهند، همیشه حجم کل جستجوی یکسانی ندارند.

چه جستجوهایی درگوگل ترندز گنجانده شده است؟

داده‌های Google Trends جستجوهایی را که مردم هر روز در Google انجام می‌دهند منعکس می‌کند، اما همچنین می‌تواند فعالیت جستجوی نامنظم را منعکس کند، مانند جستجوهای خودکار یا جستارهایی که ممکن است با تلاش‌هایی برای ارسال هرزنامه نتایج جستجوی ما مرتبط باشد.

درحالی‌که مکانیسم‌هایی برای شناسایی و فیلتر کردن فعالیت‌های نامنظم داریم، این جستجوها ممکن است به‌عنوان یک اقدام امنیتی در گوگل ترندز حفظ شوند: فیلتر کردن آن‌ها از Google Trends به کسانی که چنین درخواست‌هایی را صادر می‌کنند کمک می‌کند تا بفهمند ما آن‌ها را شناسایی کرده‌ایم. این کار فیلتر کردن چنین فعالیت‌هایی را از سایر محصولات جستجوی Google که در آن داده‌های جستجوی با وفاداری بالا حیاتی است، دشوارتر می‌کند. با توجه به این موضوع، کسانی که به داده‌های گوگل ترندز تکیه می‌کنند باید درک کنند که این یک آینه کامل از فعالیت جستجو نیست.

Google Trends برخی از انواع جستجوها را فیلتر می‌کند، مانند:

  • جستجوهای انجام شده توسط افراد بسیار کمی: Trends فقط داده‌های عبارات پرطرفدار را نشان می‌دهد، بنابراین عبارات جستجو با حجم کم به صورت “0” ظاهر می‌شوند.
  • جستجوهای تکراری: Trends جستجوهای مکرر یک شخص را در مدت زمان کوتاهی حذف می‌کند.
  • کاراکترهای ویژه: Trends پرس‌وجوها را با آپوستروف و سایر نویسه های خاص فیلتر می‌کند.

آیا گوگل ترندز همان داده های نظرسنجی است؟

گوگل ترندز چیست؟

Google Trends یک نظرسنجی علمی نیست و نباید آن را با داده‌های نظرسنجی اشتباه گرفت. این صرفاً منعکس‌کننده علاقه جستجو در موضوعات خاص است. افزایش در یک موضوع خاص نشان‌دهنده این نیست که یک موضوع به نوعی “محبوب” یا “برنده” است، فقط به دلیل نامشخصی، به نظر می‌رسد کاربران زیادی در مورد یک موضوع جستجو می‌کنند. قبل از نتیجه‌گیری، داده‌های گوگل ترندز همیشه باید به‌عنوان یک نقطه داده در میان سایر نقاط در نظر گرفته شوند.

داده‌های روندهای به اشتراک گذاشته‌شده توسط Google News Lab چه تفاوتی با Google Trends دارد؟

برای رویدادهای مهم، Google News Lab ممکن است داده‌های روندهامانند از طریق Twitter ) را به اشتراک بگذارد که از طریق ابزار عمومی Google Trends قابل‌دسترسی نیست. ما چنین داده‌هایی را برای شواهدی از فعالیت نامنظم نظارت می‌کنیم. با این حال، مانند داده‌های گوگل ترندز معمولی، علمی نیست و ممکن است آینه کاملی از فعالیت جستجو نباشد.

Google Trends چه تفاوتی با تکمیل خودکار دارد؟

تکمیل خودکار یک ویژگی در جستجوی Google است که برای تکمیل جستجوهایی که شروع به تایپ می‌کنید سریع‌تر طراحی شده استپیش‌بینی‌ها از جستجوهای واقعی که در Google اتفاق می‌افتند به دست می‌آیند و موارد رایج و پرطرفدار مربوط به شخصیت‌های وارد شده و همچنین مربوط به مکان و جستجوهای قبلی شما را نشان می‌دهند.

برخلاف Google Trends، تکمیل خودکار مشمول خط‌مشی‌های حذف Google و همچنین فیلتر الگوریتمی است که برای شناسایی پیش‌بینی‌های ناقض خط‌مشی و عدم نمایش آن‌ها طراحی شده است. به همین دلیل، تکمیل خودکار نباید همیشه منعکس‌کننده محبوب‌ترین عبارات جستجوی مرتبط با یک موضوع باشد.

گوگل ترندز چه تفاوتی با داده‌های جستجوی AdWords دارد؟

گزارش عبارت‌های جستجوی AdWords برای بینش‌هایی درباره حجم جستجوی ماهانه و متوسط، به‌ویژه برای تبلیغ‌کنندگان، طراحی شده است، در حالی که Google Trends برای بررسی بیشتر داده‌های دقیق‌تر در زمان واقعی طراحی شده است.

سؤالات متداول

آیا استفاده از Google Trends رایگان است؟

بله، این یک ابزار رایگان از گوگل است. گوگل ترندز نگاهی گذرا به آنچه در اخبار ترند است، آنچه مردم در حال حاضر به دنبال آن هستند، و اینکه چگونه چیزها در طول زمان تغییر می‌کنند، می‌کند. این جستجوها می‌توانند بر اساس فصل یا موقعیت جغرافیایی باشند.

آیا می‌توان از گوگل ترندز برای سئو استفاده کرد؟

Google Trends یک ابزار عالی است که می‌تواند از طریق برنامه‌ریزی محتوای طاقچه از سئو پشتیبانی کند. کلیدواژه‌ای را که در مورد دنبال کردن آن کنجکاو هستید وارد کنید و بینش ارزشمندی در مورد تعداد افرادی که در مورد آن موضوع و سایر موضوعات مرتبط نزدیک صحبت می‌کنند به دست آورید. این به شما امکان می‌دهد یک استراتژی سئو بسیار شخصی‌سازی‌شده را تنظیم کنید.

روندهای فصلی نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکار شما دارند. در طول سال اوج و نزولی وجود خواهد داشت که بر فروش ماهانه شما تأثیر می‌گذارد. در فصل اوج، رقابت و فروش به طور کامل افزایش خواهد یافتدر طول شیب، ممکن است شروع به فروش محصولات فصلی کنید.

استفاده از گوگل ترندز برای آپدیت محتوا

بازاریابی محتوا به خرده‌فروشان آنلاین کمک می‌کند تا ترافیک بیشتری داشته باشند تا آگاهی از برند را افزایش دهند و مشتریان بیشتری نسبت به قبل به دست آورندبنابراین ایجاد محتوای وبلاگ برای وب‌سایت شما می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما کمک کندیکی از راه‌های افزایش ناگهانی ترافیک جستجو، انجام «تازه‌سازی محتوا» است. آن چیست؟ زمانی است که محتوای قدیمی را حذف می‌کنید، جزئیات جدید جدیدی را اضافه می‌کنید و محتوای وبلاگ خود را مجدداً منتشر می‌کنید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *