هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

درمان قطعی سنگ کلیه کشف شد!

دسته بندی : سلامت
1400/11/09

درمان سنگ کلیه یکی از دغدغه های اصلی بیماران مبتلا به سنگ کلیه می باشد. در واقع درد ناشی از این بیماری آن قدر زیاد است که فرد را به شدت بی طاقت می کند. اگر جزو افرادی هستید که دچار سنگ کلیه شده اید و یا یکی از عزیزان شما از این بیماری رنج می برد، نگران نباشید چرا که خبرهای خوبی برایتان داریم.

در ادامه سایت برتر آموز قصد دارد با چند تکنیک ساده راه درمان سنگ کلیه را شرح دهد بنابراین توصیه میکنیم تا انتها همراه ما باشید.

سنگ کلیه چیست؟

What is a kidney stone1

قبل از اینکه به شرح درمان سنگ کلیه بپردازیم بهتر است بدانید اصلا سنگ کلیه چیست و چه علائمی دارد؟ به رسوباتی که در کلیه به وجود می آید سنگ کلیه می گویند. این رسوبات از مواد معدنی و نمک تشکیل شده اند. این مواد می توانند در دستگاه ادرار و حتی مثانه تاثیر بگذارد. هرگاه ادرار فرد کمی غلیظ شود، موجب سنگ کلیه می شود و در این شرایط مواد معدنی تبلور شده و به هم می چسبند.

برای اینکه تا حد زیادی از شر دردهای سنگ کلیه خلاص شوید سعی کنید آب زیاد بنوشید چرا که مایعات می تواند سم های موجود در بدن را از بین ببرد. قبل از اینکه از هریک از مواد غذایی برای رفع سنگ کلیه مصرف کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا برایتان مشکلی ایجاد نشود.

آب

همانطور که کمی قبل به آن اشاره کردیم، با نوشیدن آب می توانید از ایجاد سنگ کلیه و دردهای ناشی از آن رهایی یابید. یک فرد معمولی بهتر است در روز 8 لیوان آب مصرف کند، اما فردی که دچار سنگ کلیه شده است باید 12 لیوان مصرف کند.

کمبود آب در بدن یکی از عوامل تاثیر گذار بر سنگ کلیه می باشد که می تواند فرد را بی طاقت کند. حال از کجا باید فهمید که بدن دچار کم آبی شده است؟ رنگ ادرار نشان دهنده همه چیز است. اگر رنگ ادرار شما زرد تیره باشد یعنی شما دچار کمبود آب در بدن شده اید و باید فورا به آن رسیدگی کنید.

آب لیمو

What is a kidney stone4

آب لیمو از دیگر مواد تاثیر گذاری برای رهایی از سنگ کلیه می باشد. توصیه می کنیم از آب لیموهای بازاری کمتر استفاده کنید. خودتان هر چند وقت یک بار لیمو تازه تهیه کرده و با آب مخلوط کنید و بنوشید. از آنجایی که لیمو سرشار از سیترات می باشد، از سنگ کلیه جلوگیری می کند. همچنین سیترات قابلیت این را دارد که سنگ های کوچک درون کلیه را بشکافد و آن ها را راحت تر از بدن خارج نماید.

اگر می خواهید به نتیجه مطلوب برسید، پیشنهاد می کنیم میزان لیمو را افزایش دهید چرا که مصرف کم آن فایده خیلی کمی نیز دارد. علاوه بر آن لیمو و آب لیمو تاثیرات مثبت زیادی بر روی سلامت بدن دارد. پیشنهاد می کنیم مصرف آن را جدی بگیرید.

آب ریحان

خود گیاه ریحان حاوی مقادیر زیادی استیک اسید می باشد که دردهای ناشی از سنگ کلیه را کاهش می دهد. همچنین این گیاه تا حد زاید مواد مغذی دارد. در آب ریحان مواد ضد التهابی وجود دارد که برای سلامت کلیه ها بسیار مفید است.

اگر علاقه زیادی به خوردن چای دارید، بهتر است چند برگ خشک شده ریحان در چای بریزید و نوش جان کنید. همچنین اضافه کردن برگ ریحان به اسموتی و یا بستنی چیزی از ارزش آن کم نخواهد کرد.

لازم به ذکر است که مصرف زیاد برگ ریحان هم می تواند مشکلاتی همچون:

  • کاهش قند خون
  • کاهش فشار خون
  • و ایجاد خونریزی

برای فرد به وجود آورد.

سرکه سیب

از دیگر موادی که در از بین بردن سنگ کلیه موثر است سرکه سیب می باشد. سرکه سیب هم همانند برگ ریحان حاوی استیک اسید می باشد که در درمان سنگ کلیه موثر است. در طب سنتی فواید زیادی برای مصرف سرکه سیب ذکر شده است که حتی فرد سالم هم برای قوی کردن سیستم ایمنی خود می تواند آن را مصرف کند.

برای درمان افرادی که سنگ کلیه دارند، بهتر است 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب مخلوط کنید و به فرد بیمار بدهید. پیشنهاد می کنیم بیشتر از یک لیوان در طی روز مصرف نکنند. اگر به خوردن سرکه سیب علاقه ندارید می توانید آن را با انواع سالاد ها همراه غذا نوش جان کنید.

با مصرف بیش از حد سرکه سیب، خطر ابتلا به پوکی استخوان و کمبود پتاسیم را افزایش خواهید داد.

توصیه می کنیم که افراد مبتلا به دیابت تا حد امکان در خوردن سرک سیب مراعات کنند. چنانچه از انسولین، دیگوکسین و دیورتیک مصرف می کنید، از مصرف سرکه سیب خودداری نمایید.

آب کرفس

What is a kidney stone3

آب کرفس می تواند سم هایی که در به وجود آمدن سنگ کلیه نقش دارند را از بین ببرد. برای بیشتر درمان بیماری ها از آب کرفس استفاده می کنند. بهتر است آب کرفس تازه را بگیرید و در طی روز بنوشید. توصیه می کنیم اگر دچار فشار خون پایین، خونریزی شده اید به هیچ عنوان از آب کرفس استفاده نکنید.

همچنین نوشیدن آب کرفس به همراه داروهای زیر موجب اختلال می شود.

  • لووتیروکسن
  • لیتیوم
  • ایزوترتینوئین
  • آلپرازولام

آب انار

از گذشته تا به امروز در طب سنتی نوشیدن آب انار سفارش شده است. آب انار برای درمان کردن سنگ کلیه بسیار موثر است و تمامی سموم بدن را از بین می برد. از آنجایی که انار حاوی آنتی اکسیدان است، کلیه ها را سالم نگه میدارد.

همچنین با نوشیدن آب انار سطح اسیدیته ادرار کاهش می باد در نتیجه خطر ابتلا به سنگ کلیه هم کم می شود.

اگر داروی فشار خون، و روزوواستاتین مصرف میکنید، بهتر است از نوشیدن آب انار بپرهیزید.

آب لوبیا قرمز

برای نتیجه گرفتن از آب لوبیا قرمز بهتر است لوبیا قرمز را بپزید و آب آن را مصرف کنید. چرا که تا حد زیاد به دفع سنگ کلیه کمک می کند.

آب ریشه قاصدک

ریشه قاصدک دارویی بسیار قوی برای بهبود سنگ کلیه بشمار می رود. همچنین نوشیدن آب ریشه قاصدک ادرار را افزایش می دهد که این امر موجب دفع سریع تر سنگ کلیه می گردد. قاصد شامل ویتامین های زیادی از جمله A. B. C.D می باشد.

می توانید برای خوش طعم کردن آب قاصدک از پوست پرتقال و یا زنجبیل استفاده کنید. اگر داروهای زیر را مصرف می کنید، از نوشیدن چای قاصدک بپرهیزید.

  • آنتی اکسیدان
  • لیتیوم
  • آنتی بیوتیک
  • رقیق کننده های خون
  • دیورتیک

به خاطر بسپارید که قبل از مصرف ریشه قاصدک بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا با دیگر داروهای مصرفی تداخل پیدا نکند.

خربزه

What is a kidney stone2

شاید برایتان عجیب باشد، اما خربزه هم می توانند در از بین بردن سنگ کلیه نقش داشته باشد. استفاده از تخم سنگ کلیه آثار بیشتری نیز دارد. بهتر است تخم خربزه را آسیاب و میل کنید.

اگر میخواهید نتیجه بهتری از خوردن خربزه بگیرید، بهتر است آن را با پوست بخورید. افرادی که نمی توانند پوست خربزه را بخورند بهتر است آن را رنده کنند. قبل از مصرف خربزه هم بهتر است با پزشک مشورت کنید.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر سنگ کلیه تا شش ماه طول کشید و نتوانستید آن را درمان کنید و دچار علائم زیر شدید بهتر است حتما به پزشک مراجعه نمایید:

  • ایجاد خون در ادرار
  • درد بیش از حد
  • تب و لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ

در این شرایط پزشک برای بهبود سنگ کلیه روش هایی را پیشنهاد می کتد و یا دارویی هایی نیز تجویز می کند.

از اینکه تا پایان همراه برتر آموز بوده اید بی نهایت سپاسگزاریم.

نویسنده : معصومه آغاز

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *