در عصر کنونی تولید محتوا از هر زمان دیگری سختتر شده است، چرا که محتوای تکراری و هوش مصنوعی گوگل را حساس کرده است.
با مطالعه این پست آموزشی میتوانید از مهمترین نکات روش بازنویسی محتوا آگاه شوید، البته بدون این که گوگل نسبت به محتوای شما حساس شود.
درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه تولید محتوا؛ امروزه کمتر کسی به دنبال تولید محتوای کاربردی است و اکثر افراد صرفا سایت خود را پر میکنند. هر محتوایی در سایت قرار میدهند و با لینک سازی خارجی و یا تبلیغات به دنبال نتیجه هستند. این گروه از افراد معمولا بعد از 3 تا 5 سال که در این حوزه فعال بودند به این نتیجه میرسند که رشد یک سایت صرفا از طریق محتوا با کیفیت است. در ادامه سراغ پارامترهایی خواهیم رفت که در تولید محتوای کاربردی و هدفمند به شما کمک میکند البته که در بازنویسی محتوا نیز بسیار تاثیر گذار است و آن را تبدیل به یک محتوای یونیک میکند.
اولین و مهمترین قانونی که در تولید محتوای کاربردی باید لحاظ کنید، بیان نیاز مخاطب است. فرض کنید که یک محتوای 2 هزار کلمه ای را بازنویسی میکنید و این محتوا در مورد دوره آموزش سئو میباشد. شما باید در 500 کلمه اول به صورت کامل و جامع هر چه مخاطب نیاز دارد به او منتقل کنید. البته که میتوانید تولید محتوای خود را ادامه دهید و چند صد کلمه دیگر در مورد تکنیکهای تخصصی سئو آموزش دهید. اما نکته ای که بسیار مهم است و باید مد نظر قرار دهید، حوصله محدود مخاطب است.
در گذشته مخاطب زمان و انرژی بیشتری برای محتوای متنی صرف میکرد و یک محتوای چند هزار کلمه ای را مطالعه میکرد. اما در حال حاضر مخاطب به دنبال یک پاسخ سریع و آسان است و زمان زیادی برای محتوا صرف نمیکند. با در نظر گرفتن این نکته باید اطلاعات و نکاتی که در 500 کلمه اول بیان میکنید برای مخاطب شگفت انگیز باشد و به نوعی او را علاقهمند کند. در این صورت میتوانید یک نتیجه بسیار عالی کسب کنید و از سمت گوگل و مخاطبین اعتبار خوبی دریافت کنید.
در گذشته افراد تولید محتوا میکردند و تعداد بسیار زیادی کلمات کلیدی را به کار میبرند. این کلمات کلیدی بدون توجه به قواعد ادبی در کنار یک دیگر قرار میگرفت و تشکیل یک جمله میداد. اما نکته منفی این مدل گفتگو که بیشتر مواقع نادیده گرفته میشود، احساس بد مخاطبین است. اگر بازنویسی محتوا انجام میدهید و سایتهای مختلف از کلمات کلیدی به صورت پیوسته استفاده میکنند، شما نباید این کار را انجام دهید. شما میتوانید از کلمات کلیدی مکمل و یا کلمات مترادف استفاده کنید. در بازنویسی محتوا و حتی نگارش محتوای یونیک کیبورد استاف کردن جایگاهی ندارد.
برخی مواقع یک سایت با تولید محتوای زیاد و همچنین برچسب گذاری در رتبه دوم قرار دارد. چرا که از نظر گوگل این محتوا ارزش بالایی ندارد و محتوای خلاصه و کاربردی برای مخاطب به مراتب جذاب تر است. برای درک بهتر این موضوع به شما پیشنهاد میکنم که از پست آموزشی « سئو معنایی چیست » بهرهمند شوید. شما با مطالعه این محتوا میتوانید متوجه شوید که مشکل اکثر تولید کنندگان محتوا چیست. در عصر کنونی استفاده از کلمات کلیدی اهمیت چندانی ندارد، بلکه ارزش محتوا به اطلاعاتی است که ارائه میدهد. برای گوگل مهم است که شما به مخاطب نکات جدیدی یاد دهید، حال این که از چه روشی استفاده میکنید به عهده خود شما است. میتوانید باز نویسی محتوا انجام دهید و یا به صورت میدانی اطلاعات یونیک به دست آورید.
یکی از مهمترین موضوعاتی که در بازنویسی محتوا باید به آن توجه کنید، ارتقاء سطح یک موضوع میباشد. فرض کنید که قصد تولید محتوای تخصصی و یا نیمه تخصصی در مورد یک موضوع خاص دارید. زمانی که به دنبال بازنویسی محتوا هستید، نمیتوانید گویش و ادبیات را تغییر دهید و همان محتوا را کپی کنید. بسیار از مواقع افراد فکر میکنند که بازنویسی محتوا به معنی کپی یک محتوا است آن هم به صورتی که ادبیات را تغییر دهند و همان نکات را تکرار کنند. هدف از بازنویسی محتوا، بهینه سازی محتوا است. شما باید نکاتی که چند سایت مختلف بیان میکند را در قالب یک محتوا بیان کنید و برای مخاطب جذاب سازید. در غیر این صورت محتوای شما ارزشی نداد و به نوعی میتوان گفت که دقت و کیفیت محتوا بسیار پایین است.
به همین دلیل است که متخصصین تولید محتوا برای بازنویسی محتوا سعی میکنند گویش و ادبیات یکسانی استفاده کنند، اما ارزش محتوای خود را به لحاظ فنی تغییر دهند و نکاتی که چندین سایت به آن اشاره میکند را آن هم به صورت کامل و جامع بیان کنند. در این صورت محتوای بازنویسی ارزش بالایی دارد و به طبع گوگل نیز آن را در نتایج برتر خود نشان خواهد داد.
یکی از مهمترین نکاتی که افراد در تولید محتوای بازنویسی مدنظر قرار میدهند، نوشتن نکاتی است که از محتوا درک میکنند. این موضوع برخی مواقع آسیب آفرین میشود و از ارزش محتوای شما میکاهد. فرض کنید که در مورد آموزش وردپرس تولید محتوا انجام میدهید. بدیهی است که پس از تحقیقات بسیار زیاد نکاتی از محتوا برای شما عادی میشود و به سادگی از کنار آن عبور میکنید. به صورت ناخودآگاه برخی از بخشهای اولیه محتوا را نادیده میگیرید و بدون مقدمه به بیان نکات تخصصی میپردازید. البته برخی از افراد به نوعی دیگر اشتباه میکنند و تمام تمرکز خود را روی بیان نکات تکراری قرار میدهند که هر دو روش اشتباه است.
شما باید محتوا را برای مخاطبین خود بنویسید و برای این امر به پرسونای آن ها نیاز خواهید داشت. زمانی که میدانید ایراد و چالشی اصلی مخاطبین یک سایت چیست بر اساس آن محتوای خود را تنظیم میکنید. اگر مخاطبین یک سایت سطح بسیار بالایی دارند، محتوای تخصصی نگارش میکنید و اگر مخاطبین یک سایت سطح پایینی دارند، محتوای معمولی نگارش میکنید. یکی از مقالات جذاب ما به نام « پرسونای مشتری چیست » به درک بهتر شما کمک خواهد کرد. به همین دلیل است که در حال حاضر استفاده از محتوای بازنویسی بر اساس درک نگارنده کاملا منسوخ شده است و جایگاهی ندارد. زمانی که چند مقاله در مورد یک موضوع واحد مطالعه میکنید، خلاصه آن را به صورت میانگینی از تمامی این موارد بیان نمایید.
برخی مواقع افراد به دنبال تولید محتوای تخصصی میباشند و از هوش مصنوعی کپی برداری میکنند. البته این کپی برداری نیز به صورت بازنویسی است و تولید محتوای هوش مصنوعی را دستکاری میکنند تا به یک موضوع واحد دست پیدا کنند. در صورتی که چنین محتوایی هیچ ارزشی ندارد و کسب رتبه نمیکند. به یاد داشته باشید که قویترین هوش مصنوعی متعلق به گوگل میباشد. به همین دلیل است که شما نمیتوانید گوگل را گول بزنید و یک محتوای تکراری به آن تحویل دهید. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا محتوایی تولید کنید که برای هوش مصنوعی گوگل جذاب باشد. نه این که یک محتوای هوش مصنوعی Chat GPT را به صورت بازنویسی برای گوگل بارگذاری کنید.
اما شما میتوانید یک استفاده بهتر از هوش مصنوعی گوگل داشته باشید و به نوعی بازنویسی محتوای خود را تخصصی انجام دهید. شما یک محتوای بازنویسی شده به صورت قسمت به قسمت به هوش مصنوعی تحویل میدهید. سپس برای او یک سری قانون تعریف میکنید تا قواعد محتوا را به نفع شما تغییر دهد. به عنوان مثال اگر محتوای شما به لحاظ قواعد نگارشی ایراد دارد، ایرادات محتوا را رفع کند. از طرفی اگر نکتهای در محتوای شما قرار دارد که به لحاظ علمی اشتباه است، آن را به شما نمایش دهد تا در صورت نیاز آن را تغییر دهید. دقت کنید که محتوا زمانی ارزش استفاده کردن دارد که برای آن زمان صرف کنید و به یک محتوای جذاب برسید.
برخی از متخصصین کانتنت مارکتینگ محتوایی ثبت میکنند که به لحاظ علمی ارزش بسیار بالایی دارد و از صد محتوای یونیک نیز نتیجه بهتری به دنبال دارد. چرا که آن ها از هوش مصنوعی استفاده میکنند تا بازنویسی محتوا را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.
یکی از بزرگترین چالشهای بازنویسی محتوا نداشتن محتوای بصری مناسب است. گاها افراد فکر میکنند که بازنویسی محتوا به معنی تغییر ادبیات یک محتوا میباشد. سپس هنگام بارگذاری محتوای از عکس هایی استفاده میکنند که ارزش بالایی ندارد و این همان چالش اصلی است که میتواند به افراد آسیب و صدمه جدی وارد کند. برخی مواقع بازنویسی محتوا به بهترین شکل ممکن انجام میشود، اما محتوای بصری که استفاده میگردد، افتضاح است. عکسهایی استفاده میکنید که برای بازنویسی محتوا سایت مرجع قرار داده است. این مدل محتوا ارزشی ندارد و میتواند به سایت آسیب جدی نیز وارد کند. برخی از سئوکاران کلاه خاکستری با تجربه از تکنیک بازنویسی محتوا استفاده میکنند، اما یک گرافیست خلاق نیز برای سایت قرار میدهند تا به بهترین شکل ممکن محتوای بصری سایت را مدیریت کند.
از محتوای بصری سایت به سادگی عبور نکنید، برخی مواقع با لینک کردن محتوای بصری یک سایت میتوانید نتیجه بسیار عالی کسب کنید. فرض کنید که شما یک سایت فروش اسباب بازی دارید. اگر محصولات مرتبط با هر محتوا را به صورت لینک شده قرار دهید و به مخاطب خود نیز چنین موضوعی را اطلاع دهید، با لینک کردن تصاویر و محصولات به سادگی میتوانید فروش خوبی به دست آورید. استفاده از محتوای بصری مناسب در بازنویسی محتوا باید دقیق انجام شود تا نتیجه به دست آمده قابل دفاع باشد.
یکی از نکات بسیار مهم که در بازنویسی محتوا باید مدنظر قرار دهید، نحوه بارگذاری ان است. البته این موضوع باید در زمان تولید محتوا مدنظر قرار داده شود و گرنه نتیجه منفی به دنبال خواهد داشت. فرض کنید که شما در مورد آموزش سئو تکنیکال تولید محتوا انجام میدهید، اگر بخواهید تمامی مفاهیم را به صورت پیوسته و منسجم بنویسید، امکان باگذاری چند مرحلهای وجود ندارد. هر بخش از محتوا که حذف شود، کاملا مشخص است و به درک خواننده آسیب وارد میکند. به همین دلیل است که باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا محتوا به صورت چند بخشی و منسجم نگارش کنید. در این صورت بازنوسی محتوا نیز بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد.
فرض کنید که یک محتوای 2500 کلمهای در مورد آموزش سئو تکینکال نگارش میکنید. محتوا به نحوی نگارش میشود که 1500 کلمه در همان ابتدا بارگذاری میشود. زمانی که خواننده محتوا را مطالعه میکند از متن لذت میبرد و هیچگونه سوالی برای او وجود نخواهد داشت. سپس آپدیتهای 500 کلمهای قرار میدهید و نظم محتوا نیز کاملا حفظ میشود. توجه به این نکات به ظاهر ساده در کیفیت محتوا تاثیر بسیار بالایی دارد. به همین دلیل است که تولید کنندگان محتوا تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا یک محتوا با ساختار شناور تولید کنند. برای رسیدن به چنین محتوایی باید تلاش بسیار زیادی انجام دهید تا خروجی پایانی آن قابل قبول باشد. چرا که محتوای حرفهای نیازمند صرف زمان است و بدون تمرین امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل است که بازنویسی محتوا برخی مواقع از تولید محتوای یونیک سختتر میشود.
آخرین مرحلهای که در بانویسی محتوا باید مدنظر قرار دهید، مقایسه آن با نمونههای موجود است. برخی مواقع شما یک محتوای بازنویسی درجه یک تولید میکنید، اما بسیار شبیه محتواهای موجود است. این محتوا ارزش بالایی ندارد و به همین دلیل است که احتمال کسب رتبه آن هم بسیار کم میشود. معمولا در این مرحله افراد تمام تلاش خود را به کار میگیرند که محتوای خود را با تمامی نمونههای موجود مقایسه کنند. در صورتی که شباهت آن بیش از اندازه باشد، معمولا تغییرات آن را شروع میکنند تا به یک محتوای جذاب دست پیدا کنند.
البته اگر زمان و انرژی کافی برای این موضوع ندارید میتوانید از ابزارهای بررسی محتوا استفاده کنید. البته که دقت آن ها برخی مواقع بسیار کم است، اما میتوانید به عنوان یک متر و معیار اولیه به شما کمک کند تا نتیجه مناسبی کسب کنید. اگر محتوای شما شبیه به سایتهای صفحه اول میباشد، سعی کنید علاوه بر اصلاح آن به خلاصه سازی محتوا نیز بپردازید. به هر اندازه که محتوای شما جذاب و کاربردیتر باشد، نتیجه به دست آمده بهتر است و میتواند بازدهی بهتری به دنبال داشته باشد.
مجدد به این موضوع تاکید میکنیم که محتوای خود را به لحاظ مفهومی نیز بررسی کنید و ارزش افزوده داشته باشید. اگر محتوای شما به لحاظ فنی شبیه محتوای دیگران است و ارزش افزوده خاصی ندارد، گوگل آن را در نتایج برتر نشان نخواهد داد. محتوای شما باید به گوگل چیزی اضافه کند، در غیر این صورت گوگل برای نمایش شما دلیلی نخواهد داشت.
در این پست آموزشی سعی کردیم به صورت کامل و جامع به “آموزش روش بازنویسی محتوا” بپردازیم. نکاتی که در این بخش مطرح کردیم حاصل تحقیقات چند ساله ما میباشد و بهتر است که جدی گرفته شود. متاسفانه برخی مواقع تولید کنندگان محتوا مغرور میشوند و خودشان باعث افت کیفت کارشان میشوند. اگر بخواهیم کاملا حرفهای با یک محتوا برخورد کنیم باید بگوییم که ما چیزی تحت عنوان محتوای یونیک نداریم. چرا که هر چیزی که داخل وب نوشته میشود از قبل وجود دارد. رقابت بر سر این است که چه کسی بهتر و جذابتر یک محتوا را بازنویسی میکند. زمانی میتوانید محتوای یک سایت را در لیست بهترینها قرار دهید که محتوا به صورت اصولی بازنویسی شود.
سعی کنید پس از بازنویسی محتوا خودتان را در جای کاربر قرار دهید. آیا پاسخ سوال او را به صورت خلاصه جامع میدهید و یا کاربر به تحقیق در دیگر سایتها نیاز دارد. اگر از تکنیک و یا روش خاصی برای بازنویسی محتوا استفاده میکنید، از طریق بخش نظرات با ما و دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارید. به یاد داشته باشید که تولید محتوا بسیار کار سختی است و مانند گذشته نمیتوان یک سری کلمات کلیدی تکراری پشت سر هم استفاده کرد و با برچسب گذاری نیز ارزش محتوا را افزایش داد. چرا که گوگل درک بهتری نسبت به محتوا پیدا کرده است و شما باید یک محتوای یونیک با ارزش بسیار بالا ارائه کنید تا گوگل نظرش نسبت به سایت شما جلب شود و به آن اعتبار دهد.
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏
نظرات کاربران