سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
علت های عدم موفقیت در سئو چیست؟ برتر آموز-compressed

علت‌های عدم موفقیت در سئو چیست؟ | چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟

دسته بندی : سئو
1401/05/23

بسیار زیاد شاهد پروژه‌های سئویی زیادی بودیم که در آن سئوکار با توجه به انجام دستورالعمل‌های گوگل به صورت دقیق ولی نتیجه خوبی را از قضاوت های الگوریتم گوگل نگرفته است. بسیار زیاد هستند افرادی که دائما راجب به ناکارآمدی پروژه‌های سئویی خود صحبت می‌کنند. در حالت کلی می‎‌توان گفت که قضاوت‌های الگوریتم‌های گوگل تا نود و نه درصد مواقع به درستی صورت می‌گیرد و این عدم موفقیت شما به عوامل زیادی بستگی دارد ، یعنی شما باید استراتژی و کمپین سئو خود را بار دیگر به صورت درست بررسی نمایید و خطاهای احتمالی را رفع کنید. امروز من به همراه برتر آموز اینجا در کنار شما هستیم تا به صورت مفصل راجب به علت‌های عدم موفقیت در سئو چیست؟ صحبت کرده و نکات کاربردی زیادی را بررسی نماییم. برتر آموز بزرگترین مرجع آموزشی در سراسر کشور می‌باشد و برای شما محتوای قوق العاده کاربردی آموزش سئو را در نظر گرفته است. شما می‌توانید با مطالعه این آموزش به دانش سئویی خود بیافزایید و پروژه‌های بیشتر در این زمینه داشته باشید.

آنچه که شما در این مقاله می‌آموزید:

  • سئو چیست؟
  • علت‌های عدم موفقیت در سئو چیست؟
  • چگونه می‌توان با عدم موفقیت در سئو مقابله کرد؟

سئو چیست؟

قبل از اینکه به سراغ توضیحات علت‌های عدم موفقیت در سئو چیست؟برویم قصد داریم خلاصه‌ای راجب به دانش سئو مطرح کنیم. سئو به انجام مجموع قوانین و دستورالعمل‌هایی گفته شده از جانب گوگل گفته می‌شود. یعنی اینکه شما کمپین سئو سایت خود را دقیقا مطابق قوانین انجام بدهید تا از الگوریتم‌ها رتبه بگیرید. حالا در برخی از مواقع برخی از افراد گمان می‌کنند این قوانین را به درستی انجام داده‌اند ولی نتیجه دلخواه را نگرفته‌اند. این مقاله کاملا پرسش‌های ناشی از این سوالات را برطرف می‌کند.

علت‌های عدم موفقیت در سئو چیست؟

در این مرحله می‌خواهیم تمامی دلایل را به خوبی بررسی نماییم. پیشنهاد می‌شود حتما نکات کلیدی را یادداشت نمایید و یا با استراتژی سئوی سایت خود مقایسه نمایید تا باگ کار مشخص شود.

1.محتوای ضعیف سایت

یکی از مهمترین دلایل در رتبه‌دهی وبسایت ها نوشتن محتوای کاربردی و صحیح است. تقریبا می‌توان گفت که سئوکاری وجود ندارد که این نکته را بلد نباشد اما باگ سیستم اینجا به‌وجود می‌آید که نحوه تولید محتوا را آموزش ندیده باشند و فکر می‌کنند با تولید و درج محتوا به هر شکلی می‌توانند رتبه خوبی را کسب کنند اما واقعیت امر این‌طور نیست و شما باید بتوانید محتوای صحیح را در سایت خود درج نمایید. هدف اصلی گوگل در تولید محتوا برطرف کردن نیاز کاربران می‌باشد و این نیاز زمانی برطرف می‌شود که شما تولید محتوای آموزشی داشته باشید. صرفا پر کردن مقالات با هزاران کلمه بی ارزش که نیازی از کاربر دوا نکند هیچ اثری ندارد. یکی از مهمترین دلایلی که استراتژی‌های سئو با شکست مواجه می‌شود این است که محتوایی درخور و شایسته کاربران تولید نمی‌کنند ، شما به عنوان سئوکار که قوانین گوگل را می‌شناسید باید بتوانید کیفیت محتوا‌های تولیدی را بررسی نمایید. محتوا‌های دزدی و کپی ، محتواهایی بدون در نظر گرفتن قوانین نگارشی ، محتواهایی با قلم ضعیف و…. همگی جزو محتواهای بی‌کیفت حساب شده و ارزشی به سایت شما اضافه نمی‌کنند. پس گمان نکنید که چون هر روز مقاله تولید می‌کنید باید در SERP گوگل قرار داشته باشید و ترافیک خوبی را تجربه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌شود مقاله انتخاب اعضای تیم تولید محتوا را مطالعه نمایید.

انجام راهکار های خوب سئو برتر آموز

2. بالا بودن عدد بانس ریت

نرخ پرش یا بانس ریت یکی از اعداد مهمی است که هر سئوکاری باید آن را همواره بررسی کند و بکوشد که عدد بانس ریت سایت خود را کاهش دهد. زمانیکه کاربران وارد سایت شده و به هر دلیلی (مثلا دیدن محتوای نامناسب ، عدم مطابقت محتوا با عنوان سایت ، سرعت پایین سایت و….) سایت را ترک کنند یک عدد بانس ریت برای شما محسوب شده و بالا رفتن این عدد امتیاز منفی سئو برای شما در نظر گرفته می‌شود. این یکی از معضلاتی است که سئوکاران اطمینان دارند کمپین سئو آنها بی‌نقص است اما به بالا بون عدد بانس ریت سایت خود توجه ندارند. از کجا عدد Bounce Rate سایت خود را بدست آوریم؟ کافیست وارد گوگل آنالیتیکس شده و از آن قسمت عدد بانس ریت خود را بدست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و جلوگیری از بانس ریت پیشنهاد می‌شود مقاله نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟ را مطالعه نمایید.

3. عدم ریسپانسیو بودن وبسایت

فرض کنید یک سئوکار کمپین درجه یکی برای سایت خود طراحی می‌کند ، از انواع و اقسام تبلیغات کلیکی و بنری گرفته تا بازاریابی‌های‌ شبکه‌های اجتماعی و…. . همگی را در راستای افزایش ترافیک سایت و فروش سایت انجام می‌دهد. اما متاسفانه کاربران پس از ورود به سایت سریع سایت را ترک می‌کنند و اصلا تعاملی با محصولات ، مقالات و.. ندارند. خوب این موضوع یک شکست بزرگ برای کسب و کار محسوب می‌شود و باید به دنبال علت آن بگردند. وقتی علت را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که کاربرانی که به سایت مراجعه کردند متاسفانه اصلا نمی‌توانستند از سایت استفاده کنند و برای گوشی‌های موبایل اصلا طراحی نشده بود. همین نکته ساده و عدم بررسی آن باعث شد مقداری زیادی بودجه هدر برود و کمپین شکست بخورد. امروزه بیشتر کاربران شما با گوشی‌های موبایل وارد وبسایت می‌شوند و باید از لحظه ورود تا لحظه ثبت سفارش سایت برای این کاربران بهینه باشد. از کجا متوجه بشویم که سایت ما ریسپانسیو است؟

برای درک این موضوع می‌توانید در ابتدا به سایت https://search.google.com/test/mobile-friendly مراجعه کرده و سپس  URL سایت خود را وارد نمایید. بعد از اینکه لینک سایت خود را وارد کردید باید چند لحظه صبر کنید تا به بررسی سایت بپردازد. اگر پیغام Page is mobile friendly را دریافت کردید یعنی سایت شما کاملا واکنش گرا یا همان ریسپانسیو طراحی شده است.

سایت Designmodo Responsive Test

شما در این سایت می‌توانید لینک سایت خود را وارد نمایید سپس صفحه اصلی سایت شما را نشان می‌دهد و می‌توانید با پیکسل بندی اندازه آن را واکنش گرا طراحی کنید. همچنین سه سایز موبایل ، تبلت و دسکتاپ را نیز داراست.

حالا اگر سایت ما واکنش گرا نبود چه کنیم؟ در صورتی که متوجه شدید سایت شما برای گوشی موبایل به خوبی کار نمی‌کند ( برای مثال المان‌ها روی هم قرار دارد ، تصاویر در ابعاد نامناسب نمایش داده می‌شود ، نوشته‌های سایت ناخواناست و…. ) لطفا طراح سایت خود را برای این موضوع در میان بگذارید تا مشکل به زودی حل بشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌‎شود مقاله ریسپانسیو چیست؟ را مطالعه نمایید.

4. عدم استفاده از قدرت شبکه‌های اجتماعی

یکی از تکنیک‌های خوب برای رتبه گرفتن در گوگل استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. یعنی این شبکه‌ها با قدرتی که دارند باعث می‌شود گوگل اهمیت بیشتری به سایت شما بدهد. متاسفانه برخی از سئوکاران بر این باورند که می‌توانند حتی بدون استفاده از شبکه های اجتماعی هم برای سایت خود موفقیت کسب کنند ، نمی‌توان گفت که شما بدون استفاده از این شبکه‌ها هرگز موفق نمی‌شوید بلکه با استفاده از قدرت شبکه‌های اجتماعی می‌توانید گام‌های محکم‌تری را به سمت موفقیت بردارید. شبکه‌های اجتماعی با تکیه بر دو روش می‌تواند برای شما بسیار موثر باشد که در ادامه این دو روش را شرح می‌دهیم:

افزایش ترافیک سایت : اگر شما لینک سایت ، لینک محتوا ، لینک محصولات و…. سایت خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید باعث می‌شود تا ترافیک زیادی از کاربران دنبال کننده شما در این شبکه‌ها برای خرید ، مطالعه ، بازدید وبسایت و…. روی لینک‌ها کلیک کرده و سایت شما بیایند که این موارد ترافیک ارگانیک از سمت شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

وجود بک لینک با کیفیت : لینک‌های دریافتی از شبکه‌های اجتماعی کیفیت بالایی دارند و به دلیل معتبر بودن آن برای گوگل اعتبار بسیار خوبی را به سمت سایت شما هدایت می‌کنند و باعث کسب رتبه بهتر برای شما می‌شوند. در صفحه آموزش اینستاگرام به صورت کامل راجب به این شبکه اجتماعی توضیح دادیم برای کسب اطلاعات بیشتر حتما پیشنهاد می‌شود این محتوا را مطالعه نمایید.

5. استفاده از تکنیک های قدیمی و منسوخ شده

سئو مانند هر دانش دیگری نیاز دارد تا همیشه راجب به آن مطالب جدید خوانده شود و این علم همواره و هر روزه در حال آپدیت شدن است. متاسفانه برخی از سئو کاران با تکیه بر دانش قبلی خود می‌خواهند صفحات سایت خود را سئو کنند و رتبه برتر کسب کنند. الگوریتم‌ها و هسته‌ی مرکزی گوگل همواره در حال آپدیت شدن هستند و این آپدیت و بروزرسانی‌ها به این معنا است که گوگل در حال تغییر است پس شما هم باید دانش خود را بروز کنید. یک سئوکار در گذشته با پر کردن صفحات از کلمات کلیدی ، خرید بک لینک ، درج محتوای بی‌کیفیت و… می‌توانست رتبه خوبی را گوگل کسب کند که امروزه کاملا واضح است این موضوع ابدا در موتور جست و جوی گوگل جواب نمی‌دهد و شما توسط الگوریتم‌ها جریمه خواهید شد. تازه‌ ترین‌های سئو را می‌توانید همواره از برتر آموز بخوانید و به دانش سئویی خود بیافزایید.

شکست در سئو برتر آموز

6. عدم در نظر گرفتن بودجه کافی برای کمپین‌های سئو

یکی از مواردی که معمولا کارفرمایان به آن توجه ندارند و سئوکاران جلسه‌ی توجیهی برای این کار قرار نمی‌دهند این است که فکر می ‌کنند کمپین‌های سئو نیاز به هیچ هزینه‌ای ندارند و به صورت رایگان انجام می‌شوند اما برای اینکه موفق بشوید باید بتوانید هزینه‌هایی برای استراتژی سئو در نظر بگیرید. این را بدانید که شما با پرداخت هزینه می‌توانید کمپین‌های خود را به خوبی مدیریت نمایید. کمپین‌هایی مانند تبلیغات کلیکی ، درج رپورتاژ آگهی (می‌توانید آموزش رپورتاژ آگهی را مطالعه نمایید.) و… نیاز به پرداخت هزینه دارند و شما با پرداخت مبلغی می‌توانید این استراتژی را به سمت موفقیت سوق بدهید.

7. داشتن مشکلات UI/UX (تجربه کاربری و رابط کاربری) در سایت

این موضوع را در نظر بگیرید که مهمترین قسمت در کار شما رضایتمندی جامعه هدف می‌باشد. متاسفانه در برخی از وبسایت ها متوجه هستیم که عملیات سئو به درستی انجام می‌شود اما کاربران اصلا رضایتمندی خوبی از سایت ندارند. برای مثال صفحه ثبت سفارش در سایت‌های فروشگاهی به خوبی طراحی نشده است و کاربران برای کوچک ترین ثبت سفارش مشکلاتی زیادی دارند که همین موضوع اثر منفی را ایجاد می‌کند ، یا در نظر بگیرید که دیزاین سایت و رنگ بندی آن اصلا به خوبی طراحی نشده است و همین موارد باعث می‌شود کاربرانی که از طریق سئو وارد سایت شده‌اند برای این دلیل از سایت خارج شوند و عملا تمامی استراتژی‌های شما بی‌نتیجه خواهد بود.

8. عدم انتخاب شرکت هاستینگ مناسب

یکی از دلایل مهم برای شکست پروژه‌های سئویی عدم انتخاب شرکت مناسب برای گرفتن هاست می‌باشد. هاست‌های رایگان و ارزان همگی مواردی هستند که باعث وسوسه شدن کارفرما‌ها می‌شود. بر اساس تجربه پروژه های زیادی وجود داشتند که در آستانه شکست بودند اما پس از بررسی و مطالعه درباره‌ی مشکلات سایت متوجه شدیم که هاست‌های انتخاب شده توسط کارفرما و یا حتی سئوکار آنقدر ضعیف است که کاربران همگی با مراجعه به سایت و به محض ورود با ارور 500 مواجه هستند و نمی‌توانند اصلا سایت را باز کنند و همین مورد موجب آن می‌شود که ترافیک زیادی را از دست بدهند ، علاوه بر کاربران خزنده‌های گوگل  هم نمی‌توانند به شما سر بزنند و وقتی نتوانند سایت شما را مشاهده و بررسی کنند ، از لحاظ سئو هم امتیاز مناسب به سایت شما نمی‌دهند و با تمام این موارد پس از عوض کردن شرکت هاست متوجه رشد خوب این سایت‌ها شدیم و یک پروژه از برشکستگی نجات پیدا کرد. شاید هیچ موقع به انتخاب شرکت هاست توجه نداشته باشید ولی این را بدانید که باید پایه ریزی سایت خود را مناسب انجام بدهید. پیشنهاد می‌شود همین الان شرکت هاستینگ خود را بررسی نمایید. شما ویژگی هایی مانند آپتایم هاست ، پشتیبانی خوب ، فضای کافی هاست با توجه به حجم سایت شما ، پهنای باند ، امنیت سرور ، بکاپ گیری و….. باید بررسی نمایید. اگر شرکت هاست شما ویژگی های بالا را به خوبی نداشت پیشنهاد می‌شود مقاله هاستینگ برتر ایران را مطالعه نمایید.

9. از بروزرسانی الگوریتم ها و هسته‌ی گوگل غافل هستید.

یکی از مواردی هم که باعث علت‌های عدم موفقیت در سئو چیست؟ می‌شود عدم اطلاع از بروزرسانی الگوریتم‌ها و هسته‌ی گوگل است زیاد تمامی این آپدیت ها روی نتایج SERP گوگل تاثیر گذار است و حتی می‌تواند نتایج را به طور کل عوض کند. شما زمانی که ندانید هر کدام از الگوریتم ها چه زمانی و به چه دلیلی آپدیت می‌شوند نمی‌توانید استراتژی خوبی برای موفقیت طراحی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌شود مقاله الگوریتم‌های گوگل را مطالعه نمایید.

10. عجله داشتن در گرفتن سریع نتیجه

همانطور که می‌دانید سئو یک عملیات آهسته و پیوسته است و اگر مطابق سئو کلاه سفید پیش بروید در بازه زمانی 3 الی 12 ماهه با توجه به ماهیت وبسایت می‌توانید نتایج زحمات خود را مشاهده نمایید. پس اصلا نباید در رابط با نتیجه گرفتن از گوگل عجله داشته باشید و در پروژه‌های سئویی خود حتما باید این موضوع را با کارفرما در میان بگذارید که کارفرما هم بداند برای کسب نتیجه وبسایت خود باید مدت زمانی را تعمل داشته باشد. متاسفانه خیلی از کسب و کار‎‌ها هستند که خیلی سریع از پروژه‌های خود نا امید می‌شوند و زمانی که با آن‌ ها صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم که گمان می‌کردند تا بازه زمانی یک هفته‌ای می‌تواستند نتیجه مطلوب را دریافت کنند اما سئو اصلا دانش سریعی نیست. پس حتما باید بدانید که اگر عجله دارید از سئو استفاده نکنید.

11. عدم شناخت جامعه هدف

یکی از مواردی که همیشه در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ با آن مواجه هستیم این است که افراد شناخت خوبی از جامعه هدف ندارند و هم عدم شناخت باعث می‌شود که حتی نتوانند به خوبی کمپین‌های خود را مدیریت کنند. همیشه در ابتدای شروع هر کسب و کاری سعی کنید زمان مناسبی را برای شناخت جامعه هدف قرار بدهید و گمان نکنید که این شناخت بیهوده است بلکه شما با شناخت این جامعه بهتر می‎‌توانید نیاز آنها را برطرف کنید. آموزگار ریاضی دبستانی را به خاطر داشته باشید که در کلاس‌های رفع اشکال از دانش آموزان مشکلات آنها را سوال می‌پرسد که بتواند با شناخت به این مشکلات نیاز دانش آموزان را برای امتحان برطرف کنید و شما نیز باید مانند یک آموزگار سعی در شناخت نیاز جامعه هدف خود داشته باشید تا بتوانید در راستای آن‌ها فعالیت انجام بدهید.

راه های مقابله با شکست سئو در برتر آموز

چگونه می‌توان با عدم موفقیت در سئو مقابله کرد؟

برای مقابله با عدم موفقیت در سئو اگر صاحبین کسب و کار هستید در درجه اول باید بتوانید یک متخصص خوب در سئو را استخدام نمایید و اگر شما دانش آموخته سئو هستید باید همیشه اطلاعات خود را آپدیت نگه دارید و مطالعاتی گسترده ترجیحا به زبان انگلیسی برای سئو داشته باشید. (اگر به زبان انگلیسی مسلط نیستید حتما آموزش زبان انگلیسی را مطالعه نمایید.)

استراتژی برای سئو خود داشته باشید. هیچ موقع بدون هدف و بدون برنامه دانش سئو را انجام ندهید و سعی کنید از قبل برنامه ریزی برای این کار داشته باشید این برنامه ریزی می‌تواند شامل تولید محتوا ، لینک سازی ، رپورتاژ آگهی ، تبلیغات و… باشد.

سخن آخر :

سعی کرده‌ایم به طور کامل راجب به موضوع علت‌های عدم موفقیت در سئو چیست؟ صحبت کرده و نکته‌های خوبی را بیان نماییم. به این نکته توجه داشته باشید که شما با انجام اصول سئو به صورت درست می‌توانید درآمدی خوبی را برای کسب و کار خود به ارمغان بیاورید. تنها نکته مهم که همیشه آن را به خاطر بسپارید این است که سئو را به صورت آهسته و صد البته پیوسته انجام بدهید تا نتیجه دلخواه را کسب نمایید. اگر تجربه ای در این زمینه دارید لطفا در قسمت با کامنت دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم کارشناس رشته علوم کامپیوتر. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.