هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
bounce rate

نرخ پرش یا Bounce rate چیست ؟ چگونه بانس ریت را کاهش دهیم؟

1400/08/12

نرخ پرش یا Bounce rate مسئله ای مهم است که امروزه متخصصین سئو و دیجیتال مارکتر ها را به چالش کشیده است. اگر بخواهیم بانس ریت را با دنیای واقعی مقایسه کنیم ، مثال زیر تعریفی مناسب از بانس ریت خواهد بود.

فکر کنید شما میخواهید از فروشگاه های اطراف منزلتون خرید کنید، مهم ترین نکته هنگام خرید که توجه شما رو جلب میکند ویترین و فضای فروشگاه است. وارد فروشگاه میشوید تا کالای مورد نظرتون رو از نزدیک مشاهده کنید قطعا پس از ورود به فروشگاه فضای مغازه، دیزاین حتی عطر خوشی که در فضا پیچیده توجه شما رو جلب میکند و در همان لحظه یک فروشنده خوشرو و خوش بر خورد کنارتون ایستاده و شما را برای خریدی دلنشین راهنمایی میکند این باعث میشود شما در فروشگاه برای مدتی حضور داشته باشید و در آخر شما با تجربه کاربری خوشایند فروشگاه را ترک میکنید.

عکس این ماجرا را در نظر بگیرید شما وارد یک فروشگاه برای خرید کالا میشوید، چیدمان و فضای مغازه طوری طراحی شده است که نمیتوانید کالای مورد نظر را به خوبی مشاهده کنید. پس از مدتی که در مغازه حضور دارید هیچ شخصی پاسخگو شما نیست این باعث میشود شما فروشگاه را به سرعت ترک کنید و تجربه ناخوشایندی برای شما به وجود آید. همین مثال کوتاه توضیح دهنده نرخ پرش یا Bounce rate هست. در ادامه برای بررسی بیشتر این موضوع و پاسخ به سوال نرخ پرش یا Bounce rate چیست ؟ با برتر آموز همراه باشید.

آنچه شما در این مقاله می آموزید:

  • نرخ پرش سایت یا bounce rate چیست؟
  • عدد بانس ریت را از کجا بدست آوریم؟
  • چرا باید به عدد بانس ریت توجه کنیم ؟
  • چگونه عدد بانس ریت را کاهش دهیم ؟
  • نرخ پرش چه تاثیری روی سئو دارد؟
  • میانگین نرخ پرش
  • تفاوت نرخ خروج و نرخ پرش

نرخ پرش سایت یا bounce rate چیست؟

نرخ پرش در سایت به این معنا است که کاربر با مراجه به سایت شما بدون گردش در صفحات (بدون کلیک کردن روی لینک ها) سایت شما را ترک کند. عددی که شما به عنوان بانس ریت مشاهده میکنید در واقع این ترک کردن کاربران پس از ورود به سایت را نشان میدهد. اگر عدد بانس ریت شما بالاست حتما باید مشکل را ریشه یابی کنید زیرا عدد بالای Bounse rate به طور مستقیم به سئو سایت آسیب میرساند.

عدد بانس ریت را از کجا بدست آوریم؟

دانستن این عدد از اهمیت بالایی برخورد دار است. شما میتوانید با ابزار گوگل آنالیتیکس عدد بانس ریت سایت خود را بدست آورید.

با مراجعه به گوگل آنالیتیکس ، سپس Audience و بعد از آن Overview میتوانید کادر بانس ریت را مشاهده نمایید. این عدد نرخ پرش کلی وبسایت شما را شامل میشود.

گوگل آنالیتیکس بررسی میکند که کاربران با مراجه به سایت شما آیا عکس العملی انجام می دهند یا نه و با بررسی این موضوع در نهایت عدد بانس ریت را محاسبه میکند.

در مقاله بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ میتوانید تمامی ابزار ها با کاربردشان را مشاهده نمایید.

نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس

نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس

چرا باید به عدد بانس ریت توجه کنیم ؟

بررسی و آنالیز این عدد باید برای شما اهمیت بالایی داشته باشد و آن را بررسی نمایید. با بالا بودن عدد بانس ریت باید به دنبال مشکل زایی باشید.

معمولا بالا بودن این عدد به عوامل زیر وابسته است.

  1. سرعت سایت شما پایین است، کاربر زمانی که وارد سایت شما میشود باید تایم زیادی را منتظر لود شدن صفحات باشد.
  2. کیفیت صفحات لندینگ پیج شما پایین است و از لحاظ بصری کاربر را جذب نمیکند.
  3. آیکون های Call to action برای ایجاد نرخ تعامل وجود ندارد.
  4. کاربر اشتباه وارد سایت شما شده است. خیلی از مواقع کاربران به دنبال مطالبی هستند که فکر میکنند در سایت شما میتوانند به مطلب مور نظر برسند ولی به محض ورود متوجه میشوند مطالب مورد نیاز در سایت شما نیست.

چگونه عدد بانس ریت را کاهش دهیم ؟

محتوای مناسب

همانظور که میدانید محتوای مناسب برای سایت از اهمیت بالایی برخورددار است و اگر میخواهید خیلی اصولی پیش بروید باید تولید محتوای جذابی برای سایت خود داشه باشید. داشتن محتوای جذاب باعث میشود کاربر با سایت شما تعامل داشته باشد ، زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند و این تعامل بانس ریت را کاهش میدهد.

لینک های داخلی سایت

شما باید بتوانید داخل سایت خود یک زنجیره لینک سازی داخلی داشته باشید. به طوریکه کاربر وقتی وارد سایت میشود با خواندن مقالات شما بتواند به مقالات مرتبط دسترسی داشته باشد توجه داشته باشید که لینک ها به درستی کار کنند. از ساختن این زنجیره لینک سازی در سایت های خود غافل نشوید.

رسپانسیو بودن

امروزه 80 درصد سرچ های موتور های جست و جو با گوشی های موبایل انجام میشود. از این رو از طراح سایت خود باید بخواهید که صفحات شما را واکنش گرا یا رسپانسیو طراحی کند. حتی اگر شما محتوای جذاب و لینک سازی اصولی داشته باشید ولی سایتتان رسپانسیو نباشد کاربر پس از ورود به سایت بلافاصله آن را ترک میکند. کاربر نباید وقتی با گوشی موبایل وارد سایت میشود مجبور به اسکرول و یا زوم کردن باشد. اگر این موارد رعایت نشود باعث بالا رفتن نرخ پرش میشود. به سایز فونت ها، رنگ متن و سایز تصاویر در گوشی های موبایل دقت کنید.

قالب سایت

سعی کنید قالب سایت خود را متناسب با موضوع سایت انتخاب نمایید. انتخاب یک قالب و ظاهر از اهمیت بالایی برخورد دار است. زیرا اگر قالب سایت شما خوب نباشد کاربر پس از ورود به سایت خارج شده و نرخ پرش را افزایش میدهد.

رعایت تجربه کاربری و رابط کاربری

شما باید سایتتان را با قوانین تجربه کاربری و رابط کاربری طراحی کنید. کاربر به محض ورود به سایت باید احساس خوشایندی داشته باشد، جاگذاری آیکون ها ، رنگ متن ها، اندازه فونت ها ، دسترس پذیری سایت و… همگی مواردی هستند که باید اصولی دیزاین شود.

پاپ آپ و تبلیغات زیاد

قطعا تبلیغات یکی از روش های کسب درآمد شماست ولی این تبلیغات نباید به گونه ای باشد که کاربر را آزار دهد و باعث شود کاربر سایت شما را بدون دیدن محتوا ها ترک کنید. اگر از پاپ آپ استفاده میکنید، در طراحی آن دقت کنید دکمه ضربدر بستن پاپ آپ را در دسترس کاربر قرار دهید تا کاربر بتواند به آسانی پاپ آپ را ببندد و یا طراحی رنگ پاپ ها نباید به گونه ای باشد که کاربر را اذیت کند.

سرعت لود شدن صفحات

یکی از مهم ترین مسئله ای که رعایت نکردن آن موجب افزایش نرخ پرش میشود، سرعت سایت است. سایت شما باید در کمتر از چند ثانیه در اختیار کاربر قرار بگیرد. اگر سرعت لود صفحات طولانی شود از حوصله کاربر خارج است و باعث میشود بدون دیدن سایت شما نرخ پرش را افزایش دهند.

تطابق کلمات کلیدی با محتوای سایت

مطالب نوشته شده سایت شما باید با کلمات کلیدی کاملا تطابق داشته باشد. کاربر انتظار دارد مطالبی را که به دنبال آن است در سایت شما مشاهده کند. از تیتر های زرد برای ورود کاربر به سایت خود استفاده نکنید . ممکن است با تیتر زرد اول ورودی خوبی به سایت بگیرید اما به مرور زمان نرخ پرش سایت شما افزایش میابد زیرا کاربران پس از ورود متوجه میشوند که مطلبی که به دنبال آن بودند را در سایت شما پیدا نمیکنند.

تمامی موارد گفته شده مکمل یکدیگر هستند و باید برای کاهش نرخ پرش همه موارد بررسی شده را رعایت کنید.

همچنین با انجام تست A/B در دیجیتال مارکتینگ میتوانید موارد بالا را آزمون و خطا کنید.

نرخ پرش چه تاثیری روی سئو دارد؟

بالا بودن نرخ پرش نشان دهنده این است که کاربر با سایت ما نمیتواند تعامل برقرار کند. این عدم برقراری تعامل کاربر با وبسایت برای هر کسب و کاری عواقب مخصوص به خود را دارد. اگر وب سایت فروشگاهی دارد بانس ریت نشان میدهد که کاربران به محصولات شما توجهی ندارند و به طور کلی از سایت رضایت ندارند و یا اگر وبسایت خبری دارید بانس ریت نشان میدهد اخبار و مقالات شما برای کاربر جذابیتی ندارد. تمام این موارد نارضایتی کاربر را به دنبال دارد و هدف گوگل این است که  کاربر با رضایت از سایت شما استفاده کند بنابراین این نارضایتی ها روی سئو سایت شما تاثیر گزار است

میانگین نرخ پرش

میانگین این عدد برای هر وبسایتی با توجه به موضوعی که دارد متفاوت است مثلا نرخ پرش در سایت های فروشگاهی پایین تر از سایت های وبلاگی است در حالت کلی میانگین نرخ پرش 41 تا 51 درصد را برای سایت ها در نظر میگیرند. توجه داشته باشید که منابع ترافیکی سایت نیز می‌توانند به طرز چشمگیری، بر روی bounce rate سایت شما تاثیر بگذارند.

نرخ پرش در سایت های مختلف

نرخ پرش در سایت های مختلف

نرخ خروج چیست و چه تفاوتی با نرخ پرش دارد؟

هر دیجیتال مارکتری قطعا باید تفاوت دو عبارت نرخ خروج و نرخ پرش را بداند. همانطور که گفته شد نرخ پرش نشان دهنده تعداد کاربرانی است که پس از ورود به سایت بدون هیچ اکشنی ، سایت شما را ترک میکنند.

ولی نرخ خروج تعداد کاربرانی هست که یک صفحه خاص را ترک میکنند حتی اگر صفحه بازدید شده اولین صفحه نباشد.

تعداد نرخ خروج و نرخ پرش با فرمول های زیر محاسبه میشود :

Bounce rate=تعداد بانس‌ها / تعداد تمامی بازدیدکنندگان *۱۰۰

Exit rate=تعداد خروج از صفحه/ تعداد تمامی بازدیدکنندگان *۱۰۰

نکته آخر :

ممنون از شما که تا اینجا همراه مقاله نرخ پرش یا Bounce rate چیست ؟ با برتر آموز همراه بودید. حتما پس از مطالعه این مقاله عدد Bounce rate سایت خود را از گوگل آنالیتیکس چک کنید و اگر تعداد بانس ریت شما بالا بود با با به کار گیری موارد گفته شده سعی کنید به مرور این عدد را کاهش دهید. اگر در این زمینه تجربه ای دارید ممنون می شویم در قسمت کامنت با دوستان به اشتراک بگذارید . یا اگر به مبحث دیجیتال مارکتینگ علاقه دارد در قسمت آموزش دیجیتال مارکتینگ همراه ما باشید.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *