هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش جامع ریتارگتینگ

ریتارگتینگ چیست؟+(راهنمای جامع تبلیغات ریتارگتینگ)

1400/08/24

هدف اصلی هر کسب و کار و هر دیجیتال مارکتری این است که بتواند مشتری های بالقوه خود را به مشتری های بالفعل تبدیل کند. دیجیتال مارکتر ها همواره در تلاش اند تا مشتری ها را از قیف فروش حرکت دهند و به مرحله آخر وفاداری به برند برسانند.

همانطور که میدانیم در مرحله اول قیف فروش که آگاهی از برند نام دارد شما تعداد چشمگیری ریزش مشتری خواهید داشت. یکسری از افراد باقی می مانند با شما ارتباط میگیرند ولی باز هم درصد کمتری از آنها وارد مرحله خرید میشوند. فضای مطلوب یک کسب و کار زمانی است که تمام مشتری هایی که از مرحله آگاهی برند عبور میکنند از شما خرید انجام دهند ولی در 90 درصد مواقع این اتفاق نمی افتد .

تجربه نشان داده است تعداد کمی از افراد پس از اولین بازدید از سایت شما خرید انجام میدهند. حتی ممکن است کالاهای خود را در سبد خرید قرار دهند ولی ثبت سفارش انجام ندهند. برای حل این مشکلات تبلیغاتی به نام ریتارگتینگ بین مرحله  Consideration یا جذب مخاطب و Acquisition یا جذب مشتری قرار گرفت. در ادامه با برتر آموز همراه باشید تا به توضیح کامل ریتارگتینگ و نحوه اجرای آن در کسب و کارها بپردازیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید :

  • ریتارگتینگ چیست ؟
  • چرا از ریتارگتینگ استفاده کنیم؟
  • تبلیغات ریتارگتینگ چگونه کار میکنند؟
  • ریتارگتینگ چه مزیتی نسبت به سایر تبلیغات دیجیتال مارکتینگ دارد؟
  • بهترین روش های استفاده از ریتارگتینگ ( چگونه حداکثر بازدهی را از ریتارگتینگ بگیریم؟)
  • ریتارگتینگ محصول چیست ؟
  • چگونه یک کمپین ریتارگتینگ طراحی کنیم؟
  • تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

با مثال ساده ای به توضیح ریتارگتینگ چیست؟ میپردازیم:

فرض کنید کاربر برای بار اول وارد یک وبسایت شده است، پس از گشت و گذار در سایت و دیدن محصولات خرید انجام نمیدهد و سایت شما را ترک میکنند. اینجا هنر شماست که با تبلبغات ریتارگتینگ بتوانید مشتری را دوباره به وبسایت خود برگردانید.

در واقع ریتارگتینگ به دنبال افرادی میرود که وارد وبسایت شما شده اند ولی از شما خرید انجام نداده اند. دراصل سرویس های ریتارگتینگ این افراد را شناسایی میکنند و به محض اینکه این افراد وارد وبسایت های دیگری شوند تبلیفات شما را برایشان نمایش داده می دهند تا این افراد دوباره به وبسایت شما برگردند و خرید خود را نهایی کنند.

پس این نوع تبلیغ ریتارگتینگ فقط برای کسانی به کار میرود که قبلا سایت شما را بازدید کردند با برند شما آشنا هستند ولی خرید از شما انجام نداده اند به کار میرود.

ریتارگتینگ را برای کاربران جدید در مرحله اول قیف فروش آگاهی از برند به کار نبرید.

در واقع تبلیغ ریتارگتینگ کاربران را تشویق به خرید از شما میکنند. فرض کنید شما فروشنده دوره های آموزشی هستید. کاربری که وارد سایت شما شده است پس از بررسی کامل سایت و خواندن مطالب از شما خرید نمیکند. این عدم خرید به موارد زیادی همچون،عدم اعتماد یه سایت شما، قیمت پکیج، فراموشی کاربر و…. بستگی دارد.

سرویس های ریتارگتینگ که در ادامه توضیح میدهیم چگونه کار میکند، این افراد را شناسایی میکنند. این کاربر به محض اینکه وارد سایت دیگر شود بنر تبلیغاتی دوره آموزشی شما را می بیند. دیدن این تبلیغات سایت شما و دوره آموزشی شما را دوباره با کاربر یادآور میشود و 90 درصد زمینه ساز خرید مشتری از وبسایت شما می شود.

شما میتوانید رفتار کاربران در سایت را با ابزار هات جار مشاهده نمایید. اگر با این ابزار آشنایی ندارید میتوانید راهنمای جامع ابزار هات جار را مشاهده نمایید.

در تصویر زیر به بررسی شماتیک ریتارگتینگ چیست؟ میپردازیم :

ریتارگتینگ چیست؟

چرا از ریتارگتینگ استفاده کنیم؟

در این قسمت میخواهیم بررسی کنیم که ریتارگتینگ چه تاثیری دارد و چرا باید از ریتارگتینگ در کسب و کارمان استفاده کنیم پس با ریتارگتینگ چیست؟ همراه باشید.

awareness (آگاهی بخشی): ریتارگتینگ باعث آگاهی از برند میشود. تبلیغات ریتارگتینگ شما در سرتاسر فضای مجازی برای کاربرانی که حداقل یک بار به شما سر زده اند نمایش داده میشود. شما دوباره کاربر را با وب سایت خودتان ولی این بار در سایت دیگر درگیر میکنید. این باعث میشود برند شما برای این دسته کاربران مطرح شود و در واقع نوعی برند سازی میشود.

conversion rate ( نرخ تبدیل): با ریتارگتینگ نرخ فروش خود را نیز بالا میبرید. چون باعث میشود با توجه به سلیقه کاربر تبلیغات ریتارگتینگ را نمایش دهد و کاربران روی بنر شما کلیک کنند و در نهایت خرید خود را نهایی کنند.

تبلیغات ریتارگتینگ چگونه کار میکنند؟

تبلیغات ریتارگتینگ با کمک کوکی ها کار میکنند. در ابتدا شما باید با یک سرویس ارائه دهنده تبلیغات ریتارگتینگ همکاری نمایید. این سرویس ها یک قطعه کد به شما ارائه میدهند که باید این قطعه کد را در هدر سایت خود قرار دهید. از طراح سایت خود بخواهید تا این قسمت را برای شما انجام دهد.

اگر میخواهید خودتان این کار را انجام دهید میتوانید از دو روش این کار را انجام دهید:

روش اول : وارد هاست خود شده و capenl را باز کنید و به صورت دستی در فولدر header.php و footer.php کد را قرار دهید. اگر با کد نویسی و اجزای هاست آشنا نیستید بهتر از روش دوم این کار را انجام دهید.

روش دوم : افزونه Insert Headers and Footers را از مخزن وردپرس دانلود کنید. با این افزونه میتوانید بدون نیاز به دانش برنامه نویسی هر قطعه کد دلخواهی را در هدر و فوتر سایت خود قرار دهید.

در حالت کلی اگر با کد نویسی و انجام این فرآیند آشنایی ندارید بهتر است این کار را خودتان انجام ندهید.

بعد از اینکه این این اسکریپ را د ر سایت خود قرار دادید، حالا هر کاربری که برای بار اول به شما سر بزند یک کوکی در مرورگر او ذخیره میشود. این کوکی ها در دامنه سرویس دهنده تبلیغات ریتارگتینگ شما ذخیره میشود. حالا این کاربر به محض ورود در هر سایت دیگه ای با تبلیغات بنری شما مواجه میشود.

این کوکی ها (web cookies) واحد های کوچکی هستند و در سرویس لپتاپ یا موبایل کاربری که در صفحات وب میچرخد قرار میگیرد. این کوکی ها انواع مخلفی دارند ولی کوکی مخصوص تبلیغات ریتارگتینگ Tracking cookies نام دارد.

آمار و ارقا نشان میدهند کاربرانی که برای دوم از طریق تبلیغات ریتارگتینگ به سایت بازمی گردنند خرید موفق تری دارند و اکثرا در قالب مشتریان ریتنشن مارکتینگ قرار میگرند(یعنی در فاصله زمانی کوتاه خرید مجدد از سایت شما انجام میدهند.) برای توضیحات تکمیلی یه مقاله ریتینشن مارکتینگ چیست؟ مراجعه نمایید.

اگر تبلیغات ریتارگتینگ را تواما در کنار سایر تبلیغات دیجیتال مارکتینگ انجام دهید باعث یک افزایش یک فروش فوق العاده خواهید شد.

اگر بخواهیم از لحاظ سئو بررسی کنیم اگر مشتریان به سبد خرید نرسند ولی با بازگشت مجدد به بازگشتتان باعث افزایش ترافیک سایت میشوند.

تبلیغات ریتارگتینگ

تبلیغات ریتارگتینگ

ریتارگتینگ چه مزیتی نسبت به سایر تبلیغات دیجیتال مارکتینگ دارد؟

اولین و مهم ترین نکته ای که در تبلیغات ریتارگتینگ نسبت به سایر تبلیغات دیجیتال مارکتینگ وجود دارد این است که کاربران در مرحله اول با برند، سایت و کسب و کار شما آشنا هستند. این آشناییت قبلی باعث میشود شما زمان و هزینه زیادی را برای شناخت مشتری صرف نکنید.

در واقع الان شما با یکسری جامعه هدف سر و کار دارید که خودشان شما را پیدا کردند و الان وظیفه شما به عنوان دیجیتال مارکتر این است که این افراد را در قیف فروش حرکت دهید.

برای مثال شما فروشنده یک گوشی موبایل با قیمت n تومان هستید، زمانی که در تایم تخفیف و شگفت هستید و می توانید این کالا را با قیمت n-1 بفروشید علاوه بر سایر تبلیغات دیجیتال مارکتینگ باید حتما ریتارگتینگ هم انجام دهید.

در این مرحله نرخ تبدیل ریتارگتینگ به حداکثر خود میرسد، چون شما کاربرانی را به سایت خود فرا میخوانید که ممکن بود میخواستند از شما گوشی موبایل را خریداری کنند ولی به علت قیمت بالای آن نتواسنته اند الان با این بنر تبلیغاتی دوباره به آن ها یادآور میشوید که از شما خرید انجام دهند. ریتارگتینگ از تأثیرگذارترین و بهینه‌ترین روش‌های تبلیغات آنلاین است.

اگر تا به حال از ریتارگتینگ استفاده نکرده اید همین الان از دیجیتال مارکتر خود بخواهید یک استراتژی برای تبلیغات ریتارگتینگ برنامه ریزی کند.

بهترین روش های استفاده از ریتارگتینگ ( چگونه حداکثر بازدهی را از ریتارگتینگ بگیریم؟)

 تا اینجا مفاهیم اولیه ریتارگتینگ چیست ؟ را آموختیم برای اینکه حداکثر بازدهی را از تبلیغات ریتارگتینگ بگیرید نکات زیر را با دقت بررسی نمایید.

مخاطبین خود را دسته بندی کنید.

شما باید مخاطبین ای که به سایت شما سر میزنند بر اساس نوع خرید کالا، حجم خرید، و…. تقسیم کنید.

برای مثال شما یک فروشگاه اینترنتی با تنوع زیادی از کالاها دارید و فقط برای دسته بندی گوشی موبایل تخفیف گذاشته اید. تبلیغات ریتارگتینگ شما نیاز نیست برای مشتریانی که از دسته لباس شما همیشه بازدید میکنند ارسال شود.

باید ریتارگتینگ هدفمند انجام دهید و بنر های تبلیغاتی متانسب با سلیقه و بازدید اخیر کاربر برایش ارسال کنید. این دسته بندی مخاطب را در بازایابی پیامکی هم شاهد بودیم که باید جامعه هدف را تقسیم بندی میکردیم.

پس در تبلیغات ریتارگتینگ و هر نوع تبلیغات دیجیتال مارکتینگ دسته بندی مخاطب را فراموش نکنید.

Call to action فراموش نشود.

حتما در طراحی بنر های ریتارگتینگ خود از دکمه فراخوانی یا call to action غافل نشوید. این دکمه را جذاب و متناسب با تجریه کاربری و رابط کاربری مناسب طراحی نمایید.

برای مثال شما کاربرانی را دارید که وارد سایت شما شده اند محصولات شما را درون سبد خرید خرید داده اند ولی به هر علتی موفق به ثبت سفارش نشده اند. میتوانید برای این دسته از کاربران بنری را طراحی کنید که به آنها یادآور شوید هنوز خرید خود را انجام نداده اید یا برای تشویق این کاربران برای خرید، کد تخفیف یا ارسال رایگان قرار دهید. این بهترین نوع تبلیغات ریتارگتینگ است. زیرا به کاربر حس اعتماد و اطمینان میدهد.

بازه زمانی فراموش نشود.

از زمانی که کاربر وارد سایت شما شده و محصول مورد نظر را انتخاب میکند شما فرصت دارید در یک بازه زمانی مشخص برای آن شخص ریتارگتینگ انجام دهید.. مثلا شما فروشنده یک کالای زینتی و لوکس هستید بهتر است از تایمی که کاربر از سایت شما خارج میشود تا حداقل 2 الی 3 روز در سایت های دیگر روی این محصول ریتارگت شوند.

تایم ریتارگت برای هر محصول متفاوتی است و نمیتوان یک قانون کلی برای همه محصولات در نظر گرفت اما توجه داشته باشید که ریتارگت را زیاد انجام ندهید.

طراحی ریتارگتینگ

ریتارگتینگ محصول چیست ؟

یکی از انواع تبلیغات ریتارگتینگ، ریتارگتینگ محصول نام دارد. در این نوع تبلیغ شما میتوانید برای هر کاربر با توجه به سرچ آن محصول ریتاگت کنید. مثلا کاربر در سایت شما هدفون سرچ کرده است. شما فقط همین کالای هدفون را برای او در سایت های دیگر ریتارگت میکنید. این کار باعث میشود که شما فقط برای مشتریان خاص کمپین طراحی کنید و هزینه های تبلیغات را کاهش دهید.

بر اساس آمار و ارقام تبلیغات ریتارگت روی محصولات فروش سایت را تا 10 برابر افزایش میدهد و این عدد یک رقم قابل توجه برای کسب و کار های اینترنتی است.

چگونه یک کمپین ریتارگتینگ طراحی کنیم؟

در قسمت قصد داریم تا نحوه طراحی تبلیغات ریتارگتینگ را با هم بررسی کنیم. با برتر آموز همراه باشید.

همه صفحات وب سایت خود را به اسکریپت های ریتارگتینگ متصل کنید.

سعی کنید در تمامی صفحات سایت خود اسکریپت های ریتارگتینگ را قرار دهید. این کار باعث میشود تا یتوانید کوکی های مرورگر کاربران را داشته باشید. سعی کنید از شرکت های معتبر در این زمینه برای ریتارگتینگ استفاده نمایید.

از بازدید کننده ها فهرست ریتارگت بسازید.

با توجه به موضوع وبسایت و محصولاتی که برای فروش دارید سعی کنید یک فهرستی تهیه نمایید تا وقتی کاربران به سایت شما سر میزنند با توجه به ویژگی هایی که دارند در آن فهرست قرار بگیرند. انجام این کار تبلیغات را برای شما آسان تر میکند.

میتوانید این دسته بندی را به صورت زیر انجام دهید :

  • بازدیدکننده‌های صفحه اصلی
  • بازدید کننده دسته محصولات
  • بازدید کننده تک محصول

برای هر گروه یک تبلیغ متناسب تعیین کنید.

شما پس از گروه بندی باید تبلیغ متناسب برای هر گروه را طراحی نمایید. تبلیغ ریتارگتینگ کسانی که محصول شما را دیده اند با کسانی که فقط وارد صفحه اصلی شما شده اند باید متفاوت باشد. اگر این موارد رعایت نشود شما نرخ تبدیل را کاهش می دهید.

از تبلیغات بنری موثر و زیبا استفاده کنید.

شما باید تبلیغات بنری زیبایی را طراحی کنید ، این بنر ها باید طوری طراحی شود که کاربر را جذب کند تا روی آن کلیک کند و برای بار دوم به سایت شما مراجعه کند.

تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

ریتارگتینگ و ریمارکتینگ با یک دیگر تفاوت هایی دارند و نباید این دو را باهم یکی در نظر گرفت. ریتارگتینگ زیرمجموعه‌ی ریمارکتینگ است. ریتارگتینگ آنلاین و در وبسایت ها انجام میشود ولی ریمارکتینگ به دو روش آفلاین و آنلاین انجام میشود.

سخن آخر :

سعی کرده ایم تا به اینجا به توضیح کامل ریتارگتینگ چیست؟ بپردازیم. اگر ار این نوغ تبلیغات تا به حال استفاده نکرده اید سعی کنید همین امروز برای ریتارگتینگ خود برنامه ریزی نمایید سعی کنید از پلتفرم های معتبر ارائه دهنده این سرویس استفاده نمایید. اگر در این زمینه تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید . یا اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید در صفحه آموزش دیجیتال مارکتینگ اطلاعات مفیدی را کسب نمایید. ممنون از اینکه همراه برترآموز بوده اید.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *