هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
اجزای سایت

اجزای سایت چه هستند؟ یک وب سایت شامل چه اجزایی است؟

1400/09/15

هدف یک وب سایت موفق این است که به شما کمک کند تا فروش را افزایش دهید. سایتی موفق است که در راه جذب مشتریان بیشتر به شما کمک کند و مهم تر از آن این است که باعث شود افراد دوباره به سایت شما برگشته و بیشتر در آن باقی بمانند. در این مقاله در سایت برترآموز می خواهم اجزای سایت را به صورت تمام و کمال بررسی کنم و بگویم که اجزای سایت دقیقا چه ویژگی هایی دارند؟

وقتی که می خواهید به ساخت سایت بپردازید باید به 10 جز اصلی توجه داشته باشید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

اجزای سایت

سیستم مدیریت محتوا یا CMS

سیستم مدیریت محتوای سایت بخش پشتی وب سایت شما است و به شما کمک می کند که ابتدا سایت را طراحی و سپس آن را مدیریت نمایید. با CMS می توان تقریبا تمامی بخش های سایت را سازماندهی و نگهداری کرد. CMS صفحات وب سایت و داده های شما را مدیریت می کند و باعث می شود تا استفاده از سایت شما برای کاربران راحت تر شود.

اگر می خواهید سایت بسازید و به دنبال ابزار یا ابزارهایی هستید که با استفاده از آن ها به راحتی سایت بسازید، CMS ها گزینه های خوبی برای این کار هستند و می توانید با استفاده از سیستم مدیریت محتوا به راحتی یک سایت راه اندازی و طراحی کنید و در ادامه مدیریت آن را نیز با چند کلیک به دست بیاورید. سیستم مدیرت محتواها دو نوع دارند.

نوع اول سیستم های مدیریت محتوا انواع عمومی مانند وردپرس، Wix و جوملا هستند که در دسترس عموم هستند. این سیستم های مدیریت محتوا به صورت عمومی در وب قابل دستیابی هستند و به دو صورت رایگان یا پولی عرضه می شوند اما در هر صورت تمامی کاربران وب می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند و سایت خود را با استفاده از آن ها بسازند.

اما نوع دوم سیستم های مدیریت محتوای خصوصی هستند که توسط شرکت های طراحی سایت ساخته شده اند. این سیستم های مدیریت محتوا اختصاصا برای مشتریان شرکت های طراحی سایت ساخته شده و فقط با سفارش طراحی سایت به شرکت مذکور می توانید از آن CMS استفاده کنید. در صورتی که در ابتدای کار هستید بهترین راه استفاده از CMSهای عمومی است.

سیستم های مدیریت محتوای عمومی مزایای زیادی مانند قالب های فراوان، پلاگین ها و امکانات بیشتر، عناصر طراحی سایت، ابزارهای سفارشی سازی بیشتر سایت، داکیومنت های فراوان برای حل مشکلات احتمالی سایت و حتی میزبانی وب را در یک مجموعه ارائه می شود. اگر می خواهید یک سایت با بهترین شرایط و ایده آل ترین رابط کاربری برای خودتان داشته باشید، توصیه ما به شما یادگیری وردپرس است که بتوانید با استفاده از آن، سایت خود را هرچه بهتر بسازید.

اجزای سایت: هاست

خدمات هاستینگ به شما این امکان را می دهد که سایت خود را در بستر فضای آنلاین قرار دهید. هر چیزی که به سایت خود اضافه می کنید در هاستینگ شما آپلود می شود. هزینه هاست به صورت دوره ای پرداخت می شود و مانند یک محل اجاره شده است. صورتحساب هاست را می توان به صورت ماهانه، سه ماهه، 6 ماهه یا 1 ساله پرداخت کرد.

هاست ها علاوه بر اینکه سایت شما را میزبانی می کنند، راه اندازی سایت، گاها برطرف سازی مشکلات و پشتیبانی و سایر موارد فنی را برعهده دارند. اگر مشکلی مربوط به هاست باشد قطعا باید خودشان این مشکل را حل کنند اما اگر مشکلی در سایت شما به وجود آمده که ناشی از هاست است شما را پشتیبانی می کنند و برخی از هاستینگ های مشتری مدار را دیده ام که خودشان عمل حل مشکل سایت را انجام می دهند. در واقع پشتیبان های هاستینگ وظیفه حل مشکلات و پشتیبانی کاربران را بر عهده دارند.

هاست ها خوب و بد دارند و در مقاله هاست خوب چی بخرم در مورد همه موارد مربوط به هاست صحبت کردم. اگر می خواهید هاست بخرید سعی کنید یک هاست متوسط رو به بالا بخرید. احتمال دارد که هزینه بیشتری یپردازید اما مطمئن هستید که یک سرویس خوب دریافت می کنید. بعضی از هاست ها ارزان هستند اما خدمات خوبی ارائه نمی کنند. البته ممکن است یک هاستینگ ارزان هم خوب کار کند و به هر حال بررسی هاست های مختلف را به خود شما می سپریم. اما یک هاست را باید با معیارهایی که در مقاله لینک شده هاست خوب چی بخرم به آن ها اشاره کردم خریداری نمایید.

هاستینگ ها همچنین وظیفه دارند که سرعت سایت شما را در سطح مطلوبی قرار دهند و باید خدمات مناسب و پشتیبانی عالی ارائه دهند. بعضی از پشتیبانی ها جواب شما را در عرض 5 دقیقه می دهند و سریعا مشکل را رفع می کنند در حالیکه برخی دیگر یک روز بعد پاسخ می دهند و این اصلا خوب نیست و باید به این توجه داشته باشید که از جای مناسبی هاست خریداری نمایید.

همه هاستینگ ها از شما می خواهند یک دامنه داشته باشید تا با وصل کردن آن به هاست سایت خود را راه اندازی نمایید. با این حال اگر فقط یک هاست می خواهید می توانید یک هاست خالی خریداری نمایید. اگر دامنه نداشته باشید احتمالا هاستینگ به همراه سرویس های هاست، سرویس های فروش دامنه را نیز ارائه می دهد یا به شما کمک می کند که یک هاست بخرید.

اجزای سایت: UX (تجربه کاربری)

برای داشتن یک وب سایت موفق شما باید مطمئن شود که سایت در دسترس بوده باشد و به راحتی قابل استفاده باشد. سایتی که تجربه کاربری عالی دارد باید به آسانی قابل استفاده باشد و هر کاربر وب، از مبتدی تا حرفه ای بتواند با آن کار کند. کارآمد بودن سایت مورد مهمی است. سعی کنید در اجزای طراحی سایت مانند قالب سایت، تصاویر، فونت و تایپ سایت، رنگبندی سایت به خوبی عمل کنید تا یک UX استثنایی ایجاد کرده و همچنین خیلی مهم است که شما این UX خوب را در ادامه نیز حفظ کنید. یکی از موارد مهمی که در آموزش سئو سایت به آن پرداخته می شود اهمیت همین رابط کاربری و بهینه سازی آن برای کاربر است.

اجزای سایت: قالب های سازگار با موبایل

قالبی انتخاب کنید که برای همه دستگاه ها از کامپیوتر و لپ تاپ گرفته تا تبلت و موبایل بهینه باشد. این بخش خیلی ضروری است و گوگل زیادی بر روی بحث ریسپانسیو بودن سایت و همچنین قابل استفاده بودن آن به راحتی در دستگاه های دیگر حساس است. بعضی از قالب ها، خوب بوده و امکانات زیادی دارند اما به هنگام باز کردن سایت در موبایل و تبلت به درستی نمایش داده نمی شوند. سازگاری سایت با موبایل یک مبحث مربوط به سئو تکنیکال است و اهمیت بالایی هم دارد چون یک سایت ریسپانسیو به هنگام رتبه گیری، بر سایتی که با سایر دستگاه ها سازگار نیست اولویت دارد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که یک تجربه خوب و روان برای بازدیدکنندگان سایت خود رقم می زند. اگر سایت شما دارای تصاویر یا فونت هایی است که نیاز به کوچک کردن یا بزرگنمایی زیادی دارد تجربه کاربری خوبی ایجاد نکرده اید. البته اگر از وردپرس استفاده می کنند نگران این مورد نباشید چون وردپرس کاملا سایت شما را برای سایر دستگاه ها بهینه سازی می کند و سازندگان قالب های وردپرس هم به این موضوع توجه دارند. در مقاله بهترین قالب های وردپرس، چند مورد از بهترین قالب های وردپرسی را معرفی کرده ام.

اجزای سایت منوها

منوها در سایت شما اهمیت خیلی بالایی دارند و اهمیت آن ها دو جنبه دارد. جنبه اول آن برای کاربران وب سایت است که باعث می شود راحت تر به صفحاتی که لازم دارند دسترسی پیدا کنند و دومین جنبه آن ها برای موتورهای جست و جو است و آن ها با استفاده از لینک های منو در می یابند که سایت شما در چه زمینه فعالیت می کند و هر صفحه سایت شما نیز چه محتوا و موضوعی دارد.

در منوها از کلمات و عباراتی استفاده کنید که بازدیدکنندگان وب سایت شما وقتی جست و جو می کنند از آن ها استفاده داشته باشند و به جای استفاده از کلماتی مانند ما چه کاری انجام می دهیم بهتر است که موضوع صفحه را واضح بیان کنید. مثلا بگویید سرویس های ما چگونه کار می کند. برای مثال اگر شما یک و

ناوبری در سایت شما دو هدف را دنبال می کند: این به بازدیدکنندگان شما کمک می کند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند، و این به افزایش رتبه موتور جستجوی شما کمک می کند.

برای مثال اگر وب‌سایتی دارید که محصولات زیبایی را به نمایش می‌گذارد، باید صفحاتی با برچسب مراقبت از مو و آرایش داشته باشید تا بازدیدکنندگان دقیقاً بدانند چه چیزی را ارائه می‌دهید و بهتر است هنگام ایجاد دکمه برای وب سایت خود به رنگ ها و روانشناسی پشت آنها فکر کنید. در ادامه لیست رنگ ها و احساسی که در کاربران برانگیخته می کنند قرار می دهم.

رنگ قرمز: قدرت، انرژی، شور، اشتیاق، سرعت، توان، قدرت، عشق، تجاوز، آتش، خون، جنگ، خشونت، نیرومندی، جشن گرفتن، خوش شانسی، ایست، و خطر

رنگ زرد: خوشی، خوش بینی، شادی، خطر، طلوع خورشید، ایده آل، خیال پردازی، امید، تابستان، طلا، فریب، فلسفه، نادرستی، بزدلی، خیانت، حسادت، بیماری و گرما

رنگ سبز: طبیعت، محیط زیست، سلامت، خوش شانسی، نو شدن، جوانی، توان، بهار، سخاوت، زایندگی، بی تجربگی، حسادت، بدشانسی، شروع، علامت

رنگ آبی: صلح، هارمونی، وحدت، اعتماد، حقیقت، امنیت، اعتماد، محافظه کاری، دستور، آسمان، آب، سرما، تکنولوژی، پاکی، افسردگی، وفاداری، ابدیت، ثبات، مردانگی، و محافظت

رنگ بنفش: سلطانانه، اصالت، معنویت، تشریفات، راز، دگرگونی، خرد، و روشنگری

رنگ نارنجی: انرژی، بالانس، گرما، اشتیاق، سرزندگی، انبساط، و پاییز

رنگ طوسی: امنیت، قابلیت اعتماد، خرد، مالیخولیا، فروتنی، وقار، کمال، خوش فکری، عملکرد، دوران گذشته، و اندوه

رنگ قهوه ای: زمین، کاشانه، خانه، اعتبار، آسایش، پایداری، ثبات، سادگی، طبیعت، و پاییز

حقیقت این است که وقتی می خواهید کسب و کار خود را شروع کنید، به جای اینکه یک رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید باید ببینید که کار شما به کدامیک از رنگ ها می خورد. برای مثال اگر شما در زمینه خانه و دکوراسیون کار می کنید بهتر است که از رنگ هایی مانند سبز، قهوه ای یا بنفش استفاده کنید و اگر مثلا یک سایت طراحی سایت دارید باید این را در نظر بگیرید که این سایت طراحی سایت باید نشان دهنده تخصص، تعهد و اعتماد باشد و سپس از رنگ های همان زمینه استفاده کنید.

اجزای مهم سایت چه هستند؟ دکمه ها

نکته دومی که باید در نظر بگیرید کلماتی است که برای دکمه های خود استفاده می کنید. در دکمه های خود باید از کلماتی استفاده کنید که کاربران را به انجام دادن کاری ترغیب می کند. یک کلمه مناسب برای اقدام خیلی اهمیت دارد. انتخاب کلمات مناسب یک محرک روانی و یک احساس ایجاد می کند که کاربر را وادار به کلیک کردن می کند. همچنین باید یک ارتباط عاطفی با آن ها گرفت و به آن ها نشان داد که شما متخصص، قابل اعتماد و یک فرد یا شرکت حرفه ای هستید. پس باید کلمات را جسورانه و دلسوازنه انتخاب کنید و همچنین محرک های عاطفی را فراموش نکنید. در مقاله تبلیغ نویسی در مورد انگیزاندن احساس مخاطبان صحبت کرده ام.

اجزای سایت

استفاده از تصاویر در اجزای سایت

عکس ها تاثیر زیادی بر روی قضاوت برند شما دارند و مردم نیز وقتی زمان زیادی را در فضای وب بگذرانند هوش و دانش آن ها که مربوط به فضای وب است بیشتر می شود. مردم خیلی راحت می توانند درک کنند که یک عکس از خود شرکت شما است یا نه، آن را از سایت های دانلود عکس دانلود کرده اید. با این که تصاویر بسیار زیبا و با کیفیتی آن هم در دسته بندی های بی نهایت وجود دارد اما متاسفانه استفاده از عکس هایی که مرتبط نیستند یا به کل دانلودی هستند، تاثیر مناسبی بر روی ارتباط گیری مخاطبان با شما ندارند و برعکس حتی ممکن است باعث کاهش اعتماد کاربران شما شود. با این که عکس هایی که در وب وجود دارند، کیفیت بالایی دارند و بعضا نکات عکاسی هم کاملا بر روی آن ها رعایت شده اما در ایجاد ارتباط بین کاربر و برند ناکام هستند.

بهتر است با استخدام یک کارمند عکسبردار یا یادگیری عکسبرداری و استفاده از نرم افزارهای مختلف برای حرفه ای جلوه دادن آن ها، از عکس هایی استفاده کنید که خودتان از محیط و فضای شرکت و بیزنس خودتان گرفته اید و اینطور بین شما و بازدیدکنندگان اعتماد بیشتری برقرار می شود.

صفحات وب سایت خود را ثابت نگه دارید

سایت شما باید همیشه با همه دستگاه ها سازگار بوده و همچنین تمامی عناصر به کار رفته در آن مانند هم باشند. همچنین نباید زود به زود سایت خود را به شکل شدیدی بازطراحی کنید. چون ویژگی های محتوایی سایت مانند اندازه های عنوان ها، انتخاب فونت، رنگ گهای سایت، سبک دکمه ها، فاصله هایی که وجود دارد، المنت های طراحی، سبک تصویر و حتی انتخاب تصاویر ضمن اینکه باید دارای مضمون باشد باید به یکدیگر بخورند.

مثلا در یک صفحه از سایت از آیکون های رنگی استفاده کرده اید، در صفحه دیگر از تصاویر انیمیشنی و در صفحه دیگر از عکس های واقعی استفاده شده است و این باعث سردرگمی کاربر می شود. ایجاد سایت و صفحاتی که به عنوان ویترین برند شما بر ذهن کاربران نقش ببندد کار مهمی است و تغییرات شدید بین صفحات سایت یا بازطراحی سریع می تواند بازدیدکنندگان را دچار احساس سر در گمی کند.

سرعت سایت

یکی از ناامید کننده ترین تجربیاتی که بازدیدکنندگان با آن مواجه می شوند، انتظار برای بارگذاری صفحه است. در مقاله ای به صورت کامل در مورد روش های افزایش سرعت سایت صحبت کردیم. با دسترسی افراد به پلتفرم‌های مختلف که هر کدام سرعت های بسیار بالایی داشته و در کسری از ثانیه لود می شوند، طبیعی است که کاربران برای محتوایی که مشاهده می‌کنند، انتظار نتیجه سریع داشته باشند.

همچنین نرخ پرش بالا یا بانس ریت زمانی ایجاد می شود که صفحات با بارگذاری آهسته صبر کاربر را لبریز کرده و باعث ایجاد تجربه کاربری بد برای وی می شوند. . یکی از راه‌های افزایش سرعت صفحه، فشرده‌سازی تمام تصاویر قبل از بارگذاری در سایت‌ و فعالسازی سیستم کش سایت است. چون کدها و فایل های تصویری بزرگ یکی از دلایل اصلی کندی صفحات هستند. در مقاله معرفی افزونه های افزایش سرعت وردپرس در مورد پلاگین هایی که می توانند سرعت سایت را افزایش دهند، صحبت کردم.

اصول سئو

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بسیار مهم است و با اینهمه سایت رقیب، همیشه رقابت نسبتا سنگینی برای نتایج برتر صفحه 1 گوگل وجود دارد. شما باید بفهمید که بازدیدکنندگان شما بیشتر وقت ها از چه کلمات کلیدی برای یافتن سایت شما استفاده می کنند. در مقاله تحقیق کلمات کلیدی درباره آن صحبت شده است. همچنین باید مخاطبان منطقه ای خود را در ذهن داشته باشید و سعی کنید بر روی سئو محلی نیز کار کنید.

ابزار تجزیه و تحلیل

پس از بهینه سازی سایت، می توانید با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس رشد آن را زیر نظر داشته باشید. ابزارهای آنالیز سایت مانند گوگل سرچ کنسول به شما کمک می کند تا بفهمید کدام بخش از سایت شما نیاز به بهبود دارد. شما همچنین می توانید با استفاده از ابزارهای آنالیز دیدی درباره اینکه کدام صفحات بیشترین بازدید را دارند و چگونه می توان بر روی ضعف های سایت کار کرد پیدا می کنید.

ارزش بخشی به کاربران

با استفاده از بازاریابی محتوا می توانید به کاربران ارزش بخشی کنید و این نیز بخشی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است تا به ما کمک کند یک سایت کاملا مطابق میل کاربران و به طبع سودآور داشته باشیم. برای ارزش بخشی به کاربران لازم است تا 3 کار را انجام دهید.

  1. تولید محتوا با استفاده از کارشناس تولید محتوا
  2. کار کردن بر روی سئو سایت
  3. بازاریابی محتوا

اگر این 3 کار را به خوبی انجام دهید مطمئن باشید به راحتی می توانید از سایت خود درآمدهای بسیار بالایی را کسب نمایید.

اجزای سایت چه هستند؟ صفحه درباره ما

شاید باورتان نشود اما صفحه درباره بهترین مکان برای بازاریابی محصولات و خدمات شما است. اگر یک صفحه درباره ما عالی بنویسید و با استفاده از استراتژی های تبلیغ نویسی و همچنین لینک سازی داخلی به خوبی کار را پیش ببرید به این اطمینان داشته باشید که سطح اعتماد کاربران نسبت به شما افزایش خواهد یافت و حاضر می شوند تا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. هنگامی که بازدیدکنندگان سایت به این صفحه سر می زنند، دید درستی از اینکه شما و تیمتان چه کاری انجام می هید به دست خواهند آور و همین مورد به نوبه خود باعث ایجاد اعتماد بین شما و کاربران می شود.

البته این احتمال هست که هیچ کس به دنبال صفحاتی نباشد که دارند از شما و تیمتان تعریف کنند بنابراین نیازی نیست که تمامی موارد مربوط به خود را فقط در صفحه درباره ما قرار دهید و شما همچنین می توانید اطلاعات مربوط به خود یا شرکت را در تمامی صفحات سایت قرار دهید. بهتر است ویدئوهایی که شما و شرکت و توانایی های موجود را ارائه می دهد در صفحه درباره ما و هر بخش مهم دیگر سایت باشد.

کمپین های ایمیل

ایمیل مارکتینگ یک راه عالی برای جمع آوری اطلاعات و شروع یک بازاریابی موثر و یکی دیگر از اجزای سایت است. چون راه اندازی کمپین، مدیریت و تحلیل داده های ایمیل مارکتینگ راحت است و شما می توانید با ارسال ایمیل به مشترکانی که ویژگی های مخصوص دارند، بازار خاصی را هدف قرار دهید. به علاوه ایمیل مارکتینگ به صرفه است چون اجرای یک کمپین هزینه زیادی ندارد، اما بازدهی زیادی دارد.

در ایمیل خود باید کاربر را عجول کنید و سعی کنید او را سریعا وادار به انجام کاری نمایید و اینگونه کاربر احساس می کند باید فوری آن دعوت به اقدام یا CTA را انجام دهد. این استراتژی باعث می شود که کاربران هیجانی شده و کاری که می خواهید را انجام دهند. شاید بگویید که ایمیل مارکتینگ دیگر جواب نمی دهد اما باید بگویم که ایمیل یک وجهه رسمی و حرفه ای دارد و به دلیل آسان بودن استفاده همه می دانند که کار با ایمیل چگونه است. می توانید با استفاده از ایمیل مارکتینگ کاربران زودگذر را به کاربران دائمی و مشتریان همیشگی تبدیل نمایید.

اجزای سایت فرم های تماس

فرم های ثبت نام سایت شما باید از سایر صفحه متمایز باشد. یک فرم تماس عالی به گونه ای طراحی می شود که درخواست خود از کاربران را به وضوح اعلام می کند. همچنین فرم های تماس نباید گزینه های خیلی زیادی داشته باشد که کاربر را سردرگم کند. همچنین وقتی در سایت خود فرم تماس قرار می دهید دو بخش دارد که یک بخش آن برای کاربران و بخش دیگر برای شما به عنوان مدیر است و شما می توانید با استفاده از آن فرم تماس ساخته و متقابلا اطلاعات خواسته شده را دریافت نمایید.

شبکه های اجتماعی

ترکیب دو اهرم اصلی کسب و کار، یعنی سایت و شبکه های اجتماعی می تواند معجزه کند. چون هم برای سئو مفید است و هم کاربران بیشتری را جذب می کنید. وقتی گوگل متوجه شود شما در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنید امتیاز بیشتری برای سئو شما در نظر می گیرد و به صورت خودکار نیز صفحات شبکه های اجتماعی را با شرکت شما مرتبط می کند.

البته لازم نیست در هر پلتفرمی حضور داشته باشید اما باید در اکانت های شبکه های اجتماعی و بالعکس در سایت یک پیوند ایجاد کنید به گونه ای که گوگل ربط صفحات و اکانت های مختلف با سایت شما را بفهمد. همچنین می توانید با انجام کارهایی خصوصا در وردپرس سایت خود و اکانت های شبکه های اجتماعی را ادغام کنید و می توانید همزمان به روز رسانی های سایت خود را در حساب های رسانه های اجتماعی خود ارسال کنید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *