هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
کمپین بلک فرایدی

نکاتی برای فروش بیشتر در بلک فرایدی + طراحی کمپین بلک فرایدی

1400/08/13

هر کسب و کاری به دنبال رشد است. برای بسیاری از کسب و کارها، رشد به معنی فروش بیشتر است. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان مارکتینگ و مدیران فروش به دنبال طراحی کمپین‌های مختلف در مناسبت‌ها هستند تا بتوانند مشتریان قدیمی خود را حفظ کنند و مشتریان جدیدی را ایجاد نمایند. کمپین بلک فرایدی یکی از مهمترین کمپین‌ها، برای فروش بیشتر محصولات و برندسازیست که در روز 26 نوامبر هر سال برگزار می گردد.

کمتر پیش می آید که کسی نام بلک فرایدی یا جمعه سیاه را نشنیده باشد. در آمریکا، بلک فراید، اولین جمعه پس از عید شکرگزاریست. شاید نام بلک فرایدی یا جمعه سیاه کمی عجیب و بحث برانگیز باشد اما می‌تواند یک روز خوب هم برای خریدار و هم برای فروشنده باشد. هر سال در آمریکا در روز بلک فرایدی، کمپین های متفاوت با تخفیفات قابل توجهی برگزار می‌شود که مردم را به خرید بیشتر محصولات و برندسازی موثر سوق می‌دهد. چند سالیست که تخفیفات مرتبط با بلک فرایدی در ایران نیز دیده می‌شود و بسیاری از برندها و حتی خرده فروش‌ها در این روز تخفیفات هیجان انگیزی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند.

از آنجا که دو سالیست که درگیر بیماری کووید ۱۹ هستیم، لذا بیشتر کمپین‌ها فروش به صورت آنلاین ایجاد می‌شوند و به همین دلیل است که اهمیت دیجیتال مارکتینگ بیشتر شده است. در این دو سال اخیر، کمپین بلک فرایدی، بیشتر به صورت آنلاین برگزار می‌گردد و البته که نسبت به سال‌های قبل، فروش بیشتری را نیز رقم می‌زند.  اگر شما کسب و کار آنلاین و یا آفلاین دارید و می خواهید در جهت رشد آن حرکت کنید و یا اگر به دنبال ایجاد مشتریان بیشتر هستید، با ما همراه شوید چرا که در این مقاله قصد داریم تا در خصوص کمپین بلک فرایدی در و طراحی این کمپین صحبت کنیم و شما را در افزایش فروش محصولاتتان یاری نماییم!

طراحی کمپین بلک فرایدی

بلک فرایدی چیست؟

دقیقاً همانند ما ایرانی ها که برای آغاز سال نو لباس های جدید و وسایل جدید خریداری می‌کنیم! در تمام دنیا خرید لباسهای نو، پیش از سال نو، به عنوان یک رسم باب شده است!  کمپین بلک فرایدی نیز به منظور تامین پوشاک و دیگر وسایل مورد نیاز افراد در اوایل سال نو، ایجاد شده است. همانطور که عنوان کردیم، بلک فرایدی در واقع جمعه بعد از روز شکرگزاری است! ابتدا کمپین مرتبط با این روز تنها در آمریکا برگزار می‌شد اما سپس این کمپین در دیگر کشورها اهمیت پیدا کرد به نحوی که چند سالیست که در ایران، تخفیفات مربوط به بلک فرایدی ارائه می‌گردد.  آخرین جمعه ماه نوامبر در سال ۲۰۲۱، در واقع معادل ۵ آذر 1400 است و اگر قصد دارید تا در کمپین بلک فرایدی فعالیت داشته باشید، لازم است تا برنامه‌ریزی‌های مربوط به این کمپین را از امروز شروع کنید.

تفاوت کمپین بلک فرایدی در ایران با کشورهای دیگر

از آنجا که در بیشتر کشورها، این کمپین، پیش از آغاز سال میلادی برگزار می‎گردد، لذا مردم برای خرید، مشتاق‌تر هستند و به دنبال خرید لباس‌ها و وسایل نو می‌باشند. در ایران، این روز با دیگر روزها تفاوت خاصی ندارد و مناسبت قابل توجهی به شمار نمی‌رود پس به همین دلیل، اگر قصد طراحی کمپین بلک فرایدی مربوط به کسب و کار اینترنتی و یا آفلاین خود را دارید، باید بدانید که تنها راه ترغیب افراد به خرید از شما، ایجاد خدمات و محصولات بهتر، نسبت به دیگر روزهای سال است.

اهمیت کمپین بلک فرایدی

تخفیفات مربوط به روز بلک فرایدی، معمولا به گونه‌ای طراحی می‌شوند که هم به نفع خریدار باشد و هم به نفع فروشنده! این موضوع چطور به وقوع می‌پیوندد؟! باید بگوییم، درست است که سود فروش از محصول در این روز کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند اما اگر کمپین به درستی طراحی گردد، فروشی با سود قابل توجه را تجربه خواهید کرد. در این روز با توجه به تخفیف ارائه شده بر روی محصولات و خدمات، خریداران نیز سود خوبی می برند. از آن جا که این کمپین تنها یکبار در سال اتفاق می افتد، به همین دلیل اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در طراحی کمپین بلک فرایدی، مهم ترین نکته، توجه به اهمیت سرعت در نرخ تبدیل است! حتما با مفهوم قیف فروش آشنا هستید و می دانید که تبدیل یک فرد به مشتری کسب و کار شما، مراحل متعددی دارد. در ایجاد کمپین بلک فرایدی، باید تبدیل فرد به مشتری سریع تر انجام شود. به این منظور نکاتی برای طراحی صفر تا 100 کمپین تبلیغاتی را در نظر گرفتیم که در ادامه عنوان خواهیم کرد.

 

طراحی مرحله به مرحله کمپین تبلیغاتی

برای این که یک کمپین تبلیغاتی موثر برای روش جمعه سیاه داشته باشید، لازم است تا برنامه ریزی های سه مرحله، پیش از کمپین، روز کمپین و بعد از کمپین را به درستی انجام دهید. به همین منظور، نکاتی که در این مراحل، نیازمند توجه بیشتری است را در ادامه عنوان کردیم.

پیش از کمپین چه باید کرد:

1) مهمترین مسئله در طراحی هر کمپینی این است که ببینیم هدف ما از ایجاد این کمپین چیست. هر فردی برای طراحی کمپین می‌تواند اهداف متفاوتی را دنبال کند که از جمله آنها می‌توان به افزایش فروش، برند سازی حرفه ای، جذب مشتریان جدید و افزایش وفاداری مشتریان قدیمی اشاره کرد. به همین دلیل برای اینکه بتوانید یک برنامه ریزی کامل برای کمپین خود داشته باشید، لازم است تا هدف خود را مشخص کنید.

2) برای برنامه ریزی درست باید مشتریان خود را بشناسید. هر کسب و کاری، جامعه هدف متفاوتی را برای فروش دارد. شما باید با توجه به جامعه هدفی که دارید برای تبلیغات مربوط به بلک فرایدی، برنامه ریزی کنید به همین منظور لازم است تا افرادی که شما را دنبال می‌کنند، مخاطبانی که با شما آشنا هستند و حتی مشتریان وفادار خود را آنالیز کنید و بر اساس علایق و تقسیم بندی رفتاری آنها به ایجاد کمپین موثرتری بپردازید. دقت کنید که هر چقدر به رفتار مشتریان توجه بیشتری شود، کمپین شما می‌تواند موفق تر باشد.

3) پیش از راه اندازی کمپین لازم است تا شما اطلاعات مفیدی از کمپین خود در اختیار دنبال کننده هایتان قرار دهید. از آنجا که این روزها بیشتر کسب و کارها از شبکه های اجتماعی برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده می کنند، لذا اگر شما در اینستاگرام فعالیت دارید، لازم است تا پیش از برگزاری بلک فرایدی، اطلاعات کاملی از نحوه تبلیغات، نحوه ارسال و نحوه کارتان را ارائه دهید. شما باید پیش از کمپین نظرات مشتریانتان را جمع آوری کنید. این کار به این منظور است که شما باید بدانید که کدام محصول محبوب تر است و می‌تواند فروش بهتری را رقم زند!  پس از آن لازم است تا موجودی آن محصول را افزایش دهید. اگر موجودی محصول شما کمتر از تقاضا باشد، این موضوع سبب سلب اعتماد مشتریان جدید شماخواهد شد و حتی می‌توانند مشتریان قدیمیتان را ناامید کند.برای این که کمپین خود را در وبسایتتان به نمایش بگذارید، می توانید از پاپ آپ مربوط به معرفی کمپین با شمارش معکوس بهره بگیرید.

4) ایمیل مارکتینگ، اس‌ام‌اس مارکتینگ، تبلیغات وب سایتی و تبلیغات در اینستاگرام به قدری زیاد شده است که بیشتر مخاطبان دیگر به آنها هیچ توجهی نمی‌کنند پس اگر قصد دارید تا تبلیغات قابل توجهی برای برند خود انجام دهید، لازم است تا در تبلیغات خود یک ارزش ایجاد کنید. برای ایجاد ارزش می توانید از هدیه های غافلگیرکننده، چالش های هیجان انگیز و کوپن های تخفیف استفاده کنید. در حین برنامه ریزی برای تبلیغات، ایجاد حس نیاز در مخاطب را فراموش نکنید.

 

6) در کمپین نباید تمام توجه خود را بر روی مشتریان جدید بگذارید. بلکه لازم است تا برای مشتریان قدیمی خود نیز آفر بهتر و قابل توجه تری داشته باشید. این یعنی لازم است تا در کمپین بلک فرایدی خود، به مشتریان وفادار، یک هدیه خاص، تخفیف حرفه ای تر و یا شانس بهتر برای خرید ارائه دهید. این کار شما به مشتری قدیمیتان احساس بهتری منتقل کنید. با این کار سبب می‌شوید تا اعتماد او به شما بیشتر شود و حتی در زمان هایی که هیچگونه تخفیفی برای کالای خود ندارید، فروش خوبی داشته باشید. محبوبیت برند در نهایت می تواند سبب سودآوری بیشتر شود.

7) دقت کنید که برای ایجاد تبلیغات موثر باید حتماً به زمان‌بندی آنها توجه شود. این به این معنی است که شما نباید تبلیغات خود را به یک روز و یک ساعت مشخص محدود کنید. بلکه باید در برنامه ریزی مرتبط با کمپین بلک فرایدی، تبلیغات مرتبط با کسب و کارتان را تقسیم بندی کنید. به طور مثال اگر قصد دارید تا در روز شنبه ساعت 11، تبلیغات پیامکی داشته باشید، بهتر است که تبلیغات مرتبط با اینستاگرامتان را به ساعتی دیگر و حتی روزی دیگر منتقل کنید.

8) تبلیغات خود را با توجه به ظرفیت فروش کالا و یا خدماتتان انجام دهید.

فروش بیشتر در بلک فرایدی

در حین کمپین بلک فرایدی چه باید کرد؟

1) برای اینکه بتوانید در کمپین بلک فرایدی فروش بیشتری را تجربه کنید، باید خلاقیت داشته باشید. از آنجا که در این مدت بیشتر برندها و بیشتر کسب و کارها به دنبال افزایش فروش هستند لذا خلاقیت در معرفی محصولات و فروش می تواند یک نکته خاص برای کسب و کار شما باشد.

2) یکی از ترفندهای افزایش فروش استفاده از شمارش معکوس است. اگر شما محصولی محبوب دارید و قصد فروش بیشتر آن محصول را دارید، می توانید در وب سایت و یا اینستاگرام خود از شمارش معکوس استفاده کنید. زمانی که پیشنهاد های محدود به زمان به مخاطبین خود می دهید، با ایجاد حس نگرانی در این افراد، آن ها را برای خرید محصول خود مشتاق تر می کنید. اشتیاف بیشتر به داشتن یک محصول، فروش بیشتری را برایتان رقم خواهد زد. به همین منظور لازم است تا در وب سایت و یا حتی در اینستاگرام خود، با توجه به برنامه ریزی پیش از کمپین و با توجه به برنامه اختصاصی اینستاگرامی و یا وبسایتتان، اطلاعات انبار یک محصول محبوب را ارائه دهید و همواره از شمارش معکوس برای پایان محصول و یا حتی پایان زمان تخفیف استفاده کنید. استفاده از عباراتی که حس فوریت در خرید را ایجاد می‌کند، نیز مفید است. به طور مثال شما می توانید از عبارت: “به زودی قیمت‌ها به قبل باز می‌گردد” و یا “به زودی محصول تمام می‌شود” در وبسایت و یا شبکه های اجتماعی برندتان استفاده کنید.

پس از بلک فرایدی چه کنیم؟

1) پس از بلک فرایدی نیز می توانید دنبال کننده های خودتان را به خریدار تبدیل کنید. به این منظور لازم است تا محصولات مشابه و یا تکمیل کننده محصولات ارائه شده در کمپین بلک فرایدی را در شبکه های اجتماعی یا وبسایت خود معرفی کنید. با این کار سبب می شوید تا افرادی که در این زمان موفق به خرید نشده اند، به خرید محصول مشابه با قیمت بالاتر ترغیب شوند. در کنار آن نیز شما می توانید محصولات تکمیل کننده را به مشتریان قبلی خود بفروشید.

2) در دوره کمپین بلک فرایدی، برقراری ارتباط بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر شما پس از اتمام این کمپین، نتوانستید به هدف مورد نظر خود دست یابید، با استفاده از ارتباطی که با مخاطبین برقرار کرده اید، آگاهی از برند خودتان را افزایش داده اید و مرحله اول قیف فروش را طی کرده اید.

بهترین روش های تبلیغاتی در بلک فرایدی

برای این که در بلک فرایدی فعالیت بهتری داشته باشید، لازم است تا از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بهره بگیرید. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شما در معرفی بهتر کمپینتان کمک می کنند. به منظور افزایش آگاهی مخاطبان از کمپین شما، لازم است تا با توجه به جامعه هدفتان، به تبلیغات بپردازید. اگر بیشتر مخاطبین شما در اینستاگرام حضور دارند، اینفلوئنسر ها و بلاگر ها را دریابید. این افراد به بهتر دیده شدن شما کمک می کنند. ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از روش های تبلیغاتی خوب، برای افرادی است که به دنبال جلب اعتماد بیشتر مشتریان قدیمی خود هستند. ارسال پیامک، تبلیغات بنری وبسایت و استفاده از گوگل ادوردز نیز در کمپین بلک فرایدی، به افزایش فروش شما و برندسازی کمک می کند.

 

سخن آخر!

ایجاد کمپین های موثر در کسب و کار به شما کمک می کند تا بیشتر شناخته شوید. آگاهی از برند، مرحله اول از قیف فروش است که اگر به درستی صورت پذیرد، می تواند به فروش خوبی منجر شود. پس اجرای درست کمپین ها، می تواند تضمین کننده فروش شما در روزهای دیگر باشد و به تبدیل مشتریان جدید به مشتریان وفادار و افزایش وفاداری مشتریانتان کمک ویژه ای می کند.

 

نویسنده : فاطمه اکبرزاده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *