هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
مهارت های نرم چیست

مهارت های نرم چیست؟ 0 تا 1401 مهارت های نرم Soft skills

1400/12/26

مهارت‌ های نرم، ویژگی‌های شخصیتی و رفتارهایی هستند که به نامزدها کمک می‌کنند تا استخدام شوند و در کار خود موفق شوند. برخلاف مهارت‌های فنی یا مهارت‌های «سخت» ، مهارت‌های نرم، مهارت‌ های بین فردی و رفتاری هستند که به شما کمک می‌کنند با افراد دیگر به خوبی کار کنید و شغل خود را توسعه دهید. در این مقاله، در مورد مهارت‌های نرم، تفاوت آن‌ها با مهارت‌های سخت و بهترین مهارت‌های نرم برای استخدام و دستیابی به موفقیت بلندمدت بیاموزید.

مهارت های نرم چیست؟

مهارت‌ های نرم، ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های بین فردی هستند که روابط یک فرد با افراد دیگر را مشخص می‌کنند. در محیط کار، مهارت های نرم مکمل مهارت های سخت تلقی می شود که به دانش و مهارت های شغلی فرد اشاره دارد. جامعه شناسان ممکن است از اصطلاح مهارت های نرم برای توصیف ضریب هوش هیجانی یک فرد (EQ) در مقابل بهره هوشی (IQ) استفاده کنند.

مهارت‌های نرم بیشتر به شخصیت افراد مربوط می‌شود تا اینکه چه چیزی می‌دانند. به این ترتیب، آنها ویژگی‌های شخصیتی را در بر می‌گیرند که تعیین می‌کنند فرد چقدر با دیگران تعامل دارد و معمولاً بخشی مشخص از شخصیت یک فرد است. در بازار کار رقابتی ، کارکنانی که نشان می‌دهند ترکیب خوبی از مهارت‌های سخت و نرم دارند، اغلب تقاضای بیشتری برای خدمات خود می‌بینند.

نام‌های دیگر مهارت‌های نرم: مهارت‌های شخصی، مهارت‌های بین فردی، مهارت‌های غیر فنی، مهارت‌های ضروری، مهارت‌های قابل انتقال

آموزش زبان آلمانی

مهارت های سخت در مقابل مهارت های نرم

کارگران مهارت های سختی را از طریق آموزش رسمی، برنامه های آموزشی و تلاش متمرکز کسب می کنند. مهارت‌های سخت، مهارت‌های قابل سنجشی هستند که کارگران برای انجام موفقیت‌آمیز یک شغل خاص باید داشته باشند. کارفرمایان اغلب قبل از استخدام، مهارت های سخت یک نامزد را آزمایش یا ارزیابی می کنند. نمونه هایی از مهارت های سخت عبارتند از برنامه نویسی کامپیوتر، نوشتن، توسعه وب و طراحی گرافیک. برخی از مهارت‌های سخت بیش از سایرین مورد تقاضا هستند و کارفرمایان ممکن است برای پر کردن مشاغلی که به مهارت‌های سطح بالا نیاز دارند، نیاز به استخدام آژانس‌های استخدام باشند.

کوچینگ یکی از رایج ترین و موثرترین روش ها برای بهبود مهارت های نرم است.

مهارت‌های سخت را می‌توان در طول زمان آموخت و به کمال رساند، اما کسب و تغییر مهارت‌های نرم دشوارتر است. به عنوان مثال، مهارت های نرم مورد نیاز برای یک پزشک، همدلی، درک، گوش دادن فعال و رفتار خوب در کنار تخت است.

از طرف دیگر، مهارت‌های سخت لازم برای یک پزشک شامل درک وسیع بیماری‌ها، توانایی تفسیر نتایج و علائم آزمایش، و درک کامل آناتومی و فیزیولوژی است.

مزایای مهارت های نرم

مهارت‌های نرم زمانی برای کسب‌وکارها مفید است که در سطح شرکت به کار گرفته شوند. به عنوان مثال، روحیه همکاری در بین کارگران مهم است. اعضای تیمی که می توانند به خوبی با افراد با نسل ها و پیشینه های مختلف کار کنند، به طور کلی سازنده تر هستند و بهتر می توانند روی اولویت های مشترک تمرکز کنند. کارایی و بازده زمانی بهبود می یابد که کارگران با به اشتراک گذاشتن دانش و ابزار برای انجام کارها همکاری کنند. توانایی یادگیری روش ها و فن آوری های جدید نیز یک مهارت نرم مطلوب برای همه کارگران است.

شرکت‌هایی که برای یادگیری به‌عنوان یک مهارت نرم ارزش قائل هستند، سبک‌های یادگیری مختلف را تشخیص می‌دهند و کارگران را تشویق می‌کنند تا روش‌هایی را دنبال کنند که بهترین کار را برای آنها دارد. عیب یابی خوب یک مهارت نرم است که برای شرکت ها نیز ارزشمند است. به عنوان مثال، شرکت ها زمانی می توانند کارآمدتر عمل کرده و بهره وری را افزایش دهند که همه کارکنان بدانند که چگونه مشکلات نرم افزاری را به جای تکیه بر بخش فناوری اطلاعات (IT) برای هر تعمیر عیب یابی کنند.

تفاوت بین یک مهارت نرم و یک مهارت سخت چیست؟

مهارت‌های سخت، مهارت‌های قابل اندازه‌گیری هستند که از طریق آموزش، آموزش و تمرین به دست می‌آیند. آنها توانایی های مورد نیاز برای انجام یک کار یا کار خاص هستند. مهارت‌های نرم، مهارت‌های رفتاری و بین فردی هستند که به نحوه تعامل مؤثر افراد با دیگران و مدیریت موقعیت‌ها مربوط می‌شود.

چرا مهارت های نرم مهم هستند؟

اینکه چقدر خوب با دیگران تعامل و رفتار می کنید برای موفقیت شغلی بسیار مهم است. اعتماد از طریق تعاملات و روابط مثبت ایجاد می شود و بهره وری در محیط هایی که مهارت های نرم شکوفا می شود افزایش می یابد.

چگونه می توانم مهارت های نرم را بهبود بخشم؟

اگرچه معمولاً از طریق آموزش رسمی به دست نمی آید، اما می توان مهارت های نرم را آموخت. برای بهبود مهارت های نرم، فرد باید برای بازخورد باز باشد و برای تغییر رفتار تصمیم گیری کند. آموزش می تواند نکات و راهبردهایی را برای توسعه شیوه های بهتر، مانند گوش دادن فعال و همدلی با دیگران، ارائه دهد. و تمرین می تواند مناطقی را که کمبودها وجود دارد تقویت کند.

آموزش مهارت های نرم چیست؟

آموزش مهارت های نرم، آموزشی برای کمک به توسعه یا بهبود مهارت های بین فردی است. این شامل درس هایی برای بهبود ارتباطات، افزایش گوش دادن فعال، حل تعارضات و موارد دیگر است.

مهارت‌های نرم، ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های بین فردی هستند که روابط یک فرد با افراد دیگر را مشخص می‌کنند. در محیط کار، مهارت های نرم مکمل مهارت های سخت تلقی می شود که به دانش و مهارت های شغلی فرد اشاره دارد. جامعه شناسان ممکن است از اصطلاح مهارت های نرم برای توصیف ضریب هوش هیجانی یک فرد (EQ) در مقابل بهره هوشی (IQ) استفاده کنند.

مهارت‌های نرم بیشتر به شخصیت افراد مربوط می‌شود تا اینکه چه چیزی می‌دانند. به این ترتیب، آنها ویژگی‌های شخصیتی را در بر می‌گیرند که تعیین می‌کنند فرد چقدر با دیگران تعامل دارد و معمولاً بخشی مشخص از شخصیت یک فرد است. در بازار کار رقابتی، کارکنانی که نشان می‌دهند ترکیب خوبی از مهارت‌های سخت و نرم دارند، اغلب تقاضای بیشتری برای خدمات خود می‌بینند.

مهارت‌های نرم، توانایی‌هایی هستند که به نحوه کار و نحوه تعامل شما با افراد دیگر مربوط می‌شوند. مهارت های نرم محبوب شامل ارتباط، کار تیمی و سایر مهارت های بین فردی است. کارفرمایان به دنبال مهارت‌های نرم در داوطلبان هستند، زیرا آموزش این مهارت‌ها سخت است و برای موفقیت طولانی‌مدت مهم هستند. مهارت های نرم با مهارت های سخت که فنی و مختص شغل هستند متفاوت است.

مهارت های نرم محبوب با کارفرمایان

در نظرسنجی اخیر یک شرکت معتبر از 1000 مدیر استخدام، از آنها خواسته شد که مهمترین ویژگی های افراد با عملکرد برتر در شرکتشان را فهرست کنند. پنج ویژگی اصلی که آنها نام بردند عبارت بودند از:

  • حل مسئله

  • مهارت های ارتباط موثر

  • خود جهت دهی

  • راندن

  • سازگاری / انعطاف پذیری

سایر مهارت‌های نرم عبارتند از:

  • ارتباط موثر
  • کار گروهی
  • قابل اعتماد بودن
  • تطبیق پذیری
  • حل تعارض
  • انعطاف پذیری
  • رهبری
  • حل مسئله
  • پژوهش
  • خلاقیت
  • اخلاق کاری
  • تمامیت

انواع گسترده ای از مهارت های نرم، که می توانید در زیر بیشتر در مورد آنها بخوانید، عبارتند از:

  • ارتباط

  • حل مسئله

  • خلاقیت

  • تطبیق پذیری

  • اخلاق کاری

آموزش زبان ترکی

چرا مهارت های نرم مهم هستند؟

مهارت‌های نرم نقش مهمی در رزومه‌نویسی، مصاحبه، عملکرد شغلی و موفقیت در برقراری ارتباط با افراد در محل کار و سایر زمینه‌های زندگی شما دارند. برای مثال، هنگامی که به دنبال شغل می گردید، ممکن است متوجه شوید که بسیاری از کارفرمایان مهارت های نرم خاصی را در پست های شغلی خود در بخش های «الزامی» یا «مطلوب» فهرست می کنند.

به عنوان مثال، یک آگهی شغلی برای یک همکار منابع انسانی ممکن است “توجه به جزئیات” را به عنوان یک ویژگی مورد نظر ذکر کند، در حالی که شغلی برای یک متخصص بازاریابی می تواند “رهبری” و “مهارت های ارتباطی عالی” را به عنوان ویژگی های مورد نیاز ذکر کند.

مهارت های نرم اغلب در مشاغل و صنایع قابل انتقال هستند. در نتیجه، ممکن است متوجه شوید که بسیاری از ویژگی‌های مورد نیاز را دارید، حتی اگر با مشخصات دقیق در شرح شغل مطابقت نداشته باشید. همانطور که برای شغل جستجو می کنید، به پست هایی توجه ویژه ای داشته باشید که نامزدهایی را با مهارت های نرم یا ویژگی هایی که دارید دعوت می کنند.

حتی اگر عنوان شغلی مناسب نباشد، ممکن است متوجه شوید که توضیحات برای شما منطقی است. همانطور که در فرآیند جستجوی کار پیشرفت می کنید، رزومه خود را به روز نگه دارید تا منعکس کننده مهارت های نرم افزاری باشد که بیشترین ارتباط را با مشاغل مورد نظر شما دارد.

در حالی که داشتن مهارت‌های نرم در رزومه می‌تواند توجه کارفرما را جلب کند، مصاحبه جایی است که می‌توانید نشان دهید که واقعاً این مهارت‌ها را دارید. در حالی که می‌توانید برخی مهارت‌ها مانند ارتباط خوب را نشان دهید، ممکن است در پاسخ‌های خود به سؤالات مصاحبه، مهارت‌های دیگری را نیز در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، ممکن است هنگام پاسخ دادن به سؤالی مانند “درباره زمانی که بر مانعی غلبه کردید به من بگویید” در مورد مهارت های حل مسئله خود صحبت کنید. اگر کارفرما از شما می خواهد که ارجاع دهید، به منابعی فکر کنید که می توانند با مثال هایی صحبت کنند که مهارت های نرم و سایر نقاط قوت شما را تأیید کنند.

مهارت های نرم برتر با مثال

مهارت های نرم شامل ویژگی های شخصیتی ذاتی و توانایی هایی است که می توان آنها را آموخت. در اینجا مهارت های نرم کلیدی و چگونگی کمک به آنها در طول جستجوی شغل آورده شده است:

ارتباط

مهارت های ارتباطی موثر از طریق فرآیند مصاحبه و به طور کلی در حرفه شما مفید خواهد بود. توانایی برقراری ارتباط مستلزم دانستن نحوه صحبت با دیگران در موقعیت ها یا تنظیمات مختلف است. به عنوان مثال، هنگام کار با یک تیم بر روی یک پروژه، ممکن است نیاز به برقراری ارتباط داشته باشید زمانی که فکر می کنید یک ایده یا فرآیند بی اثر است. یافتن راهی برای مخالفت با درایت و مهارت با دیگران در محل کار بدون ایجاد تضاد، مهارت مهمی است که کارفرمایان برای آن ارزش قائل هستند.

مهارت های ارتباطی مرتبط

  • گوش دادن فعال

  • اعتماد به نفس

  • حل تعارض

  • مذاکره

  • سخنرانی عمومی

  • نوشتن

  • ارتباط غیر کلامی

  • یکدلی

حل مسئله

کارفرمایان برای افرادی که می توانند مسائل را به سرعت و به طور موثر حل کنند ارزش زیادی قائل هستند. این ممکن است شامل فراخوانی از دانش صنعت برای رفع فوری یک مشکل در صورت وقوع یا صرف زمان برای تحقیق و مشورت با همکاران برای یافتن راه حلی مقیاس پذیر و بلند مدت باشد.

آموزش سئو

مهارت های حل مسئله مرتبط

  • خلاقیت

  • پژوهش

  • مدیریت ریسک

  • کار گروهی

  • تفکر انتقادی

  • تحلیل و بررسی

  • تصمیم گیری

  • مدبر بودن

  • عیب یابی

خلاقیت

خلاقیت توانایی گسترده ای است که مجموعه مهارت های مختلف از جمله سایر مهارت های نرم و مهارت های فنی را در بر می گیرد. کارکنان با خلاقیت می توانند راه های جدیدی برای انجام وظایف، بهبود فرآیندها یا حتی ایجاد راه های جدید و هیجان انگیز برای کسب و کار پیدا کنند. خلاقیت در هر نقشی در هر سطحی قابل استفاده است.

مهارت های خلاقیت مرتبط

  • کنجکاوی

  • یادگیری از دیگران

  • ذهن باز

  • ریسک های حساب شده

  • نوآوری

  • آزمایش

تطبیق پذیری

چقدر راحت با تغییرات سازگار می شوید؟ اگر در یک حوزه فناوری محور یا استارتاپ کار می کنید، سازگاری بسیار مهم است. تغییرات در فرآیندها، ابزارها یا مشتریانی که با آنها کار می کنید می تواند به سرعت اتفاق بیفتد. کارکنانی که توانایی سازگاری با موقعیت ها و شیوه های جدید کار را دارند در بسیاری از مشاغل و صنایع ارزشمند هستند.

مهارت های سازگاری مرتبط

  • ثبات

  • سازمان

  • خوش بینی

  • انعطاف پذیری

  • اشتیاق

  • مشارکت

  • صبر

  • طرز فکر رشد

اخلاق کاری

اخلاق کاری توانایی انجام وظایف و وظایف به موقع و با کیفیت است. یک اخلاق کاری قوی به شما کمک می کند تا از ایجاد یک رابطه مثبت با کارفرما و همکاران خود اطمینان حاصل کنید، حتی زمانی که هنوز در حال توسعه مهارت های فنی در یک شغل جدید هستید. بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند با فردی که اخلاق کاری قوی دارد و مشتاق یادگیری است کار کنند تا کارگر ماهری که به نظر بی انگیزه می رسد.

مهارت های اخلاق کاری مرتبط

  • توجه به جزئیات

  • تمامیت

  • ماندگاری

  • مدیریت زمان

  • سازمان

  • قابل اعتماد بودن

  • انگیزه

  • استقامت

  • نتیجه گرا

چگونه مهارت های نرم خود را تقویت کنیم

در اینجا چندین راه وجود دارد که می توانید مهارت های نرم خود را بهبود بخشید:

آموزش اینستاگرام

1. مهارتی را که می خواهید ارتقا دهید انتخاب کنید و آن را به طور مداوم تمرین کنید

شما می توانید هر مهارت نرمی را اگر به تمرین تبدیل کنید، بهبود بخشید. بیشتر مهارت های نرم یک امر روتین هستند. برای مثال، می‌توانید با بهبود وقت‌شناسی (مثلاً به موقع یا زودتر در محل کار یا رویدادها حاضر شوید) و زودتر پروژه‌ها را در محل کار شروع کنید تا بتوانید آنها را زودتر از موعد به پایان برسانید، هم در محل کار و هم در خانه، قابلیت اطمینان را تمرین کنید.

2. مهارت های نرم مثبتی را که در دیگران می بینید مشاهده کرده و تقلید کنید

احتمالاً افراد حرفه‌ای وجود دارند که می‌شناسید یا با آنها کار می‌کنید که در مهارت‌های نرم مختلف دارای نقاط قوت هستند. ممکن است بتوانید مهارت های نرم یکپارچه را با مشاهده اعمال دیگران و گنجاندن آنها در برنامه روزانه خود توسعه دهید.

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که افراد ارتباط موثر اغلب هنگام صحبت کردن دیگران در طول جلسات، یادداشت هایی را یادداشت می کنند. اغلب، این به آنها کمک می کند تا افکار خود را سازماندهی کنند تا برای پرسیدن و پاسخ دادن به سؤالات مهم آماده شوند. این همچنین یک تمرین گوش دادن فعال است که ممکن است برای استفاده به عنوان بخشی از کار خود خوب باشد.

3. اهداف نقطه عطفی را برای بهبود مهارت های نرم تعیین کنید

با مطالعه دقیق بررسی های عملکرد خود در محل کار یا درخواست انتقاد سازنده از دوستان و همکاران قابل اعتماد، اهداف مشخص و قابل اندازه گیری را تعیین کنید. این می تواند به شما کمک کند تا هم زمینه های کلیدی بهبود را برای هدف گذاری شناسایی کنید و هم نقاط قوت را که باید در رزومه کاری و مصاحبه ها برجسته کنید. می‌توانید بر اساس مهارت‌هایی که برای به دست آوردن شغلی خاص یا پیشرفت در شغلی که قبلاً دارید، به مهارت‌های نرم کار کنید، اولویت‌بندی کنید.

4. منابعی را برای کمک به یادگیری پیدا کنید

منابع مختلفی مانند کتاب ها، پادکست ها یا کلاس های آنلاین وجود دارد که می تواند به شما در یادگیری تاکتیک های بهبود مهارت های نرم افزاری خاص کمک کند. در حالی که برخی نیاز به پرداخت دارند، بسیاری از آنها رایگان و در هر زمان قابل دسترسی هستند. ممکن است چند منبع مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای سبک یادگیری شما بهترین است.

بسیاری از کارفرمایان به مهارت‌های نرم قوی بر مهارت‌های فنی اهمیت می‌دهند، زیرا این مهارت‌ها اغلب ویژگی‌های شخصیتی هستند که در طول عمر ایجاد می‌شوند و ممکن است آموزش آنها دشوار باشد. همانطور که گفته شد، هر کسی می تواند با تجربه و تمرین مهارت های نرم خود را بهبود بخشد.

برای مثال، ممکن است متوجه شوید که یک کارفرما به دنبال فردی ماهر در حل تعارض است. در حالی که ممکن است به طور طبیعی در برقراری ارتباط موثر مهارت داشته باشید، ممکن است تمرین کار از طریق درگیری با دیگران کمک کند. هنگام بررسی آگهی‌های شغلی، توجه داشته باشید که چه مهارت‌هایی به طور مداوم در عمودی شما نشان داده می‌شوند تا به عنوان راهنمای مهارت‌هایی که ممکن است نیاز به توسعه داشته باشید.

برجسته کردن مهارت های نرم خود

نشان دادن مهارت های نرم خود می تواند هنگام جستجو و درخواست شغل، در مصاحبه یا در کار روزانه مفید باشد. اگر به دنبال کار هستید، می‌توانید مهارت‌های نرم خود را در رزومه و در نامه خود برجسته کنید.

مهارت های نرم برای رزومه

رزومه شما باید شامل بخشی باشد که مهارت های سخت و نرم مرتبط شما را فهرست کند. هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام مهارت‌ها را در رزومه قرار دهید، هم مهارت‌هایی را که در پست شغلی مورد نیاز است و هم مهارت‌هایی که دارید که می‌توانند توسط مراجع شما تأیید شوند را در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که باید مهارت‌های سخت مورد نظر برای نقش را قبل از مهارت‌های نرم خود در اولویت قرار دهید، زیرا مهارت‌های نرم معمولاً در مرحله مصاحبه فرآیند ارزیابی می‌شوند. توصیه می شود 10-30 مهارت در رزومه خود داشته باشید. در نظر بگیرید که مهارت‌های نرم بیش از نیمی از مهارت‌های فهرست شده شما را اشغال نمی‌کند.

در اینجا نمونه‌ای از این است که بخش مهارت‌های رزومه شما چگونه می‌تواند باشد:

مهارت های فنی: فناوری یادگیری • سیستم عامل مک • سیستم عامل ویندوز • تخته سیاه
مهارت های اضافی: مهارت های ارتباطی قوی • همدلی بالا • پرشور و با انگیزه

مهارت های نرم برای نامه ها پوششی

نامه پوششی شما باید شامل حداقل یک مهارت نرم توسعه یافته و مرتبط باشد که زمینه مناسبی برای این کار را فراهم می کند. شما می توانید این کار را با توضیح اینکه چگونه مهارت نرم شما با اهداف، ارزش ها و/یا ماموریت شرکت همسو می شود، انجام دهید.

استفاده شما از مهارت های نرم در نامه پوششی ممکن است شبیه به مثال زیر باشد:

«در نقش قبلی‌ام، هم شور و هم خلاقیتی را به نمایش گذاشتم که بسیار مورد توجه همکاران و مدیرانم بود. به عنوان مثال، من با موفقیت تیمی را برای کار بر روی یک کمپین بازاریابی که جمعیت جوان‌تری را برای محصولمان هدف قرار می‌دهد، پیشنهاد دادم و تشکیل دادم. از ابتدا تا انتها، اعضای تیم و مدیران من از توانایی من برای همکاری مثبت با تیمم برای کمک به ایجاد علاقه جدید در شرکت ما تمجید کردند.

در حالی که مهارت‌های سخت برای تکمیل وظایف فنی مهم هستند، مهارت‌های نرم قوی باعث می‌شود که شرکت‌های کارمندی بخواهید استخدام، نگه دارید و ارتقا دهید. مهم است که مهارت‌های نرمی را که در تمام مراحل فرآیند جستجوی شغل دارید برجسته کنید و زمانی که شغل مورد نظر خود را پیدا کردید به توسعه این مهارت‌ها ادامه دهید.

آموزش زبان انگلیسی

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *