هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
صفر تا صد آموزش اسمبل کردن کامپیوتر به صورت مقدماتی و آسان

آموزش اسمبل كردن كامپيوتر قدم به قدم+ آموزش تصویری

دسته بندی : فناوری
1400/06/05

در اين چند سال اخير كامپيوتر ها به ابزار های مهم در زندگی روزمره تبديل شده است به آنگونه كه وقتی كار بانكی و اداری و … داشته باشيد با آنها ميتوانيد به سرعت و آسان رسيدگی كنيد در واقع اين كالای ديجيتال زندگی‌ را برای ما آسان كرده است ؛‌و اما نكته بسيار مهم در رابطه با كامپيوتر ها آگاهی شما نسبت به قطعات آنها است كه بدانيد هر قطعه چه كار هایی را انجام ميدهد و در كجا قرار دارد و در اين مقاله از سايت برتر آموز قصد بر اين داريم كه آموزش اسمبل كردن را برای شما توضيح بدهيم.

اسمبل كردن به آن معنا است كه شما قطعات را جدا كرده و بعد از تعويض يا تميز كردن ؛ آنها را به جای اول خود نصب كنيد بدون هيچ نقضی و برخی از مواقع هم شما به اشتباه سيستم خود را اسمبل كرده ايد و سيستم هم اجرا ميشود  كار ميكند ولی بد از گذشت چند روز آن از كار خواهد افتاد . (‌البته اسمبل كردن شما بايد از يك اصول خاص و استاندارد های‌ درستی پيشروی بكند و بعد از آن سيستم عامل قادر به اجرای سخت افزار باشد در غير اين صورت قطعات شما داغ شده و ازبين ميرود )

 

آشنایی‌ با قطعات كامپيوتر و وظايف آنها :

در مقدمه ی آموزش اسمبل كردن كامپيوتر برخی از جوانب برای شما توضيح داده شده است و شما يك درك كلی از مفهوم آن داريد ولی در ادامه اين مفهوم برای شما بيشتر خواهد شد :

  • كيس : كيس به اصطلاح يك چارچوب فلزی و خانه مانندی است كه قطعات كامپيوتر بعد از اسمبل شدن در آن جای ميگيرند و اما وظيفه اصلی كيس محافظت از قطعات است .
  • حافظه داخلی ram : رام كامپيوتر هم ميتوان يكی از قطعات بسيار مهم برای كامپيوتر دانست به آنگونه كه وقتی سيستم در حال اجرا است يك حافظه كوتاه مدتی به آن داده و باعث اجرا شدن سيستم ميشود ؛‌نكات مهم در رابطه با اين قطعه اين است كه وقتی برنامه ایی و يا فايل های ( تصويری و صوتی و اسناد و… ) در درايو مخصوص قرار دارند ابتدا توسط رام پشتيبانی شده و بعد از دريافت اطلاعات به كامپيوتر ارائه ميشود ؛ و اما وظيفه اصلی رام بالا بردن سرعت كامپيوتر و به همين سبب در نصب برخی ازنرم افزار ها ميزان رام پيشنهادی را به شما ميگويند به آن دليل كه رام شما شرايط نوسانات آن را كنترل كند . ( توجه داشته باشيد كه قطع برق به صورت ناگهانی باعث ذوب شدن آن و يا از كار افتادن رام ميشود )

 

  • پردازنده ها : اصلی ترين بخش كامپيوتر به پردازنده آن cpu بستگی دارد و تمام فرايند اجرا شدن كامپيوتر به واسطه آن انجام ميشود و به همان دليل است كه در خريد پردازنده بسيار تاكيد ميكنند كه بايد با مادربرد همگامسازی داشته باشد و در غير اين صورت سيستم شما بالا می آید ولی صفحه مانيتور سياه رنگ است ؛ و اما در اين چند ساله كه شركت های قطعات سازی پيشرفت كرده اند چند تا از ايراد ها را برطرف كرده برای‌ مثال : اگر افراد پردازنده اشتباهی انتخاب كنند سازگاری را با مادبرد داشته باشد .

 

  • مادربرد : مادربرد و يا برد اصلی ؛ اصلی ترين كار را دارد و اينكه همه قطعات را مانند : پردازنده و گرافيك و رام و.. را با هم متصل كرده و يك خروجی از آنها بدست می آورد (‌ خروجی‌ كه بدست می آيد باعث روشن و اجرا شدن كامپيوتر ميشود ) . مادربرد آپشن های زيادی ‌برای سيستم عامل فراهم ميكند ميكند برای مثال : مادربرد دارای چند سوكت است كه هر كدام از آنها قابليت خاصی در زمينه ارتباطات دارد و برای درك بيشتر شما يكی از آن سوكت ها محل جای گيری كابل lan است و ديگری برای hdmi و … است ؛‌ تمام موارد ذكر شده يكی از ويژگی آن است . ( مهم ترين قابليت مادربرد ارتقا است ؛ ارتقا به معنای آن است كه شما وقتی يكی از قطعات را تعويض و قطعه جديدی را وارد مادربرد ميكنيد و باعث پيشرفت سيستم شما در اجرا شدن ميشود )

 

آموزش اسمبل كردن كامپيوتر :

تا به اينجای مقاله تمام توضيحات تكميلی داده شده است و شما حاضر به آموزش اسمبل كردن كامپيوتر هستيد ؛ لطفا تمام مراحل را مرتب و در بخش هایی كه متوجه نشده ايد چند بار آن را مرور كنيد :

 

  • در اولين گام از آموزش اسمبل كردن كامپيوتر شما بايد قطعات كامپيوتر ازجمله : كيس ، مادربرد ، پردازنده ، رام ،درايو نوری ، منبع تغذيه ، فن پردازنده ، فن كيس ،‌هارد . (‌ تمام موارد ذكر شده حتما بايد خريداری شود و اگر شما برای كار های بانكی و مربوط به اداره ميخواهيد از كامپيوتر خود استفاده كنيد سعی كنيد قطعه های ميان رده را خريداری بكنيد )

آموزش اسمبل كردن كامپبوتر

  1. جداسازی كيس : از اسمبل كردن بايد شما كيس را باز كرده و قطعات آن را به صورت كامل جدا كنيد ( توجه داشته باشيد كه در هنگام جدا كردن ديوار ها صدمه ایی‌ به دستانتان وارد نشود به اين دليل كه ديوار های آن تيز هستند )

 

  1. اطمينان حاصل كردن  از كيس : شما بايد تمام ديوار های كناری را برداشته و در پوش های رو به روی مكان dvd را پاكسازی و در اخر كابل هایی‌ كه مزاحم هستند را برداريد .

 

  1. نداشتن برق درون كيس :‌ برای اطمينان از كيس خود ابتدا بايد وسيله هایی‌ همانند فاز متر حساس به ولتاژ كم را انتخاب كرده و به درون كيس و فلزات وصل كنيد و اگر برق داشته ( الكتريسته ) بايد آن را تخليه بكنيد و اين امر هم بخاطر آن است كه الكتريسته باعث سوختن قطعات خواهد شد .

آموزش اسمبل كردن كامپبوتر

  1. مادربرد را نصب كنيد : بعد از اتمام دو مرحله ابتدایی گفته شده بايد مادربرد را نصب بكنيد ، ابتدا بايد پايه های‌ پيچی را داخل كيس نصب كرده و توجه داشته باشيد كه برخی از كيس ها در آن ها محلی برای نصب پيچ نيست و شما بايد محل مناسبی در پايين آن و يا كناره ها انتخاب بكنيد و اما چند نكته خيلی‌ مهم در رابطه با نصب مادربرد : شما بايد دقت داشته باشيد كه وقتی كه مادربرد را خريداری كرده ايد بعلاوه تمام قطعات ديگر به فرد متخصص بگوييد كه آن ها را به مادربرد متصل كند و برای نصب مادربرد در كيس توجه داشته باشيد كه برای بلند كردن و حمل كردن آن از لبه ها آن كمك بگريد و به هيچ وجه دست شما بر روی مادربرد قرار نداشته باشد و حتی‌ يك ضربه كوچك به آن اثابت نكند ؛ مادربرد دارای قطعات ريز و تيزی هستند كه ممكن است به ساير قطعات و ديوار كيس ها آسيب شديدی وارد كند پس شما بايد خيلی مراقب آن باشيد ، حواس خود را جمع كنيد كه هر وسيله ایی كه قابل رسانایی باشيد همانند سيم مسی و كابل و قطعه ایی فلز و پيچ و… از اطراف مادربرد دور كنيد به اين دليل كه رسانایی ‌در مادربرد باعث سوختن قطعات ميشود . ( نكته‌ : به هيچ وجه به قطعات متصل شده مادربرد را جدا نكنيد كه به ضرر شما تمام خواهد شد و اما برای متصل كردن usb و ماوس مشكلی وجود ندارد )

آموزش اسمبل كردن كامپبوتر

  1. نصب هارد ديسك : هارد ديسك يكی از اركان مهم در اجرا شدن سيستم است و اينكه تمام اطلاعات شما در آن ذخيره ميشود و بدون آن ديگر شما نميتوانيد ويندوز نصب و يا … و برای نصب هارد ديسك مكانی مخصوصی در كيس قرار دارده شده است و كافی است كه شما آن را به محل اتصال متصل كنيد . ( در خريد هارد بسيار توجه داشته باشيد كه دست دوم و كاركرده نباشد و آن را به صورت دسته اول خريداری كنيد )

آموزش اسمبل كردن كامپبوتر

  1. نصب ديسك نوری : بعد از نصب هارد ديسك ها نوبت آن فرا رسيده است كه ديسك های نوری و يا به اصطلاح درايو های نوری را نصب كنيم . برای نصب آنها هم همانند هادر ديسك محل خاصی در نظر گرفته شده است . ( برای نصب درايو نوری‌ توجه داشته باشيد كه از قسمت جلو كيس به صورت بسيار آرام وارد كنيد به طوری كه به لبه های درايو آسيب نبيند ؛ جوری تنظیم شود که برای بستن آن پيچ ها به صورت كامل وارد نقاط مشخص وارد شده و مطمئن شويد كه به طور كامل محكم و سست نباشد )

آموزش اسمبل كردن كامپبوتر

  1. نصب پردازنده ( cpu ): در ابتدای‌ اين مقاله گفته شد كه پردازنده ها وظايف اصلی بر سيستم عامل را دارد و شما بايد در هنگام نصب بر روی‌ آن ضربه ایی وارد نشود ، محل نصب آن بر روی پايه های مادربرد است و توجه داشته باشيد كه در محل اتصال ميله فلزی وجود دارد شما بايد آن را از بالای پردازنده رد كرده و در پايين آن قفل كنيد و اين عمل سبب محك سازی آن خواهد شد .

آموزش اسمبل كردن كامپبوتر

  1. نصب رام : رام محلی برای دريافت اطلاعات برای زمانی كوتاهی است و برای نصب آن بايد در بخش سوكت دار مادربرد نصب بكنيد و برخی از كاربران سوال ميكنند كه چرا به مادربرد آن را متصل بكنيم ؟ در پاسخ به سوال بايد عنوان كرد كه مادربرد محل اصلی انجام كار سيستم است و اطلاعات رام را ميخواند و مسئول اجرای آن است  . ( نكته قابل تذكر برای‌ نصب رام ،‌ توجه داشته باشيد كه برای متصل كردن به سوكت مادربرد آن را از دو طرف بالا و پايين فشار دهيد و آن را به آرامی به داخل فرو ببريد  )

آموزش اسمبل كردن كامپبوتر

  1. نصب فن خنك كننده كيس : برای نصب فن در كيس محل مناسبی طراحی شده است و محل آن در برخی از كيس ها دارای سوراخ های زيادی است و در برخی ديگر از كيس ها محل آن باز است ، محل اتصال فن در پشت كيس قرار دارد و محل هایی‌ برای بستن پيچ قرار داده شده است و فن را به آن محل متصل كنيد .

آموزش اسمبل كردن كامپيوتر

  1. نصب فن cpu :‌ پردازنده همانطور كه در اين مقاله گفته شد وظيفه اصلی ‌را در بر دارد و خيلی سريع هم داغ ميكند برای همين امر فن هایی مخصوص برای آن در نظر گرفته شده است ، برای خنك كردن پردازنده قطعه ی آلمينيومی طراحی شده است كه به آن لقب گرما گير را داده اند كه گرمای پردازنده را دريافت كرده و باعث خنك شدن cpu ميشود ، برای نصب اين هيت بر روی cpu ابتدا خميری سفيد رنگ مبنی بر محكم شدن آن بر رو‌ی پردازنده آغشته ميكنيد و اين قطعه را به آن متصل ميكنند ، در انتهای كار هم فن خنك كننده را به مادربرد متصل ميكند . ( در مادربرد هم سوكتی برای اين امر طراحی شده است كه باعث فعال شدن آن خواهد شد )

آموزش اسمبل كردن كامپيوتر

  1. نصب منبع تغذيه :‌ برای روشن شدن كيس و كار كردن آن به همراه مانيتور به منبع تغذيه ی الكتريكی نياز است ، در سال های پيش كيس ها اين آپشن را نداشتن و افراد برای منبع تغذيه هزينه ایی‌ پرداخت و آن را دريافت ميكردند ولی امروزه در كيس ها به طور خودكار منبع تغذيه قرار داده شده است و پيشنهاد ما به شما اين است كه آن دسته از كيس ها را خريداری بكنيد كه منبع تغذيه دارند . منبع تغذيه سوكتی برای مادربرد دارد كه بايد به آن متصل شود و اتصال آن بسيار ساده است .

آموزش اسمبل كردن كامپيوتر

  1. نصب كابل ها : در ابتدای آموزش اسمبل كردن كامپيوتر ( باز كردن كيس ) برای شما عنوان كرديم كه در آن مرحله تمام كابل ها را جدا كنيد ؛ و در آخر هم همان كابل ها را همانند ابتدا به محل مخصوص خود متصل كنيد .

 

چرا آموزش اسمبل كردن كامپيوتر انقدر مهم شده است؟

قطعا اگر شما سيتسم و كيسی‌ داشته باشيد متوجه شده ايد با افزايش قيمت اسمبل كردن كامپيوتر قطعا ديگر بايد به فكر آموزش آن باشيم و ديگر از هزينه های اضافی آن پرهيز كنيم، يكی‌ از كار هایی كه می توانيد انجام دهيد آن است كه خود شما آموزش های مرتبط با سايت برترآمور همانند اين مقاله را به خوبی‌ و به نحو احسن مشاهده كرده و البته آموزش اسمبل كردن كامپيوتر را به صورت صفر تا صد متوجه شده و قطعا كه بتوانيد از آن سود برده و ديگر به دنبال افراد متخصص برای‌ اين موضوع نباشيد. موردی بعدی آن است كه شما می توانيد به راحتی كسب درآمد از آن حاصل كنيد با ارئه خدمات مناسب و متناسب با كيس ها و….( البته بهتر است بدانيد برخی از كيس های جديد ترفند های خاصی خواهند داشت كه به راحتی می توانيد آن ها را هم فرا بگيريد)

 

آيا روش اسمبل كردن تمامی كيس ها اينگونه خواهد بود؟ آيا فرقی نخواهد داشت؟

قطعا اين سوال هم برای شما هم پيش آمده است كه با افزايش پيشرفت تكنولوژی آيا تمامی كامپيوتر ها اينگونه اسمبل می شوند؟ روند و مراحل برای اسمبل كردن اين گونه است  و فرقی نخواهد داشت. ولی يك فرق اساسی و بزرگ خواهد داشت. اين متفاوت بدون در كيس ها با توجه به مدل ساخت آن ها می باشد و قطعات كه استفاده خواهد شد، به عنوان مثال برخی از درايو های نوری جديدی مونتاژ شده اند كه قطعا با استفاده كردن از آن ها می توانيد سريعا تر اسمبل كنيد ولی چگونه؟‌ يكی از دلايلی ساخته شدن قطعات جديد تر آن است كه جای گذاری‌ آن ها راحت تر شود و همين امر سبب شده كه ساخت جديد قطعات شكل گيرد، حال شما می توانيد با استفاده كردن از قطعات جديد تر جای گذاری راحت تر و آسان تر داشته باشيد.( البته با توجه به جديد تر بودن قطعات بايد توجه داشته باشيد كه نگه داری از آن ها هم سخت تر خواهد شد، البته كه اين نوع قطعات همانند پردازنده ها و… بسيار حساس خواهند بود و شما برای استفاده از آن ها بايد هميشه مداوم آن ها را تميز نگه داريد و البته ضربه ناگهانی به آن ها برخورد نكند. در هنگان اتسفاده از توربين های نوری هم توجه داشته باشيد كه ممكن است كه سيستم عامل بسيار داغ شود، و در صورت نصب توربين ها نوری بهتر است از فن خنك كننده قدرتمندی استفاده شود)

آموزش صفر تا صد اسمبل كردن كامپيوتر

اشتباهات رايج به هنگام اسمبل كردن كامپيوتر:

علاوه بر آنكه شما می‌ توانيد آموزش اسمبل كردن كامپيوتر را فرا بگيريد بهتر است بدانيد كه اشتباهات بسيار رياجی هم ممكن است كه به هنگام اين مورد انجام داده باشيد و برای دقت بيشتر بهتر است به تمامی موارد ذيل توجه فرماييد:

  • نصب اشتباه درايو و حافظه ها در اسلات های اشتباه: يكی از مواردی‌ كه ممكن است شما موقع اجرا از آن ها غافل شويد، درست جای گذاری كردن می باشد، به عنوان مثال اگر شما درايو و حافظه ها در بخش ها و اسلات های اشتباهی بارگزاری كنيد قطعا در هنگام روشن كردن سيتسم متوجه اختلالاتی خواهيد شد( البته شما با نگاه كردن دقيق به كيس خود به هنگام اسمبل كردن شايد متوجه آن شويد ولی با اين وجود ممكن است قطعات ديگر را هم اشتباه جای گذاری كنيد)

 

  • خرید منبع تغذیه نا مناسب: شما برای اينكه بتوانيد كيس خود را به بهترين نحوه ممكن تغذيه كنيد بهتر است كه از بهترين منبع های اصولی‌ استفاده كنيد، اما منظور از اصولی بودن آن چه می باشد؟ به عنوان مثال يكی از اشتباهات رايج اسمبل كردن آن خواهد بود كه برای برای كيس های قدرتمند از منب تغذيه ها با نيروی وات بسيار كمی استفاده می كنند و برای كيس های ضعيف بلعكس آن را استفاده می كنند، پيشنهاد داده می شود برای هر كيس مدرن منبع تغذيه ایی به ظرفيت 200 الی 300 وات پيشنهاد داده خواهد شد و بغير از اين ممكن است مضر باشد.( شما با رجوع كردن به برخی از سايت های انگليسی زبان می‌ توانيد با وارد كردن نوع قطعات خود و مدل كيس خود به راحتی بهترين منبع تغذيه را انتخاب كرده و علاوه بر آن به راحتی هر چه تمام تر منبع تغذيه ی خود را انتخاب كنيد)

 

  • منطقه گلوگاه: منطقه ایی كه بايد پردازنده و كارت گرافيك به راحتی مكمل همديگر باشند و قطعا كه اين موضوع سبب خواهد شد كه شما از كار خود اطمينان حاصل كنيد.( البته برای بررسی پردازنده ها و انتخاب بهترين مكمل ها بهتر است از سايت هایی كه در اين زمينه بازبينی هایی انجام می دهند كمك بگيريد)

آموزش اسمبل کردن کامپیوتر و راه های درآمد زایی از آن:

تا به الان با موضوعات متعددی از آموزش اسمبل کردن کامپیوتر آشنا شده اید و اطلاعات بسیار مفیدی هم از آن دریافت کرده اید؛ حال نوبت آن فرا رسیده است که به سراغ راه های درآمد زایی از اسمبل کردن برویم؛ قابل توجه است که در این بخش پیشنهاداتی ارائه داده میشود که بهتر است به تمامی آن ها نیز توجه کنید:

1- ایجاد یک فروشگاه و تعمیرات: شما با داشتن سرمایه میتوانید یک فروشگاه اینترنتی یا یک فروشگاه حقیقی بنا کنید؛ البته که از هر دو فروشگاه نیز میتوانید به راحتی کسب درآمد نیز داشته باشید.

به عنوان مثال اگر یک فروشگاه برای خودتان ایجاد کنید و از طرفی سفارشات تعمیر و اسمبل کردن کامپیوتر نیز دریافت کنید؛ قطعا که درآمد زایی شما با این روش چندین برابر خواهد شد بدون هیچ شک و تردیدی.

2- آموزش اسمبل کردن کامپیوتر را در قالب پکیج ارائه دهید: بسیاری از علاقه مندان هستند که میخواهند کامپیوتر خودشان را به تنهایی اسمبل کنند ولی آموزش درست و حسابی ندیده اند، به نظر شما راه کار چیست؟ قطعا آموزش اسمبل کردن کامپیوتر بهترین راه برای این گونه از افراد خواهد بود.

حالا شما به میتوانید کامپیوتر را به خوبی اسمبل کنید و با تمامی اجزای آن آشناییت دارید بهترین کار آموزش و درست کردن پکیج خواهد بود. شما با تهیه و تنظیم یک پکیج و آموزش صفر تا صد به صورت ویدیویی و تئوری و… به راحتی میتوانید با ایجاد یک سایت یا یک صفحه رسمی در اینستاگرام به راحتی درآمد زایی کنید.

البته با داشتن سایت؛ باید روی سئو آن تمرکز داشته باشید که مشتریان زیادی به سایت شما روانه شوند. برای بهبود سئو نیز آموزش سئو را برای شما تهیه و تنظیم کرده ایم.

نکات اسمبل کردن کامپیوتر و جمع بندی:

همیشه برای انجام دادن یک فعالیت باید به نکاتی که از تمامی موارد مهم تر هستند و باید به آن ها بیشتر توجه کرد همانند نکات اسمبل کردن کامپیوتر که بسیار مهم هستند. این نکات عبارت اند از:

  • بررسی اتصالات: علاوه بر تجهیزاتی که برای کامپیوتر خریداری میکنید باید محافظ جریان برق را هم تهیه کنید تا با قطع و وصل شدن جریان برق آتش سوزی رخ ندهد.

البته به هنگام اسمبل کردن نیز تمامی کابل ها را داخل کیس وارد کنید تا در معرض با مایعات نیز قرار نگیرد و مشکلاتی این چنین پیش نیاید.

  • انتخاب قاب محکم و مناسب: با وجود اجناس بی کیفیت در کنار بهترین اجناس؛ قطعا پیدا کردن قاب کیسی که محکم باشد و جنس پلاستیکی نیز نداشته باشد بسیار باید برای شما مهم باشد؛به این دلیل که ممکن است با داغ شدن کیس، قاب پلاستیکی ذوب شود.

سخن پايانی : تمام مراحل را مو به مو اجرا كنيد و هر كجا از اين مطالب را درك نكرديد در قسمت ديدگاه مشكلتان را عنوان بكنيد كه در اسرع وقت پاسخ شما را بدهيم ، در ضمن توجه داشته باشيد كه برای اسمبل كردن كامپيوتر از قطعات جديد تری استفاده بكنيد .

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. کاظم نظمی

    ممنون از مطلب بسیار عالی و مفیدتون
    با این آموزش فوق العاده به راحتی میشه یه سیستم رو راحت اسمبل کرد

    1. سورنا بابایی

      سلام متشكر از نظر خوبتون
      .اميدوار هستيم كه مطالب بهتری برای شما ارائه بدهيم