هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش تخته نرد حرفه ای

آموزش تخته نرد به زبان ساده

دسته بندی : هنر
1400/05/11

آموزش تخته نرد و یادگیری آن جزء یکی از بهترین تفریحات برای جوانان و میان سالان می باشد. یکی از قدیمی ترین بازی های رومیزی بازی تخته نرد است که از گذشته تا به امروز بهترین سرگرمی برای طرفداران آن بوده است. به این نکته توجه کنید که بازی تخته نرد همانند منچ بوده که دارای قوانین خاص می باشد. اگر تا به حال تخته نرد بازی نکرده اید و با اصول آن آشنایی ندارید، توصیه می کنیم این مقاله از سایت برتر آموز را تا پایان دنبال کنید.

آموزش تخته نرد حرفه ای

هدف از بازی تخته نرد چیست؟

هریک از بازیکنان تخته نرد هدفی را دنبال می کنند. به طور کلی هدف از این بازی، جمع آوری تمام مهره ها و رساندن آنان به خانه خودی می باشد. هنگامی که تمامی مهره ها را در خانه خودی جمع کردید وقت آن رسیده که دوباره تمامی مهره ها را از خانه خارج کنید. هر بازیکنی که زودتر مهره خود را از خانه خارج کند برنده محسوب می شود.

نگاهی به تاریخچه بازی تخته نرد

اگر خواهان آموزش تخته نرد هستید بهتر است با تاریخچه آن آشنا شوید و از جایگاه آن در گذشته اطلاع یابید. تخته نرد یا بک گامون از کهن ترین بازی های تاریخی می باشد و می توان گفت الگوی بازی هایی همچون منچ و پارچیزی است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از کتاب تاریخ طبری می توان به این موضوع اشاره کرد که بازی تخته نرد از بازی های باستانی تاریخ ایران می باشد که بعدها به هندوستان و دیگر کشورها فرستاده شده است.

سیر تا پیاز آموزش تخته نرد

در این مقاله سعی می کنیم تمام اصول بازی را به صورت گام به گام برایتان شرح دهیم تا گیج کننده نباشد. برای شروع بازی سعی کنید تمام تمرکز خود را بر روی بازی بگذارید.

چگونگی ترتیب مهره ها بر روی تخته

به طور کلی می توان از دو روش نسبتا یکسان برای چیدن مهره ها بر روی تخته استفاده کرد. برای درک بیشتر به تصویر زیر دقت کنید. اگر رنگ مهره انتخابی شما سفید باشد نحوه حرکت مهره شما در بازی باید خلاف جهت عقربه های ساعت باشد. همچنین اگر رنگ مهره انتخابی شما سیاه باشد، باید در جهت عقربه های ساعت بازی را پیش ببرید.

تخته نرد

بازی را شروع کنید

حال که با هدف بازی تخته نرد و چگونگی چیدمان مهره ها آشنا شده اید، آموزش تخته نرد را آغاز می کنیم.

برای شروع کردن بازی تخته نرد ابتدا باید تاس بیندازد و عدد تاس هرکس که بیشتر از دیگری بود، می تواند بازی را آغاز کند و انتخاب کننده رنگ مهره خود باشد که این امر کاملا شانسی است. بعد از انداختن اولین تاس، بازی شروع می شود و هر بازیکن باید به نوبت تاس بیندازد و مهره هایش را سمت جلو هدایت کند.

نکته مهم: هر تاس قابلیت این را دارد که هم جداگانه و هم یک جا مورد استفاده قرار گیرد. مثلا: اگر تاس های شما 3 و 5 بیاید هم می توانید یک مهره را 3 بار و مهر دیگر را 5 بار به جلو ببرید و هم می توانید یک مهره را 8 بار به جلو هدایت کنید. این نکته برای بازیکن مقابل هم صدق می کند و هیچ تفاوتی ندارد.

برای برنده شدن در این بازی باید مهره های خود را به یک چهارم نقطه پایانی در تخته برسانید، سپس تاس می اندازید و به تعداد شماره هایی که در تاس به شما می افتد، می توان مهره ها را از روی تخته بیرون ببرید. هرچه زودتر تمامی مهر هایتان را تمام کنید برنده اعلام می شوید.

زدن مهره رقیب

یکی از موضوعاتی که به بازی تخته نرد هیجان بخشیده است، زدن مهره رقیب است. اگر تاس بیندازید و عددی بیاورید که باید مهره خود را به یکی از خانه هایی که مهره رقیب در آن جا قرار گرفته ببرید، باید آن مهره رقیب را از بازی بیرون کرده و مهره خود را جایگزین آن کنید. به یاد داشته باشید که وقتی مهره رقیب از بازی بیرون رفت، رقیب مقابل شما با آوردن عدد مناسب باید از اول مهره خود را وارد زمین کند.

برگ برنده برای حریف

توصیه می کنیم همیشه سعی کنید مهره هایتان به صورت جفت باشد و هرگز از آن ها به صورت تکی استفاده نکنید. در غیر این صورت بازی برایتان کمی سخت و استرس آور می شود چرا که حریف شما می تواند آن تک مهره را بزند و تا هنگامی که آن مهره از دست رفته را به بازی برنگردانید، نمی توانید حرکت کنید. تمام تلاش خود را بکنید که بتوانید مهره های حریف را بزنید و نگذارید حریف شما مهره هایتان را بیرون بیندازد.

اگر اعداد هر دو تاس شما یک عدد بیاید درواقع می توان گفت که جفت آورده اید، در این شرایط به شما جایزه تعلق می گیرد. جایزه این است که عدد آورده را دو برابر بازی کنید. مثلا اگر دوبار عدد 6 آورده اید می بایست 4 بار از عدد شش برای جلو انداختن مهره هایتان استفاده کنید.

چگونگی خارج کردن مهره ها از زمین

هنگامی که توانستید مهر های خود را به شش خانه آخر برسانید، باید به این نکته توجه کنید که از مهره های حریف در آن خانه ها نباشد، سپس می توانید مهره هایتان را از بازی خارج کنید. برای اینکه بتوانید مهره را بیرون کنید باید عددی بیاورید که یک شماره از از خانه مقصد بیشتر باشد. برای مثال: اگر دو خانه دیگر باقی مانده که مهره تان به آخر برسد، حتما باید عدد 3 بیاورید تا مجاز به بیرون بردن مهره باشید. چنانچه در مدت زمان طولانی موفق به بیرون بردن هیچ یک از مهره ها نشده اید، نگران نباشید زیرا می توانید آن ها را به ترتیب بچنید که با این عمل در نوبت های بعدی که می خواهید تاس بیندازید، کار برایتان آسان خواهد شد.

برنده بازی چگونه تعیین می شود؟

برای شرح این قسمت از آموزش تخته نرد باید بگوییم که حالت های گوناگونی برای پیروزی وجود دارد که یکی از بهترین انواع آن سگ مارس می باشد. شاید با خود بگویید سگ مارس چیست؟ درواقع هنگامی که شما موفق به بیرون بردن تمامی مهره هایتان از زمین بازی شده اید، اما مهره های حریف هنوز در زمین شما می باشد را سگ مارس می گویند. از دیگر انواع پیروزی می توان به مارس و پیروزی در حالت معمولی اشاره کرد.

مارس: هنگامی که حریف هیچ مهره ای برنداشته باشد و شما تمامی مهره ها را از زمین بیرون برده باشید را پیروزی از نوع مارس نام دارد.

پیروزی معمولی: وقتی که هردو بازیکن به آخر بازی رسیده باشند، کسی که زودتر مهره ها را خارج کند در واقع به روش معمولی برنده شده است.

6 قانون مهم تخته نرد که از آن بی خبرید

حال که با آموزش تخته نرد آشنا شده اید، وقت آن رسیده تا از قوانین آن هم مطلع شوید. قوانین این بازی به شرح زیر می باشند:

  1. اول از همه بگوییم خانه بسته به خانه ای گفته می شود که در آن چندین مهره از حریف وجود داشته باشد. در بازی تخته مقصد مهره شما نمی تواند خانه بسته باشد.
  2. اگر شانس استفاده از دو تاس را داشته باشد، می بایست هر دو تاس را به حرکت در بیاورد. در یک شرایط می توانید از قانون پیروی نکنید، آن هم زمانی است که با بازی کردن یک تاس، تاس دیگر از بین برود.
  3. به طور مثال اگر 3 و 4 بیاورید می توانید یکی از مهره هایتان را 7 بار به سمت جلو ببرید و یا یک مهره را 3 بار و دیگری را 4 بار حرکت دهید.
  4. مهره سفید حتما می بایست بر روی مهره سفید قرار گیرد ولی به یاد داشته باشید که نمی توانید مهره سفید را به خانه ای ببرید که دوتا از مهر های حریف در آن جا وجود دارد.
  5. بازیکنی که جفت می آورد باید 4 بار از آن عدد استفاده کند.
  6. یکی از قوانین مهم این بازی این است که بازیکن باید با هر بار تاس انداختن مهره های خود را حرکت دهند (در صورت آوردن عدد مناسب) اما اگر حریف خانه های خود را بسته باشد، دیگر نمی تواند بازی کند.

 تکنیک های کاربردی در بازی تخته نرد

  • همیشه سعی کنید تک مهره بازی نکنید.
  • تمرکز خود را بر روی خانه های 4 و 5 بگذارید
  • خانه 6 بهترین خانه برای حریف شما است، برای جلوگیری از حمله حریف پیشنهاد می کنیم لنگر بیندازید و یا سریع تر از آن عبور کنید.

آموزش تخته نرد برای کودکان

آموزش بازی تخته نرد برای کودکان، همانند بازی تخته نرد برای بزرگسالان است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. شما می توانید برای درک بهتر فرزندتان از این بازی از برنامه های آموزش تخته نرد موجود در بازار کمک بگیرید و یا خودتان به آنان آموزش دهید.

آموزش تخته نرد به کودکان

مسابقات بین المللی بازی تخته نرد

در واقع اولین مسابقه بین المللی تخته در در کشور باهاما در سال 1964 صورت گرفت. برنده این مسابقه فردی به نام کرافورد بود که با برنده شدن در این بازی بسیار مشهور شد. از دیگر شهرهایی که بازی تخته نرد در آن از اهمیت بالایی برخوردار است، شهر بورسا نام دارد که هر ساله مسابقات تخته نرد به شکل رسمی برگزار می شود.

کلام آخر

امیدواریم با در اختیار گذاشتن این اطلاعات توانسته باشیم آموزش تخته نرد و اصول مربوط به آن را به طور واضح توضیح داده باشیم و از آن لذت برده باشید. از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بوده اید سپاسگزاریم.

نویسنده : معصومه آغاز

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. شر- معتبر

    خیلی آموزش جالبی بود من تازه یاد گرفتم و این تریک هایی که گفتی به کارم اومد
    لطفا آموزش بیلیارد رو هم بزارید
    ممنون از برترآموز