هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

آموزش ثبت دامنه رایگان، چگونه دامنه رایگان ثبت کنیم؟

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/06/11

آموزش ثبت دامنه رایگان – در عصر اینترنت همه خواهان حضور آنلاین در این فضا هستند، اما حضور آنلاین آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست. برای داشتن وب‌سایت، باید یک نام دامنه داشته باشید در غیر این صورت مانند yourname.blogspot.com یا yourname.wordpress.com خواهد بود.

نام‌های دامنه مانند .com، .me، .io، .org رایگان نیستند، معمولاً محدوده قیمت زیادی دارند که ممکن است برای شما مقرون‌به‌صرفه نباشد. خصوصاً در بازار ایران که به علت نرخ بالای ارز این قیمت‌ها به‌صورت سرسام‌آوری بالاتر می‌روند. فرض ما برای شروع کسب‌وکار اینترنتی، شروع با هزینه‌های کم است و برای خرید یک دامنه بین‌المللی باید حداقل 200، 300 هزار تومان و بیشتر به‌صورت سالیانه بپردازید که بسته به نام هر دامنه متفاوت است. بنابراین امروز می‌خواهم سرویس‌هایی را که نامه‌ای دامنه رایگان را ارائه می‌دهند به اشتراک بگذارم.

در اینجا در این پست، ما بهترین وب‌سایت‌هایی را که 100٪ نام دامنه رایگان را برای راه‌اندازی سایت شما ارائه می‌دهند، ارائه می‌کنیم. اکنون باید تصمیم بگیرید که چگونه و چه زمانی پروژه خود را شروع کنید. اگر می‌خواهید بدون از دست دادن پول و به‌صورت امتحانی این دامنه‌های رایگان و تجربه داشتن یک وب‌سایت را امتحان کنید، پیشنهاد می‌کنم تمام این وب‌سایت‌های زیر را بررسی کنید تا یک نام دامنه رایگان برای نسخه آزمایشی یا پروژه واقعی خود امتحان کنید.

اما همیشه به یاد داشته باشید که در این دنیا همه‌چیز هزینه دارد، بنابراین اگر دامنه رایگان دریافت می‌کنید باید فقط برای آزمایش از آن استفاده کنید زیرا دامنه‌های رایگان دارای معایب بسیار زیادی هستندمن توصیه می‌کنم یک دامنه پولی .ir که قیمت مناسبی دارد (15 هزار تومان سالیانه) را از سایت‌های مختلف ایرانی تهیه کنید. همچنین در ادامه مقاله روشی برای ثبت رایگان دامنه ارائه می‌شود.

سلب مسئولیت: ما هیچ‌یک از وب‌سایت‌های ذکرشده در بالا را تائید نمی‌کنیم و مسئولیتی در قبال آسیب‌هایی که با استفاده از این خدمات به شما وارد می‌شود نداریم. به صلاحدید خود از این وب‌سایت‌ها استفاده کنید.

.TK .CF .ML .GA .GQ

با freenom می‌توانید دامنه های رایگان زیادی مانند .tk، .cf، .ml، .ga، .gq بدون نیاز به کارت اعتباری یا اطلاعات مالی داشته باشید. فقط در https://freenom.com ثبت‌نام کنید و دامنه موردنظر خود را جستجو کنید سپس آن را به‌صورت رایگان خریداری کنید. برخی از افراد ادعا کردند که freenom دامنه آن‌ها را گرفته و تقاضای پول کرده است، ما فکر نمی‌کنیم این درست باشد زیرا همان‌طور که می‌بینید این وبلاگ حتی از دامنه .tk استفاده می‌کند  من از .tk به‌عنوان آزمایشی استفاده کردم که گوگل همه سایت‌هایی را که ایندکس می‌کند. بدون توجه به اینکه از کدام دامنه استفاده می‌کنید، مطالب بسیار چشمگیری دریافت کرد. می‌توانید از سایت https://freenom.com بازدید کنید و امروز یک دامنه رایگان دریافت کنید.

.DX.AM

ارائه شده با میزبانی هاست رایگان spacespace. این دارای یک کنترل پنل بسیار مفید و ویژگی های بسیار مفیدتر و همچنین میزبانی وب رایگان است. برای دریافت دامنه رایگان .dx.am به اینجا مراجعه و ثبت نام کنی.د https://www.awardspace.com/free-web-hosting-registration

CO.NF

با Biz.nf می توانید یک دامنه رایگان .co.nf دریافت کنید. آنها همچنین میزبانی وب رایگان ارائه می دهند. برای دریافت دامنه رایگان .co.nf به https://www.biz.nf مراجعه کنید.

.CO.NR

برای دریافت .co.nr رایگان به http://www.freedomain.pro/ مراجعه کنید. این سرویس برخی از خدمات سئو و سایت را ارائه می کند که می توانند برای پیشرفت سایتی که می سازید مفید باشند.

.COM.NU & 500+

com.nu مشابه سایر خدمات رایگان است اما در کنار .com.nu می توانید دامنه های انتخابی دیگری را نیز به صورت رایگان انتخاب کنید. برای ایجاد یک .com.nu و سایر پسوندهای دامنه 500+، از http://www.com.nu دیدن کنید.

توجه داشته باشید که چهار مورد آخر در واقع ساب دامنه هایی هستند که رایگان هستند زیرا دامنه ها قبلاً پرداخت شده اند. با توجه به تجربه من، .tk چند وقت پیش تبلیغاتی بود. اگر هنوز هم همینطور است، توجه داشته باشید که استفاده از آن برای بازدیدکنندگان شما یک خطر امنیتی است.

ثبت رایگان دامنه .ir

شما می توانید توسط سرویس ثبت دامنه پارس داده که برای ترویج استفاده از دامنه ir. این دامنه را به صورت رایگان ارائه می کند یک دامنه رایگان ثبت کنید. این دامنه به صورت رایگان به متقاضیان ارائه می‌شود. با این سرویس ارائه شده برای ریجستر کردن دامنه به‌صورت 100% رایگان انجام می‌شود و هیچ‌ هزینه اضافی‌ای توسط کاربران پرداخت نمی‌شود. استفاده از این سرویس رایگان برای تمامی مردم رایگان بوده اما با توجه به تقاضای بالای کاربران آن، این سرویس تنها توسط پارس دیتا از طریق قرعه‌کشی لاتاری قابل‌ارائه است و استفاده از آن صرفاً به شانس و اقبال کاربر بستگی دارد.

هنگام ثبت دامنه کافی است کد ثبت دامنه رایگان را که با رنگ سبز در صفحه ثبت دامنه نشان داده‌شده است وارد کنید تا دامنه مد نظر شما برای یک سال به‌صورت رایگان ثبت شود. دامنه‌هایی که به‌صورت رایگان ثبت می‌شوند مانند سایر دامنه‌ها دارای تمامی امکانات مانند مالکیت و مدیریت s Whoi،ست کردنNS  و ست کردن هاست، انتقال مالکیت و سایر امکانات هستند، دامنه‌های ثبت‌شده رایگان با سایر دامنه های پولی .ir هیچ تفاوتی ندارند.

مزایای دامنه رایگان

این مزیت یکی از آشکارترین مزایایی است که از انتخاب نام دامنه رایگان به دست می‌آورید. ازآنجاکه رایگان است، به این معنی است که هیچ هزینه‌ای برای ثبت‌نام دامنه شما وجود ندارد. اگر در وب، یا در ایجاد وب‌سایت‌های تجاری تازه‌کار هستید این نکته خوبی برای شروع شماست. رایگان بودن مزیت اصلی دامنه‌های رایگان است. شما می‌توانید هر دامنه .tk را به‌صورت رایگان خریداری کنید و هیچ‌کس حتی یک ریال هم از شما دریافت نخواهد کرد. ثبت‌نام دامنه رایگان اغلب از کلمات کلیدی رایج یا اصطلاحات عمومی تشکیل‌شده است. این بدان معنی است که فضای کمی برای بازی کردن با کلمات کلیدی وجود دارد، یا ممکن است یادآوری نام برای کاربران اینترنت دشوار باشد. ازآنجایی‌که این‌ها اغلب کلمات کلیدی رایج و اصطلاحات عمومی هستند، احتمال اشتباه کاربران اینترنت در املا کاهش می‌یابداین شانس کاربران اینترنت را برای دسترسی واقعی به وب‌سایت شما و فرود آن افزایش می‌دهد.

برای مبتدیان خوب است که با توسعه وب و صنعت میزبانی وب شروع کنند.

اکثر توسعه‌دهندگان وب از دامنه‌های رایگان استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توانند دامنه‌های نامحدود را برای مشتریان خاص خود خریداری کنند.

دامنه رایگان Dot.Tk با یک طرح رایگان سالانه ارائه می‌شوداین بدان معناست که شما یک دامنه رایگان به مدت یک سال دریافت خواهید کرد و پس‌ازآن، می‌توانید بدون صرف هیچ مبلغی، بیشتر خریداری کنید.

اگر مبتدی هستید، طبیعی است که با کاری که باید انجام دهید گم شوید. ممکن است درباره راه‌اندازی یک وب‌سایت مطالعه کرده باشید، درباره آن اطلاعاتی کسب کرده باشید، و روی آن مطالعه کرده باشید، اما این بدان معنا نیست که وقتی آن را در کاربرد عملی قرار می‌دهید، دقیقاً می‌دانید چه‌کاری باید انجام دهید. به‌عنوان یک مبتدی، این‌یکی از مزایایی است که می‌توانید از دریافت نام دامنه رایگان به دست آورید. این نیاز شمارا از فکر کردن به تک‌تک جزئیات از همان ابتدا و تا انتهای کل فرآیند برطرف می‌کند. بعلاوه، اگر شما هم مایل به ارتقاء هستید، این کار را می‌توان به‌سرعت بعداً انجام داد زیرا با وب‌سایت خود بهتر و سودآورتر می‌شوید. این بدان معنی است که شما برای آن ملاحظاتی که نیاز ندارید هزینه نمی‌کنیدازآنجایی‌که شما با یک دامنه رایگان شروع به کارکردید، این کاملاً به شما بستگی دارد که بعداً انتخاب کنید چه ارتقاء افزودنی را باید داشته باشید. مانند مواردی که ترجیح می‌دهید و همچنین به آن‌ها نیاز دارید.

معایب دامنه های رایگان

همان‌طور که همه ما می‌دانیم استفاده از چیزهای رایگان مانند شمشیری دو لبه است. هیچ کسب‌وکاری با رایگان کار کردن سر پا نخواهد ماند و درنتیجه وقتی کسب‌وکارهای مختلفی هستند که به هر طریقی به شما دامنه رایگان ارائه می‌کنند، برای تأمین هزینه‌ها و مواردی که وجود دارد، خواه‌وناخواه از روش‌های مختلفی از کلاینت‌ها یعنی همان مشتریان (که شما باشید) برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

پس پیشنهاد می‌کنیم که تا حد امکان از دریافت دامنه رایگان اجتناب کرده و به‌جای آن با هزینه کمی یک دامنه .ir تهیه کنید و هر وقت که پیشرفت حاصل شد، می‌توانید دامین  بین‌المللی کسب‌وکار خود را تهیه‌کرده و آن‌ها را  کنید.

حتی اگر این کار را نیز انجام ندهید سایت‌های بزرگ زیادی هستند که از دامنه .ir استفاده می‌کنند و حتی در برخی از موارد برای سرو محلی نیز مناسب است. در مقاله سئو محلی همه این موضوعات را به‌تفصیل توضیح داده‌ایم. وقتی شما از دامنه .ir استفاده می‌کنید، گوگل تشخیص می‌دهد که شما قصد فعالیت بر محدوده و  ایران را دارید و به همین دلیل مقدار بسیار کمی برتری نسبت به دامنه‌های بین‌المللی خواهید داشت.

مالکیت

اولین و جدی‌ترین مشکل دامنه یا ساب دامنه رایگان این است که “شما مالک وب‌سایت نیستید.” ارائه‌دهنده دامنه یا ساب دامنه رایگان مالک سایت شما باقی خواهد ماند. به نام آن‌ها ثبت می‌شود و آن‌ها این اختیار را دارند که در صورت تمایل هر زمان که خواستند وب‌سایت را از شما بگیرند. اگر هر یک از قوانین یا خط‌مشی‌های آن‌ها را زیر پا بگذارید، ممکن است این اتفاق بیفتد.

برخی از سایت‌های بد وجود دارند که دامنه یا ساب دامنه رایگان ارائه می‌دهند. وقتی هر سایتی محبوب می‌شود، آن سایت را به زور می‌گیرند و شروع به استفاده از آن برای اهداف خود مانند تبلیغات می‌کنند. برخی از ارائه‌دهندگان دامنه‌های مختلف شما را مجبور می‌کنند که از ابزارهای طراحی وب، تم ها، افزونه های خود آن ها استفاده کنید. اگر شما یک توسعه دهنده وب حرفه‌ای هستید و می‌خواهید از کد خود برای توسعه وب استفاده کنید، نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

دامنه‌های رایگان را نمی‌توان به راحتی در موتورهای جستجو نمایه کرد. اگر می‌خواهید یک سئوی خوب برای وبلاگ/وب‌سایت خود داشته باشید، دامنه‌های رایگان را فراموش کنید و به سراغ دامنه پولی بروید. ممکن است گوگل دامنه‌های رایگان را ممنوع کند. اگر برای سرویس دامنه شما اتفاق بیفتد، وبلاگ / وب‌سایت شما دیگر در موتورهای جستجو در دسترس نخواهد بود. گوگل در گذشته دامنه .co.cc را ممنوع کرده است (البته موضوع حل‌شده و این دامنه برای گوگل اکنون پذیرفته‌شده است). بنابراین اگر این اتفاق دوباره تکرار شود، وب‌سایت شما دیگر در موتورهای جستجو قابل‌مشاهده نخواهد بود.

وب سایت رایگان با نام دامنه خاص

اگر از نرم افزار رایگان وب سایت برای ایجاد یک وب سایت رایگان استفاده می کنید، هیچ نام دامنه ای با آن ارائه نمی شود. وب سایت شما در یک URL قابل مشاهده خواهد بود، مانند:

https://www.softwarename.co.ukl/titlewebsite/customerbqu94m.html

این URL غیر اختصاصی و سخت به خاطر سپردن، شانس دیده شدن شما را در موتورهای جستجو کاهش می دهد. پیدا کردن وب سایت شما در موتورهای جستجو دشوار خواهد بود. حتی اگر به وب سایت خود عنوان خاصی بدهید. موتورهای جستجو مانند گوگل ترجیح می دهند آدرس ها را به راحتی یادآوری کنند.

بنابراین، شما یک وب سایت رایگان دارید اما در اینترنت قابل مشاهده نیستید. شانس بزرگی است که بازدیدکنندگان وب شما در حالی که شما را جستجو می کنند، از بین بروند. اگر می خواهید بازدیدکنندگان وب داشته باشید، عاقلانه است که از یک وب سایت رایگان بدون نام دامنه خود استفاده نکنید. در عوض، کمی سرمایه گذاری کنید تا نام دامنه خود را بخرید و دامنه خود را به وب سایت رایگان خود پیوند دهید.

https://www.yourwebsitename.co.uk/

یک وب سایت رایگان با نام دامنه خود، قطعا انتخاب بهتری است. اول از همه، شما شانس خود را برای دیده شدن در موتورهای جستجو مانند گوگل افزایش می دهید. نام دامنه شما (نام عنوان وب سایت شما) یک URL خاص و آسان برای به خاطر سپردن است. دوم، انتشار محتوای جدید به صورت منظم باعث افزایش بیشتر دید شما می شود.

بدون آدرس ایمیل منحصر به فرد

یک وب سایت رایگان شامل ایمیل نمی شود. بنابراین ایمیل و وب سایت شما پیوندی ندارند. پیام‌ها به آدرس ایمیل رایگان Gmail، Hotmail یا Yahoo شما می‌روند، مانند:

به جای تبلیغ کسب و کار خود، آنها را تبلیغ می کنید. سوال این است که آیا شما می خواهید این را، اگر می خواهید خودتان در موتورهای جستجو قابل مشاهده باشد؟

دامنه خود را با یک آدرس ایمیل خاص و منحصر به فرد مرتبط کنید، مانند:

به این ترتیب شما پیام ها را مستقیماً در صندوق پستی خود دریافت خواهید کرد. علاوه بر این، هر بار که ایمیلی ارسال یا دریافت می کنید، برند خود را تبلیغ می کنید.

  • سئو غیر دوستانه – دامنه های رایگان را نمی توان به راحتی در موتورهای جستجو نمایه کرد. اگر می خواهید یک سئوی خوب برای وبلاگ/وب سایت خود داشته باشید، دامنه های رایگان را فراموش کنید و به سراغ دامنه پولی بروید.
  • هیچ تضمینی برای حضور در موتورهای جستجو وجود ندارد.
  • زمان خرابی خیلی زیاد است، سرعت وب سایت بسیار پایین است، رتبه ضعیف در سئو. جدای از این موارد، احتمال انتقال داده ها و سوء استفاده شما از آن داده ها نیز بسیار زیاد است. این باعث می شود سایت شما به یک هدف آسان برای هکرها تبدیل شود.

خدمات محدود

دامنه رایگان فقط برای یک سال ثبت دامنه رایگان را ارائه می دهد. پس از آن باید هزینه تمدید آن دامنه را پرداخت کنید. اینها فقط برای وب سایت های کوتاه مدت مفید هستند. اگر می‌خواهید یک وب‌سایت/وبلاگ برای مدت طولانی ایجاد کنید، به سراغ دامنه‌های رایگان نروید.

اگر برای کسب درآمد سایتی می سازید، مطمئناً می خواهید که وب سایت شما مشهور شود. وقتی بسیاری از افراد شروع به استفاده از سایت شما کنند، استفاده از پهنای باند بالا خواهد بود. علاوه بر این، هنگامی که یک سایت رشد می کند، به فضای دیسک بیشتری نیاز دارد.

اما تقریباً همه ارائه دهندگان دامنه های رایگان های شما را مجبور به استفاده از سیستم هاستینگ رایگان و بی کیفیتی خود می کنند که فضای دیسک و پهنای باند کمی را فراهم می کنند. اگر از حد مجاز فراتر بروید، وب سایت شما مسدود می شود یا باید هزینه هاست پولی آنها را بپردازید. بنابراین، به هر طریقی شما مجبور خواهید شد هزینه چیزی که دریافت کرده اید را بپردازید.

سئو غیر دوستانه و بدون تضمین ظاهر شدن در موتورهای جستجو

اگرچه همانطور که در اینجا نشان دادیم می توان از دامنه و میزبانی وب رایگان استفاده کرد، اما محدودیت هایی دارد. در اینجا، ما چند دلیل را فهرست کرده ایم که چرا باید از میزبانی دامنه و وب رایگان اجتناب شود. بهینه سازی برای موتورهای جستجو فرآیند نمایش سایت شما در بالای موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو، بینگ و غیره است. هر چه وب سایت شما در موتور جستجو بالاتر باشد، ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد. اما اگر از دامنه رایگان به عنوان مثال دامنه .tk .ml و غیره یا ساب دامنه رایگان استفاده می کنید، موتورهای جستجو اهمیت زیادی به سایت شما نمی دهند و رتبه خوبی کسب نمی کنید. در مقاله چرا از هاست رایگان استفاده نکنیم در مورد آن توضیح داده شد.

تبلیغات

برخی از ارائه دهندگان دامنه از تبلیغات برای کسب سود استفاده می کنند. به این معنی که اگر از خدمات آنها استفاده می کنید، آنها تبلیغات را در سایت شما قرار می دهند. این آزاردهنده است زیرا کنترل کاملی روی سایت خود نخواهید داشت.

پشتیبانی مشتری

اگر یک سرویس میزبانی پولی خوب را انتخاب کنید، آنها گزینه خدمات مشتری خوبی خواهند داشت. اگر هنگام ساخت سایت خود اشتباهی مرتکب شوید یا مشکلات امنیتی و غیره داشته باشید، بلافاصله به شما کمک می کنند تا از شر آن مشکل خلاص شوید. در حالی که برای دامنه های وب رایگان، این مورد نیست. شما باید آماده باشید که تقریباً تمام مشکلات خود را خودتان حل کنید.

امنیت

دامنه های رایگان امنیت کافی را ایجاد نمی کنند. اما در مورد دامنه های غیررایگان استاندارد، آنها ابزارهای زیادی برای تقویت امنیت وب سایت شما دارند. شما با تهیه یک دامنه رایگان بر روی دامنه خود تسلط ندارید و هر لحظه ممکن است که سایت خود را از دست بدهید یا برای آن مشکلات امنیتی به وجود آید.

مشکل نامگذاری ساب دامنه

اگر از ساب دامنه استفاده می کنید، غیرحرفه ای به نظر می رسد. برای بازدیدکنندگان سخت خواهد بود که نام وب سایت شما را به خاطر بسپارند که این یک نقطه ضعف بزرگ است. توصیه می شود از کمتر از 10 تا 15 کاراکتر به عنوان نام دامنه وب سایت استفاده کنید. علاوه بر این، اگر از ساب دامنه استفاده می کنید، 5 تا 10 کاراکتر دیگر را با نام وب سایت خود اضافه می کنید. در مورد آن فکر کنید، کدام یک حرفه ای تر به نظر می رسد “fussilatbd.com” یا “fussilatbd.wordpress.com”؟

مشکل تبلیغات ساب دامنه

برخی از شبکه های تبلیغاتی فرصت استفاده از شبکه تبلیغاتی خود را برای ساب دامنه نمی دهند. به عنوان مثال گوگل ادسنس که بزرگترین و سودآورترین شبکه تبلیغاتی در حال حاضر است.

راهنمایی

گرچه می توانید از میزبانی وب رایگان برای اهداف آزمایشی یا یادگیری استفاده کنید. اگر زیاد به سایت خود اهمیت نمی دهید، می توانید از آن استفاده کنید. زیرا احتمال از دست دادن سایت شما وجود دارد.

اما اگر سایت شما برای شما مهم است یا از آن برای مقاصد بازاریابی استفاده می کنید، پس سعی کنید یک دامنه خوب پیدا کنید. موضوع هاست هم خیلی مهم است و نباید از هاست رایگان استفاده کرد. امروزه با بودجه ماهانه کمتر از 50 تا 300 هزار تومان می توانید یک هاست خوب پیدا کنید. هاست های وب خوب دامنه، فضای نامحدود و پهنای باند را فراهم می کنند. در مقاله هاست چی بخرم خیلی مفصل درباره خرید بهترین هاست ممکن صحبت کرده ایم.

و مورد آخر، اگر نمی خواهید یک ریال هم خرج کنید، با دامنه رایگان و میزبانی وب شروع کنید. بعداً در صورت تمایل می توانید با استفاده از ریدایرکت 301 از دامنه رایگان به دامنه پولی مهاجرت کنید. به این ترتیب تمام لینک های وب سایت قبلی شما به لینک های وب سایت جدید تغییر می کند و کاربر به وب سایت جدید شما هدایت می شود.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *