آموزش دیجیتال مارکتینگ، امروزه در اینترنت با دوره های زیادی مبنی بر آموزش دیجیتال مارکتینگ برخورد می کنیم. اما به راستی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ چه جایگاهی در جامعه ی امروز دارد؟ چرا افراد زیادی روی آموزش دیجیتال مارکتینگ سرمایه گذاری می کنند؟ مشاغل پر اهمیت در دیجیتال مارکیتنگ چه وظایفی دارند؟ برای پاسخ به این سوالات تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ نوعی از بازاریابی است که از اینترنت و فناوری های دیجیتال آنلاین مانند رایانه های رومیزی، تلفن های همراه و سایر رسانه ها و سیستم عامل های دیجیتال برای تبلیغ و فروش محصولات استفاده می کند. (ترجمه شده از : Wikipedia)

استفاده از هر نوع رسانه ای که مربوط به کسب و کارهای دیجیتال است می تواند به بازاریابی دیجیتال کمک کند. برخی از افراد تصور می کنند بازاریابی دیجیتالی فقط برای کسب و کارهایی است که دارای وب سایت هستند؛ در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست. خیلی از کسب و کارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتال و معرفی محصولات خود از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند. در آموزش دیجیتال مارکتینگ خواهیم دید که هدف اصلی، فروش و جذب مخاطبان بیشتر و گسترده تر می باشد و رسیدن به این طیف بزرگ از مخاطبان تنها در دیجیتال مارکتینگ امکان پذیر خواهد بود.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

در سال ۱۹۷۱ میلادی زمانی که “ری تاملینسون” اولین ایمیل را ارسال کرد یکی از اولین وقایع کلیدی دیجیتال مارکتینگ اتفاق افتاد؛ با فناوری او بستری برای افرادی فراهم شد که می خواستند پرونده ها و مدارک را از مکان های مختلف برای هم ارسال کنند یا از یکدیگر دریافت نمایند. در دهه ۸۰ میلادی ظرفیت ذخیره سازی رایانه ها به قدری زیاد بود که می توانست حجم زیادی از اطلاعات مشتری را ذخیره کند؛ به مرور زمان شرکت ها به جای استفاده از لیست های دستی و محدود شروع به انتخاب تکنیک های آنلاین مانند بازاریابی پایگاه داده نمودند؛ این پایگاه های داده به شرکتها این امکان را می داد تا اطلاعات مشتریان را به ‌طور راحت ‌تر، سریع تر و دقیق تری ردیابی کنند بنابراین پایگاه های داده موفق به ایجاد تحول در روابط بین خریدار و فروشنده شدند.

ایجاد موتور جستجوی Archie در سال ۱۹۹۰ به عنوان شاخص برای سایت های اف تی پی را می توان نقطه اصلی شروع دیجیتال مارکتینگ نامید. پس از آن در اواسط دهه ۹۰ میلادی با ابداع اصطلاح دیجیتال مارکتینگ برای اولین بار و با شروع معماری سرور / کلاینت و محبوبیت رایانه های شخصی، برنامه های مدیریت ارتباط مشتری (CRM) به فاکتور مهمی در فناروری بازاریابی تبدیل شدند.
باشروع سال 2000 به علت افزایش تعداد کاربران اینترنت و تولد آیفون، مشتریان به جای مشورت با یک فروشنده، در اینترنت محصولات را جست و جو می کردند و در مورد آن ها تصمیم می گرفتند. با به وجود آمدن مشکلاتی برای فروش محصولات توسط شرکت ها و خرده فروشان بازاریابان به این فکر افتادند که روش های توسعه بازار و فناوری دیجیتال را باهم تلفیق کنند.
سرانجام در سال های 2010 به بعد اصطلاح دیجیتال مارکتینگ تبدیل به یک اصطلاح معروف و پر استفاده شد. بعضی از افراد با خود دیجیتال مارکتینگ کسب درآمد می کنند و افرادی که حرفه ای تر هستند با آموزش دیجیتال مارکتینگ.

چرا آموزش دیجیتال مارکتینگ؟

اگر با مزایای دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم حتما از اهمیت آموزش دیجیتال مارکتینگ نیز مطلع خواهیم شد.

  • استفاده از محتوا برای ارتباط آنلاین با مشتریان و جلب اطمینان آن ها
  •  امکان پیگیری مشتریان از اولین تعامل و در سرتاسر فرآیند خرید
  • ارتباط از طریق موبایل با مشتریان و اتوماسیون سازی ارسال ایمیل
  • شناسایی بازگشت سرمایه و درآمد بالاتر
  • تحلیل و پذیرش آسان
  • وارد شدن در محیط های رقابتی بیشتر
  • بهبود نرخ تبدیل
  • بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)
  • دستیابی به مخاطبان بیشتر در اینترنت
  • کاهش موانع برای ورود به بازار
  • انعطاف پذیری بالا
  • نتایج قابل اندازه گیری

جایگاه دیجیتال مارکتینگ در جامعه ی امروز

در سال های اخیر با پر هزینه و کم تاثیر شدن روش های سنتی فروش، کسب و کار های کوچک و بزرگ به دنبال راهی کم هزینه و موثر برای فروش و جذب مخاطب رفته اند؛ دیجیتال مارکتینگ دقیقا همان چیزی است که صاحبان کسب و کار باید به دنبال آن باشند و از دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ دریغ نکنند. در نتیجه با موقعیتی که دیجیتال مارکتینگ برای رقابت و طیف بزرگ جذب مخاطب فراهم آورده است می توان به جایگاه بالای آن در جامعه ی امروز پی برد.

اما دیجیتال مارکتینگ تنها ساختن یک وبسایت برای فروش محصولات نیست و مراحل دیگری نیز وجود دارند که برای قدم نهادن در راه بازاریابی دیجیتال نیاز به انجام آن ها نیاز داریم تا بتوانیم کسب و کار خود را رونق ببخشیم.

گام های شروع دیجیتال مارکتینگ

قبل از برداشتن هر قدمی آنچه حائز اهمیت می باشد این است که بتوانیم هدف گذاری درستی انجام دهیم.

هدف‌گذاری در دیجیتال مارکتینگ با استفاده از مدل SMART:

در اواخر قرن بیستم، مقاله ای با عنوان «یک راه هوشمند برای نوشتن اهداف مدیریتی وجود دارد» توسط جورج تی دوران ارائه شد که در واقع همان مدل اسمارت بود.

SMART در اینجا مجموعه ای از 5 کلمه می باشد که عبارت اند از:

  • مشخص  (Specific)
  • قابل اندازه‌ گیری (Measurable)
  • در دسترس (Achievable or Attainable)
  • مناسب و مرتبط (Relevant)
  • زمان‌ دار (Time-based or time bounded)

پس بر اساس مدل اسمارت هدف شما باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

داشتن جزئیات دقیق (مشخص): هدف‌ گذاری باید خاص، و ویژه کسب‌ و کارتان باشد.

قابل اندازه‌ گیری: مطمئن باشید که اهدافتان را قابل اندازه‌ گیری در نظر گرفته‌ اید و می‌ توانید در بازه زمانی مورد نظر خود آن را اندازه‌ گیری کنید.

قابل دسترسی: اهداف چالشی ولی قابل دسترسی را در نظر بگیرید.

مناسب و مرتبط بودن: بررسی کنید که آیا تیم شما می‌ تواند به اهداف دست یابد یا خیر.

زمانبندی (زمان دار): به خودتان یک زمان مشخص برای رسیدن به اهداف بدهید. زمانبندی باید واقعی باشد و از آرمان گرایی در رسیدن به اهداف بپرهیزید.

گام های دیجیتال مارکتینگ:

گام اول: بهینه سازی وبسایت (تقویت سئو)

برای جذب مخاطب و مشتریان بالقوه به وبسایت کسب‌ و کارتان، همانطور که گفیتم تنها ساختن یک وبسایت کافی نیست؛ باید حتما با بهینه سازی وبسایتتان سعی در بالاتر بردن جایگاه آن در موتور های جست و جو داشته باشید.

توجه داشته باشید که امروزه موتور های جست و جو قابلیت تشخیص سایت های مفید از غیر مفید را دارند پس اصلا این بهینه سازی ها را دست کم نگیرید.

گام دوم: تولید محتوای با کیفیت

بعد از بهینه‌ سازی وبسایتتان، زمان تولید محتوا فرا رسیده است. به وسیله ساختن یک محتوای با کیفیت، که به ویژه برای شناسایی مخاطبان، تبیین شده باشد، شما می‌توانید تعداد زیادی بازدیدکننده را به وبسایت خود جذب کنید.

محتوای خوب خود نیز یکی از مواردی است که به بهینه سازی وبسایت شما کمک قابل توجهی می کند؛ با ایجاد و توزیع محتوای مناسب می توانید بهترین راه ها را برای بدست آوردن لینک‌ های جذاب و پر ارزش کشف کنید.

رتبه بالای سایت شما نسبت به سایر رقبا به این معنا است که مخاطب با جستجوی عنوان محصول، خدمات و یا صنعتی که در آن فعالیت دارید، شما را در صدر نتایج گوگل و بالاتر از سایرین مشاهده کند و این به معنای افزایش تعداد کلیک بر روی سایت شما است و در نهایت فرصت مناسب برای افزایش تعداد مشتری وفا دار می باشد.

گام سوم: فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی

رسانه‌ های اجتماعی در حال حاضر به یکی از پر طرفدار ترین رسانه‌ ها در بین مخاطبان تبدیل شده اند؛ حضور تعداد بسیاری از مشتریان در این فضا آن‌ ها را به یک پلتفرم برای ایجاد ارتباط مستقیم بین مشتری و کارمندان شرکت تبدیل می کند.

در واقع شما با تولید محتوای خوب می‌ توانید بدون هزینه مخاطبانتان را مجاب کنید تا محتوای شما را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند. انتقال پیام به حجم زیادی از مخاطبان فعال بدون پرداخت هزینه همان چیزی است که بسیاری از کسب و کارها به دنبال آن هستند.

فضای شبکه های اجتماعی این امکان را به شما می دهند که در هر زمان و مکانی که مد نظرتان است، به صورت هدفمند برای موضوع کسب و کارتان تولید محتوا و تبلیغات کنید.

در ادامه دیجیتال مارکتینگ با دو شبکه ی اجتماعی که در کشور ما پر کاربرد تر و پر طرفدار هستند را بررسی می کنیم.

اینستاگرام

یکی از محبوب‌ ترین شبکه‌ های اجتماعی ایران و جهان در حال حاضر اینستاگرام است؛ به همین دلیل بستر مناسبی برای تبلیغات و افزایش مشتریان برای انواع کسب ‎و کار ها می‌ باشد. با توجه به فعال بودن و امکان دسترسی این شبکه اجتماعی در ایران و استقبال میلیونی کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی در سال های اخیر به فضای مناسب و موفقی برای تعامل کسب‌ و کار ها با مشتریان تبدیل شده است.

آموزش تبلیغات در اینستاگرام

تلگرام

تلگرام به عنوان یک شبکه‌ ی پرطرفدار مجازی در ایران، با میلیون‌ ها کاربر ایرانی یک فضای رونق برای کسب‌ و کارتان به حساب می‌ آید. این نرم افزار با وجود فیلتر شدن همچنان محبوبیت و استفاده ی خود را از دست نداده است و شرکت‌ ها عموما با استفاده از ساختن یک کانال تلگرامی با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنند. همچنین آن‌ ها این امکان را دارند تا فعالیت‌ های مختلف، اخبار و مناسبت‌ ها را از این طریق به اطلاع مشتریان خود برسانند.

گام چهارم: تداوم و نظم در تولید

اکنون که تمامی مراحل بالا را طی کرده اید آنچه حائز اهمیت است آن است که در تولید محتوای مناسب و ارتباط موثر با مشتریان خود ثابت قدم باشید. و بعد از آن با نظم زمانی و محتوایی در تولید محتوا و هدف گذاری درست برای پیشرفت در زمینه ی جذب مخاطب بکوشید.

مشاغل پرطرفدار و با اهمیت در بازاریابی دیجیتال

در این قسمت از مطلب آموزش دیجیتال مارکتینگ مشاغل مهم در این زمینه را معرفی می کنیم و به بررسی وظابف و جایگاه آن ها در دیجیتال مارکتینگ می پردازیم.

مدیر بازاریابی دیجیتال

مدیران پروژه های دیجیتال نقش مهمی در نظارت و اجرای کمپین های دیجیتال ایفا می کنند. آنها وظیفه تنظیم یک پروژه، ایجاد جدول زمانی، تعیین نقاط عطف و مدیریت بودجه را بر عهده دارند. مدیران پروژه های دیجیتال باید توانایی سازمان دهی، ارتباطات و مهارت های همکاری عالی و تجربه کافی در این زمینه را داشته باشند.

متخصص تولید محتوا

متخصص های تولید محتوا، نقش مهمی در جایگاه دیجیتال مارکتینگ دارند. آن ها مسئول تولید محتوای متناسب با اهداف یک کسب و کار، رعایت اصول سئو و جذب مخاطبان هستند. این افراد باید توانایی استفاده از ابزارهای تحلیلی را داشته باشند تا دریابند کدام مباحث مخاطب را بیشتر جدب می کنند و بشتر سرچ می شوند.

توسعه دهنده واقعیت مجازی

واقعیت مجازی (Virtual reality) تولیداتی هستند که مدت کوتاهی است که در میان افراد شناخته شده و محبوب شده اند؛ بنابراین، بسیاری از شرکت ها، استفاده از VR را در مراحل بازاریابی دیجیتال خود قرار می دهند. از آنجایی که این یک کار پیشرفته است افرادی که از مهارت های بالایی در فناوری و هنرهای خلاقانه برخوردار هستند، برای این کار مناسب تر می باشند.

متخصص سئو و SEM

جهت کسب حداکثر ترافیک در سایت های مختلف، این وبسایت ها باید در صفحات نتایج موتور جستجو رتبه بسیار بالایی داشته باشند. این ترافیک بالا همانطور که قبلا به آن اشاده کردیم موجب می شود تا هم اعتبار وبسایت بالا برود هم به جایگاه اولین نتیجه ی جست و جوی گوگل برسد. متخصصان سئو و  SEM (Search Engine Marketing )  باید بدانند که چگونه می توانند محتوا و وبسایتی را تولید کنند که با وجود تغییراتی که در طی زمان ممکن است برای الگوریتم های موتور های جست و جو ایجاد شود تضمین کننده افزایش بازدید سایت باشد.

طراحان تجربه کاربری

طراحان تجربه کاربری (UX designers) نه تنها سوابق تکنولوژی و طراحی دارند بلکه دارای درک دقیقی از رفتار انسان ها  نیز هستند. این افراد با مشاهده و بررسی رفتار مشتریان طراحی محصولات را به نوعی ارتقا می دهند که محصول علاوه بر زیبایی، تجربه ی استفاده ی راحت و مناسبی را نیز به مشتریان ارائه دهد. هدف نهایی در این طراحی ها بهود فروش و جذب مشتریان دائمی می باشد.

در واقع طراحی مناسب ساختن یک ظاهر و ویتیرین مناسب برای مشتریان است که در نگاه اول مشتریان را جذب می کند.

تحلیلگران داده

با پیشرفت هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، تعداد زیادی داده و اطلاعات جمع آوری شده برای طبقه بندی و تجزیه و تحلیل وجود دارد.

وظیفه ی تحلیلگران داده این است که سیستم هایی را برای سازمان دهی و بررسی این داده ها ایجاد کنند تا شرکت ها بتوانند با تفسیر آن ها در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ فعالیت بهتری داشته باشند.

متخصص بازاریابی ایمیل

متخصصان بازاریابی ایمیل علاوه بر حفظ بانک اطلاعاتی مشتری و لیست های مختلف، وظیفه ایجاد و راه اندازی کمپین های ایمیل را نیز دارند. این متخصصان مانند تولید کنندگان محتوا، مهارت نوشتن و ویرایش قوی دارند، به خصوص برای متقاعد کردن مشتری ها بسیار نویسندگان ماهری هستند.

 بازاریاب رسانه های اجتماعی

بازاریابان و یا مدیران رسانه های اجتماعی به شرکت ها کمک می کنند تا با مشتریان خود در رسانه های اجتماعی ارتباط بهتر و موثرتری داشته باشند. آنها از تجزیه و تحلیل ها برای درک نحوه تعامل مشتریان با محصولات و برند ها استفاده می نمایند.

منبع : برتر آموز