هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش موشن گرافیک

آموزش موشن گرافیک | موشن گرافیک چیست؟

دسته بندی : مقالات
1400/04/31

آموزش موشن گرافیک: همیشه در مسیر تبلیغات و یا تاثیر گذاری توسط رسانه ها به دنبال ایده های جدید و منحصر به فرد هستیم. محتوایی که بتواند با زیبایی و جذابیتش مخاطب را مجذوب خود کند و روی آن تاثیر بگذارد. در مقاله ی آموزش تولید محتوا باهم دیدیم که محتوا ها میتوانند در سه دسته ی متنی، صوتی و تصویری قرار بگیرند. امروز در مقاله ی آموزش موشن گرافیک نیز قصد داریم ابزاری برای تولید محتوا را معرفی کنیم که ترکیبی از تصویر، حرکت، صوت و متن میباشد. موشن گرافیک در سال های اخیر توجه بسیاری از تولید گران و تصویر سازان را به خود جلب کرده است. اما دلیل این محبوبیت چیست؟ تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا علاوه بر پاسخ به این سوال، نرم افزارهایی که برای تولید موشن گرافیک از آن ها استفاده میشود را نیز باهم بررسی کنیم.

آموزش موشن گرافیک: موشن گرافیک چیست؟

آموزش موشن گرافیک

قبل از شروع آموزش موشن گرافیک بهتر است ابتدا عبارت موشن گرافیک و مفهوم آن را مورد بررسی قرار دهیم؛ این عبارت از دو کلمه «موشن، motion» که در فارسی آن را پویا ترجمه می‌کنند و «گرافیک، graphic» که آن را نوشتن ترجمه می‌کنند تشکیل شده است؛ پس به زبان ساده موشن گرافیک، گرافیکی است که دارای حرکت می باشد و پیامی را به مخاطبان منتقل میکند؛ برای انتقال پیام به این روش از قابلیت های هر دو استفاده می شود. در موشن گرافیک از تصاویر واقعی استفاده نمی شود و فعالان این حوزه برای طراحی بخش گرافیکی آن، از نرم‌ افزار های مخصوص مانند فتوشاپ یا ایلاستریتور بهره می گیرند و برای قسمت موشن یعنی پویانمایی آن گرافیک، از نرم افزارهای دیگری مانند نرم افزار افترافکت بهره گیری می شود. در ادامه بیشتر در مورد نرم افزار های مناسب و مورد نیاز برای موشن گرافیک صحبت میکنیم.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن: اما اگر بخواهیم موشن گرافیک را در یک جمله با انیمیشن که مفهومی بسیار مشابه با آن دارد، مقایسه کنیم میتوانیم به تعریف زیر مراجعه کنیم:

به نقل از وبسایت biteable: موشن گرافیک همان انمیشن است با این تفاوت که تمرکز اصلی آن روی حرکت حروف و کلمات است و برخلاف انیمیشن حالت داستانی ندارد.

نمیتوان گفت که موشن گرافیک دقیقا از کی شروع شد، برای بررسی تاریخچه ی آن باید تاریخچه ی انیمیشن و تصاویر متحرک را بررسی کرد که بررسی این تاریخچه ی بلند و بالا از ظرفیت مقاله ی «آموزش موشن گرافیک» خارج است اما میتوان از ویدیوی زیر به عنوان اولین موشن گرافیک ساخته شده یاد کرد. این ویدیو که بخشی از intro شرکت psycho میباشد در سال 1960 تولید شد و اولین ویدیوی ثبت شده ای است که با تمامی تعاریف موشن گرافیک هم خوانی دارد. (از آنجایی که برای آپلود ویدیوی کامل محدودیت هایی از جمله حجم ویدیو وجود دارد برای دیدن ویدیوی کامل میتوانید از این لینک استفاده کنید.)

به عبارتی دیگر میتوان دلیل عمده ی محبوبیت آستفاده از موشن گرافیک را چنین بیان کرد: موشن گرافیک راهی است که تولید کننده ی محتوا میتواند با استفاده از آن ارتباط عمیق تری با مخاطب برقرار کند و با استفاده از حرکات و موسیقی به جذابیت محتوا بیفزاید.

اما استفاده از موشن گرافیک تنها برای تبلیغات یا تاثیر گذاری مورد استفاده قرار نمیگیرد و کاربر های دیگری نیز دارد. در بخش بعد تعدادی از این کاربرد ها را جمع آوری کرده ایم.

آموزش موشن گرافیک: کاربرد های موشن گرافیک

آموزش موشن گرافیک

در این بخش از «آموزش موشن گرافیک» نگاه مختصری به مواردی که میتوان با موشن گرافیک تولید کرد می اندازیم. استفاده از موشن گرافیک در بخش های زیر بیشتر دیده میشود:

  • تلویزیون: تبلیغات ها، تیتراژ، اخبار، لوگو موشن، تیزر و موزیک ویدیو ها، آموزش های تصویری، اطلاع رسانی ها، و…
  • فیلم ها و سینما: تیتراژ شروع و پایان، معرفی شرکت هایی که در ساخت فیلم شریک بوده اند، تبلیغات هایی که در اطراف صفحه نمایش می آیند و…
  • تبلیغات: تبلیغات های بیلبورد ها و…
  • وب سایت ها: تبلیغات، معرفی محصولات و اشخاص، لوگو موشن، آیکون موشن و…
  • شبکه های اجتماعی: تولید محتوا متنی و تصویری، معرفی محصول، اعلامیه و…

آموزش موشن گرافیک: نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک

آموزش موشن گرافیک

بخش عمده ای از آموزش موشن گرافیک درواقع آموزش نرم افزار های ساخت موشن گرافیک میباشد. به همین دلیل در این بخش از «آموزش موشن گرافیک» نرم افزار های مختلفی که برای ساخت موشن گرافیک از آن ها استفاده میشود را معرفی و سپس بررسی خواهیم کرد.

  • ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop)

اگر بخواهیم یک سیر تکاملی برای تولید یک محصول موشن گرافیک در نظر بگیریم میتوانیم نرم افزار ادوبی فتوشاپ را در شروع این مسیر بگذاریم. بزرگترین ارزش استفاده از فتوشاپ نسبت به دیگر نرم افزار های ویرایش تصویر این واقعیت هست که محصولات شرکت ادوبی (Adobe) با استفاده از سرویس Adobe Creative Cloud ادغام می شود. با این سیستم شما می توانید به راحتی فایل های خودتان را وارد نرم افزار افترافکت (After Effects) کنید. همچنین با وجود کاربردهای گسترده ی فتوشاپ و امکانات آن، این نرم افزار تبدیل به یکی از نرم افزار های کلیدی شده است که یک موشن گرافیست باید حتما آن را فرا بگیرد. موشن گرافیست ها باید موارد زیر را بتوانند با استفاده از فتوشاپ درست کنند:

  1. ساختن مت پینتینگ (Matte Paintings)
  2. ایجاد تغییرات و ساخت تکسچر
  3. ساخت گیف
  4. ساخت طرح انیمیشن
  5. ساخت تصاویر روتوسکوپ
  6. و بیش از 100 عنوان دیگر…

همچنین اگر علاقه مند به یادگیری فتوشاپ هستید پیشنهاد میکنم مقاله ی آموزش فتوشاپ را از دست ندهید.

  • ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator):

در مسیری که به آن اشاره کردیم میتوان نرم افزار ایلاستریتور را در قدم دوم قرار داد. این نرم افزار از لحاظ های زیادی مشابه با فتوشاپ می یاشد، اما در عملکرد با فتوشاپ متفاوت است. به این صورت که فتوشاپ بصورت بیت مپ Bitmap (مبتنی بر پیکسل) تصاویر را ویرایش می کند و ایلاستریتور یک نرم افزار ویرایش بصورت بُرداری است. (سیستم برداری سیستمی است که با استفاده از آن یک تصویر به سادگی یک فایل است که بدون پیکسل سازی میتواند بی نهایت بزرگ شود به این تصاویر، تصاویر vector میگوییم.) این روش هنگام طراحی لوگو ها، اشیا و پس زمینه های بُرداری که در موشن گرافیک مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار مهم است؛ یکی از شباهت های فتوشاپ و ایلاستریتور در این است که در ایلاستریتور نیز مانند فتوشاپ، فایل ها را میتوان به راحتی به پروژه ی افترافکت اضافه (Import) کرد همچنین دارای ویژگی جالب دیگری است. این ویژگی به شما این امکان را میدهد که اگر تصمیم بگیرید که یک فایل خود را داخل ایلاستریتور تغییر دهید و ذخیره کنید بطور اتوماتیک داخل افترافکت نیز تغییرات روی آن بروزرسانی می شود.

  • ادوبی افترافکت (Adobe After Effects):

ادوبی افکتر افکت که معروف ترین، محبوب ترین و به نوعی مناسب ترین نرم افزار برای ساخت موشن گرافیک میباشد اولین بار در سال 1993 به بازار آمد. برای استفاده از این نرم افزار میتوانیم از این روش استفاده کنیم که ابتدا یک طرح گرافیکی کامل در نرم افزارهای طراحی مانند Illustrator یا Photoshop در لایه های مجزا طراحی کنیم و سپس از آن ها در نرم افزاری چون After Effects استفاده کنیم تا بتوانیم آن ها را در TimeLine خروجی نهائی انیمیشن رندر (خروجی) بگیریم. این همان مسیری است که در دو نرم افزار قبلی به آن اشاره کردیم.

شاید این مورد که برای تولید یک موشن گرافیک باید از چند نرم افزار استفاده شود شما را از این حرفه دلسرد کند؛ اما نکته ای که وجود دارد این است که اگر مسیر تولید موشن گرافیک را با نرم افزار های ادوبی پیش بروید آنقدر ها هم سخت نیست. چرا که تمامی نرم افزار های ادوبی تا حد امکان محیط کاری مشابه به هم دارند و از short key های عین هم استفاده میکنند، که حتی اگر بر خلاف این باشد شما میتوانید محیط و short key ها را بر حسب آنچه با آن راحت تر هستید شخصی سازی نمایید. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد افترافکت کسب کنید پیشنهاد میکنم به مطلب آموزش افترافکت نگاهی داشته باشید.

  • ادوبی پریمیر پرو  (Adobe Premier pro):

پس از اینکه تمامی مراحل تولید موشن گرافیک را طی کردیم نیاز است که تمامی موارد را باهم ادغام کنیم تا به یک محصول نهایی برسیم. در نتیجه در انتهای مسیر میتوان از یک نرم افزار تدوین و ویرایش فیلم استفاده کرد که چه نرم افزاری بهتر از ادوبی پریمیر؟ هم ادوبی است هم تمام امکانات مورد نیاز را دارد. پریمیر پرو نیز، مانند تمام نرم افزار های دیگر که از آن ها نام بردیم شامل Creative Cloud می باشد. این نرم افزار نه نرم افزار ساده و نه پیچیده ای است. قابلیت ها و ابزار های این نرم افزار بسیار فراتر از محدوده ویرایش یک ویدیو می باشد، درواقع خود موشن گرافیست ها میگویند که از Premier Pro برای ویرایش ویدیو، اضافه کردن جلوه های صوتی یا همان Sound Effects و موسیقی هم از این نرم افزار استفاده میکنند. محیط نرم افزار Premier احتمالا از نرم افزار های ویرایش ویدیویی که شما قبلا استفاده کرده اید خیلی متفاوت است. اما تعدادی از ویژگی های موجود در Premier به مراتب بیش از هر نرم افزار ویرایش ویدیو در سطح ابتدایی موجود است. برای مدتی در صنعت Motion Design بحث های زیادی بود که چه نرم افزاری برای  تالیف تمام پروژه ها بهترین است. نرم افزار هایی مشابه Final Cut, Sony Vegas و Avid Media Composer وجود دارند که همه میتوانند برای تولید یک ویدیو زمانی که در After Effects پروژه به اتمام رسید از آن ها استفاده کنند که پیچیدگی کمتری نسبت به پریمیر دارند. با این حال، در سال های اخیر شرکت Adobe گام های بزرگی در ادغام After Effects و Premier برای موشن گرافیست ها و تدوینگر ها برداشته است تا یک ویدیوی با کیفیت را تولید کنند. به طور مثال در این نرم افزار پکیج های آماده ای از template های از پیش طراحی شده موشن گرافیک وجود دارد که با پسوند .mort قابل استفاده هستند.

نرم افزار های دیگری که میتوانید در ساخت موشن گرافیک از آن ها بهره بگیرید:

  • نرم افزار های طراحی سه بعدی:

قابلیت طراحی سه بعدی یا 3D Design در هیچکدام از نرم افزار هایی که بالاتر نام بردیم وجود نداشت بنابرین اگر میخواهید مهارت هایتان در تولید موشن گرافیک را تا بالاترین حد افزایش دهید پیشنهاد میکنیم یکی از نرم افزار های زیر را در کنار یادگیری موشن گرافیک فرا بگیرید.

  1. Cinema 4D (بهترین این لیست از نظر کاربردی بودن)
  2. Maya (از محبوب ترین های نرم افزار های تولید انیمیشن)
  3. 3DS Max
  4. Blender
  5. و…
  • نرم افزار های تکمیلی

Mocha After Effects: مبتنی بر tracking، مناسب برای علاقه مندان به تکنیک های : screen replacements, Object Removals Rotoscoping، مفید برای پروژه های تبلیغاتی و تجاری

The Trapcode Suite (Plugin): از نظر فنی این یک برنامه نیست، اما Trapcode Suite مجموعه ای از پلاگین هایی است که می توانید فقط داخل After Effects استفاده کنید.

Adobe Animate: قبلا flash نام داشت، مناسب برای طراحی کاراکتر، از تکنیک طراحی فریم به فریم استفاده نمیکند.

Nuke: در بالاترین سطوح کار موشن گرافیک استفاده می شود، مناسب برای کامپوزیت عناصر 3D و ویدیو، مناسب برای کاربران حرفه ای

Houdini: مناسب برای ایجاد عناصری چون آتش واقعی، انفجارها، حرکات اقیانوس، پارچه، دود، تخریب، خزه (قسمت پشمی یک پارچه یا پوست)، توده ها

Syntheyes: بهترین در زمینه Moving و Tracking، استفاده برای ترمیم فیلم های گرفته شده مثل تکان های شدید، فیلم های 360 درجه، ترکیب عناصر موشن گرافیک با صحنه و ایجاد پیش نمایش از آثار معماری

نویسنده : لیلا نیکان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *