هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

ارتباط سئو با تجربه کاربری SEO & UX

دسته بندی : سئو
1400/12/13

دانش سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو به قدری مهم و اساسی شده است که امروزه هر کسب و کاری که سایت دارد و در فضای مارکتینگ فعالیت می کند، نیاز دارد تا از این دانش استفاده کند. از طرفی دانش تجربه کاربری که به تازگی نقش مهمی در کسب و کار ها گرفته است با دانش سئو ارتباط تنگاتنگی گرفته است. به طوریکه امروزه متخصص سئو با متخصص تجربه کاربری با یک دیگر ارتباط دارند تا بتوانند کسب و کار را در جهت خوبی پیش ببرند. اگر در مورد ارتباط سئو با تجربه کاربری اطلاعاتی ندارید و یا هنور نمی دانید که این دو دانش چه ربطی به هم دارند، من به همراه برتر آموز اینجا همراه شما هستیم تا در مورد ارتباط سئو با تجربه کاربری صحبت های زیادی داشته باشیم:

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • سئو چیست؟
  • تجربه کاربری چیست؟
  • ارتباط سئو با تجربه کاربری چیست؟

سئو چیست؟

اگر با دانش سئو آشنایی ندارید در ابتدا به توضیح خلاصه ای از آن می پردازیم، سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو به انجام مجموعه فعالیت ها و مجموعه کارهایی گفته میشود که شما بر اساس معیار و قانون های گفته شده گوگل انجام می دهید تا گوگل به شما امتیاز دهد و بر اساس این امتیاز دهی شما را در SERP گوگل قرار دهد ،سئو گفته می شود. گوگل قوانین خود را در 3 بخش سئو کلاه سفید، کلاه خاکستری، کلاه مشکی بیان کرده است و تاکید کرده است که اگر بر اساس سئو کلاه مشکی عمل کنید شما را جریمه خواهد کرد و اگر این روند ادامه پیدا کند سایت شما پنالتی خواهد شد. اگر دوست دارید اطلاعات کامل تری را راجب به دانش سئو داشته باشید پیشنهاد میشود آموزش سئو فوق حرفه ای محسن حبیبی راد را مطالعه نمایید.

تجربه کاربری چیست؟

در تجربه کاربری باید آنالیز و منطق را به فرآیند طراحی محصول اضافه نماییم. طراحی تجربه کاربری به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که شما انجام می دهید تا در نهایت نیاز کاربر برطرف شود. در واقع یک متخصص تجربه کاربری به این فکر میکند که کاربر به دنبال چه چیزی است و پس از این که نیاز را تشخیص داد به دنبال این میرود که چگونه نیاز کاربر را برطرف نماید. برای مثال کاربر نیاز دارد تا وارد یک صفحه از ویسایت شود تا محتوایی را مطالعه کند. در این مرحله طراح رابط کاربری به این فکر می کند که چگونه مسیر کاربر را برای خواندن یک محتوا آسان کند و آیکون های سایت را در کجا قرار دهد. در واقع تجربه کاربری به شما نقشه راه و ایده برای جایگذاری تک به تک المان ها و چگونگی رفع نیاز کاربر را نشان می دهد.

سئو و تجربه کاربری

ارتباط سئو با تجربه کاربری چیست؟

پس از اینکه تعریف تفکیک شده هرکدام را فرا گرفتیم در این مرحله میخواهیم بررسی کنیم که اصلا سئو با تجربه کاربری چه ارتباطی دارد و چرا این دو دانش برای راحتی و آسودگی کاربر در کنار هم قرار می گیرد. اگر در مفهوم سئو، دیجیتال مارکتینگ، طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری دقیق شویم متوجه خواهیم شد که همگی در نهایت یک هدف را دنبال می کنند که آن هدف هم چیزی جز راهنمایی کاربر و برطرف کردن نیاز کاربر نیست. این نشان میدهد که سئو با تجربه کاربری رابطه مستقیمی دارد.

سرعت سایت

سرعت سایت یکی از موارد مهم و حائز اهمیتی است که موتور جست و جو گوگل بسیار به آن حساس است و سایت هایی که سرعت بارگزاری آنها بسیار طولانی است معمولا در نتایج برتر گوگل قرار نمیگیرند. شما باید در ابتدای امر برای افرایش سرعت سایت تلاش کنید زیرا اگر تمامی چک لیست سئو را به خوبی انجام دهید ولی سایت در مدت زمان زیادی لود شود عمل کار شما بی فایده خواهد بود. حالا چی کار کنیم که سرعت سایتتمان را افزایش دهیم؟

از افزونه های کاربردی استفاده نمایید و افزونه های زیادی را در سایت خود نصب نکنید. افزایش تعدد افزونه ها باعث سنگین شدن سایت میشود و هرچه سایت سنگین باشد باعث کند شدن آن میشود. می توانید برای جلوگیری ازکند شدن از افزونه های کاربردی مانند Wp Rocket استفاده نمایید و در سایت خود نصب نمایید. در این افزونه کد های CSS  و JS شما که فضای زیادی را اشغال می کند و باعث کندی میشود را حجمش را کم کرده و به افزایش سرعت سایت کمک می کند.

همچنین CDN های یکی از مواردی هستند که به افزایش سرعت سایت شما کمک می کنند. می توانید نمونه های خارجی و داخلی CDN ها را برای سایت خود نصب نمایید و به افزایش سرعت سایت خود کمک کنید. دقت داشته باشید گوگل یکی از افرادی است که به سایت شما سر میزند و در صورت کند بودن سایت شما امتیاز منفی را دریافت می کنید.

سرعت سایت از نظر تجربه کاربری نیز اهمیت بالایی دارد. زیرا تجربه کاربری دنبال این بود که نیاز را شناسایی کند و در ادامه نیاز را برطرف نمایند. اینکه کاربر به محض اینکه وارد سایت شود و سایت بارگذاری شود به سرعت سایت بر میگردد و طراحین رابط کاربری باید تلاش کنند تا همواره سایت در حالت بهترین سرعت بارگذاری باشد. پس یکی از مواردی که هم در سئو هم در تجربه کاربری از اهمیت بالایی برخورددار است سرعت سایت می باشد که باید به آن توجه شود.

ریسپانسیو بودن سایت

طراحین تجربه کاربر به این فکر می کنند که اگر کاربر با گوشی تلفن همراه وارد سایت شود آیا می تواند سایت را به خوبی مشاهده کند؟ آیا آیکون ها، محتوا ها ، المان ها و…. به خوبی برای کاربر نمایش داده میشود؟ آیا کاربر میتواند با استفاده از گوشی موبایل نیاز خود را برطرف نماید؟ پاسخ به تمامی این پرسش ها در دانشی به نام ریسپانسیو بودن یا همان واکنش گرایی است. از لحاظ دانش سئویی هم  میدانیم که امروزه بیش از 80 درصد سرچ های موتور های جست و جو با گوشی موبایل انجام میشود و سایت شما باید داخل تلفن های همراه واکنش گرا یا ریسپانسیو باشد. اگر سایت شما واکنش گرا نباشد مخاطبین زیادی را از دست می دهید و نمی توانید جزو SERP گوگل قرار بگیرید. به عبارتی ساده تر سایت شما در تلفن های همراه نمای خوبی نداشته باشد(محتوا ها نا خوانا باشد، تصاویر خیلی کوچک و یا بزرگ باشند، دکمه های منو و تماس با ما در سایت به راحتی پیدا نشود و…..) باعث میشود کاربر از سایت شما خارج شود و به راحتی شما این ترافیک و این مشتری بالقوه را از دست می دهید. طبق آمار روزانه ممکن است تعداد زیادی از این افراد وارد سایت شما شوند و به همین دلیل مشابهه از آن خارج شوند، موضوعی که شما شاید حتی به آن فکر نکنید زیرا شما فقط سایت خود را از طریق دسکتاپ نظاره گر بودید. پس اصل واکنش گرایی مهم ترین نکته ای است که به آن باید توجه داشته باشید و حتما این موضوع را رعایت کنید. همچنین پیشنهاد میشود حتما مقاله ریسپانسیو چیست؟ را مطالعه نمایید. در ابتدای نقشه راه حتما مبحث ریسپانسیوی را از طراح سایت خود بخواهید و روی این موضوع تاکید ویژه ای داشته باشید.

دقت به عنوان ها (هدینگ ها)

نکته مهمی که هم متخصصین سئو و هم طراحین تجربه کاربری به آن اهمیت می دهند دقت در استفاده درست از هدینگ ها تگ های (h1.h2.h3.h4.h5…….) است. هرکدام از این تگ ها نشان دهنده این است که محتوای پاراگراف یا بخش های سایت شما در چه موردی است و یک سلسله مراتب منطقی از محتوا را نشان دهد. این عنوان ها کاربر را برای مطالعه آسان و بهتر مقاله ها و محتوا ها راحت می کنند و روی تجربه کاربری نیز تاثیر گذار است. به این نکته دقت داشته باشید که شما تنها می توانید از یک تگ آن هم تگ H1 در مقالات خود استفاده نمایید که معمولا این تگ هم به عنوان های اصلی سایت مربوط می شود. مابقی تگ ها در دنباله رو تگ h1 استفاده میشود و البته شما در استفاده از بقیه تگ ها محدودیتی ندارید و می توانید به هر تعدادی که دوست دارید استفاده نمایید. نیازی نیست در یک محتوا از تمامی تگ ها استفاده نمایید ولی حتما از تگ H1 به تعداد 1 بار در محتوا باید استفاده کنید!

طراحی درست و کاربردی ساختار سایت!

یکی از مواردی که در طراحی تجربه کاربری بسیار موثر است و به تازگی در سئو هم نقش اساسی پیدا کرده است، طراحی درست سایت مانند منوها، نویگیشن بار، برد کرامپ ها و… است. خیلی از کاربران هستند که از صفحه اصلی یا همان home page وارد سایت شما نمیشوند و از دیگر صفحات به سایت شما مراجعه می کنند. طراحی منو ها و نویگیشن بار باید به صورتی باشد که کاربر در صورت نیاز درست بتواند به صفحه اصلی یا دیگر صفحات سایت مراجعه کند. ناوبری سایت شما باید به قدری دقیق و درست برنامه نویسی شود که اولا کاربر بداند که در کدام صفحه قرار گرفته است ، دوما باید بداند که به چه صورتی می تواند بین صفحات حرکت کند. استفاده از نوار جستجوی هوشمند یکی از مواردی است که خیلی از سایت ها از آن استفاده نمی‌کنند و یا تجربه کاربری خوبی را با آن به کاربر انتقال نمی‌دهد. اصلاح خودکار، پیشنهاد به مخاطب و … بخشی از مواردی است که می تواند به بهبود تجربه کاربری شما در نوار جستجو کمک کند.
داشتن منو آسان و قابل فهم و نویگیشن استاندارد همراه با رعایت نکات طراحی شما را در بالابردن نرخ تبدیل و در نتیجه بهبود سئو سایت شما بسیار کمک خواهد کرد.

بازخورد کاربر

اگر کاربران بازخورد خود را درمورد شرایط موجود در وبسایت به شما بگویند و یا در نظر سنجی ها شرکت کنند از دو جهت برای کسب و کار اهمیت دارد. مورد اول اینکه طراح تحربه کاربر با خواندن نظرات نیاز های کاربران را متوجه میشود و سعی می کند بر اساس نیاز کاربران، پاسخی مناسب به آنها بدهد. اینکه کاربر خود نیازش را مستقیم بیان می کند بسیار تاثیر گذار است زیرا طراح تجربه کاربر تایم اضافی برای گشتن نیاز کاربر نمی گذارد و از خود کاربر کمک می گیرد و آن تایم را صرف پیدا کردن پاسخ مناسب برای نیاز کاربر میکند. اگر بخواهیم از لحاظ سئو به این قضیه نگاه کنیم اینکه کاربران برای شما کامنت می گذارند و به سایت شما اهمیت می دهند و میخواهند تعامل ایجاد کنند از نظر گوگل بسیار ارزشمند و مناسب است و گوگل متوجه خواهد شد که کاربران از محصول و خدمات شما استفاده کرده اند و ارتباط خوبی را گرفته اند.

طراحی رابط کاربری

بهینه سازی محتوا

محتوا در سئو حرف اول را میزند و اینکه شما محتوای مناسبی را بنویسید که هم نیاز کاربر را برطرف کند و هم مورد پسند گوگل باشد یکی از هنر های تولید کننده محتوا و دانش سئویی است. در طراحی تجربه کاربری هم بهینه سازی محتوا اهمیت بالایی دارد. پاراگراف های محتوای شما نباید بیش از حد طولانی باشد زیرا کاربر را خسته می کند و روی تجربه کاربری نیز تاثیر منفی می گذارد. حتما از متن جایگزین برای تصاویر استفاده کنید که به محض اینکه تصاویر لود نشد کاربران از متن جایگزین استفاده نمایند. رنگ متن ها، فونت نوشته باید طوری باشد که کاربر هنگام مطالعه اذیت نشود و تجربه کاربری خوبی را برای آن رقم بزند. پس در تولید محتوا هم به نکات تجربه کاربری واقف باشید و آن را رعایت نمایید.

سخن آخر :

سعی کرده ایم به طور کامل به توضیح ارتباط سئو با تجربه کاربری بپردازیم و نکات کاربردی خوبی را مطرح کنیم. اگر در کسب و کار خود متخصص سئو و طراح رابط کاربری دارید حتما از آنها بخواهید که با یک دیگر در طی جلساتی ارتباط برقرار کنند تا بتوانند در نهایت پکیج خوبی را ارائه دهند، در غیر اینصورت اگر وب مستری را در اختیار دارید از او بخواهید که نکات مهم سئویی را در کنار نکات تجربه کاربری رعایت کند تا در نهایت وب سایت شما خروجی ایده آلی داشته باشد. اگر در این زمینه فعالیت داشته اید و کار کرده اید پیشنهاد میشود حتما در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی تجربیات خود را به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *