هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
ارسال فکس از طریق اینترنت

روش های ارسال فکس از طریق اینترنت و کامپیوتر

دسته بندی : فناوری
1399/12/04

ارسال فکس از طریق اینترنت: با وحود نرم افزار ها و سایت هایی مثل اینستاگرام که تمام امکانات لازم برای برقراری ارتباط و انتقال پیام را دارند شاید فکر کنید که چرا برای برقراری ارتباط باید از فکس فرستادن که روشی قدیمی است استفاده کنیم؟ اما فکس فرستادن برخلاف تصور عموم یکی از روش های پر استفاده برای برقراری ارتباط در تجارت است. روشی که برای ارسال فکس معمولا استفاده میشود ارسال فکس از طریق دستگاه فکس هست اما در این مطلب می خواهم چند روش برای ارسال فکس از طریق اینترنت و بدون نیاز به خط تلفن و دستگاه فکس را معرفی کنم؛ از این روش ها برای دریافت فکس نیز می توانید استفاده کنید. البته اگر برای انتقال پیام و برقراری ارتباط مواردی مانند اینستاگرام را ترجیح می دهید می توانید از مطالب آموزش اینستاگرام  بهره ببرید.

تعریف فکس: فکس، نمابر یا دورنگار، انتقال تلفنی متون و تصاویری است که برای یک شماره تلفن متصل به چاپگر ارسال می شود.

طرز کار دستگاه های فکس

ارسال فکس از طریق اینترنت

قبل از معرفی روش های ارسال فکس از طریق اینترنت بهتر است ابتدا پاسخ این سوال را بدانیم که دستگاه های فکس چگونه کار می کنند؟ دانستن جواب این سوال به ما کمک می کند تا بتوانیم طرز کار با سرویس های آنلاین ارسال فکس را بهتر درک کنیم. از آنجایی که طرز کار دستگاه های فکس تفاوت چندانی با امروز ندارد می توانیم بررسی طرز کار آن ها را با بررسی چگونگی اختراع اولین دستگاه فکس شروع کنیم.

اولین دستگاه فکس در سال 1843 میلادی و توسط مخترع اسکاتلندی، «الکساندر بین» اختراع شد. اختراع او یک ماشین تلگراف الکتریکی بود که به هدف انتقال تصاویر از طریق سیم اختراع گردید. این دستگاه طوری درست شده بود که تصویر یا نوشته ی دست نویس را به می توانست به جاهای مختلف بفرستد. آقای بین ماشین فکس را طوری طراحی کرده بود که برای ارسال فکس، این ماشین ابتدا تصویر را به خطوط با عرض های کوچک تقسیم می کرد، سپس هر خط را نیز به نقاط تیره و روشن تقسیم می نمود. بعد از اتمام تقسیم بندی ها این نقاط تیره و روشن توسط تلگراف به صورت خط و نقطه مورس انتقال می یافت. در طرف مقابل هم همین کار به صورت عکس انجام می شد؛ فرآیند معکوس به این شکل بود که ابتدا نقاط تیره و روشن هر خط دریافت می شد و برای انتقال به روی کاغذ نیز از سوزنی که به محلول «فروسیانید پتاسیم» آغشته بود، استفاده می شد؛ خاصیتی که باعث میشد از این محلول استفاده شود این بود که «فروسیانید پتاسیم» میتوانست در آن شرایط حرکت کند و هر گاه سیاه ارسال می شد سوزن با صفحه تماس برقرار می کرد و به علت واکنش شیمیایی بین کاغذ و این محلول یک اثر سیاه روی کاغذ باقی می ماند.

دستگاه های فکس امروزی نیز درست مثل نسخه های قبلی آن ها به خطوط تلفن وصل می شوند و روند کار آن ها خیلی متفاوت نیست، اما با این حال نسخه های جدید ماشین فکس نسبت به اولین دستگاه های فکس سرعت بسیار بالاتری دارند. همچنین برای ارسال فکس شما محدودیتی نخواهید داشت در حالی که اگر در گذشته می خواستید فکس بفرستید اگر دستگاه گیرنده و دستگاه فرستنده از دو شرکت مختلف بودند دستگاه گیرنده پیام را نمیتوانست بخواند یا منتقل کند. یکی دیگر از محدودیت های دستگاه های قدیمی که امروزه وجود ندارد این است که در گذشته تمامی پیام ها و تصاویر سیاه سفید دریافت و ارسال میشدند اما در سال 1924 دستگاه فکسی اختراع شد که میتوانست اولین حرف متون را به صورت رنگی منتقل کند و با تکمیل این اختراع در سال های بعد ماشین هایی اختراع شدند که می توانستند تمامی پیام ها را چه تصویری و چه متنی به صورت رنگی منتقل کنند.

درست است که ارسال فکس از طریق دستگاه بسیاری از مشکلات گذشته را ندارد اما هنوز هم وقتی می خواهید فکس بفرستید در هنگام ارسال فکس تلفن شما دچار نویز می شود؛ اما جای نگرانی نیست، چون به جای روش ارسال با دستگاه، روش های دیگری مثل ارسال فکس از طریق اینترنت هم وجود دارند که اکنون چند مورد از آن ها را معرفی میکنم.

روش های ارسال فکس از طریق اینترنت

فکس اینترنتی یعنی بدون نیاز به سخت افزار و نرم افزار، دستگاه فکس و یا حتی خط تلفن در هر مکان و هر زمانی قادر به ارسال و دریافت فکس باشید. اما آنچه باید در مورد ارسال فکس از طریق اینترنت بدانیم این است که هیچ راهی برای اتصال مستقیم دستگاه فکس به اینترنت وجود ندارد؛ با توجه به طرز کار دستگاه های فکس، همانطور که گفتیم این دستگاه ها تنها به خطوط تلفن متصل می شوند؛ پس ما برای ارسال فکس آنلاین نیاز به نوعی دروازه داریم که اسناد را از طریق اینترنت قبول می کند و سند را به دستگاه فکس دیگر ارسال می کند؛ بنابرین برای ارسال فکس از طریق اینترنت وب سایت هایی را معرفی خواهیم کرد که هم ارسال و هم دریافت فکس را از طریق ایمیل ممکن می کنند.

روش اول: اولین روش ارسال فکس از طریق اینترنت که معرفی میکنم ارسال فکس با استفاده از سایت efax.com است. در واقع این سایت امکان ارسال فکس از طریق ایمیل را فراهم میکند. نکته ای که باید در مورد این سایت بدانید این است که سایت ای فکس فقط یک ماه اول رایگان است اما در این یک ماه تمام فکس های ارسال شده و دریافت شده ی شما را ذخیره میکند.

روش کار با سایت efax برای ارسال فکس ازطریق ایمیل:

  1. ابتدا در سایت یک اکانت بسازید و از این لینک وارد اکانت خود شوید.
  2. روی send faxes کلیک کنید.
  3. آدرس ایمیل شخص یا اشخاصی که می خواهید برای آن ها فکس بفرستید را در بخش reception بنویسید.
  4. مدارک و مواردی را می خواهید، ارسال کنید. درست مانند ارسال یک ایمیل؛ شخص دریافت کننده ایمیل را به عنوان یک فکس دریافت می کند.

لیست سرویس های آنلاین برای ارسال فکس که با مراحل تقریبا مشابه ارسال فکس از طریق اینترنت و ایمیل را ممکن می کند می توانید در زیر مشاهده کنید.

  1. سایت FaxZero : ارسال 55 فکس رایگان می باشد، برای استفاده در ایران مناسب نمی باشد.
  2. سایت Fax.ir: مناسب برای ارسال و دریافت فکس در ایران، امکان ارسال و دریافت فکس از طریق موبایل و اینترنت را فراهم میکند.
  3. سایت  namabar.com: مناسب برای ارسال و دریافت فکس در ایران، عضویت و ارسال فکس اولیه رایگان می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و طریقه کار با سایت های معرفی شده می توانید وارد سایت مورد نظرتان شوید.

روش های ارسال فکس با کامپیوتر و بدون نیاز به دستگاه فکس

  • ارسال فکس در ویندوز 10، 8 و 7:
  1. مدارکی که میخواهید ارسال کنید را آماده کنید.
  2. کامپیتور را به یک خط تلفن متصل کنید.
  3. در منوی استارت windows fax را سرچ کنید و برنامه ی windows fax & scan را باز کنید.
  4. روی گزینه new fax در بالای صفحه کلیک کنید.
  5. شماره تلفن شخص دریافت کننده را وارد کنید.
  6. سند را ضمیمه کنید و پیغام مورد نظرتان را بنویسید.
  7. روی دکمه send بزنید تا فکس شما ارسال شود.
  • ارسال فکس در مکینتاش:
  1. فایلی که می خواهید ارسال کنید را باز کنید.
  2. روی گزینه file بزنید و در منوی باز شده print را انتخاب کنید.
  3. منوی پاپ-آپ PDF را باز کنید و گزینه ی Fax PDF را انتخاب نمایید.
  4. شماره فکس مقصد را در فیلد To وارد کنید کد کشور، شهر و شماره تلفن را وارد کنید.
  5. در باکس Modem گزینه Internet Modem را برای ارسال فکس انتخاب کنید.
  6. اگر می خواهید صفحه جلد داشته باشید گزینه Use cover Page را انتخاب کنید.
  7. قبل از ارسال از بخش Preview پیش نمایش فایل ارسالی را می توانید ببینید و وقتی مطمئن شدید روی دکمه send کلیک کنید.

نکته ی قابل توجه این است که استفاده از این روش ممکن است در تمام ورژن های مکینتاش امکان پذیر نباشد.

نویسنده : لیلا نیکان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علی

    من خیلی از شرکت هارو میبینم از فکس آنلاین یار و… استفاده میکنند و دیگه از روش های سنتی برای فکس استفاده نمی کنند

    1. جواد فرازمند

      سلام زرنگیدا 🙂 اسم سایتتون رو گفتین
      مرسی ازتون…نظرتون تایید شد.