هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
استعلام پلاک خودرو

استعلام پلاک خودرو | فک پلاک خودرو ✅

دسته بندی : فناوری
1400/05/11

استعلام پلاک خودرو: اگر به تازگی ماشینی خریده اید، ضمن تبریک، امروز میخواهیم در برتر آموز در مورد استعلام پلاک خودرو برایتان توضیح دهیم! استعلام پلاک خودرو یکی از قواعد اصلی عقد قرارداد های خرید و فروش خودرو بوده و چشم‌ پوشی از آن می‌ تواند عواقب قضایی جبران‌ ناپذیری را برای فروشنده و خریدار به همراه داشته باشد. پس برای جلوگیری از پیشامد های ناگوار این چنینی تا پایان این مطلب همراه برتر آموز باشید.

استعلام پلاک خودرو چیست؟

به صورت کلی استعلام پلاک خودرو یعنی دریافت اطلاعات مربوط به یک خودرو  از دفاتر خدمات الکترونیک و یا دفاتر پلیس +10 توسط ارائه ی پلاک خودروی مورد نظر.

استعلام فک پلاک

تمام چیزهایی که شما برای استعلام فک پلاک نیاز دارید را در این پست به شما گفته ایم میتوانید برای استعلام فک پلاک از آن استفاده کنید.

استعلام فک پلاک خودرو

استعلام فک پلاک خودرو یکی از مهمترین موضوعات برای خریداران خودرو میباشد که به دنبال آن هستند شما با مراجعه به سایت مربوطه میتوانید استعلام فک پلاک خودرو را انجام دهید. همچنین برای استعلام پلاک فک شده باید وارد سایت راهور شوید که در ادامه این مطلب به شما آموزش لازم را داده ایم.

در چه شرایطی باید استعلام بگیریم؟

استعلام خلافی های خودرو:

برای آنکه در مورد جریمه ها و عوارضی هایی که باید پرداخت کنید مطلع شوید. یا آن هایی که پرداخت کرده اید را بررسی کنید باید مراحل استعلام پلاک خودرو را طی نمایید.

خرید یا فروش خودرو:

استعلام پلاک خودرو

زمانی که قصد خرید یا فروش ماشین را دارید بهتر است پیش از امضای مبایعه نامه و پیش پرداخت حتما پیگیر وضعیت پلاک خودرو باشید تا مطمئن شوید خودروی مورد نظر سرقتی نباشد و یا اینکه خلافی پرداخت نشده ای نداشته باشد. هرچند که خرید خودرو به صورت وکالتی اصلا پیشنهاد نمیشود، ولی در صورتی که مجبور به خریدن خودرو به این شیوه می باشید حتما قبل از دریافت وکالت، برای گرفتن استعلام پلاک خودرو اقدام کنید.

  • مبایعه نامه سندی عادی است که به وسیله‌ ی آن خریدار و فروشنده درخصوص مال مورد معامله با یکدیگر توافق می ‫کنند.

تعویض پلاک خودرو:

تعویض پلاک نیز درست مانند خریدن یک ماشین جدید می باشد و باید برای پلاک جدید استعلام بگیرید.

به ‌طورکلی استعلام پلاک خودرو هنگامی که میخواهید پلاکتان را عوض کنید، به این دلیل است که خریدار بتواند از روی پلاک، اطلاعات مربوط به شهر محل سکونت فروشنده و همچنین محل صدور پلاک را پیدا کند.

استعلام گیری در این مرحله نه تنها بری خریدار حائز اهمیت است بلکه اگر این کار انجام نشود، هر تخلفی از طرف شما به اسم صاحب قبلی ماشین (فروشنده) ثبت می شود و صاحب قبلی ماشین باید جوابگو باشد. پس بهتر است که خریدار و فروشنده با هم برای تعویض پلاک و انتقال سند مالکیت خودرو در محل حاضر باشند تا مشکلات از این قبیل پیش نیاید.

در دو مورد آخر باید پس از استعلام گیری اقدام به فک پلاک خودرو کنید. در ادامه بعد از آن که مراحل استعلام پلاک خودرو را توضیح دادیم به بررسی اینکه فک پلاک خودرو چیست نیز خواهیم پرداخت.

مراحل استعلام پلاک خودرو

استعلام پلاک خودرو

تنها راه برای استعلام پلاک خودرو و اطمینان از سرقتی نبودن خودرو، تماس با پلیس ۱۱۰ است. اما برای دریافت سایر اطلاعات مثل بدهی عوارض شهرداری و خلافی خودرو باید به ترتیب به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری و دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

اگرچه روش ‌های آنلاین و پیامکی برای دریافت خلافی خودرو هم وجود دارد اما متاسفانه اطلاعات به دست آمده از این روش ‌ها به‌ روز نیستند و مربوط به ۱۰ روز قبل می ‌شود. بنابراین برای دریافت آخرین وضعیت خلافی خودرو راهی جز مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ ندارید.

به هر حال اگر می خواهید به صورت آنلاین اقدام کنید، باید از طریق سایت راهور این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که این سایت به دلیل رعایت مسائل امنیتی و حفاظت از اطلاعات به ‌صورت آفلاین بوده و اطلاعات هفتگی به‌ طور دستی از روی وب ‌سایت استخراج می‌ شوند.

فک پلاک خودرو چیست؟

به عملیات تعویض پلاک، فک کردن پلاک ماشین گفته می شود که بر اساس آن  پلاک به شخص خریدار واگذار می شود. یعنی مرحله ای از تعویض که بر اساس آن پلاک سابق خودرو از اتومبیل مورد معامله برداشته می‌ شود و امکان الحاق پلاک جدید برای خودرو به وجود می ‌آید.

مراحل فک پلاک خودرو

در اولین مرحله شما باید به مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه کنید تا برگه ای که شماره نوبت و باجه ای که باید به آن مراجعه کنید در آن مشخص شده است را دریافت نمایید. سپس مدارکی که در زیر نوشته شده است را به همراه خود به باجه ی مورد نظر ببرید.

  • مدارک مورد نیاز برای فک پلاک خودرو:
  • سند خودرو
  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • فیش آب یا برق

می توانید همراه با فروشنده برای تعویض و فک پلاک خودرو اقدام کنید یا اینکه از اون وکالت بگیرید و شخصا اقدام به مراحل اداری کنید. که مدارک مورد نیاز آن را در بخشی جداگانه خواهیم گفت.

بعد از انجام مراحل تعویض برگه ای به شما تحویل داده می شود،  که این برگه توسط بازرسین خودرو پر می شود که بعد از پر شدن باید به همان باجه ای که برگه را تحویل گرفته اید برگردانید. بعد از اینکه برگه را تحویل دادید، مدارکی را که قبلا به باجه داده بودید می توانید پس بگیرید. اکنون شما می توانید به محل فک پلاک بروید پلاک قبلی را تحویل گرفته و منتظر پلاک جدید بمانید. اگر پلاک دیگری به نامتان نباشد کار شما زود تمام می شود ولی اگر قبلا پلاکی به نام شما ثبت شده باشد باید بیشتر منتظر بمانید.

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک خودرو

قبل از مراجعه به مراکز مربوطه برای انتقال خودرو از شخصی به شخص دیگر مدارک زیر را حتما همراه داشته باشید، و توجه داشته باشید که برای دریافت برگه ی نوبت از مراکز فک پلاک که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم شما نیاز دارید که مدارک و مستنداتی از خریدار و فروشنده خودرو را ارائه دهید.

مدارک مورد نیاز برای فروشنده خودرو:

  • اصل سند فروش کارخانه سازنده (تولید داخل)
  • اصل کارت شناسایی خودرو.
  • اصل سند مالکیت خودرو که توسط ناجا صادرشده است.
  • اصل شناسنامه جدید و کارت ملی فروشنده یا نماینده قانونی وی.
  • اصل بیمه نامه شخص ثالث معتبر.
  • ارائه برگه عدم خالفی.
  • ارائه اصل فیش پرداخت بهای پلاک براساس تعرفه.
  • اصل کارت معاینه فنی معتبر (خودروهای شخصی و دولتی که بیش از 4 سال از مدل آن سپری شده باشد و خودروهای عمومی که بیش از یک سال از مدل آنها سپری شده باشد).
  • حضور فروشنده یا نماینده قانونی وی، که باید مدارک لازم برای تعویض پلاک با وکالت را همراه خود داشته باشد. (در صورتی که فروشنده به خریدار وکالت فک پلاک دهد حضور او الزامی نیست.)

مدارک مورد نیاز برای خریدار خودرو:

  • شناسنامه و کارت ملی خریدار یا نماینده قانونی وی.
  • حضور خریدار یا نماینده قانونی وی، که باید مدارک لازم برای فک پلاک با وکالت را همراه خود داشته باشد.
  • مدارک احراز سکونت خریدار در صورت نبودن قبض برق خریدار خودرو یا پدر خریدار

مدارک احراز سکونت عبارت اند از:

  • سند اجاره نامه منزل مسکونی به ‌نام خریدار خودرو دارای کد رهگیری و هلوگرام
  • سند اجاره ‌نامه چاپی دارای هلوگرام و کد رهگیری منزل مسکونی به ‌نام خریدار خودرو

چگونه از وضعیت فک پلاک آگاه شوم؟

وارد سایت راهور شوید و در قسمت استعلام پلاک های فک شده کد ملی صاحب پلام و کد امنیتی داخل تصویر را وارد کنید و جست و جو را بزنید. اگر وضعیت پلاک شما مشخص نبود، یکی دو روز بعد مجددا این فرآیند را انجام دهید تا اطلاعات سامانه بروز شود.

استعلام پلاک خودرو

چگونگی استعلام پلاک فک شده

پیش از آن که بخواهیم در رابطه با نحوه استعلام پلاک فک شده صحبت کنیم، لازم است ابتدا توضیحاتی را در رابطه با پلاک فک شده ارائه نماییم. فک پلاک یعنی برداشتن پلاک پس از معامله خودرو توسط خریدار می باشد و معمولا در فرآیند تعویض پلاک، فک پلاک انجام می شود. برای فک پلاک لازم است مدارک خودرو به همراه مدارک خریدار و فروشنده به مرکز تعویض پلاک ارائه شده تا روال قانونی فک پلاک و تعویض پلاک انجام شود.

به طور کلی پلاک هر خودرو نشان دهنده مالک آن خودرو است و با استفاده از پلاک خودرو می توان مالک خودرو را شناسایی نمود. زمانی که شخصی اقدام به فروش خودرو می نماید، در اولین قدم باید اقدام به فک پلاک یا همان تعویض پلاک نموده تا پس از انتقال خودرو به مالک جدید، مسئولیت خودرو با مالک جدید باشد و در صورت هرگونه تخلف، مسئولیت و جریمه آن متوجه مالک جدید باشد.

برای استعلام پلاک فک شده در قدم اول لازم است به سامانه پلیس راهور به نشانی www.rahvar120.ir مراجعه کرده و در این سامانه بخشی تحت عنوان “وضعیت پلاک فک شده” وجود دارد که با انتخاب آن صفحه جدیدی باز می شود. در صفحه جدید لازم است اطلاعات خواسته شده از قبیل کد ملی صاحب پلاک و کد امنیتی را وارد نمود. پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده می توان از وضعیت پلاک فک شده آگاه شد. در صورتی که وضعیت پلاک فک شده نامشخص بود، لازم است دو روز دیگر دوباره وارد سامانه شده و این فرآیند را انجام داد.

نکته ای که در رابطه با استعلام پلاک فک شده بسیار حائز اهمیت است، آفلاین بودن اطلاعات سامانه راهور استعلام پلاک است و بهتر است قبل از وارد کردن اطلاعات در سامانه، اقدام به بررسی تاریخ به روز رسانی سایت نمود.

نکته دیگری نیز که همواره باید خریدار خودرو به آن توجه داشته باشد، این است که حتما باید از فک پلاک خودروی خریداری شده اطمینان یابد، زیرا در صورت عدم فک پلاک و وجود سوابق و تخلفات، تمامی عواقب آن متوجه خریدار یا همان مالک جدید خواهد بود.

استعلام پلاک خودرو با شماره پلاک

حال که با نحوه استعلام پلاک فک شده آشنا شدید، قصد داریم در رابطه با استعلام پلاک خودرو با شماره پلاک نکاتی را ذکر کنیم. به طور کلی استعلام پلاک خودرو با شماره پلاک به منظور شناسایی مالک پلاک و مشاهده مشخصات مالک خودرو امکان پذیر نمی باشد. به عبارت دیگر هیچ سامانه یا سایتی برای استعلام پلاک خودرو با شماره پلاک وجود ندارد و تنها اپلیکیشن هایی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توان شهر محل سکونت مالک خودرو را شناسایی نمود. بنابراین اگر قصد خرید یک خودرو یا تعویض پلاک خودرو را دارید و به دنبال راهی برای استعلام مالک خودرو و مشخصات آن با استفاده از شماره پلاک خودرو را دارید، باید بگوییم که این کار امکان پذیر نبوده و در حال حاضر هیچ راهی برای استعلام پلاک خودرو با شماره پلاک وجود ندارد.

استعلام خلافی خودرو

در رابطه با نحوه استعلام خلافی خودرو نیز لازم است این نکته را ذکر نماییم که فرآیند آن کاملا با فرآیند استعلام پلاک فک شده متفاوت بوده و استعلام خلافی خودرو با شماره ملی امکان پذیر نمی باشد. علاوه بر آن هیچ سامانه یا سایتی نیز برای استعلام خلافی خودرو با استفاده از شماره پلاک خودرو وجود ندارد و از طریق شماره پلاک نیز امکان استعلام خلافی خودرو وجود ندارد. استعلام خلافی خودرو تنها با استفاده از کد 8 یا 9 رقمی پشت کارت خودرو یا شناسه قبض و شناسه پرداخت جریمه امکان پذیر است.

 

استعلام تعداد پلاک فعال برای فرد

استعلام تعداد پلاک فعال برای فرد زمانی کاربرد دارد که فرد قصد بررسی و اطلاع از پلاک های فعال به نام او اما دور از دسترس خود را داشته باشد. گاهی اوقات شخصی اقدام به فروش اتومبیل یا موتور سیکلت خود نموده اما خریدار اقدام به فک پلاک و تعویض پلاک نکرده و همچنان پلاک به نام مالک قبلی یا فروشنده است. در این موارد هر تخلفی که با خودرو یا موتور سیکلت انجام شود، به دلیل این که همچنان پلاک به نام فروشنده بوده و تعویض پلاک انجام نشده است، عواقب و مسئولیت تخلفات متوجه فروشنده خواهد بود. فرد با استعلام تعداد پلاک فعال می تواند پلاک های فعال خود برای خودرو های به فروش رفته را شناسایی کرده و اقدامات لازم برای عدم رخ دادن مشکلات احتمالی انجام دهد.

برای استعلام تعداد پلاک فعال همانند استعلام پلاک فک شده لازم است به سایت پلیس راهور به نشانی www.rahvar120.ir مراجعه کرده و بخش “وضعیت پلاک فک شده” را انتخاب نمود. با وارد نمودن کد ملی و کد امنیتی تصویر می توان وارد سامانه شده و تعداد پلاک های فعال را مشاهده نمود. لازم به ذکر است که مشاهده تعداد پلاک های فعال تنها با کد ملی امکان پذیر است و هر فردی حداکثر 5 پلاک فعال می تواند داشته باشد و برای مالکیت بیش از پنج پلاک لازم است تمامی خلافی های پنج پلاک قبلی پرداخت شود. به طور کلی فرآیند استعلام تعداد پلاک فعال مشابه استعلام پلاک فک شده می باشد.

روش اطلاع از فک پلاک ماشین؟

باید وارد سایت راهور شوید و از آنجا اقدام کنید.

فک پلاک خودرو چیست؟

مرحله تعویض پلاک ماشین رو میگویند فک پلاک خودرو

مدارک لازم برای این کار چیست؟

در پست مربوطه وارد شوید کلیه اطلاعات را درج کرده ایم

نویسنده : لیلا نیکان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. پرهام

    عالی