
اگر به دنبال روشی برای بهبود سئو سایت خود میباشید که هزینه ای به دنبال نداشته باشد، این پست آموزشی مناسب شما است.
با مطالعه این پست آموزشی به سادگی میتوانید در کوتاهترین زمان ممکن، درک موتورهای جستجو از سایت خود را افزایش دهید.
درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه سئو. در جلسات دوره آموزش سئو به صورت ویژه در مورد اسکیما و مفاهیم مرتبط با آن صحبت میکنیم. با توجه به سوالات بسیار زیاد شما عزیزان از واحد پشتیبانی تصمیم گرفتیم که پاسخ سوال « اسکیما چیست » را تحت عنوان یک پست آموزشی جذاب به شما ارائه دهیم. برخلاف چیزی که برخی از سئوکاران کم تجربه فکر میکنند، اسکیما مبحث سخت و پیچیدهای نیست و به سادگی میتوان آن را فرا گرفت. در ادامه این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.
اسکیما یکی از زیرشاخههای سئو تکنیکال است که در آن با کدهایی کوتاه به موتورهای جستجو هدف سایت خود خواهیم گفت. همانطور که میدانید موتورهای جستجو سایت ما را به صورت مجموعهای کد مشاهده میکنند. با کمک اسکیما به موتورهای جستجو کمک خواهیم کرد که پارامترها و بخشهای مختلف سایت ما را درک کنند. به عنوان مثال اگر قرار است که یک محصول در سایت خود به فروش برسانیم، این موضوع را با یک کد ویژه به گوگل اعلام خواهیم کرد. در این صورت وبلاگ محصول و صفحه فروش آن را به خوبی درک خواهد کرد. به همین دلیل است که سئوکاران با تجربه هنگام تعریف Stretcher Data روی اسکیما تمرکز ویژهای دارند.
استفاده از اسکیما به سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS سایت شما بستگی دارد. در صورتی که سیستم مدیریت محتوای شما وردپرسی است، با استفاده از چند افزونه رایگان میتوانید انواع اسکیما را در سایت خود ثبت کنید. برای این منظور تنها کافیست که اندکی زمان صرف نمایید و از بخش « آموزش وردپرس » برترآموز دیدن نمایید. دقت کنید که سئوکاران قدیمی بر روی نحوه استفاده از اسکیما نیز تاکید ویژهای دارند و همین امر موجب شده است که در مدت زمانی کوتاه به یک نتیجه بسیار عالی دست پیدا کنند. حتی برخی از سایتهای وردپرسی ار کمک برنامه نویس برای طراحی اسکیما استفاده میکنند که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.
امروزه تعداد اسکیماهای تعریف شده بسیار زیاد است و اگر بخواهیم از تمامی آنها استفاده کنیم، نتیجه خاصی در انتظار ما نخواهد بود. با توجه به این موضوع زمانی اسکیما روی سایت ما تاثیر گذار خواهد بود که بر اساس پارامترهای سئو استفاده شود. یکی از مهمترین نکاتی که در پاسخ سوال « اسکیما چیست » به آن توجه نمیشود، پویا بودن قوانین استفاده از اسکیما است. در گذشته شما میتوانستید، سوالات پرتکرار مربوط به صفحه خود را قرار دهید. اما امروزه چنین قابلیتی ندارد و استفاده از این اسکیما برای سایت شما تاثیر خاصی ندارد. اگر از اسکیما مناسب برای سایت خود استفاده کنید، به نتایج زیر دست پیدا خواهید کرد.
لیست موارد مرتبط به اسکیما بسیار زیاد است، با این حال قصد داریم نیم نگاهی اجمالی به مهمترین آن ها بیندازیم. قبل از اضافه کردن یک اسکیما به سایت خود حتما آخرین آپدیتهای گوگل را بررسی کنید. برخی موارد ممکن است که گوگل یک اسکیما در لیست موارد برجسته و مهم خود قرار دهد، اما پس از مدت زمانی آن را از لیست خود خارج کند و تاثیر آن را کاهش دهد. البته همکاران ما در واحد تولید محتوای برترآموز این لیست را آپدیت خواهند کرد تا چنین مشکلاتی مطرح نشود.
همانطور که میدانید بخش وبلاگ یک سایت از مهمترین قسمتهای آن است. به همین دلیل بهتر است که از نشانه گذاری مناسبی برای آن استفاده نمایید، در این صورت موتورهای جستجو نیز درک بهتری از مقاله، نویسنده، تاریخ انتشار و … به دست خواهند آورد. شاید برایش شما جالب باشد که بدانید موتورهای جستجوی بخش قابل توجهی از ترافیک ورودی یک سایت را بواسطه بخش وبلاگ آن تامین میکنند. در نتیجه با درک بهتر این بخش وبلاگ سایتتان میتوانند ورودی سایت شما را افزایش دهند.
برای اضافه کردن کدهای اسکیما Article لازم است که کدهای اصلی صفحه خود را تغییر دهید. این کد به نسبت ساده است و نیاز به یک متخصص برنامه نویس نخواهید داشت. در نتیجه شما میتوانید با استفاده از سایت « https://schema.org/ » نیز به هدف خود دست پیدا کنید و کدهای مورد نظر خود را بردارید. دقت کنید که بعد از اجرای کد حتما تست سلامت آن را انجام دهید. در این صورت خیال شما از رابط کاربری و همچنین تجربه کاربری سایت راحت میشود.
اگر بخواهیم مهمترین اسکیما برای یک سایت فروشگاهی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، باید به اسکیما Product اشاره نماییم. این اسکیما به شما کمک خواهد کرد که محصولات خود را نشانه گذاری کنید. در این اسکیما قیمت و همچنین تصاویر خود را به صورت دقیق برای گوگل شرح خواهید داد. اسکیما محصولات کلید ورودی شما به بخش « Shopping » خواهد بود. به هر اندازه که درک گوگل از بخش صفحه محصولات بهتر شود، احتمال نمایش شما در نتایج مرتبط افزایش پیدا خواهد کرد. البته شخصی سازی این اسکیما نیز حائز اهمیت است که توسط برنامه نویسان انجام خواهد شد.
اسکیما پروداکت به صورت علاوه بر بهبود نرخ تبدیل سایت شما به مخاطبین اجازه میدهد که قبل از ورودی سایت اطلاعات مورد نظر خود را بررسی کنند. به عنوان مثال مشخصات محصول شما چیست، رنگ و قیمت آن به چه صورت است و … . این موضوع منجر به کاهش نرخ پرش سایت فروشگاهی تان خواهد شد. این موضوع در جذب ترافیک و همچنین بهبود سئو سایت تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. به همین دلیل است که اکثر سایتهای فروشگاهی بزرگ از اسکیما محصولات به صورت کد نویسی شده استفاده میکنند. چرا که میدانند فروش بیشتر سایت باعث بهبود شرایط آن ها خواهد شد. در پست آموزشی « سئو سایت فروشگاهی و بهینه سازی فروشگاه اینترنتی برای گوگل » به صورت ویژه در این رابطه صحبت کردیم.
اگر به کمپینهای تبلیغاتی علاقه دارید، یکی از بهترین مواردی که میتواند به شما کمک اسکیما Event است. زمانی که سایت شما وارد کمپین میشود، گوگل درک خاصی از این موضوع ندارد. او فکر میکند که شما صرفا قیمتهای خود را به دلیل ترفندهای بازاریابی کاهش دادید. اسکیما Event به گوگل کمک خواهد کرد که یک مناسب خاص را برای او توضیح دهید. به عنوان مثال به دلیل جمعه سیاه و یا سالگرد تاسیس سایتتان قیمتهای سایت شما کاهش پیدا کرده است. در این صورت گوگل در مدت زمان رویداد تخفیفی و کمپین تبلیغاتی در لیست نتایج برتر شما را قرار خواهد داد.
البته استفاده بدون قاعده از این اسکیما و قرار دادن مداوم آن در لیست موجب خواهد شد که گوگل تصمیم اشتباهی در مورد شما بگیرد. سعی کنید با توجه به مناسبتهای رسمی و ثبت شده از اسکیما Event استفاده کنید. زمانی که از این اسکیما استفاده میکنید، حتما مکان و همچنین مشخصات کمپین خود را ثبت نمایید. در این صورت اطمینان خواهید داشت که همه چیز به صورت اصولی انجام میشود. در ادامه این لیست را به صورت دقیق آپدیت خواهیم کرد و به یک جمع بندی مناسب دست مییابیم. معمولا کسانی که از اسکیما Event استفاده میکنند و همزمان فروش بلیط نیز دارند، به کمک آن زودتر نتیجه دریافت میکنند. حال که تا این قسمت درک مناسبی از پاسخ سوال « اسکیما چیست » به دست آوردید، اما به یاد داشته باشید که شناخت انواع آن از خود این مفهوم نیز مهمتر است.
اگر برندینگ شخصی برای شما بسیار مهم است و ورودی سایتتان روی شبکههای اجتماعی شما تاثیر گذار است. حتما از اسکیما Person در صفحات اصلی سایت خود استفاده نمایید. برخی از افراد در بخش درباره ما از این اسکیما استفاده میکنند که اشتباه است. سعی کنید که در صفحاتی که به نوع کار و همچنین خدمات شما بستگی دارد، از این اسکیما استفاده نمایید. در پست آموزشی بعدی به صورت مفصل در این رابطه صحبت خواهیم کرد.
برخی از افراد به صورت ویژه روی سئو محلی تمرکز دارند و تمام پارامترهای تاثیر گذار را بررسی میکنند. اما اگر در مورد اسکیما با آن ها صحبت نمایید، ایده خاصی ندارند. در صورتی که یکی از مهمترین اجزاء در سئو محلی تگ اسکیما Local Business خواهد بود. با استفاده از این تگ تمامی اطلاعات کسب و کار خود مانند آدرس، ساعت فعالیت، روزهای تعطیل، شماره تماس، نظرات دیگر کاربران و … را ثبت خواهید کرد. دقت کنید که این تگ در چندین فرمت متفاوت قابل استفاده است.
همچنین برخی از افراد ممکن است که با یک نسخه ساده آن شروع کنند به مرور زمان آن را ارتقاء دهند. این اسکیما معمولا یک اسکیما پیچیده است و توسط برنامه نویسان ثبت میشود. اما نمونههای رایگان آن نیز نیاز شما را تامین خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر از مجله برترآموز نیز میتوانید استفاده نمایید. در این بخش یک پست آموزشی به نام « سئو محلی چیست؟ راهکارهای ساده و کاربری برای بهبود رتبه در Local SEO » برای شما قرار دادهایم که میتوانید برای شما جذاب باشد.
اگر یک سایت با خدمات فروشگاهی ویژه میباشید که با ارگان و سازمانهای ویژه همکاری دارید، میتوانید با استفاده از تگ Organization خود را به گوگل بهتر معرفی کنید. به هر میزان که سازمان و ارگان مورد نظر شما شناخته شده تر باشد، روی سئو سایت شما تاثیر قابل توجهتری دارد. همزمان با ثبت اطلاعات سایت خود لوگو، وب سایت مرجع، شبکههای اجتماعی و … را نیز ثبت کنید. در این صورت اطمینان خواهید داشت که همه چیز به درستی انجام میشود.
معمولا سایتهای رسمی در مورد تگ اسکیما Organization اطلاعات کافی ندارند و از آن کم تر استفاده میکنند. اما هر چه گراف دانش سایت شما کاملتر باشد، سئو سایت روانتر انجام میشود. تگ اسکیما Organization به گوگل کمک میکند که به سادهترین شکل ممکن این گراف را شناسایی کند.
آخرین اسکیما مورد نظر ما معروفترین اسکیما در حوزه سئو است. این اسکیما به شما کمک خواهد کرد تا به بهترین شکل ممکن سایت خود را برای موتورهای جستجو ترسیم کنید. حتی اسکیما BreadcrumbList به کاربران شما نیز کمک میکند که رابط کاربری سایت شما را بهتر درک کنند. همچنین این موضوع به سایت شما کمک شایانی خواهد کرد و همین امر موجب شده است که نرخ کلیک و همچنین ترافیک ارگانیک سایتها به واسطه BreadcrumbList افزایشی قابل توجه داشته باشد.
بر اساس تحقیقات ما، اسکیما BreadcrumbList به صورت مسیر ناوبری سایت خود را بهبود بخشید. اما نکته بسیار مهمی که شاید کمتر به آن توجه میکنید، نحوه استفاده از این تگ میباشد. بهتر است فرمتهای مختلف تگ BreadcrumbList بررسی کنید و مناسبترین آن را برای سایت خود استفاده نمایید. چرا که هر اسکیما میتوانید در چندین قالب و فرمت متفاوت مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به سختی و همچنین پیچیدگی تگ اسکیما BreadcrumbList ، حتما بعد از فعالسازی از طریق سرچ کنسول سایت خود شرایط را بررسی نمایید. هنگام قرار دادن برچست بر اساس BreadcrumbList به شفافیت و دقت سایت توجه ویژهای داشته باشید. در این صورت میتوانید بازدهی بسیار جذابی از آن به دست آورید. این اسکیما به صورت مستقیم روی تگ رابط کاربری تاثیر گذار است به همین دلیل از نظرات یک متخصص UI / UX استفاده نمایید.
در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد پاسخ سوال « اسکیما چیست » صحبت کردیم. دقت کنید که اسکیما به صورت مستقیم روی سئو سایت شما تاثیر گذار است و همین امر موجب خواهد شد که در ترافیک ورودی سایت شما تغییر کند. در صورتی که از یک اسکیما خاص در سایت خود استفاده میکنید، از طریق بخش نظرات با ما مطرح سازید. در پست آموزشی بعدی خود به صورت ویژه در مورد نحوه قرار دادن اسکیما در هر سایت صحبت خواهیم کرد. البته سایتهای وردپرسی به سادگی به استفاده از یک افزونه رایگان میتوانند اسکیما مورد نظر خود را روی سایت هدف ثبت کنند، در این صورت عملکرد و بازدهی آن ها نیز به مراتب بهتر خواهد بود.
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏
نظرات کاربران