هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چیست؟ رازهای مگو در مورد اعتماد به نفس

دسته بندی : کسب و کار - موفقیت
1401/01/25

اطمینان به توانایی های خود می تواند هم برای زندگی شخصی و هم برای زندگی حرفه ای شما مفید باشد. نه تنها می تواند بر ذهنیت شما تأثیر بگذارد، بلکه می تواند تأثیر مثبتی بر کیفیت کار شما داشته باشد و شما را به کارمندی مطلوب تر تبدیل کند. درک روش‌های بهبود اعتماد به نفس می‌تواند به شما کمک کند تا با سهولت بیشتری به این ذهنیت مثبت برسید. در این مقاله، اعتماد به نفس را تعریف می کنیم، توضیح می دهیم که چرا در کار مهم است و نکاتی را برای کمک به بهبود آن به شما ارائه می دهیم.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس اعتقاد یا اعتماد شما به چیزی است. در محل کار، می تواند به اعتقادی که به خود برای انجام کار خود دارید و اعتقادی که به توانایی های خود دارید اشاره کند. داشتن این حالت ذهنی به این معنی است که مهارت‌ها، تخصص و توانایی‌های خود را می‌شناسید. این کیفیت می تواند به شما در جنبه های مختلف در طول حرفه حرفه ای شما کمک کند.

چرا اعتماد به نفس در کار مهم است؟

اعتماد به نفس شما را آماده می‌کند تا در مصاحبه‌ها و بعداً زمانی که مشغول به کار هستید، بهترین عملکرد را داشته باشید. هنگامی که با اطمینان به مهارت ها و شخصیت خود به مصاحبه نزدیک می شوید، کمتر بر مقایسه خود با سایر نامزدها تمرکز می کنید و بر پاسخگویی مؤثر به سؤالات و ارائه پاسخ های آماده تأکید بیشتری می کنید. با اعتماد به نفس، می توانید توانایی خود را برای انجام وظایف و رسیدن به اهداف در محل کار بهتر نشان دهید.

در اینجا برخی از مزایای کلیدی اعتماد به نفس آورده شده است:

  • توانایی شما برای حل مسئله و فکر کردن از طریق راه حل ها را بهبود می بخشد.

  • ارتباط با سرپرستان و همکاران را بهبود می بخشد.

  • به شما کمک می کند بر موانع و چالش های محل کار غلبه کنید.

  • عملکرد کلی کار شما را بهبود می بخشد.

داشتن اعتماد به نفس در محل کار می تواند مزایای زیادی در حرفه حرفه ای شما داشته باشد. درک اهمیت می تواند به شما کمک کند که تمایل بیشتری به دستیابی به این طرز فکر و بهبود مسیر شغلی خود داشته باشید. در اینجا برخی از مزایای نشان دادن اعتماد به نفس در کار آورده شده است:

  • عملکرد شغلی شما را افزایش می دهد: اطمینان به توانایی های خود می تواند به شما کمک کند بهره وری بیشتری داشته باشید و به شما در ایجاد کیفیت بالاتر کار کمک کند. این می تواند شما را کاندیدای مطلوب تری برای استخدام مدیران یا کارفرمای فعلی شما کند.

  • تعامل شما در محل کار را بهبود می بخشد: وقتی اعتماد به نفس دارید، بیشتر احساس می کنید که می توانید در بحث های مربوط به کار شرکت کنید. این می تواند به افزایش مشارکت شما کمک کند و به طور بالقوه به شما امکان می دهد برای مشارکت خود به رسمیت شناخته شوید. مشارکت شما همچنین می تواند به تقویت یا بهبود روابط در محل کار کمک کند.

  • طرز فکر شادتر: زمانی که در محل کار خود مطمئن هستید، می تواند به شما کمک کند از دستاوردهای خود احساس غرور کنید، زیرا بدانید که توانایی هایتان شما را به آنجا رسانده است. این می تواند به حالت روحی شادی تبدیل شود که می تواند روحیه را نه تنها برای شما، بلکه برای همه افرادی که با آنها کار می کنید افزایش دهد.

  • استرس را کاهش می دهد: وقتی روی ناتوانی های خود متمرکز نیستید، تمایل بیشتری به داشتن نگرش بی دغدغه و مثبت دارید. این می تواند به کاهش استرس های مرتبط با کار کمک کند زیرا می توانید ذهنیت مثبتی برای مسئولیت های مختلف خود داشته باشید.

  • به شما در حل مشکلات کمک می کند: زمانی که به توانایی های خود اطمینان دارید، می تواند ذهن شما را به روی رویکردها یا راه حل های جدید برای موقعیت ها یا مشکلات مختلف باز کند. این در صنایع مختلف مفید است و حتی می تواند به شما در بهبود مهارت های رهبری کمک کند.

  • مهارت های رهبری شما را بهبود می بخشد: نشان دادن اعتماد به نفس در کار می تواند به شما کمک کند چندین مهارت رهبری از جمله توانایی تصمیم گیری خود را به دست آورید. اگر مدیرتان ابتکار عمل شما را تشخیص دهد، ممکن است او را متمایل کند که مسئولیت‌های بیشتری به شما بدهد، زیرا می‌بیند که شما قادر به انجام وظایف روزمره خود بوده‌اید. داشتن مهارت های رهبری می تواند به شما کمک کند تا در حرفه خود پیشرفت کنید، چه در حال حمایت از همکاران خود باشید یا یک نقش مدیریتی.

چگونه اعتماد به نفس ایجاد کنیم

ایجاد اعتماد به نفس مستلزم تأمل در ادراک خود و ایجاد عاداتی است که تصویر مثبتی از خود ایجاد می کند. در اینجا چند راه برای ایجاد این ویژگی وجود دارد:

۱-روی خودتان تمرکز کنید

در حالی که ممکن است برای فرصت‌های شغلی با سایر نامزدها رقابت کنید، مهم است که روی کیفیت‌ها و تجربیاتی که در محل کار به ارمغان می‌آورید تمرکز کنید و از مقایسه خود با دیگران خودداری کنید.

فهرستی از تمام ویژگی های مثبت، تجربیات منحصر به فرد و مهارت های ارزشمند خود را در نظر بگیرید. شناخت فردیت خود می تواند به شما کمک کند تا مزایای تجربیات و دیدگاه های خاص خود را ببینید.

همچنین، اهدافی را که می خواهید در شغل و نقش های فعلی یا آینده خود به آن برسید شناسایی کنید. همانطور که برای مصاحبه آماده می شوید، کار جدیدی را شروع می کنید یا کارهای روزانه خود را تکمیل می کنید، از این اهداف برای یادآوری آنچه می خواهید به دست آورید استفاده کنید.

2. دستاوردهای گذشته را در نظر بگیرید

اهدافی را که قبلاً به آن دست یافته اید و اهدافی که نزدیک به آن هستید را شناسایی کنید.

برای اهداف بلندمدت، مراحلی را که برای رسیدن به آنها باید بردارید و مراحلی را که قبلا برداشته اید فهرست کنید. این یادآوری‌ها می‌توانند به شما در ایجاد اعتماد به نفس با تشخیص سخت‌کوشی‌تان کمک کنند.

3. یک تصویر مثبت از خود ایجاد کنید

ایجاد دیدگاه مثبت نسبت به خود اغلب با تنظیم ذهنیت شما و محدود کردن مقایسه با دیگران آغاز می شود. با تصور کردن خود به عنوان فردی که می خواهید باشید، شروع به ساختن یک تصویر مثبت از خود کنید. به عنوان مثال، خود را در موقعیتی که برای آن مصاحبه می کنید، با مجموعه ای از مهارت ها تجسم کنید.

هنگامی که تصویر مثبتی از خود ایجاد کردید، درگیر فعالیت های خودتأیید کننده باشید. خود تأییدی شامل گفتن جملات مثبت و نشاط آور به خودتان است تا هر افکار منفی ممکن است در ذهن شما باشد را به چالش بکشید.

به عنوان مثال، اگر در مورد مصاحبه عصبی هستید، مهارت ها و دستاوردهایی را که در این موقعیت به ارمغان خواهید آورد را به خود یادآوری کنید. در محل کار، اگر پروژه جدیدی را انجام می دهید یا برای ترفیع درخواست می دهید، ممکن است از جملات تایید کننده خود مانند «من واجد شرایط هستم» یا «من یک فرد موفق هستم» استفاده کنید.

4. با ترس های احتمالی مقابله کنید

با تفکر در مورد آنچه ممکن است شما را از دستیابی به پتانسیل خود منصرف کند، با ترس های احتمالی خود روبرو شوید. برای مثال، اگر نگران این هستید که بتوانید به همه سؤالات مصاحبه کننده پاسخ دهید، پاسخ دادن به سؤالات را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده تمرین کنید. اگر در مورد ملاقات با افراد جدید در محل کار خود عصبی هستید، بهتر است خودتان را به طور فعال به افرادی که نمی‌شناسید معرفی کنید.

5. مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید

به ورزش کردن، خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و خواب کافی عادت کنید. زمانی را برای انجام کاری که هر روز از آن لذت می برید، اختصاص دهید، مانند شروع یک سرگرمی قدیمی یا شروع یک سرگرمی جدید. همچنین راه هایی را برای تمرین مراقبت از خود در حین کار با کشش پشت میز و استراحت های کوتاه در طول روز در نظر بگیرید.

علاوه بر حفظ سلامت روحی و جسمی قوی، باید سلامت اجتماعی خود را نیز در اولویت قرار دهید. گذراندن یک شب با دوستان خوب یا رفتن به شام ​​با خانواده می تواند مهارت های بین فردی را تقویت کند که می تواند به شما کمک کند با همکاران بهتر کار کنید. شما همچنین می توانید برای بهبود روابط کاری خود تلاش کنید تا همکاران خود را برای گردهمایی های اجتماعی دعوت کنید.

6. در مورد طرد شدن تجدید نظر کنید

رد کردن گاهی اوقات بخشی از فرآیند مصاحبه است، اما تنظیم دیدگاه خود در مورد رد شدن می تواند به شما کمک کند که در نزدیک شدن به مصاحبه های آینده اعتماد به نفس داشته باشید. اگر یک شغل به شما پیشنهاد نمی شود، سعی کنید روی راه هایی تمرکز کنید که در مصاحبه موفق شدید. شاید شما وضعیت بدنی مطمئنی داشتید و به یک سوال سخت متفکرانه پاسخ دادید. شما همچنین می توانید این «نه» را به عنوان یک فرصت یادگیری برای درک بهتر چگونگی بهبود مهارت های مصاحبه خود در نظر بگیرید. در نظر بگیرید که با مدیر استخدام تماس بگیرید تا از وقت و توجه آنها تشکر کنید و همچنین از آنها بازخورد سازنده بخواهید.

همچنین، به خاطر داشته باشید که رد کردن معمولاً در محیط کار شخصی نیست. گاهی اوقات، شما شغل را پیدا نمی کنید زیرا کاندیدای استخدام شده تجربه یا مهارت های مرتبط تری داشت. تجربه یا شخصیت

7. اطراف خود را با مثبت اندیشی احاطه کنید

بخشی از ایجاد و حفظ سطح اعتماد به نفس تغییر طرز فکر شماست. با تمرکز بر چیزهای مثبت، از مراقبت از خود گرفته تا دستاوردهای گذشته، شما در حال تعریف مجدد نحوه درک خود هستید. یکی دیگر از عناصر مهم در این تغییر دیدگاه، احاطه کردن خود با پیام‌های مثبت و افرادی است که شما را تشویق و حمایت می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر یک همکار دارید که همیشه مایل به ارائه مشاوره یا کمک به پروژه های دشوار است، این نوع نگرش مثبت می تواند باعث شود که احساس کنید به تنهایی با چالش های خود روبرو نیستید. در واقع، فقط داشتن کسی در زندگی شما که کلمات تشویق کننده ای را ارائه می دهد و به شما یادآوری می کند که قبلاً چه کارهایی انجام داده اید، می تواند الهام بخش شما باشد تا با اعتماد به نفس به جلو حرکت کنید.

نکاتی برای داشتن اعتماد به نفس در کار

مهم نیست که چقدر در مسیر شغلی خود هستید، اعتماد به توانایی های خود می تواند تأثیر مثبتی بر شغل و نگرش کلی شما در مورد آمدن به کار داشته باشد. این نکات را برای افزایش اعتماد به نفس در محل کار در نظر بگیرید:

  • کسب دانش.

  • روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.

  • خوش بگذره.

  • از زبان مثبت استفاده کنید.

  • سوال بپرس.

  • موفقیت های خود را به خاطر بسپارید.

  • وضعیت بدن را خوب حفظ کنید.

  • به اطراف حرکت کنید.

  • شبکه خود را گسترش دهید

  • جملات تاکیدی روزانه را بگویید.

  • حرفه ای لباس بپوشید

کسب دانش

هرچه مهارت‌ها، ابزارها و نرم‌افزارهای خاصی را که در شغل شما اعمال می‌شوند بیشتر درک کنید، افزایش اعتماد به نفس خود در استفاده از آنها در محل کار برای شما آسان‌تر خواهد بود. با ثبت نام در یک کلاس آنلاین، شرکت در سمینار یا از طریق روش های دیگر، مهارت ها یا تکنیک های جدید را یاد بگیرید. این می تواند به شما کمک کند دانش جدیدی کسب کنید و به بهبود مجموعه مهارت های فعلی خود نیز کمک کند. مطمئن شوید که بر روی مهارت هایی تمرکز کنید که برای شغل فعلی یا شغلی که برای آن درخواست می کنید بسیار مفید هستند. این تضمین می کند که از زمان خود بهترین استفاده را می کنید.

روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

وقتی روی کارهایی که در محل کار به خوبی انجام می دهید تمرکز می کنید، به شما کمک می کند تشخیص دهید که چه چیزی شما را به یک کارمند خوب تبدیل می کند. اگرچه مهم است که نقاط ضعف خود را بهبود بخشید، اما اصلاح نقاط قوت فعلی می تواند به شما کمک کند به خودتان ایمان داشته باشید و به شما احساس غرور بدهد.

خوش بگذره

اگرچه حرفه ای بودن در کار بسیار مهم است، اما یک رفتار سرگرم کننده و آرام می تواند به شما کمک کند شکست ها، انتقادها یا اشتباهات خود را خیلی جدی نگیرید. در حالی که اینها فرصت های خوبی برای رشد هستند، یک فضای سالم و مفرح می تواند به شما کمک کند تا در حالی که اعتماد به نفس شما را برای کار بعدی خود افزایش دهید، ادامه دهید.

از زبان مثبت استفاده کنید

وقتی از زبان شاد و مثبت استفاده می کنید، می تواند به خلاقیت شما کمک کند و ذهن شما را به سمت روش های جدید تفکر باز کند. ارائه رویکردهای جدید می تواند به شما کمک کند در انجام وظایف مختلف احساس اطمینان کنید. وقتی سعی می کنید از کلمات خوش بینانه استفاده کنید، می تواند بر طرز فکر و کیفیت کار شما تأثیر مثبت بگذارد. به ویژه هنگامی که روی یک کار جدید کار می کنید، یک طرز فکر مثبت می تواند ذهن شما را دوباره چارچوب بندی کند و باعث شود باور کنید که می توانید آن را انجام دهید.

سوال بپرس

برای کمک به افزایش اعتماد به نفس، مهم است که پروژه ها و وظایف خود را درک کنید. اگر در مورد چگونگی ادامه یا انجام یک کار مطمئن نیستید، از کسی برای توضیح بخواهید. این می تواند به شما کمک کند در مورد کاری که انجام می دهید آگاه تر شوید. این کار را قبل از شروع پروژه انجام دهید تا در صورت تعبیر اشتباه از کار، مجبور به شروع مجدد نباشید.

موفقیت های خود را به خاطر بسپارید

زمانی که نیاز به تقویت اعتماد به نفس دارید، به موفقیت های گذشته خود در محل کار فکر کنید. این می تواند شامل پروژه های موفق باشد، هر زمانی که یک پروژه دشوار را به پایان رساندید، اگر کاری را در یک ضرب الاجل کوتاه به پایان رساندید یا زمانی که رئیستان از شما برای کار به خوبی انجام شده تمجید کرد. این می تواند به شما کمک کند به جای تمرکز بر کاستی ها یا مشکلات خود، روی نکات مثبت شغل خود تمرکز کنید.

وضعیت بدن را خوب حفظ کنید

وقتی سر کار هستید، صاف نشستن را تمرین کنید تا احساس قدرت بیشتری داشته باشید و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. وضعیت بهتر بدن شما می تواند به قدرت مغز تبدیل شود که به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند. وضعیت بدنی خوب همچنین می تواند استرس، درد و درد ناخواسته را تسکین دهد، که همگی به کمبود اعتماد به نفس و اعتماد به نفس پایین کمک می کنند.

به اطراف حرکت کنید

درست مانند حفظ وضعیت بدنی خوب، مهم است که بایستید و برای مدتی در اطراف حرکت کنید – ترجیحاً دور از میز کارتان. همانطور که کارفرمای شما اجازه می دهد به طور منظم استراحت کنید و به ذهن خود زمان بدهید تا دوباره شارژ شود. همچنین می توانید یوگا را بعد یا قبل از کار انجام دهید. این می تواند به شما کمک کند با تفکری تازه، دیدگاه مثبت و افزایش اعتماد به کار به کار خود بازگردید.

شبکه خود را گسترش دهید

داشتن یک سیستم پشتیبانی قوی هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه ای بسیار مهم است. با استفاده از شبکه های رسانه های اجتماعی حرفه ای یا با برقراری ارتباط با همکاران فعلی خود، با دیگران در زمینه کاری خود ارتباط برقرار کنید. این به شما امکان می دهد شبکه خود را بسازید، گفتگوهای مداوم برقرار کنید و به شما کمک می کند از دیگران بیاموزید. حضور دیگران در گوشه خود می تواند به شما کمک کند احساس کنید تنها نیستید و اعتماد به نفس شما را نیز افزایش می دهد.

جملات تاکیدی روزانه را بگویید

تمرین کنید که به طور مکرر چیزهای مثبت را به خودتان بگویید. مثلاً «به این هدف سه ماهه خواهم رسید» یا «با وجود مهلت کوتاه می توانم این کار سخت را به پایان برسانم». به خصوص اگر این جملات تاکیدی را قبل از کار بگویید بسیار مفید است. این می تواند به شما اعتماد به نفس لازم برای آماده شدن برای کار و رسیدن به مسئولیت های روزانه خود را بدهد.

حرفه ای لباس بپوشید

خوب لباس پوشیدن می تواند به شما کمک کند در محل کار احساس اهمیت بیشتری داشته باشید و بر دیدگاه شما تأثیر مثبت بگذارد. همچنین می تواند بر نحوه تعامل شما با دیگران و نحوه نگاه آنها به شما تأثیر بگذارد. کمد لباس فعلی خود را در نظر بگیرید و اینکه آیا این کمد برای شغل شما مناسب است یا خیر.

داشتن اعتماد به نفس می تواند به شما کمک کند در محل کار تأثیر مثبتی داشته باشید، چه با مصاحبه کننده، سرپرست، همکاران یا سایر افرادی که در طول روز کاری با آنها در ارتباط هستید.

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا اعتماد به نفس برای شغل شما مهم است و نمونه هایی از چگونگی توسعه این کیفیت را به شما ارائه می دهیم.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *