هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
افزایش سرعت گوشی اندروید

روش های افزایش سرعت گوشی اندروید فقط با چند ترفند بسیار ساده

دسته بندی : فناوری
1400/08/15

شاید بارها برای شما پیش آمده باشد وقتی در حال چت کردن با یک نفر هستید، گوشی هنگ می کند یا سرعت آن پایین می آید یا وقتی کلید Home را می زنید مدتی طول می کشد تا به صفحه اصلی برگردید. این ها اشکالاتی هستند که گوشی های اندرویدی یا حتی آیفون پیدا می کنند. اما فکر نکنید گوشی شما خراب شده یا دیگر غیرقابل استفاده است، خیر. چنین چیزی پیش نیامده است. فقط کمی با کندی سرعت مواجه شده اید که می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. اما امروز در برتر آموز می خواهیم روش های افزایش سرعت گوشی اندروید را مورد بررسی قرار دهیم تا با انجام چندین کار کوچک و بسیار ساده در عرض چند دقیقه، مشکل کندی سرعت در موبایل هوشمند خود را به صورت کمل حل کنید.

بسیاری از افراد فکر می کنند چیزی تحت عنوان کد مخفی افزایش سرعت گوشی وجود دارد و باید رمزی بزنند تا سرعت گوشی آن ها زیاد شود. ممکن است در برخی موارد نیاز به برنامه های جانبی برای اینکار باشد اما کدی که بخواهید از آن استفاده کنید و سرعت گوشی خود را افزایش دهید؛ وجود ندارد.

چه زمانی گوشی های اندرویدی دچار کندی و کاهش سرعت می شوند؟

معمولا یکی دو سال پس از خرید گوشی موبایل، این کندی ایجاد می شود و دلیل آن هم صرفا ایرادات نرم افزاری در ساختار گوشی است. معمولا این مشکل زمانی پیش می آید که خود سیستم عامل اندروید و برنامه های نصبی بر روی موبایل، به فضای بیشتری نیاز داشته باشند و  سیستم نرم افزاری موبایل از پس چنین چیزی برنیاید. بنابراین باید با اقداماتی حافظه بیشتری را برای به اجرا در آوردن قسمت های مختلف در موبایل ایجاد کنیم. مثلا اگر بخواهیم چندین مهارت مانند آموزش سئو و آموزش طراحی سایت را با هم یادبگیریم و فیلم های آن درون گوشی باشد، ممکن است حافظه گوشی بسیار درگیر شود و همین امر باعث کم شدن سرعت موبایل شود. در چنین حالتی بهترین راه حل انتقال موارد اضافی به هارد یا کامپیوتر شخصیمان است.

علت کند شدن گوشی موبایل چیست؟

اما مهم ترین سوال این است که چه راهکارهایی باعث افزایش سرعت گوشی اندروید خواهد شد. راهکارهایی که نه هزینه ای برای ما داشته باشد و نه مدت زمان زیادی را برای آن ها محبور باشیم صرف کنیم. در پایین تمامی روش های کاربردی را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روش های افزایش سرعت گوشی اندورید

قبل از اینکه بخواهید به رفع مشکل بپردازید، باید علت کند شدن گوشی موبایل خود را پیدا کنید. مثلا متوجه شوید مشکل اپلیکیشن خاصی است یا مشکل در سیستم داخلی موبایل شما قرار دارد. یکی از بهترین نرم افزارهایی که به صورت آنلاین به شما حجم مصرف هر کدام از قسمت های گوشی موبایل را به شما می دهد؛ Trepn Profiler است. این نرم افزار را در گوکل پلی به راحتی می توانید پیدا کنید و حتی پس از نصب، اطلاعات خود را به صورت آفلاین ذخیره کنید تا در مواقع نیاز به آن دسترسی آسان تری داشته باشید.

1. حواستان به حافظه داخلی گوشی باشد!

یکی از مهم ترین علت هایی که باعث می شود گوشی موبایل شما با کاهش سرعت مواجه شود، پر بودن حافظه گوشی است. اگر تعداد زیادی اپلیکیشن، ویدئو، عکس و … را در گوشی خود و در حافظه داخلی آن نگه دارید؛ به مرور زمان گوشی موبایل شما کندتر و کندتر خواهد شد. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که حافظه داخلی خود را مورد بررسی و مدیریت قرار دهید و هر گونه اطلاعات اضافی که بر روی آن وجود دارد را دور بریزید تا باعث افزایش سرعت گوشی اندورید شما شود.

پر شدن حافظه گوشی علت کندی موبایل

2. پاک کردن حافظه Cashe گوشی موبایل

یکی از موضوعاتی که باعث افزایش حجم درون موبایل شما می شود و باعث کندی می شود، کش مربوط به هر اپلیکیشن است. بسیاری از برنامه ها هستند که بودن آن ها بر روی گوشی موبایل امری ضروری است و نمی توان هر سری آن ها را دانلود و سپس غیرفعال نمود. این اپلیکیشن ها مانند اسنپ، تپسی، برنامه های سفارش غذا و … از برنامه هایی هستند که همیشه به آن ها نیاز داریم اما بهتر است کش مربوط به این مدل از اپ ها را همیشه خالی نگه دارید تا حافظه موبایل بسیار درگیر نشود.

برای پاک کردن کش در گوشی و تبلت با سیستم عامل اندروید، کافی است به قسمت تنظیمات (Settings) رفته و با انتخاب Storage وارد صفحه دیگری می شوید که باید در آن جا گزینه Cached data را لمس کرده تا فایل های موجود در این قسمت پاک شوند و افزایش سرعت گوشی اندروید خود را پس از آن به خوبی حس کنید.

3. استفاده از برنامه های سبک تر برای افزایش سرعت گوشی اندورید

بسیاری از نرم افزارهایی که با نت سر وکار دارند، حجم بسیار زیادی می گیرند و در عین حال، اینترنت بیشتری نیز مصرف می کنند. برنامه هایی مانند توییتر، فیسبوک، اپرا و … که از این نوع برنامه هستند، توسط سازنده اصلی نسخه Lite و سبک تر آن ها منتشر شده است و با نصب آن ها تا حد زیادی می توان به افزایش سرعت گوشی کمک کرد. دقت داشته باشید برنامه ای که نصب می کنید توسط سازنده اصلی آن عرضه شده باشد و با نصب برنامه های مخرب امنیت اطلاعات و گوشی خود را به خظر نیندازید.

افزایش سرعت گوشی موبایل اندروید

4. خاموش و روشن کردن دوره ای تلفن همراه

این به معنای این نیست که هر روز گوشی خود را روشن و خاموش کنید. بلکه به صورت دوره ای مثلا هفته ای یکبار یا 3 4 روز یکبار، گوشی موبایل خود را خاموش یا ری استارت کنید که اگر کش اضافه ای در آن باقی مانده است؛ از بین برود.

5. حذف برنامه ها از صفحه اصلی

بهترین کار برای صفحه اصلی موبایل یا Home Screen این است که تا جای امکان، فضای خلوتی را قرار دهید و از گذاشتن برنامه ها و آیکون های سنگین بر روی صفحه اصلی اجتناب کنید. این برنامه ها در واقع شاید کاری را انجام ندهند، اما در پس صحنه، قطعا مقدار زیادی از فضای موبایل شما را درگیر می کنند و هنگام روشن کردن صفحه موبایل باید زمان زیادی منتظر بمانید تا صفحه لود شود. چنین چیزی نشان دهنده این است که این برنامه ها را از صفحه اصلی پاک کنید.

6. پاک کردن حافظه کش مرورگر کروم

یکی از متداول ترین برنامه هایی که در طول روز از آن استفاده می کنیم، مرورگر chrome است. هر باری که این مرورگر را باز می کنیم و چیزی را داخل آن جست و جو می کنیم، مقداری کش در حافظه آن باقی می ماند که در طول زمان این کش ها باعث ایجاد مشکلاتی برای سایر نرم افزارها شده و عملکرد آن ها را نیز مختل می کنند. بنابراین باید هرچند وقت یکبار اقدام به پاکسازی کش کروم کنیم. البته که می توانیم از مرورگرهایی استفاده کنیم که هم سبک تر هستند و هم کش ایجاد شده در آن ها به مراتب کمتر از مرورگر کروم است. بهینه ترین مرورگری که برای افزایش سرعت گوشی های قدیمی و جدید کاربرد دارد، مرورگر Puffin است و بعد از آن نیز مرورگر opera بهترین گزینه آن است.

اگر نمی خواهید مرورگر کروم خود را کنار بگذارید؛ مشکلی ندارد. فقط طبق آموزشی که می دهم هر چند وقت یکبار حافظه داخلی آن را پاکسازی کنید. پس از اینکه وارد مرورگر chrome شدید، سه نقطه عمودی بالا را لمس کنید. سپس در پنجره باز شده گزینه setting را انتخاب کرده و در مرحله بعدی site setting را لمس نمایید. سپس گزینه Storage را بزنید و در مرحله آخر گزینه Clrear site storage  را انتخاب کنید تا حافظه کش مرورگر به صورت کامل پاک شود.

پاک کردن حافظه کش مرورگر کروم برای افزایش سرعت موبایل

7. گوشی خود را کمتر به روز رسانی کنید!

با هر به روز رسانی گوشی مقدار بیشتری حافظه درگیر خواهد شد. حال اگر گوشی موبایل شما قدیمی تر باشد که مشکل بیشتر می شود و علاوه بر آنکه اندروید قدیمی تری دارد، با هر به روزرسانی نیز مقدار بیشتری حافظه درگیر می شود و عملکرد گوشی روز به روز سخت تر می شود و کندتر عمل می کند. البته به روزرسانی گوشی جزو توصیه هایی است که همیشه متخصصان به اجرای آن دارند؛ چرا که وقتی برای یک سیستم عامل یا یک برنامه بروزسانی داده می شود، تقریبا تمامی باگ های آن گرفته می شود و در قسمت های مختلفی نظیر سرعت بهتر عمل خواهد کرد. اما ترفندی که در آن وجود دارد این است که برای جلوگیری از کاهش سرعت گوشی موبایل، بهتر است کمتر اقدام به بروزرسانی آن کنید، مخصوصا اگر گوشی موبایل شما قدیمی تر است.

8. حذف انیمیشن های غیرضروری

با توجه به گوشی موبایل خود و لانچر اندروید بر روی آن، انیمیشن ها و زیبایی های زیادی را ممکن است بر روی گوشی خود ببینید. اما باید بدانید این انیمیشن ها علاوه بر زیبایی و جلوه بصری که به گوشی موبایل شما خواهند داد، باعث کاهش سرعت اندروید شما نیز می شوند. بنابراین برای افزایش سرعت گوشی اندورید خود بهتر است در قسمت تنظیمات Launcher’s Settings قسمت های غیرضروری را حذف کنید. پس برای افزایش سرعت گوشی اندروید به این موضوع توجه ویژه ای کنید.

بالا بردن سرعت گوشی شیائومی

9. همگام سازی اتوماتیک را غیرفعال کنید

یکی از ویژگی های که گوشی های اندرویدی آن را دارند، قابلیت Auto Sync است. این قابلیت به این صورت است هر 15 دقیقه یکبار از طریق یک سرور تمامی برنامه ها و اکانت های درون گوشی شما همگام سازی می شود. فرض کنید تعداد زیادی اکانت و برنامه در گوشی شما بخواهد یه صورت همزمان همگام سازی شود. آن موقع فکر می کنید چه بلایی بر سر اندروید شما خواهد آمد؟. بنابراین بهترین کار این است که این قابلیت را غیرفعال کنید یا از تنظیمات، زمان همگام سازی را افزایش دهید و مثلا بر روی هر 12 ساعت یکبار قرار دهید.

10. نصب برنامه های موبایل روی حافظه اس دی

قطعا داشتن یک کارت اس دی قدرتمند کمک زیادی به بهتر شدن عملکرد موبایل شما خواهد کرد و می توانید فایل های خود را بر روی آن ذخیره کرده و از پر شدن فضای داخلی موبایل خود جلوگیری کنید. اما برای نصب برنامه های گوشی تلفن همراه، استفاده از حافظه داخلی بسیار بهتر از کارت حافظه است چرا که کارت حافظه در بسیاری از مواقع باعث لگ زدن و عملکرد نادرست بر روی گشوی موبایل شما خواهد شد و در به نظر خواهد رسید گوشی موبایل شما دچار کندی شده است.

11. حذف برنامه های غیر ضروری با هدف افزایش سرعت گوشی اندروید

بسیاری از برنامه ها هستند که در تبلیغات آن ها به کارایی فوق العاده آن ها در کم کردن فضای موبایل و کارت اس دی اشاره می شود. یکی از معروف ترین این برنامه ها Speed Boosters است که در تبلیغات آن بهبود رام و کیفیت اس دی اشاره می شود. اما بدانید که تمامی این حرف ها از پایه و ریشه بی اساس است و چنین برنامه ای با این قابلیت وجود ندارد پس گول تبلغات آن ها را نخورید.

12. حافظه اس دی خود را فرمت کنید

یکی از دلایلی که گوشی تلفن همراه شما با کندی مواجه است و اصطلاحا لگ می زند، می تواند خراب بودن کارت اس دی در گوشی شما باشد. بنابراین یکی از راه هایی که برای پاکسازی و  افزایش سرعت گوشی اندورید دارید، فرمت کردن کارت اس دی است که علاوه بر اینکه فایل های ایجاد شده توسط اندورید را از بین خواهد برد، به سرعت گوشی موبایل شما نیز کمک زیادی خواهد کرد.

13. پاک کردن برنامه ها در پس زمینه گوشی

بسیار پیش می آید که شما در حال تماشای یک فیلم آموزشی مثلا آموزش زبان انگلیسی هستید و پس از آن می خواهید فرهنگ لغت انگلیسی را چک کنید و سپس به چک کردن ایسنتاگرام می پردازید و همینطور یکی پس از دیگری برنامه های مختلف را در گوشی تلفن همراه خود باز می گذارید و هیچ کدام از آن ها را نمیبندید. این قابلیت برای اندروید بسیار چذاب است و به طور همزمان می توانید چندین کار را انجام دهید؛ اما هر کدام از آن ها باعث درگیر کردن مقداری از RAM گوشی تلفن همراه شما خواهد بود. بنابراین بهترین کار این است پس از اینکه کارتان با هر برنامه ای تمام شد، آن برنامه را ببندید و به سراغ برنامه بعدی بروید تا با مشکل کندی سرعت در موبایل خود مواجه نشوید.

Mobile phone speed boosting solutions

 

14. خرید گوشی تازه و با اندروید تازه نفس

قطعا خرید گوشی پیشنهاد گران قیمتی است و باید برای داشتن یک گوشی بهتر هزینه زیادری بکنید. سوالی که بسیار پرسیده می شود این است که آیا گوشی دست دوم به درد من می خورد یا خیر؟ قطعا برای فروش هر گوشی دلیل بسیار موجهی است که مالک اول آن اقدام به فروش می کند. علاوه بر آن، در دنیایی که تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است، استفاده از گوشی دست دوم با اندروید قدیمی تر توصیه نمی شود.

شما با خرید گوشی نو می توانید از جدیدترین سیستم عامل اندروید بازار استفاده کنید و علاوه بر آن، حافظه داخلی بالای گوشی اندوریدی شما باعث بهتر شدن کار کردن با آن خواهد شد. در واقع شما با خرید موبایل نو از حافظه داخلی 64 گیگابایت به حافظه داخلی 128 گیگابایت نقل مکان خواهید کرد که می توانید اطلاعات بیشتری را بدون مشکل بر روی گوشی خود ذخیره نمایید و باعث افزایش سرعت گوشی اندروید خود شوید.

15. ریست فکتوری آخرین گزینه برای افزایش سرعت گوشی اندروید شما

آخرین راه حل برای سریع تر کردن گوشی اندرویدی شما، استفاده از قابلیت ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی است. رریست فکتوری  (Factory Reset) در واقع برگشتن به تنظیمات کارخانه است. اگر تمامی موارد بالا را تست کردید ( البته به غیر از مورد 14 :)) و تغییر محسوسی در سرعت گوشی اندرویدی خود مشاهده نکردید، بهترین کار اقدام به ریست فکتوری است. با ریست فکتوری تمامی عکس ها، ویدئوها، اطلاعات، مخاطبان و هر آنچه که در حافظه داخلی گوشی خود دارید از بین خواهد رفت. بنابراین قبل از انجام این کار حتما بک آپ از اطلاعات خود داشته باشید.

برای بک آپ گیری خودتان می توانید اقدام کنید اما بهتر است با مراجعه به یک متخصص بخواهید تا مراحل ریست فکتوری را برای شما انجام دهد.

سخن پایانی

سعی کردیم در مقاله بالا تمامی روش هایی که با استفاده از آن می توانید باعث افزایش سرعت گوشی اندوریدی خود شوید را مورد بررسی قرار دهیم. قطعا با انجام بعضی از آن ها تغییرات زیادی در سرعت گوشی اندرویدی خود حس خواهید کرد و می توانید همچنان به استفاده از موبایل خود بپردازید. حال نوبت به شماست که مطلب ما را کامل تر کنید. شما از چه روش هایی سرعت موبایل خود را افزایش داده اید یا کدام یک از روش های بالا برایتان کارآمدتر بوده است؟ خوشحال خواهیم شد نظرات و پاسخ خود را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید تا با انتشار آن ها در سایت برتر آموز، به دیگر افراد اطلاعات منحصر به فردی بدهیم. امیدوارم از خواندن مقاله لذت کافی را برده باشید.

 

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *