هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
انواع باتری موبايل + برترآموز سورنا بابایی

انواع باتری موبايل ها + معرفی و بررسی انواع باتری ها

دسته بندی : فناوری
1401/01/17

امروزه برخی از کاربران سوال های برای آن ها پیش آمده است که ما افراد در موبايل های خود انواع باتری موبايل دارم که واقعا  خوب عمل خواهند کرد قبل از اینکه برویم سر اصل مطلب باید چند نکته را برای شما دوستان عزیز توضيح دهیم پس با ما همراه باید تا انتها این مقاله، توجه داشته باشید که قصد ما از این مقاله برای شما این است که بتوانیم شما دوستان را کمک کنم در خریداری باتری های چه معمولی چه موبایل و غیر… ما در اين مقاله از سايت برترآموز قصد بر آن داريم كه انواع باتری موبايل ها را برای شما شرح دهيم و از مهمترين آن ها برای شما رونمایی كنيم.

توجه کنید موردی  که باعث می‌ شود  دستگاه‌ها و ابزار های دیگر مختلف امکان حرکت دارن و کار های ما را در این عصر کمک بسیاری کرد است طراحی و ساخته  باتری بود است که این تکنولوژی با مرور زمان که می‌گذرد طراحی باتری ها با کیفیت تر میشود و با قابلیت‌های بیشتر به مردم ارائه کنند.
نكته :  شرکت‌های پیشرفت کل جهان به دنبال طراحی  محصولات مختلفی هستند و به‌خصوص گجت‌های که قابل حمل همواره به دنبال دارند استفاده از باتری های قوی باشد که حجم بسیار کمی را از فضای داخلی دستگاه اشغال کند و بتوانند قابلیت های دیگری به دستگاه هایشان اضافه کنند و همچنین عملکرد عالی داشته باشد؛ بهتر است در اين باره در دوره های آموزش امنيت شبكه شركت كنيد و آن را فرا بگيريد.

انواع باتری موبايل + برترآموز سورنا بابایی

توجه کنید که موردی  که شرکت‌های سازنده ها در نظر خود دارند و با آن وصلی که تکنلوژی در اختیارشان گذاشته میشه گفت سال ها فاصله دارد.
شرکت‌های پیشرفت دنیا که سازنده‌ی گجت‌ها هستند، چیزای طراحی می کنند درحال حاضر که  قابل حمل باشد برای مثال  موبایل های هوشمند، تبلت و ساعت هوشمند، که با باتری سرو کار دارند، باوجودی که از ابعاد کوچکی از ظرفیت آن را بگیرد و بتواند دستگاه و محصولات مدنظر را برای مدت طولانی روشن نگه دارد که بتوانیم ازش به راحتی استفاده کنیم حال برای کارهایمان یا برای چیز های دیگری.

با گذشته  زمان چالش های دیگری بر راه شرکت‌های کل دنیا افتاد است که بتوانید  باتری که طراحی می‌کنند حال در درون موبایل یا ساعت و غیر…   که با باتری سرو کار دارند باید سریع‌تر شارژ شود یعنی وقتی شارژ گجت تان تمام می‌شود زمان زیاد طول نکشد تا شارژ شود‌‌.

با ارائه تکنولوژی در انواع باتری موبايل و  شارژ سریع، اتفاق دیگری هم  رخ داد است با ارائه شارژ بی‌سیم، در این صورت، دستگاه موردنظر بدون نیاز به شارژر روی پد شارژ قرار می‌گیرد و انرژی از دست رفته‌ی باتری را دوباره پر می‌کند.
توجه کنید که  اگر فکر می‌کنید  چالش‌های شرکت‌های پشرفت سازنده به پایان رسیده است، کامل سخت در اشتباه هیند بلک تازه چالش های دیگر هم هستند که شما خبر ندارید و اگر که دوست دارید بدانید همچان با ما همراه باشید.
تمامی شرکت‌های پیشرفت سازنده دینا به دنبال طراحی و ساخته باتری هستند که از بدنه‌ای انعطاف‌پذیر بالای  نیز داشته باشد و بتوان امکان این را داشته باشند که  آنها را در گجت‌های تاشدنی قرار دهند،اگر بخواهیم برایتان مثال بزنیم می‌شود گفت صفحه‌نمایش‌های تاشو که سال های  پیش معرفی شدند و در بازار های کل دینا به فروش رفتند.

آموزش کالیبره کردن باتری در گوشی های گوناگون:

این طراحی‌ها ( انواع باتری موبايل ) شامل گوشی‌های هوشمندی خواهد شد که  صفحه‌نمایشی تاشو دارد یا می‌توان دستگاه را رول کرد و غیر… با این حال محصولاتی که میشه گفت با صفحه‌نمایش تاشو به بازار های کل دنیا ارائه شدن و مردم آن‌ها را تهیه کردن و بسیار راضی بودن، ولی اما خبری از محصولاتی با صفحه‌نمایش رول شدنی درباره های دنیا ارائه نشد و این یک چالش بزرگی به نام باتری بود که مهندسان بسیار در تلاشن که بتواند این محصول را بسازنده.
آنچه برایتان گفتیم یک مقدمه‌ای ساده و کوتاه بود از تاریخچه‌ی باتری های که در گجت‌های قابل حمل استفاده می‌شوند که برای مثال  موبایل ها، تبلت، کنسول دستی، ساعت هوشمند و غیر… می‌شود. با این صورت باتری‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند و درواقع با گذر زمان، تغییرات مختلفی روی باتری گجت‌های قابل حمل رخ داده است که در ادامه بیشتر درباره باتری ها اطلاعات کسب خواهید کرد.

انواع و اقسام باتری موبايل ها به علاوه راهنمایی

که می توان گفت  درواقع این تغییرات در انواع باتری موبايل ها که سبب شدند سرعت شارژ باتری‌ها زیاد شود یابد یا بتوان از باتری با ابعاد به مراتب کوچک‌تر نسبت به نمونه‌های آن زمان، صفحه‌نمایشی ۶ اینچی را برای مدت طولانی‌تری روشن نگه بدارند و البته بهبود عملکرد باتری‌ها تنها به خاطر استفاده از متریال بهتر برای تولیدشان نبود و به مولفه‌های مختلفی بستگی دارد.
اگر بخواهیم بگویم در یک مثال ساده می‌توان گفت که مواردی ازجمله سیستم‌عامل، پردازنده‌ها و قطعات سخت‌افزاری دیگر روی بهبود عملکرد باتری تاثیر مستقیم داشته‌اند که بسیار به ما کمک کردن.
در این صورت که  پردازنده بتواند با مصرف کمتر انرژی بتوان پردازشی لازم را ارائه دهد، نه‌تنها نیاز کاربر برطرف خواهد شد، بلکه فشار کمتری به باتری خواهد آمد و نه باتری های موبایل هایتان به سادگی به مشکل برمی‌ خورد و انرژی کمتری هم مصرف خواهد کرد.

توجه کنید: در حقیقت ما قصد نداریم که به شما دوستان عزیز توضيح دهیم که چگونه باتری موبایل هایتان ساخته می‌شود، بلکه به جای آن قصد داریم که برایتان توضیح کلی از انواع باتری موبایل های هوشمند و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر داشته باشیم‌ و خوشحال خواهیم شد.

تست باتری آیفون از طریق رابط کاربری یا اپلیکیشن؟ چند مدل باتری داریم؟

در انواع باتری موبايل اگر که شما هم از کاربران قدیمی حوزه‌ ای فناوری باشید و اخبار و حواشی آن را دنبال خواهد کرد، حتما به یاد دارید که ترکیدن باتری گلکسی نوت ۷ سامسونگ خبرساز شده بود که بسیار خبر بدی بود و بسیاری از مردم ضرره های کرداند.
توجه کنید: که  این موضوع به قدری بازتاب منفی داشت برای شرکت بزرگت سامسونگ  که مجبور به تولید این گوشی هوشمند را برای همیشه متوقف کند و بسیار ضرر آورد بود.
مشکلی ‌که برای باتری گلکسی نوت ۷ واکنش منفی داشت که برخی از دوستان معتقد به این هستند که یکی از دلایل کنار گذاشته شدن سری گلکسی نوت و جایگزینی آن با سری گلکسی زد به دلیل مشکلات پیش آمده برای گلکسی نوت ۷ بود که بسیار این شرکت بزرگ ضرر کرد.
نکته:آن چیزی که سبب شد باتری نوت ۷ به مشکل برخورد سهل‌انگاری سامسونگ در طراحی و ساخته آن بود و برای همین سبب شد تا نه‌تنها سامسونگ، بلکه شرکت‌های دیگر در تولید باتری و استفاده از آن‌ها در محصولاتشان تجدید نظر کرده و تغییرات گسترده‌ای اعمال کنند که دیگر مشکلی پیش نیاید.

در کل ۳ مدل انواع باتری موبايل وجود دارد که در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد در  البته در حال حاضر بیشتر محصولات موجود در بازار از یک یا دو نوع لیتیوم پلیمری یا لیتیوم یونی استفاده می‌کنند.

راهنمآیی خريد موبايل و انواع موبايل باتری ها

نوع اول باتری نیکل کادمیوم:

اولین نوع انواع باتری موبايل که به نام‌ نیکل کادمیوم  است میشه گفت یکی از مدل‌های قدیمی باتری ها است که به مرور زمان و شارژهای پیاپی، نه‌تنها عملکرد آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد، ظرفیت آن هم کاهش می‌یابد. البته روش‌هایی برای برطرف ساختن مشکلات پیش آمده وجود دارد که توضیح خواهیم داد.

کاربرانی که در زمانی که به‌ مشکل برای باتری‌هایی  نیکل کادمیوم برمیخورد باید گفت باتری را به صورت کامل تخلیه‌ی شارژ کنید و بعد مجددا آن را شارژ کامل کند تا عملکرد باتریتان حدودی بهتر شود و به مشکل برنخورد.
و با این حال انجام دادن این کار شما را برای دفعات زیاد خسته کننده خواهد بود.همچنین باید گفت که باتری‌هایی که از  جنس نیکل کادمیوم از متریالی آسیب زننده به کاربران تشکیل می‌یابند و می‌توانند سلامت کاربران را به خطر بی اندازد همین موارد باعث  شده که تا شرکت‌های سازنده‌ی گوشی هوشمند دیگر از این نوع باتری در محصولاتشان استفاده نکنند چون بسیار خطر ناک است.
توجه کنید که قبل ها در موبایل ها استفاده شد بود ولی به گذره زمان و با خطراتی که این باتری داشته آن را دیگر استفاده نخواهد کرد‌.

نوع دوم باتری‌ها نيكل هيدريد فلز:

انواع باتری موبايل دوم که به نام‌ نیکل هیدرید فلز است میشه گفت که  درواقع نوع بهبود یافته‌ای از نیکل کادمیوم بود که توانی این را داشته بود که با ابعاد مشابه، باتری قادر به ارائه‌ی میزان ظرفیت بیشتری (بین ۳۰ تا ۴۰ درصد) باشد. البته باتری‌های نیکل هیدرید فلز مثال مدل نیکل کادمیوم پس از گذشته زمان با استفاده زیاد آن  مشکلاتی برایش پیش می‌آیند برای مثال  کاهش ظرفیت یا افت عملکرد بد باتری بر میخوردند که شما را به درد سر خواهد انداخت.
توجه کنید که تفاوت دیگری آن‌ها با میان باتری‌های نیکل هیدرید فلز با نیکل کادمیوم که قرار دارد این است که متریال مورد استفاده در آن به محیط زیست آسیبی خواهد رساند و باعث شد که شرکت‌های پیشرفت سازنده دینا  دیگر از این نوع باتری هم استفاده نکنند چون مشکلاتی بود که پس از استفاده برای آن‌ها رخ می‌داد و کاربران را و خود شرکت ها را در خطر می‌اندازد.

در حقیقت اطلاعاتی که متعددی پیش منتشر شد که این نوع باتری پس از مدتی استفاده به دلیل افت ولتاژ امکان منفجر شدن را دارد که همین چیز باعث شد است که تا پرونده‌ی باتری‌های نیکل هیدرید فلز بسته شود و شرکت‌های پیشرفت سازنده جهان به سراغ مدل‌های لیتیوم پلیمری و لیتیوم یونی بروند.

نوع سوم باتری لیتیوم یونی:

این نوع از باتری که به نام لیتیوم یونی است دیگر باتری که امروزها در محصولات مختلف به خصوص در موبایل های آیفون‌ استفاده می‌شود لیتیوم یونی است که بسیار بهتر عمل خواهد کرد.
نکته: کاری که باعث می‌شود  لیتیوم یونی را از لیتیوم پلیمری را بهتر کند، طراحی و ساختار آن نیز است. توجه کنید که بیشتر از آنکه بخواهیم برای شما دوستان توضیح دهیم باتری موبایل ها چگونه طراحی و ساخته می‌شود به طرز کار آن خواهیم پرداخت.
باتری‌های لیتیوم یونی از یک الکترود مثبت، یک الکترود منفی و یک الکترولیت تشکیل استفاده می‌شود الکترود مثبت گفت می شود از نوع لیتیوم مانند لیتیوم اکسید منگنز، فسفات آهن لیتیوم یا لیتیوم اکسید کبالت است. برای الکترود منفی از گرافیت ها استفاده خواهند کرد. الکترولیت از هم از نوع کربنات است برای مثال میشه گفت  دی اتیل کربنات یا اتیلن کربنات است.

ترکیب چینش متریال باتری  به این صورت است که در میان دو الکترود منفی و مثبت، حلال آلی به همراه الکترولیت‌ها قرار بگیرد، اگر که دقیق کرد باشید در بخش های قبل گفتیم درواقع از اجزای ثابت باتری موبایل لیتیوم یونی است و در اجزای ثابت باتری گوشی لیتیوم پلیمری در حال حاضر ترکیبی مشابه دیده خواهد شد. قابی از جنس فلز تمامی این متریال را در یک نقطه نگه خواهد داشت. مداری  در درون قاب قرار خواهد گرفت که  تا ضریب امنیت باتری را افزایش داده و سطح ولتاژ را یکسان نگه خواهد داشت که مشکلی نه برای موبایلتان پیش آید نه برای شما کاربران.
توجه کنید که مثال  باتری‌های لیتیوم پلیمری، باتری‌های لیتیوم یونی هم در گذر زمان و شارژ باتری با مشکلاتی مانند کاهش ظرفیت مواجه خواهد شد ولی اما  این میزان بسیار کمتر است و  مدل‌های دیگر به خصوص نیکل کادمیوم خواهد بود. البته باتری‌های لیتیوم یونی مشکلات لیتیوم پلیمری را ندارند و کمتر می‌توان محصولی با این باتری را یافت که باتری منفجر شده باشد و خیلی کم پیش امده است.

نوع چهارم باتری لیتیوم پلیمری:

این نوع ازباتری‌ که به نام لیتیوم پلیمری است این را درنظر داشته باشید که  لیتیوم پلیمری را می‌توان گفت که جزو  پیشرفته‌ترین انواع باتری شناخته شده است  که هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های سازنده از آن استفاده خواهند کرد برای دستگاه هایشان و عملکرد عالی دارد.
در طراحی و ساخته این نوع از باتری به جای فلز از پلاستیک استفاده خواهد شد و مناسب برای استفاده در انواع گوشی‌های هوشمند است که نه خطری برایتان دارد نه برایتان به مشکلی برنخورد.
در واقعیت گفت میشه که می‌توان از باتری‌های لیتیوم پلیمری در گوشی‌های هوشمندی استفاده کرد که از ضخامت ۵.۲ میلی‌متری تا ۱۰ میلی‌متری برخوردار  هستند که جای زیادی را اشغال نخواهند کرد. این باتری‌ها از بیشترین حد مقاومت در برابر ضربه یا شوک برخوردار هستند و بسیار مقامه بالای دارند نسبت به باتری های دیگر اما در صورتی که استانداردهای لازم در تولیدشان رعایت نشود، اتفاقی برای گوشی هوشمند رخ خواهد داد که برای گلکسی نوت ۷ افتاد پس لطف اگر که موبایل هوشمند شما این نوع از باتری را دارد بسیار رعایت کند.

توجه کنید که این مدل از باتری‌ها به مرور زمان با شارژ شدن کمتر به مشکل برخورد می‌کنند و واقعیت میشه گفت بسیار عملکرد خوبی دارد ولی بشرطی که نکات سلامتی باتری را رعایت کنید. در مقایسه با باتری‌های دیگر هم باید گفت که عمر آن‌ها تا ۴۰ درصد بیشتر از مدل‌های دیگر است که بسیار این موضوع عالی است ، از طرفی هم  باتری‌های لیتیوم پلیمری به شرکت‌های سازنده اجازه می‌دهند از فناوری‌های شارژ سریع (با سرعت به‌مراتب بیشتر از مدل‌های دیگر) هم استفاده کنند. که بسیار کار های شما را آسان تر از همیشه خواهد کرد.
میخوایم بین بخش را با یک مثال بسیار ساده براب شما دوستان عزیز توضيح دهیم که باید اشاره کنیم به گوشی شیائومی ۱۱ تی پرو یا بلک شارک ۴. توجه کنید که وقتی  مهندسان این گوشی را بررسی می‌کردن، متوجه شدن که با فناوری شارژ ۱۲۰ وات است که فهمیدن امکان این را دارن که ظرفیتش را از صفر به صد درصد در کمتر از ۱۵  برساند. برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در مورد این دو موبایل هوشمند  محبوب می‌توانید به مقالات دیگر سایت برتر آموزش بپردازید.

ساختار باتری‌های لیتیوم پلیمری هم با لیتیوم یونی شباهت بسیاری دارد. البته تفاوت در بخشی است که متریال داخل باتری را از یکدیگر جدا می‌سازد. این جداکننده از جنس پلیمر میکرو تخلخل (microporous polymer) است که ژلی از نوع الکترولیتی آن را احاطه می‌کند.

آیا ولتاژ باتری موبایل متناوب است؟

این سوالی است که خیلی از شما کاربران از خود پرسیدید و برای پاسخ این سوال شما دوستان باید بگوییم که خیر اینگونه نیست. درواقع میشه گفت که  اگر فکر می‌کنید ولتاژ باتری موبایل متناوب است سخت در اشتباهید این گونه نیست،
که همانطور که پیش‌تر گفتیم ولتاژ باتری همیشه یکسان است و هیچ شرایطی از جریان مستقیم استفاده می‌کند و دیگر نکاتی که در قسمت های بالا برای شما توضیح دادایم.

ظرفیت باتری و نحوه‌ی نمایش آن چگونه است؟

هرگونه باتری از ظرفیت خاص خود برخورداری می‌کند و در حقیقت هر باتری به گونی ظرفیت دارد که آن را با واحد میلی‌آمپرساعت یا MAh نمایش خواهند داد. برای شارژ آن هم  واحد W یا وات را می‌گویند که هرچه مقدار آن بیشتر باشد یعنی باتری با سرعت بالاتری شارژ خواهد شد که دیگر نیاز نیست وقت گران بهایتان از دست رود برای شارژ باتری تان.
توجه کنید که میزان ظرفیت باتری ها در حقیقت نشان دهنده‌ی آن است که چقدر می‌تواند انرژی در خود  ذخیره  و نگرداری کند و هرچه مقدار آن بیشتر باشد یعنی دستگاه شما شارژ بیشتر در درون خود نگرمیدارد که به معنای میشه گفت زمان بیشتری بدون نیاز به اتصال به آداپتور یا شارژر کار خواهد کرد که شما هم اذیت نخواهد شد‌.( بهتر است بدانيد با افزايش علم در عرصه های تكنولوژی ميزان ظرفيت باتری‌ ها به ميزان قابل توجهی افزايش يافته اند و اين ميزان بسيار قابل توجه است، منتحی در مورد انتخاب كردن آن بايد مواردی را مد نظر داشته باشيد كه در راستای كار به كمك شما خواهند شتافت)

 

آيا استفاده از كابل های متفاوت برای شارژ كردن به باتری آسيب می زند؟

يكی‌ ديگر از سوالات بسيار پر تكرار در رابطه با انواع باتری موبايل ها در مورد كابل های شارژر آن ها است، موبايل ها در جعبه های خود دارای شارژر های مخصوص هستند كه در تمامی آن ها با توجه به برند و مدل آن ها نوسانات مناسب برق برای شارژر دهی انتخاب شده است و البته كه ولتاژ و نواسانات جديد به باتری موبايل شما وارد شود( چه ولتاژ بالا و چه ولتاژ پايين) قطعا تاثير خود را خواهد گذاشت، ميزان تاثير پذيری آن به يكباره نيست بلكه با گذر زمان جدی می شود و مشكلات بسيار جدی را به ارمغان خواهد آورد.

نكته: پيشنهاد ما به شما آن است كه هيچ كابل و آداپتور غير اصل را خريداری نكنيد و در غير اين صورت بايد هزينه های بسيار بالایی را برای‌ موبايل و باتری آن صرف كنيد، به عنوان مثال مشكلات باتری نظير باد كردن باتری، طود شارژ شدن های بی مورد، كاهشی ظرفيت نگه داری شارزژ و البته از همه مهمتر تر باعث بك لايت ها در صفحه موبايل می‌شود و قطعا اين موضوع بسيار آزار دهنده است بلكه از قيمت موبايل شما بسيار می كاهد.

سخن پایانی:

اميدوار هستيم از اين مقاله از سايت برترآموز نهايت بهره را كسب كنيد و در صورت رضايت آن را برای دوستانتان به اشتراك بگذاريد. انتهای مطلب چند نكته بساير مهم را برای شما عنوان خواهيم كرد و بهتر است به آن ها بسيار توجه كنيد، اولين نكته حائز اهميت در اين باره را می‌توان در رابطه با خريد موبايل دانست. بهتر است قبل از هرگونه مشكل در باتری موبايل، انواع موبايل ها را بررسی كنيد و با توجه به معيار های خود موبايل مورد نظر خود را انتخاب كرده و از مشكلات باتری‌ آن بگريزيد.( منظور از معيار خريد موبايل آن است كه شما علاقه به بازدهی نور صفحه داريد و يا اينكه ميزان نگه داری شارژ آن چند برابر باشد و يا اينكه نوع شارژ شدن باتری آن به صورت بسيار سريع انجام شود)

بسياری از باتر‌ی موبايل ها قاب تعويض هستند به عنوان مثال باتری موبايل های آيفون دارای درصد سلامتی هستند كه به يك باره درصد آن به 70 برسد بهتر است آن را تعويض كنيد و البته كه اگر تعويضی صورت نگيرد منجر به فشار ال سی‌می شود و ممكن است كه صفحه موبايل شما آسيب جدی ببيند.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *