گزارش تحقیق

مهم ترین انواع مصاحبه در حال حاضر به همراه نکات جالب

دسته بندی : کسب و کار - موفقیت
1400/12/23

در این مقاله در مورد انواع مصاحبه با هم صحبت خواهیم کرد.

انواع مصاحبه

1. مصاحبه سنتی

مصاحبه سنتی زمانی است که شما و یک نفر دیگر برای بحث در مورد اعتبار خود ملاقات می کنید. به طور معمول، این شخص یک مدیر، سرپرست یا گاهی اوقات صاحب کسب و کار است. برای یک مصاحبه سنتی، شما مصاحبه کننده را در محل کسب و کار ملاقات می کنید و در دفتر یا اتاق کنفرانس مصاحبه می کنید. آنها ممکن است از شما در مورد تحصیلات، تجربه و مهارت های مربوط به نقش سوال کنند. با تحقیق در مورد شرکت و مصاحبه کننده خود برای این نوع مصاحبه آماده شوید.

2. مصاحبه پانلی

در یک مصاحبه پانل، چندین نفر به طور همزمان با شما مصاحبه می کنند. موقعیت شما ممکن است بر مشاغل چند نفر تأثیر بگذارد، بنابراین همه آنها نظرات خود را در مورد اینکه چگونه شما را به عنوان یک نامزد می بینند، ارائه می دهند.

هنگام پاسخ دادن به هر سوالی که از شما می پرسند، پاسخ خود را به سمت شخصی که آن را پرسیده است هدایت کنید، در حالی که همچنان سعی می کنید با همه مصاحبه کنندگان ارتباط چشمی برقرار کنید. سعی کنید از قبل موقعیت های هر مصاحبه کننده را بیاموزید تا بدانید سوالات خاص را به کجا هدایت کنید.

3. مصاحبه گروهی

در این سبک از مصاحبه، شرکت با چند نفر به طور همزمان مصاحبه می کند. اگرچه ممکن است در یک مصاحبه گروهی احساس رقابت کنید، اما همیشه با سایر نامزدها مودب و دوستانه رفتار کنید. پاسخ هایی ارائه دهید که به شما کمک می کند به عنوان یک نامزد برجسته شوید. به آنچه که نامزدهای دیگر قبل از شما می گویند گوش دهید تا زمانی که نوبت شما برای پاسخ دادن است، بتوانید به یک پاسخ منحصر به فرد فکر کنید.

4. مصاحبه تلفنی

مصاحبه تلفنی اغلب توسط استخدام مدیران یا استخدام کنندگان برای بررسی مجموعه ای از نامزدها استفاده می شود. در طول این مصاحبه، آنها ممکن است از شما بخواهند که کمی در مورد خودتان به آنها بگویید و سپس از شما سؤال کنند که چرا برای این کار درخواست داده اید. اگر آنها متوجه شوند که شما کاندیدای با کیفیتی برای این نقش هستید، احتمالاً از شما می خواهند که برای یک مصاحبه سنتی به تجارت بیایید. اگر برای یک موقعیت از راه دور درخواست می دهید، یک مصاحبه تلفنی نیز می تواند به عنوان یک مصاحبه رسمی عمل کند.

هنگام مصاحبه تلفنی، مکانی آرام و بدون سر و صدا و حواس پرتی پیدا کنید.

5. مصاحبه تصویری

کارفرمایان از راه دور تمایل دارند از کنفرانس تلفنی یا مصاحبه های ویدئویی در هنگام استخدام برای موقعیت های خود استفاده کنند. با آماده شدن برای سوالات معمول مصاحبه از قبل، با مصاحبه از راه دور مانند یک مصاحبه سنتی رفتار کنید. همچنین، مانند یک مصاحبه حضوری، حرفه ای لباس بپوشید. در مقابل یک پس زمینه مرتب و خنثی بنشینید تا مصاحبه کننده بتواند روی پاسخ های شما تمرکز کند و ببیند که شما فردی سازمان یافته هستید. مانند یک مصاحبه تلفنی، اتاقی آرام و بدون صدا و مزاحمت پیدا کنید.

6. مصاحبه رستوران یا خارج از محل

در برخی موارد، یک کارفرما ممکن است از شما دعوت کند تا با یک وعده غذایی یا قهوه صحبت کنید. آنها همچنین ممکن است مدیران یا همکاران دیگری را به این نوع مصاحبه دعوت کنند.

اگرچه ممکن است یک رستوران یا کافی‌شاپ معمولی‌تر از مصاحبه اداری به نظر برسد، اما مهم است که همچنان حرفه‌ای عمل کنید. هنگام سفارش غذا، هنگام گفتگو، چیزی را برای خوردن انتخاب کنید. معمولاً ایده خوبی است که چیزی شبیه به مصاحبه کننده سفارش دهید.

7. مصاحبه استرس

اگرچه این یکی از کم احتمال ترین مصاحبه هایی است که با آن مواجه خواهید شد، اما کارفرمایانی که موقعیت های پر استرس را پر می کنند ممکن است از تاکتیک مصاحبه استرس استفاده کنند. در یک مصاحبه استرس زا، مصاحبه کننده به جای سوالاتی در مورد سابقه و تجربه شما، از شما سوالات غیرعادی می پرسد.

به عنوان مثال، آنها ممکن است از شما بخواهند که معماها را حل کنید، به رفتارهای غیرعادی واکنش نشان دهید یا یک کار عجیب به شما بدهند. هدف از این نوع مصاحبه این است که ببینید چگونه می توانید در موقعیت های استرس زا عمل کنید. برای اینکه در یک مصاحبه استرسی خوب عمل کنید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و هر بار یک قدم بردارید.

8. مصاحبه موردی

در طول یک مصاحبه موردی، مصاحبه کننده از شما می خواهد که یک موقعیت چالش برانگیز تجاری را تجزیه و تحلیل و حل کنید. بسیاری از مواردی که آنها ارائه می کنند بر اساس موقعیت های واقعی زندگی است که اغلب در شرکت اتفاق افتاده است. صنایع فناوری، مالی و مشاوره ممکن است از مصاحبه موردی استفاده کنند تا ببینند چگونه مشکل شما در موقعیت هایی که ممکن است در محل کار تجربه کنید، حل می شود. در طول مطالعه موردی، تمام دستورالعمل هایی را که به شما می دهند را به طور کامل بخوانید تا مطمئن شوید که می توانید پرونده را به درستی حل کنید.

انواع مصاحبه

انواع مصاحبه های موردی

انواع مختلفی از سوالات مصاحبه موردی وجود دارد که ممکن است برای آزمایش مهارت های حل مسئله افراد مورد استفاده قرار گیرد. در زیر سه مورد از مواردی ترین نوع مصاحبه آورده شده است:

  • موارد مبتنی بر کاغذ: این نوع مصاحبه زمانی است که مصاحبه کننده یک «عرشه» یا اطلاعات مربوط به پرونده ای را که قرار است حل شود در اختیار مصاحبه شونده قرار می دهد. سپس نامزد اغلب به حال خود رها می شود و به آن زمان داده می شود تا اطلاعات را کامل مطالعه و تجزیه و تحلیل کند و همچنین تجزیه و تحلیل و/یا راه حلی برای مشکل آماده کند.

  • پرونده های باز: پرونده باز زمانی است که مصاحبه کننده تنها مقدار محدودی از اطلاعات را ارائه می دهد و از داوطلب انتظار دارد که از این اطلاعات برای ارائه راه حل استفاده کند.

  • موارد ساختاریافته: مصاحبه موردی ساختاریافته زمانی است که مصاحبه شونده اطلاعات مربوط به پرونده را ارائه می دهد و سپس مصاحبه شونده را در فرآیند حل مسئله راهنمایی می کند.

علاوه بر این، انواع مختلفی از مشکلات تجاری وجود دارد که ممکن است در طول مصاحبه موردی ارائه شود. مشکلات تجاری رایجی که ممکن است در مصاحبه‌های موردی گنجانده شود شامل بازی‌های فکری، چارچوب اندازه بازار، ریاضیات مشاوره، چارچوب سودآوری و چارچوب مطالعه بازار است. نوع صنعتی که شغل مورد درخواست در آن است، اغلب موضوع(های) مورد استفاده در مصاحبه موردی را تعیین می کند.

چرا مصاحبه های موردی انجام می شود؟

مصاحبه های موردی انجام می شود تا مصاحبه کنندگان بتوانند درک بهتری از توانایی یک نامزد در حل مسائل و تفکر تحلیلی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر برای یک موقعیت مشاوره مدیریت درخواست می دهید، مصاحبه کننده ممکن است بخواهد ببیند که آیا می توانید اطلاعات ارائه شده را تجزیه و تحلیل کنید و همچنین محاسبات را انجام دهید و یک راه حل منطقی را در حالی که تحت فشار هستید تعیین کنید.

علاوه بر این، از مصاحبه موردی برای تعیین اینکه یک نامزد چگونه فکر می کند استفاده می شود. از آنجایی که بسیاری از مشاغل مشاوره و سایر مشاغل مرتبط، افراد را ملزم به همکاری با مدیریت بالاتر و تصمیم گیری در سطوح بالا می کردند، مصاحبه کنندگان می خواهند اطمینان حاصل کنند که بهترین و باهوش ترین کارمند را برای این موقعیت انتخاب می کنند. بسیاری از سوالات مصاحبه موردی “پاسخ درستی” ندارند، بلکه برای آزمایش نحوه تفکر یک فرد و درگیر شدن با مشکلات به عنوان بخشی از یک تیم طراحی شده اند.

9. انواع مصاحبه: مصاحبه نمایشگاه کار

شرکت ها نمایندگان و استخدام کنندگان را به نمایشگاه های کار می فرستند تا با شرکت کنندگان در مورد شرکت و موقعیت های باز خود صحبت کنند. هنگام صحبت با شرکت کنندگان، آنها همچنین رزومه هایی را جمع آوری می کنند که می توانند بعداً آنها را بررسی کنند. نسخه های زیادی از رزومه خود را قبل از نمایشگاه کار چاپ کنید تا بتوانید آنها را در اختیار همه شرکت های مورد علاقه قرار دهید.

در طول مکالمه خود با یک نماینده در غرفه یک تجارت، با آن مانند یک مصاحبه کوچک رفتار کنید. آماده باشید که درباره خودتان و دلیل علاقه مندی خود به شرکت آنها به آنها بگویید. همچنین، از این به عنوان زمانی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت و پرسیدن سوالات از آنها استفاده کنید. در پایان مکالمه، کارت ویزیت آنها را بخواهید و پس از برگزاری نمایشگاه کار، یک ایمیل تشکر را پیگیری کنید. در ایمیل، از آنها در مورد مراحل بعدی فرآیند استخدام بپرسید.

10. مصاحبه در حین کار

مصاحبه در حین کار مهارت های شما را که مستقیماً با شغل مورد نظر مرتبط است، آزمایش می کند. در طول این نوع مصاحبه، مصاحبه کننده ممکن است از شما بخواهد که وظایف شغلی واقعی را انجام دهید. به عنوان مثال، اگر برای شغل نویسندگی درخواست می دهید، ممکن است از شما بخواهند که یک مقاله مختصر بر اساس اطلاعاتی که به شما می دهند بنویسید. هنگام رفتن به مصاحبه همیشه برای موارد غیرمنتظره آماده باشید. فرض کنید که باید وظایف مربوط به نقش را انجام دهید.

11. انواع مصاحبه: مصاحبه رفتاری

مصاحبه رفتاری شامل سوالات مصاحبه رفتاری است که ارزیابی می کند که در یک موقعیت خاص چگونه عمل می کنید. این نوع سوالات پیچیده تر از سوالات ساده بله یا خیر هستند. با فکر کردن به تجربیات قبلی که مربوط به نقشی است که برای آن مصاحبه می کنید و آماده کردن پاسخ ها در روش پاسخ STAR ، برای این نوع مصاحبه آماده شوید .

12. مصاحبه مبتنی بر شایستگی

در طول یک مصاحبه مبتنی بر شایستگی، مصاحبه کننده از شما سوالاتی می پرسد که شما را ملزم می کند در مورد مهارت ها و تجربیات مرتبط با نقش صحبت کنید. قبل از این نوع مصاحبه، شرح شغل را بخوانید و مشخص کنید که کدام مهارت های مورد نیاز را دارید و چگونه از آنها در طول حرفه خود استفاده کرده اید.

13. مصاحبه نهایی

مصاحبه نهایی آخرین مرحله از فرآیند مصاحبه است. قبل از اینکه یک شرکت تصمیم بگیرد شما را استخدام کند، آخرین مصاحبه است. این مصاحبه پس از انجام موفقیت آمیز مصاحبه های اولیه انجام می شود. در طول این جلسه، احتمالاً با مدیر عامل یا سایر کارمندان سطح بالا مصاحبه خواهید کرد.

قبل از این مصاحبه، در مورد آنچه در مصاحبه های قبلی خود بحث کرده اید فکر کنید و به بینش بیشتری که می توانید ارائه دهید فکر کنید. فرض کنید هنوز موقعیت را ندارید و این مصاحبه را جدی بگیرید.

14. مصاحبه غیر رسمی

یک مصاحبه غیر رسمی نسبت به یک مصاحبه معمولی آرام تر و ساختارمندتر است. این معمولاً در طول فرآیند غربالگری اولیه اتفاق می‌افتد، زمانی که استخدام‌کنندگان می‌خواهند شما را کمی بهتر بشناسند. این مکالمه گاه به گاه معمولاً در یک کافی شاپ یا یک محیط کمتر رسمی دیگر انجام می شود. با فکر کردن به آنچه از شغل می خواهید برای این مصاحبه آماده شوید. استخدام‌کننده می‌تواند به شما کمک کند شغلی را پیدا کنید که برای شما مناسب است.

15. مصاحبه اطلاعاتی

مصاحبه اطلاعاتی زمانی است که با شخصی در یک شرکت ملاقات می کنید تا درباره فرصت های شغلی، فرهنگ کاری، صنعت و شرکت او بیشتر بدانید. بسیاری از افرادی که تازه کار خود را شروع کرده اند از مصاحبه های اطلاعاتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های شغلی خود استفاده می کنند.

برای این نوع مصاحبه، با ایجاد لیستی از سوالات برای مصاحبه کننده و انجام تحقیقات شرکت، آماده شوید.

16. مصاحبه ساختگی

مصاحبه ساختگی یک مصاحبه تمرینی است که در آن می توانید مهارت های مصاحبه خود را کار کنید و بازخورد دریافت کنید. اکثر مردم با یک دوست، یکی از اعضای خانواده، مشاور یا مربی مصاحبه های تمسخر آمیز انجام می دهند. برای آماده شدن برای یک مصاحبه واقعی، چندین مصاحبه ساختگی انجام دهید و بازخوردهایی را که از هر یک دریافت می کنید اعمال کنید.

17. انواع مصاحبه: مصاحبه در محل

اگرچه این نوع مصاحبه نادر است، گاهی اوقات وقتی درخواستی را ارائه می دهید، کارفرما می خواهد فوراً با شما مصاحبه کند. این راهی است که آنها می توانند بلافاصله تصمیم بگیرند که آیا شما کاندیدای خوبی برای این نقش هستید یا خیر. همیشه شرح شغل را بخوانید و قبل از ارائه درخواست شغلی برای آماده شدن برای این نوع مصاحبه، در مورد صلاحیت های خود فکر کنید.

18. مصاحبه دوم

پس از یک مصاحبه تلفنی اولیه، می توانید به مصاحبه دوم بروید. این مصاحبه معمولا به صورت حضوری انجام می شود و طولانی تر از مصاحبه اولیه است. با فکر کردن به پاسخ سوالات رایج مصاحبه و تحقیق در مورد شرکت و موقعیت، برای مصاحبه دوم آماده شوید.

19. مصاحبه بدون ساختار

مصاحبه بدون ساختار زمانی است که سوالاتی که مصاحبه کننده از شما می پرسد بر اساس پاسخ های شما تغییر می کند. آنها ممکن است چند سوال از قبل آماده کرده باشند اما سپس در طول مصاحبه به سوالات بیشتری فکر کنند. این نوع مصاحبه بیشتر روان و معمولی است. اگرچه این ممکن است نسبت به یک مصاحبه سنتی کمتر ترسناک به نظر برسد، اما همچنان با آن جدی برخورد کنید و حرفه ای بمانید.

20. انواع مصاحبه: مصاحبه ساختاریافته

مصاحبه ساختاریافته زمانی است که مصاحبه‌کننده‌ها از هر داوطلب سؤالات یکسانی می‌پرسند. این به مصاحبه کننده کمک می کند تا پاسخ ها را مقایسه کند. با فکر کردن در مورد مهارت هایی که با نقش مرتبط هستند، برای این نوع مصاحبه آماده شوید. همچنین، سؤالات رایج مصاحبه را جستجو کنید و برای آنها پاسخ فکر کنید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.