هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

ایدز چیست؟ راههای درمان ایدز

دسته بندی : سلامت
1400/11/14

از گدشته تا به امروز بیماری ایدز نوعی بیماری خطرناک برای بدن تقلی می شود. حال به نظر شما منشا این بیماری چیست؟ چگونه می توان از بروز آن پیشگیری کرد و یا حتی ایدز چگونه درمان می شود؟

عجله نکنید چرا که در این مقاله از سایت برتر آموز خواهیم گفت که چگونه از شر این بیماری پلید خلاص و شوید و چگونه از بروز آن جلوگیری کنید.

ایدز چیست؟

What is HIV1

عامل شکل گیری این بیماری ویروسی به نام اچ ای وی می باشد. کار این ویروس حمله به سیستم ایمنی بدن بوده به طوری که رفته رفته فرد را نابود می کند. وقتی ویروس اچ ای وی به بدن حمله کند، بدن انسان روز به روز ضعیف و ضعیف تر می شود تا به حدی که دیگر توان مقاومت دربرابر انواع بیماری و عفونت ها را نخواهد داشت.

برای این که روند بهبودی کامل تسریع بخشد، می بایست هر چه سریعتر این ویروس در بدن شناسایی شود چرا که هرچقدر در بدن ماندگارتر شود، کل اجزای بدن را درگیر کرده و درمان آن بسیار سخت خواهد شد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری ایدز وجود ندارد اما مصرف داروهای مختلف که پزشک تجویز می کند، می تواند از همه گیر شدن آن جلوگیری کرد. همچنین با مصرف داروهای ضد ویروس اچ ای وی می توان کیفیت زندگی را نسبت به دوره فعلی افزایش داد. بنابراین توصیه می کنیم نگران این موضوع نباشید.

آیا می دانید عفونت ویروسی ایدز از چه راههایی وارد بدن می شود؟ زایمان، انتقال خون آلوده، روابط جنسی و … از مهم ترین راههای انتقال این ویروس ایدز می باشد.

عفونت ایدز شامل سه دسته می باشد که عبارتند از:

  • مرحله نهفتگی
  • عفونت حاد
  • سندروم نقص ایمنی

بهتر است بدانید برای تشخیص بیماری ایدز هیچ راهی به جز انجام آزمایش وجود نخواهد داشت. اما در ادامه با ارئه چند روش خواهیم گفت که چگونه بدون آزماش از وجود این بیماری مطلع گردید.

معرفی روش های تشخیص ایدز بدون انجام هرگونه آزمایش

به طور خلاصه بعد از اینکه ویروس ایدز وارد بدن می شود سندروم حاد رتروویروسی شکل می گیرد.

بسیاری از افرادی که بیماری ایدز به بدن آن ها وارد شده است، بعد از یک الی دو ماه دچار: خارش پوستی، سردرد، حالت تهوع، خستگی بیش از حد، تورم غدد لنفاوی و تب می شوند.

اما گاهی اوقات هم فرد خبری از اینکه ویروس به بدنش وارد شده است ندارد. سل یکی از رایج ترین عفونت های مرتبط با ایدز می باشد. بیماری سل می تواند ریه ها را درگیر کند که این امر موجب کاهش وزن، سرفه و تب می گردد. همچنین بیماری سل رفته رفته سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و به ایدز تبدیل می شود.

تورم غدد کشاله ران و زیر بغل

از دیگر نشانه های وجود ایدز، متورم شدن غدد کشاله ران و زیر بغل می باشد. لازم به ذکر است که این نشانه در همه افراد نمایان نمی شود اما یکی از نشانه های بیماری ایدز است.

درواقع وجود ویروس اچ ای وی در بدن موجب تحریک و تورم غدد لنفاوی بدن می گردد. بخاطر بسپارید که تورم غدد زیر گردن از دیگر نقاط مشهود تر خواهد بود.

به وجود امدن تبخال های زخمی در دهان

از دیگر نشانه های وجود ایدز، تبخال های زخمی در دهان می باشد. این تبخال ها بیشتر در دهان و اطراف آن ایجاد می شود که همراه با درد است.

تعریق های پی در پی بدن در طول شبانه روز

شایع ترین نشانه های ایدز، تعریق بیش از حد بدن در طی شبانه روز می باشد. اگر بیماری ایدز به بدن شما راه پیدا کند، درجه حرارت بدن ممکن است به 38.8 درجه سانتی گراد هم برسد.

حالت تهوع، اسهال و استفراغ

اسهال و استفراغ هم می تواند از دیگر دلایل وجود ایدز باشد. 30 الی 60 درصد افراد در ابتدای این بیماری دچار مشکلات گوارشی می شوند. به خاطر داشته باشید فردی که از ایدز رنج میبرد، با مصرف داروهای جلوگیری از ویروس اچ ای وی هم ممکن است دچار اسهال و یا حالت تهوع شود.

خستگی و بیحالی بیش از حد

تحقیقات نشان داده که افراد مبتلا به ایدز مدام احساس خستگی و بیحالی دارند. همچنین خستگی و کوفتگی بدن از علائم شایع هپاتیت و ایدز می باشد. به همین جهت ممکن است شما این دو بیماری را با یکدیگر اشتباه بگیرید و شناساییتان درست نباشد.

چنانچه هنگامی که از خواب بیدار می شوید بسیار احساس خستگی می کنید و کارهای روزانه خود را با کسلی و بیحالی انجام می دهید، پیشنهاد می کنیم حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

احساس سردرد و در در نواحی مفاصل

از دیگر شایع ترین علائم ویروس ایدز، احساس گلو درد، بدن درد و سردر می باشد.

ایجاد خارش های پوستی

وجود جوش و خارش های پوستی هم از علادم ناشی از بیماری ایدز می باشد. اما گاهی اوقات این التهابات پوستی می تواند از بیماری های دیگر اطلاع دهد. بهترین راه این است که با پزشک متخصص مشورت کرده و علت آن را جویا شوید.

عفونت های ویروسی

بیشتر بیماران ایدزی در معرض عفونت های ویروسی همچون: التهاب نخاع، تورم، زونا و التهابات مغزی قرار می گیرند.

زونا چیست؟ زونا نوعی بیماری ویروسی می باشد که منشا آن ابله مرغان است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن بر اثر وجود ایدز دچار نقص شود، عفونت های پوستی به شکل زونا در روی پوست ظاهر می شود.

نشانه های پیشرفته تر ایدز چیست؟

What is HIV2

کاهش سریع وزن

از نشانه های پیشرفته بیماری ایدز کاهش ناگهانی وزن می باشد. این کاهش به دلیل اسهال های پی در پی است.

وجود سرفه های خشک

از دیگر عوامل شناسایی ویروس HIV وجود سرفه های خشک می باشد. سرفه های خشک ناشی از ویروس ایدز تقریبا به مدت یک الی دو سال ادامه دارد و به صورت غیر عادی به مرور زمان بدتر خواهد شد.

عفونت های خمیری در دهان

تحقیقات نشان داده که بروز بیماری ایدز، عفونت های خمیری شکل در دهان ایجاد می شود که برای فرد بسیار ازار دهنده است.

این عفونت ها به شکل ریز و نقطه ای و بیشتر روی زبان نمایان می گردند. ضعف در سیستم دفاعی بدن،عامل شکل گیری عفونت های خمیری می باشند.

تغییر شکل در ناخن ها

به طور کلی تغییر کردن ناخن ها از بیماری های عفونتی خبر می دهند به همین منظور هنگامی که احساس کردید شکل ناخن هایتان دچار تغییر شده، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

همانطور که میدانید رنگ ناخن ها مایل به زرد است اما با وجود ویروس ایدز، رنگ آن به قهوه ای تغییر خواهد کرد.

ایجاد خال های رنگا رنگ بر روی پوست

تقریبا می تون گفت ایجاد خال های رنگا رنگ بر روی پوست از آخرین نشانه های ایدز می باشد. این خال ها صورتی، قهوه ای و قرمز می باشند که با انجام آزمایشات دقیق تر علت آن کشف خواهد شد.

به وجود آمدن اختلال در تمرکز

What is HIV3

زوال عقل از علادم شایع ایدز می باشد اگر توجه کنید افرادی که اعتیاد دارند و به بیماری ایدز دچار شده اند، از تمرکز کافی برخوردار نیستند و کم هوشی دارند. لازم به ذکر است که کم هوشی و عدم تمرکز ناشی از بیماری ایدز، می تواند اختلالات جدی در نوشتن و خواندن فرد ایجاد کند.

اختلال در روند قاعدگی

اختلال قاعدگی از موارد است که تنها بانوان آن را تجربه خواهند کرد. اگر بانویی دچار ایدز شود، چرخه قاعدگی آن نامنظم می شود و در نتیجه موجب کاهش وزن می گردد.

در این مقاله از سایت برتر آموز سعی کردیم تمام هر آنچه که مربوط به علائم ویروس ایدز می باشد را شرح دهیم. از این که تا انتها همراه ما بوده اید بی نهایت سپاسگزاریم.

نویسنده : معصومه آغاز

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *