هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
ایده تولید محتوا

30 ایده برای تولید محتوا جذاب و عالی (به همراه نکات جالب و حرفه ای)

1400/11/03

به عنوان کسی که تا به حال صدها محتوا نوشته ام یک سوال را بسیار زیاد شنیده ام: چگونه ایده های جدید برای تولید محتوا پیدا کنیم؟

ممکن است که در مواقعی مشکلاتی برای یک کارشناس تولید محتوا وجود داشته باشد اما در بیشتر موارد، پیدا کردن ایده های تولید محتوا هرگز مشکلی نبوده است. اگر به دنیای اطراف خود توجه کرده و به صحبت های مردم گوش دهید، ایده های زیادی برای تولید محتوا پیدا خواهید کرد.

همچنین، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و ترفندهایی وجود دارد که به شما کمک می کند ایده های بیشتری پیدا کنید. تصمیم گرفتم فهرستی تهیه کنم، فهرستی کامل، از راه هایی برای ارائه ایده های محتوا. از این روش ها می توان برای ایجاد یک پست وبلاگ، یک کتاب الکترونیکی، یک پادکست یا هر چیزی که می خواهید بسازید استفاده کرد.

در اینجا این لیست است، با یک نکته یا شاید بهتر است بگوییم هشدار قبل از شروع.

راز ایده پردازی محتوا: سوال پرسیدن

قبل از شروع تلاش برای پیدا کردن ایده های تولید محتوا، بهتر است به فکر حل مسئله باشید. بدین صورت که سعی کنید در محتواهای خود به سوالات کاربران پاسخ دهید. شما باید در حال تلاش برای حل مشکلات و پاسخ به سوالات خوانندگان هدف در حوزه کاری خود باشید.

چون مردم این موضوعات را در موتورهای جست و جو و شبکه های اجتماعی جست و جو می کنند. به عبارت دیگر شما باید به دنبال سوالات باشید. این می تواند سوالاتی باشد که مردم با صدای بلند می پرسند، چیزهایی که جستجو می کنند یا چیزهایی که به سادگی در ذهنشان فکر می کنند.

اگر شما یک سایت تولید محتوا داشته باشید و کاربران سرچ کنند آموزش تولید محتوا سوال یکی است و پاسخ یکی. فرقی نمی کند که کاربر این عبارت را در گوگل جست و جو کرده یا شبکه های اجتماعی. مهم آن است که شما می توانید با این ایده کلیک های بسیاری دریافت کنید.

بنابراین با این چارچوب ذهنی شروع کنید که قرار است با محتوای خود و با موضوع محتوای خود به سؤالات مردم پاسخ دهید.

حالا بیایید وارد بحث ایده های تولید محتوا شویم!

1. انجمن های عمومی (از Quora ، Yahoo! گرفته تا نی نی سایت و غیره)

برخی از انجمن های عمومی وجود دارد که در آن بیشتر موضوعات مطرح می شوند.

در چنین جاهایی می توانید ایده های بسیار زیادی برای تولید محتوا به دست آورید.

برای مثال یکی از اولین جاهایی که برای یافتن ایده می توانید سر بزنید Quora است. این سایت یک انجمن بزرگ است که در آن مردم در مورد هر چیزی که زیر نور خورشید است سؤال می پرسند. شما می توانید به سادگی موضوع مورد علاقه خوانندگان یا نام حوزه کاری خود را تایپ کنید و شروع به یافتن سؤالاتی خواهید کرد که می توانید آنها را به محتوا تبدیل کنید.

هر چند که این انجمن بین المللی و با زبان انگلیسی است. اما 2 نکته را در نظر داشته باشید.

  • شما می توانید از انجمن های مطرح ایرانی استفاده داشته باشید.
  • فرقی نمی کند که محتوا یا موضوع محتوا انگلیسی باشد. بیشتر موضوعات موجود در دنیا، در ایران نیز کاربرد دارند. با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل ترنسلیت می توانید آن را ترجمه کرده و به یک محتوا تبدیل کنید.

2. انجمن های خاص در حوزه کاری شما (انجمن هایی که کاربران هدف شما حضور دارند)

می توان گفت که انجمن ها نوعی مدرسه قدیمی در دنیای اینترنت هستند، اما همچنان محبوب هستند. آن‌ ها یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مکالمه آنلاین افراد با دیگران هستند، همانطور که این کار را در زندگی واقعی انجام می‌دهند. مردم اخبارها را با یکدیگر به اشتراک می گذارند، سؤال می پرسند، به سؤالات پاسخ می دهند و موارد دیگر.

درست است که انجمن های عمومی مانند Quora وجود دارد، اما انجمن هایی نیز برای تقریباً هر حوزه کاری وجود دارد.

برای پیدا کردن انجمن های مخصوص حوزه کاری خود، به گوگل بروید و انجمن [حوزه خود] را جستجو کنید، و احتمالاً حداقل یکی و احتمالاً ده ها مورد پیدا خواهید کرد.

پس همین الآن شروع کرده و حوزه کاری خود را جست و جو کنید.

با توجه به اینکه وب فارسی بسیار ضعیف تر از وب انگلیسی است، احتمالا مواردی هستند که انجمنی به زبان فارسی ندارند.

در این صورت بهتر است همان کاری را انجام دهید که در بخش قبلی سفارش کردیم.

می توانید انجمن های مربوط به حوزه کاری خود را به زبان انگلیسی جست و جو کنید.

در این صورت غیرممکن است که حداقل یک یا چند انجمن مربوط به حوزه کاری خود پیدا نکنید.

اگر زبان انگلیسی بلد باشید، همه چیز حل است اما در غیر این صورت نیازی به نگرانی نیست.

با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل ترنسلیت می توانید به راحتی صفحات را ترجمه کرده و ایده های تولید محتوا را به زبان فارسی مشاهده نمایید.

3. گروه های آنلاین (تلگرام، لینکدین و غیره)

گروه هایی که در شبکه های اجتماعی وجود دارند، به نوعی مانند انجمن های تخصصی هستند.

مردم درباره حوزه های کاری مختلف، علایق و موضوعات مختلف بحث می کنند.

شما می توانید در چنین گروه هایی عضو شده و ایده های بیشتری برای تولید محتوا پیدا کنید.

بهتر است به دنبال گروه‌هایی باشید که اجازه اشتراک‌گذاری مقالات زیادی را نمی‌دهند.

چون گروه هایی که خیلی شلوغ هستند بیشتر اسپم هستند و بسیاری از چت هایی که صورت می گیرد برای شما مناسب نیست.

همچنین لازم است به دنبال گروه هایی در صنعت خود باشید که سوالات و پاسخ های زیادی دارند، اما این کار را به صورت درست و بدون اسپم انجام می دهند.

ایده تولید محتوا

4. سایت های حوزه کاری شما چه چیزهایی منتشر می کنند؟ عناوین و موضوعات محبوب

سایت‌هایی را در حوزه کاری خود پیدا کنید که آخرین اخبار، نکات و هر چیز دیگری را که خوانندگان شما دوست دارند منتشر می‌کنند. به دنبال مقالاتی باشید که بیشترین تعامل را دارند: مانند نظرات، اشتراک‌ گذاری‌ها، بازدیدها و غیره.

با انجام این کار شما متوجه خواهید شد که چه چیزی محبوب است و چه موضوعاتی داغ هستند. در مورد آن موضوعات محتوا ایجاد کنید و سعی کنید دیدگاه متفاوتی را ارائه دهید یا آنچه را که قبلاً بحث شده است گسترش دهید. این توسعه باعث می شود که محتوای شما یونیک و جذاب باشد و در نتیجه بازدهی آن افزایش پیدا کند.

5. سایت های حوزه کاری شما: بخش کامنت ها 🙂

در سایت‌های حوزه کاری شما، نظرات زیادی وجود دارند. افرادی که نظرات را ارسال می کنند، کاربران و حتی مشتریان بالقوه هدف شما هستند، بنابراین به آنچه می گویند توجه کنید. از آنجایی که نویسندگان نمی توانند همه چیز را در مورد یک موضوع در یک مقاله به اشتراک بگذارند، گاهی خوانندگان سؤالاتی را مطرح می کنند. به دنبال آن سوالات بگردید و با محتوای خود پاسخ دهید.

6. شبکه های اجتماعی: افرادی که دنبال می کنید

فهرستی از کاربران ایده آل خود ایجاد کنید. معمولاً این لیستی از بهترین مشتریان یا مشتریان ایده آل شماست. آنها را دنبال کنید و از محتوایی که با آن درگیر هستند یادداشت کنید. ببینید آنها چه چیزی را به اشتراک می گذارند، به آنها پاسخ می دهند و غیره. اینها موضوعاتی هستند که می توانید با محتوای خود پوشش دهید.

برای مثال اگر شما سئوکار هستید می توانید سئوکاران مختلف را دنبال کرده و بدین طریق بفهمید که آن ها در مورد چه چیزهایی صحبت می کنند.

7. شبکه های اجتماعی: افرادی که شما را دنبال می کنند

یک استراتژی اساسی شبکه های اجتماعی این است که محتوایی را که ایجاد می کنید (و بهترین محتوایی را که می توانید پیدا کنید) به اشتراک بگذارید که برای مخاطبان هدف شما جالب و مفید باشد. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، طرفدارانی را جذب خواهید کرد.

حتی با داشتن چند فالوور، می توانید از فالوورهای خود سؤالاتی بپرسید، برای مثال: بزرگترین چالش شما در محل کار چیست؟

پاسخ ها می توانند به موضوعات عالی برای محتوا منجر شوند.

8. شبکه های اجتماعی: هشتگ

مدتی طول کشید تا شروع به استفاده از هشتگ در مقالاتی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک می‌ گذارم شروع کنم، و حتی بیشتر طول کشید تا هشتگ‌ها را دنبال کنم. دنبال کنندگان ایده آل شما همیشه شما را دنبال نمی کنند. اما همچنان می‌توانید با دنبال کردن هشتگ‌های حوزه کاری شما، آنها را پیدا کنید.

هشتگ ها را فالو کنید و به دنبال پست ها و مقالات محبوب، کلمات کلیدی و سوالات باشید. این می تواند به ایده ای تولید محتوای بالقوه برای محتوای شما منجر شود.

9. شبکه های اجتماعی: سوالاتی که مردم از اینفلوئنسرهای حوزه کاری می پرسند

اینفلوئنسرها و شماره 1های بازار کار خود را شناسایی کنید. آنها را در شبکه های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، توئیتر، لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی دنبال کنید. به نحوه تعامل مردم با اینفلوئنسرها نگاه کنید. بیشتر اوقات، مردم از افراد تأثیرگذار سؤال می پرسند. اما از آنجایی که اینفلوئنسرها سرشان شلوغ است، زمانی برای پاسخگویی به همه سوالات نخواهند داشت.

اینجاست که می توانید وارد عمل شوید و با تولید محتوا به آن سوالات پاسخ دهید.

10. شبکه های اجتماعی: موضوعاتی که اینفلوئنسرهای حوزه کاری شما ارائه می دهند.

به چیزهایی که اینفلوئنسرها به اشتراک می گذارند نگاه کنید. محتوای مشابه ایجاد کنید. اگر برای اینفلوئنسرهای حوزه کاری شما به اندازه کافی خوب است، پس موضوع مهمی است.

ایده تولید محتوا

11. SlideShare

SlideShare به نوعی در دسته محتوای آنلاین قرار می گیرد. این یک سایت بسیار محبوب است و تقریباً برای هر حوزه کاری در آنجا اسلایدهای پر از محتوا وجود دارد. حوزه کاری خود را جستجو کنید و محبوب ترین اسلایدها را بیابید. با الهام گیری از آنجا، محتوایی ایجاد کنید که بر اساس موضوعات پرطرفدار باشد یا نظرات منحصر به فرد شما را ارائه دهد.

12. YouTube

چند راه وجود دارد که می توانید از YouTube برای ایده های تولید محتوا الهام بگیرید. بهترین کار این است که محبوب‌ترین ویدیوهای حوزه کاری خود را بیابید. محبوب ترین ها می‌تواند ویدیوهای راهنما، ویدیوهای ترند، ویدیوهای خبری یا هر چیز دیگری باشد. سپس به دنبال کسانی باشید که دیدگاه‌ها، نظرات و سایر تعاملات را انجام می دهند. به همین راحتی ایده هایی خواهید داشت که باید روی تولید محتوای خود بر آن اساس تمرکز کنید.

13. فیدها و نظرات اینستاگرام

من اینفلوئنسرها را در حوزه کاری کسب و کار اینترنتی دنبال کرده‌ ام. آن ها نظراتی که دریافت می‌ کنند می‌تواند منجر به تولید محتواهای طلایی شود. باز هم، اینفلوئنسرها زمانی برای پاسخ به هر سوالی ندارند. اینجاست که می توانید وارد شوید. و بنا به دلایلی، اینفلوئنسرها در اینستاگرام نظرات و سوالات زیادی دریافت می کنند.

14. مصاحبه کنید.

با افراد جالب صحبت کنید. من دوست دارم فکر کنم که هر کسی دیدگاه منحصر به فردی برای ارائه در مورد چیزی دارد. حتی اگر آنها فقط داستان های خود را در مورد تجربیاتی که داشته اند می گویند، می تواند منجر به الهام گرفتن برای ساخت یک پست شود. پس می توانید با فرد یا افرادی به صورت حضوری، تلفنی یا از طریق ایمیل صحبت کرده و از آنها چند سوال بپرسید.

از بحث به عنوان ایده های تولید محتوا استفاده کنید. شما همچنین می توانید از مصاحبه به عنوان یک محتوا استفاده کنید، اما همیشه قبل از انجام این کار اجازه بگیرید.

15. نظرسنجی

آیا در مورد آنچه مشتریان شما باید بدانند مطمئن نیستید؟ از آنها بپرسید که با چه چیزی دست و پنجه نرم می کنند. از آنها بخواهید سه چالشی که در حوزه کاری شما با آن روبرو هستند به شما ارائه دهند. از آنها بپرسید که دوست دارند درباره چه موضوعاتی بیشتر بدانند. البته در نظرسنجی افراط نکنید. ارائه حتی یک سوال به چند مشتری می تواند منجر به الهام گرفتن ایده های عالی برای تولید محتوا شود.

16. سایت شما: بخش نظرات

همانطور که می توانید از بخش نظرات سایر وب سایت ها ایده بگیرید، می توانید ایده های عالی را از بخش نظرات خود دریافت کنید. اگر بازدیدکنندگان سایت شما، سؤالاتی می پرسند یا به شما می گویند که چه محتوایی باید تولید شده یا چه چیزی باید در محتوای قبلی گنجانده شود، می توانید از آن برای ایجاد محتوای جدید استفاده کنید.

17. سایت شما: بخش پرسش و پاسخ

بهتر است در سایت خود یک بخش برای پرسش و پاسخ ایجاد کنید تا ایده های تولید محتوای بیشتری دریافت کنید.

بسیاری از سایت‌ها بخش‌ های سؤالات متداول و پرسش و پاسخ توسط کاربران دارند زیرا سؤالات تکراری دریافت می‌کنند و می‌خواهند پاسخ‌ هایی را برای بازدیدکنندگان و مشتریان جدید ارائه دهند. به بخش پرسش‌های متداول خود نگاه کنید و تعیین کنید که آیا راه‌هایی وجود دارد که بتوانید موارد توضیح داده شده را با شکل دیگری از محتوا، مانند ویدیو، پست وبلاگ، کتاب الکترونیکی یا راهنما توسعه دهید.

18. سایت های رقیب: بخش پرسش و پاسخ

به بخش سؤالات متداول یا بخش پرسش سایت های رقبای خود نگاهی بیندازید. ببینید همیشه چه سوالاتی می‌پرسند و مطمئن شوید که با نوعی محتوا به آن سوالات پاسخ می‌دهید.

اگر سایت شما دارای بخش پرسش و پاسخ نیست و رقبای شما نیز چنین امکانی ندارند، می توانید در موتورهای جست و جو مانند گوگل و بینگ به انگلیسی جستجو کنید. مطمئنا سایت هایی وجود دارد و شما می توانید با ابزارهایی مانند گوگل ترنسلیت آن ها را ترجمه و به عنوان منبعی از ایده های تولید محتوا از آن استفاده کنید.

ایده تولید محتوا

19. جلسات پرسش و پاسخ، وبینارها و کنفرانس با کارشناسان

اگر بتوانید در کنفرانس ها و سمینارها شرکت کنید عالی هستند. نه تنها چیزهای زیادی یاد می گیرید، بلکه می توانید از موضوعاتی که در آن جا مطرح می شود. برای الهام بخشیدن به محتوا استفاده کنید. می توانید از موضوعاتی که کارشناسان و سخنرانان در مورد آنها بحث می کنند الهام بگیرید. همچنین، به جلسات پرسش و پاسخ دقت کنید و بر آنچه مردم می پرسند تمرکز کنید. آیا می توانید به آن سوالات پاسخ دهید؟

20. محوریت اصلی سمینارها و ورکشاپ های حضوری

هر سمینار و ورکشاپ دارای یک یا چند موضوع اصلی و چندین و چند زیرمجموعه است. پیشنهاد می کنیم آن ها را بررسی کنید. ببینید موضوعات مهم چیست. شما می توانید محتوای خود را بر اساس موضوعات اصلی و حتی سوالات شرکت کنندگان سمنیارها و ورکشاپ های حضوری ایجاد کنید.

21. پنل ها

در سمینارها اغلب پنل هایی اجرا می شود که شرکت کنندگان، سوالاتی را مطرح کرده و متخصصین و سخنرانان، به آن ها پاسخ می دهند فکر می کنم ارزش خوبی در بحث پنل در سمینارها وجود دارد. بهترین بحث اغلب از سوالات ناشی می شود. اگر مردم در مورد یک موضوع سوال بپرسند، به خوبی نشان می دهد که محتوایی که آن موضوع را پوشش می دهد محبوب خواهد بود.

22. خدمات مشتریان

این بخش یکی از موارد دوستنی است. قبلا در یک آژانس مسافرتی کار می کردم و می دیدم که مشتریان سوالاتی در خصوص قیمت ها، شیوه سفر، اطلاعات مربوط به هر کدام از مکان ها و موارد اینچینی می پرسند.

اگر شما هم مشتریانی دارید که سوالاتی دارند باید سعی کنید پاسخ را پیدا کرده و گزارش دهید. می توانید به صفحه محصولات رقبا نیز سر بزنید. آن جا نیز معمولا سوالات زیادی در بخش کامنت ها پرسیده می شود که می توانید از آن ها به عنوان ایده های تولید محتوا استفاده داشته باشید.

23. فروشندگان

مانند نمایندگان خدمات مشتری، فروشندگان در ارتباط دائمی با مشتریان هستند. آنها در خط مقدم فروش هستند 🙂 حتی بهتر از آن، فروشندگان در مراحل اولیه فرآیند فروش با مشتریان کار می کنند. بنابراین آنها همیشه به سوالات رایج پاسخ می دهند. شما می توانید از این بینش استفاده کنید و آن را به محتوای عالی تبدیل کنید که مشتریانی بالقوه را جذب کند.

24. کارشناسان محصول/خدمات

وقتی که در اولین نمایشگاه کسب و کارها در شهر خودم شرکت کردم، متوجه شدم که تاجران در نمایشگاه ها شرکت می‌کنند و از آنجا آخرین اطلاعات را در مورد روندهای آینده ارائه داده یا دریافت می‌کنند. ایده هایی که در آنجا مطرح می شود، باعث ایجاد پست های وبلاگ عالی شد. ما می‌توانیم برای تابستان آینده محتوایی درباره Hot Trends ارائه کنیم و مردم آن را دوست داشتند. کارشناسان شرکت شما اغلب دانش بسیار جالب و مفیدی دارند.

اگر شرکت شما آنقدر بزرگ نیست، باز می توانید از کارشناسان محصول و خدمات رقبا کمک بگیرید.

25. پست های محبوب در سایت شما

به پست های محبوب سایت خود نگاه کنید، حتی به پست های چند سال قبل. می‌توانید محتوای جدیدی در موضوعات مشابه ایجاد کنید یا محتوا را به فرمت های دیگر مانند ویدیوها، پادکست‌ها و موارد دیگر تغییر دهید.

26. اطلاعیه ها

در شرکت شما چه چیزی در راه است؟ اعلان های بزرگ می توانند محتوایی را ایجاد کنند که برای مشتریان شما جالب باشد.

27. وبینارها

وبینارها در چند سال اخیر واقعاً محبوب شده اند، اما مدتی است که وجود داشته اند. وبینارهای محبوب در حوزه کاری خود را بررسی کنید. به اینفلوئنسرها نگاه کنید. آنها معمولا وبینار برگزار می کنند. چند مورد را دنبال کنید و ببینید کدام یک محبوب تر هستند. موضوعات مورد بحث می توانند موضوعات عالی برای محتواهای بسیار زیادی ایجاد کنند.

28. یک دوست دار حوزه کاری شما

افراد زیادی هستند که احتمال دارد به حوزه کاری شما علاقمند باشند.

با کسی که علاقه کمی به حوزه کاری شما دارد بحث کنید. آنها احتمالاً سؤالاتی دارند که می توانید با آن ایده ها، محتوای عالی ایجاد کنید.

ایده تولید محتوا

29. گوگل سرچ کنسول

همه پرس و جوهای جستجوی کلمات کلیدی گوگل در حال حاضر از طریق گوگل سرچ کنسول ارسال می شوند. این ابزار یک ویژگی خوب است تا ببینید چه محتوایی بیشترین ترافیک را از طریق موتورهای جستجو ایجاد می کند. از آنجا، می توانید به دنبال تحقیق کلمات کلیدی بالقوه دیگری باشید که می توانند ایده هایی برای محتواهای آینده باشند.

30. تجزیه و تحلیل وب سایت

همان تاکتیکی که در گوگل سرچ کنسول در بالا توضیح داده شد با تجزیه و تحلیل کار می کند. می توانید ببینید که کاربران چگونه سایت شما را پیدا می کنند. سپس تعیین کنید که آیا کارهای بیشتری می توانید در آن کانال ها برای ایجاد محتوا برای جذب بیشتر بازدیدکنندگان از همان نوع انجام دهید.

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله به شما 30 ایده جالب و جذاب برای دریافت ایده های تولید محتوا ارائه شد. اگر تاکنون از این ایده ها استفاده کرده اید یا فکر می کنید جای ایده های دیگر در این لیست خالی است، از طریق بخش کامنت ها با ما در تماس باشید.

فکر می کنید می توانیم این ایده ها را بیشتر کنیم؟ پس در بخش کامنت های این پست نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *