بر کسی پوشیده نیست که مشتریان خوشحال و وفادار با ارزش ترین دارایی کسب و کار شما هستند. ارزش یک مشتری وفادار تا 7 برابر بیشتر از مشتری جدید است! به همین دلیل، شرکتهای روبهروی مصرفکننده، داشتن برخی از ایدهها و استراتژیهای برنامه وفاداری مشتری را ضروری میدانند. از اپلیکیشن استارباکس فراگیر و آگاه به فناوری گرفته تا کارت پانچ کاغذ در کافه پایین خیابان، راه حلی برای هر نوع کسب و کاری با هر قیمتی وجود دارد.
برنامه های وفاداری مشتری تضمین می کند که مشتریان شما برای دراز مدت مشتریان شما باقی می مانند. آنها نتیجه تجربه مثبت مشتری هستند و به مشتریانی که بارها و بارها برند را خریداری کرده یا با آن درگیر می شوند، پاداش می دهند.
یک برنامه وفاداری مشتری می تواند راهی عالی برای افزایش فروش یا فروش متقابل محصولات و خدمات باشد. با این حال، برای اجرای موفقیت آمیز ایده برنامه وفاداری مشتری، تلاش مداوم و صبر زیادی لازم است . اما کسب و کارها مزایای اجرای برنامه وفاداری مشتری را درک کرده و از مزایای آن بهره برده اند.
به دست آوردن یک مشتری جدید به منابع بسیار بیشتری نسبت به حفظ مشتری فعلی نیاز دارد. اگرچه مشتریان ممکن است از خدمات شما بسیار راضی باشند، اما لحظه ای که پیشنهاد بهتری دریافت می کنند، قبل از تغییر انتخاب خود دو بار فکر نمی کنند.
طبق گفته Bain & Company، افزایش 5 درصدی در حفظ مشتری منجر به افزایش 25 درصدی سود می شود. به دلیل این افزایش عظیم در تجارت است که بسیاری از شرکت ها برنامه های وفاداری مشتری را ایجاد می کنند. در زیر برخی از دلایلی که کسب و کارها برای ایجاد و اجرای برنامه وفاداری مشتری انتخاب می کنند آورده شده است.
برای یافتن یک مخاطب جدید، تبدیل یک سرنخ سرد به گرم، پرورش یک سرنخ یا تبدیل سرنخ به فروش، پول زیادی مستلزم است. فیلتر کردن سرنخ ها از طریق قیف بازاریابی و فروش نیز زمان می برد، در بسیاری از موارد چند ماه. به دست آوردن مشتریان جدید از طریق مشتریان فعلی بسیار مقرون به صرفه تر از سرمایه گذاری برای به دست آوردن مشتریان جدید است.
هدف برنامه وفاداری مشتری حفظ مشتریان فعلی است. شما در حال حاضر یک کانال ارتباطی با آنها باز دارید و بنابراین فقط باید بیشتر از آن استفاده کنید. مکالمات خوب به درک بهتر نیازهای آنها کمک می کند و توضیح می دهد که چگونه تجارت شما برای آنها مناسب است. گرفتن معامله از افرادی که قبلاً تجربه مثبتی داشته اند بسیار آسان تر از کسانی است که هیچ تعاملی با شما نداشته اند.
وقتی مشتریان به برند شما بچسبند، برند شما را تقویت می کند. آنها ایمیل های بیشتری از شما خواهند داشت و احتمالاً با برند شما پیوند برقرار می کنند. با گذشت زمان، اعتماد آنها به برند شما ممکن است ترک خدمات شما و رفتن به برندهای دیگر را برای آنها دشوار کند. هرچه بیشتر در کسب و کار شما باقی بمانند، بیشتر در مورد برند شما با دیگران صحبت خواهند کرد.
چه در مورد جذب مشتری جدید باشد چه کارمند، ارجاعات همیشه کارساز هستند. مردم به ارتباطات خود اعتماد دارند و بنابراین تمایل بیشتری به خرید مارک های شناخته شده دارند. مشتریانی که از مزایای وفاداری بهره می برند، دوستان و همکاران خود را معرفی می کنند تا همین کار را انجام دهند. اگر داوران آنها نیز بپیوندند، مزایای بیشتری دریافت می کنند. بنابراین، بدون صرف هزینه زیاد، تبلیغات شفاهی ایجاد می کنید.
برنامه وفاداری مشتری یک تعامل بین مشتریان و برند شما است. مطمئن شوید که به تصویر مثبت کسب و کار شما می افزاید. مشتریان شما انتخاب کرده اند که بخشی از برنامه وفاداری باشند زیرا از خدمات شما قدردانی می کنند و قصد دارند همچنان مشتری شما باشند. بنابراین، هرگونه ارتباط بیشتر از طرف شما فقط باید ارزش افزوده باشد. به آنها در پرس و جوهای خود کمک کنید یا ببینید آیا آنها بیشترین ارزش را از محصولات و خدمات شما می گیرند یا خیر.
طبق یک مطالعه تحقیقاتی انجام شده توسط مایکروسافت، 60 درصد از مشتریان پس از داشتن یک تجربه بد، تجارت با یک برند را متوقف کردند. بنابراین، اگر آنها تجربه خوبی نداشته باشند، خطر از دست دادن آنها را به رقبای خود خواهید داشت. این می تواند در طول زمان یک کار چالش برانگیز باشد، به خصوص در شرایطی که نمایندگان حساب تغییر می کنند. در چنین مواقعی ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری می توانند تمامی تماس ها و ایمیل های ارسال شده به آنها و یادداشت ها و اقدامات انجام شده توسط آنها را پیگیری کنند.
اگر از مزایای معقولی از آن بهره مند نشوند، هیچ کس نمی خواهد به هیچ برنامه ای بپیوندد. شما می توانید مزایای این برنامه مانند امتیازات جایزه یا تخفیف های نقدی را به مشتریان یادآوری کنید. به آنها یک ایمیل منظم بفرستید و در مورد اینکه چگونه می توانند جوایز بیشتری کسب کنند و روش های مختلف استفاده از آنها را آموزش دهید.
تجربیات عاطفی در مقایسه با تعاملات ساده تراکنشی، تأثیر طولانی مدتی بر مغز انسان دارند. وقتی به مشتریان خود پاداش می دهید، آنها یک ارتباط عاطفی با برند شما ایجاد می کنند. آنها به احتمال زیاد داستان های خود را با دیگران به اشتراک می گذارند و کسب و کار شما را به آنها توصیه می کنند.
مثبت اندیشی مثبت اندیشی را به وجود می آورد. داستان های مشتریان خوشحال و اینکه آنها چگونه از کسب و کار شما سود می برند را به اشتراک بگذارید. همچنین میتوانید از مشتریان بخواهید تا نحوه لذت بردن از پاداشهایی را که در حین حضور در برنامه دریافت کردهاند، به اشتراک بگذارند. این امر روحیه سایر اعضای برنامه را بالا نگه می دارد و آنها را رغبت به ادامه برنامه می کند.
پلتفرم های تخصصی وفاداری مشتری راه بسیار خوبی برای مدیریت تجربه مشتری پس از خرید ارائه می دهند. این نرمافزار میتواند به کسبوکارها کمک کند تا معیارهای حیاتی مانند ریزش، نرخ پاسخ و نرخ حفظ را پیگیری کنند. این به آنها اجازه میدهد تا در مورد نحوه عملکرد برنامههای وفاداری قضاوت کنند و بدانند که مشتریان به طور کلی چه احساسی درباره شرکت دارند.
این نشان می دهد که مشتریان چه مدت با شما می مانند. اگر برنامه وفاداری شما موفق بوده است، باید تعداد مشتریان حفظ شده را به تدریج افزایش دهید. اگر نه، پس باید به گذشته نگاه کنید که چه چیزی کار نمی کند و چگونه می توانید آن را بهبود ببخشید.
NPS وفاداری مشتری و شاخص تجربه مشتری را اندازه گیری می کند. این را می توان با اجرای نظرسنجی رضایت مشتری و محاسبه امتیاز بر اساس پاسخ ها اندازه گیری کرد. اگر دامنه امتیاز از 8 تا 10 باشد، مشتریان به عنوان مروج در نظر گرفته می شوند، یعنی بیشتر احتمال دارد کسب و کار شما را به دیگران ارجاع دهند.
نمره 6-7 به این معنی است که مشتریان منفعل هستند و در هنگام ارجاع شما بی طرف خواهند ماند. هر امتیاز کمتر از 5 به این معنی است که مشتریان بدخواه هستند و خوشحال نیستند. اگر صدای آنها شنیده نشود، ممکن است شما را ترک کنند. یک برنامه خوب وفاداری مشتری باید تجربه افراد منفعل و مخالف را بهبود بخشد و در نهایت آنها را به مروج تبدیل کند.
بازاریابی به این نیست که شما چه کار می کنید، بلکه به این است که شما چه کسی هستید. در دنیای امروزی، دوستداشتن بر قابلیت برتری دارد. با توجه به انتخاب، مردم ترجیح می دهند از افرادی که دوست دارند خرید کنند. آنها بیشتر مایلند اشتباهات کوچک را ببخشند و شلیک کنند. حتی اشتباهات بزرگ. وقتی مردم شما را دوست دارند، می خواهند زمان و پول را با شما بگذرانند. از این نه نکته برای ایجاد وفاداری مشتری و برند استفاده کنید و نه تنها فروش را افزایش خواهید داد، بلکه در محل کار نیز لذت بیشتری خواهید داشت.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران