هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونه با کم برندسازی کنیم؟

چگونه با هزینه کم برند سازی کنیم؟

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1402/01/14

امروزه برند سازی یکی از مهمترین استراتژی‌های هر کسب و کار می‌باشد. در این مقاله مهمترین استراتژی‌های برند سازی با هزینه کم را آموزش خواهید دید. از طرفی تکنیک‌های برندینگ ویژه کسب و کارهای نو پا را نیز یاد خواهید گرفت.

سلام بر دنبال کنندگان برترآموز 😍👋🏻 ، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و حرفه‌ای در مورد برندینگ در کسب و کارهای آنلاین. امروزه ابزارهای برندینگ بسیار گسترده و جامع شده است. اما مشکل اصل و اساسی این است که بازار به شدت رقابتی شده است. بنابراین سوال اکثر کسب و کارهای کوچک و متوسط در این است که چگونه با هزینه کم برند سازی کنیم؟ برند سازی در کسب و کارهای  کوچک و متوسط با کسب و کارهای بزرگ بسیار متفاوت است.

اما یکی از مهمترین تفاوت‌هایی که در کسب و کارهای کوچک با کسب و کارهای بزرگ در میزان زمان قابل دسترس می‌باشد. شاید فکر کنید که برندینگ نیاز به سرمایه بسیار زیاد دارد. اما باید به شما بگوییم که اشتباه فکر می‌کنید. برندینگ نیاز به زمان کافی و خلاقیت دارد. اگر شما بخواهید از همان روشی که همه استفاده می‌کنند، استفاده کنید. به هر میزان که پول داشته باشید، باز هم کم است. با این حال بهتر است که اندکی موضوع را برای شما باز کنیم.

دقت کنید که برندینگ از مراحل مختلفی تشکیل شده است. یکی از اصلی‌ترین مراحل آن پیوستگی در برندینگ  و برند سازی می‌باشد. اما زمانی که افراد پیوستگی در برند سازی خود ندارند و سعی می‌کنند که با پول آن را جبران کنند. به نتایج مورد نظر خود دست پیدا نمی‌کنند. در بخش‌های بعدی به صورت مفصل در مورد تکنیک‌های برند سازی با شما صحبت خواهیم کرد. اما قبل از مطالعه این مقاله در بخش کامنت‌ها به ما بگویید که استراتژی شما برای برند سازی چیست؟

مهم اصل برای برند سازی با هزینه کم شناخت کامل مشتری می‌باشد

زمانی که قرار است برند سازی با هزینه کم انجام شود. به این معنی است که منابع شما برای انجام تبلیغات و از طرفی طراحی استراتژی کم می‌باشد. با توجه به تمامی این موارد شما باید تمام تلاش و تمرکز خود را روی شناخت مشتری بگذارید. به عنوان مثال اگر قرار است که آموزش زبان انگلیسی بدهید، باید بررسی کنید که دقیقا مشتری شما چه کسانی هستند. بهتر است که پا را فراتر بگذارید و بررسی کنید آموزش زبان انگلیسی شما برای چه کسانی مناسب است. آیا آموزش شما برای تجار مناسب است و یا برای کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که جایگاه اجتماعی مخاطبین خود را مشخص کنید. زمانی که قرار است که با هزینه کم برند سازی کنید. باید بررسی کنید که کدام شبکه اجتماعی و یا راه ارتباطی برای مخاطبین شما بیش از همه است. سپس باید بررسی کنید که سلایق و علایق او چه سمتی است. به عنوان مثال در مثال آموزش زبان انگلیسی ممکن است که تبلیغ در اینستاگرام با پیج‌های بلاگری برای شما گران باشد. اما پیج‌های مهاجرتی برای شما یک انتخاب ارزان خواهد بود. چرا که دارای مخاطب هدف شما می‌باشند و از طرفی هزینه تبلیغات بسیار پایینی دارند. شما باید مخاطب خود را بهتر از خود او بشناسید. در این صورت می‌توانید روی نتایج نهایی آن تمرکز و تلاش کنید.

اگر قرار است که از پرسونای مشتری برای شناسایی او استفاده کنید، بهتر است که مشاهدات میدانی نیز استفاده کنید. همیشه همه چیز در اینترنت وجود ندارد. اگر کسب و کار شما راه اندازی شده است. باید بررسی کنید که مشتریان شما به چیزی بیشترین واکنش را می‌دهند. اگر شما در مرحله جمع آموری اطلاعات برای کسب و کار خود می‌باشید، به سراغ افراد سرشناس حوزه کاری خود بروید و سوال کنید که مهمترین ویژگی مشتریان این صنعت چیست. دقت کنید که شناخت مخاطب و مشتری شما نیمی از پاسخ سوال « چگونه با هزینه کم برند سازی کنیم. »

مهم اصل برای برند سازی با هزینه کم شناخت کامل مشتری می‌باشد

روی فضای مجازی خود با استراتژی کار کنید

امروزه همه افراد دارای اینستاگرام، واتساپ، تلگرام، توییتر و … می‌باشند. اما نکته بسیار مهم این است که چه استفاده‌ای از آن می‌کنند. یکی از مهمترین ابزار برند سازی برای شما استفاده از فضای مجازی می‌باشد. شما باید بررسی کنید که چگونه از فضای مجازی خود می‌توانید، بیشترین بازدهی را به دست آورید. البته گذاشتن یک پست و چند استوری در مورد محصولات و خدمات شما برای شما کاری نخواهد کرد. شما باید پا را فراتر بگذارید و تمام تلاش خود را به کار گیرید تا کسب و کار خود را به درستی معرفی کنید و از همه مهمتر به مخاطب خود یک ارزش رایگان ارائه کنید.

شما باید به مخاطب خود یک دلیل محکم برای دنبال کردن شما بدهید. زمانی که قرار است که با هزینه کم برند سازی کنیم، باید روی کیفیت مخاطبین خود حساسیت داشته باشیم. چرا که این مخاطبین محدود ما قرار است که مبلغین کسب و کار و برند ما باشند. به عنوان مثال اگر شما یک چالش راه انداختید و خواستید که شما را به دیگران معرفی کنند و در ازای آن نیز جوایزی به دیگران دادید. با یک موج تبلیغاتی بسیار عالی مواجه شوید. نه اینکه فضای مجازی شما به اندازه‌ای ضعیف باشد که حتی در ازای جوایز نقدی و غیر نقدی نیز کسی شما را مشاهده نکند و حتی آمار شرکت کنندگان آن نیز بسیار کم باشد.

از طرف مقابل یکی از مهمترین مراحل برند سازی اعلام برند و یا آگاهی از برند می‌باشد. بهترین ابزار نیز برای آن فضای مجازی شما می‌باشد. در نتیجه شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا فضای مجازی خود را به نحوی مدیریت کنید که مخاطبین حوزه کاری شما از حضور شما آگاه شوند. در آموزش اینستاگرام برترآموز برخی از این تکنیک‌ها را به شما آموزش داده‌ایم. با این حال شما باید خلاقیت داشته باشید و با راهکارهای جدید این کار را انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است که نتایج مورد نظر خود را به دست نیاورید. امروزه هر کسی که در فضای مجازی خلاقیت بیشتری دارد، به این معنی است که مخاطبین بیشتری نیز دارد.

یک سایت قوی راه اندازی کنید

زمانی که اسم راه اندازی یک سایت می‌آید، افراد فکر می‌کنند که باید چندین میلیون تومان هزینه کنند. بله اگر شما بخواهید که آن را برون سپاری کنید شاید یک هزینه قابل توجه برای شما داشته باشد. اما اگر شما از یک آموزش وردپرس مناسب  و همچنین از یک آموزش سئو حرفه‌ای استفاده کنید. یک سایت با هزینه بسیار کم راه اندازی خواهید کرد. در این صورت با هزینه کم برند سازی شما انجام خواهد شد. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا زمان خود را به عنوان یک سرمایه استفاده کنید.

اگر شما از زمان خود به درستی استفاده نکنید. کاملا طبیعی است که به نتایج مورد نظر خود نیز دست پیدا نکنید. در این صورت برای برند سازی و هویت برند خود باید هزینه قابل توجهی را انجام دهید تا دیگران شما را مشاهده کنند. با این حال شما می‌توانید از چند تکنیک ساده نیز در این باره استفاده کنید. اولین تکنیک شما این است که سایت خود را قالب‌های وردپرسی رایگان بالا بیاورید. دومین نکته این است که سعی کنید بواسطه پلاگین‌های مختلف آن را شخصی سازی کنید.

در نهایت برای تولید محتوای آن نیز از اصول سئو داخلی استفاده کنید و سعی کنید محتوایی برای آن تهیه کنید که دیگران را شگفت زده کند. در این صورت می‌توانید روی نتایج بسیار عالی آن حاسب کنید. دقت کنید زمانی می‌توانیم با هزینه کم برند سازی کنیم که به جای برون سپاری امور خود برای هر یک برنامه ریزی داشته باشیم و تمام کار خود را انجام دهیم. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که راه اندازی سایت یک فرآیند زمان بر است. اما زمانی که به یک حداقل‌هایی دست پیدا می‌کند. شما می‌توانید از آن انتظار درآمد جانبی حتی به صورت دلاری داشته باشید. با این حال در مراحل اولیه آن مهمترین هدف ما برند سازی می‌باشد.

از روانشناسی زرد برای برند سازی استفاده کنید

دقت کنید که ما گفتیم از روانشناسی زرد برای برند سازی استفاده کنید و نه این که از حواشی و یا اخبار زرد برای  برند سازی خود استفاده کنید. قبل از هر چیزی باید به شما بگوییم که این کار مانند یک چاقوی دو لب می‌باشد. اگر شما خود را غرق در آن کنید، به شما اطمینان می‌دهیم که نتایج مناسبی را به دست نخواهید آورد. اما اگر شما سعی کنید در اوایل برند سازی خود برای اگاهی  از برند روی استراتژی‌های روانشناسی زرد کار کنید، می‌توانید به یک رشد قابل توجه دست پیدا کنید. البته توجه داشته بشاید که هر چه مخاطبین شما بیشتر می‌شود، شما باید از این روش دوری کنید. چرا که ممکن است مخاطبین بی کیفیت جذب کنید و شانس جذب مخاطبین با کیفیت را از دست بدهید.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تمام سعی و تلاش خود را به کار گیرید تا چهره برند خود را به صورت مستقیم با روانشناسی زرد درگیر نکنید. به نوعی قرار است که برند شما به صورت غیر مستقیم از روانشناسی زرد برای رشد خود استفاده کند. از طرفی شبکه سازی شما نیز نباید با کسانی باشد که حواشی بسیار زیادی دارند. این کار شاید باعث شود که اسم شما را دیگران نیز بشناسند. اما آسیب آن این است که دیگران شما را جدی نخواهند گرفت. در نتیجه شما نمی‌توانید مخاطبین خود را به تبدیل به مشتریان خود کنید.

مهمترین نکته در استفاده از روانشناسی زرد

به یاد داشته باشید که مهمترین استراتژی هک رشد روانشناسی می‌باشد. ما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از وجوه مثبت آن برای کسب و کار خود استفاده کنید. در غیر این صورت نمی‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید. مهمترین نکته  که باید به آن توجه داشته باشید، این است که از  روانشناسی زرد در محتوای تبلیغاتی خود استفاده نکنید. بر خلاف چیزی که برخی از اساتید دیجیتال مارکتینگ به شما آموزش می‌دهند. این استراتژی شما موجب سوخت رفتن هزینه تبلیغات شما و از طرفی جذب مخاطبین بی کیفیت خواهد شد. البته که هنر شما در این است که با معرفی درست خود و همچنین ارائه خدمات کسب و کار خود به صورت اصولی توجه افراد مختلف را به خود جلب کنید. در این صورت می‌توانید انتظار یک بازدهی عالی داشته باشید.

از روانشناسی زرد برای برند سازی استفاده کنید

از یک مشاوره برند سازی و یا بیزینس کوچ استفاده کنید

زمانی که قرار است با هزینه کم برند سازی کنیم. لازم است که یک شخص آگاه در این مسیر برای ما طراحی استراتژی داشته باشد. البته دقت کنید که ما نیاز به کسانی داریم که دانش کافی در این حوزه داشته باشند. صرفا دریافت مشاوره از یک بلاگر اینستاگرامی و یوتیوبی نمی‌تواند برای شما یک بازدهی عالی به همراه داشته باشد. تمام تمرکز و تلاش ما بر این است که به شما بگوییم، هنر یک بیزینس کوچ در این است که مسیر را برای برندتان شخصی سازی کند. به عنوان مثال اگر قرار است که شما آموزش فتوشاپ را در سایت خود به فروش برسانید.

یکی بیزینس کوچ حرفه‌ای به جای تبلیغات در فضای مجازی مانند اینستاگرام و توییتر به شما پیشنهاد سرمایه گذاری روی تبلیغات در پینترست را خواهد داد. دقت کنید که این مشاوره قرار است که مسیر برند سازی شما را روشن کند. قرار است که به واسطه اطلاعاتی که از جامعه هدف شما دارد برای شما یک طراحی استراتژی و یک برنامه ریزی داشته باشد. در این صورت می‌توانید اطمینان داشته باشید که به نتایج مورد نظر خود دست پیدا می‌کنید.

از طرفی شما نیز باید به چند نکته توجه داشته باشید  که هزینه جلسات مشاوره قابل توجه است. شما باید از قبل بدانید که قرار است چه نکاتی را مطرح کنید و برای خود اولویت بندی داشته باشید. در این صورت می‌توانید اطمینان داشته باشید که به نتایج عالی دست پیدا می‌کنید، در غیر این صورت شما یک هزینه قابل توجه برای جلسات برند سازی خود خرج خواهید کرد.با توجه به این نکته شخصی را برای مشاوره برند سازی خود استفاده کنید که یک سابقه قابل قبول داشته باشد. در غیر این صورت با دادن وعده و وعید نمی‌تواند برای شما کاری انجام دهد. دقت کنید مشکل ما هزینه مشاوره یک مشاور نیست. بلکه باور اشتباهی است که ممکن است شما را از مسیر تان دور کند. بنابراین باید تمام تلاش خود را به کاری گیرید تا راه درست برندینگ با هزینه کم را فرا گیرید.

یک خدمت با ارزش رایگان به مخاطبین خود دهید

یکی از مهمترین نکاتی که موجب می‌شود، دیگران تبلیغ کار شما را انجام دهند و در برند سازی به شما کمک کنند. ارائه خدمات رایگان به آن‌ها می‌باشد. البته خدمتی که برای آن‌ها با ارزش باشد، در غیر این صورت این خدمت شما هیچ ارزشی نخواهد داشت. به عنوان مثال در بازار مالی برای تحلیل بنیادی و یا تکنیکال، نیاز به یک سری آمار و ارقام وجود دارد. این اطلاعات معمولا توسط شرکت‌های مختلف فروخته می‌شود. شما به عنوان یک مشاور بازار مالی می‌توانید این اخبار را به صورت رایگان در اختیار مخاطبین خود قرار دهید. البته استفاده از واتر مارک برند شما روی آن ضروری می‌باشد.

همه افراد توانایی تحلیل و استفاده درست از این اخبار را نخواهند داشت. در این صورت مجدد برای استفاده از این اخبار به شما مراجعه خواهند کرد. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا این تکنیک را در کسب و کار خود استفاده کنید. مهم نیست که حوزه کاری شما کالا محور است و یا خدمات محور. مهم این است که یکی از نیازهای مخاطبین خود را پیدا کنید و پاسخ آن را به صورت رایگان به آن‌ها بدهید. اگر بخواهیم یک مثال در حوزه فروش کالا برای شما داشته باشیم، می‌توانیم به صنعت فروش لوازم منزل اشاره کنیم.

در حوزه فروش لوازم منزل نمی‌توان یک یخچال و یا ماشین لباسشویی را به صورت رایگان به مخاطبین خود بدهید. اما می‌توانید آموزش تعمیرات و چکاب آن را به صورت رایگان به تمامی افراد منتقل کنید. در این صورت زمانی که وسایل آن‌ها دچار نقص جدی می‌شود. اولین شخص برای تامین آن شما خواهید بود. نکته بعدی که شما باید به آن توجه داشته باشید، این است که غیر قابل کپی باشد. منظور ما این است که کسب و کار شما به نحوی باشد که رقیب شما نتواند یک نسخه بهتر آن را به مشتریان شما ارائه دهد. درست است که شما این خدمات را به صورت رایگان ارائه می‌کنید، اما باید کیفیت آن به صورت باور نکردنی بالا باشد.

به دنبال شبکه سازی با افراد مطرح در حوزه کاری خود باشید

در پاسخ به سوال « چگونه با هزینه کم برند سازی کنیم » باید به شما بگوییم که روی شبکه سازی خود کار کنید. البته شبکه سازی با افرادی که به حوزه کاری شما مربوط می‌شوند. مهم نیست که این افراد رقیب شما می‌باشند و یا شرکاء تجاری شما می‌باشند. مهم این است که مخاطب هدف شما در این دسته بندی قرار می‌گیرد. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا به نحوی روی کسب و کار خود کار کنید که شبکه سازی دیگران با شما نیز یک امتیاز باشد. در غیر این صورت دیگران پاسخ منفی به شما خواهند داد. شما می‌توانید با یک کیفیت باور نکردنی به رقیب خود کمک کنید که شما را انتخاب کند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که این شبکه سازی بخشی از مخاطبین شما را نیز به کم خواهد کرد. در نتیجه سعی کنید، افراد را انتخاب کنید که هم سطح شما باشند.  به عنوان مثال زمانی که شما یک مشاور می‌باشید و از استاد خود برای شبکه سازی استفاده می‌کنید. کاملا طبیعی است که مخاطبین شما استاد شما را برای مشاوره انتخاب کنند. در نتیجه سعی کنید که یک خدمت به مخاطبین خود ارائه کنید که استاد شما آن را ارائه نمی‌کند. البته در این مثال استاد یک تمثیل است. هر کسی خارج از کسب و کار شما حکم یک رقیب را برای شما خواهد داشت.

در نتیجه با هزینه کم برند سازی می‌کنیم که منابع خود را روی  ارتقاء کیفیت خدمات و کالای خود قرار دهیم. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در شرکت‌های بزرگ بخش قابل توجهی از درآمد‌ها روی توسعه خدمات و محصولات هزینه می‌شود. اما در شرکت‌های کوچک بخش قابل توجهی از هزینه‌ها روی برند سازی و تبلیغات صرف می‌شود. شما باید سعی کنید همیشه خود را از دیدگاه مخاطبین خود بررسی کنید. در این صورت می‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی از شبکه سازی  دست پیدا کنید.

به دنبال شبکه سازی با افراد مطرح در حوزه کاری خود باشید

از پرسونال برندینگ برای برند سازی کسب و کار خود استفاده کنید « هویت برند * چهره برند »

زمانی که ما قصد داریم با هزینه کم برند سازی کنیم، باید به دنبال یک تیر و چند نشان باشیم. اگر که قرار است که کسب و کار شما تبدیل به یک برند شود. نیاز دارید که یک هویت برند برای آن تعریف کنید. حال برای تعریف هویت برند نیاز به یک چهره برند خواهید داشت. حال برای این موضوع چه کسی بهتر از صاحب کسب و کار می‌باشد. به عنوان مثال چهره برند اپل را همه می‌شناسید. استیو جابز خود باعث برند سازی اپل می‌شود. شما نیز باید روی پرسونال برندینگ خود کار کنید. به نحوی که حضور شما منجر به تقویت برند شما شود.

البته توجه داشته باشید که اگر قرار باشد، اولویت بندی نیز داشته باشید، باید پرسونال برندینگ را قبل از برند سازی برای کسب و کار خود انجام دهید. چرا که پرسونال برندینگ موجب می‌شود که در کسب و کارتان یک اعتماد سازی بسیار عالی صورت پذیرد. در این صورت می‌توانید اطمینان داشته باشید که دنبال کنندگان شما به خاطر برند شما، از کسب و کارتان استقبال می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت جامع و کامل به سوال « چگونه با هزینه کم برند سازی کنیم » پاسخ دادیم. در صورتی که هر یک از پاسخ‌های ما برای شما قانع کنند نبود و قسمتی از آن برای شما گنگ بود.در بخش کامنت‌ها با مطرح کنید. همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را به شما خواهند داد. در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که هر چه زودتر اقدام به برند سازی کنید، هزینه کمتری برای آن صرف خواهید کرد.  کمال گرایی را کنار بگذارید و سعی کنید که تمرکز خود را روی رشد آهسته و پیوسته قرار دهید. در این صورت به مرور زمان، مسیر خود را اصلاح خواهید نمود.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *