هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بهترین ابزارهای سئو سایت

بهترین ابزارهای سئو سایت و بهینه سازی(رایگان و غیر رایگان)

1400/08/07

برای شناخت و استفاده از بهترین ابزارهای سئو سایت و بهینه سازی آن باید دانست که، وجود ابزارهای متفاوت در هر کاری به ما در بالابردن دقت و یا سرعت روند کار کمک می کند، سئو هم از این قاعده مستثنی نیست، با وجود ابزارهای متنوع سئو می توان مدیریت بهتری بر روی روند سئو‌‌‌‌‌‌ و بهینه سازی سایت داشت. چه سایت شما در رتبۀ ششم گوگل باشد و چه بعد از زدن دکمه ی اینتر اولین سایتی باشد که به کاربر نمایش داده میشود، بازهم نمیتوان تضمین کرد که برای مدتی طولانی سایت شما پرچم دار سایت های مشابه خود خواهد بود و به قولی همه چیز میتواند در یک لحظه تغییر کند، و همین فردا در اولین جستجو ممکن است، رتبه شما زمین تا آسمان با امروز فرق کرده باشد.

از این رو میتوان گفت هیچ کس آینده سئو را نمی‌داند، ولی کاملاً مشخص است که گوگل روز به روز در رتبه‌بندی سختگیرتر و در عین حال ریزبین‌تر می‌شود، بنابراین نیاز  است که در انتخاب ابزارهای سئو و بهینه سازی سایت خود وسواس به خرج دهید و همواره سعی کنید بهترین ها را برای این کار انتخاب کنید.

بهترین ابزارهای سئو سایت و بهینه سازی

ابزار سئو چیست؟

ابزار سئو به سایت‌ها یا برنامه هایی گفته میشود که میتوان به وسیله آنها، تمام جوانب و زوایای مختلف سایت را، آنالیز و بررسی نمود، شما می توانید از ابزار های رایگان و غیر رایگان سئو استفاده کرده و با استفاده از آن هابه بهبود سئوی سایت خود کمک کنید.

استفاده از انواع ابزار سئو به طور حتم، می‌تواند در افزایش بازدهی و رتبه بندی سایت شما توسط گوگل مؤثر باشد و قطعا یکی از مهم ترین گام ها برای برتری پیدا کردن نسبت به رقبا این است که بتوانید سایت‌های رقبای خود را تحلیل و بررسی نمایید و این امر از اصلی ترین امکاناتی است که ابزارهای سئوی سایت آن را دارا هستند و نکته قابل توجه در استفاده از یک ابزار سئو این است که، ابزارهای رایگان سئو هم می‌توانند مانند ابزار های پولی بهینه سازی سایت ها حرفه‌ای عمل کنند و نقاط ضعف و قوت رقبای شما را به شما نشان دهند، و همچنین در مواردی برای سئو کردن سایتتان با استفاده از این ابزار ها نیاز به گذراندن دوره های آموزش سئو سایت، آن هم به طور حرافه ای نخواهید بود،در ادامه به بررسی و معرفی چند ابزار رایگان و غیر رایگان سئوی سایت میپردازیم.

معرفی بهترین ابزارهای سئو سایت(رایگان ها)

۱. ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

ابزار گوگل آنالیتیکس، از اولین و در عین حال کاربردی ترین ابزارهای سئو است، این ابزار برای بازاریابی آنلاین، از اصلی ترین ابزار ها بوده و به عنوان یک متخصص سئو باید حتما برای سئو کردن سایتتان، استفاده از این ابزار را در اولویت کارهایتان قرار دهید، اگر هنوز از این ابزار استفاده نکرده اید، توصیه می کنیم در اسرع وقت به سراغ آن بروید.

به عنوان کسی که قصد دارد یک سایت را سئو و بهینه سازی کند، باید از هر چیزی در مورد بازدیدکنندگان سایتتان به خوبی مطلع باشید، میتوان گفت این ابزار تقریباً تمام داده های مهم و قابل اجرا در مورد بازدید کنندگان سایتتان را، به شما نمایش میدهد، و شما با استفاده از این اطلاعات می‌توانید بفهمید ترافیک موجود از چه طریقی وارد سایتتان می‌شود، در نتیجه میتوانید استراتژی بازاریابی خود را به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که، از همه ظرفیت‌ های سایتتان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. شما همچنین برای یادگیری کار با تمامی ابزارهای سئو می توانید، آموزش سئو سایت برترآموز را تهیه و استفاده کنید.

و میتوان گفت که هیچ منبع داده دیگری وجود ندارد که بتواند مانند ابزار Google Analytics، اطلاعاتی دقیق و با کیفیت بالا را برای کارشما ارائه دهد، پس با در نظر گرفتن همین موارد این ابزار یکی از بهترین انتخاب ها برای سئو کردن سایتتان است.

(البته این ابزار هم به صورت رایگان و هم به صورت غیر رایگان در دسترس است.)

بهترین ابزارهای سئو سایت و سرچ کنسول

۲. ابزار گوگل سرچ کنسول  (Google Search Console)

این ابزار یکی از ابزارهای ارائه شده توسط گوگل برای سئوی سایت می باشد، که با آنالیز رایگان سئوی سایتتان، به شما کمک می‌کند تا رتبه‌ و جایگاه فعلی سایت خود را  بین سایر رقبا بدانید.

 این ابزار دارای قابلیت های متعددی است  که به شما کمک می کند تا در صفحه نتایج جست و جوی گوگل ظاهر شوید، و تمرکز اصلی این ابزار سئو، روی جستجو و بهینه سازی، تحلیل سایت و آمار دقیقی از شرایط سایت، رتبه و کلماتی که مخاطبان با آن وارد سایت شما شده اند و غیره میباشد، تا با بکارگیری آن‌ها نتایج مطلوبی را کسب کرده و کیفیت کاری خود را بالا ببرید، همچنین این ابزار سئوی گوگل، به شما اطلاع می‌دهد که موتور جستجو به سایت شما دسترسی دارد یا خیر، و چگونه سایت شما را می‌بیند، و اینکه برای افزایش سئو و بهینه‌سازی مطالب سایتتان، باید چه مواردی را رعایت کنید.

۳. ابزار اسپای فو  (SpyFu)

در دنیای دیجیتال در هر عرصه ای که پا بگذارید، حتی اگر جزو بهترین های آن حوزه هم باشید، باز هم ممکن است رقبای بیشماری را اطراف خود ببینید، که برای موفقیت در عرصه کاری تان لازم است بین آنها بهترین باقی بمانید، پس باید بدانید که آن‌ها برای سئو و بازاریابی شان در حال انجام چه کاری هستند، اگرچه خودتان می توانید کارهای متعددی  را در این رابطه انجام دهید، اما حتما نیاز است که زمانی را برای بررسی رقبا و پیگیری آن‌ها اختصاص دهید، به همین خاطر بهتر است به ابزاری همچون SpyFu که در این زمینه از بهترین ها است، اعتماد کنید، با استفاده از این ابزار، شما می‌توانید کارهایی که رقبایتان انجام می‌دهند را، در هر زمان رصد کرده و تحلیل کنید، و از این امکان برای تقویت سایتتان استفاده کنید.

ابزار Yoast SEO بهترین ابزارهای بهینه سازی سئو سایت

۴. ابزار Yoast SEO

این ابزار احتمالاً محبوب ترین ابزار بین سئوکارانی است که وب سایت هایشان را در وردپرس اجرا می کنند، پس برای استفاده از آن باید از قبل کمی هم آموزش وردپرس دیده باشید، این ابزار کاربردی، نکات سئو را در زمان نوشتن مطالب در افزونه وردپرس روی محتوای شما پیاده سازی می کند، کاربران همچنین می توانند با استفاده از ابزارهای این ابزار، برای بهینه سازی کلمات کلیدی و مشاهده پیش نمایش صفحه، اقدام کنند، و مشاهده کنند که صفحات وب آنها در گوگل ، فیس بوک و توییتر چگونه خواهد بود.

Yoast SEO همچنین مهمترین صفحات منتشر شده توسط شما را زیر نظر خواهد گرفت، و اگر صفحه موردنظر حداقل 6 ماه به روز نشده باشد، هشدارهایی را برای شما ارسال می کند.

البته به این نکته هم توجه کنید که برای مدیریت سئو سایت ابزاری جدیدتر هم وارد بازار شده است و نام آن رنک مث هست و برای آگاهی و افزایش اطلاعات خود در این زمینه، پیشنهاد می کنیم که مقاله فرق بین افزونه رنک مث و یوست سئو را حتما مطالعه کنید.

۵. ابزار جی تی متریکس (GTMETRIX)

ابزار فوق، سرعت بارگذاری صفحات سایت شما را بررسی میکند، و در کنار نمره ای که برای عملکرد سایتتان به شما می‌دهد، توصیه‌هایی عملی و انجام شدنی هم برای شما دارد تا سرعت صفحات سایتتان را بالا ببرید، و قطعا میدانید که موضوع سرعت سایتتان، از مهمترین مباحث در دنیای سئو است، زیرا اولین موضوعی که کاربر بعد از ورود به سایت شما با آن روبرو است، سرعت بارگذاری سایت شما و مطالب و محتوای آن است.

معرفی بهترین ابزارهای سئو سایت(غیر رایگان ها)

۱. ابزار Ahrefs

این ابزار که به صورت وب سایت در دسترس کاربران قرار میگیرد، به معنای واقعی یکی از قدرتمندترین ابزارهای سئو و بهینه سازی به شمار میرود.

 ابزار سئو ahrefs، از جمله ابزار های سئوی سایت است، که کار کردن با آن بسیار ساده اما در عین حال بسیار مؤثر می باشد، این ابزار ابتدا یک وب سایت را بررسی کرده و سپس کلمات کلیدی، پیوندها و رتبه بندی های آن سایت را نمایش میدهد، و همچنین این سایت به صورت رایگان آدرس تعدادی از بک لینک‌های ساخته شده، برای سایتتان را هم به شما نمایش خواهد داد، و همینطور با استفاده از این ابزار می‌توانید برای بررسی سئوی خارجی سایت خود، مانند لینک‌های خارجی، سایت خود و رقبا را مشاهده کرده و به تحلیل آنها بپردازید.

۲.ابزار سئو SEMrush

این ابزار یکی از ابزارهای سئوی سایت قدرتمند به حساب می آید، ابزار سئوی SEMrush این امکان را به شما میدهد که بتوانید کلمات کلیدی و نیز کلید واژه‌های مرتبط را، بررسی و تجزیه و تحلیل کنید، تا به این ‌ترتیب، بتوانید بیشترین میزان کلیک را بین سایر رقبا داشته باشید.

یکی از محبوب ترین ویژگی های  ابزار  SEMrush این است، که کاربران را قادر می سازد تا یک صفحه وب را در این برنامه وارد کرده و ببینند، آن صفحه بخاطر کدام کلمات کلیدی رتبه بندی شده است.

۳. ابزار  KWFinder

همان طور که از نام این ابزار مشخص است، کلمات کلیدی مورد نظرتان را پیدا میکند، کمتر سئوکاری وجود دارد که نام KWFinder را تا بحال نشنیده باشد، از ویژگی های این ابزار میتوان به سهولت استفاده، طراحی ساده و یو ایکس عالی این ابزار کاربردی سئو، اشاره کرد.

اگر قصد دارید در مورد کلمه ی کلیدی تان تحقیق کنید، این ابزار یکی از بهترین ابزارهای سئو برای انتخاب کلمه کلیدی میباشد، اگرچه برای این منظور برنامه های رایگان هم در دسترس هستند که شاید برخی امکانات این ابزار را دارا نباشند، اما از طرفی هم برای استفاده از آنها نیازی به پرداخت پول یا خرید اشتراک نیست.

سخن پایانی

در آخر پس ازبررسی ابزار های متنوع و متعددی که به صورت رایگان یا غیر رایگان در دسترس تان قرار دارند، می توانید بسته به نیازتان بهترین موارد را انتخاب کرده و از آنها استفاده کنید، همچنین توجه داشته باشید که قبل از استفاده از ابزار های غیررایگان و خرید اشتراک آنها، کاملاً در مورد کاربردهایشان تحقیق کنید، تا مطمئن شوید بهترین ها را برای کارتان انتخاب می کنید و همچنین ابزاری های رایگان زیادی وجود دارند که میتوانند نیاز شمارا تا حد زیادی، در امر سئو و بهینه سازی سایتتان برطرف کنند، که سعی کردیم به چند مورد از آنها در بالا اشاره کنیم.

شما علاوه بر یادگیری سئو بهتر است که قبل از آن یک دورۀ مناسب آموزش وردپرس را هم در برنامه کاری خود قرار دهید و در نهایت به نتایج فوق العاده ای در بهبود سایت و کسب و کارتان برسید.

نویسنده : زهرا سلیمانیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *