هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بيماری های عفونی چيست ؟ راهكار درمان های آن

بيماری های عفونی چيست ؟ سير تا پياز ان نوع از بيماری و راهكار درمان آن

دسته بندی : سلامت
1400/08/15

تا حالا برای شما پيش آمده است كه عملكرد سيستم عامل بدن شما دچار سردرگمی و يا اختلالات شديد شود ؟ آيا تا به حال برای شما پيش آمده است كه به بيماری طولانی مدت دچار شويد ؟ ما در اين مقاله از سايت برتر آموز قصد بر شرح دادن بيماری های عفونی را برای شما داريم ، توجه داشته باشيد كه تمام اطلاعات با بروز ترين اخبار های پزشكی مطابقت دارد .

قبل از آنكه به سراغ سوالات اصلی برويم توجه داشته باشيد تمام بيماری‌های عفونی ميتواند برای هر جاندار زنده ایی اثرات خود را بگذارد و در برخی از مواقع حتی از حيوانات به انسان ها منتقل ميشود ، اما آيا اين بيماری فقط مختص موجود های زنده ایی است كه ما می توانيم آنها را ببينيم ؟ قطعا خير ، برای مثال انگل ها و ويروس ها و يا حتی باكتری ها ممكن است كه اثرات مخرب خود را بر سامانه جاندار بگذارد ، اما مبحث بعدی در مورد روش های ديگر انتقال آن است كه ميتوان از اجسام آلوده به انسان منتقل شود ، برای مثال مايعات آلوده و مواد غذایی دارای ميكروب و ارگانسيم های محيطی منجر به انتقال بيشتر اين نوع از بيماری به بدن انسان ميشود .

بيماری های عفونی چيست ؟ راهكار درمان های آن

پيامد های بيماری های عفونی :

يكی از مهم ترين بخش های درمان اين نوع بيماری ها ميزان آگاه بودن شما نسبت به اين نوع بيماری است كه بايد شما قبل از آنكه آن اوج بگيرد آن را متوقف كنيد ، اما چگونه ؟ در ادامه بيشترين علائم در افراد را برای شما ذكر كرده و راه حل آن و يا حتی جلوگيری‌ آن را برای شما عنوان خواهيم كرد :

بيماری های عفونی چيست ؟ راهكار درمان های آن

  • داشتن تب : يكی از شايع ترين علائم عفونی در هر فرد بيمار كه 90 درصد افراد با آن مواجه ميشوند داشتن تب بسيار بالا است كه اين مورد يك هشدار جدی در بدن فرد است و اما به چه معنا است ؟ به آن معنا خواهد بود كه بدن فرد با عوامل بيماری‌ زا و قدرتمند در حال مبارزه است و در حين اين حالت در برخی از اعضای ميزان دما بالا خواهد رفت . ( راه های درمان آن را ميتوان به آن صورت عنوان كرد كه در ابتدا يك پارچه خيس را برداشته و موقعی كه به دمای محيط رسيد بر رؤی پای بيمار گذاشته و اين عمل را چند بار تكرار كنيد ، در صورت آنكه فرد دچار تب و لرز شديد شد سريعا به دكتر مراجعه كنيد و در صورت پايين نيامدن ميزان دمای بدن سريعا به پزشك مراجعه كنيد ، توجه فرماييد اگر اين موارد را ناديده بگيرد منجر به تشنج سيستم عامل بدن خواهد شد )

 

  • خستگی و درد های عظلانی : يكی ديگر از عوامل بسيار آشكار در بين افراد بی حوصلگی و يا درد های بی مورد و خستگی مدام است كه در عين واحد وقتی‌ افراد با آن مواجه ميشوند به آنها توجهی نميكنند ، توجه داشته باشيد در اين مواقع ياخته و سلول های محافظت كننده سيتسم عامل بدن شما كاملا كاهش يافته و در عملكرد خود ضعيف شده اند و شما بايد دارو های نظير ويتامين های دسته B و d و كلسيم و D را مصرف كنيد . ( راه های جلوگيری آن است كه اگر اين علادم را در بدن خود احساس كرديد كافی است كه قرص های ضد عفونی را مصرف كنيد ، توجه داشته بشايد كه در برخی‌ از مواقع نياز به آزمايش دادن است و افراد با اين كار ميتوانند اطمينان بسيار زيادی را حاصل فرمايند )

 

  • سرفه : در گير شدن مجاری تنفسی ( ريه و مژك ها آن و نای و لوله مری و … ) در اين مورد بسيار طبيعی و خطرناك است و حتما فرد بايد آن را دست كم نگيرد ، چرا ؟ درگير شدن ريه ها و يا ورود عفونت ها به آن قسمت ميتواند اولين و آخرين علل در شما باشد و بسيار مرگبار خواهد بود ، پيشنهاد ما به شما اين است در صورت تشخيص مناسب اين نوع سريعا به پزشك مراجعه كرده و با درخواست بررسی ريه و آزمايشات مورد نياز اين عمل را كنترل و يا به نحوه ایی از آن جلوگيری كنند .

 

در چه عواملی افراد بايد به پزشك مراجعه كنند ؟

تا به اينجای مقاله ديد كلی نسبت به موضوع پيدا كرده ايد و حال نوبت آن رسيده است كه جوانب بسيار گسترده ایی را در دامان ديد خود افزوده كنيم ، تمام موارد و علائمی كه در بالا برای شما ذكر شده عواملی بسيار آشكار بوده كه در همه افراد جامعه اتفاق اقتاده است و نكته جالب آن خواهد بود كه منشا آن عوامل آلوده خواهد بود و يا در برخی‌ از موارد از ويروس و يا باكتری ها منشا گرفته است ، اما در برخی از موارد كه در ادامه آنها را معرفی خواهيم كرد سريعا بايد به پزشك مراجعه شود و در غير اين صورت با مشكات بسيار جدی مواجه خواهيد شد :

بيماری های عفونی چيست ؟ راهكار درمان های آن

1 – گازگرفتگی توسط حيوان : يكی از عواملی خطرناكی كه افراد بعد از آن بايد سريع به پزشك مراجعه كنند گاز گرفتی‌توسط حيوانات درنده و يا حيوانات اهلی است كه افراد بايد آن را جدی بگيرند ولی چرا‌ ؟‌ خب نام اين نوع بيماری‌ را كه بسيار رايج و خطرناك است را هاری می نامند كه يكی از كشنده ترين عوامل عفونی است و با اثر گذاشتن مستقيم بر فعاليت مغز ، آن را مختل ميكند . ( توجه داشته باشيد در صورتی كه حيوانی شما را گاز گرفت سريعا به اولين مركز پزشكی رفته و از پادزهر و واكسن های مورد نياز استفاده كنيد )

 

2 –  سر درد شديد به همراه تب : يكی ديگر از عواملی كه باعث آشفته حال بودن شما خواهد شد ، سردرد های مكرر و طولانی است كه فرد در زمان اوليه آن را مشكلاتی همچون سينوزيت و … تلقی ميكند ،‌ البته بايد توجه داشته باشيد بسياری از بيمار ها فكر ميكنند كه تب به همراه سردرد منطقی و جای مشكلی ندارد در صورتی كه كاملا در اشتباه هستند ، عوامل بيماری زا وقتی بسيار منشا بگيرند عملكرد سيستم های ديگر را مختل و به آنها منتقل ميشوند در اين نوع با اثر گذاشتن بر گيرنده های مخصوص سلول ها پيام های اشتباه ميفرستند كه باعث خود آزاری فرد ميشود .

 

3 – مختل شدن در ديدن به صورت بسيار ناگهانی : به صورت كلی در همه موارد وقتی عملكرد سيستم دفاعی فرد به صورت ناگهانی از كار می افتد و يا اينكه كاهش يابد توجه داشته باشيد كه مشكل بسيار جدی است ، در اين مورد بيماری عفونی مورد نظر به گيزنده های نوری چشم و ماده حساس به نور آن شده و عملكرد آن را مختل كرده است .

 

 

منشا بيماری های عفونی از كجا شروع ميشود :

بيماری های عفونی چيست ؟ راهكار درمان های آن

در ابتدای اين مقاله تمام جوانب كلی برای شما عنوان شد و عوامل اصلی كه اين نوع از بيماری ها را منشا ميدهد نام بده شد ، اما ما برای يكبار ديگر آنها را برای‌ شما نام خواهيم ، اگر به خاطر داشته باشيد اولين مورد در رابطه با عوامل های ميكروبی و سطح های آلوده است كه فرد با تماس قرار گرفتند با آنها موجب افزايش ورود اين نوع از بيمار‌ی ها خواهد شد ، دومين مورد منشا گرفتن از حيوانات خواهد بود كه در قسمت بالایی‌مطالب به نوعی از اين حيوانات اشاره ایی كرده ايم و اما در ادامه قرار است كه هر يك از انها را به صورت گسترده باز كرده و هر يك از آنها را به صورت مفيد مورد بررسی قرار دهيم :

 

  • تماس مستقيم بين فرد مورد نظر و عوامل بيماری زا : در ابتدا عنوان شود كه منظور از عوامل بيماری زا سطوح آلوده و يا حتی برخی‌ از حيوانات است ، ولی چطور ؟ در ابتدا وقتی بيماری عفونی از يك انسان به يك انسان ديگر منتقل خواهد شد كه باكتری و ويروس مورد نظر بسيار قدرتمند باشد ، اين حالت به چند نوع ممكن است به نمايش در بيايد كه به صورت خلاصه ، عطسه، لمس یا بوسیدن شخصی كه بيمار است موجب آن خواهد شد كه نفوذ پذيری عوامل بيماری زا بسيار زياد شود .

نكته بسيار مهم ديگر آن است كه این میکروب ها می توانند از تماس های بسيار زياد همانند  تماس جنسی نیز منشا بسيار گسترده ایی بگيرد و همانند ايدز كه يكی‌از عومل اصلی آن برقراری ارتباط جنسی است . شخص ناقل میکروب ممکن است هیچ گونه علائمی از بیماری نداشته باشد، اما براحتی می تواند ناقل باشد  .

برخی از افراد در سطح پوست خود دچار خراشيدگی جزئی و يا حتی عمقی آن هستند ، پيشنها ما به اين افراد آن است كه حتما زخم خود را هر روز شست و شو دهد و آن را پانسمان كند ولی چرا ؟ توجه كنيد كه در اطراف پيرامون ما عوامل بيماری زا بسيار زيادی در حال رشد و تكثير هستند ( افرادی كه حيوانات خانگی دارند اين مورد بايد بسيار جدی گرفته شود و در غير اين صورت فرد به صورت مستقيم ضرر خواهد كرد )‌ ، حال عوامل بيماری زا به محل آسيب ديده وارد و انشار و تكثير خود را در آن ادامه ميدهد كه باعث بيماری های عفونی خواهد شد .

 

  • تماس های غير مستقيم : در مطلب بالایی‌ما انواع باكتری ها را در محلی كه زنده هستند را بررسی كرده ايم و اما در تماس غير مستقيم بر اشيایی كه هيچ گونه فعاليتی ندارند اثر پذيری دارد ، برای‌ مثال روميزی و دفتر و مداد و … هر گونه اشيایی كه ما ميتوانيم به آن دست بزنيم ممكن است كه حاوی ويروس باشد ، اما عوامل بيماری زا چگونه ممكن است كه به بدن ما منتقل شود ؟ با يك مثال ساده آن را شرح خواهيم داد ، تصور كنيد وارد كلاس شده ايد و در كلاس را با دستگيره ایی كه قبل از شما فردی كه آنفلونزا داشته است با آن تماس برقرار كرده ، باز كرده ايد و باكتری و ويروس به دست شما منتقل شده و به راحتی ممكن است كه به بدن شما ورود يابد .

بيماری های عفونی چيست ؟ راهكار درمان های آن

  • نيش حيوانات ( مختص حشرات : يكی ديگر از عوامل های مهم نيش حشرات است كه حاوی عوامل بيماری زا هستند ( برای مثال پشه و مگس و كك و شپش و … ) ، داخل برخی از نيش اين نوع حشره ها عواملی همچون مالاريا و … وجود دارد كه منجر به آن خواهد شد كه بيماری های عفونی كه در حاوی نيش حشرات وجود داشته به بدن بيمار وارد شود .

 

چگونه بيماری‌عفونی خود را تشخيص دهيم ؟

بيماری های عفونی چيست ؟ راهكار درمان های آن

راه های بسيار متنوعی وجود دارد كه اين نوع از بيماری‌ ها را تشخيض دهيد ولی پيشنهاد ما به شما آن است كه در صورت مواجه با هر يك از اين نوع علائم سريعا به پزشك مراجعی كنيد ؛ پزشك مورد نظر به شما فرم آزمايشگاهی داده  شما بايد آزمايش دهيد و اين نوع اولين راهكار تشخيص عفونت است ، ولی در عواملی همچون بيوپسی  نمونه از بافت های شما برداشته شده ( با توجه به نظر پزشك و آزمايش های مورد نظر ) و بر روی آن آزمايش هایی اعمال خواهد شد ، برای درك راحت اين موضوع يك مثال ساده خواهيم زد :  برداشتن بيوپسی بافت ريه ميتواند منجر به نشان دادن انواع قارچ هایی که منجر به نوع خاصی از سرطان ريه ميشود را نشان داده و برای مهار كردن آن اغدام هایی‌ صورت گيرد . ( يكی ديگر از راه های ساده كه به آن را بسيار شرح نداده ايم استفاده نكردند از اشعه ايكس و يا همان عكسبرداری است كه در مواقع تخصصی تر و ضروری از آن استفاده ميشود )

 

سخن پايانی : اميداور هستيم از اين مقاله از سايت برتر آموز نهايت بهره را كسب كرده باشيد ؛ در انتهای مطلب ذكر چند نكته مهم در رابطه با مقاله كه بايد به آنها بسيار توجه كنيد ، اول آنكه در هر يك از موارد خود درمانی  انجام ندهيد و قطعا بدانيد كه اين نوع عمل ضربه ایی بسيار بزرگ را به شما خواهد زد ، در مورد دوم بدانيد كه برخی از حيوانات خانگی دارای عوامل آلوده بسيار زيادی هستند كه منجر به ورود يافتن باكتری‌ و ويروس هایی به بدن شما ميشود پس حيوان خود را خيلی تميز شست و شو دهيد .

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *