هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

رايج ترين بيماری های چشم + راهكار درمان آنها و جلوگيری از آنها

دسته بندی : سلامت
1400/08/06

همانطور كه همه ی ما افراد ميدانيم چشم يكی از اعضای حساس بدن ما است كه ، آسيب هایی كه ممكن است به آن برسد غير قابل برگشت و درمان است ( البته در برخی از مواقع ) ما در اين مقاله از سايت برتر آموز قصد بر شرح دادن بيماری های چشم را برای شما داريم ؛ توجه داشته باشيد تمام اطلاعات بروز است و از منابع جديد پژوهش شده است .

چشم همه ی ما انسان ها در بازه زمانی مختلف دچار اختلالاتی و يا درگيری با ويروس هایی و … دچار ميشود كه اكثر افراد از اين موارد نا آگاه و همين امر باعث اشتباهات جبران ناپذيری در سلامت فرد ميشود ، قبل از آنكه سراغ مطالب اصلی برويد بايد به شما گوشزد شود كه اگر فقط ميخواهيد از اين نوع بيماری ها اطلاع يابيد آن را به دقت بخوانيد و يا اينكه اگر يكی از اين عوارض را در چشم خود حس ميكنيد سريع به پزشك مراجعه كنيد .

 

اجزای تشكيل دهنده چشم ( ساختار كره چشم ) :

برای اينكه درك شما از اين موضوع بهتر شود بد نيست كه با ساختار كره چشم آشنا شود ، به اين دليل كه برای توضيح دادن برخی‌ از بيماری ها بايد اجزای كره چشم را بدانيد و يا حداقل كارایی و كاربرد آن را بدانيد ، اجزای كره چشم عبارت اند از :

ساختار كره چشم انسان و بيماری های ناشی از آن

  • قرنيه ( بيرونی ترين لايه چشم ) : بافت شفاف كه جلوی چشم قرار دارد و انحنا هایی در آن ديده ميشود ( انحنا ها را ميشود با دستگاه ديد ) ، به صورت كلی قرنيه دروازه نور می نامند ( محلی اصلی ورود نور كه قرنيه است ) .
  • صلبيه ( بيرونی ترين لايه چشم ) : پرده ایی سفيد رنگ و محكم است .
  • زلاليه ( بخشی كه جلوی عدسی قرار دارد ) : يكی از عوامل مهم چشم زلاليه است كه مايع شفاف رنگی همانند قرنيه است ، اما كاربرد اين عضو چشم رساندن اكسيژن و مواد غذایی به عدسی و قرنيه و مواد دفعی را به رگ های خونی وارد ميكند .
  • مشميه ( بخشی بين عنبيه و صلبيه ) : بخشی پر از رنگ دانه است و مويرگ های خونی در آن قرار دارد كه شما نميتوانيد آنها مشاهده كنيد .
  • جسم مژگانی : بخش حلقوی مانند است كه عنبيه و مشميه را با توجه به جسم مژگانی به يكديگر اتصال ميدهد .
  • عنبيه : بخش رنگين چشم است كه همه ما افراد ميتوانيم آن را مشاهده كنيم ، درون آن سوراخی وجود دارد كه به آن مردمك ميگويند . ( عنبيه ماهيچه هایی دارد كه غير ارادی است ، برای مثال در نور زياد مردمك تنگ و در نور زياد ضخيم ميشود و شما ميتوانيد اين عمل را آزمايش كنيد ، كافی است كه رو به روی آينه بياستيد و چراغ اتاق يا … را خاموش كنيد و كافی است كه به آينه نزديك شويد و چراغ قوه در آينه بياندازيد و مشاهده خواهيد كرد كه مردمك شما جمع و پهن ميشود )
  • شبكيه : داخلی ترين بخش چشم است كه درون آن سلول هایی به نام ( مخروطی و استوانه ایی ) وجود دارد كه ميتوانند ميزان وضوح تصوير را برای شما تغيير دهد ، توجه داشته در شبكيه ماده حساس به نور وجود دارد كه با تجزيه شدن آن ميتوانيد تصاوير را ببينيد . ( توجه داشته باشيد كه ماده حساس به نور با ويتامين A ساخته ميشود به همين دليل است كه پزشكان توصيه ميكنند ميوه هایی با ويتامين آ مصرف كنيد )

 

 

رايج ترين بيماری های چشم :

تا به اينجای مقاله با ساختار كره چشم آشنا شده ايد ( البته با بخش های مهم آن كه بايد از آن ها اطلاع داشته باشيد ) ، حال نوبت آن فرا رسيده است كه به بيماری های چشم بپردازيم ، توجه داشته باشيد كه اگر شما احساس مكنيد علائم يكی از آنها داريد سريعا به پزشك مراجعه كنيد :

نزديك بينی : يكی از رايج ترين بيماری های چشم نزديك بينی است كه همه ما افراد حداقل يك بار اسم ان را شنيده ايم اما شايد شما علل آن را نميدانيد ، توجه بفرمايد همانطور كه در ساختار كره چشم برای شما توضيح داده شده بود قرنيه و عدسی انحنا هایی دارند كه باعث آن خواهد شد كه پرتو های نور با برخورد كردن به آن همگرا شوند و بر روی شبكيه متمركز و در آخر شما بتوانيد اجسام را ببينيد ، اما علل اين يماری آن است كه كره چشم شما بسيار بزرگ است و علاوه بر آن با برخورد پرتو های نور با قرنيه و عدسی بر جلوی شبكيه  متمركز ميشود . ( چشم شما در اين حالت همگرا است و بايد عينك های واگرا نصب كنيد )

دوربينی : يكی ديگر از رايج ترين بيماری‌ های چشم دوربينی است كه همه ما افراد همانند نزديك بينی آن را حداقل يكبار شنيده ايم ولی دوربينی با آن بلعكس است ، در وربينی كره چشم شما كوچك است و علاوه بر آن چشم شما واگرا است و بايد عينك های همگرا استفاده كنيد و علاوه بر آن با برخورد پرتو های نور به عدسی و قرينه بر عقب شبكيه متمركز ميشود . ( چشم شما واگرا است و بايد عينك همگرا استفاده كنيد )

آستيگمات : اما بيماری ديگری كه شايد همه شما آن را شنيده باشيد آستيگمات است ؛ توجه بفرماييد برخی‌ از افراد اين بيماری را نزديك بينی می نامند كه اشتباه است ، علل پيدايش اين بيماری آن است كه قرنيه و عدسی شما ناهموار است و وقتی پرتو های نور با آن برخورد ميكند ناهموار و وقتی روی شبكيه متمركز ميشود نا منظم است همين امر باعث ميشود شما  اجسام را تار ببينيد .

بيماری های چشم و اثرات مخرب آنها

آب مرواريد : آب مرواريد ارتباط مستقيمی با چشم دارد ، اگر بخواهيم به صورت واضح اين مشكل را برای شما توضيح دهيم آن است كه فضای ابریی مانندی در جلوی قرنيه شما تشكيل داده ميشود و نميگذارد نور كافی از دروازه نور ( قرنيه ) عبور كند و بر روی شبكيه متمركز شود و همين امر در ديدن فرد اختلال ايجاد ميشود و فرد به صورت كامل به مشكل برخورد ميكند ،‌ اما برخی از علائم آن عبارت اند از :

  1. تار ديدن اجسام ( اين مورد همانند آستيگمات است كه افراد دچار اختلال در ديدن ميشود )
  2. ديدن در شب
  3. تغييرات بسيار زياد در نمره چشم و عينك ها
  4. سختی در ديدن اجسام نورانی

 

  • پير چشمی : اين مورد يكی از با بقيه بيماری كمی متفاوت است ، دليل آن است كه با افزايش سن دچار اين بيماری خواهيد شد ، علل آن است كه قرنيه جسم با افزايش سن از قطر آن كاهش می يابد و باعث خطا در ديدن ميشود ، توجه داشته باشد پير چشمی نوعی دوربينی است .

 

  • گلوكوم : يكی‌ از موارد بسيار مهم در بيماری های‌ چشم است به آن دليل كه به عصب بينایی مربوط ميشود و پيدايش آن به آن صورت است كه گلوکوم منجر به افزايش درون مایع چشم شده که این سبب به صورت بسيار آشكار و  به طور واضح به عصب بینایی مسئول انتقال تصاویر به مغز آسیب ميرساند و دچار اختلال خواهد شد  . علل پيدايش اين بيماری‌ را ميتوان باعث اختلال ديد در شبكيه شود به‌ آن صورت كه مايعات داخل شبكيه افزايش يافته و دچار اختلال خواهد شد .

 

  • رتینوپاتی دیابتی : يكی‌ از بيماری های ديابتی و به صورت آشكار از نوع ديابت است ، به آن دليل كه با افزايش بيماری ديابت به رگ های‌ خونی چشم فشار و باعث پارگی آن خواهد شد . آسب رسانده به رگ های خونی گسترش یافته در سراسر بافت های حساس به نور شبکیه كه باعث ديدن اجسام ميشود ، بر روی چشم تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۱ یا ۲ می توانند به این بیماری چشمی دچار شوند .

 

  • شب كوری : يكی ديگر از بيماری مضر چشم است ، همانطور كه از اسم آن پيداست شما نميتوانيد ديد قابل توجهی در شب داشته باشيد و يا به نوعی در نور كم قادر به ديدن اجسام به صورت واضح نيستيد ، این بیماری به عنوان یک بیماری بسيار جدی و خيلی مهم حساب برده نمی شود  و بیشتر به عنوان علائم برخی از مشکلات چشمی مانند نزدیک بینی درمان شده به شمار می رود .
  • بيماری های چشم و اثرات مخرب آن
  •  توضيحات بيشتر ( گلوكوم )  آب سياه : آب سياه را ميتوان يكی از دردناك ترين بيماری های چشم عنوان كرد كه معالجه نكردن به موقع آن باعث عوارض بسيار سنگين خواهد شد ، در اين مورد مايع زلاليه ( همانطور كه در ساختار كره چشم توضيح داده شد ماده ایی ترشح ميشود كه به عدسی و قرنيه مواد غذایی ‌و اكسيژن می رساند )‌ ، علل اين مورد آن است كه مايع زلاليه به صورت مرتب توليد ميشود و همين امر باعث آن خواهد شد كه منافذ قرنيه بزرگ شده و در دور عنبيه وارد خون شده و به همين دليل مايع دفعی به رگ های خونی مسدود ميشود ، فشار مايع داخل چشم افزايش داده ميشود ، كه بيماری آب سياه ساخته ميشود ، وقتی به اين بيماری دچار شويد خود شما ميزان افزايش زلاليه را احساس خواهيد كرد .

 

سخن پايانی :

اميدوار هستيم از اين مقاله از سايت برتر آموز نهايت بهره را كسب كرده باشيد ، در انتهای اين مطلب بايد چند نكته را گوشزد كنيم ، اولين نكته آن است كه ساختار چشم را كامل مطالعه كرده و برخی‌ از اجزای مهم آن را بدانيد و دومين نكته بسيار مهم آن است كه برا‌ی دچار نشدن به اين نوع بيماری ها بايد چشم های خود را در اثر محرك های بسيار مناسب ( ميزان نور مناسب ) قرار دهيد و توجه داشته باشيد ميوه هایی و يا مواد غذایی با ويتامين آ مصرف كنيد كه باعث افزايش ساخت ماده حساس به نور ميشود و باعث افزايش بينایی شما ميشود .

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *