هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تاثیر اسم سایت در سئو چیست؟

تاثیر اسم سایت در سئو چیست؟ (  بر اساس قوانین گوگل 2024 )

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1403/02/31

همیشه در مورد تاثیر نام مناسب در سئو یک سایت اطلاعات متناقض زیادی وجود دارد.

با مطالعه این پست آموزشی می‌توانید یک بار برای همیشه پاسخ سوال خود را پیدا کنید.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه آموزش سئو سایت. معمولا یکی از سوالات رایج در طراحی و راه اندازی سایت « تاثیر اسم سایت در سئو چیست؟ » می‌‌باشد. قبل از پاسخ به این سوال باید بگوییم که کلمات کلیدی پرکاربرد و رایج در حال حاضر ثبت شده‌اند و اگر بخواهید سایت راه اندازی کنید و دامنه اختصاصی ثبت نمایید، باید به سراغ کلمات کلیدی رایج لانگ تیل بروید. البته در دوره آموزش سئو برترآموز، چند تکنیک برای مذاکره با دامنه ثبت شده و بدون سایت آموزش خواهیم داد که در ادامه به آن نیز اشاره خواهیم کرد.

استفاده مستقیم از عبارت کلیدی در سئو تاثیر گذار است؟

بر اساس تحقیقات ما و بررسی چندین سایت مختلف، دامنه به صورت مستقیم روی سئو سایت تاثیر گذار نیست. برخی از افراد فکر می‌کنند که اگر دامنه ایکس را خریداری کنند، حتما نتیجه عالی می‌گیرند که از اساس اشتباه است. چرا که فرآیند و مسیر رسیدن به کلمات کلیدی بسیار مهم است. برخی مواقع اگر افراد از عبارت کلیدی سخت در دامنه خود استفاده کنند، مسیر رسیدن به کلمات کلیدی سختتر هم خواهد شد. چرا که رقبا به صورت جدی روی آن تلاش کردن و رسیدن به اعتبار روی آن بسیار سخت است. به عنوان مثال فرض کنید که شما یک سایت در حوزه آموزش وردپرس دارید. اگر بخواهید آدرس سایت خود را Amoosesh WordPress بگذارید، کار سختی در پیش خواهید گرفت.

چرا که گوگل در ابتداء شما را به عنوان یک سایت معتبر شناسایی نخواهد کرد. به همین دلیل مسیر سختی برای برندینگ و سئو سایت خود در پیش خواهید داشت. با در نظر گرفتن تمامی این نکات باید بگوییم که دامنه شامل کلمات کلیدی تاثیر غیر مستقیم در سئو سایت به صورت بلند مدت خواهد داشت. اما اگر یک دامنه نامناسب استفاده شود در کوتاه مدت برای ثبت آن چالش خواهید داشت. از طرفی برای هر دامنه 4 آدرس و حالت متفاوت وجود دارد که باید به یک سایت ختم شود. با مطالعه بخش بعدی منظور ما را بهتر درک خواهید کرد. برخی مواقع افراد اسامی برندهای معروف را انتخاب می‌کنند و سعی می‌کنند که با یک تغییر ساده و استفاده از آدرس خاص به رشد بهتری دست پیدا کنند. در صورتی که گوگل نسبت به این موضوع مشکوک خواهد بود و برای شما چال ایجاد می‌کند.

استفاده مستقیم از عبارت کلیدی در سئو تاثیر گذار است؟

دامنه یک سایت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای درک بهتر پاسخ به سوال « تاثیر اسم سایت در سئو چیست؟ » لازم است که اجزای مختلف دامنه را بشناسید و بدانیم که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم. هر دامنه از 4 بخش اصلی تشکیل خواهد شد که عبارتند از پروتکل، زیر دامنه، دامنه اصلی سایت و TLD . سئوکاران کم تجربه فکر می‌کنند که یک دامنه سایت شامل دامنه اصلی است و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا آن را به بهترین شکل ممکن و شامل کلمات کلیدی انتخاب کنند. در صورتی که اشتباه فکر می‌کنند. در ادامه با بررسی دقیق هر یک شما درک عمیقی در سئو سایت با استفاده از آدرس و دامنه سایت منتقل خواهیم کرد.

1.    پروتکل دامنه « Hypertext Transfer Protocol Secure »

زمانی که شما قصد ثبت یک دامنه دارید، برای پروتکل خروجی دامنه چندین انتخاب متفاوت خواهید داشت. شایعترین و شاید امن‌ترین پروتکل در حال حاضر HTTPS می‌‌باشد. این پروتکل در سئو سایت شما نیز تاثیر گذار است و سایت را به عنوان یک مرجع امن معرفی خواهد کرد. در صورتی که پست آموزشی « چرا باید از پروتکل SSL استفاده کنیم؟ ( همه چیز درباره SSl  ) » مطالعه کنید، منظور ما را بهتر درک خواهید کرد. اگر به دنبال یک دامنه قوی برای سئو سایت خود می‌باشید صرفا اسم سایت اهمیتی ندارد. بلکه سایت را باید به صورت یک پکیج کامل بررسی کنید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

برخی مواقع پروتکل دامنه یا بهتر است که به بگوییم پروتکل شبکه برای رقابت روی یک دامنه ثبت شده تغییر می‌کند. در این صورت شما نمی‌توانید از این موقعیت برای رشد خود استفاده کنید. بلکه در لیست موارد خطرناک گوگل قرار خواهید گرفت. چرا که بیشتر فیشینگ اطلاعاتی بانکها دقیقا با همین تکنیک انجام می‌شود. با تغییر یک حرف ساده و یک بخش کوچک از پروتکل مسیر اصلی تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال پروتکل UDP و یا پروتکل SSH شاید در کوتاه مدت به سئو سایت برای جذب ورودی روی یک صفحه خاص کمک کند، اما در بلند مدت روی دامنه اصلی تاثیر گذار خواهد بود. دقت کنید که دو پروتکل نام برده شده نیاز به شخصی سازی دارد و به صورت مستقیم قابل استفاده نیست. به دلیل جلوگیری از فیشینگ اطلاعات این روش کامل توضیح داده نشده است.

2.    زیر دامنه « Subdomain »

اگر دقت کرده باشید قبل از اسم سایت گاها عبارت WWW قرار دارد، که این بخش به معنای زیر دامنه می‌‌باشد. زمانی که زیر دامنه که یک بخش اصلی از دامنه برای مدیریت بهتر یک سایت می‌‌باشد، تغییر کند از منظر گوگل اساس یک سایت به صورت کامل تغییر کرده است. به دو آدرس mail.cs.example.edu و www.cs.example.edu نگاه کنید. هر دو آدرس می‌تواند برای دو صفحه یک سایت قرار داده شود و یا دو آدرس کاملا متفاوت در نظر گرفته شود. برای اینکه بتوان مسیر ورودی افراد را تغییر داد و به سمت یک صفحه جدید هدایت کرد. بهترین کار این است که زیر دامنه مرتبط آن را پیدا کنید و بر اساس آن تغییرات مورد نظر خود را اعمال نمایید. در این صورت می‌توانید هر دامنه‌ای را حتی دامنه ثبت شده را به سادگی در قالب یک سایت جدید بالا بیاروید.

البته یک متخصص سئو تکنیکال زمانی که دامنه اصلی خود را ثبت می‌کند، زیر دامنه آن را به نحوی مدیریت می‌کند که سایت رقیب و یا افراد فریبکار از این بخش استفاده نادرست نداشته باشند. در صورتی که سراغ منابع رفرنس سئو تکنیکال بروید و در مورد « Vanity Domain » تحقیق انجام دهید، متوجه خواهید شد که چگونه می‌توان یک سری دامنه به صورت پوچ قرار داد تا هیچ کس نتواند دامنه ثبت شده توسط شما را دستکاری کند. به عبارت دیگر دامنه به نحوی مدیریت می‌شود که هیچ کس توانایی کپی و یا ایجاد یک زیر دامنه جدید برای جذب مخاطب را ندارد. البته بررسی پست آموزشی « سئو تکنیکال چیست؟ نکات تجربی سئو تکنیکال + موارد اصلی » خالی از لطف نخواهد بود و دید مناسبی از سئو تکنیکال به شما میدهد.

  زیر دامنه « Subdomain »

3.    دامنه اصلی سایت

اگر پاسخ سوال « تاثیر اسم سایت در سئو چیست؟ » از یک سئوکار کم تجربه بپرسید، معمولا اطلاعاتی که به شما میدهد در این رابطه است. زمانی که فرد قصد داشته باشد از یک کلمه کلیدی خاص در دامنه خود استفاده کند و این دامنه قبلا ثبت شده باشد، به سراغ تغییر در لاتین آن خواهد رفت تا دامنه را به نام خود ثبت کند. برخی مواقع اجازه ثبت چنین دامنه ای داده نمی‌شود و برخی  مواقع نیز فرد به سادگی می‌تواند یک کلمه کلیدی خاص را به نامی دیگر ثبت کند. عنوان مثال یک  شخص سایت برترآموز را به آدرس bartaramouz وجود دارد می‌تواند به صورت bartaramooz نیز ثبت کند. در این صورت او بزرگترین اشتباه را کرده است.

چرا که برای کسب ورودی روی سایت برترآموز باید هزینه بسیار زیادی کند و به این سادگی نیز رتبه سایت برترآموز را کسب نخواهد کرد. به همین دلیل است که تاثیر سایت در سئو با توجه به هدف آن مشخص می‌شود. یک قانون و پاسخ کلی برای دریافت ورودی روی یک آدرس خاص وجود ندارد. زمانی که قصد انتخاب نام برای سئو سایت خود دارید، باید تمام رقبای این اسم را در چند حالت مختلف بررسی کنید. اگر عبارت شازده کوچولو را جستجو کنید، ده ها سایت مشاهده خواهید کرد. سایت اول ویکی پدیا می‌‌باشد و دیگر سایت‌ها همه با یک لاتین متفاوت سعی در کسب ورودی دارند. اگر بتوانید اسم مورد نظر خود را یک اسم با رقابت کم و اندکی شناخته شده انتخاب کنید، نتیجه به دست آمده در بهترین حالت ممکن خواهد بود.

4.    دامنه سطح بالا یا TLD

آخرین جزئی که در بررسی پاسخ سوال « تاثیر اسم سایت در سئو چیست؟ » باید بررسی کنیم، دامنه سطح بالا یا Top-level domain می‌‌باشد. در این بخش شما به دنبال دسته بندی سایت خود بر اساس یک سه پارامتر می‌باشید. دامنه کشورها، دامنه شبکه اطلاعاتی و دامنه چند ارگان ثبت شده در شبکه اینترنت جهانی. به عنوان مثال در آدرس https://bartaramouz.ir عبارت « IR » به آیکان معروف است که توسط آیانا ثبت و تنظیم می‌شود. البته اگر در ادبیات عمومی سئو به دنبال پاسخ این سوال بگردید، با عبارت پسوند دامنه می‌توانید در مورد آن اطلاعاتی به دست آورید. زمانی که صحبت از Country code Top-level Domain می‌شود، منظور ما پسوند دامنه کشورها می‌‌باشد. زمانی که شما پسوند دامنه IR را انتخاب می‌کنید به این معنی است که سایت مورد نظر از طریق خاک ایران مدیریت و سئو می‌شود.

در این صورت برای استفاده از برخی خدمات گوگل ادز دچار چالش خواهید شد و انواع محدودیت را تجربه خواهید کرد. چالش اصلی زمانی است که شما بخواهید برخی از ابزار سئو را به کار گیرید و سایت خود را مدیریت نمایید با محدودیت مواجه خواهید شد. از طرفی برخی پسوند دامنه‌ها مانند .gov برای وب سایت‌های دولتی به ثبت رسیده است. شما می‌توانید دسته بندی خاص خود را در لیست زیر بررسی کنید و بر اساس نیاز خود این پسوند را ثبت نمایید.

‎.gov (مخفف Government) برای وبسایت‌های دولتی

. Biz ( برگرفته از business ) برای وبسایت‌های تجاری

‎.edu (مخفف Education) برای وبسایت‌های آموزشی

‎.org (مخفف Organization) برای وبسایت‌های سازمانی

.mobi ( مخفف Mobile ) برای تمامی سایت هایی که در حوزه موبایل فعالیت دارند

‎.net (مخفف Network) برای وبسایت‌های اینترنتی

‎.com (مخفف Company) برای وبسایت‌های شرکتی

‎.mil (مخفف Military) برای وبسایت‌های نظامی

onion. برای وبسایت‌های شبکه تور

دامنه سطح بالا یا TLD

چگونه اسم سایت انتخاب کنیم که راحت رتبه بگیرد؟

تا این قسمت به صورت فنی و دقیق پاسخ به سوال « تاثیر اسم سایت در سئو چیست؟ » پرداختیم. حال قصد داریم چند نکته کلی به شما آموزش دهیم که در انتخاب اسم برای سایت خود موفق عمل کنید و بازدهی بالایی نیز به دنبال داشته باشید.

  • اسم سایت نمادی از کسب و کار شما باشد و حوزه کاری شما را به تشریح کند
  • در صورت امکان از کلمه کلیدی با ورودی بالای در دامنه خود استفاده نمایید
  • تا جایی که ممکن است که اسم شما برای مخاطب ساده باشد تا به سادگی در ذهن قرار گیرد
  • اسامی مخفف نیاز به تبلیغات گسترده دارد و برنامه ریزی دقیق محتوایی دارد که قبل از انتخاب دامنه باید لحاظ گردد
  • سعی کنید نوشتار انگلیسی و فارسی دامنه به نحوی باشد که شخص آن را به سادگی درک کند و برای نگارش آن چالش نداشته باشد
  • استفاده از عدد، خط تیره و علائم اختصاصی در دامنه ممنوع است و می‌تواند سئو سایت شما را با چالش مواجه کند
  • سعی کنید دامنه خود را به نحوی انتخاب کنید که در صورت نیاز به گسترش چالش و مشکلی نداشته باشید
  • برای انتقال اعتبار یک دامنه قدیمی به دامنه جدید حتما از نظرات و راهنمایی یک متخصص سئو تکنیکال استفاده کنید تا با چالش مواجه نشوید و ارزش محتوایی و اعتبار دامنه اصلی را حفظ کنید

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت اجمالی اما کاربردی در مورد پاسخ به سوال « تاثیر اسم سایت در سئو چیست؟ » صحبت کردیم. با توجه به اطلاعات ارائه این بخش، ممکن است سوال و یا چالشی برای شما به وجود بیاد که می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح کنید تا همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را ثبت کنند. برخلاف باور عموم که فکر می‌کنند انتخاب یک دامنه کار ساده است، باید زمان و انرژی بسیار زیادی برای آن صرف شود. در غیر این صورت سئو و یا مدیریت دامنه در آینده برای شما دشوار خواهد بود. در نهایت به یاد داشته باشید که انتخاب یک دامنه تکراری و یا با رقابت بسیار بالا زمان رشد شما را افزایش میدهد و حتی هزینه جانبی شما را زیاد خواهد کرد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *