هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تاثیر IP اختصاصی در سئو سایت

تاثیر IP اختصاصی در سئو سایت

دسته بندی : دسته‌بندی نشده
1402/07/17

امروزه برای رشد یک سایت از ترفندهای بسیار زیادی استفاده می‌شود.

در این مقاله قصد داریم یکی از شایعات حوزه سئو در مورد تاثیر IP اختصاصی در سئو صحبت کنیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید دید جامعی نسبت به این موضوع پیدا کنید و یکبار برای همیشه پاسخ این چالش را پیدا نمایید.

سلام بر دنبال کنندگان برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه آموزش سئو. در این مقاله قصد داریم پاسخ یکی از مهمترین سوالات پرتکرار شما را بیان کنیم. معمولا افراد بسیار زیادی در مورد «تاثیر IP اختصاصی در سئو» از ما سوال می‌کنند. پاسخ این سوال در طول زمان دستخوش تغییراتی گشته است. در گذشته شاید آیپی اختصاصی می‌توانست روی سرعت و همچنین کیفیت سایت شما تاثیر گذار باشد. اما امروزه این شرایط اندکی متفاوت گشته است و شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با بررسی آخرین آپدیت هسته گوگل به پاسخ این سوال فکر کنید. از طرفی زیر ساخت‌های وب نیز دستخوش تغییراتی شده است و امروزه داشتن یک آیپی اختصاصی نمی‌تواند روی قدرت سئو سایت شما تاثیر گذار باشد.

در گذشته به دلیل زیر ساخت‌های ضعیف و الگوریتم‌های سراسر اشکال گوگل و دیگر موتورهای جستجو این موضوع صادق بود. اما امروزه تاثیر IP اختصاصی در سئو نزدیک به صفر است و نمی‌توان آن را به عنوان یک عامل تاثیرگذار قلمداد کرد. در این مقاله قصد داریم که هر یک از پارامترهای تاثیر گذار در سئو یک سایت را بررسی کنیم. از طرفی انواع آیپی مورد استفاده برای سئو یک سایت را نیز تحلیل و بررسی نماییم. دقت کنید که در این بخش هدف ما این است که به تحلیل و بررسی انواع آیپی و همچنین پاسخ سوال «تاثیر IP اختصاصی در سئو» به یک استراتژی جدید در این حوزه دست پیدا کنیم.

امروزه سئو به دلیل پویایی و همچنین آپدیت‌های گسترده خود نیاز به درک عمیق و مطالعه روزانه دارد. با توجه به این موضوع تمام تلاش ما در وبلاگ سایت برترآموز بر این است که تمامی اطلاعات روز این حوزه را تقدیم دنبال کنندگان عزیز خود کنیم.

سئو چیست؟

قبل از اینکه به بررسی پاسخ سوال «تاثیر IP اختصاصی در سئو سایت» بپردازیم. لازم است که به یک درک واحد از سئو برسیم. امروزه افراد بسیار زیادی سئو را با بازاریابی و یا کلید جادویی برای فروش سایت اشتباه می‌گیرند، در صورتی که اینطور نیست و ذات سئو به صورت کلی اندکی متفاوت است. سئو به دانش و مهارت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می‌گویند. البته امروزه سئو پیشرفته شده است و صرفا ان را برای یک سایت استفاده نمی‌کنند. بلکه سئو را به صورت شخصی سازی شده برای الگوریتم‌های جستجو در فضای مجازی نیز استفاده می‌کنند. البته ساختار آن بسیار خلاصه‌تر و همچنین سطحی می‌باشد.

در سئو ما یک سایت را از چند جهت مورد بررسی قرار می‌دهیم و در نهایت بر اساس آن به یک جمع بندی کلی دست پیدا می‌کنیم. زمانی که قرار است سایت به لحاظ فنی مورد بررسی قرار گیرد و برای موتورهای جستجو بهینه سازی شود، در این صورت مطرح کردن سوال «تاثیر IP اختصاصی در سئو سایت» منطقی خواهد بود. اما زمانی که هدف ما از سئو کانتنت و مارکتینگ می‌باشد، شرایط ما کاملا متفاوت خواهد بود. در سئو هدف ما بر این است که یک سایت را به بهترین شکل ممکن و بر اساس آخرین الگوریتم‌های جستجو شخصی سازی کنیم. دقت کنید که سئو یک دانش کاملا پویا و به روز می‌باشد. از طرفی موتورهای جستجو مانند گوگل نیز با آپدیت‌های سریع خود دقت و استراتژی‌های این حوزه را دستخوش تغییرات بسیار زیادی می‌کنند.

به همین دلیل است که پاسخ سوال «تاثیر IP اختصاصی در سئو سایت» در گذشته مثبت بود. اما امروزه پاسخ این سوال کاملا متفاوت می‌باشد. ممکن است که آیپی اختصاصی در استفاده از یک سایت اندک تفاوت‌هایی را ایجاد کند. اما به جرات می‌توان گفت که از نظر سئو با توجه به دانش امروز ما نمی‌توان توقع پیشرفت و یا تغییرات ویژه‌ای داشته باشیم. بر اساس آخرین آپدیت‌های گوگل و همچنین آخرین تغییرات زیر ساخت‌های وی آیپی تاثیر چندانی در سئو یک سایت ندارد و نمی‌توان آن را مورد بررسی قرار داد.

بررسی انواع آیپی موارد استفاده برای سایت

یکی از مهمترین موضوعاتی که در درک پاسخ سوال «تاثیر IP اختصاصی در سئو سایت» باید مد نظر قرار دهید، تعریف آیپی و همچنین انواع آن می‌باشد. IP که مخفف عبارت Internet Protocol است، به نوعی دامنه و مسیر دسترسی به یک سایت می‌باشد. حال اگر بخواهیم بدانیم که تمامی دامنه‌های یک سایت کجا وصل می‌شود، باید به DNS اشاره کنیم. در گذشته معمولا آیپی ها به صورت 4 کاراکتری تعریف میشد. در این صورت یک رشته عددی که با 4 نقطه از یک دیگر جدا می‌شدند برای دسترسی به سایت ها کافی بود. اما با توجه به رشد روز افزون این سایت ها دسترسی کامل نبود و به نوعی می‌توان گفت که آیپی های 6 کاراکتری توانستند نیاز ما را تامین کنند.

دقت کنید که آیپی‌های 4 کاراکتری صرفا به صورت عدد می‌باشند و نمی‌توان از حروف انگلیسی در آن استفاده کرد. به عنوان مثال آدرس 192.168.1.1 برای استفاده کنندگان از اینترنت خانگی یک عدد آشنا می‌باشد. با توجه به این تفاسیر اگر شما به دنبال یک سایت آموزش وردپرس بودید، به جای کلمه کلیدی آن باید روی آدرس عددی آن تمرکز می‌کردید و برای آن برنامه ریزی انجام میدادید. درک همین میزان از آیپی برای شما کافی خواهد بود. در صورتی که بخواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، می‌توانید از طریق بخش مقالات سایت برترآموز اقدام کنید.  در بخش بعدی به بررسی انواع آیپی خواهیم پرداخت، پس از مطالعه خودتان خواهید توانست تا یک پاسخ مناسب برای آن پیدا نمایید.

بررسی انواع آیپی موارد استفاده برای سایت

IP  اشتراکی

زمانی که یک آیپی بین چند دامنه به اشتراک گذاشته می‌شود، به آن آیپی اشتراکی گفته می‌شود. امروزه سئوکاران بسیار زیادی سایت خود را بر این اساس سازماندهی می‌کنند و از آیپی آدرس اشتراکی استفاده می‌کنند. در این استراتژی آیپی آدرس اشتراکی معمولا توسط یک وب سرور ساخته می‌شود و سپس به چند دامنه خدمات ارائه می‌دهد. البته دقت کنید که در این صورت هر کاربر پس از دسترسی به دامنه شما به صورت مستقل از آیپی مورد نظر شما استفاده خواهد کرد. در برخی مواقع افراد به اشتباه فکر می‌کنند که مخاطبین سایت خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند که این موضوع از اساس اشتباه است. در گذشته به دلیل توانایی پایین وب سرور، سرعت برخی از سایت ها پایین بود. چرا که برای بررسی هر درخواست و از طرفی پاسخگویی به آن در حد چند میلی ثانیه زمان مخاطب را به هدر میداد.

اما امروزه شرایط کاملا تغییر کرده است و بین آیپی اشتراکی و همچنین آیپی اختصاصی آنچنان تفاوتی وجود ندارد. اگر از یک وب سرور قوی آیپی اشتراکی تهیه کنید، مخاطبین سایت متوجه این موضوع نخواهند شد. اما اگر بخواهید از یک وب سرور ارزان آیپی اشتراکی تهیه کنید و از طرفی هاست مناسب نیز تهیه نکنید، در این صورت شرایط برای اندکی متفاوت خواهد بود. نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، این است که در آیپی اشتراکی هیچگاه قرار نیست که توانایی سخت افزاری و نرم افزاری یک شبکه بین کاربران آن تقسیم شود. هر یک از آن ها یک دسترسی کاملا مستقل دارند و استفاده بیشتر یک شخص به سرور شما فشار وارد نمی‌کند. به دلیل باورهای اشتباه و از طرفی عدم شناخت مناسب این موضوع افراد آیپی اشتراکی را به منزل هاست اشتراکی و … می‌دانند.

در گذشته به دلیل زیر ساخت‌های ضعیف وب سرور میزبان کسانی که از آیپی اشتراکی استفاده می‌کردند، نمی‌توانستند از گواهی SSL استفاده کنند. این موضوع اندک تاثیری روی سئو سایت داشت و به نوعی می‌توان گفت که سایت را دستخوش تغییرات می‌کرد. اما امروزه شرایط کاملا متفاوت است و با تهیه IP اشتراکی نیز به سرعت و کیفیت بسیار بالا دست پیدا خواهید کرد.

 IP اختصاصی

برخی از وب سرورها خدمات متنوعی را به صورت انحصاری به یک دامنه خاص اختصاص می‌دهند. در این صورت این مدل آیپی به عنوان آیپی اختصاصی شناخته می‌شود. برای این منظور مجموعه‌های هاستینگ آیپی‌های اختصاصی برای شما تهیه خواهند کرد تا خدمات شما به صورت ویژه افزایش پیدا کند. از طرفی به این موضوع توجه نمایید که قیمت آیپی اختصاصی معمولا به نسبت آیپی اشتراکی بیشتر است و به همین دلیل سایت‌ها در مراحل اولیه راه اندازی خود از چنین خدماتی استفاده نمی‌کنند. از طرفی ما متوجه شدیم که تاثیر IP اختصاصی در سئو سایت تقریبا نزدیک به صفر می‌باشد. چرا که آیپی اشتراکی نیز خدمات با کیفیت و با قیمت مناسب ارائه می‌دهد. در برخی مواقع سایت‌ها به دلیل حجم اطلاعات بسیار بالا و تهیه یک سری امکانات ویژه از آیپی اشتراکی استفاده می‌کنند.

از طرفی مقابل گروهی از سایت‌‎های مطرح به دلیل حملات سایبری بسیار بالا باید از هاست و آیپی اختصاصی استفاده کنند. البته در این موضوع هدف آن ها تامین امنیت است و نه سئو بهتر یک سایت. در گذشته استفاده از آیپی اختصاصی به معنی امنیت بسیار بالا بود، اما امروزه این موضوع درست نیست و حتی برخی از سایت‌ها با آیپی اختصاصی نیز ممکن است که دچار حملات سایبری موفق شوند. از دیگر مزایای هاست اختصاصی می‌توان به تحلیل بهتر یک دامنه پرداخت. معمولا سایت‌های اسپم نمی‌توانند به تنهایی فعالیت کنند. به همین دلیل است که با تهیه آیپی‌های اشتراکی اقدام به فعالیت می‌کنند.

در این صورت اعتبار وب سرور اصلی کاهش پیدا میکند و حتی برخی از خدمات او محدود می‌شود. از طرفی این موضوع تاثیر بسیار کمی روی سایت شما خواهد داشت و می‌تواند برای شما دردسر سازی شود. البته به این موضوع توجه نمایید که این گونه سایت‌های اسپم معمولا از وب سرورهای اشتراکی ارزان استفاده می‌کنند تا هزینه خود را به حداقل برسانند. به همین دلیل است که در بخش‌های قبلی نیز کیفیت هاست و دیگر پارامترها مورد بررسی قرار میگرفت. در نهایت اگر به دنبال تهیه آیپی اختصاصی می‌باشید، در مورد وب سرور اصلی تحقیق نمایید.

 آیپی اختصاصی

IP پروکسی

دسته دیگر از آیپی‌ها که معمولا آنچنان نیز شناخته شده نیز نمی‌باشند، آیپی پروکسی نام دارند. این دسته از آیپی‌ها معمولا به واسطه یک پروکسی سرور خاص به صورت اختصاصی و یا اشتراکی به فروش میرسند. در این روش معمولا امنیت سایت بسیار بالا است و از طرفی برخی از خدمات مانیتورینگ و همچنین آنالیز سایت نیز به سادگی و در کوتاهترین زمان ممکن به صورت خودکار انجام می‌شود. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید و هر یک از آن ها را به صورت ویژه مورد بررسی قرار دهید. اولین و مهمترین نکته‌ای که شما باید مورد نظر قرار دهید، این است که آیپی پروکسی‌ها گاها مانند یک فیلتر عمل می‌کنند و برخی از خدمات را از سایت و یا کاربر سایت محدود می‌کنند. این موضوع ممکن است که به دلیل سیاست‌های استراتژیست سایت و یا سرور اصلی باشد.

یکی پروکسی سرور خوب معمولا حریم خصوصی بسیار بالایی را برای کاربران و صاحب سایت فراهم می‌کند. برخی از سایت‌های حساس به جای تهیه یک آیپی اختصاصی به دنبال یک آیپی پروکسی اختصاصی می‌باشند تا امنیت اطلاعات آن ها در بالاترین حد ممکن قرار گیرد. از طرفی به این نکته نیز توجه نمایید که آیپی پروکسی‌ها در صورتی که به درستی انتخاب نشوند، حتی می‌توانند کیفیت سایت خدمات مورد نظر شما را کاهش دهند. به همین دلیل است که شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای قبل از خرید آیپی پروکسی به صورت ویژه در مورد آن تحقیق می‌کند. در رابطه با آیپی پروکسی و پاسخ سوال تاثیر IP اختصاصی در سئو باید بگوییم که این حالت نیز روی سئو یک سایت تاثیری نخواهد داشت.

 برخی از سئوکاران حرفه‌ای برای تنظیم امور مرتبط با امنیت و سرعت سایت خود یک برنامه ریزی ویژه انجام می‌دهند و از آیپی پروکسی اختصاصی استفاده می‌کنند. در این صورت فرآیند آنالیز و بررسی آن ها به صورت ویژه و در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد. در بخش وبلاگ سایت برترآموز در آینده چندین مقاله در حوزه آیپی پروکسی‌ها به صورت اختصاصی قرار خواهیم داد. چرا که این موضوع برای عده زیادی از افراد ناشناخته می‌باشد.

عملکرد یک سایت با استفاده از آیپی اختصاصی بهتر است و یا آیپی اشتراکی

تا به این قسمت از مقاله متوجه شدید که تاثیر IP اختصاصی در سئو تقریبا نزدیک به صفر است. حال ممکن برای شما این سوال ایجاد شود که با توجه به اختلاف قیمت و خدمات این دو گزینه کدام مورد برای عملکرد یک سایت مناسب است. در این حالت بررسی سه پارامتر برای ما حائز اهمیت خواهد بود. اولین و مهمترین نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید، هدف اصلی سایت می‌باشد. در برخی مواقع ممکن است که شما به دنبال راه اندازی یک سایت تبلیغاتی باشید. در این صورت استفاده از یک آیپی اختصاصی برای سایت مناسب خواهد بود. اما زمانی که قرار است که در سایت خود یک سری خدمات را به صورت رایگان به جهت برندینگ بهتر ارائه نمایید، شرایط کاملا متفاوت خواهد بود.

دومین گزینه‌ای که قبل از انتخاب بین آیپی اشتراکی و آیپی اختصاصی باید به آن توجه نمایید، میزان بودجه شما خواهد بود. قطعا استفاده از آیپی اختصاصی و حتی آیپی پروکسی اختصاصی برای سایت مورد بحث ما مزایای بسیار زیادی دارد. اما اولین سوالی که مطرح می‌شود، این است که بودجه این سایت چه میزان است. آیا در ابتدای راه خود توانایی پرداخت چنین هزینه‌ای دارد و یا خیر. برخی از افراد ممکن است که در ابتداء از آیپی سرور اشتراکی استفاده کنند و بعد از تامین بودجه مورد نیاز خود از آیپی اختصاصی استفاده کنند. در این صورت عملکرد آن ها نیز به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد.

سومین پارامتری که بهتر است مد نظر قرار دهید، نوع و میزان حجم محتوای سایت شما است. در برخی مواقع شما یک استراتژی کانتنت مارکتینگ تخصصی دارید. از طرفی میزان حجم محتوای شما به صورت متنی، صوتی و تصویری نیز بسیار زیاد است. حال نوع آیپی سایت شما به صورت ویژه اهمیت دارد و بهتر است که از آیپی اختصاصی استفاده کنید. در این صورت مدیریت سایت شما نیز بسیار بیشتر خواهد بود و شما می‌توانید از آن بهره کافی ببرید.

عملکرد یک سایت با استفاده از آیپی اختصاصی بهتر است و یا آیپی اشتراکی

برای سئو بهتر یک سایت از چه نکاتی می‌توان استفاده کرد؟

با توجه به این که در این بخش به صورت ویژه در مورد پاسخ سوال تاثیر IP اختصاصی در سئو صحبت کردیم. زمان آن رسیده است که نیم نگاهی به عوامل تاثیر گذار بر روی سئو و هاستینگ داشته باشیم. در این بخش قصد داریم چند پارامتر کلی و تاثیر گذار بر سئو را بررسی کنیم که می‌تواند سئو سایت شما را به صورت ویژه بهبود بخشد.

سرعت سایت

معمولا یکی از مهمترین نکاتی که در سئو یک سایت تاثیر گذار است، سرعت سایت می‌باشد. در صورتی که سایت‌های تامین کننده آیپی اختصاصی را بررسی کنید، روی سرعت بالا سایت مانور بسیار زیادی میدهند. در این حالت باید به شما بگوییم که سرعت یک آیپی سرور روی سرعت سایت آنچنان تاثیر گذار نیست. چرا که امروزه شرکت‌های توزیع آیپی سرور اشتراکی با کیفیت نیز می‌توانند سرعت بسیار بالایی به شما ارائه دهند. البته دقت کنید اعتبار سایت توزیع کننده خدمات نیز در این باب بسیار مهم است. به همین دلیل است که شما به عنوان یک سئو کار حرفه‌ای باید در این رابطه تحقیقات بسیار زیادی انجام دهید.

البته اگر به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید، می‌توانید با استفاده از مقاله «افزایش سرعت سایت های وردپرسی، نکات مهم (تلفیق تخصص و تجربه) 2023» به اطلاعات بسیار جذابی دست پیدا کنید. در این صورت اگر از آیپی اختصاصی و یا آیپی پروکسی نیز استفاده نمایید، هیچگونه مشکلی نخواهید داشت. همچنین مهارت شما در سئو تکنیکال و همچنین سئو داخلی نیز روی سرعت سایت بسیار تاثیر گذار است. با این حال اگر به دنبال یک استراتژی مناسب برای این موضوع می‌باشید، می‌توانید از طریق یک توسعه دهنده وب «برنامه نویس» آشنا با حوزه سئو مهمترین نقاط ضعف خود را پیدا کنید.

استفاده از تکنیک‌های کانتنت مارکتینگ

در پایان اگر بخواهیم یک عامل بسیار مهمتر از آیپی سرور سایت به شما معرفی کنیم، باید به کیفیت محتوای یک سایت اشاره کنیم. حتی اگر شما از بهترین آیپی پروکسی اختصاصی استفاده کنید، اما محتوای با کیفیت در سایت خود بارگذاری نکنید. به جرات می‌توان گفت که نتیجه مناسبی در انتظار شما نمی‌باشد. به همین دلیل است که در حوزه سئو و همچنین دیجیتال مارکتینگ محتوا به عنوان پادشاه معرفی می‌شود. البته دقت کنید محتوایی که با استفاده از هرم بازاریابی محتوا شخصی سازی شده باشد و از طرفی با توجه به خدمات و همچنین محصولات سایت منتشر شود. در برخی مواقع معمولا افراد به دلیل عدم اطلاعات کافی در این بخش دچار زیان قابل توجهی می‌شوند. چرا که به جای سرمایه گذاری روی محتوا روی تبلیغات سرمایه گذاری می‌کنند و همین موضوع نیز موجب توقف رشد آن ها بعد از مدت زمان کوتاهی می‌شود.

نکته بعدی که در این بخش باید به آن توجه نمایید، این است که در یک سایت با کیفیت معمولا محتوا به صورت طبقه بندی شده و در چند حالت مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. برخی از افراد صرفا با محتوای متنی به دنبال بهبود سئو سایت خود می‌باشند. در صورتی که امروزه علاوه بر محتوای متنی، شما نیاز به محتوای صوتی و تصویری با کیفیت نیز خواهید داشت. در برخی موارد این موضوع می‌تواند روی نوع آیپی اشتراکی و نوع آیپی اختصاصی سایت تاثیر گذار باشد که با نظر متخصص کانتنت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

استفاده از تکنیک‌های کانتنت مارکتینگ

سخن پایانی

در این مقاله به صورت جامع و کامل به پاسخ سوال « تاثیر IP اختصاصی در سئو سایت» از جوانب مختلف پرداختیم. ممکن است برخی نکات موجود در این مقاله به سبب تخصصی بودن موضوع برای شما گنگ و یا نامفهوم باشد. در این صورت می‌توانید از طریق بخش کامنت‌های این مقاله پرسش خود را با ما مطرح کنید. در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما ثبت خواهند کرد.

اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی به شما ارائه دهیم، لازم به ذکر است که تاثیر IP اختصاصی در سئو سایت تقریبا نزدیک به صفر است و هنوز هیچ تحقیقات رسمی در مورد این موضوع انجام نشده است. اما با توجه تجربه ما و همچنین آخرین تغییرات هسته گوگل می‌توان گفت که نوع آیپی در سئو یک سایت بی نتیجه است. در صورتی که از مطالعه این مقاله لذت بردید، خوشحال می‌شویم که سایت برترآموز را در شبکه‌های اجتماعی خود به دیگران نیز معرفی کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *