تجزیه و تحلیل محتوا یک ابزار تحقیقی است که برای تعیین وجود کلمات، مضامین یا مفاهیم خاص در برخی داده های کیفی داده شده (یعنی متن) استفاده می شود. با استفاده از تحلیل محتوا، محققان می توانند حضور، معانی و روابط چنین کلمات، مضامین یا مفاهیم خاصی را بررسی و تحلیل کنند. به عنوان مثال، محققان می توانند زبان مورد استفاده در یک مقاله خبری را برای جستجوی سوگیری یا جانبداری ارزیابی کنند. سپس محققان میتوانند در مورد پیامهای درون متون، نویسنده (نویسندگان)، مخاطبان، و حتی فرهنگ و زمان پیرامون متن تحقیق کنند.
منابع دادهها میتواند از مصاحبهها، پرسشهای باز، یادداشتهای تحقیق میدانی، گفتگوها یا به معنای واقعی کلمه هر نوع زبان ارتباطی (مانند کتابها، مقالهها، بحثها، سرفصلهای روزنامهها، سخنرانیها، رسانهها، اسناد تاریخی) باشد. یک مطالعه واحد ممکن است اشکال مختلف متن را در تحلیل خود تحلیل کند. برای تجزیه و تحلیل متن با استفاده از تحلیل محتوا، متن باید کدگذاری شود، یا به دستههای کد قابل مدیریت برای تجزیه و تحلیل (یعنی «کدها») تقسیم شود. هنگامی که متن در دستههای کد کدگذاری میشود، کدها میتوانند بیشتر به «دستههای کد» دستهبندی شوند تا دادهها حتی بیشتر خلاصه شوند.
سه تعریف مختلف از تحلیل محتوا در زیر ارائه شده است.
…
از لحاظ تاریخی، تجزیه و تحلیل محتوا فرآیندی زمان بر بود. تجزیه و تحلیل به صورت دستی انجام شد، یا از رایانههای مرکزی آهسته برای تجزیه و تحلیل کارتهای پانچ حاوی دادههایی که توسط کدگذارهای انسانی پانچ شده بودند استفاده شد. مطالعات مجرد می تواند هزاران مورد از این کارت ها را به کار گیرد. خطای انسانی و محدودیت زمانی این روش را برای متون بزرگ غیرعملی کرده است. با این حال، علیرغم غیرعملی بودن آن، تحلیل محتوا قبلاً در دهه 1940 یک روش تحقیقاتی بود که اغلب مورد استفاده قرار می گرفت.
اگرچه در ابتدا محدود به مطالعاتی بود که متون را برای فراوانی وقوع اصطلاحات شناسایی شده (تعداد کلمات) بررسی میکردند، اما در اواسط دهه 1950، محققان در حال بررسی نیاز به روشهای پیچیدهتر تحلیل، با تمرکز بر مفاهیم به جای کلمات ساده بودند.
محققان از تحلیل محتوا برای یافتن اهداف، پیام ها و اثرات محتوای ارتباطی استفاده می کنند. آنها همچنین می توانند در مورد تولیدکنندگان و مخاطبان متونی که تحلیل می کنند استنباط کنند.
از تحلیل محتوا می توان برای تعیین کمیت وقوع کلمات، عبارات، موضوعات یا مفاهیم خاص در مجموعه ای از متون تاریخی یا معاصر استفاده کرد.
برای تحقیق در مورد اهمیت مسائل استخدامی در مبارزات سیاسی، میتوانید سخنرانیهای مبارزاتی را با فراوانی عباراتی مانند بیکاری ، شغل ، و کار تجزیه و تحلیل کنید و از تجزیه و تحلیل آماری برای یافتن تفاوتها در طول زمان یا بین نامزدها استفاده کنید.
علاوه بر این، از تحلیل محتوا می توان برای استنتاج کیفی با تحلیل معنا و رابطه معنایی کلمات و مفاهیم استفاده کرد.
برای به دست آوردن درک کیفی تر از مسائل اشتغال در مبارزات سیاسی، می توانید کلمه بیکاری را در سخنرانی ها پیدا کنید، تشخیص دهید چه کلمات یا عبارات دیگری در کنار آن ظاهر می شود (مانند اقتصاد، نابرابری یا تنبلی)، و معانی این روابط را تجزیه و تحلیل کنید. اهداف و اهداف کمپین های مختلف را بهتر درک کنید.
از آنجایی که تحلیل محتوا را می توان در طیف وسیعی از متون به کار برد، در زمینه های مختلفی از جمله بازاریابی، مطالعات رسانه ای، انسان شناسی، علوم شناختی، روانشناسی و بسیاری از رشته های علوم اجتماعی استفاده می شود. اهداف ممکن مختلفی دارد:
تحلیل محتوا یک روش تحقیقی است که برای شناسایی الگوها در ارتباطات ضبط شده استفاده می شود. برای انجام تجزیه و تحلیل محتوا، شما به طور سیستماتیک داده ها را از مجموعه ای از متون جمع آوری می کنید که می توانند نوشتاری، شفاهی یا تصویری باشند:
تحلیل محتوا می تواند هم کمی (با تمرکز بر شمارش و اندازه گیری) و هم کیفی (متمرکز بر تفسیر و درک) باشد. در هر دو نوع، شما کلمات، مضامین و مفاهیم را در متون دسته بندی یا «کد» می کنید و سپس نتایج را تجزیه و تحلیل می کنید.
…
اگر می خواهید از تحلیل محتوا در تحقیق خود استفاده کنید، باید با یک سوال تحقیقی واضح و مستقیم شروع کنید.
آیا تفاوتی در نحوه نمایش رسانه های ایالات متحده از سیاستمداران جوان در مقایسه با افراد مسن تر از نظر قابل اعتماد بودن وجود دارد؟
بعد، این پنج مرحله را دنبال کنید.
بر اساس سوال پژوهشی خود، متونی را که تحلیل خواهید کرد انتخاب کنید. شما باید تصمیم بگیرید:
اگر فقط تعداد کمی از متون مطابق با معیارهای شما وجود دارد، می توانید همه آنها را تجزیه و تحلیل کنید. اگر حجم متون زیاد است، می توانید نمونه ای را انتخاب کنید.
در مرحله بعد، باید سطحی را که در آن متون انتخابی خود را تجزیه و تحلیل خواهید کرد، تعیین کنید. این یعنی تعریف کردن:
واحدهای تحلیل شما سیاستمدارانی هستند که در هر مقاله ظاهر می شوند و کلمات و عباراتی که برای توصیف آنها استفاده می شود. بر اساس سوال پژوهشی خود، باید بر اساس سن و مفهوم قابل اعتماد بودن، دسته بندی کنید. برای دریافت اطلاعات دقیقتر، دستههای دیگر مانند حزب سیاسی و وضعیت تأهل هر یک از سیاستمداران ذکر شده را نیز کد میکنید.
کدگذاری شامل سازماندهی واحدهای معنا در مقوله های تعریف شده قبلی است. به خصوص با مقولههای مفهومیتر، مهم است که قوانینی را برای اینکه چه چیزی شامل میشود و چه چیزی شامل نمیشود، تعریف کنیم تا اطمینان حاصل شود که همه متون به طور مداوم کدگذاری شدهاند.
قوانین کدنویسی به ویژه در صورتی که چندین محقق در آن شرکت داشته باشند بسیار مهم هستند، اما حتی اگر شما تمام متن را خودتان کدنویسی می کنید، ثبت قوانین روش شما را شفاف تر و قابل اعتمادتر می کند.
با در نظر گرفتن دسته «سیاستمدار جوانتر»، تصمیم می گیرید که کدام عناوین با این دسته کدگذاری شوند ( سناتور، فرماندار، مشاور، شهردار ). با “قابل اعتماد”، شما تصمیم می گیرید که کدام کلمات یا عبارات خاص مربوط به قابلیت اعتماد (به عنوان مثال صادق و قابل اعتماد ) در این دسته کدگذاری شوند.
شما هر متن را مرور می کنید و تمام داده های مربوطه را در دسته بندی های مناسب ثبت می کنید. این کار را می توان به صورت دستی یا با کمک برنامه های کامپیوتری، مانند QSR NVivo ،Atlas.ti و Diction انجام داد، که می تواند به سرعت بخشیدن به روند شمارش و دسته بندی کلمات و عبارات کمک کند.
با پیروی از قوانین کدگذاری خود، هر مقاله روزنامه را در نمونه خود بررسی می کنید. شما ویژگی های هر یک از سیاستمداران ذکر شده را همراه با تمام کلمات و عبارات مربوط به امانتداری که برای توصیف آنها استفاده می شود، یادداشت می کنید.
پس از تکمیل کدگذاری، داده های جمع آوری شده برای یافتن الگوها و نتیجه گیری در پاسخ به سؤال تحقیق شما مورد بررسی قرار می گیرند. شما ممکن است از تجزیه و تحلیل آماری برای یافتن همبستگی ها یا روندها استفاده کنید، در مورد تفسیرهای خود از معنای نتایج بحث کنید و درباره سازندگان، زمینه و مخاطبان متون استنباط کنید.
فرض کنید نتایج نشان میدهد که کلمات و عبارات مربوط به قابل اعتماد بودن در یک جمله به عنوان یک سیاستمدار مسنتر بیشتر از همان جمله یک سیاستمدار جوان ظاهر میشود. از این نتایج، نتیجه میگیرید که روزنامههای ملی، سیاستمداران مسنتر را قابل اعتمادتر از سیاستمداران جوانتر معرفی میکنند و استنباط میکنند که این ممکن است بر درک خوانندگان از افراد جوانتر در سیاست تأثیر بگذارد.
تحلیل محتوا یک روش تحقیقی است که برای شناسایی الگوها در ارتباطات ضبط شده استفاده می شود. برای انجام تجزیه و تحلیل محتوا، شما به طور سیستماتیک داده ها را از مجموعه ای از متون جمع آوری می کنید که می توانند نوشتاری، شفاهی یا تصویری باشند:
تحلیل محتوا می تواند هم کمی (با تمرکز بر شمارش و اندازه گیری) و هم کیفی (متمرکز بر تفسیر و درک) باشد. در هر دو نوع، شما کلمات، مضامین و مفاهیم را در متون دسته بندی یا «کد» می کنید و سپس نتایج را تجزیه و تحلیل می کنید.
محققان از تحلیل محتوا برای یافتن اهداف، پیام ها و اثرات محتوای ارتباطی استفاده می کنند. آنها همچنین می توانند در مورد تولیدکنندگان و مخاطبان متونی که تحلیل می کنند استنباط کنند.
از تحلیل محتوا می توان برای تعیین کمیت وقوع کلمات، عبارات، موضوعات یا مفاهیم خاص در مجموعه ای از متون تاریخی یا معاصر استفاده کرد.
برای تحقیق در مورد اهمیت مسائل استخدامی در مبارزات سیاسی، میتوانید سخنرانیهای مبارزاتی را با فراوانی عباراتی مانند بیکاری ، شغل ، و کار تجزیه و تحلیل کنید و از تجزیه و تحلیل آماری برای یافتن تفاوتها در طول زمان یا بین نامزدها استفاده کنید.
علاوه بر این، از تحلیل محتوا می توان برای استنتاج کیفی با تحلیل معنا و رابطه معنایی کلمات و مفاهیم استفاده کرد.
برای به دست آوردن درک کیفی تر از مسائل اشتغال در مبارزات سیاسی، می توانید کلمه بیکاری را در سخنرانی ها پیدا کنید، تشخیص دهید چه کلمات یا عبارات دیگری در کنار آن ظاهر می شود (مانند اقتصاد، نابرابری یا تنبلی)، و معانی این روابط را تجزیه و تحلیل کنید. اهداف و اهداف کمپین های مختلف را بهتر درک کنید.
از آنجایی که تحلیل محتوا را می توان در طیف وسیعی از متون به کار برد، در زمینه های مختلفی از جمله بازاریابی، مطالعات رسانه ای، انسان شناسی، علوم شناختی، روانشناسی و بسیاری از رشته های علوم اجتماعی استفاده می شود. اهداف ممکن مختلفی دارد:
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران