هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

آموزش کامل تحلیل پیج اینستاگرام و معرفی ابزارهای آن

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/06/26

هر استراتژی موفق مستلزم چهار جزء است: هدف گذاری، اجرا، تجزیه و تحلیل و اصلاح. تجزیه و تحلیل اینستاگرام به بخش تحلیل این معادله برای بازاریابان اجتماعی می پردازد. ابزارهای خوب تجزیه و تحلیل اینستاگرام به شما کمک می کند تا بفهمید تلاش های اینستاگرام شما چگونه نتیجه می دهد. شما می توانید یاد بگیرید که چه چیزی کار می کند و چه چیزی نیست. سپس به بخش اصلاح استراتژی می روید و تلاش های خود را برای افزایش نتایج و بهبود ROI تغییر می دهید. بیایید به برخی از بهترین گزینه های برنامه تجزیه و تحلیل اینستاگرام، و مهم ترین معیارهای اینستاگرامی که باید ردیابی کنید، نگاهی بیاندازیم.

ابزارهای تجزیه و تحلیل اینستاگرام

1. Audience اینستاگرام

اگر از حساب کاربری اینستاگرام یا Creator استفاده می‌کنید، به این برنامه تحلیلی داخلی اینستاگرام دسترسی دارید.

مکان و محدوده سنی مخاطب Insights Instagram

این ابزار تجزیه و تحلیل بومی در برنامه اینستاگرام، بینش هایی را در مورد عملکرد حساب شما، از جمله دسترسی، تعامل، فالوورها و تبلیغات اینستاگرام ارائه می دهد. در ادامه این پست به شما نشان خواهیم داد که دقیقاً چگونه تجزیه و تحلیل اینستاگرام را با استفاده از Insights ببینید. Insights یک ابزار عالی برای تجزیه و تحلیل اینستاگرام رایگان است، اما ممکن است بهترین برنامه تجزیه و تحلیل اینستاگرام برای بازاریابان جدی اجتماعی نباشد. برای ردیابی قوی‌تر و طولانی‌مدت، یا برای صادر کردن داده‌های خود برای گزارش رسانه‌های اجتماعی، باید به سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل اینستاگرام نگاه کنید.

2. Hootsuite Analytics

Hootsuite Analytics به شما امکان می دهد تجزیه و تحلیل اینستاگرام را با جزئیات بیشتری نسبت به Insights اصلی اینستاگرام ردیابی کنید. مطمئناً، ممکن است تعصب داشته باشیم، اما برای ثبت، مواردی وجود دارد که داشبورد Hootsuite Analytics می تواند انجام دهد و اینستاگرام نمی تواند:

  • داده هایی از گذشته های دور را به شما نشان می دهد
  • معیارها را در بازه‌های زمانی خاص مقایسه کنید تا دیدگاهی تاریخی به دست آورید
  • بهترین زمان ارسال را بر اساس داده‌های تعامل، دسترسی و کلیک در گذشته به شما نشان می‌دهد
  • گزارش های سفارشی قابل دانلود ایجاد کنید
  • با استفاده از معیارهای دلخواه خود به عملکرد پست خاص نگاه کنید
  • زمان پاسخگویی حساب خود را در مکالمات خدمات مشتری نظارت کنید
  • رتبه بندی نظرات اینستاگرام بر اساس احساسات (مثبت یا منفی)

3. Hootsuite Impact

اگر به بررسی دقیق تری از عملکرد خود نیاز دارید، این ابزار برای شما مناسب است. Hootsuite Impact به شما امکان می دهد معیارهای حساب های اجتماعی مختلف را در کنار یکدیگر مقایسه کنید. همچنین تجزیه و تحلیل ROI مفصلی را برای فعالیت های ارگانیک و پولی اینستاگرام ارائه می دهد. به یاد داشته باشید که چگونه در بالا گفتیم که اصلاح استراتژی شما بخش کلیدی استفاده از تجزیه و تحلیل برای بهبود است.

4. Creator Studio

این یکی دیگر از ابزارهای اصلی تجزیه و تحلیل کسب و کار اینستاگرام است. با این حال، به جای اینکه در برنامه موبایل اینستاگرام تعبیه شود، Creator Studio روی رایانه شما کار می کند. Creator Studio به شما امکان دسترسی به اکثر معیارهای مشابه Instagram Insights را می دهد، اما فقط برای یک مدت هفت روزه.

یکی از ویژگی‌های تجزیه و تحلیل دقیق Creator Studio، نمای تقویم است، که در آن می‌توانید دقیقاً زمانی که در اینستاگرام پست گذاشته‌اید، در یک نگاه ببینید.

5. Iconosquare

با حسابرسی اینستاگرام Iconosquare برای حساب های تجاری شروع کنید. این ابزار رایگان تجزیه و تحلیل اینستاگرام، داده هایی را در مورد دسترسی، تعامل، لایک ها، ذخیره ها و موارد دیگر ارائه می دهد. همچنین اطلاعاتی در مورد نحوه انطباق معیارهای اینستاگرام شما در برابر میانگین نرخ های پلتفرم ارائه می دهد. Iconosquare همچنین یک آزمایش رایگان از داشبورد حرفه ای خود ارائه می دهد. همه معیارهای استاندارد را دریافت خواهید کرد: نرخ تعامل، آمار دنبال‌کنندگان، داده‌های استوری ها و غیره.

6. Keyhole

Keyhole در تجزیه و تحلیل هشتگ اینستاگرام و ردیابی کلمات کلیدی، همراه با تمام معیارهای معمول اینستاگرام تخصص دارد. می توان از آن برای اندازه گیری نحوه عملکرد هشتگ های مارک دار و پیگیری تبلیغات، محتوای تولید شده توسط کاربر و  مسابقات اینستاگرام در زمان واقعی استفاده کرد. همچنین ابزار مفیدی برای ردیابی تجزیه و تحلیل اینستاگرام هنگام کار با اینفلوئنسرها است.

7. Phlanx

Phlanx یک ماشین حساب تعاملی اینستاگرام با کاربری آسان و رایگان ارائه می دهد. نکته مفید این است که می توانید از آن برای بررسی حساب خود یا شخص دیگری استفاده کنید. این بدان معناست که می توانید از آن برای پیش نمایش اینفلوئنسرهای بالقوه و سفیران برند استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در هر دسته اینستاگرام تایپ کنید تا کل فالوورها، نرخ تعامل و میانگین لایک ها و نظرات در هر پست را ببینید.

8. مدیر تبلیغات فیس بوک

اگر کمپین های پولی را در اینستاگرام اجرا می کنید، مدیر تبلیغات فیس بوک یک منبع کلیدی در جعبه ابزار تجزیه و تحلیل شما است. این اطلاعات عملکرد و هزینه را برای همه تبلیغاتی که در خانواده محصولات فیس بوک از جمله اینستاگرام قرار می دهید ارائه می دهد. می‌توانید اطلاعات عملکرد تبلیغات اینستاگرام خود را در Instagram Insights دریافت کنید، اما برای انجام تجزیه و تحلیل کامل هزینه، باید Ads Manager را نیز وارد کنید.

چگونه تجزیه و تحلیل اینستاگرام خود را ببینیم

در اینجا می توانید تمام معیارهای اینستاگرام خود را در برنامه اینستاگرام پیدا کنید. (به خاطر داشته باشید که برای دسترسی به تجزیه و تحلیل به یک نمایه تجاری یا سازنده نیاز دارید.)

تجزیه و تحلیل اکانت اینستاگرام

  1. در برنامه، به نمایه خود بروید.
  2. روی نماد منو در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید.
  3. روی Insights ضربه بزنید
  4. نمای کلی محتوای خود، از جمله حساب های به دست آمده، تعاملات محتوا، کل دنبال کنندگان و محتوای به اشتراک گذاشته شده را مشاهده کنید.

در منوی بالا، می‌توانید انتخاب کنید که آیا این معیارهای اینستاگرام را برای 7 یا 30 روز گذشته مشاهده کنید.

تجزیه و تحلیل فالوورهای اینستاگرام

از صفحه نمای کلی، به سمت مخاطبان خود بروید و روی مشاهده همه کلیک کنید. شما یک نمای کلی از رشد فالوور خود را مشاهده خواهید کرد و به دنبال آن جزئیاتی در مورد جمعیت شناسی مخاطبان خود مشاهده خواهید کرد.

اطلاعات مفید زیادی را در این صفحه خواهید دید، از جمله اطلاعات مخاطبان:

  • 5 مکان برتر (شهر یا کشور)
  • محدوده سنی (کلی یا تفکیک شده بر اساس جنسیت)
  • جنسیت
  • فعال ترین زمان ها (بر حسب ساعت یا روز)

علاوه بر ردیابی معیارهای رشد فالوور، این داده‌های ارزشمندی برای برنامه‌ریزی زمان ارسال پست در اینستاگرام و همچنین هدایت استراتژی محتوای شما است.

تجزیه و تحلیل پست اینستاگرام

از صفحه تجزیه و تحلیل کلی، به محتوایی که به اشتراک گذاشتید به پایین بروید، سپس روی پیکان سمت راست در کنار تعداد پست‌های خود کلیک کنید. با این کار فهرستی از تمام پست‌های شما ظاهر می‌شود که بر اساس معیاری که انتخاب می‌کنید مرتب شده‌اند. پیش‌فرض دسترسی است، اما می‌توانید از میان فهرست طولانی معیارها، از جمله نظرات، دنبال‌کردن‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و موارد دیگر انتخاب کنید.

می‌توانید بازه‌های زمانی را از ۷ روز تا ۲ سال انتخاب کنید و بر اساس نوع پست (عکس‌ها، ویدیوها، پست‌های ورقه ای یا همه پست‌ها) فیلتر کنید.

همچنین می‌توانید تجزیه و تحلیل هر پست اینستاگرام را با کلیک کردن روی پیوند View Insights زیر پست در فید خود بیابید. با این کار یک کادر پاپ آپ کوچک نمایش داده می‌شود که کل لایک‌ها، نظرات، ذخیره‌ها، اشتراک‌گذاری پیام‌های مستقیم، بازدیدهای نمایه و دسترسی را نشان می‌دهد.

تجزیه و تحلیل استوری اینستاگرام

از صفحه تجزیه و تحلیل کلی، به محتوایی که به اشتراک گذاشته‌اید به پایین بروید ، سپس روی پیکان سمت راست در کنار تعداد داستان‌های خود کلیک کنید. درست مانند پست‌های خود، می‌توانید دسترسی، برداشت‌ها و غیره را ببینید. همچنین می‌توانید خروجی‌ها، فورواردها و سایر معیارهای خاص استوری ها را ببینید. می توانید محدوده زمانی بین 7 تا 30 روز را مشاهده کنید.

تجزیه و تحلیل ریلز اینستاگرام

از می 2021، تجزیه و تحلیل Reels در بخش Reach در Insights اینستاگرام گنجانده شده است. برای دسترسی به آن، روی پیکان سمت راست در کنار Accounts Reached در صفحه نمای کلی ضربه بزنید. در اینجا، نحوه عملکرد ریلزهای اینستاگرام خود را در مقایسه با سایر انواع محتوا در 7 یا 30 روز گذشته مشاهده خواهید کرد. این بخش همچنین شامل رتبه‌بندی ریلز برتر شما می‌شود.

برای مشاهده اطلاعات آماری فقط برای حلقه‌ها، در صفحه نمای کلی Insights به ریلز بروید و روی پیکان سمت راست در کنار تعداد ریلزهای خود ضربه بزنید. در اینجا، می‌توانید تمام معیارهای عملکرد Reels خود را در یک مکان ببینید.

برای بررسی عملکرد یک ریلز خاص، ریلز را از نمایه خود باز کنید، سپس روی نماد سه نقطه در سمت راست پایین صفحه ضربه بزنید، سپس روی Insights ضربه بزنید.

تجزیه و تحلیل لایو اینستاگرام

به‌روزرسانی می 2021 اینستاگرام نیز تجزیه و تحلیل لایو را به Insights آورد. برای دسترسی به Live Insights، به صفحه تجزیه و تحلیل نمای کلی بروید، به پایین بروید و روی Live کلیک کنید و روی فلش سمت راست در کنار تعداد پخش‌های خود کلیک کنید. در اینجا، معیارهای مربوط به جریان‌های زنده را خواهید دید: حساب‌های به دست آمده، حداکثر بازدیدکنندگان همزمان، نظرات و اشتراک‌گذاری‌ها.

نحوه دسترسی به تجزیه و تحلیل اینستاگرام در دسکتاپ

پیمایش از طریق تجزیه و تحلیل در تلفن شما برای ردیابی سریع و در حال حرکت معیارهای اینستاگرام شما عالی است، اما زمانی که سعی می کنید داده های خود را تجزیه و تحلیل کنید یا گزارش رسانه های اجتماعی ایجاد کنید، بهترین کار نیست.

خوشبختانه، شما همچنین می توانید با استفاده از ابزار اینستاگرام برای دسکتاپ مانند Hootsuite Analytics و Hootsuite Impact به تجزیه و تحلیل خود در رایانه خود دسترسی داشته باشید .

1. به داشبورد Hootsuite خود بروید و روی نماد Analytics در نوار کناری کلیک کنید.

2. نمای کلی اینستاگرام خود را انتخاب کنید (اگر قبلاً این کار را نکرده اید، این مراحل را برای اتصال حساب خود دنبال کنید )

محدوده تاریخ خود را انتخاب کنید، معیارهای خود را بررسی کنید و هر گزارشی را که نیاز دارید برنامه ریزی کنید.

معیارهای مهم اینستاگرام برای ردیابی

احساس می کنید کمی غرق شده اید؟ با وجود اطلاعات بسیار زیاد، تشخیص اینکه کدام نقاط داده واقعاً برای برند شما مهم هستند، می تواند دشوار باشد.

در اینجا، معیارهای اینستاگرام را که باید برای رسیدن به اهدافی که برایتان مهم هستند، ردیابی کنید، بررسی می‌کنیم.

معیارهای حساب

نرخ مشارکت

نحوه محاسبه نرخ تعامل:

میانگین در همه پست‌ها: [تعامل‌های پست ÷ تعداد کل دنبال‌کنندگان (یا برداشت‌ها) ✕ 100]

این معیار مبنایی برای ارزیابی میزان تاثیر محتوای شما با مخاطبان و اقدامات الهام بخش است. توجه داشته باشید که این درصد اغلب با افزایش فالوور کاهش می یابد.

تقریباً همه ابزارهای تجزیه و تحلیل این عدد را برای حساب شما و همچنین برای هر پست محاسبه می کنند.

از آنجایی که برخی از کارشناسان فکر می کنند تعداد نمایش ها مقایسه بهتری نسبت به تعداد دنبال کنندگان است، ممکن است درصد متفاوتی را از ماشین حساب های مختلف دریافت کنید.

نرخ رشد فالوور

نحوه محاسبه نرخ رشد فالوور:

تعداد فالوورهای کسب شده ÷ تعداد فالوورهای قبلی ✕ 100

اگر رشد را در طول زمان ردیابی نکنید، تعداد فالوورهای شما تقریباً فقط یک معیار بیهودگی است. این یک فرصت تلف شده است، زیرا هیچ معیار دیگری در اینستاگرام تأثیر بیشتری بر دسترسی ارگانیک ندارد.

(اگر یکی از اهداف شما افزایش آگاهی از برند است، نکات ما را برای افزایش فالوور اینستاگرام بررسی کنید.)

ترافیک ارجاع وب سایت

تعداد افرادی که از اینستاگرام از وب سایت شما بازدید می کنند.

اگر می خواهید بازگشت سرمایه اینستاگرام خود را افزایش دهید، نظارت بر جریان ترافیک از اینستاگرام به وب سایت شما بسیار مهم است .

سه روش اصلی برای اندازه گیری ترافیک وب سایت از اینستاگرام وجود دارد:

  1. ردیابی تعداد افرادی که روی پیوند در بیو شما کلیک می کنند.
  2. ردیابی تعداد افرادی که در استوری های اینستاگرام به سمت بالا سوایپ می کنند.
  3. از پارامترهای UTM در پیوندهای خود استفاده کنید. (پارامترهای UTM می‌توانند داده‌هایی را از هر کسی که پیوند را در مرورگر خود کپی/پیست کرده، به یک دوست ارسال کرده یا توسط یک تأثیرگذار ارجاع داده شده است، ضبط کند.)

معیارهای پست فردی

نرخ تعامل پست

نحوه محاسبه نرخ تعامل پست:

تعاملات پست / تعداد کل دنبال کنندگان (یا برداشت ها) ✕ 100

تعاملات (لایک، کامنت و ذخیره) نشان می دهد که شما با فالوورهای اینستاگرام در ارتباط هستید. برخی از کارشناسان رسانه های اجتماعی کامنت ها را بر لایک ها اولویت می دهند زیرا تلاش بیشتری می کنند و ممکن است نشان دهنده سطح بالاتری از علاقه باشند.

نرخ نظر ارسال کنید

نحوه محاسبه نرخ نظر پست:

ارسال نظرات ÷ تعداد کل دنبال کنندگان (یا برداشت ها) ✕ 100

حذف کردن لایک نسبتاً آسان است، در حالی که باید به افرادی توجه کنید که قدم برای گذاشتن نظر در مورد پست شما می گذارند.

اگر اهداف شما شامل ایجاد وفاداری یا تقویت روابط است، نظرات را جدا از تعاملات کلی بشمارید و به طور خاص برای افزایش این تعداد تلاش کنید.

نکته حرفه ای: نظر ارجاع متقابل در احساس پیام در ابزار گوش دادن اجتماعی شما به حساب می آید تا نه تنها بررسی کنید که آیا محتوای شما طنین انداز است، بلکه چگونه است.

برداشت ها

تعداد کل دفعاتی که پست شما به کاربران اینستاگرام ارائه شده است.

تعداد نمایش هایی که یک پست کسب می کند می تواند نشان دهد که چقدر حساب و محتوای خود را تبلیغ می کنید.

آیا هشتگ های مناسبی را انتخاب می کنید؟ ترویج متقابل موثر؟ آیا به تبلیغ پست های خود با مقداری هزینه تبلیغات فکر کرده اید؟

مراقب این شماره باشید به خصوص اگر هدف شما ایجاد آگاهی در بالای قیف فروش باشد.

رسیدن

تعداد کل حساب‌های منحصربه‌فردی که پست شما را دیده‌اند. دسترسی ارگانیک شما به تعداد فالوورهایی که دارید مرتبط است، اما این تمام ماجرا نیست. همچنین به جذابیت محتوای شما نیز مربوط می شود. هرچه محتوای شما جذاب تر باشد، افراد بیشتری آن را خواهند دید. به همین دلیل است که درک نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام بسیار مهم است.

معیارهای استوری اینستاگرام

تعامل استوری ها

نحوه محاسبه تعامل استوری ها:

کل اقدامات ÷ مجموع به X 100 می رسد

برای اندازه‌گیری میزان تعامل در استوری‌های خود، پاسخ‌ها، بازدیدهای نمایه و ضربه‌های برچسب به‌دست‌آمده را اضافه کنید. این تعاملات مثبت می تواند به شما بگوید که چه کاری را درست انجام می دهید.

نرخ تکمیل

نحوه محاسبه نرخ تکمیل استوری:

تعداد افرادی که بخش داستان نهایی را مشاهده کردند ÷ تعداد افرادی که اولین بخش داستان X 100 را مشاهده کردند.

افرادی که استوری شما را تا آخر تماشا می کنند نشان می دهد که محتوای شما با طرفداران شما در ارتباط است.

همچنین ایده خوبی است که تمام معیارهای ناوبری را برای بازخورد منفی بالقوه زیر نظر داشته باشید:

  • بازگشت (با نام مستعار، بینندگان می‌خواهند داستان را دوباره تماشا کنند – آیا خیلی سریع است؟)
  • جلو (با نام مستعار، از آن بگذرید – آیا خسته کننده است؟)
  • داستان بعدی (با نام مستعار، از شما بگذر – آیا شما خسته کننده هستید؟)
  • خروج (با نام مستعار، آنها به TikTok بازگشتند، اوه.)

این یک بازخورد عالی برای کسانی است که از عشق کمی سخت ناراحت نیستند

معیارهای ریلزها

نرخ درگیری ریلز

نحوه محاسبه نرخ تعامل ریلز:

تعاملات حلقه ÷ تعداد کل دنبال کنندگان (یا بازدیدها) ✕ 100

کل لایک‌ها، نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها و ذخیره‌های Reel را جمع کنید، سپس آن را با تعداد فالوورهای خود یا تعداد بازدیدکنندگان Reel مقایسه کنید.

استفاده از تعداد فالوورها در این شکل به شما این حس را می دهد که ریلز های شما چقدر برای مخاطبان کلی شما جذاب هستند، در حالی که استفاده از تعداد بینندگان به شما ایده بهتری از عملکرد قرقره ها در برابر یکدیگر می دهد.

معیارهای زنده

نرخ تعامل زنده

نحوه محاسبه نرخ تعامل زنده:

تعاملات زنده ÷ تعداد کل دنبال کنندگان (یا حساب های رسیده) ✕ 100

کل نظرات و اشتراک‌گذاری‌های زنده را جمع کنید، سپس آن را با تعداد فالوورهای خود یا تعداد حساب‌هایی که جریان زنده به آنها رسیده است مقایسه کنید.

معیارهای تبلیغات اینستاگرام

نرخ کلیک

نحوه محاسبه نرخ کلیک تبلیغات:

کلیک‌ها ÷ Impressions X 100

نرخ کلیک یک معیار مهم برای ردیابی است، اما به یاد داشته باشید که نرخ بالاتر همیشه آن چیزی نیست که شما به دنبال آن هستید. اگر برای هر کلیک پول می پردازید، می خواهید مطمئن شوید که نسخه تبلیغاتی شما به درستی واجد شرایط خریداران بالقوه است، بنابراین فقط کسانی که واقعاً به برند شما علاقه مند هستند کلیک کنند.

تبدیل ها

برای بسیاری از برندها در تجارت الکترونیک و B2B، این عدد هدف نهایی است. شما می خواهید محصول خود را بفروشید، یک سرنخ جدید ثبت نام کنید یا یک آدرس ایمیل دریافت کنید.

می توانید این نتایج ملموس را با استفاده از Hootsuite Impact ردیابی کنید.

هزینه هر نتیجه

نحوه محاسبه هزینه به ازای هر نتیجه:

کل مبلغ صرف شده ÷ تعداد نتایج (برای یک دوره زمانی مشخص)

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *