هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
ترفندهای کاهش مصرف اینترنت

چرا حجم اینترنت زود تمام می شود؟ + ترفندهای کاهش مصرف اینترنت

دسته بندی : فناوری
1400/08/22

امروزه با فراگیر شدن دنیای اینترنت و استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، واتساپ و پلتفرم های ویدئویی مانند یوتیوب و آپارات و … مصرف اینترنت نیز با گسترش زیادی رو به رو بوده است. اما در بسیاری از موافع مصرف اینترنت بیش از حد تصور ما می شود. شاید پیش آمده باشد در بیرون از منزل هستید . به اینترنت وای فای دسترسی ندارید و با خود می گویید یک بسته اینترنت خریداری می کنم و کارم را انجام می دهم و مدتی نیز سرگرم می مانم. اما بعد از این که چند دقیقه در اینترنت گشت و گذار می کنید با پیامک ناراحت کننده “مشترک گرامی شما ۸۵% از حجم بسته اینترنتی خود را مصرف کرده‌اید و باقیمانده حجم اینترنت …” مواجه می شوید که باعث می شود دیگر از نت گوشی نتوان استفاده کرد چرا که حجم آن رو به اتمام است. برای جلوگیری از این اتفاق می خواهیم ترفندهای کاهش مصرف اینترنت را با هم مرور کنیم تا هرچه بیشتر بتوان از حجم بسته اینترنت استفاده درست و مقرون به صرفه کرد.

اما سوالی که پیش می آید این است که به صورت کلی چگونه مصرف اینترنت را کم کنیم یا این که چرا گوشی من اینرتنت زیاد مصرف می کند؟ یا بسیاری به دنبال کد جلوگیری از تمام شدن اینترنت هستند. دلایل زیادی وجود دارد که می تواند سرعت مصرف اینترنت شما را افزایش دهد بی آنکه خودتان متوجه چنین چیزی باشید. در گام اول، بهترین کار این است که محاسبه دقیقی روی مصرف اینترنت خود داشته باشید تا در صورتی که حجم مصرفی شما از حدی بالاتر رفت به شما هشدار دهد. برای گوشی های موبایل بهترین کار استفاده از قسمت Data Usage است.

کنترل مصرف گوشی موبایل در قسمت Data Usage

در قسمت data usage اطلاعات بسیار مفیدی برای مصرف دیتای اینترنت گوشی شما وجود دارد که در هر ساعت از شبانه روز می توانید ببینید چه برنامه هایی بیشترین مصرف اینترنت را برای شما به همراه داشته اند. برای رفتن به این قسمت در گوشی موبایل از مسیر Setting > WIRELESS & NETWORKS > Data Usage می توانید وارد تنظیمات و مشاده اطلاعات آن شوید. دقت داشته باشید که این تنظیمات صرفا برای دیتای موبایل است و اگر با wifi به اینترنت متصل شوید، اطلاعاتی به شما نمایش داده نخواهد شد.

ترفندهای کاهش مصرف اینترنت در موبایل

یکی از خوبی هایی که این قسمت برای شما دارد، این است که می توانید مصرف اینترنت خود را به راحتی مدیریت کنید. مثلا اگر روزانه یک بسته یک گیگابایتی خریداری کرده اید، می توانید تعیین کنید تا وقتی حجم مصرف شما به 500 مگابیت رسید، یه صورت خودکار اینترنت شما قطع شود. این یکی از بهترین ترفندهای کاهش مصرف اینترنت است که می توانید از آن استفاده کنید.

همچنین در این قسمت می توانید مشخص کنید که به ازای مصرف مشخصی از اینترنت به شما هشدار دهد تا بتوانید مصرف خود را کنترل کنید. یک ویژگی دیگری که این قسمت دارد این است که می توان با استفاده از گزینه Network access دسترسی برنامه ها را به اینترنت قطع کرد. برای مثال فرض کنید شما در حال دیدن آموزش اینستاگرام هستید و در بین آن اینستاگرامتان نیز باز است و پس از چند دقیقه به سراغ کار دیگری می روید و اینستای شما باز می ماند. با استفاده از گزینه Network access می توانید مشخص کنید که برنامه های باز از اینترنت استفاده نکنند تا مصرف اینترنت شما کاهش زیادی داشته باشد. لازم به ذکر است که این قسمت را می توانید هم برای Wifi و هم برای اینترنت خط موبایل استفاده کنید.

دلایل زود تمام شدن اینترنت

همانطور که گفته شد اتفاقات زیادی در گوشی یا کامپیوتر شما میفتد که حتی از وجود آن ها باخبر نیستیم و همین اتفاقات می تواند باعث افزایش مصرف اینترنت ما شود. بنابراین باید این اتفاقات را کنترل کنیم تا کمترین حجم مصرفی را داشته باشیم. در ادامه به شایع ترین علت هایی که باعث افزایش مصرف اینترنت می شود، می پردازیم.

1.آپدیت خودکار برنامه ها و سیستم عامل در کامپیوتر و گوشی موبایل

یکی از اتفاقاتی که به صورت خودکار مخصوصا در ویندوزهای سری جدید (ویندوز 10) اتفاق می افتد، آپدیت سیستم عامل و برنامه های مربوط به آن است. بهتر است حتما تنظیمات مربوط به این قسمت را مورد بررسی قرار دهید و اگر آپدیت خودکار در ویندوز شما فعال است، نسبت به رفع آن اقدام کنید. در سیستم عامل های اندروید و ios آپدیت معمولا به صورت خودکار نیست و باید به صورت دستی آن را تایید کنید. اما اگر بدون انجام کار خاصی مصرف دیتای شما افزایش زیادی داشت، بهتر است بررسی کنید آیا سیستم عامل مویابلتان به صورت خودکار بروز می شود یا خیر.

کم کردن مصرف اینترنت در اینستاگرام

2. بازی های آنلاین در گوشی موبایل

بازی های موبایلی با گرافیک بالا، یکی از مواردی است که می تواند به مصرف زیاد اینترنت شما منجر شود. اگر عاشق این نوع بازی ها هستید و زمان زیادی را برای آن می گذارید، بهتر است کیفیت بازی را از داخل تنظیمات بازی کمی کاهش داده تا اینترنت کمتری مصرف کند و یا اینکه مدت بازی خود را در طول روز کاهش داده تا بتوانید مصرف اینترنت خود را مدیریت کنید.

3. جلوگیری از دانلود خودکار در برنامه واتساپ

با فیلترشدن تلگرام، افراد بیشتر به استفاده از واتساپ روی آورده اند و به یکی از پرکاربردترین شبکه های اجتماعی داخل ایران تبدیل شده است. اما مشکلی که این برنامه می تواند برای شما داشته باشد، دانلود خودکار فایل هایی است که در گروه ها یا چت های مخاطب برای شما ارسال شده است. فرض کنید در یک گروه با 300 پیام نخوانده یک فیلم با حجم بالا ارسال می شود و تا شما بخواهید این فایل را پیدا کنید و از دانلود آن جلوگیری کنید، مقدار زیادی از اینترنت شما را مصرف می کند.

یکی از ترفندهای کاهش مصرف اینترنت جلوگیری از دانلود خودکار این فایل ها در واتساپ است. برای دسترسی و تغییر تنظیمات به نرم افزار واتساپ مراجعه کنید. با زدن سه نقطه عمودی بالا سمت راست وارد setting شوید. پس از این که وارد تنظیمات شدید، گزینه Storage and data  را انتخاب کرده و وارد تنظیمات اصلی مربوط به دانلود فایل ها می شوید. در این قسمت شما می توانید تعیین کنید هنگام اتصال به وای فای، اینترنت موبایل یا رومینگ چه نوع فایل هایی را دانلود کند. شما با این کار تا حد زیادی به مصرف اینترنت خود کمک خواهد کرد.

4. محدود کردن مصرف اینترنت در شبکه اجتماعی اینتساگرام

اینستاگرام حجم زیادی را در طول روز به خودش اختصاص می دهد و اگر فکری به حال مصرف اینترنت آن نکنید قطعا خیلی زود حجم شما را نابود خواهد کرد. برای مدیریت آن، می توانید طبق تنظمیات خود اینستاگرام، کاری کنید تا فیلم های آن پیشاپیش دانلود و پخش نشوند. برای فعال کردن تنظیمات و کم کردن مصرف اینترنت اینستاگرام ابتدا وارد خود برنامه شوید، سپس از قسمت تنظیمات اینستاگرام، گزینه Account  را انتخاب کنید و سپس Data saver را انتخاب کنید.

در کنار این روش، وقتی از اینستاگرام استفاده نمی کنید، بهترین کار این است که برنامه را ببنیدید تا از پشت صحنه حجم اضافی مصرف نکند.

کاهش مصرف اینترنت همراه اول

5. برنامه های باز دلیل دیگر مصرف اینترنت

یکی از عادت هایی که بسیاری از افراد دارند، این است که وقتی کارشان با یک برنامه به پایان می رسد، آن را به صورت کامل نمی بندند. این برنامه ها تماما در پس زمینه گوشی فعال هستند و بسیاری از آن ها حجم اینترنت را مصرف می کنند. بنابراین برای مدیریت و کاهش مصرف اینترنت در گوشی موبایل باید برنامه هایی که کاری با آن ها نداریم را به صورت کامل ببندیم.

6. آپلود فایل ها و استفاده از درایو ابری

بعضی به اشتباه فکر می کنند مصرف اینترنت فقط وقتی است که یک فایلی را از اینترنت دانلود می کنند و یا آن را می بینند، این در صورتی است که هر گونه ترافیکی از سمت شما به سمت اینترنت، باعث کم شدن حجم اینترنت شما می شود. در نتیجه فایل هایی که برای دیگران آپلود می کنید، مصرف اینترنت شما را زیاد می کنند. بنابراین باید در نحوه مدیریت آن ها و فایل های آپلودی دقت زیادی داشته باشید.

علاوه بر آن، اگر از نرم افزارهای آپلود فایل مانند دراپ باکس و وان درایو استفاده می کنید، حتما به تنظبمات آن دقت زیادی داشته باشید تا از آپلود خودکار فایل جلوگیری کنید. این نرم افزارها به راحتی می توانند مقدار زیادی از حجم شما را مصرف کنند.

7. تماس های تصویری و صوتی

شبکه های اجتماعی قابلیت خوبی که دارند، می توان با آن ها با دوستان و نزدیکان خود تماس صوتی و تصویری برقرار کنید. اما باید توجه داشته باشید که مصرف اینترنت توسط این تماس‌ها کمی زیاد است و در بلند مدت ممکن است باعث اتمام حجم اینترنت شما شود. برای کمتر شدن مصرف اینترنت باید تماس های خود را مدیریت کنید و زمان کوتاهتری را برای آن ها بگذارید.

کم کردن سرعت مصرف اینترنت

8. وجود ویروس ها یکی از عوامل مصرف زیاد اینترنت

این یکی از مواردی است که کمتر کسی به آن توجه می کند و خیلی به چشم نمی آید. اگر ویروسی بر روی گوشی یا کامپیوتر شما باشد، با اتصال به اینترنت خیلی سریع خودش را به روزرسانی می کند و اطلاعات شما را برای سرورهای خاصی می فرستند. چنین چیزی باعث می شود علاوه بر اینکه امنیت شما و اطلاعاتتان به خطر بیفتد، مصرف اینترنت شما نیز افزایش پیدا کند. برای جلوگیری از رشد ویروس ها در کامیپوتر و گوشی، بهترین کار استفاده از آنتی ویروس های قوی بر روی کامپیوتر است تا جلوی ویروس ها را بگیرد.

علاوه بر آن، باید هنگام نصب برنامه ها توجه زیادی کنید که برنامه نصبی از منبع معتبری باشد چرا که این برنامه ها می توانند نقش ویروس را در سیستم شما بازی کنند و با ایجاد پاپ آپ هایی بر روی سیستم شما باعث مصرف اینترنت شما شوند.

9. فیلم هایی که در اینترنت را می بینید را مدیریت کنید!

با شیوع کرونا و افزایش قرنطینه ها، مطمئنا همه افراد مدت زمان ببیشتری را پای فیلم ها در ژانرهای مختلف می گذارند. البته فیلم ها فقط سریال و فیلم سینمایی نیست بلکه بسیاری از افراد اقدام به دیدن انواع فیلم های آموزشی برای یادگیری زبان دوم مانند فیلم آموزش زبان انگلیسی یا آموزش زبان آلمانی می پردازند که در صورتی که حواسشان به مصرف اینترنت نباشد، خیلی زود بسته اینترنت شان به اتمام می رسد.

10. سایت هایی با مصرف روزانه بالا را بررسی و پیدا کنید

بسیار پیش می آید که سایتی که روزانه به هر دلیلی به آن سر می زنید، مصرف اینترنت را تا حد زیادی بالا ببرد. یکی از ترفندهای کاهش مصرف اینترنت این است که با استفاده از تاریخچه مرورگر و افزونه های مختلف این سایت ها را پیدا کنید و کمتر به آن ها سر بزنید. چرا که بسیاری از مواقع پیش می آید که یک سایت بدون خواست شما تعداد زیادی عکس، فیلم، صدا و … را لود می کند که تاثیر زیادی بر مصرف اینترنت شما خواهد داشت.

کد کاهش مصرف اینترنت در ایرانسل و همراه اول

11. تیر خلاص کاهش مصرف را بزنید!

اگر تمامی روش های بالا را انجام داده اید و بازهم مصرف اینترنت برای شما بافی است. آخرین راه به عنوان ترفندهای کاهش مصرف اینترنت، این است که با دسترسی به شبکه اینترنت خود را بررسی کنید. بسیار پیش می آید که افرادی از اطراف به نت شما متصل هستند و شما نمیدانید. برای این کار می توانید با شبکه خویش تماس گرفته و موضوع را با آن ها در میان بگذارید یا رمز وای فای خود را عوض کنید. حتی یکی از کارهایی که بعضا انجام می دهند، این است که آی پی هایی که قرار است به یک وای فای متصل شوند، را به دستگآه معرفی می کنند تا شخص دیگری نتواند به آن وصل شود.

چند نکته طلایی و بسیار کوچک برای جلوگیری از زود مصرف شدن اینترنت

  • استافده از Wifi گزینه بسیار مناسب تری است. پس سعی کنید تا حد امکان از وای فای استفاده کنید تا از اینترنت موبایل استفاده کمتری داشته باشید.
  • همانطور که در ابتدای متن معرفی شد، بهترین روش برای کاهش مصرف اینترنت موبایل، ایجاد محدودیت برای مصرف داده موبایل است. بسیاری از اپلیکیشن های مختلف برای این امر به وجود آمده اند اما کارآمدترین روش آن همان استفاده از تنظیمات خود موبایل است.
  • برای کاهش مصرف اینترنت در گوشی های ios، بهتر است assist Wi-Fi را غیرفعال کنید. این گزینه اگر فعال باشد و دسترسی خوبی به وای فای نداشته باشید، دیتای موبایل روشن خواهد شد و مصرف اینترنت شما زیاد خواهد شد.
  • داده های google Map را هنگام استفاده از وای فای ذخیره کنید تا در هنگام استفاده از آن در بیرون از خانه، نیازی به مصرف زیاد اینترنت نباشد.

سخن پایانی

روش های بالا تماما روش هایی هستند که به صورت کاملا کاربردی به عنوان ترفندهای کاهش مصرف اینترنت کاربرد دارند. دقت داشته باشید برای کم کردن مصرف اینترنت، نیازی نیست روش های عجیب غریب را پیدا کنید یا مثلا به دنبال کد کم مصرف شدن اینترنت ایرانسل یا همراه اول باشید. بلکه برای کاهش مصرف کافی است نکات بالا را مد نظر قرار داده تا حجم بسیار زیادی را در ماه صرفه جویی کنید. حال اگر شما نیز روش هایی را می دانید و با استفاده از آن مصرف اینترنت خود را کم کرده اید، خوشحال می شویم آن را با با ما در قسمت کامنت ها به اشتراک بگذارید و ما نیز با انتشار آن ها در سایت به دیگگر افراد برای کم شدن مصرف اینترنتشان کمک کنیم.

 

 

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *