هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
ترفند های فن بيان + بر تر آموز سورنا بابایی

ترفند های فن بيان + فن بيان را چگونه تقويت كنيم؟

دسته بندی : مقالات - موفقیت
1400/12/22

فن بيان يكی از موضوعاتی است كه در تمامی دورهمی ها به آن بسيار توجه می شود و قطعا خود شما هم بهتر از همه می دانيد طريقه صحبت و لححن و گويش هر فرد می‌تواند شخصيت آن را نمايان كند، خوب و با اعتماد به نفس حرف زدن آرزوی‌ هر انسان است که دوست دارد دیگران به حرف هایش خوب گوش کرده و او را نیز جدی بگیرند اصولا یکی از کلید های موفقیت هر کسی همین فن بیان اوست برخی از انسان ها با همین روش ترفند های فن بیان به راحتی به اهداف خود نیز می رسند. البته منظور ما این نیست که کسی خوب صحبت می کند یعنی دروغ بگویید یا کلمات را به گونه ایی بپیچانید که فرد مقابل را به اشتباه بیندازید داشتن فن بیان با نیرنگی و یا دورغ گفتن فرق دارد و شما می توانید فرد خوب و انسانی باشید و هم خوب صحبت کنید، ما در اين مقاله از سايت برتر آموز قصد بر آن را داريم كه تمامی موضوعات مهم ترفند های فن بيان را برای شما از سير تا پياز عنوان كنيم و البته كه بهتر است شما دوره های آموزشی فن بيان را تهيه كنيد كه در طريقه صحبت كردن شما تاثيری مثبت خواهد گذاشت.

روش و ترفند های فن بيان + برترآموز سورنا بابایی

فن بیان چیست ؟

ترفند های فن بیان یعنی توانایی صحبت کردن به همین سادگی توانایی شما هر چقدر در حرف زدن بیشتر باشد یعنی فن بیان شما قوی تر است .برای داشتن فن بیان خوب یا بتوانید خوب و اعتماد به نفس زیاد صحبت کنید و البته بتوانید واضح و مشخص صحبت کنید و به یاد داشته باشید که نکات زیر به شما در داشتن فن بیان خوب به شما کمک می کند این نکات مطالعه و تمرین کنید و مطمئن باشید تمرین شرط اساسی در یاد گیری و موفقیت در هر کاری است و همچنین در ترفند های فن بیان بسیار موثر است در مورد فن بیان کتاب های مختلفی وجود دارد که ما یکی از این کتاب که مربوط به فن بیان است کتاب جبه ابزار سخنرانی را تهيه كنيد است . ولی قبل تر اینکه به سراغ مطالعه این کتاب بروید بیایید باهم چند نکته ساده در مورد فن بیان را بررسی و یا مرور کنیم؛ چگونه واضح صحبت کنیم؟

  • کلمات را واضح ادا کنید : وقتی ما کلمات را درست و واضح ادا کنید مردم بهتر می توانید صدای شما را می شنوند برای تمرین ترفند های فن باين با این کار شما می توانید صدای خود را ضبط کنید و با کمک یکی دیگر از دوستان تا بتوانید حروف را واضح تر ادا کنید مواردی که می توانید به شما در این مورد کمک کند شامل موارد زیر می باشند . شمرده صحبت کردن -پایین آوردن تن صدا – گوش دادن به تقلید از بازیگران یا صدا پیشگانی که تن صدا و لهجه آن ها به شما شبیه است . در طول صبحت سعی کنید با یک نفر خاص حرف نز نید که این کار باعث می شود این حس در مخاطبان اینگونه به وجود بیاید که شاید اعتماد به نفس ندارید جز این هم با یک تن صحبت کردن شنونده را بعد از مدتی کوتاه نیز خسته می‌کند یکی دیگر از موارد مهم از من من کردن را درست متوجه شودند خجالت زده می شوند .به دلیل به از مدتی کوتاه بهانه ای برای فرار از گوش کردن صحبت های شما پیدا می کنند و اگر‌ من من شما به دلیل شرم است سعی کنید ریشه آن را پیدا کنید و آن را در خود حل کنید .

ويژگی های فن بيان به صورت كامل و جامع

  • نرم تر حرف بزنید: اگر صدای بلند خشنی دارید سعی کنید خشنونت و بلندی صدای خود را پیدا کنید و آن را به طرف کنید بلندی صدای شما باعث می شود نشنونده حالت توافعی نیز به خود بگیرید و خشنونت صدا نیز باعث می شود که مخاطبین احساس راحتی با گوينده داشته باشید.

 

  • برای واضح حرف زدن از دستور زبان کمک بگیرید : برای اینکه بتوانید بهتر و خوب صحبت کنید به جملات خود نیز ساختار بدهید سعی کنید از اطلاحات کمتر استفاده کنید برای شنونده هضم یک جمله مطابق با دستور زبان راحت تر است.

ويژگی ها و كاركرد ترفند های فن بيان + برترآموز

  • با اطمینان صحبت کنید: مهمترين عامل در ترفند های فن بيان آن است كه سعی کنید بیشتر با اعتماد و اطمینان صحبت کنید نه با خشونت ترجیحا در  منافع و نیاز های خود را واضح و محکم نیز بیان کنید و مراقب باشید که در بیان خواسته های خود را خواسته های دیگران را هم نیز در نظر داشته باشید به طوری که خودخواه به نظر نرسید.

 

  • احساسات خود را کنترل کنید: در موقع صحبت کردن ممکن است شما نیز حس هیجان اشتیاق عصبانیت یا حتی ترس به شما دست بدهد اما این احساسات نباید باعث شود که از حد خود شما خارج شوید و مثلا نیز توهین کنید با حوصله و صبر به چیزهایی که برای شما مهم است را پاسخ دهید.

 

  • میان صحبت کسی نپرید :به دیگران اجازه دهید که ابتدا صحبت های کاملا تمام شود بعد شما شروع به صحبت کنید یک مکالمه خوب بین افراد مانند یک گروه موسیقی است هرکس سهم خود را دارد نوبت همه نیز باید رعایت شود.

 

  • شنونده خوبی باشید: موقعی که فردی صحبت می کند اصلا و به هیچ وجه حروف های می خواهید بزنید نیز فکر نکنید با این کار شما به دیگران می گویید که نظرشان اصلا مهم نیست و این کار شما احساسات آن ها آسیب می زند.به دیگران علاقه نشان دهید تا وقتی نوبت به شما برسد توجه ها به شما نیز جلب شود.

چطور خوب صحبت کنیيم؟

۱- به گونه ای بلند حرف بزنید که صدایتان شنیده شود : برای اینکه افراد دیگر صدای شما نیز بشنوند باید به اندازه کافی بلند صحبت کنید نه زیاد داد بزنید و نه آنقدر آرام که بعضی از مخاطبان شما صدای شما را نشنوند و اگر شما نیز آرام صحبت کنید به این گونه است که به دیگران نشان می دهید که کم رو هستند و اعتماد به نفس کافی ندارید از طرف دیگر سعی کنید که در صحبت کردن داد نزنید که داد زدن به این نشانه است که دوست دارید شما شنیده شوید بگذارید کلمات توجه افراد را جلب کند نه صدای بلند شما صدای شما فقط می تواند در رساندن کلمات به گوش دیگران و مخاطب کاربرد داشته باشد .

۲-دایره لغات خود را افزایش دهید: شما تا می توانید مطالعه داشته باشید از مطالب آنلاین مثل مجلات اینترنتی گرفته تا شاهکاری های ادبیات مثلا کتاب های مطرح. هرچه بیشتر بخوانید دانش شما ها بیشتر می شود و دایره لغات شما افزایش می یابد بدون اینکه شما بفهمید عبارات بیشتر را یاد می گیرد و بعد از مدتی متوجه می شوید که دارید از عبارات در جمله های خود استفاده می کنید البته قرار نیست که شما در حرف های روزمره خود کلی کلمه جدید بکار ببرید برای اینکه شما باهوش به نظر برسید کافیست چند کلمه جدید و پر معنا به کار ببرید.

ويژگی و البته كاكرد جامع ترفند های فن بيان - برترآموز سورنا بابایی

۳- از بکار بردن بیش از حد اصطلاحات بپزهیزید: اگر شما دوست دارید هرچه بهتر و خوب صحبت کنید نباید بیش از اندازه از اصطلاحات عامیانه و کوچه بازاری استفاده کنید اگر شوندگان شما نیز جوانان هستند می توانید گه گاه از این اصطلاحات نیز استفاده کنید این کار باعث می شود کمک می‌کند از لحن رسمی بودن و خشک کلام شما نیز کاسته شود.

۴-از توقف نترسید: درنگاه اول شاید توقف کردن در صحبت کردن نشانه ضعف بشمار بیاید ولی اگر کمی فکر کنید متوجه می شوید که اصلا اینگونه نیست توقف کردن در صحبت می تواند برای جمع کردن افکار و ایده ها بسیار روشن خوبی و ایده الی است چیزی که برای شما توصیه نمی شود این است که شما رواجی نکنید یا چیزی دیگری بگویید که بلافاصله پشیمان شوید لازم نیست نگران این باشید که موقع توقف از صدای های مختلف که هست مانند صدای (آممممممممممم یا إإإإإ)استفاده می کنید و باید تمرین کنید وبا سعی زیاد این کار را تکرار نکنید حتی افراد مهم هم ممکن است از این صداها استفاده کنند مانند مشهور مثل ریئس جمهور ها می توانند ازاین صداها استفاده کنند.

۵-فقط زمانی که لازم است ژست بگیرید: ژست گرفتن فرد یک روش خوب برای کمک به رساندن پیام به دیگران است شما می توانید با ژست گرفتن احساسات خود را بیان کرده روی کلمات تایید کنید یکی از نکاتی که است دقت کنید که نباید دست‌ها ی خودرا زیادی حرکت دهید دست ها نشان از این است که آن ها فکر می کنند کلمات شما برای بیان مطالبات کافی نیست.

۶-مختصر و مفید حرف بزنید: یکی دیگر از بخش های مهم خوب صحبت کردن و رعایت اختصار است فن بیان به این معنی نیست که هر چیزی را شما می دانید را در اختیار شونده قرار دهید شاید تصور کنید که باید برای فهماندن حرف های خود به دیگران مثل های بیشتری برای آن ها بزنید دراین صورت که یک یا دو مثال کافیست به یاد داشته باشید که همیشه از وراجی و تکرار مکرر دوری کنید تا شنونده دچار خستگی نشود اگر شما برای یک سخنرانی آماده می شوید حرف های خود را روی کاغذ بنوسید و آن را با صدای بلند بخوانید با این روش شما می توانید متوجه شوید که کجا دچار زیاده گویی شده اید.

۷- نکات اصلی صحبتتان را تکرار کنید : شما در صحبت کردن ممکن است فکر کنید که یکبار بیان کردن نکات اصلی حرف هایتان کافی است اما باید بدانید که اشتباه است چه شما بخواهید برای یک جمع زیاد سخنرانی کنید چه در حال بحث بایک نفر که دوست شما باشد همیشه در پایان صحبت های خود نکات اصلی بحث خود را برای واضح تر شدن پیامتان دوباره تکرار کنید.

۸-از امثال ها و دلایل محکم استفاده کنید : درصحبت های خود را اعداد و ارقام و مثال های واقعی نیز استفاده کنید شما بخواهید مخاطبان خود را نیز قانع کنید که بشر روی به انرژی‌های تجدید پذیر رو بیاورد یا به دوست خودمان بفهمانید که باید به ازدواج خود خاتمه دهد البته استفاده از آمار به این معنی نیست که در صحبت های خود مرام از اعداد و ارقام استفاده کنید و وارد بحث های خالص علمی بشوید بسته به موضوع بحث استفاده ازیک تا چند نکات و دلیل علمی کفایت نیز می کند.

۹-عذر خواهی نکنید : شما باید بدانید که فن بیان شامل کنترل شرایط هم می شود و حتی اگر اشتباه نیز کردید عذر خواهی نکنید مثلا اگر در میان صحبت خود اگر کلمه ای را نیز اشتباه تلفظ کردید یا دارید دچار استرس شدید بگویید ببخشید من کمی استرس دارم و شما با این کار اوضاع را نیز بدتر کرده و توجه مخاطبان به موضوع بی ربط جلب می شود به جای این به راحتی و سریع از اشتباه خود بگذارید و به صحبت خود را ادامه دهید که مخاطبان شما هم بعد از مدتی اشتباه شما نیز فراموش می کنند نگران هم نباشید.

۱۰- روی پیامتان متمرکز شوید نه خودتان: به جای اینکه شما به نگرانی و استرس خودتان فکر کنید روی پیام و مخاطبان تمرکز داشته باشید مهم ترین چیزی که برای شما مهم باشد باید پیامتان رتبه خوبی بتوانید مستقل کنید نه اینکه مثلا شبیه آنتونی رابینز یا استو جابز شوید قبل از اینکه شما بتوانید صحبت خودرا شروع کنید به پیامتان فکر کنید به اینکه پیام شما می توانید چقدر مهم است و کار شما تنها انتقال آن است این کار باعث می شود که نگران آن نباشید مه چقدر عرق کرده‌اند و یا چقدر تند تند حرف می زنید .

۱۱-غیبت و شایعه پردازی نکنیدو طعنه را کنار بگذارید : غیبت کردن شایعه پردازی و زیر آب زنی مواردی هستند که جایی در خوب صحبت کردن نیز ندارد در صحبت کردن نق زدن را هم نیز باید کنار بگذارید یک راه سازنده و مثبت برای توصیف خود و چیز هایی که به سر شما آمده پیدا کنید به جای اینکه شما بگویید دوست دارید مردم چگونه رفتار کنند روی خواسته های خود تمرکز کنید و شما باید بدانید به یاد داشته باشید که نمی توان مردم را عوض کرد اما می توان خواسته خود را روشن و واضح کرد .درست است که در صحبت کنایه و طعنه گاهی نشانه نکته بینی و شوخ طبعی است اما ممکن است این موضوع کسی متوجه منظور شما نشده و آن را نیز توهین به خود حساب کنید و یا حساب بیاورید البته گاهی اوقات هم کنایه می تواند تنش را نیز کم تر کند . پس سعی کنید ابتدا اطرافیان خود را به خوبی بشناسید و بعد از کنایه استفاده کنید فقط به یاد داشته باشید که کنایه زدن به یک عادت برای شما تبدیل نشود.

۱۲- منفی بافی نکنید: در صحبت های خود حتی در بدترین شرایط هم می توان با استفاده از اطلاعات مفید و مثبت هم می توان به مردم کمک کرد( مهمترين ركن ترفند های فن بيان )  بهتر است که در هر شرایطی از صحبت های و خبر هایی که مردم دچار خشم ناامیدی افسردگی می کنند نیز خودداری کنید در این شرایط با پذیرش شرایط به اطلاعات مثبت رادر اختیار مردم بگذارید همانطور که می دانید نق زدن و منفی بافی می تواند یک عادت بد باشد مثبت نگری و مفید بودن هم نیز می تواند با تمرین تبدیل به یک عادت خوب برای شما تبدیل شود.

 

سحن پايانی: 

اميدوار‌ هستيم از اين مقاله از سايت برترآموز نهايت بهره را كسب كنيد و البته در صورت رضايت آن را برای‌ دوستانتان به اشتراك بگذاريد، بهتر است در انتهای مطلب چند نكته بسيار مهم را برای شما بازگو كنيم. اولين نكته بسيار مهم آن است كه با ترفند های فن بيان و آموزش ترفند های فن بيان می‌ توانيد در اينستاگرام فعاليت داشته باشيد( البته با آموزش اينستاگرام) و البته خود شما می توانيد مدرس در اين زمينه باشيد، با برگزاری دوره ها می توانيد ميزان درآمد خودتان را افزايش دهيد)

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *