هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

تغییر رشته با کارنامه سبز + ویژه کنکور 1402

دسته بندی : تحصیلی
1401/10/16

تغییر رشته با کارنامه سبز یکی از برگه های شانس دانشجویان است؛ افرادی که علاقه به تحصیل در رشته ایی و یا در دانشگاهی ندارند میتواند این موضوع را با کارنامه سبز تصحیح کنند.

تغییر رشته با کارنامه سبز یکی از معضلات دانش آموزان کنکوری شده است البته توجه داشتن به اهمیت انتخاب رشته در رشته‌های کنکور و البته حساس بودن آن( با یک ردیف انتخاب اشتباه ممکن است پذیرش دانشگاه‌ها برای شما برهم خورد به‌ویژه در رشته‌های مهم و پر تقاضا همانند تجربی و انسانی) اهمیت تغییر رشته و البته انتخاب رشته با کارنامه سبز را افزایش خواهد داد؛ منتهی ابتدا این سؤال مطرح می‌شود که هر کسی می‌تواند برای اولین بار و بدون اطلاع با کارنامه سبز تغییر رشته داشته باشد؟ قطعاً که خیر، شما برای تغییر رشته ابتدا آموزش تصویری و یا آشنایی نسبی با قسمت‌های این کارنامه داشته باشید. ما در این مقاله از سایت برتر آموز قصد بر آن داریم که صفر تا صد تغییر رشته با کارنامه سبز را برای شما شرح داده و البته پیشنهادات و نکات مهم  را برای شما ذکر کنیم.

کارنامه سبز همیشه به کارنامه نهایی کنکور سراسری مشهور بوده و البته که از اهمیت ویژه ایی هم برخورد هستید در ضمن کارنامه سبز یک هفته بعد از اعلام نتایج کنکور منتشر میشه، البته که به‌عنوان دانش آموز کنکوری باید بدونی که این کارنامه با کارنامه‌هایی که می‌گرفتی خیلی فرق داره، اول از اینکه میتونی با این کارنامه رشته‌هایی که قبول شدی و البته رشته‌هایی که اصلاً قبول نشدی و از طرفی دانشگاه‌هایی که میتونی پذیرش بشی و به‌صورت کلی و زمان و محل رشته‌های خودت رو نگاه کنی، اگر به این کارنامه توجه ویژه ایی رو اختصاص بدی به‌راحتی میتونی تغییر رشته هم بدی.

سؤال اصلی اینه که چرا این کارنامه خیلی مهمه و دانش آموزا برای تحلیلش دنبال مشاور هستن؟ خب شما میتونید داخلش تغییر رشته با کارنامه سبز رو داشته باشید و از طرفی اگر می‌خواهید در یک رشته پایین‌تری ورود کنید میتونید تغییر رشته رو ثبت کنید و البته انتقالی از دانشگاه به دانشگاهی دیگر.( دانش‌آموزها برای انتقالی خیلی سؤالات پرتکراری مطرح می‌کنند اینکه چه زمانی و آیا امکان پذیر هستش به دانشگاه‌هایی که پذیرش می‌شوند بروند؛ به عبارتی آیا می‌توانند انتخاب دانشگاه خودشان را تصحیح کنند؟ قطعاً که بله، کارنامه سبز به این منظور هستی؛ میتونید در دانشگاه‌هایی که واجد شرایطشون هستید پذیرش شده و البته به‌راحتی انتقالی بگیرید)

نکته: محل دریافت کارنامه از طرف شما در سایت سازمان سنجش می‌باشد و شما باید برای دریافت با اطلاعات کاربری که دارید به این سایت مراجعه کنید.

صفر تا صد تغییر رشته با کارنامه سبز و انتقالی دانشگاه‌ها:

حالا نوبت آن است که به سراغ تغییر رشته با کارنامه سبز برویم، همان‌طور که ذکر شد در هفته بعد از اعلام نتایج کنکور و کارنامه سبز میتونید تغییر رشته با کارنامه سبز را انجام بدید و البته هنوز بعضی از دانش آموزان قلق این کار را نمی‌داند. بر فرض مثال شما می‌خواهید در رشته پزشکی را به دندانپزشکی تغییر دهید؛ در کارنامه سبز آخرید رتبه قبولی که در آن رشته وجود دارد را می‌توانید مشاهده کنید و البته که با این وجود می‌توانید درک کنید که واجد شرایط هستید یا خیر.( این مورد برای این هستش که ببینید اختلاف شما با رتبه آخر رشته مد نظرتون چقدر هستش و اینکه اگر دوست داشتید به این رشته تغییر رشته با کارنامه سبز انجام بدهید که خیلی هم به نفع شما خواهد بود)

چگونگی انتخاب رشته با کارنامه سبز

  • ساز و کار سازمان سنجش: یکی از موضوعات بسیار مهم این است که شما با روش و ساز و کار سازمان سنجش در انتخاب رشته آشنا شوید. توجه داشته باشید که نرم افزار سازمان سنجش وقتی رتبه شما را می‌خواند و اگر رتبه شما از آخرین رتبه قبولی رشته مد نظر خودتان کمتر باشد قطعاً این رشته را رد کرده و سراغ اولویت بعدی شما خواهد رفت که با این ساز و کار رشته‌های مد نظر و واجد شرایط شما انتخاب می‌شود. نکته حائز اهمیت آن است که کارنامه سبز رشته‌هایی که شما در آن‌ها می‌توانید پذیرش شوید نمایش داده شده است؛ از طرفی باید بدانید که آن رشته‌هایی که هم قبول نشده‌اید هم مورد نمایش داده خواهد شد و با این کارنامه به‌راحتی می‌توانید عملکرد کنکور خودتان را آنالیز کنید.( با این وجود اگر شما در رشته مد نظر خودتان پذیرش نشدید و می‌خواهید به‌صورت مجدد کنکور بدهید ایرادی ندارد و البته که شما باید این کارنامه نهایی را بررسی کرده و با توجه به آن اولویت‌های خودتان را مشخص کنید)

 

  • اعتراض به درخواست اشتباه: در بعضی از اوقات ممکن است که انتخاب‌های اشتباهی از طرف سازمان سنجش رخ دهد و در صورت وجود این نوع از خطاها شما می‌توانید به بخش پاسخگویی سازمان سنجش مراجعه کرده و البته که با درخواست خودتان و اعتراض کارنامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت( بررسی کامل کارنامه زمانی اتفاق می‌افتد که درخواست شما درست باشد و اشتباهی رخ داده باشد). برای درک بهتر این موضوع بهتر است که برای شما به‌صورت مثال آن را شرح دهیم. فرض کنید که در بین انتخاب‌های پزشکی شما کد رشته هوشبری وجود داشته باشد می‌توانید درخواست اعتراض ثبت کرده و این مورد برای شما مورد تصحیح قرار خواهد گرفت)

 

  • تغییر رشته و انتقالی: تغییر رشته با کارنامه سبز را ابتدای این مقاله به‌صورت کلی برای شما شرح دادیم و حال نوبت آن فرا رسیده که به‌صورت کامل برای شما  ذکر کنیم. فرض کنید که شما در انتخاب رشته پزشکی انجام دادید و می‌خواهید به رشته داروسازی بروید؛ برای تغییر رشته باید رتبه شما واحد شرایط باشه( برای فهمیدن این موضوع هم برای شما به‌صورت کامل گفتیم که با انتشار کارنامه سبز تمامی آخرین قبولی هر رشته و رتبه‌های اون ها نمایش داده شده که میتونید اونجا انتخاب کنید) حال اگر رتبه شما واجد شرایط بود به‌راحتی میتونید تغییر رشته بدید. برای انتقالی هم به دانشگاه‌های مد نظرتون باید با توجه به رتبه ایی که داشتید دانشگاه مد نظرتون رو انتخاب کنید( این مورد را هم میتونید توی کارنامه سبز مشاهده کنید)

نکته مهم  و البته که باید بهش توجه کنید اون هستی که حداقل باید 1 ترم در دانشگاهی که ابتدا انتخاب کردید تحصیل کنید و بعد از یک‌ترم واجد شرایط خواهید بود که به دانشگاه‌های مد نظرتون بروید؛ قابل ذکر است که با ارائه کارنامه سبز و رتبه خودتون و اینکه واحد شرایط هستید به مسئول پذیرش دانشگاه میتونید وارد دانشگاه بشوید و به‌اصطلاح انتقالی خودتون رو مشاهده کنید.( البته که دانشگاه مد نظر شما باید ظرفیت خالی هم داشته باشد که شما بتونید پذیرش بشوید؛ عموماً ظرفیت خالی وجود خواهد داشت)

البته برخی از افراد هم هستند که با انتشار سریع کارنامه نهایی خود می‌خواهند به دانشگاه مد نظر خودشان بروند( انتقالی) منتهی به این دلیل که هنوز فرایند ثبت نام دانشجویان واحد شرایط تکمیل نشده است قطعاً که مسئولان با درخواست شما موافقت نخواهند کرد به این دلیل که با توجه به صندلی‌های خالی خود می‌توانند پذیرش داشته باشند؛ از طرفی اگر شما پس از اتمام ثبت نام به دانشگاه مراجعه کنید و اگر ظرفیت خالی وجود داشته باشد قطعاً با درخواست شما موافقت انجام خواهند داد.

انتخاب رشته با کارنامه نهایی آزمون سراسری

بررسی موارد مهم که تغییر رشته با کارنامه سبز مشکل ساز می‌کند:

قطعاً تا به الان روش‌های مهم برای شما ذکر شده و البته که در برخی از موارد دیگر تغییر رشته  و انتقالی انجام نخواهد شد به موارد زیر به‌خوبی دقت کنید:

  • موافقت نکردن دانشگاه مد نظر با انتقالی شما: اگر دانشگاه روزانه پذیرش شدید و می‌خواستید که به دانشگاه دیگر انتقالی یابید و از طرفی دانشگاهی که مد نظر شما است با انتقال موافقت نکرد و شما به هیچ وجه نمی‌خواستید در دانشگاه اول شرکت کنید؛ بهترین راه آن است که در کنکور سال بعد ثبت نام کرده و البته به‌صورت مجدد کنکور بدهید( از طریق سازمان سنجش) به این توجه داشته باشید که در سال‌های قبل ثبت نام و نرفتن به دانشگاه محرومیت کنکور را به همراه داشت منتهی امسال این قانون فعلاً برداشته شده است.( اگر شما می‌خواستید این روش را انجام دهید حتماً تحقیق کنید که آیا محروم می‌شوید یا نه و البته که اگر محروم شوید به ضرر شما خواهد شد؛ بهترین راه برای رهایی از محرومیت آن است که یک‌ترم الی دو ترم در دانشگاه تحصیل و بعد انتقال بگیرید)

 

  • می‌توانید مستقیماً به سراغ رشته دلخواه خودتان بروید: برخی از افراد این سؤال را در ذهن خودشان دارند که آیا می‌توان بدون ثبت نام در رشته‌های که شانس پذیرش دارند؛ پس از منتشر شدن کارنامه سبز و البته با توجه به آن انتخاب و تغییر رشته با کارنامه سبز انجام دهند؟ قطعاً که بله، شما می‌توانید رشته دلخواه خودتان را به‌راحتی با این موضوع انتخاب کنید.

 

  • استفاده از خوابگاه مخصوص دانشگاه پس از انتقالی: یکی از سؤالات دیگر آن است که پس از تغییر رشته با کارنامه سبز و البته انتقالی از دانشگاه ابتدایی خود می‌توان از خوابگاه دانشگاهی که انتقال گرفتیم استفاده کنیم؟ این مورد بستگی به ظرفیت خالی خوابگاه دانشگاه دارد؛ در صورتی که اصلاً ظرفیتی وجود نداشته باشد شما باید مکانی دیگر برای خود انتخاب کنید و البته که اگر ظرفیتی در خوابگاه مانده بود به‌راحتی می‌توانید در خوابگاه بمانید.

انتخاب دانشگاه مورد علاقه با کارنامه سبز

آیا اطلاع داشتن از ضوابط مقررات کنکور مهم است؟

قطعاً که تغییر رشته با کارنامه سبز با توجه به قوانین و ساز و کار می‌انجامد که در قیمت‌های فبلی  به‌صورت کامل و مفصل برای شما شرح داده‌ایم؛ منتهی در این بخش قرار است به اهمیت مقررات و قوانین کنکور بپردازیم.

آزمون سراسری کنکور با توجه به موارد خاص انجام پذیر است، به‌عنوان مثال در دانشگاه‌های روزانه زمانی که شما انتخاب رشته کردید و البته اگر ثبت نام هم انجام داده باشید پس از انصراف شما قطعاً محروم به شرکت مجدد در کنکور خواهید شد( به این دلیل که شما صندلی یک از دانش آموزان کنکور را اشغال کرده و پس از انصراف باید محروم شوید)، البته که مواردی همچون سر جلسه کنکور که اگر شما آن‌ها را به‌خوبی رعایت نکنید محروم از کنکور خواهید شد.( البته برخی از رفتارها و شرایط‌ها ممکن است حبس و زندان را برای شما داشته باشد)

مقاله ضوابط و مقررات کنکور به‌صورت کامل این موضوعات توضیح داده شده و بهتر است که آن  را مطالعه کنید.

 

چگونه رتبه خودمان را در کنکور افزایش دهیم؟

اگر به موارد بالا توجه داشته باشید قطعاً که شما برای تغییر رشته با کارنامه سبز و البته انتقالی به دانشگاه‌های عالی و مطرح کشور باید سابقه تحصیلی مناسب و از طرفی رتبه خوبی در کنکور داشته باشید؛ قابل توجه است که برای رتبه مناسب نیز به آموزش عالی و مناسب نیز نیاز خواهد بود. آموزش ریاضی سایت ما یکی از بهترین آموزش‌های ریاضی در ایران می‌باشد که دانش آموزان کنکوری می‌توانند از آن استفاده کنند، قطعاً که با این آموزش می‌تواند درصد بالایی در کنکور به دست آورده و از طرفی به‌راحتی می‌توانید رتبه عالی به دست آورید همان‌طور که خود شما هم میدانید  رتبه عالی در کنکور در انتخاب رشته‌های تاپ تأثیر صد در صدی می‌گذارد. آموزش‌های ما با داشتن پشتیبان حاضر رفع اشکال را برای دانش آموزان کنکور به ارمغان خواهد آورد.

هزینه مشاور برای تغییر رشته با کارنامه سبز چقدر است؟

یکی دیگر از سوالاتی که همیشه توسط دانشجویان مطرح میشود؛ در رابطه با نوع و تغییر رشته خواهد بود. یعنی آن که دانشجو رشته ایی را انتخاب کرده است ولی بعد از مدتی از آن آزرده خاطر بوده و اینکه میخواهد رشته خودش را عوض کند.

اما آیا این تغییر رشته با کارنامه سبز چقدر هزینه دارد؟ بستگی به نوع انتخاب شما خواهد داشت. به عنوان مثال شما میخواهید به تنهایی تغییر رشته را به ارمغان آورید و قطعا که این موضوع اصلا هیچ جای ایرادی نداشته و به راحتی میتوانید این کار را انجام دهید.( قابل توجه است که شما باید دانش این فعالیت را داشته باشید و نه اینکه بدون هیچ اطلاعاتی شروع به تغییر رشته کنید)

دوم روش مراجعه به کافی نت ها است. شما با مراجعه کردن به این مراکز به راحتی میتوانید تغییر رشته انجام دهید فقط هزینه های جزئی نیز برای شما به همراه خواهد داشت.( از طرفی ممکن است که افراد در رابطه با تغییر رشته هم اطلاعات کافی نداشته باشند، پس بهتر است به سراغ افراد کاربلد بروید)

اما اگر شما میخواهید در کنار انتخاب رشته به راحتی مشاوره هم داشته باشید بهتر است که به مشاوران رجوع کنید.

مشاوران همیشه به عنوان فردی که میتواند در انتخاب رشته یا تغییر رشته با کارنامه سبز به شما کمک کنند. اما نکته حائز اهمیت در رابطه با هزینه ها خواهد بود. شما باید نسبتا هزینه های زیادی به مشاوران بدهید ولی در چه صورت این هزینه برای شما معقول است؟ زمانی که شما به پیشنهاد و راهنمایی هم نیاز داشته باشید؛ به عنوان مثال بخواهید رشته ایی را انتخاب کنید که درآمد عالی و فرصت شغلی مناسبی در جوامع امروزی داشته باشید.

 حداکثر زمان برای تغییر رشته با کارنامه سبز چقدر است؟

زمان تغییر رشته نسبتا طولانی نیست و با نوع ارتباط برقرار کردن شما بستگی دارد. ابتدا آن که شما باید از طریق سامانه اقدام به تغییر رشته کنید و اینکه دانشگاه مورد نظر خودتان را هم انتخاب کنید. اما باید به چند نکته مهم نیز توجه داشته باشید.

بهتر است از قبل  نوع رشته را بررسی و با دانشگاه مد نظر خودتان تماس حاصل کنید. متوجه شوید که آیا اصلا ظرفیت برای دانشجو وجود دارد؟ اگر ظرفیتی در کار نبود بهتر است که دانشگاه مقصد را انتخاب نکنید به این دلیل که درخواست شما ارسال شده و بعد از بررسی رد خواهد شد.

این موضوع هم سبب افزایش مدت زمان برای تغییر رشته شما خواهد شد و بهتر است که از آن فاکتور بگیرید.

جمع بندی تغییر رشته با کارنامه سبز:

امیدواریم از این مقاله از سایت برتر آموز نهایت بهره کسب کرده و در صورت نیاز آن را برای دوستان کنکور خود ارسال کنید؛ در انتهای مطلب بهتر است چند نکته مهم را بازگو کنیم:

نکته مهمی که باید بازگو شود آن است که علاقه نداشتن شما به یک رشته سبب تغییر رشته شما خواهد شد و این موضوع از طرفی می‌تواند به‌کلی انتخاب‌های شما را بر هم زند، بسیاری از تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور با توجه به این علاقه نداشتن‌ها صورت خواهد گرفت.

انتقالی از دانشگاه مد نظر خود ممکن است که بسیار سخت باشد، باید بدانید که درصد موافقت در انتقالی شما به‌اصطلاح پنجاه‌پنجاه بوده و شما نمی‌توانید انتقال دانشگاه خود را بر پایه احتمال بگذارید. هنگام انتخاب دانشگاه و البته که اگر شما شرایط آب و هوا و محیط مطالعه و از همه مهم‌تر خوابگاه را نسنجید قطعاً که به در انتخاب دانشگاه خود با مشکل رو به رو خواهید شد.( البته که موفق به انتقالی هم شدید ممکن است که اصلاً ظرفیت خوابگاه وجود نداشته باشد و این موضوع هم بدیل به معضل بزرگی خواهد شد)

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *