تولید محتوای مرجع چیست؟ آموزش تولید محتوای مرجع

1400/11/09

اینکه مرجع حوزه کاری خود باشید، به این معناست که شما می توانید به عنوان مرجع در یک حوزه کاری شناخته شوید. بدین معنا که وقتی شما محتوای مرجع تولید می‌کنید کاربران شما را به عنوان مرجع و رفرنس آن حوزه کاری می شناسند و در نتیجه به شما مراجعه می کند.

حتماً همه ما به سایتهای دانلود سر زده ایم. از سایتهای دانلود چند مورد از آنها هستند که بیشتر کاربران وب فارسی برای دانلود نرم افزار و بازی به آنجا مراجعه می‌کنند. فکر می‌کنید دلیل این کار چیست؟ آنها خود را تبدیل به یک مرجع کردند.

تولید محتوای مرجع به شما کمک می‌کند که شما به عنوان مرجع یک حوزه کاری شناخته شوید و حتی اگر در یک کلمه کلیدی، در رتبه‌های پایین قرار داشته باشید، باز هم اولویت با شماست یعنی کاربر ابتدا بر روی لینک شما کلیک کرده و سپس به سراغ سایت دیگر می رود، چون شما را به عنوان یک مرجع می شناسد که احتمالا از سایتی که در لینک اول قرار دارد، بهتر هستید.

این حتی برای سئو بسیار مفید است چرا که وقتی شما در رتبه‌های پایین تر قرار داشته باشید و کلیک بالایی دریافت کنید گوگل این سیگنال را دریافت می کند که شما یک سایت مطرح و مرجع هستید که کاربران سایت شما را دوست دارند و به همین علت به سایت شما رتبه بهتری می دهد.

تولید محتوای مرجع

برای اینکه به مرجعی در حوزه کاری خود تبدیل شوید تولید محتوای مرجع یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین راهکارها و کانال هایی است که شما می توانید از این طریق خود را به مردم و به کاربران ثابت کنید.

در این مقاله قصد داریم که شما را با تولید محتوای مرجع آشنا کنیم. تولید محتوای مرجع از دو حیث بسیار مهم است:

  • شما را به مرجع حوزه کاری خود تبدیل می کند.
  • دو در سئو سایت شما بسیار تاثیرگذار است. چرا که شما با تولید محتوای مرجع می‌توانید هم مگاپست یا همان محتوای آسمانخراش تولید کرده یا از آن به عنوان محتوای تاپیک کلاستر استفاده کنید.

تا به حال شما را با محتوای مرجع و اینکه چطور میشود به مرجع یک حوزه کاری تبدیل شد آشنا کردیم. در این بخش قصد داریم که شما را با تکنیک های ساخت محتوای مرجع آشنا کنیم که تبدیل به یک مرجع در حوزه کاری خود شوید.

تولید محتوای همیشه سبز

اولین کاری که باید انجام دهید این است که از محتوای همیشه سبز استفاده کنید. اما محتوای همیشه سبز چیست؟ محتوای همیشه سبز اصطلاحی است که از درختان کاج گرفته شده است به این دلیل که درختان کاج همیشه سرسبز هستند و در تمامی فصول سال هم سبز می ماند.

دلیلی که محتوای همیشه سبز به این نام مزین شده است این است که ما باید تولید محتوایی انجام داده که هیچ وقت کهنه نشود. در واقع منظور از تولید محتوای همیشه سبز این است که ما باید محتواهایی تولید کنیم که هیچ وقت کهنه نشده و همیشه قابل استفاده هستند و حتی پس از زمان خیلی زیادی از انتشار آن هنوز هم ترافیک خوبی را نسبت به سایت ما روانه میکند.

محتوای همیشه سبز مزیت های خیلی زیادی دارد اولین مزیت آن این است که باعث می‌شود رتبه شما افزایش پیدا کند چراکه وقتی فقط از یک محتوا برای سال‌ها ترافیک جذب کنید شما در واقع برای مدت های زیادی ترافیک ثابت از فقط یک محتوا خواهید داشت.

همچنین دیگر مزیت محتوای سبز این است که کاربران بیشتر به سمت شما جذب می شوند. چرا که شما محتواهایی کارآمد به آنها ارائه می دهید و در کل این شیوه تولید محتوا یک راه حل خیلی خوب برای تبدیل شما به یک مرجع در حوزه کاری خودتان است.

موضوعاتی که شما می توانید بر روی آنها مانور داده تا محتوای همیشه سبز تولید کنید موضوعاتی مانند چگونه است. کاربران همیشه یکسری دغدغه ها دارند آنها می خواهند که جواب سوالات خود برسند و شما اگر با موضوعاتی مثل چطور چگونه یا محتواهایی که یک خدمات یک سایت یک محصول یا مواردی مانند آن را بررسی کنید یا محتوایی که یک چک لیست از کارهایی که باید و نباید در یک کار انجام داد را ارائه دهید در تولید محتوای همیشه سبز خوب عمل کرده اید.

استفاده از میکروکانتنت ها

تکنیک بعدی برای تبدیل شدن به مرجع حوزه کاری خودتان ساخت ریز محتواها یا میکروکانتنت ها است میکرو کانت محتوای کوچک و مختصر است که اطلاعات مفیدی از کلیت و جزئیات یک ماجرا در یک خلاصه ارائه می دهد.

مزیت ریز محتوا یا میکرو کانتر این است که وقت کاربران را زیاد نمی گیرد، چراکه شامل آموزش کوتاه یا یک بررسی مختصر است. از این نوع محتوا می توان درشبکه های اجتماعی بسیار بهره برد.

چون در شبکه‌های اجتماعی افراد حال و حوصله آن را ندارند که بخواهند محتواهای طولانی را مشاهده کنند و شما می توانید با ساخت میکرو کانتنت افراد پرمشغله ای که وقت زیادی ندارند یا افرادی که به دنبال روزمرگی هستند و حال و حوصله آن را ندارند که بیش از حد به محتواهای شما چشم بدوزند را جذب کسب و کار خود کنید.

بهتر است ضمن ارائه ریز محتوا ها در شبکه های اجتماعی به خصوص استوری اینستاگرام یا پست گذاری اینستاگرام، لینکدین، توییتر و مواردی مانند آن یک بخش در سایت ایجاد کرده که در آن ریز محتوا به اشتراک می گذارید.

تولید محتوای سریالی یا چند قسمتی

مورد بعدی که می خواهیم درباره آن صحبت کنیم تولید محتوای چند قسمتی یا سریالی است. محتوای چند قسمتی سریالی محتوایی است که در قالب چند قسمت تولید می‌شود و مواقعی به کار می‌رود که توضیح و تولید محتوا در یک در مورد یک موضوع در یک مقاله یا یک پادکست یا یک ویدئو جا می‌گیرد و هر طوری بخواهید حساب کنید جاهایی از قلم افتاده و مجبور هستید که آن را به صورت سریال در بیاورید.

این یک تکنیک دیگر برای تولید محتوای مرجع است. شما با استفاده از این تکنیک می توانید افراد فوق العاده زیادی را جذب خود کنید. چرا که افراد به صورت پیش‌فرض دغدغه ذهنی جمع آوری اطلاعات را دارند و به دنبال جمع آوری کلکسیون های بیشتری از محتواهای جذاب هستند.

وقتی که شما چندین محتوای سریالی تولید کنید که جذاب بوده و کشش دارند در تولید محتوای سریالی خوب عمل کرده اید. همچنین برای ساخت محتوای سریالی باید همه محتواها به یکدیگر وصل باشند.

وقتی که شما چندین محتوای سریالی را در می توانید کاربران بسیار زیادی را نسبت به این موضوع مطلع کرده و جذب کنید و وقتی که شما چندین محتوای سریالی را در دستگاه‌های کاربران داشته باشید یا در و سایت یا شبکه اجتماعی خود آپلود کنید، ضمن بالا رفتن بازدید شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت شما، نرخ تبدیل آن‌ها بسیار بالاتر می‌رود چرا که آنها شما را به عنوان یک کسب و کار مرجع در حوزه کاری خودتان می شناسند و مطمئنا تولید محتوای سریالی اهمیت بسیار بالایی دارد.

تولید محتوای سریالی خیلی کار سختی نیست. گاها به وجود می‌آید که ما می‌خواهیم در مورد یک موضوع کلی و بسیار پرمحتوا صحبت کنیم. من همیشه سئو را مثال می زنم. سئو یک موضوع بسیار گسترده است و نمی‌توان همه آن را در یک مقاله، ویدئو با پادکست جای داد.

پس چه می‌توان کرد؟ شما می توانید با تحقیق کلمات کلیدی زیر مجموعه ها و جزئیات سئو یا هر موضوع دیگری را پیدا کرده و همه آنها را در قالب یک سریال که همه قسمتهای آن به هم وابسته هستند و جذابیت بالایی دارد ارائه دهید.

هنگامیکه شما محتوای سریالی تولید کنید کاربر مجبور است که به دنبال شما بیاید 🙂 چون مغز انسان پس از اینکه به موضوعی علاقه پیدا کند و آن را دنبال کند حس کنجکاوی بالاتری پیدا می کند و موضوع برایش داغ می شود. وقتی که کاربر را می بیند که قسمت های بعدی این محتوا نیز وجود دارد یا قسمت های قبلی این محتوا وجود دارد که دید بهتری نسبت به محتوای قبلی به کاربر می دهد حتماً شما را دنبال خواهد کرد و محتوای بیشتر شما را نیز مطالعه یا مشاهده می‌کنند.

همچنین می‌توان در حین محتواهای سریالی یا هر محتوای دیگر با انجام کارهایی مانند بازاریابی محتوا، استراتژی محتوا، تبلیغ نویسی و مواردی مانند این کاربران را تبدیل به مشتری کرد.

تولید محتوای دست اول یا یونیک

تکنیک بعدی که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم تولید محتوای دست اول هست.

یک روش خیلی خوب برای تبدیل شدن به مرجع این است که یک محتوای تر و تمیز و دست اول تولید کنید که از روی تجارب و دانش خودتون ساخته شده است.

همانطور که می‌دانید وب فارسی به تازگی در حال توسعه فراوان است و اگر شما دست نجنبانید می توانید شما هم جزء پیشرو ها در این صنعت باشید. درست است کاربر، در وب، موضوعات زیادی را می توانند مشاهده کنند. وب پر شده از مقالات، ویدئو ها و هر نوع محتوای دیگری که به راحتی می توان آن را مشاهده کرد.

اما چیزی که مهم است این است که مطمئناً هر کسی یک علمی دارد که فقط آن را فقط خودش می‌داند یا عده خیلی کمی درباره آن موضوع تجربه و تخصص کافی دارند. شما می توانید با اشتراک گذاری دانش دسته اول خود در یک محتوای دسته اول و چیزی که کاربر به آن نیاز دارد، خود را بیش از پیش مرجع کنید.

مورد دیگر این است که محتوایی باشد که هیچ سایتی به آن نپرداخته باشد مطمئناً شما در یک حوزه هایی متخصص هستید و چیزهایی را می دانید که کمتر جایی به آن پرداخته شده یا اصلاً به آن پرداخته نشده است و هیچ سایتی درباره آن صحبت نکرده است. شما می توانید خیلی راحت بیایید چنین محتوایی را تولید کنید و در سئو هم رتبه های خوبی دریافت کنید.

به این علت که در وب مقالاتی نوشته شده یا ویدئوهایی قرار داده شده که ترجمه محتوا های خارجی هستند، گاها محتواهای کارآمدی نیستند. البته محتوای خارجی به این علت که به انگلیسی بسیار غنی تر از به فارسی است گاها بسیار مفید واقع می شوند.

اما برخی از آنها در ایران کارایی زیادی ندارد چون برای مثال در مورد یک شبکه اجتماعی محدود صحبت می‌کنند که در ایران دسترسی به آن فیلتر شده است، یا در مورد پی پل صحبت می‌کنند که پی پال در ایران قابل استفاده نیست یا در کل ابزارهای معرفی می‌شوند و مقالات و محتواهایی ترجمه می‌شوند که قابلیت استفاده ۱۰۰ درصدی در ایران از آنها وجود ندارد.

وقتی شما یک محتوای را ارائه دهید که آن محتوا برای کاربران ایرانی کارآمد نیست، یا بخشی از آن مخصوص کاربران ایران نیست در نتیجه این مقاله یا این محتوا به نوعی فاقد اعتبار می شود. البته شما می توانید اگر محتوای خوبی را در وب های خارجی پیدا کردید و مطمئن شدید که آن محتوا برای کاربران ایرانی کارآمد است آن را ترجمه کنید، اما باید در نظر داشته باشید که حتماً آن را بومی سازی کنید به این معنا که برای مثال اگر در آن مقاله در مورد پی پل توضیح داده شده است شما باید در مورد درگاه‌های پرداخت ایرانی مانند زرین پال صحبت کنید چرا که پی پل در ایران فیلتر است.

به صورت کلی وقتی که شما محتواهای دسته اول به صورت مفید و خاص تولید کنید کاربران نیز دنبال شما هستند و اگر ببینند که شما آن محتواهای دسته اول جذاب کارآمد را تولید کرده اید شما را نسبت به رقبا خاص تر می بیند.

باید در نظر داشته باشید که یک مقاله یک ویدئو یا یک پادکست و به صورت کلی یک محتوای مفید بهتر از هزاران محتوای بدردنخور و ناکارآمد است.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد راه هایی صحبت کردیم که شما را به یک مرجع در صنعت کاری خود تبدیل می کند.

یکی از مهم ترین کانال های تبدیل شما به شماره یک حوزه کاری خودتان می کند، به نحوی که دیگران شما را شماره یک بازار ببینند، استفاده از تولید محتوای مرجع است.

تولید محتوای مرجع به شیوه های تولید محتوایی گفته می شود که مردم در نهایت شما را یک مرجع در حوزه کاری خود ببینند.

برای مثال سایت هایی مانند زومیت، علی بابا، دیجی کالا، برترآموز، سرزمین دانلود و سایت های مطرح و برندی که می شناسیم همه کسب و کارهای مرجع هستند که با شیوه های تولید محتوای مرجع به شماره یک بازار خود تبدیل شده اند.

تبدیل شدن به مرجع یک کسب و کار به این معناست که شما برندینگ را نیز خوب انجام داده اید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.