هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تولید محتوای موفق

تولید محتوای موفق چیست؟ + 11 نکته برای طراحی یک محتوای عالی

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/03/30

تولید محتوای موفق چگونه صورت می گیرد؟ محتوای وب سایت شما می تواند هر چیزی باشد، از پست های وبلاگ جذاب تا اینفوگرافیک ها و داستان های موفقیت. اما همه این موارد باید مطابق با یک برنامه تلفیقی ایجاد شوند: استراتژی توسعه محتوای شما. استراتژی توسعه محتوای با کیفیت شامل تمام مراحل تولید محتوا، از برنامه ریزی و تحقیق گرفته تا ارتقاء، بهینه سازی و ردیابی عملکرد است.

مطالب ارائه شده در این محتوا تضمین می کند که هر تعاملی که مشتری بالقوه شما با برند شما دارد به یک تجربه مثبت تبدیل می شود و پایه و اساس اعتماد را ایجاد می کند. در این راهنما، توضیح می‌دهیم که چرا یک فرآیند توسعه محتوای خوب سازمان‌یافته برای رشد شما ضروری است و به شما کمک می‌کند تا یک محتوای خوب را طراحی و اجرا کنید.

توسعه محتوا چیست؟

توسعه محتوا یک فرآیند چرخه کامل ایجاد، توزیع و ممیزی محتوا به منظور دستیابی به یک هدف تجاری است. این هدف می تواند هر چیزی باشد، از ایجاد اعتماد با مشتریان و افزایش تعامل کاربر تا ایجاد فروش. این بخشی جدایی ناپذیر از هر استراتژی بازاریابی محتوا است. توسعه محتوا شامل:

  • استراتژی و برنامه ریزی
  • مخاطب و تحقیق موضوعی
  • نوشتن و خلق تصاویر بصری
  • بهینه سازی موتور جستجو
  • انتشار
  • ترویج
  • ردیابی عملکرد

همه این فرآیندها به طور نزدیک به هم مرتبط هستند و با هم کار می کنند تا به شما در ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف و تسهیل رشد کمک کنند.

عادت چیست؟

چرا تولید محتوا برای کسب و کار شما حیاتی است؟

دلیل اصلی نیاز به یک استراتژی توسعه محتوا این است که می تواند شما را نجات دهد:

  • زمان: برنامه ریزی به شما این امکان را می دهد که ضرب الاجل ها را رعایت کنید و از سرخوردگی و کار زیاد جلوگیری کنید.
  • تلاش: شما فقط محتوایی را بر اساس تحقیقات کامل ایجاد خواهید کرد که برای کمک به اهداف تجاری شما طراحی شده است.
  • پول: شما محتوای خود را بهینه می‌کنید، کانال‌های تبلیغاتی را با دقت انتخاب می‌کنید، و عملکرد هر محتوا را زیر نظر می‌گیرید تا مطمئن شوید که به علامت ضربه می‌خورد و ROI ایجاد می‌کند.

به بیان ساده، استراتژی توسعه محتوا در مورد داشتن یک فرآیند سازماندهی شده است. در مرحله بعد، بیایید در مورد اینکه چگونه می توانید آن را راه اندازی و راه اندازی کنید صحبت کنیم.

11 گام برای تولید محتوای موفق 

اکنون که با اصول اولیه تمام شد، می‌توانیم به سمت تبدیل هر یک از عناصر فوق به بخشی از یک برنامه عمل برویم. با در نظر گرفتن این موارد، ما تمام مراحل توسعه محتوا را با تمرکز بر سوالاتی که باید بپرسیم و مراحلی که باید انجام دهیم، طی خواهیم کرد.

مرحله 1: تعیین هدف

برای دور شدن از عبارات خالی، باید هر یک از ایده های محتوایی خود را با مقادیر قابل اندازه گیری مطابقت دهید. با پرسیدن چند سوال ساده از خود شروع کنید. به عنوان مثال، “این محتوا چه ارزشی را اضافه می کند؟” اگر پاسخ «آموزش می‌دهد» یا «مشکل را حل می‌کند»، ممکن است به محتوای بالقوه‌ای نگاه کنید که محصول شما را به عنوان راه‌حل احتمالی معرفی می‌کند یا خوانندگان را تشویق می‌کند تا با آن تعامل برقرار کنند.

سوالات مفید دیگری که باید از خود بپرسید عبارتند از:

  • این محتوا را کجا منتشر می کنید؟
  • سطح تخصص مخاطبان شما چقدر است؟
  • چه چیزی این محتوا را از رقبا متمایز می کند؟

نکات هدف گذاری:

  • اهداف قابل اندازه گیری و واقع بینانه تعیین کنید تا بتوانید بگویید که آیا به آنها دست یافته اید یا خیر.
  • بر اساس مراحل قیف محتوا، کانال های تبلیغاتی و ویژگی های مخاطبان، اهداف فردی را برای هر محتوا انتخاب کنید.
  • اهداف محتوای خود را با استراتژی بازاریابی کلی خود هماهنگ کنید تا مطمئن شوید که محتوا به اهداف تجاری بزرگتر کمک می کند و در پایان نتیجه می دهد.

مرحله 2: تحقیق در مورد مخاطب

ساده ترین راه برای گردآوری اطلاعات در مورد مشتریان بالقوه خود، ایجاد پروفایل شخصی خریدار است که باید بر اساس تجزیه و تحلیل کل مشتری باشد. برای جلوگیری از هدر رفتن منابع، توصیه می‌شود قبل از شروع به جمع‌آوری داده‌ها، الگوی این نمایه را تهیه کنید. این به شما امکان می دهد بر روی معنی دارترین ویژگی ها تمرکز کنید.

در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • جمعیت شناسی (سن/جنس، موقعیت مکانی، وضعیت شغلی/خانوادگی و غیره).
  • روانشناسی (ارزش ها، دیدگاه ها و اهداف).
  • اهداف حرفه ای/شخصی (باورها و ارزش ها).
  • نقاط درد و چالش ها (موانع و ترس). 
  • عوامل تأثیرگذار و منابع اطلاعاتی (رویدادهای مورد علاقه، تأثیرگذاران و رسانه ها).
  • آناتومی فرآیند خرید (تکرار خرید، فرآیند تصمیم گیری و غیره)

نکات تحقیق در مورد مخاطب:

  • مخاطبان محتوای شما بیشتر از پایگاه مشتریان شما هستند. برخی از آنها می توانند حامیان برند شما شوند و به شما کمک کنند تا این کلمه را گسترش دهید و تأثیر بیشتری در داستان خود ایجاد کنید.
  • از داده‌های کمی و کیفی استفاده کنید و از تیم‌های روبه‌رو مشتری مانند گروه‌های کانونی، رسانه‌های اجتماعی و بررسی‌ها بینش کسب کنید.
  • از همه منابع موجود، از جمله منابع غیرمتعارف مانند رقبای خود استفاده کنید.
  • روی شخصیت خریدار خاص و نیازهای خاص آنها تمرکز کنید: سعی نکنید همه نیازها و مشکلات را با یک قطعه محتوا پوشش دهید.

مرحله 3: داستان سرایی

به داستان (و پیام) برند خود برگردید و سعی کنید بفهمید چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند. ادغام این در محتوای خود به شما کمک می کند تا از درهم و برهمی متمایز شوید. داستان چیزی است که یک مشتری بالقوه را وادار می‌کند که ببیند چه چیزی در آینده رخ می‌دهد و انگیزه ایجاد یک رابطه پایدار را پیدا می‌کند.

نکات داستان نویسی:

  • به هویت خود وفادار بمانید: اینترنت پر از متون و وب سایت های غیرقابل تشخیص است و مردم به دنبال چیز خاصی هستند.
  • برای ایجاد تأثیر مثبت تلاش کنید: در عین حال که صادق باشید، خوب باشید.
  • بیش از حد فروش نکنید و روی ارزش تمرکز کنید: اگر فقط برای فروش محتوا تولید می کنید، خطر از دست دادن مشتریان خود را به محض خرید (یا حتی قبل از خرید) دارید.

مرحله 4: تجزیه و تحلیل قیف

هر قطعه از محتوا نه تنها با یک هدف، بلکه برای یک مرحله قیف خاص نیز ایجاد می شود. چرا؟ زیرا افراد بسته به میزان آشنایی با برند شما و آمادگی برای خرید، بسیار متفاوت رفتار می کنند. فرمت هایی که برای هر مرحله کار می کنند نیز متفاوت هستند. برای مثال، راهنماهای دقیق «چگونگی» می‌تواند ترافیک زیادی را به همراه داشته باشد، در حالی که ویدیوها می‌توانند تعامل زیادی ایجاد کنند.

اضطراب چیست؟

نکات آنالیز قیف:

  • مطمئن شوید که تمام مراحل سفر خریدار پوشش داده شده است: محتوای خود را تجزیه کنید یا آن را بر اساس مراحل قیف برنامه ریزی کنید.
  • به دنبال شکاف های عملکرد محتوا باشید: نظارت مستمر را معرفی کنید تا مطمئن شوید عملکرد محتوای شما در طول زمان تغییر نمی کند.
  • تست های A/B را برای یافتن کاندیدای مناسب برای هر مرحله اجرا کنید.
  • ایجاد مسیرهای تبدیل برای جذب کاربر: کانال های تبلیغاتی را از قبل انتخاب کنید تا از هدایت افراد ناآشنا با نام تجاری شما به صفحه ای با فراخوان اقدام (CTA) محصول جلوگیری کنید.

مرحله 5: برنامه ریزی

برنامه ریزی محتوای هوشمند به شما امکان می دهد همه طرف های درگیر در توسعه محتوا را در یک صفحه نگه دارید. برای ساده کردن فرآیند برنامه ریزی خود، می توانید از ابزار تجسم استفاده کنید. دوره زمانی را که قبلاً پوشش داده‌اید، چند محتوا از هر قالب در انتظار شما و میزان تلاش برای تولید آنها را نشان می‌دهد.

نکات برنامه ریزی محتوا:

  • تقویم‌های محتوای مشترک ایجاد کنید و در میان دسته‌های موضوعی برنامه‌ریزی کنید.
  • هر محتوا را به یک کمپین بازاریابی مرتبط کنید و سهامداران و مسئولیت هایی را برای هر کار تعیین کنید.
  • فرمت های محتوا را برای پاسخگویی به نیازهای مراحل مختلف قیف و مخاطبان متنوع کنید.
  • ضرب الاجل های واقع بینانه را برای پیش بینی مسائل پیش بینی نشده تعیین کنید.

مرحله 6: ایده پردازی

طبق نظرسنجی شرکت های بزرگ در صنعت بازاریابی اینترنتی، یافتن ایده های محتوا یکی از چالش های کلیدی برای توسعه محتوا است. یافتن موضوعات و کلمات کلیدی یک روال معمول تولید محتوا است. ده ها راه برای انجام این کار وجود دارد، از جمله، اما نه محدود به:

  • طوفان فکری با تیم های متقابل خود.
  • تحقیق در مورد رقبای خود (مستقیم و غیر مستقیم)، و همچنین رسانه های محبوب در صنعت خود.
  • نظرسنجی از مشتریان، تجزیه و تحلیل سوالات پشتیبانی مشتری/فروش و کار مستقیم با آنها (به UGC فکر کنید و مشتریان را به وبینارها دعوت کنید).
  • نگاهی به پرس و جوهای محبوب گوگل.
  • درباره وبلاگ نویسان برتر در جایگاه خود تحقیق کنید و با اینفلوئنسرها همکاری کنید.
  • ردیابی مکالمات رسانه های اجتماعی
  • جک خبری.
  • استفاده از ابزارهای پیشرفته ای مانند پژوهش موضوعی و قالب محتوای سئو (که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت).

نکته اصلی در اینجا اعتبارسنجی و اولویت بندی نتایج تحقیقاتی است. این تضمین می کند که شما واقعاً هدف جستجوی کاربر را درک کرده اید یا راه حلی برای مشکل دارید. این همچنین در مورد ارزیابی توانایی شما برای ایجاد محتوایی است که بهتر از آنچه رقیب شما ارائه می دهد.

نکات ایده پردازی محتوا:

  • با نقاط درد واقعی مشتریان بالقوه خود شروع کنید و روی کلمات کلیدی طولانی و مرتبط تمرکز کنید که منعکس کننده ویژگی های موضوع هستند.
  • ایده های خود و رقبایتان را تغییر دهید. عملکرد محتوایی را که از قبل وجود دارد بررسی کنید و موضوع را گسترده یا محدود کنید. در بسیاری از موارد، شما همچنین می خواهید یک موضوع با عملکرد بالا را در قالب جدیدی بازیافت کنید. به عنوان مثال، تبدیل یک وبینار به یک پست وبلاگ.
  • در جلسات طوفان فکری خود، بخش هایی را از کل شرکت خود درگیر کنید.

مرحله 7: توجیهی

خلاصه کردن نویسندگان داخلی خود آسانتر از معرفی نویسندگان خارجی به نظر می رسد، زیرا آنها می توانند در هر زمانی برای کسب اطلاعات با شما تماس بگیرند. با این حال، نویسندگان نمی توانند ذهن ها را بخوانند. هرچه خلاصه‌ای که ایجاد می‌کنید دقیق‌تر باشد، می‌توانید انتظار نتیجه بهتری داشته باشید.

نکات خلاصه محتوا:

  • تمام اهداف و معیارهای خود را در نظر بگیرید. اکثر نویسندگان تحقیقات عمیق تری درباره کلیدواژه و موضوع خود انجام می دهند، از این رو، آنها باید بدانند که باید به کدام سمت حرکت کنند.
  • ارجاعات و معیارها را ارائه دهید. اگر از محتوای با کارایی بالا (یا به سادگی جالب) در یک موضوع مطلع هستید، در افزودن پیوند به خلاصه درنگ نکنید. این به نویسنده کمک می کند تا موضوع را درک کند و از تکراری شدن آن جلوگیری کند.
  • اطمینان حاصل کنید که نویسندگان شما ارزش های برند، لحن صدا و شخصیت های خریدار شما را درک کرده و به آنها دسترسی دارند. همچنین، در صورت نیاز، سیاست های روابط عمومی و ارتباطات خود را به اشتراک بگذارید.
  • نحوه ارسال بازخورد و مدیریت بازبینی‌ها را هماهنگ کنید. به خصوص اگر با نویسندگان جدید کار می کنید، روشن است که چگونه می توانند با شما ارتباط برقرار کنند و چگونه می توانید اطلاعاتی را ارائه دهید که می تواند به آنها کمک کند خروجی خود را با نیازهای شما هماهنگ کنند.

مرحله 8: نوشتن

نوشتن یکی دیگر از فرآیندهای روتین است که باید با احترام به آن نزدیک شد. بهترین شیوه های شناخته شده بسیاری وجود دارد، مانند بررسی گرامر، تجزیه و تحلیل چگالی کلمات کلیدی، و کار بر روی بهبود عملکرد محتوای خود. مورد دوم را می توان با استفاده از سرفصل های توصیفی، افزودن لیست ها و استفاده از تصاویر بصری انجام داد. با این حال، نکته اصلی که باید در مورد نوشتن به خاطر بسپارید این است که یک فرآیند چند مرحله ای است.

آموزش سئو

با ساختن ساختار متن، برنامه‌ریزی تعداد کلمات و تعریف لحن صدا شروع کنید و در حین نوشتن به این چارچوب پایبند باشید. ابزارهایی مانند SEO Writing Assistant می‌توانند به ساده‌سازی این فرآیند و همچنین ارزیابی خوانایی و سئوی محتوای شما کمک کنند. نوشتن همچنین شامل ویرایش اولیه (که پس از اتمام متن انجام می شود) و همچنین یک یا چند دور تجدید نظر بر اساس نظرات ذینفعان یا ویراستاران حرفه ای است.

نکات نوشتن محتوا:

  • مطمئن شوید که متون شما به راحتی خوانده می شوند: بررسی کنید که آیا نمره خوانایی شما با سطح تحصیلات مخاطبان مطابقت دارد یا خیر. همچنین باید از سرفصل های H1، H2 و H3 برای شفاف سازی ساختار متن استفاده کنید.
  • از نظر سبک و گرامری صحیح باشید: از ابزارهای غلط گیر املا و تصحیح استفاده کنید.
  • لحن صدای ثابتی را حفظ کنید: به عنوان مثال، از پریدن بین سبک های معمولی و رسمی خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث شود خواننده احساس ناراحتی کند.

مرحله 9: بهینه سازی

بهینه سازی فقط برای اهداف سئو انجام نمی شود. هدف اصلی گوگل ارائه مرتبط ترین و باکیفیت ترین نتایج بر اساس جستارهای جستجوی کاربران است. این باید هدف شما نیز باشد.

نکات بهینه سازی محتوا:

  • بهینه سازی برای افراد و موتورهای جستجو. به کلمات کلیدی طولانی و پرسشی خود (و جستجوهای مرتبط) مراجعه کنید تا مطمئن شوید که پست شما همه سؤالاتی را که ممکن است خوانندگان شما در مورد این موضوع داشته باشند، رتبه بندی کرده و پوشش دهد.
  • مطمئن شوید که هدف جستجو را نیز به درستی درک کرده اید. تصاویر و رسانه های غنی را فراموش نکنید. فرمت های غیر متعارف دیگر را امتحان کنید تا مخاطبان خود را درگیر خود نگه دارید.
  • محتوای خود را ساختار دهید و منطق را بهبود ببخشید: ساختار، طول، عناوین و کلمات کلیدی خود را در مقابل رقبای رتبه اول خود معیار قرار دهید و زمینه هایی را برای بهبود پیدا کنید.

مرحله 10: ارتقاء محتوا

ارتقای محتوا باید با اهدافی که در ابتدا تعیین کرده اید مرتبط باشد. در بسیاری از موارد، ارتقاء نیز یک فعالیت پولی است. برای توزیع عاقلانه بودجه خود، باید قطعه محتوای خود را با یک کانال تبلیغاتی انتخاب شده و مرحله مسیر تبدیلی که پوشش می دهد، هماهنگ کنید.

نکات ارتقای محتوا:

  • یک استراتژی توزیع محتوا بسازید که در آن هر محتوا به عنوان یک چرخ دنده در یک ماشین خوب روغن کاری شده کار کند.
  • یک تجربه همه‌کانالی را انتخاب کنید و محتوا را تغییر دهید تا از ایجاد مجدد آن صرفه‌جویی کنید.
  • برای به دست آوردن مکان های رایگان و بک لینک های معتبر، روابط خود را با کارشناسان صنعت تقویت کنید.

مرحله 11: ردیابی و پایش عملکرد محتوا

ردیابی عملکرد محتوای شما به تلاش بیشتری نیاز دارد تا صرفاً از مزایای اهدافی که به دست آورده اید و بازنگری در اهدافی که به آن دست نیافته اید، بپردازید.

ردیابی باید از این دو چرخه متقاطع تشکیل شود:

  1. ممیزی و به روز رسانی محتوای موجود شما
  2. و تجزیه و تحلیل عملکرد و پیش بینی.

نظرسنجی اخیر اسماش در لینکدین نتایج تا حدودی متفاوت از توییتر را نشان داد، که نشان می‌دهد کسب سرنخ و ایجاد بازگشت سرمایه با محتوا می‌تواند چالش بزرگ‌تری برای برخی از بازاریابان محتوا باشد.

نکات ردیابی محتوا:

  • کانال های مختلف بازاریابی را دنبال کنید تا بفهمید کدام کانال های انتشار محتوا کارآمدتر هستند.
  • هرگز نظارت و ممیزی محتوای خود را متوقف نکنید، زیرا دنیای بازاریابی دیجیتال بی ثبات است. شما به راحتی می توانید رتبه بندی خود را از دست بدهید یا تغییرات در حجم جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر خود را از دست بدهید. ابزارهای پیشرفته تجزیه و تحلیل محتوا را امتحان کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد توسعه محتوا و 11 نکته صحبت کردیم که به شما کمک می کنید به تولید محتوای موفق بپردازید. تولید محتوای موفق باعث می شود که پیشرفت زیادی را در کسب و کار خود ببینید. یکی از مهم ترین نکاتی که باید رعایت کنید تحقیق کلمات کلیدی است تا یک محتوای مرتبط با کاربران هدف خود ایجاد کنید که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه نمایید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *