امروزه بیشتر سایت های خبرگزاری و دولتی و… چند زبانه هستند. اگر شما میخواهید سایت چند زبانه داشته باشید علاوه بر طراحی مناسب سایت بهتر است که به تگ hreflang هم توجه داشته باشید که میتواند تاثیر مثبتی روی ورودی سایت شما و سئو آن بگذارد.
تا به حال برای شما هم پیش آمده است که بخواهید یک سایت چند زبانه داشته باشید؟ تگ hreflang به نوعی کمک کننده به سایتهای چند زبانه خواهد بود.
سایتهای خبری و سایتهای ورزشی و دولتی و… از جمله سایتهای ایرانی هستند که علاوه بر پوشش دادن زبان فارسی از زبانهای دیگر هم پوشش میدهند.
اما ضرورت این کار چیست؟ فرض کنید که شما میخواهید سایتی در رابطه با حوزههای علمی و مقالات علمی ایجاد کنید.
ابتدا آن که سایت را طراحی کرده و در قدم بعدی نیز به سراغ کاربران سایت خود میروید.
ابتدا آن که هدف شما از تأسیس سایت برای ایجاد مخاطبان فارسی است؛ پس قبل از هر چیزی باید به سراغ زبان فارسی سایت خودتان بروید.
در قدم بعدی بهترین کاری میتوانید انجام دهید آن است که با استفاده از تگ hreflang به سراغ ایجاد زبان انگلیسی باشید.
مخاطبان زبان انگلیسی بسیار زیاد است و اگر سایت شما به خوبی سئو شود میتوانید ورودی بسیار زیادی را به همراه داشته باشید.
ما در این مقاله از سایت برتر آموز قصد داریم که صفر تا صد تگ hreflang را برای شما شرح دهیم.
قابل توجه است که در بخشهایی برای بازدهی بهتر شما به شما چند نکته و پیشنهاداتی را هم ارائه خواهیم داد.
اگر شما به خوبی آموزش سئو را فرا گرفته باشید قطعاً که میتوانید ترافیک سایت خودتان را افزایش دهید و این موضوع امری حقیقی خواهد بود. قابل ذکر است سئو سایت چند زبانه از قلق های خاص خود بهرهمنداست و شما ابتدا باید استراتژی خودتان را از قبل چیده باشید و بعد به سراغ سئو سایت بروید.
تجربه ثابت کرده است که سایتهای بدون استراتژی که بدون هدف دارند روی سئو سایت خود کار میکنند در 90 درصد مواقع نتیجه نخواهند گرفت.
تگ hreflang یک تگ HTML است که برای مشخص کردن زبان کاربران و البته مکان جغرافیایی آنها استفاده میشود. فرض کنید که شما صفحات مختلفی در سایت خودتان دارید و قطعاً که میخواهید تمامی آنها را به گوگل نشان دهید اما چگونه؟
زمانی که شما صفحات یکسان ولی با زبان مشخصی دارید استفاده از این نوع تگ بسیار مهم و باید بروی آن فعالیت انجام شود که به موتور های جست و جو گر این موضوع را اطلاع دهید.
اما ساز و کار این نوع از تگ چگونه است؟ آیا نتایج دقیقی به کاربران نمایش میدهد؟ قطعاً که بله.
شما با ایجاد این نوع از تگها به موتور جست و جو دستور میدهد که اگر فلان کاربر از قاره اروپا میخواهد وارد سایت شود، قطعاً که زبان انگلیسی برای آن نمایش داده شود و نه زبان فارسی یا عربی.
برای درک بهتر شما از این موضوع بهتر است مثالی را ذکر کنیم. فرض کنید که شما سایتی در رابطه با حوزه گردشگری دارید و این سایت شما چند زبانه است.
حال شما یک صفحه ایجاد کردهاید با عنوان مکانهای تاریخی اسپانیا. کاربران به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول افرادی که در ایران حضور دارند و میخواهند این صفحه را مشاهده کنند یا افرادی که بهعنوان مثال در اسپانیا حضور دارند.
حال تگ hreflang این گونه عمل میکند. افرادی که از اسپانیا وارد این صفحه شدهاند با youredomain.com/es مواجه خواهند شد که تگ مربوطه به ادامه دامین اضافه شده.
اما دسته دوم افرادی که از خود ایران وارد این صفحه شدهاند با آدرس youredomain.com/fa رو به رو خواهند شد. این گونه از ساز و کار بسیار مناسب برای سایتهای چند زبانه است و اینکه شما بهبود سئو سایت هم برای شما به ارمغان خواهد آمد بدون هیچ شکی.
کاربرد اصلی این تگ در رابطه با صفحاتی است که اطلاعات یکسان و زبان متفاوتی دارند. سؤال اصلی آن است که آیا خود گوگل نیز به این نوع از صفحات چه بهایی میدهد؟
توجه داشته باشید اگر شما سایت داشته باشید یک زبانه و اینکه صفحات مرتبط و یکسان به چند صورت دیده شود. قطعاً که این نوع از صفحات در آینده به صفحات تکراری و زامبی پیج تبدیل خواهند شد. در این موضوع هم اصلاً هیچ شک و شبه ایی هم وجود ندارد.
به این دلیل که دو صفحه با اطلاعات یکسان تکراری محسوب شده و گوگل فقط و فقط یکی از آنها را انتخاب میکند برای رتبه گرفتن. قطعاً که یکی از صفحات رتبه گرفته و دیگری اصلاً در نتایج نمایش داده نمیشود.بهاصطلاح به صفحات بیهدف تبدیل میشوند.
حال شما اگر سایت چند زبانه دارید با استفاده از تگ hreflang بهراحتی میتوانید این بخش را مدیریت کرده و به گونه ایی که هیچ مشکلی برای سئو سایت شما پیش نیاید.
فرض کنید که کاربری که در گوگل عبارتی را جست و جو میکند، مرورگرش را روی چند زبان تنظیم کرده باشد. حال به نظر شما آیا گوگل بهصورت مناسب میتواند بهترین زبان را با توجه به موقعیت جغرافیایی و زبان مرورگر انتخاب کند؟
گوگل و مرورگر ابتدا به تنظیمات پیشفرض و از طرفی هم به رتبه بندی زبان مد نظر کاربر میپردازد. یعنی آن که کاربر مورد نظر بیشترین سرچ های آن به چه زبان بوده و به عبارت کدام زبانها برای آن اولویت بیشتری دارد.
فرض کنید که فردی سه زبان انگلیسی و اسپانیایی و آلمانی را در تنظیمات مرورگر وارد کرده.
البته که بیشترین سرچ آن هم توسط زبان انگلیسی صورت گرفته است و در این حالت زبان انگلیسی برای URL انتخاب میشود.
اما استفاده از تگ hreflang هم بیتأثیر نیست. اما نکته طلایی کجاست؟
شما باید در انتخاب کردن نوع آدرس صفحات خودتان نیز از این تگ استفاده کنید. اگر شما در یو آر ال صفحه مد نظر خودتان از این بخش بهدرستی استفاده نکنید انگار نه انگار که کاربر وارد صفحه مد نظر خود شده.
به نوعی کاربر انگلیسی زبان میتواند وارد صفحه فارسی شود و سریعاً آن را ببندد. این موضوع هم تأثیر منفی بر روی سئو سایت گذاشته و از طرفی هم تأثیر به خصوصی روی ورودی سایت و افت رتبه نیز میگذارد.
استفاده از این نوع تگ باید در بخشهای مهم سایت استفاده شود. پس به گونه ایی نیست که شما در هر بخش این تگها را اضافه کنید ساز و کار برای شما بهدرستی نمایش داده شود و قطعاً که این موضوع باید بهدرستی نیز ارائه شود.
توجه داشته باشید که در تمامی صفحات مورد نظر این تگ بهدرستی اضافه شود. از طرفی هم بهتر است بدانید که اضافه کردن این تگ ممکن است سبب کند و پایین آمدن سرعت لود صفحات نیز شود.
شما نه تنها باید به آدرس هر صفحه، بلکه به تک تک URL ها این موضوع ذکر شود که تا در آینده برای شما مشکلی به وجود نیاید.
قابل ذکر است این فعالیت علاوه بر زمانی که از شما خواهد گرفت، حجم زیادی هم دارد و بهتر است ک به آن هم توجه ایی داشته باشید که در صرف زمانی به مشکل رو به رو نشوید.
این موضوع علاوه بر صرف زمانی که دارد، شما باید حجم زیادی از کد را برای تک تک صفحات ارائه دهید و که این فعالیت هم برای شما زمان بر خواهد بود.
تا به الان با موضوعات متعددی رو به رو بودهایم و در این بخش بهصورت تخصصی در رابطه با تأثیر سئو سایت صحبت خواهیم کرد.
توجه کنید که در هر بخش نکات کلیدی برای شما ارائه میشود و بهتر است که شما به پیشنهادات و نکات نیز توجه خاصی را ارائه دهید تا به مشکل برخورد نکیند:
1- جلوگیری از کپی و زامبی پیج شدن: بهتر است که ابتدا با مفهوم کپی بودن محتوا و زامبی پیج شدن کمی اطلاعات به شما دهیم.
زمانی که دو صفحه اطلاعات کاملاً یکسان داشته باشند.
قطعاً که آن به زامبی پیج تبدیل خواهد شد.
یعنی صفحاتی که اصلاً نه هدفی دارند برای سایت و اینکه اصلاً ورودی هم ندارند. به این صفحات زامبی پیج نیز گفت میشود و بهتر است که آن همیشه توجه شود.
2- سبب نگه داری کاربر در صفحه میشود: استفاده از تگ hreflang باعث افزایش نگه داری کاربر خواهد شد.
فرض کنید که کاربر با جست و جوی صحیح خود وارد صفحه ایی مشخص میشود و این موضوع برای آن بسیار مهم است که صفحه مد نظر آن همیشه اطلاعات درخواستی آن را ارائه بدهد.
چه چیزی از این بهتر برای کاربر میتواند رخ دهد؟ قطعاً که کاربر احساس رضایت کرده و زمانی بیشتری را برای سر کردن در صفحه مد نظر خواهد گذاشت.
صرف زمان زیاد در یک صفحه برای گوگل اهمیت داشته و سبب بهبود رتبه سئو شما هم خواهد شد. پس بهتر است که به این موضوع توجه خاصی را ارائه دهید.
برای شما روشهایی در بخشهای قبلی ذکر شد. قطعاً که استفاده کردن از آنها سبب علاوه بر صرف زمانی زیاد، حجم زیادی هم برای شما به دنبال داند.
فرض کنید که بخواهید ساعتها کدها را به صفحات مرتبط وارد کنید، قطعاً که این موضوع زمان زیاد و انرژی زیادی هم از شما خواهد گرفت. بهترین کار استفاده از افزونه خود hreflang میباشد.
شما ابتدا این افزونه را به وردپرس خودتان اضافه کنید و در قدم بعدی نیز میتوانید با اضافه کردن آدرس سایت و تگها تنظیمات مربوطه را اجرا کنید.
چند نکته مهم: شما اگر دارید روی برخی از یو آر ال ها ویرایش انجام میدهید، بهتر است که اصلاً ابتدا آنها را وارد نکنید.
زمانی که ویرایش به اتمام کامل رسید و دیگر ویرایش وجود نداشت آن موقع میتوانید از این تگها استفاده کنید. توجه داشته باشید که عوض کردن آدرس صفحات سبب 404 شدن آنها میشود؛ شما در این شرایط نیز باید به سراغ ریدایرکت 301 نیز بروید.
شما در این افزونه هم میتوانید نوع صفحات مقصد خودتان را برای تغییر انتخاب کنید. اینکه نوع صفحات شما نوشته است یا برگه یا ساختار و… با انتخاب کردن هر کدام تگ بهدرستی به نمایش در خواهد آمد.
برخی از موارد دیده شده است که کاربران شاکی هستند. از تداخل و ارور های افزونه hreflang با قالب و اینکه اصلاً این افزونه نصب نمیشود. در این حالت باید چکار کرد؟
ابتدا آن که شما باید افزونه را مورد بررسی قرار دهید. اینکه افزونه شما بروز است یا نه و اینکه شما افزونه را از کجا تهیه کردید. ممکن است که افزونه مد نظر شما آپدیت نشده باشد و یا اینکه اگر شما آن را از برخی سایتها دانلود کرده باشید، ممکن است که کد مخرب نیز داشته باشید.
در قدم بعدی اگر افزونه سالم بود قطعاً که مشکل از قالب میتواند باشد. شما باید شرکتی که قالب را از آنها تهیه کردید ارتباط برقرار کرده و از آنها توضیحاتی بخواهید که چرا تداخل افزونه و قالب وجود دارد.
اگر شما قالب اختصاصی دارید؛ بهتر است هر چه سریعتر با برنامه نویس ارتباط برقرار کنید. ممکن است که باگی برای قالب باشد که برنامه نویس سریعاً آن را حل کند و اینکه کد مخربی وجود داشته باشد.
در هر صورت برنامه نویس قالب، تک تک کدها را بررسی میکند و نتیجه را اعلام میکند. زیاد نگران نباشید این موضوع زیاد حاد نیست و قابل حل شدن است.
سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .
نظرات کاربران