هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
جست و جوی حرفه‌ای در گوگل

جست و جوی حرفه‌ای در گوگل – 18 ترفند جست و جوی برای افراد حرفه ای در گوگل

1402/01/06

با مطالعه این مقاله می‌توانید به صورت کامل و جامع در مورد ترفندهای جست و جوی حرفه‌ای در گوگل را آموزش ببینید و مانند یک متخصص از دیتای طبقه بندی شده آن استفاده کنید.

سلام بر دنبال کنندگان برترآموز،😍👋🏻 ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه وب. مهم نیست که شما چه جایگاهی دارید و در چه حوزه‌ای کار می‌کنید. جست و جوی حرفه‌ای در گوگل بخشی از کار شما است و باید آن را فرا بگیرید. شاید فکر کنید که شما صرفا با جستجوی چند کلمه کلیدی خاص می‌توانید به اهداف خود دست پیدا کنید. اما باید به شما بگوییم که اشتباه فکر می‌کنید. به صورت کلی، اساس کار موتورهای جستجو کلمات کلیدی، هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ می‌باشد. 🤨

 هر چه زمان بیشتری با گوگل کار کنید، متوجه خواهید شد که دسترسی به اطلاعات مورد نیاز شما اندکی پیچیده است. به عنوان مثال شما به دنبال آموزش زبان انگلیسی می‌باشید و گوگل به شما صد ها صفحه نمایش می‌دهد. اما نکته بسیار مهم آن این است که تمامی این صفحات برای شما مناسب نمی‌باشند. ممکن است که یک مقاله صرفا از کلمه آموزش زبان انگلیسی استفاده کرده باشد. این موضوع باعث می‌شود که شما زمان قابل توجهی را برای این موضوع صرف کنید و به دیتای مورد نیاز خود دست پیدا نکنید.

به این نکته توجه داشته باشید که گوگل ابزاری برای جست و جوی حرفه‌ای در گوگل قرار داده است. در این مقاله قرار است که به صورت کامل و جامع به بررسی ابزار و ترفندهای جست و جوی حرفه‌ای در گوگل بپردازیم. در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که هر چه تسلط شما روی نکات این مقاله بیشتر شود، صرفه جویی شما در زمان بسیار بیشتر خواهد شد. با ما همراه باشید تا شما را با نکاتی آشنا کنیم که مانند یک وبمستر به جست و جوی حرفه‌ای در گوگل بپردازید.

اپراتورهای جستجوی گوگل (Google Search Operators)

موتورهای جستجو برای اینکه درک بهتری از سوال شما و یا خواسته شما داشته باشند، چندین کد و علائم برای شما قرار داده‌اند. زمانی که شما از این دستورات استفاده می‌کنید و به دنبال یک مفهوم خاص می‌باشید، نتایج جست و جو شده فیلتر خواهند شد. در نتیجه شما زمانی کمتری را برای دسترسی به دیتای مورد نظر خود صرف خواهید کرد و از طرفی  دیتای شما نیز به صورت کاملا هدفمند جست و جو خواهد شد. در این بخش لازم است که برای شما یک توصیه مهم نیز داشته باشیم. سعی کنید نکاتی که در این مقاله گفته می‌شود را یاد داشت کنید تا در زمان مناسب آن بتوانید از آن استفاده کنید.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید که این است که جست و جوی حرفه‌ای در گوگل معمولا به زبان انگلیسی انجام می‌شود. ممکن است که بخشی از دیتای مورد نظر شما به سادگی قابل دسترس نباشد. در این صورت ممکن است که زبان فارسی اندکی خطا داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که از اپراتورهای جستجوی گوگل با استراتژی‌های گوناگون استفاده کنید. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اطلاعات موجود در گوگل طبقه بندی شده است. بنابراین سعی کنید که چند نتیجه را بررسی کنید تا به درستی به دیتای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

در این بخش به صورت کلی به بررسی اپراتورهای جستجو گوگل خواهیم پرداخت، سعی کنید هر مورد را یک بار همین الان استفاده کنید، تا اولا درک درستی نسبت به آن پیدا کنید. دوما در حافظه شما بهتر ثبت شود و سوما اگر کد گفته شما برای شما کاربرد مناسبی را نداشت، در بخش کامنت‌های این مقاله مطرح کنید، تا همکاران ما در برترآموز، در سریعترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما ثبت کنند.

اپراتورهای جستجوی گوگل (Google Search Operators)

1.    بررسی تمام نتایج در مورد کلمه کلیدی شما

ممکن است که شما به صورت کلی بخواهید در مورد یک موضوع تحقیق کنید. به عنوان مثال شما به دنبال یک آموزش سئو جامع می‌باشید، بنابراین به سادگی می‌توانید آن را در بخش جستجو گوگل بدون هیچ کد و یا دستوری جستجو کنید و تمامی نتایج را بررسی کنید. این روش جستجو معمولا خیلی مناسب نمی‌باشد. دلیل آن هم این است که 5 سایت اول معمولا دیتای مشابه دارند و سایت‌های بعدی نیز دیتای گسترده دارند. جست و جوی حرفه‌ای در گوگل معمولا با این روش مخالف است. بنابراین ما نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم که از این روش استفاده نکنید و به دنبال دیگر استراتژی‌های جستجو باشید.

2.    استفاده از اپراتورهای گوگل برای جستجو با حذف کلمات « – »

ممکن است که شما بخواهید در مورد یک موضوع خاص تحقیق کنید و دیتای بسیار زیادی در مورد آن وجود داشته باشد. اما شما به دنبال یک دیتای خاص می‌باشید که اخبار حاشیه‌ای نداشته باشد. به عنوان مثال شما به دنبال آموزش وردپرس می‌باشید. اما آموزش استاد ایکس و استاد اچ را نمی‌خواهید مشاهده کنید. بنابراین عبارت آموزش وردپرس- استاد ایکس-استاد اچ را جستجو می‌کنید.. در این صورت تمامی آموزش‌هایی که شما نمایش می‌دهد در یک چهارچوب دستوری خاص می‌باشد.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که شما با این روش می‌توانید از شر سایت‎‌های تبلیغاتی مختلف خلاص شود. سایت‌هایی که فقط برای دیتای خود از برچسب گذاری استفاده کرده‌اند. البته شما باید چند عبارت تبلیغاتی را با استفاده از « – » در بخش جستجوی خود قرار دهید. از دیگر مزایای این روش این است که شما می‌توانید سایت‌های قبلا به شما اطلاعات نادرست دادند را نیز حذف کنید. چرا که امروزه برخی از سایت‌ها دیتای نادرست استفاده می‌کنند، اما به دلیل مراجعات بسیار بالا نیز دیگران از آن استفاده می‌کنند و یک مطلب اشباه بارها و بارها تکرار می‌شود.

در نهایت به این نکته دقت داشته باشید که خارج کردن کلمات و یا عبارات از نتایج جست و جوی حرفه‌ای در گوگل باید با حالت نیم فاصله و با فاصله باشد. در این صورت دیتای مورد نظر شما به بهترین روش ممکن از هم جدا خواهد شد. چرا که همانطور که می‌دانید دو عبارت « آموزش وردپرس » با « آموزش‌وردپرس» برای گوگل فرق دارد و شما نیز باید به این موضوع توجه داشته باشید. شما حتی می‌توانید عبارات مختلف را نیز به این روش از هم جدا کنید.

3.    استفاده از عبارت کلیدی به صورت کاملا منطبق « ” ” »

در برخی مواقع ممکن است که شما لازم داشته باشید، تا یک عبارت خاص را در متن مورد جست و جوی خود استفاده کنید. به صورت کلی از علامت « ” ” » برای نقل قول استفاده می‌شود. اما تمام کاربرد این کاراکتر این نمی‌باشد. زمانی که شما یک عبارت دو و یا چند کلمه‌ای را جستجو می‌کنید. گوگل به صورت کلمه به کلمه بررسی می‌کند. به عنوان مثال زمانی که ( آموزش اینستاگرام برای استفاده از استوری ) جستجو می‌کنید. گوگل به شما سایت‌های را نشان می‌دهد که این کلمات استفاده کرده‌اند.

حال ممکن است که این کلمات در همین ساختار استفاده نشده باشند. اما گوگل برای شما این عبارات را نشان می‌دهد. بهترین راه استفاده از علامت نقل قول روی این عبارت می‌باشد. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که شما می‌توانید از این کاراکتر برای بررسی برخی متن‌های سئو شده هم استفاده کنید. ممکن است که شما بخواهید یک متن را به لحاظ سئو بررسی کنید، که آیا کپی می‌باشد و یا خیر. به سادگی می‌توانید، بخش‌های اصلی متن مورد نظر خود را از همین طریق پیگیری کنید.

4.    استفاده از OR و یا « | » برای جستجو مکمل

در برخی مواقع لازم است که شما در مورد یک عبارت خاص تحقیق کنید. به عنوان مثال لازم است که در مورد خرید لباس زنانه یک جستجو انجام دهید. اما این کلمه چون حالت کلی دارد برای شما سایت‌های بسیاری را نمایش خواهد داد. اما شما به دنبال سایت‌های می‌باشید که علاوه برا خرید لباس زنانه، شرایط ویژه پرداخت نیز داشته باشید. زمانی که شما از شما این عبارت را به صورت « خرید لباس زنانه | شرایط پرداخت ویژه » جستجو می‌کنید. به شما سایت‌های را نمایش می‌دهد که در آن شما می‌توانید، خرید لباس زنانه با شرایط ویژه پرداخت را تجربه کنید.

حال اگر شما عبارت « خرید لباس زنانه شرایط ویژه و یا خرید لباس زنانه با شرایط ویژه » را جستجو کنید به شما وبلاگ‌هایی را نشان خواهد داد که در مورد خرید لباس زنانه و یا راه اندازی لباس زنانه دیتا دارند. شما تنها با استفاده از یک کاراکتر به دو صفحه بسیار متفاوت دسترسی پیدا کردید. به این نکته توجه داشته باشید که مهمترین و اصلی‌ترین راه شما برای دستیابی به اطلاعات مورد نظر به صورت صحیح این است که است جست و جوی حرفه‌ای در گول را نیز آموزش دیده باشید. سعی کنید برای خرید‌های فروشگاهی خود و یا برای جستجوی مقالات خود از عبارت OR با حروف بزرگ و یا « | » استفاده کنید. در این صورت اطلاعاتی را به شما نمایش می‌دهد که در کلمات قبل و بعد از « | » در یک ساختار منظم به کار رفته باشد.

استفاده از OR و یا « | » برای جستجو مکمل

5.    ترکیب « | » با « ” ” »

از شما به دنبال نکات بسیار خاص و اطلاعات بسیار دقیق در مورد یک محصول می‌باشید، می‌توانید از چند دستور به صورت شخصی سازی شده استفاده کنید. به عنوان مثال زمانی که از عبارت « آموزش زبان آلمانی | به زبان ساده » را تایپ می‌کنید. به شما سایت‌هایی را نمایش می‌دهد که در آموزش زبان آلمانی به صورت کلی بیان شده است. از طرفی در آن عنوان شده است که آموزش شما به صورت ساده و کاربردی می‌باشد.

اما زمانی که عبارت « ” آموزش زبان آلمانی ” | ” به زبان ساده ” » را دنبال می‌کنید، به شما سایت‌هایی را نمایش می‌دهد که در آن شما می‌توانید تضمینی مبنی بر آموزش به زبان ساده بیان شده باشد و از طرفی سایت‌های را می‌توانید به خوبی در یک دسته بندی با هم مقایسه کنید.

6.    برای دسترسی به منابع مشابه می‌توانید از « * » استفاده کنید

در برخی مواقع شما در حال تحقیق روی یک موضوع خاص می‌باشید و اطلاعات بسیار کمی در مورد آن موجود می‌باشد. مهم نیست که زبان جستجوی شما به زبان فارسی است و یا به زبان انگلیسی دیتای بسیار کمی در مورد آن وجود دارد. در این صورت می‌توانید در عبارت خود از« * » استفاده کنید. در این صورت هوش مصنوعی گوگل به شما اطلاعاتی را به شما نشان خواهد داد که می‌تواند یک سرنخ بسیار عالی برای دستیابی به اطلاعات بیشتر باشد. اگر نتیجه جستجوی شما زیر 10 صفحه باشد در این صورت این دستور به شما کمک می‌کند که جست و جوی حرفه‌ای در گوگل را تجربه کنید.

7.    استفاده از دستور « Filetype:pdf »

 در برخی مواقع ممکن است که شما به دنبال یک فایل خاص در محیط وب باشید. اما به دلیل سیستم جست و جوی گوگل که کلمه محور می‌باشد به شما اطلاعات بسیار کمی را نمایش را می‌دهد و بیشتر این اطلاعات نیز به صورت متن می‌باشد. شما می‌توانید عبارت Filetype را تایپ کنید و سپس بعد از آن نیز از فرمت مورد نظر خود استفاده کنید. در این صورت به شما سایت‌هایی را نمایش خواهد داد که در آن شما می‌توانید عبارت مورد نظر خود را به صورت فایل دانلود کنید. اگر شما به دنبال راه حل ریاضی یک مسئله می‌باشید و همه آن را به صورت متن توضیح داده‌اند، مسئله خود را تایپ می‌کنید و پس از آن عبارت Filetype:mov را تایپ می‌کنید. در این صورت به شما نکاتی را آموزش خواهید داد که حل ویدیویی این مسئله می‌باشد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که در برخی مواقع به دلیل درک کم گوگل از زبان فارسی لازم است که این دستور را در ابتدا بنویسید و سپس بعد از آن مسئله خود را تایپ کنید. یکی دیگر از مواقعی که شما می‌توانید از این دستور استفاده کنید، زمانی است که شما به دنبال یک فیلم و یا زیر نویس آن می‌باشید. این دستور می‌تواند به صورت Filetype:sub ظاهر شود  و شما را به هدف خود برساند. با جست و جوی حرفه‌ای در گوگل به سادگی می‌توانید به اهداف خود دست پیدا کنید.

8.    دسترسی به صفحات از بین رفته با Cache:example.com

در برخی مواقع ما یک صفحه را ذخیره می‌کنیم و زمانی که آن را بارگذاری مجدد می‌کنیم به پیام حذف شدن صفحه را نمایش می‌دهد. اما باید به شما بگوییم که معمولا هیچ دیتایی از سرورهای گوگل به این سادگی‌ها پاک نمی‌شود. در این صورت شما می‌توانید از دستور Cache:example.com استفاده کنید و صفحه پاک شده را مجدد ببینید. دقت کنید اگر این صفحه توسط صاحب سایت پاک شود و یا صفحه اسپم گزارش شده باشد، ممکن است که با برخی از آیپی‌ها بارگذاری نشود. اگر شما از یک نرم افزار تغییر آیپی استفاده کردید و مجدد صفحه برای شما بارگذاری نشد، به این معنی است که این صفحه برای همیشه از بین رفته است.

9.    استفاده از « + » برای جستجوی دقیق یک عبارت

در برخی مواقع لازم است که شما یک عبارت را جستجو کنید. اگر شما بخواهید که از دستور نقل قول و یا « ” ” » استفاده کنید. ممکن است که اطلاعات بسیار کمی را به شما نمایش دهد. حال اگر شما هر کلمه را داخل « “” » قرار دهید و بین آن نیز از « + » استفاده کنید. در این صورت می‌توانید از به نتایج بیشتر و مرتبط تری دست پیدا کنید. به این نکته توجه داشته باشید که شما برای دسترسی به اطلاعات بیشتر به صورت هدفمند در برخی مواقع لازم است که چند دستور را با هم استفاده کنید. جست و جوی حرفه‌ای در گوگل نیازمند خلاقیت شما نیز می‌باشد.

10.                  استفاده از دستور AROUND (X)

در برخی مواقع شما یک وبلاگ بسیار مفید را مطالعه می‌کنید، بعدها ممکن است که به آن وبلاگ نیاز داشته باشید، اما اسم آن را به خوبی به یاد نسپرده باشید، در این صورت می‌توانید از دستور AROUND (X) استفاده کنید. نکته بسیار مهم این دستور این است که شما می‌توانید به یاد داشتن یک و یا چند کلمه از این عنوان مقاله به آن دسترسی پیدا کنید. در این صورت لامز است که از به جای ایکس از کلمه مورد نظر خود را قرار دهید و به دنبال اطلاعات مورد نیاز خود باشید. نکته بعدی که باید به آن توجه شما می‌توانید به جای ایکس یک عبارت قرار دهید و جستجوی خود را اندکی دقیقتر کنید.

11.                   مشاهد مطالب ایندکس شده در یک سایت خاص با استفاده از « site: »

پیدا کردن اطلاعات دست اول و مفید به نوعی کار سختی می‌باشد، در برخی مواقع شما می‌توانید برخی از سایت‌های خاص مانند برترآموز را مد نظر قرار دهید و برای اولین بار اطلاعات مورد نظر خود را در این سایت بررسی کنید. به جای این که در ابتداء آدرس سایت را وارد کنید و سپس در سایت به دنبال اطلاعات مورد نظر خود باشید، می‌توانید از دستور site: به علاوه اسم سایت و کلمه کلیدی خود استفاده کنید. در این صورت گوگل شما را به صورت مستقیم به سراغ سایت‌ مورد نظر شما خواهد برد.

12.                   جست و جوی حرفه‌ای در گوگل با تعریف زمان به کمک « .. »

در برخی مواقع لازم است که شما به دنبال اطلاعات بسیار خاص در یک بازه زمانی باشید. به عنوان مثال بودجه کشور در سال‌های 95 تا 93 اگر شما این عبارت را در گوگل جست و جو کنید به شما اطلاعات بسیار زیادی را نمایش می‌دهد که در آن مطالب مورد نظر شما نیز وجود ندارد. حال اگر به صورت « بودجه کشور 95..93 » را جستجو کنید. دقیقا به شما سایت‌هایی را نمایش می‌دهد که بودجه کشور در این دو سال ار منتشر کرده‌اند.

13.                   پیدا کردن عکس با استفاده هوش مصنوعی گوگل

افراد مختلف به دنبال سایت‌هایی می‌باشند که در آن عکس مورد نظر آن‌ها با یک کیفیت خاص قرار داشته باشد، در این صورت روی بخش image گوگل کلیک می‌کنند و به دنبال عکس‌های با کیفیت با ویژگی‌های می‌باشند. در صورتی که این کار اشتباه است، شما برای این کار می‌توانید بخش image گوگل را با یک لپ تاپ و یا رایانه باز کنید و زوم تصویر خود را اندکی کم و زیاد کنید، تا گزینه tools آشکار شود. سپس با استفاده گزینه‌های موجود جستجوی خود را شخصی سازی کنید و سایز دیگر ویژگی‌ها را نیز به آن اضافه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که گوگل لنز نیز می‌توانید برای شما بسیار جذاب و کاربردی باشد، اما برای استفاده به صورت وب نیاز به افزونه آن خواهید داشت.

   پیدا کردن عکس با استفاده هوش مصنوعی گوگل

14.                   جست و جو با استفاده از کلمات مترادف « ~ »

ممکن است که شما نیاز داشته باشید یک موضوع با کلمات کلیدی متفاوت را جست و جو کنید. در این صورت لازم است که شما بین کلمات مترادف خود از « ~ » استفاده کنید و حتی می‌توانید بین چند کلمه کلیدی در متن جتسجوی خود نیز از « ~ »  استفاده کنید.

15.                   به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد یک سایت با استفاده از دستور :info

برخی موارد شما لازم دارید که اصالت یک سایت را بررسی کنید. در این صورت می‌توانید قبل از آدرس سایت دستور :info را جستجو کنید و تمامی اطلاعات عمومی در مورد آن سایت را مطالعه کنید.

16.                   بررسی هشتگ شبکه‌ اجتماعی برای یک کمپین تبلیغاتی « # »

گاهی لازم است که برای کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی از « # » ترند روز استفاده کنید. در این صورت شما می‌توانید به جای استفاده از یک شبکه اجتماعی خاص با گوگل هشتگ در اطلاعات موجود در تمامی شبکه‌های اجتماعی را با استفاده از این دستور بررسی کنید.

17.                   دستور ویژه سئو کاران استفاده از (اپراتور :inanchor) می‌باشد

 در برخی مواقع سئو کاران لازم دارند که انکر تکست‌های یک کلمه کلیدی را بررسی کنید. در این صورت می‌توانند از (اپراتور :inanchor) به علاوه کلمه کلیدی مورد نظر خود استفاده کنند.

18.                   جستجوی صوتی

در نهایت آخرین تکنیک در حال حاضر برا جست و جوی حرفه‌ای در گوگل لازم است که به آن توجه داشته باشید، توانایی سرچ صوتی گوگل می‌باشد. در گذشته این بخش برای زبان انگلیسی فعال بود و زبان فارسی را به سختی درک می‌کرد. اما به لطف Chat GPT گوگل خدمات جستجوی صوتی خود را به صورت ویژه آپدیت نموده است و شما می‌توانید از آن استفاده کنید. البته به شرطی که در بیان کلمات دقت کافی به خرج دهید و نوشتار آن را نیز یک بار چک کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *